Afbeelding

Onze ritten naar het zuiden van vroeger (~1970-1995)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Onze ritten naar het zuiden van vroeger (~1970-1995)

Bericht door Pino » zo 30 okt 2016, 21:17

Een rit langs de Maas in Luik vandaag zette me aan het denken over hoe onze ritten vanuit Nederland en België naar zuidelijker streken in de loop der tijd zijn veranderd, gewoon omdat het wegennet in de loop der tijd steeds meer werd uitgebreid. Het leek me grappig eens wat gedachten daarover in een aparte draad te gooien. Voor een deel zijn het herinneringen van vakanties uit mijn eigen jongere jeugd in de jaren '80. Maar het leek me ook wel weer gepast om deze draad wat eerder te beginnen. In de vroege jaren '70 lag er in West-Europa al een eerste netwerk van autosnelwegen, en je kunt zeggen dat daarmee de kiem van de huidige autovakantie wel gelegd was. In Duitsland kwamen in de jaren '70 en vroege jaren '80 nog veel doorgaande snelwegen gereed, terwijl Frankrijk juist tussen 1985 en 1995 een grote bouw-boom had. Daarmee kun je zegggen dat de populaire routes van nu er in 1995 zo'n beetje wel lagen. Tijdens deze gestage uitbreiding van dat rudimentaire 'eerste netwerk' naar het huidige netwerk zijn onze reisroutes mee-veranderd.

Anders gezegd: hoe reden wij / onze ouders vroeger? Mijn gedachten zullen ongetwijfeld wat gekleurd zijn door eigen herinneringen, die weer regionaal getint zullen zijn (Rijnmond), dus roept u maar!

Als eerste aflevering: vanuit de Benelux naar Lyon (de gedachte kwam immers op in Luik). Vanuit Rotterdam liep de route naar Zuid-Frankrijk in de jaren '70 nog via Parijs. Er lag immers al een complete snelweg Lille - Parijs - Lyon, als onderdeel van het 'eerste netwerk'. Deze was slechts onderbroken door de Periferique bij Parijs, terwijl ook Lille vanuit Rotterdam zonder noemenswaardige onderbrekingen te bereiken was over het eerste snelwegennet. Misschien is mijn gedachte ietsje teveel gekleurd door Youp van 't Hek, maar ik denk dat dat voor zo ongeveer iedereen in West-Nederland wel gold. De voornaamste vraag voor de reiziger was wellicht of je Parijs benaderde vanuit Lille of vanuit Brussel. Alhoewel: met de trage voortgang van de aanleg van de E19 Antwerpen-Brussel in de jaren '70 was dat misschien heel lang een vrij makkelijke keuze voor wie vanuit het noorden kwam.

Kwam je van plaatsen verder (zuid-)oostelijk, dan zal een route langs Parijs al snel een heel rare bocht hebben opgeleverd in een route naar het zuiden. Waarmee je als vanzelf uitkomt bij de routes door de Ardennen richting Dijon, die uiteraard ook interessant waren voor Randstedelingen die hun tolkosten laag wilden houden. En die vanuit het westen echt populair werden toen de Franse A31 werd uitgebouwd tot aan Dijon, waarover hierna nog. Routes door de Ardennen waren er in een variant vanaf Brussel (N4 naar Bastogne en Arlon, die ook toen al redelijk was uitgebouwd als expresweg), een variant vanaf Luik richting Marche en dan verder over de N4 (expresweg-achtig, en dan verder als de route Brussel). Begin jaren '80 waren de werken aan de E25 door de Ardennen zover gevorderd dat het zin had om niet langer via Marche te rijden, maar vanaf Luik rechtstreeks naar Bastogne te rijden. Het stuk E25 tussen Bastogne en Neufchateau kwam overigens pas rond 1989 gereed, dus vanaf Bastogne volgde je nog de N4 langs Martelange, met zijn welbekende circus van tankstations. In diezelfde periode werd ook de Belgische A4 gecompleteerd, dus verplaatste verkeer Brussel-Arlon zich van de oude N4 naar de huidige E411.

Eenmaal aangekomen in Arlon gingen veel mensen in de jaren '70 niet Luxembourg in, maar zakte men rechtstreeks af naar Longwy om dan via de Franse N52/A30 bij Thionville op de Franse A31 aan te komen. De snelweg-route door het Groothertogdom dateert pas van rond 1980, dus men pakte de route die korter was in kilometers totdat er zo in 1982 een doorlopende snelwegroute Arlon-Luxembourg-Thionville beschikbaar kwam. Overigens had die route gedurende het grootste gedeelte van de jaren '80 nog wel een stukje secundair door Thionville.

Vanaf Thionville tot Nancy was de A31 ook in de vroege jaren '70 al snelweg, dus dit gedeelte van de route richting Lyon is in deze periode ongewijzigd gebleven. De A31 hield echter op bij Nancy. Waar je nu een westelijk bochtje langs Toul maakt (over een stuk uitgebouwde N4), ging je vroeger rechtdoor over de A33 en A330 (vandaar ook de TOTSO op het knooppunt A31/A33), waar je dan bij Richardmenil afsloeg naar de Route Nationale richting Neufchateau, Langres en Dijon, de N74. In 1984 kwam de A31 tussen Toul en Til Chatel, even ten noorden van Dijon, gereed en was de rit over de N74 voor de meesten verleden tijd. Met uitzondering dan van het stukje tussen Til Chatel en Dijon, waar pas in 1989 snelweg kwam te liggen.

Hiermee was er voor verkeer vanuit het westen van Nederland feitelijk geen reden meer om nog via de oude hoofdroute Lille-Parijs-Lyon te rijden. Je betaalde meer tol, moest langs Parijs en het was nog langer in kilometers ook. Het 'monopolie' van de A31 duurde echter ook weer niet zo lang. Begin jaren '90 kwam immers de Franse A26/A5 gereed, die vanuit het westen van Nederland en België een snelle verbinding naar Dijon geeft. Deze is weliswaar een kleine 40 km langer berekend vanaf Antwerpen en heeft hogere tolkosten, maar velen prefereren de route vanwege het rijgemak: de route is rustiger dan de route via Luxembourg en er zijn hogere snelheden haalbaar.

Resteert voor mij een vraag, namelijk: wat deden mensen uit het noord-oosten van Nederland? Van pak 'm beet Groningen naar Maastricht was in de jaren '70 nog bepaald geen sinecure, met een A28 die pas later in dat decennium Groningen bereikte, een A50 die nog veel gaten bevatten en het ontbreken van een A73 of A50 tussen Nijmegen en Limburg (waardoor je over wegen als de Middenpeelweg moest). Anderzijds lag er ook in Duitsland geen A31 die je kort langs de Nederlandse grens snel naar zuidelijker streken kon brengen. Dus wat was hier gangbaar? Maximaal aantal kilometers snelweg maar omweg via Parijs, 100 kilometer besparen via Luik met maar weinig snelweg tot aan Dijon, een tussenvorm door via Brussel en de N4 te rijden en aldus tenminste in de Benelux nog veel snelweg mee te kunnen pakken, of toch iets via Duitsland?

RSK
Penningmeester

Re: Onze ritten naar het zuiden van vroeger (~1970-1995)

Bericht door RSK » di 01 nov 2016, 6:50

Leuk idee, dit soort oude routes en de bijbehorende verhalen verdwijnen vaak vrij snel na het gereedkomen van een nieuwe route. Ik breid het begrip 'naar het zuiden' een klein stukje uit, door de ritten naar de Alpen er bij te betrekken. Ik beroep me dan vooral op de verhalen die ik mettertijd meegekregen heb van mijn ouders, die vanaf tweede helft jaren '80 regelmatig die kant op gingen.
Pino schreef:Het stuk E25 tussen Bastogne en Neufchateau kwam overigens pas rond 1989 gereed, dus vanaf Bastogne volgde je nog de N4 langs Martelange, met zijn welbekende circus van tankstations. In diezelfde periode werd ook de Belgische A4 gecompleteerd, dus verplaatste verkeer Brussel-Arlon zich van de oude N4 naar de huidige E411.
Na een aantal succesvolle experimenten in Oostenrijk en Zwitserland gingen mijn ouders eind jaren '80 voor het eerst ook richting het zuid(oost)en van Frankrijk, voor het wintersportgebied waar een kennis toen net een appartement had gekocht. De eerste keer zijn ze uit onbekendheid met de taal voor alle zekerheid nog een heel stuk door Duitsland gereden, maar later gingen ze toch maar via Luxemburg. Toen ze dat voor de eerste keer deden (denkelijk dan 1989), was die A4 nog maar pas gereed. Die bekende kennis waarschuwde er toen voor dat ze rond Brussel goed moesten kijken of ze genoeg benzine bij zich hadden, omdat je op 'die nieuwe weg' na Brussel tot aan Luxemburg geen enkel tankstation meer tegenkwam. Later zijn die er natuurlijk wel gekomen, maar het scheen in die begindagen van de nieuwe route altijd wel een checkmomentje geweest te zijn.

In die periode eind jaren '80 veranderde er in het Alpengebied zelf ook veel. Door het toegenomen verkeer (zowel recreatief als transit) en deels ook in de aanloop naar de Olympische Spelen van '92 in Albertville werd de A40 aangelegd. De route vanaf Mâcon naar Albertville ging in die dagen nog dwars door talloze dorpen (onder andere in de omgeving Nantua, maar ook dwars door Frangy) maar rond 1990 werden de laatste delen van de A40 opengesteld, zodat de reis bekort werd. Hetzelfde gold voor de allerkleinste dorpjes (eigenlijk niet toegerust op het moderne verkeer), waar toen rondwegen voor werden aangelegd. De grootschalige aanleg van rotondes (zowel op de rondwegen als in de dorpen) kwam pas veel later op gang.

Een ander stukje historie dat voor mij zelf nog aan de jaren '90 kleeft is het stuk A31 tussen Langres en Dijon. Dat was in die tijd nog 2x2 rijstroken, en het was in de verkeersdrukte altijd goed te merken wanneer 'Parijs' (de A5) erbij kwam. Dit stuk is een kleine 10 jaar geleden natuurlijk volledig verbreed, zodat de echte vakantiedrukte (files op piekdagen) een stuk minder is geworden. Op het stuk na Beaune kwam er altijd nog een hele bulk verkeer uit Parijs bij. Dat, samen met enkele karakteristieke kunstwerken (zoals een stel kabouters; erg interessant op jonge leeftijd) raakte eind jaren '90 uit beeld met de openstelling van de A39, die vanaf Dijon naar Bourg-en-Bresse een kwartier reistijd opleverde.

Wat misschien ook wel aardig is (en waar ik door mijn leeftijd net te weinig kijk op heb) om te benoemen, is hoe het aan de grens veranderd is. Ik heb wel verhalen gehoord van reizen in de jaren '70, waar bij tijd en wijlen alles en iedereen het voertuig moest verlaten om het paspoort te laten zien. Mijn eigen beeld van de grenzen (wat zo ongeveer begint in 1995), is dat van oude gebouwen in verval, die weinig meer doen dan het markeren van de grens en met de tijd ook stuk voor stuk gesloopt werden. Wellicht hebben anderen nog wel verhalen en ervaringen van de grens in die eerdere periode.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » di 01 nov 2016, 7:52

^^
Vooral de Zwitserse grens, we moesten daar midden 70-er jaren altijd de auto uit. We hadden een klapcaravan en die moest open net als de koelkast. Toen ging het eigenlijk altijd goed. Eind jaren 90-tig hebben we van Frankrijk naar Zwitserland wel een boete gehad van 70 Zfr. Ook toen werd de caravan geheel gecontroleerd, omdat we in Frankrijk langs de route hadden overnacht stond er in de toiletruimte een zak met vuil. Invoer van dat vuil was verboden, dus boete en verwerkingskosten.

Kroatië was die tijd (70-80-ger jaren) makkelijker! Onder de paspoorten een pak koffie en meteen doorrijden. Terwijl het eigenlijk spannender was want de auto en caravan lagen die tijd altijd vol met auto onderdelen voor een familielid van een collega die daar vandaan kwam…
Laatst gewijzigd door peter51 op di 01 nov 2016, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 nov 2016, 8:47

^^ In de Benelux bestond vrij verkeer. Ik herinner me nog Hazeldonk met verlaten controle-huisjes langs de rijbaan en een Belgisch stoplicht waarvan standaard het onderste licht geel knipperde. Eerste echte controle dus aan de Franse grens, of de Duitse grens afhankelijk van je rijrichting. Maar ook daar werden wij, met een personenwagen zonder caravan, doorgaans gewoon doorgewuifd. Er werd maar heel steekproefsgewijs om een paspoort gevraagd en dan waren er geen verdere vragen. Van de Zwitsers-Oostenrijkse grens in de buurt van (tax free-dorpje) Samnaun herinner ik me dat je nog wel eens werd gevraagd of je nog iets gekocht had. Maar goed, dit zijn jaren '80 herinneringen; daarvoor is het zeker heftiger geweest.

Wat betreft de route naar de Franse Alpen (wat mij betreft volkomen on topic hier): ik kan me voorstellen dat het tot eind jaren '80 aantrekkelijk was om de Savoie en de Haute Savoie te benaderen via Duitsland en Zwitserland. De A40 Macon - Genève was nog in aanbouw, in de route naar Dijon zaten de eerder benoemde enkelbaans gaten, bij gebrek aan A39 Dijon-Bourg en Bresse moest je over Macon, en dan was er nog tol. Zeker vanuit oostelijker delen van Nederland was een rit over Basel best logisch, zoals het nu nog steeds een heel redelijk alternatief is richting pak 'm beet Annecy. Daarbij moet je je wel bedenken dat de Zwitserse A1 tussen Bern en Lausanne pas in de jaren '90 gereed kwam, dus je moest hetzij omrijden via Montreux hetzij een stuk Zwitserse Hauptstrasse pakken, dat bepaald niet berekend was op grotere hoeveelheden doorgaand verkeer. De bypass van Genève ligt er ook pas sinds halverwege de jaren '90.
RSK schreef:Een ander stukje historie dat voor mij zelf nog aan de jaren '90 kleeft is het stuk A31 tussen Langres en Dijon. Dat was in die tijd nog 2x2 rijstroken, en het was in de verkeersdrukte altijd goed te merken wanneer 'Parijs' (de A5) erbij kwam. Dit stuk is een kleine 10 jaar geleden natuurlijk volledig verbreed, zodat de echte vakantiedrukte (files op piekdagen) een stuk minder is geworden. Op het stuk na Beaune kwam er altijd nog een hele bulk verkeer uit Parijs bij. Dat, samen met enkele karakteristieke kunstwerken (zoals een stel kabouters; erg interessant op jonge leeftijd) raakte eind jaren '90 uit beeld met de openstelling van de A39, die vanaf Dijon naar Bourg-en-Bresse een kwartier reistijd opleverde.
Dat stel kabouters is de Aire de Jugy, als ik het goed heb. Gebouwd met een kabouter-thema, en dan in de kilometers ervoor alvast wat voor-aankondigingen met kabouters langs de weg. Aan de A31 heb je iets soortgelijks met soldaten uit Napoleontische tijd bij de Aire de Lorraine Sandaucourt. Wat betreft de extra drukte op de A31 voorbij Langres: ik zou zeggen dat het eerder 'Lille' was dat erbij kwam dan 'Parijs'.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 01 nov 2016, 9:13

^^ Deels was het Lille (ten noorden van Langres zag/zie je geen Engelsman meer op de A31), maar niet voor niets staat er nu in noordelijke richting bij het knooppunt A40-A39 'Paris par A5' en 'Paris par A6'. Het is een stukje om, maar op drukke reisdagen is A39-A31-A5 een welkom alternatief voor de A6. Die stond steevast goed geklasseerd in de fileberichten.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 nov 2016, 9:46

^^ Op drukke reisdagen zal dat zeker zo zijn (geweest). De gemiddelde verkeersintensiteiten op de wegvakken Sens - Troyes en Troyes - Beauchemin laten echter zien dat in het algemeen de meerderheid van het verkeer dat bij Langres op de A31 terecht komt uit het noordwesten komt.

Nog wat betreft aires langs tolroutes met thema-speeltuin: ikzelf heb jaren '80-herinneringen aan de péage van Gye, waar we meerdere malen een korte pauze hebben gehouden en mijn zus en ik even konden uitrazen in de speeltuin. Gye zal geen van tevoren geplande stop zijn geweest, maar het paste vermoedelijk lekker in het stop-ritme van mijn ouders, dat neerkwam op een stop voor de Ardennen, een stop tegen het einde van de Ardennen (klimmen op de tank in Bastogne) en dan is het zo rond Toul wel weer tijd voor een volgende stop. Als ik nu kijk naar de luchtfoto's op Google en de Streetview-beelden, kan ik op heel Gye geen speelplaats meer vinden. Dus of mijn geheugen laat me in de steek, of ze hebben die parkeerplaats na de jaren '80 nog eens herbouwd (het liber-t huisje op de parkeerplaats ziet er ook eerder uit als jaren '90).

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 01 nov 2016, 9:57

Mooie verhalen! Wij reden vanuit Maastricht uiteraard altijd via de Ardennen. De grens bij Eijsden kwamen we in de jaren '80 vaak. Mijn ouders hadden in die tijd een vaste staanplaats op een camping in Bouillon, waar we tussen april en september vrijwel ieder weekend kwamen. Het was altijd weer de vraag of de "Hollenders" of de "Belsje" controles zouden houden. En dat gebeurde helaas regelmatig, ondank het zogenaamde "vrije verkeer". De route door Luik langs de Dérivation blijft nostalgisch. Verschillende van de tunneltjes heb ik nog in aanbouw gezien. Vanuit daar richting Marche via de N63 en afhankelijk van de gemoedstoestand van mijn vader werd er vanaf daar richting Bouillon volledig binnendoor gereden (via Rochefort-Paliseul) of over de "autoweg"(N4-N89, mijn voorkeur). Richting Zuid-Frankrijk standaard via Martelange-Longwy en dan verder door richting Lyon, waarbij Langres eigenlijk altijd een vaste pleisterplaats was (camping bovenop de stadsmuren, bestaat nog steeds). Op de terugweg naar huis standaard altijd friet eten bij een friture langs de N63, vlak voor Luik. Bestaat ook nog steeds zie ik net ( https://www.google.nl/maps/@50.5142188, ... 6656?hl=nl ), maar helaas niet meer vanuit een traditionele frietkraam met gezellig terrasje, maar in een troosteloos gebouw met dito parkeerplaats (laat klein traantje...)

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 01 nov 2016, 10:15

Pino schreef:^^ In de Benelux bestond vrij verkeer. Ik herinner me nog Hazeldonk met verlaten controle-huisjes langs de rijbaan en een Belgisch stoplicht waarvan standaard het onderste licht geel knipperde. Eerste echte controle dus aan de Franse grens, of de Duitse grens afhankelijk van je rijrichting. Maar ook daar werden wij, met een personenwagen zonder caravan, doorgaans gewoon doorgewuifd. Er werd maar heel steekproefsgewijs om een paspoort gevraagd en dan waren er geen verdere vragen. Van de Zwitsers-Oostenrijkse grens in de buurt van (tax free-dorpje) Samnaun herinner ik me dat je nog wel eens werd gevraagd of je nog iets gekocht had. Maar goed, dit zijn jaren '80 herinneringen; daarvoor is het zeker heftiger geweest.
Toen wij midden jaren '80 voor het eerst met de kinderen achterin de auto naar het buitenland gingen (Zwitserland) waren ze erg teleurgesteld dat er aan de grenzen niets gecontroleerd werd, zelfs niet naar paspoorten gevraagd. Dat hadden ze toch graag willen meemaken. Hoezo grenzen?
Wat ook opviel was dat merkwaardige Duitsige taaltje dat we voor het eerst hoorden toen ik bij Basel overschakelde op een Zwitserse radiozender.

Mijn eerste wat verdere reis was in 1969, met een stel vrienden in een busje naar Novigrad, Istrië, Joegoslavië (nu vlak bij de grens tussen Slovenië en Kroatië). Heen via de Duitse A3/A5/A6/A81/A8 tot Augsburg (overnachting). Via Heilbronn wegens fileberichten rond Karlsruhe. Het Roergebied zag er heel wat grauwer uit dan tegenwoordig, met alle asbergen en mijnschachten die er toen nog waren. Tweede dag zuidwaarts over (vermoedelijk) de Scharnitzpas (in elk geval een knap steile afdaling) en de Brenner naar Levico, derde dag via Venetië naar Novigrad. Na drie weken terug over de Wurzenpas (nog steiler), Katschbergpas(?) en Tauernpas naar Salzburg. Er waren toen nog nauwelijks tunnels in Oostenrijk. De terugroute door Duitsland herinner ik me niet meer.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 nov 2016, 10:25

^^ In 1969 liep de meest logische route van Joegoslavië naar Duitsland door de Felbertauerntunnel, die toen net twee jaar open was. Maar dan zou je niet langs Salzburg zijn gekomen. Via de Katschbergpass en Radstädter Tauernpass was echter wel tolvrij.

De tolplichtige Großglockner Hochalpenstraße was tot de opening van de Felbertauerntunnel ook een logische en veelgebruikte route voor doorgaand verkeer, maar ook dan kom je niet langs Salzburg.

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 01 nov 2016, 10:29

^^ Ja, ik meen dat we inderdaad Salzburg wilden zien. Die tolvrijheid zal voor ons arme studenten ook wel een punt zijn geweest.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 nov 2016, 10:50

De Katschberg- en Tauerntunnel dateren van 1975, dus daar zul je indertijd nog passen hebben gereden. Je had de autotrein tussen Bad Gastein en Mallnitz. De uitbouw van de wegen door de Pongau en de bewegwijzering aldaar suggereren dat dat nog best een belangrijke route was, maar sinds de opening van de snelweg (en al helemaal sinds het verdwijnen van de files na de verdubbeling van de tunnels) is dat toch echt wel voltooid verleden tijd.

De Felbertauern was inderdaad de eerste grote Oostenrijkse autotunnel. De tunnels in de Oostenrijkse A9 dateren van later in de jaren '70. Rond 1970 was al wel de Oostenrijkse kant van de Brennerautobahn compleet. De Italiaanse kant volgde in de eerste helft van de jaren '70. Daarmee was de Brenner-route in mijn herinnering dé route bij uitstek vanuit de Benelux naar Italië van de jaren '70, al heeft Henk Wijngaard de route wellicht net een beetje iconischer gemaakt. De Brenner werd toen denk ik wel vaker benaderd vanuit Rosenheim en minder vaak vanaf de Fernpaß, doordat de Duitse A7 ten zuiden van Ulm nog in aanbouw was en nog tot in de jaren '90 relatief kort ten zuiden van Kempten al ophield.

De Gotthard kwam naar mijn gevoel pas in beeld na opening van de tunnel. Iets dat wellicht nog niet eens zozeer samenhing met de tunnel en de pas zelf -de pas is immers al sinds jaar en dag zeer goed uitgebouwd-, maar met de manier waarop je de pas tot 1980 moest benaderen. De Seelisbergtunnel opende ook pas in dat jaar. Komend vanaf Basel had je hetzij de route Luzern-Altdorf over de oude Hauptstrasse 2, of een rit naar Zürich (via Hauptstrasse 3 of via Härkingen) vanwaar je ietsje makkelijker kon afzakken naar Altdorf. Dan toch liever de Brenner die volledig snelweg was, en alternatieven als de Gotthard en de Sint Bernhard slechts als je verder in het westen moest zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op di 01 nov 2016, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 nov 2016, 10:57

Ah, verhalen van vroegâh!

Wij gingen elk jaar met de auto naar Joegoslavië. Soms 2 keer, maar dan was het vanwege wintersport in de uithoek van het land (Kranjska Gora, thans Slovenië).

Het was dus elk jaar door Duitsland en Oostenrijk. Vrijwel altijd de A3, A9 en A8, alhoewel ik me ook nog wel kan herinneren dat we in eerste instantie doorreden over de A3 in de richting Regensburg en via Bundesstrassen de grens Duitsland-Oostenrijk in of nabij Burghausen passeeren. Ik weet eigenlijk niet meer de reden waarom we dat deden. Meestal overnachtten we daar dan ook. Later was Schlüsselfeld Geiselwind aan de A3 een vast overnachtingsadres, of een dorpje nabij Rastatatte Holledau aan de A9.
Rijden door Duitsland was toen qua Baustellen in mijn beleving lang niet zo'n ramp als nu, al waren die er wel zeker. Alle snelwegen die er nu liggen op die route lagen er toen ook al, afgezien van de verlengde A99 ten noorden/westen van München, waardoor je, als we de A8 wilden nemen via Stuttgart, via Bundesstrassen langs Dachau moesten. Dat was altijd erg druk qua verkeer.
En hoewel we altijd in het hoogseizoen moesten (we praten over de late jaren 70 en de jaren 80) had ik nooit het idee dat er hele lange files stonden op de Autobahnen. De grensovergangen die we toen namen vanuit Nederland (mét grenscontroles!) waren in de beginjaren van mijn herinneringen altijd de A12 bij Beek, later reden we via de A76 en net na opening ook wel eens de A77.

Vrijwel altijd ging de route verder in Oostenrijk via Salzburg en Villach. Daarvan kan ik me nog wel herinneren dat nog niet alle stukken klaar waren en we grote delen via het OWN moesten trotseren. Van die Tauernautobahn-in-aanbouw heb ik ooit nog foto's gepost. Het stuk ten oosten van Spittal a/d Drau was het laatste aan de beurt, en die route via het OWN herinner ik me nog het beste, volgens mij zelfs met een 1+2 configuratie, of 2+2 zonder middenberm. We hebben halverwege jaren 80 eens een stop gemaakt bij een restaurant vlak bij de A10 daar bij Spittal, en ik weet nog dat ik een stukje de berg opliep om te zien hoe daar werd gewerkt aan de bouw van de A10. Dat zijn momenten dat je het nu jammer vind dat je geen fototoestel bij je had :)

Ook aan de Duits-Oostenrijkse grens waren toen nog soms flinke grenscontroles. We gingen veelal via Walserberg, met lange files voor zowel de grensovergang als het tankstation Bad Reichenhall richting Oostenrijk, omdat het prijsverschil in benzine toen zo groot was.

Één keer heb ik mijn ouders op de terugreis via een legale sluiproute geleid, dat stond overigens gewoon in "Links und Rechts der Autobahn". Op de A10 stond al ver voorbij Golling een file voor Walserberg. Je mocht (toen ook aangegeven met borden) als je de A1 richting Salzburg wilde nemen, de vluchtstrook op, en direct nadat je op de A1 zat de weg af, en via het OWN naar een kleine grensovergang naar Walserberg: 10 auto's voor ons, en direct na de grens kon je de A8 op. Dat scheelde wel wat uren wachttijd.

Via het OWN bereikten we Villach. Meestal namen we de A2 naar Klagenfurt (de Karawankentunnel voor autoverkeer bestond toen nog niet), en daar de Ljubeljpas-/tunnel naar Joegoslavië. Op de één of andere manier troffen we het met de wachttijden, we hoorden verhalen van wachttijden van 12 uur(!) voor de grenzen, waardoor het verkeer muurvast op de bergwegen stond. En ook bussen/vrachtverkeer maakte hier gebruik van. De Wurzenpas namen we wat minder vaak, en slechts een heel enkele keer zijn we in Oostenrijk via de A9 (voor zover die toen nog bestond, ook dat was veel OWN, maar wel stukken rustiger dan de A10) naar Graz en de grensovergang Šentilj bij Maribor. En ook zijn we een keer via Kozina boven Trieste langs door Italië (Udine-Tarvisio) terug gereden,

De grenscontroles aan Joegoslavische kant konden pittig zijn voor ons: Wij hadden vrijwel allemaal een dubbele nationaliteit en toonden onderweg een Nederlands paspoort. Maar bij de inreis in Joegoslavië een Joegoslavisch paspoort. De controles waren dan wel strikter, maar het voordeel als Joegoslaaf was dat je veel meer goederen het land in mocht nemen, zoals koffie voor familie (zeker in tijd van schaarste aldaar was dat welkom). Omdat de douane als de dood was dat we luxe goederen wilden verkopen (waaronder de auto, maar denk ook aan eenvoudige radio's) werd alles wat luxe leek in het paspoort geschreven en dat werd bij uitreis gecontroleerd. Dat gold ook voor schade aan je auto: Kwam je met schade Joegoslavië in, dan moest dat ook worden aangegeven aan de grens. Als je een aanrijding onderweg had, dan moest daarvan aangifte worden gedaan bij de politie. Als je dat niet deed werd je bij uitreis beschouwd als iemand die door was gereden bij een ongeval, en die ellende wil je niet hebben.
Wij hebben overigens ooit in de binnenlanden van Bosnië een kleine aanrijding gehad, maar de politie had geen trek om ook maar iets te doen. Bij uitreis gelukkig geen vervelende vragen gehad :)

Het wegennet in Joegoslavië was zeer primitief: Er lagen weliswaar goede autowegen, waaronder de M1, de weg van broederschap en eenheid, en er waren al enkele stukken snelweg rondom Zagreb en Kranj-Ljubljana, maar overige wegen waren niet altijd even goed of prettig om te rijden. Tolwegen waren voor buitenlandse kentekens duurder dan voor Joegoslaven. Die ongelijkheid bestond overigens op meer plaatsen: Met een buitenlands paspoort betaalde je in de regel 2 tot 3 keer zoveel voor een hotelkamer dan wanneer je een Joegoslavisch paspoort had, dat lag wettelijk vast.
Elk jaar als we naar Bosnië gingen via de route ten oosten van Zagreb zag je dat de snelweg iets langer geworden was, en het tolstation ook was opgeschoven.
Tussen Banja Luka en Doboj wordt momenteel een snelweg aangelegd, maar we hebben daar ook nog wel eens gereden over een niet-verharde weg die de enige verbinding vormde.
Grenzen tussen de republieken werden nergens aangegeven, je wist het gewoon, of zag het aan de autokentekens of, in het geval van Slovenië-Kroatië aan de taal die ineens anders werd.
En de politie was gek op vermeende snelheidsovertredingen van buitenlanders. Gelukkig waren de boetes destijds niet echt hoog voor onze begrippen.

De laatste keer dat we met het gezin daarheen gingen was in 1992. Van uit Hongarije zijn we naar Zagreb gereden. Het was er doodstil op de wegen, alleen relatief veel legervoertuigen en wagens van de VN. De grens met Slovenië (ook toen nog geen snelweg) bestond uit 2 containers op de weg aan de Kroatische zijde, en iets uitgebreidere versie aan de Sloveense zijde. En op de terugweg zijn we toen voor het eerst door de Karawankentunnel gereden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 nov 2016, 11:33

Pino schreef:De Gotthard kwam naar mijn gevoel pas in beeld na opening van de tunnel. Iets dat wellicht nog niet eens zozeer samenhing met de tunnel en de pas zelf -de pas is immers al sinds jaar en dag zeer goed uitgebouwd-, maar met de manier waarop je de pas tot 1980 moest benaderen. De Seelisbergtunnel opende ook pas in dat jaar. Komend vanaf Basel had je hetzij de route Luzern-Altdorf over de oude Hauptstrasse 2, of een rit naar Zürich (via Hauptstrasse 3 of via Härkingen) vanwaar je ietsje makkelijker kon afzakken naar Altdorf. Dan toch liever de Brenner die volledig snelweg was, en alternatieven als de Gotthard en de Sint Bernhard slechts als je verder in het westen moest zijn.
Ik denk dat voor 1980 door Zwitserland heen naar het zuiden een route via de San Bernardinotunnel ook een stuk sneller zal zijn geweest. Die tunnel was immers al in 1967 geopend. De Tunnel du Grand-Saint-Bernard ging al in 1964 open. En ook de combinatie Lötschbergtunnel en Simplonpas was toen al niet onlogisch. Daardoor is in de periode 1964-1980, een periode dat het wegverkeer al sterk groeide, de Gotthardroute waarschijnlijk meestal niet de snelste route naar Italië geweest, ondanks de goede uitbouw aan de zijde van Ticino en ondanks dat er ook onder de Gotthardpas autotreinen door de spoortunnel reden. Je stelling dat de Gotthardroute pas met de opening van de tunnel interessant werd lijkt me dan ook prima te kloppen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 nov 2016, 11:40

^^ De San Bernardino was goed uitgebouwd, ja. Maar er komen was een ander verhaal. De A3 Basel-Zürich en de A3 langs de Walensee lagen er nog niet, en je moest door Zürich. In de jaren '90 zijn wij een paar keer van Basel naar Graubünden gereden en dat duurde eindeloos. Langs de Walensee lag toen al snelweg, maar de andere gaten in de A3 bestonden nog. De San Bernardino benaderen over de E43-route, vanaf de Duitse A96, was toen ook niet echt een optie. Die snelweg lag er immers nog niet.

Lötschberg-Simplon zal toen wel prominenter zijn geweest dan nu. Bestond toen ongetwijfeld meer vraag naar, dus meer treinen en goedkoper.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 01 nov 2016, 14:39

Kan van vakanties uit het buitenland weinig herinneren van wegen in die tijd (periode begin 1991-1995). Wel in Nederland wat herinneringen. We moesten richting Zuid/Oost-Frankrijk altijd via de A/N50 via 's-Hertogenbosch en Eindhoven richting het zuiden rijden, want er was nog geen A73 Zuid en ook een doorgaande A50 naar Eindhoven ontbrak nog. Kan me nog vaag de N2 tijdens de ombouw naar A2 bij Boxtel herinneren, waarbij de meeste kruisingen al opgedoekt waren maar nog wel de masten voor de VRI's er nog stonden. Via Venlo was vaak geen lekkere optie, want de N273 schoot nu ook niet bepaald op. Richting Zuid-Duitsland moest je tot voor kort nog door Venlo dus dat was ook niet echt ideaal. Wat dat betreft was het wel duidelijk dat in het zuiden en zuidoosten van het land het nog erg lang heeft geduurd, voordat je fatsoenlijk over autosnelwegen naar de buurlanden kon rijden zonder allerlei vervelende onderbrekingen van autosnelwegen of binnendoor routes te nemen. En dan kun je nagaan dat pas aan het einde van het jaar het laatste sluitstuk bij Maastricht geopend wordt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 01 nov 2016, 14:53

Wij reden vroeger ook naar het zuiden via Maastricht, waarbij we vanaf Venlo de N273 naar Grathem reden, en vervolgens de A2 op. Indertijd ontbraken de A50 en A73 nog. De doortocht door Luik kon ik me ook nog wel herinneren.

Wij gingen elke winter naar het Sauerland. De A46 had nog ontbrekende schakels bij Arnsberg en Meschede. Onze standaardroute in die tijd was om de A44 te pakken via Erwitte/Anröchte en dan binnendoor naar Meschede, alhoewel ik me ook kan herinneren via Brilon te zijn gereden. We gingen daar vaak heen in de jaren '90, daarna niet meer. Des te groter was de schok toen ik er na jaren weer eens kwam na de orkaan Kyrill van 2007, enorme bosgebieden waren met de grond gelijk gemaakt, het landschap zag er totaal anders uit dan ik in mijn herinnering had.

Gek ook dat wandeltochten die we vroeger deden toen ik een jaar of 10-12 was, veel langer leken dan toen ik ze als volwassene deed. Afstanden lijken dan veel korter, zowel in de auto als te voet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 nov 2016, 15:02

captain007 schreef:Richting Zuid-Duitsland moest je tot voor kort nog door Venlo dus dat was ook niet echt ideaal.
Ach, die paar kilometer door (of beter gezegd, om) Venlo heb ik nooit als bezwaarlijk ervaren. Dat deden wij vanuit Rotterdam vrijwel standaard, want ze konden de pret niet drukken voor wat vanaf Rotterdam de handigste route naar Zuid-Duitsland was geworden. Niet heel anders dan de gaatjes bij Maastricht en Luik, die je ook zonder morren accepteerde.

Als ik kijk naar de routes door Nederland richting het Duitse wegennet (richting Zuid), denk ik dat vroeger vrijwel iedereen noordelijk van de grote rivieren bij Bergh over de grens ging. Voor mensen in het zuiden was er Bocholtz. Venlo/Straelen zal maar voor weinigen handig zijn geweest, en Venlo/Kaldenkirchen (met de secundaire passage langs Venlo) werd pas interessant toen er een complete A61 tussen Venlo en Erfttal lag. Dat was pas eind jaren '80 het geval. Gennep/Goch kwam er in de tweede helft van de jaren '80 bij, werd erg belangrijk voor verkeer van de A15-corridor en de Zuidelijke Randstad. Wijzelf kwamen er echter nooit, omdat we de A61 prettiger vonden. Scheeldde je weer de passage van Köln. Ook Bergh verloor op dat punt het pleit. Niet op kilometers, maar gewoon omdat het een wat minder drukke route gaf en je niet over het drukke stuk A3 tussen Oberhausen en Köln hoefde.

Kortom, wij gingen tot eind jaren '80 meestal bij Bocholtz Duitsland in. Voor de A61 had je dan bij Kerpen/Erftstadt eerst een klein stukje secundair voordat de A61 begon, maar dat verdween op een gegeven moment. Daarna werd het Venlo/Kaldenkirchen. Wanneer we Rechtsrheinisch verder wilden (wat om allerlei redenen vrijwel nooit aan de orde was), staken we door via de A4.
captain007 schreef:Via Venlo was vaak geen lekkere optie, want de N273 schoot nu ook niet bepaald op.
Gek genoeg was de Middenpeelweg / N277 veel beter voorbereid op een beetje doorrijden vanuit het Nijmeegse naar de A67 en Venlo. Maar toen er eenmaal een snelweg Nijmegen-Rijkevoort lag, verplaaste de route naar Venlo en Maastricht zich als vanzelf. Maar goed, ik vermoed dat je vanuit Nijmegen / Maas en Waal eerder bij Gennep de grens over ging om op het Duitse wegennet te komen. Resteert de vraag of het praktischer was om op weg naar Maastricht de rechtstreeksere Middenpeelweg te pakken of de buitenom-route langs Den Bosch.
Laatst gewijzigd door Pino op di 01 nov 2016, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 01 nov 2016, 15:25

Mijn ouders gingen nooit zo ver van huis met vakantie (Eifel, Ardennen etc.). Uit die tijd kan ik vooral de onderbrekingen op de Nederlandse snelwegen herinneren, zoals de N58 door Breda, de N2 bij Weert en nog heel vaag de N50 van Arnhem naar Apeldoorn. Die reden we altijd op vakantie naar Twente, want de A28 tussen Utrecht en Amersfoort lag er nog niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 nov 2016, 16:45

Wij gingen vroeger vaak naar Zuid-Duitsland. Ik kan mij herinneren dat we vaak vanaf Assen binnendoor naar Schoonebeek reden over de huidige N376/N853 en dan de grens over naar Emlichheim. Dan via Nordhorn over de B403 binnendoor richting A30-A33 (Osnabrück-Bielefeld-Paderborn) of naar de B54 en dan via Münster naar de A1 en A44. We gingen dan via de A44 en A7 langs Kassel naar het zuiden, tot eind jaren '90 reden we eigenlijk nooit via de Rhein-Ruhr-Regio. Als we wel naar het zuidwesten van Duitsland gingen was dat ook eerder via Venlo, en ik kan me ook herinneren dat we wel eens bij Gennep de grens over zijn gegaan.

Ik kan me van die vakanties weinig files herinneren. Baustelles waren er wel, maar niet zoveel als nu, en files waren op de route via Kassel zeldzaam. Er lag meer beton dan tegenwoordig.

Voor kortere vakanties gingen we wel eens naar de Eifel of Luxemburg. De onderbreking van de E42 bij Malmédy waar je over het circuit van Spa-Francorchamps werd geleid, door de Eau Rouge heen, staat me nog goed bij. We zijn op zo'n rit in Nederland ook wel eens over de Middenpeelweg gereden, en ook wel eens over de N271 over de oostelijke Maasoever.

In 1999 gingen we ook een keer naar Frankrijk. Maar daar was, afgezien van de doortocht van Luik, weinig geks meer aan. We reden die kant op dan vaak over de A28, de A50/N50 (verkeerslichten tussen Geffen en Rosmalen) en de A2. Op de terugweg kan ik me herinneren dat we over de N273 wilden gaan, maar er waren toen wegwerkzaamheden, waardoor we uiteindelijk vanaf Haelen over de N280 (in 1999 al autoweg N280) naar Roermond werden geleid en over de N271 naar de Zuiderbrug (tegenwoordig A73, toen een nummerloze 2x2 autoweg). Aan de westkant van Venlo had je dan nog een aantal gelijkvloerse kruisingen, en daarna begon de A73 dan.

Van een vakantie uit 1997 kan ik mij nog de grenscontroles bij Walserberg herinneren en de lange wachtrijen voor de Tauerntunnel en Katschbergtunnel. In 2000 gingen we naar Kroatië en toen zijn we heen via de Felbertauerntunnel gegaan en daarna de Karawankentunnel, de ergste files waren toen voor de Sloveense tolstations waar je soms twee uur in de file stond om 2 D-Mark (je kon betalen in tolar en in D-Marken) tol te betalen. Vlak voor Ljubljana hield de snelweg op, paar verkeerslichten tot je weer op de rondweg van Ljubljana kwam, en na Ljubljana was een gesloten tolsysteem waar je echter niet een kaartje uit een automaat trok maar waar vanuit de tolhokjes de briefjes werden uitgedeeld. In Kroatië zelf was het elke zaterdag in de zomer bal op het hele wegennet rond Rijeka. De huidige A7 was in 2000 nog een enkelbaans autoweg met 1x2 rijstroken door Rijeka, er was nog veel in aanbouw en het zag er een stuk minder florissant uit dan tegenwoordig.

In 1995 waren we in Tsjechië geweest. Heen via de A44-A7-A4 door Duitsland tot aan Chemnitz en vanaf daar via Chomutov naar Praag. Vignet was toen net ingevoerd, een jaarvignet voor omgerekend een tientje geloof ik. Maar veel snelwegen lagen er toen ook nog niet. Pas na Praag was het eerste stukje snelweg, een ouderwetse kedoenk-kedoenk-betonweg die we zo'n 30 km moest volgen tot de plaats waar ons huisje was. In Tsjechië zelf was het toen nog vol met oude Skoda's en Oltcit's, en je moest je hand niet over de hekjes of ander straatmeubilair halen, want dan was je hand helemaal zwart van alle uitlaatgassen. Terug reden we vanaf Praag via Karlovy Vary, Cheb en Wunsiedel naar Bayreuth, vanaf waar we A70-A7-A44 naar huis namen.

Niet naar het zuiden, maar in 1993 gingen we naar Denemarken, net als in 1992 maar toen moesten we door een overlijden in de familie na drie dagen al naar huis. Van die reizen herinner ik me nog de B75 door Bunde (de A280 lag er nog niet) waar we een klapband kregen en de B322 langs Delmenhorst met de verkeerslichten, de Elbetunnel met files in de tunnel en de Deense grenscontroles. In 1998 gingen we weer die kant op, richting Zweden. Nog steeds de B322 bij Delmenhorst, de middelste buis van de Elbetunnel had tweerichtingsverkeer en ook toen werd er aan de grenzen nog gecontroleerd. De Grote Beltbrug was net open maar naar Zweden moest je nog met de veerboot. De E4 was vanaf Helsingborg een klein stukje snelweg maar werd al gauw een gewone enkelbaansweg. Rond Ljungby lag een brede hoogwaardiger deel; tegenwoordig een 2+1-weg en nu juist het minst goede deel en enige onderbreking van de snelweg tot aan Stockholm/Gävle. We zaten in een huisje tussen Lidköping en Götene. Op een doorgaande weg bij Skara kwamen we nog grindwegdek tegen. Enkele jaren geleden zag ik op Streetview dat die wegen inmiddels verhard zijn. Ik heb in Zweden nog gefietst op weg 44 waar toen nog een Vmax van 110 km/u gold.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 01 nov 2016, 20:35

Leuk topic!

Wij gingen vanaf de late jaren '80 bijna jaarlijks naar de Cote-d'Azur. Dat ging altijd in minimaal 2 dagen (want de reis was ook vakantie!), waardoor we elke al dan niet logische route van de A16 langs Calais tot de A35 langs Strasbourg hebben gehad. Het was in die tijd altijd wel een sport om wat nieuwe (snel)wegen in de route op te nemen, waardoor we kort na openstelling o.a. de N57 voie expresse Nancy-Epinal, de A49 Valence-Grenoble, de A51 Sisteron-Aix-en-Provence en de N9 (voorloper van de A75) Clermont-Fd.-Brioude hebben kunnen bewonderen, meestal met nauwelijks enig ander verkeer op die wegen.

Als het gaat om bijzonderheden, speelde België logischerwijs al de eerste hoofdrol. Eerst met de warrige bewegwijzering rond Antwerpen naar Brussel, waardoor je nooit helemaal zeker wist of je op de A12 of de E19 zou uitkomen. Later nog met het oude Vierarmenkruispunt bij Jezus-Eik (haha wat een naam). En dan nog later met al die tankstations in Martelange, wat natuurlijk ook een soort van avontuur was. Bij alternatieve routes hebben we ook nog weleens het circuit van Francorchamps meegepakt. En aansluitend de afschuwelijke betonplaten van Luik naar Antwerpen, waar je geradbraakt de Ring bereikte.

In Frankrijk was Lyon en die afschuwelijke tunnel wat de Périphérique voor Youp van 't Hek was: Het punt in de route dat absoluut gemeden moest worden. Vaak hadden we een tussenstop bij Bourg-en-Bresse, waardoor je via een stukje binnendoor oostelijk langs Lyon kon en dan bij Vienne de A7 op. Of niet natuurlijk, want in die tijd werden bij verkeersdrukte de opritten nog weleens afgesloten, waardoor je nog een tijdje van de N7 in plaats van A7 mocht genieten. Een alternatief was om via Grenoble naar het zuiden te rijden. Nu niet zo'n avontuur meer, maar in die tijd was de Route Napoleon N85 nog wat minder uitgebouwd dan nu. Bij Grenoble hield de snelweg gewoon op, en ging het 300 kilometer door de bergen naar Cannes, een rit waar je door het klimmen en dalen, de onmogelijkheid om traag verkeer in te halen en de dorpjes op de route net zo makkelijk 8 uur kon doen. Meestal ging het dan toch maar via de drukke Autoroute du Soleil.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 nov 2016, 21:40

Ds79m schreef:Wij gingen vanaf de late jaren '80 bijna jaarlijks naar de Cote-d'Azur. Dat ging altijd in minimaal 2 dagen (want de reis was ook vakantie!), waardoor we elke al dan niet logische route van de A16 langs Calais tot de A35 langs Strasbourg hebben gehad. Het was in die tijd altijd wel een sport om wat nieuwe (snel)wegen in de route op te nemen, waardoor we kort na openstelling o.a. de N57 voie expresse Nancy-Epinal, de A49 Valence-Grenoble, de A51 Sisteron-Aix-en-Provence en de N9 (voorloper van de A75) Clermont-Fd.-Brioude hebben kunnen bewonderen, meestal met nauwelijks enig ander verkeer op die wegen.
Komt bekend voor, al ging de meerderheid van onze vakantie naar de Zwitserse en Oostenrijkse Alpen. Maar ook mijn ouders namen de tijd voor heen- en terugreis, omwille van de ontspanning, het mijden van zaterdag-drukte en om uiteindelijk twee weken op een plek te zitten en de derde vakantieweek er zo'n beetje aan te breien. Die derde week bestond meestal uit een aaneenschakeling van een paar dagen op een specifieke plek zitten (interessante stad, of ergens ontspannen aan een meer - dit punt mocht ook best verder weg liggen dan de 'hoofdbestemming') en verder rustig aan naar de hoofdbestemming en weer terug naar huis rijden. Die heeft er hoe dan ook voor gezorgd dat ik al als kind wel zo'n beetje alle doorgaande snelwegen heb gezien in de vijfhoek tussen pak 'm beet Brussel, Martigny, Venezia, Salzburg en Arnhem. Plus nog het nodige in het oosten van Frankrijk. Maar bij gelegenheid ook ellenlange stukken OWN, wat mij toen nog een heel stuk minder kon bekoren. De B12, als voorloper van de Duitse A96, bijvoorbeeld - niet echt een route die je als Nederlander zo heel snel zou rijden.

Over de hoofdroutes door de zuidelijke helft van Duitsland valt in deze zin veel minder te zeggen dan over Frankrijk. In de periode 1970-1995 zijn er maar weinig geopend, en wat er opende kwam doorgaans al redelijk vroeg in de periode. De Linksrheinische Autobahn bijvoorbeeld kwam zo rond 1974-1975 doorlopend beschikbaar vanaf (ongeveer) Kerpen tot Hockenheim. Dat moet voor een behoorlijke verschuiving in de gewoonten van Nederlanders op weg naar het zuiden hebben gezorgd, als je je bedenkt hoeveel gele kentekens je altijd zag en ziet op de A61. Misschien heeft ook de completering van de A3 Regensdorf-Passau in de jaren '80 nog wat verkeer weg kunnen halen van München, maar daarbij zal het dan wel zo'n beetje gebleven zijn. De gestage verlenging van de A7 tussen Wurzburg en Füssen was handig, maar zorgde maar nauwelijks voor grote veranderingen in de routes richting Alpen en verder. De aanleg van het noordwestelijke deel van de A99 maakte de A61/A8 aantrekkelijker voor verkeer dat nog voorbij München moest zijn (de B471 langs Dachau kon tergend lang duren, en de A8 sloot ook nooit lekker aan op de Mitteler Ring). Veranderingen voor Nederlanders zaten in die zin vooral in NRW en Niedersachsen, in de zin dat de manier veranderde waarop je als Nederlander naar A61, A3 of A45 kon komen ...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 02 nov 2016, 9:03

Helaas kan ik niet echt meepraten over het betreffende tijdvak en windrichting.

Of misschien toch... als kleuter ben ik begin jaren '90 enkele keren naar Cadzand op vakantie geweest, dat is dus ook een rit naar het zuiden :mrgreen: . Heel vaag kan ik me het wachten bij de veerpont in Vlissingen nog herinneren. Van de rest van de ritten kan ik me niets meer herinneren, waarschijnlijk sliep ik in mijn kinderzitje. ;)

In 1995 gingen we voor het eerst naar Noorwegen met de dagboot Frederikshavn - Oslo. In Hamburg was het ook toen al aanschuiven voor de Elbetunnel. Volgens mij was het op de heenreis ofwel in 1995, ofwel 1998 dat het daar zo vast stond, dat we gewoon op de snelweg konden uitstappen.
In Denemarken was de E45 destijds nog niet overal autosnelweg. Het stuk Aalborg - Frederikshavn ging nog deels via wat nu de SR-180 is, en mogelijk waren er toen nog wel meer stukken E45 die nog via het OWN gingen. En eenmaal op de boot duurde en duurde het maar. Er was al gauw land in zicht, maar het Oslofjord leek zooo oneindig lang...

Desondanks een leuke vakantie gehad hoor. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 02 nov 2016, 9:43

Meestal gingen wij in de jaren 70 naar zuid-west Duitsland en een enkele keer naar Oostenrijk of Zwitserland.
Mijn ouders hielden er niet van om lange einden op een dag te rijden en mijn vader wilde vaak oude stadjes onderweg bezoeken, waardoor we vaak in een goedkoop pension onderweg overnachtten. De stadsstukken Weert en Luik herinner ik mij nog, waarschijnlijk omdat we er vaak kwamen. Ik denk dat we nooit via Venlo Duitsland inreden. Vaak dacht je (als kind) dat je er bijna was als je de snelweg verliet. Mis.

Mijn vader had nooit Frans gehad op school (Nederlands Indie) maar kennelijk wel Duits, naast Engels. Hij reed liever niet naar of in Frankrijk of Wallonie (puntje Luik daargelaten).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 02 nov 2016, 10:05

Ik ben van 1987 tot 1999 met mijn ouders op vakantie geweest.
Een groot deel van die vakanties begon in de Dordogne. Zeker de eerste jaren kwam daar heel wat niet-snelweg bij kijken.

Vanuit mijn ouderlijk dorp in het oosten des lands ging de reis meestal langs Tiel, Gorinchem, Breda, Antwerpen en Lille naar Parijs. Na Parijs namen we dan de N20. Inmiddels is die grotendeels afgewaardeerd naar D920, D2020 en varianten daarop, of vervangen door de A20.

Op de terugweg kwamen we nog wel eens langs Maastricht het land binnen. Dan ging het meestal over de N273 en N277 richting Nijmegen en dan naar huis. De A73 was er immers (deels) nog niet en ook langs Eindhoven en Den Bosch lag het er toen heel anders bij dan tegenwoordig.

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » wo 02 nov 2016, 11:09

"""" Mijn vader had nooit Frans gehad op school """"
Ah, ik heb nooit een taal gehad op school maar we hadden drie Duitse TV zenders tegenover één Nederlandse.
Zo heb ik in het begin zelf de taal geleerd. Frankrijk was dus handen en voetenwerk. (is later wel goed gekomen hoor!)
In Denemarken en Zweden en ook Joegoslavië /Kroatië was het toen vooral zaak goed te laten weten dat je Nederlander was en dan sprak iedereen Duits. Iets wat we een paar jaar terug in Praag weer eens merkte ;-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 nov 2016, 11:24

peter51 schreef:In Denemarken en Zweden en ook Joegoslavië /Kroatië was het toen vooral zaak goed te laten weten dat je Nederlander was en dan sprak iedereen Duits. Iets wat we een paar jaar terug in Praag weer eens merkte ;-)
Toen ik in 1995 in Tsjechië was merkten we dat ook. In 2007 in Belgrado eveneens wat gesprekken in het Duits gevoerd, maar net als in Polen en ook Tsjechië, Slowakije, Kroatië en zelfs Slovenië (ook al grenst dat aan Oostenrijk) en de meeste andere Centraal- en Oost-Europese landen is het eigenlijk alleen nog de oudere generatie die Duits spreekt. Jongeren leren op school geen Duits meer maar Engels, waardoor je bij de jongere generatie vaak prima in het Engels terecht kan. En dat is ook wel logisch.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » ma 07 nov 2016, 8:58

In 1963 met mijn ouders naar Zwitserland ging het op de heenweg vanuit Haarlem via De "snelweg" met doortocht den Bosch en Einhoven naar Hasselt in Belgie en dan via Luik naar Luxemburg. Herinner me nog de tankstations links in Martelange ( die er nog steeds zijn want Luxemburg is goedkoper ook nu) en de kaarsrechte weg naar Arlon die heuvel op heuvel af ging en net driebaans gemaakt was. Dan Metz en Nancy, geen snelwegen alleen aanzet zuidelijke ring Nancy was er, nu deel vande voie express, via Luneville naar Colmar en dan Basel. Op die rechte weg zuidwaarts zag je dan citroen ds eigenaars en peugeot 404 rijders, net een nieuw model, elkaar eruit proberen te rijdenOvernachten in Liestal en de volgende morgen richting Luzern en het Vierwoudsteden meer. Aan de zuidkant was een doodlopend stukje autosnelweg dat nu onderdeel uitmaakt van de Gotthard route. Aan het begin van de Axenstrasse waren italiaanse gastarbeiders bezig met de tunnel oost van Brunnen.
Er waren geen credit of betaalkaarten, dus mijn vader had van alles aan valuta bij zich, belgisch, frans, zwitsers en duits.
Benzine was toen in Nederland 45 guldencenten, in Duitsland tien cent duurder want daar zat de wegnbelasting in de accijns, haha, de rest was allemaal rond de veertig cent, alleen in Frankrijk draaide de teller voor het geld harder dan de liters, want bij een franc van 75 guldencent was de benzine 85 cent. Er waren ook benzine coupons voor Frankrijk, net zo als nog heel lang voor Italie.
Terug via Duitsland, even na Basel begon de net geopende autobaan naar Karlsruhe ( niet de A5, de nummering was toen anders), dat was een spectaculaire rit met gigantische kettingbotsingen onderweg, vooral het stuk tussen Mannheim en Frankfurt met de switch van wat nu A5 is naar wat nu A61 en verlengde is, door amerikaans militair verkeer, zag auto's tussen tanks vermorzeld. Na Dinslaken over de bundesstrassen naar Arnhem en dan weer snelweg.
Vertrek om 5 uur in de morgen uit Morschach , aankomst om 21.15 in Driehuis bij Haarlem. Met kever die op de teller bergafwaarts 140 ging... En dan rammelde de uitklap clignoteur wijzer verschrikkelijk.
Later nog over 1966 met vrienden in huurauto naar cote d' azur, niet via Parijs, dat reed niemand in die tijd, altijd N2 en eraf oostwaarts bij Laon of Soissons.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 nov 2016, 10:19

ronny forgeron schreef:Later nog over 1966 met vrienden in huurauto naar cote d' azur, niet via Parijs, dat reed niemand in die tijd, altijd N2 en eraf oostwaarts bij Laon of Soissons.
En wat deed je vanaf daar als ik vragen mag? Over de N44, N67 en N89 naar Dijon? Of vanaf de N44 bij Reims/Chalons afzakken naar het zuiden totdat je de A6/N6 tegenkwam in de buurt van Auxerre?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 07 nov 2016, 11:01

ronny forgeron schreef:alleen in Frankrijk draaide de teller voor het geld harder dan de liters, want bij een franc van 75 guldencent was de benzine 85 cent.
Voor zover mijn geheugen terug gaat, stond de koers van de franc op 30 tot 35 guldencent.

evos
verkeersader

Bericht door evos » ma 07 nov 2016, 11:11

^^ Sommige geheugens gaan verder terug dan andere...
Ik kan me die koers van zo'n 75 cent ook nog wel herinneren. Dat waren dan nieuwe francs, de oude waren 0,75 cent.