Hier een grafiek van de waardeontwikkeling van Franc ten opzichte van de gulden. De tegenwaarde van 75 guldencent hield stand tot eind jaren '60. De wisselkoers van ongeveer 1:3 kwam tot stand in de vroege jaren '80 en heeft uiteindelijk standgehouden tot het moment dat de Franc opging in de euro. Dat dekt wel redelijk al mijn pre-euro herinneringen aan Frankrijk, maar er hebben toch echt devaluaties plaatsgevonden. Als ik het zo zie tijdens de Franse crisis eind jaren '60 en daarna bij twee oliecrises.evos schreef:Ik kan me die koers van zo'n 75 cent ook nog wel herinneren. Dat waren dan nieuwe francs, de oude waren 0,75 cent.
Onze ritten naar het zuiden van vroeger (~1970-1995)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Onze ritten naar het zuiden van vroeger (~1970-1995)
-
- autoweg

Ik weet inderdaad niet beter dan dat er ongeveer 3 FFR in een gulden gingen. Wat me om een of andere reden bijvoorbeeld bijgebleven is waren de prijzen van de horeca op een camping net buiten Parijs. 20FFR (ruim 6 gulden) voor een Magnum die destijds in Nederland 2 of 2,5 gulden kostte

-
- 2x4 autosnelweg
Prijzen op plekken zonder veel concurrentie zijn altijd een stuk hoger. Dat geldt ook voor supermarktjes op bungalowparken, de eettentjes in de Efteling, de bierstands op een festival, etc.
Voor sommige producten gold om onduidelijke reden in de jaren 70-80 nog een meerprijs, die eigenlijk met de EG van toen al achterhaald was. Speciaal bier kon je alleen bij de slijter krijgen voor 2 keer (of meer) de Belgische prijs, wijn was in Nederland ook twee keer zo duur als in Frankrijk (en dat lag echt niet aan de accijnsen voor meer dan 10-20%). Je ziet het nog steeds een beetje: Duits merk-witbier of Duitse witte (betere) wijn is bij de Albert Heijn of Jumbo (of de slijter) twee keer zo duur als in Duitsland voor hetzelfde merk. En waarom?
In Frankrijk was bier (pils) erg duur bijvoorbeeld.
Voor sommige producten gold om onduidelijke reden in de jaren 70-80 nog een meerprijs, die eigenlijk met de EG van toen al achterhaald was. Speciaal bier kon je alleen bij de slijter krijgen voor 2 keer (of meer) de Belgische prijs, wijn was in Nederland ook twee keer zo duur als in Frankrijk (en dat lag echt niet aan de accijnsen voor meer dan 10-20%). Je ziet het nog steeds een beetje: Duits merk-witbier of Duitse witte (betere) wijn is bij de Albert Heijn of Jumbo (of de slijter) twee keer zo duur als in Duitsland voor hetzelfde merk. En waarom?
In Frankrijk was bier (pils) erg duur bijvoorbeeld.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x4 autosnelweg
Ik heb niet zoveel herinneringen voor pakweg 1992. Dat jaar gingen we met de familie naar de omgeving van Banyuls in Frankrijk niet ver van de Spaanse grens.
Dat leverde weinig moeilijkheden op. Zowel de Franse als Ardense snelwegen waren al voltooid. Uitzondering hierop was de doortocht van Luik. Herinner mij deze nog goed omdat we daar toen een ongeval gehad hebben. Gelukkig enkel met blikschade, maar dat vergeet je toch niet snel.
Interessanter waren onze reizen naar Bretange in de periode 1995-2000. In totaal gingen we hier driemaal op vakantie. Eenmaal de omgeving van Brest, eenmaal die van St-Brieuc en eenmaal de omgeving van Vannes. Deze reizen waren toen nog best omslachtig omdat er van voltooide snelwegen nog niet veel sprake was in West-Frankrijk toen.
We reden altijd via Lille Frankrijk binnen en dan verder langs de A1. De A16 was nog niet voltooid en van de A29 was al helemaal geen sprake. Vanaf Arras was het dus even gedaan met snelweg rijden. Via de N25 ging het van Arras naar Doullens en dan zo verder naar Abbeville. Van hier af begon dan een deeltje A28 tot aan Rouen waar we dan dwars door het centrum moesten. Tussen Rouen en Caen was er gelukkig de A13 maar daarna was het gedaan met snelweg. Van de A84 tot aan Rennes was nog geen spoor te bekennen dus ging het binnendoor via Avranches (langs de N175) naar Dinan en de N12 via de N176.
In 1998 was er nog niet veel veranderd. De route tussen Arras via Doullens en Abbeville bleef noodzakelijk en ook de doortocht van Rouen stond nog steeds op het programma. Wel werden er aanzetten gemaakt aan de A84 en was de A29 via Le Havre bijna voltooid. Ik herinner mij ook echt de werken aan de A84 in het landschap.
In 2000 was er weer heel wat evolutie geweest aan de A84. Toch was de route nog steeds niet voltooid en wisselden de stukken snelweg zich af met route nationale. Enkele delen nabij Avranches en Villedieu waren nog niet klaar en ook verder richting Rennes nabij Liffré ontbrak nog een groot deel.
In 2012 ben ik nogmaals in Bretagne geweest. Dit ging heel wat vlotter dan wat ik mij herinnerde van in mijn jeugd. De doorsteek van Arras naar Abbeville maakten we nu via de A29 langs Amiens, net zoals we Rouen vermeden door langs Le Havre te rijden (ook A29). Ook de A84 werd ondertussen volledig voltooid. Al bij al toch een paar uur winst tegenwoordig!
Dat leverde weinig moeilijkheden op. Zowel de Franse als Ardense snelwegen waren al voltooid. Uitzondering hierop was de doortocht van Luik. Herinner mij deze nog goed omdat we daar toen een ongeval gehad hebben. Gelukkig enkel met blikschade, maar dat vergeet je toch niet snel.
Interessanter waren onze reizen naar Bretange in de periode 1995-2000. In totaal gingen we hier driemaal op vakantie. Eenmaal de omgeving van Brest, eenmaal die van St-Brieuc en eenmaal de omgeving van Vannes. Deze reizen waren toen nog best omslachtig omdat er van voltooide snelwegen nog niet veel sprake was in West-Frankrijk toen.
We reden altijd via Lille Frankrijk binnen en dan verder langs de A1. De A16 was nog niet voltooid en van de A29 was al helemaal geen sprake. Vanaf Arras was het dus even gedaan met snelweg rijden. Via de N25 ging het van Arras naar Doullens en dan zo verder naar Abbeville. Van hier af begon dan een deeltje A28 tot aan Rouen waar we dan dwars door het centrum moesten. Tussen Rouen en Caen was er gelukkig de A13 maar daarna was het gedaan met snelweg. Van de A84 tot aan Rennes was nog geen spoor te bekennen dus ging het binnendoor via Avranches (langs de N175) naar Dinan en de N12 via de N176.
In 1998 was er nog niet veel veranderd. De route tussen Arras via Doullens en Abbeville bleef noodzakelijk en ook de doortocht van Rouen stond nog steeds op het programma. Wel werden er aanzetten gemaakt aan de A84 en was de A29 via Le Havre bijna voltooid. Ik herinner mij ook echt de werken aan de A84 in het landschap.
In 2000 was er weer heel wat evolutie geweest aan de A84. Toch was de route nog steeds niet voltooid en wisselden de stukken snelweg zich af met route nationale. Enkele delen nabij Avranches en Villedieu waren nog niet klaar en ook verder richting Rennes nabij Liffré ontbrak nog een groot deel.
In 2012 ben ik nogmaals in Bretagne geweest. Dit ging heel wat vlotter dan wat ik mij herinnerde van in mijn jeugd. De doorsteek van Arras naar Abbeville maakten we nu via de A29 langs Amiens, net zoals we Rouen vermeden door langs Le Havre te rijden (ook A29). Ook de A84 werd ondertussen volledig voltooid. Al bij al toch een paar uur winst tegenwoordig!
-
- 2x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Het ging naar de Cote in Zuid Frankrijk over diverse routes, je wilde altijd zoveel mogelijk de drukte rond Parijs en op de Grand Route naar het zuiden vermijden. Snelwegen waren er niet, alleen kleine stukjes bezuiden Lyon.Pino schreef:En wat deed je vanaf daar als ik vragen mag? Over de N44, N67 en N89 naar Dijon? Of vanaf de N44 bij Reims/Chalons afzakken naar het zuiden totdat je de A6/N6 tegenkwam in de buurt van Auxerre?ronny forgeron schreef:Later nog over 1966 met vrienden in huurauto naar cote d' azur, niet via Parijs, dat reed niemand in die tijd, altijd N2 en eraf oostwaarts bij Laon of Soissons.
Uit de omgeving van Haarlem ging het richting rijksweg 4 via de oude Schipholweg ( totdat in augustus 1967 de huidige A9 /N205 tot Haarlem openging), de stoplicht rotonde bij den Haag, door Rotterdam (Maastunnel) naar Breda, einde snelweg. Dan de huidige N263 naar Wuustwezel, N1 in Belgie. Door Antwerpen, Italielei, Frankrijklei etc richting Boom, A12
Door Brussel, de westelijke buitenwijken, naar de N6 Halle, Mons. Van Mons naar Maubeuge en grens over N2 in Frankrijk (de N2 verder af was de klassieke route naar Parijs)
En dan kon je kiezen, waar ging je de N2 af richting Dijon. Want om zo lang mogelijk weg te blijven van de driebaans N6 vol met Parijse auto's op weg naar het zuiden wilde ja pas bij Beaune de N6 op.
Kortste maar ook route met smallere wegen was eraf bij Vervins, D966 tot Reims, N44/D944 tot Vitry Le Francois, N4 St.Dizier, N67 Chaumont, D916 tot Langres en dan D974 tot Dijon. (allemaal de huidige nummers, waren toen meest N wegen maar mijn oude kaarten liggen in Nederland kan ik hier niet raadplegen)
Of je ging bij Laon de N2 af, wat de meesten deden.Tot Reims de D1044/D944/N44/N77
Door tot Soissons kon ook, naar Troyes via D1/D933/D373/D619. Van Troyes D671/N71/D671/D971
Als je dan eenmaal in Dijon was zuidwaarts de D974 richting Beaune en daarna de N6. Driebaans en druk. Veel dorpsdoortochten waarbij zich niemand aan de Vmax hield en rond het middaguur opstoppingen door de lokale lunchgangers. Na de daarbij genuttigde wijn werd het ook gevaarlijker op de weg natuurlijk.
De enige gerichte politiecontroles die ik me kan herinneren was op overschrijden gele lijn bij sommige bochtige stukken driebaansweg waar alternerend inhalen de bedoeling was. Kent iemand ook het begrip Tripleren nog? (Voor het laatst trouwens meegemaakt in 1993 op weg van Albufeira naar Lissabon, angstige momenten)
N6, N7 , N8 naar St.Maxime aan de kust.
In die tijd gaf de ANWB route boekjes uit waarin gedetailleerd al deze mogelijke routes beschreven werden, met kaartjes, in zwart-wit.
Zo'n tocht was altijd in twee of drie dagen, met een caravan wel in vier dagen in 1967.
Minder haast in het algemeen, in Zundert koffie met koek, in Maubeuge lunchen etc.
-
- 4x3 autosnelweg
Leuk om te lezen. Dit moet echt nog een van de laatste jaren zijn geweest dat je op deze manier over Route Nationales naar Zuid-Frankrijk reed. Rond 1970 was de snelweg-route A1/A6/A7 wel zo'n beetje klaar. Heb je verhaal over de routes van Maubeuge naar Dijon samengebracht in één kaartje, met toenmalige wegnummers ook. De route over de N44, dus afslaan bij Laon, was absoluut de hoofdroute van die tijd. Deze maakte ook onderdeel uit van de E2.

- SPOILER: TOON

-
- 2x3 autosnelweg
Het verloop van de N366 klopt volgens mij niet helemaal; volgens Google Maps liep die weg in een vrij rechte lijn van Vervins naar Reims. Of ken jij een ander verloop via D-routes dat aantrekkelijker was?Pino schreef:
- SPOILER: TOON

Net buiten Neufchâtel-sur-Aisne: Bruxelles 193 km
-
- 4x3 autosnelweg
Heb Google Maps de meest efficiënte fietsroute tussen deze steden laten berekenen. Dat werkt goed genoeg voor het globale plaatje, maar gaat onder meer mis bij stukjes expresweg. Dan zie je dus een kronkeliger route over parallelle weggetjes. Op het stuk N67 zie je dat ook.
-
- verkeersader
Kan je kaartje jammer genoeg niet zien hier, in China is alles van Google geblokkeerd.
Tripleren is trouwens nog steeds een begrip, maar nu wordt daarmee bedoeld motorrijders die nog links op de redresseerstrook inhalen.
Herinner me ooit foto's gezien te hebben uit de vroege jaren vijftig van tripleren in Nederland, toen bv de huidige A5 Amsterdam Haarlem, de N208 (Rijksweg 8) tussen provinciegrens Noord en Zuid-Holland en aansluiting N44 (Rijksweg 4) Sassenheim), Tilburg Breda N282, den Haag Rotterdam (13, de Rijksroetsjbaan vanwege het golvend profiel door de vele verzakkingen) driebaans waren.
Tripleren is trouwens nog steeds een begrip, maar nu wordt daarmee bedoeld motorrijders die nog links op de redresseerstrook inhalen.
Herinner me ooit foto's gezien te hebben uit de vroege jaren vijftig van tripleren in Nederland, toen bv de huidige A5 Amsterdam Haarlem, de N208 (Rijksweg 8) tussen provinciegrens Noord en Zuid-Holland en aansluiting N44 (Rijksweg 4) Sassenheim), Tilburg Breda N282, den Haag Rotterdam (13, de Rijksroetsjbaan vanwege het golvend profiel door de vele verzakkingen) driebaans waren.
-
- 4x3 autosnelweg
Kaartje staat op mijn eigen domein. Is mijn site te subversief om in China gezien te mogen worden? 

-
- verkeersader
Alles waar een link naar Google of Facebook in zit wordt geblokkeerd. Behalve kranten, daar krijg je lege vakjes waar links naar die twee plus YouTube in zitten. Kan alle kranten lezen hier, Facebook mis ik niet, geen betrouwbare club imho, ipv Google gebruik ik Bing en Vimeo gaat wel. Als ik over een maand weer in NL ben bekijk ik je kaartjes wel, en ga ik ook weer eens oude kaarten opdiepen. Alle trips in Europa en de US heb ik sinds de jaren zestig met potlood daarop aangetekend.
-
- 4x3 autosnelweg
Dit was geen link, maar een screendump uit Maps die ik had nabewerkt. Kennelijk zet ook dat de Great Firewall al in werking...
Nog nadenkend over wat je eerder zei over tussenstops (Zundert, Maubeuge etc): de frequentie lijkt ongeveer gelijk aan wat ik nu nog steeds zou doen, alleen met lagere snelheid zitten er natuurlijk veel minder kilometers tussen. Ik kan wel verzinnen waarom stops vroeger uitgebreider waren dan nu, en mensen dus minder haast hadden. Ik vermoed dat het begint met het feit dat de auto's van toen veel minder comfortabel waren, zodat het wel even prettig was er langere tijd uit te kunnen. De chauffeur, die noch de hulp had van stuurbekrachtiging en dergelijke, noch het rijcomfort van snelwegen, had daar ongetwijfeld dubbel behoefte aan. De groep reizigers die even heel vlug de benen wil strekken en dan na/met een vlugge hap weer de auto in is nu heel groot, maar zal toen miniem zijn geweest. Een fast food-cultuur langs de weg, nu niet meer weg te denken tot je cappuccino-om-mee-te-nemen aan toe, bestond indertijd gewoon niet. Niet dat mensen alle tijd van de wereld wilden nemen, maar er was genoeg tijd om iets van de kaart te bestellen, dat in de keuken klaar te laten maken en aan tafel op te eten.
Nog nadenkend over wat je eerder zei over tussenstops (Zundert, Maubeuge etc): de frequentie lijkt ongeveer gelijk aan wat ik nu nog steeds zou doen, alleen met lagere snelheid zitten er natuurlijk veel minder kilometers tussen. Ik kan wel verzinnen waarom stops vroeger uitgebreider waren dan nu, en mensen dus minder haast hadden. Ik vermoed dat het begint met het feit dat de auto's van toen veel minder comfortabel waren, zodat het wel even prettig was er langere tijd uit te kunnen. De chauffeur, die noch de hulp had van stuurbekrachtiging en dergelijke, noch het rijcomfort van snelwegen, had daar ongetwijfeld dubbel behoefte aan. De groep reizigers die even heel vlug de benen wil strekken en dan na/met een vlugge hap weer de auto in is nu heel groot, maar zal toen miniem zijn geweest. Een fast food-cultuur langs de weg, nu niet meer weg te denken tot je cappuccino-om-mee-te-nemen aan toe, bestond indertijd gewoon niet. Niet dat mensen alle tijd van de wereld wilden nemen, maar er was genoeg tijd om iets van de kaart te bestellen, dat in de keuken klaar te laten maken en aan tafel op te eten.
-
- 4x3 autosnelweg
De San Bernardino-route in 1958, met beelden van Nationalstrasse 13 in aanleg en borden met de nu verouderde Duitse naam Bernhardhin (op 3:19).
Link
Link
-
- zandpaadje
Geweldig idee, Pino en ik hoop wat te kunnen bijdragen. Ik heb ik Nijmegen gestudeerd, ben uiteraard heel vaak naar Zuid Limburg gereden alsook naar Frankrijk. De 1e keer Frankrijk was met een optreden van onze band in 1978, wat toen al tot Luik een 4-baans snelweg had. Luik is nog steeds een stad waar ik bang ben om - zelfs met navi - te verdwalen.
De noord/zuid verbinding heb ik voor het eerst begin 1973 zelf (met mijn 2CV4) gereden. Tot Grathem/Ittervoort was de A2 klaar en daarna werd gereden over de knap gevaarlijke Napoleonsbaan (omgedoopt naar Napoleonsweg
). Ik volgde de weg bewesten de Maas naar Venlo, en reed verder over die N271 naar Nijmegen tot Arnhem waar ik kort na de beroemde brug op een rotonde linksaf reed en ik vol verbazing keek naar een blauw/wit betegeld talud. Einddoel was Ede, waar ik mijn dienstplicht geklopt heb. Terug ging over dezelfde weg.
We hadden familie in Neeritter wonen die we vaker bezochten. In de 60s was de A2 nog in aanleg, zodat we meestal via Geleen/Sittard/Susteren naar Maaseik over de Napoleonsbaan (tegenwoordig heet die in Belsj Venlosesteenweg). Op de terugweg werd veelal gereden via Thorn en met het veerpont naar Wessem naar Maasbracht. Dat veer bestaat al sinds eind 60s niet meer omdat daar een grote brug met de A2 is gekomen.
Vanwege de vele fijne herinneringen heb ik geprobeerd om de oude route naar het noorden door Susteren te rijden, maar die vond ik niet. Datzelfde geldt helaas voor meer plaatsen, zoals de oude route door Gennep. Helaas, want áls er een opstopping op de snelweg is - en dat komt steeds vaker voor - is de oude route via de oude rijkswegen op veel plaatsen onmogelijk. Stom, want die zouden een prima alternatief zijn.
In 2005 was de A73 al in belangrijke stukken open en mijn oude weg naar en van Nijmegen bleek inééns heerlijk rustig. Mijn lievelingsspeelgoedauto is een MG TD van begin 1952 waarmee ik liever geen snelwegen rij want bij 4.000 toeren hebben we slechts 85 echte km'slle op de geijkte fietscomputer. Sneller forceert het oude motortje wellicht teveel. Dat MG-ke is tevens onze vakantieauto, waarmee we ook proberen om zoveel mogelijk binnendoor te rijden. Om die laatste reden hebben we een TomTom alléén als noodoplossing en koersen we vooral a.d.h.v. een Michelin-atlas van (als ik me niet vergis) 1986.
Frankrijk is groot; héél groot voor Nederlandse begrippen. Het maakt veel uit of men richting Alpen of richting zee koerst. En daarvoor bestaan heel wat routes. Wij zijn vaker naar 'de mam' in de Vogezen gereden en die route loopt over de Ardennen tot Weiswampach. Vroeger reden we dan rechtdoor over de fraaie N5 tot Luxemburg stad, maar we ontdekten in 2017 een veel mooiere route door in Weiswampach rechtsaf te slaan richting Bastogne en vandaar uit naar Martelange. Dat is een bochtige weg door een bosrijke omgeving. Heerlijk stuurtje trekken en in de pot roeren!
De oude route naar Arlon en Longwy is een verschrikking geworden. 4-baans met heel veel rotondes en veel vrachtverkeer wat een gigantiscvhe aanslag op mijn flink aangetaste longen impliceert. Cabrio's hebben ook met fraai weer grote nadelen.
Van 1956 heb ik nog een Michelin-kaart die we in 2012 voor de grap getest hebben om ermee naar Mering (bij Trier) te reizen. Ging nog steeds uitstekend! De bejaarde kaart had ik gescand en op fotopapier geprint.
Allez, tot een andere keer
--
De noord/zuid verbinding heb ik voor het eerst begin 1973 zelf (met mijn 2CV4) gereden. Tot Grathem/Ittervoort was de A2 klaar en daarna werd gereden over de knap gevaarlijke Napoleonsbaan (omgedoopt naar Napoleonsweg

We hadden familie in Neeritter wonen die we vaker bezochten. In de 60s was de A2 nog in aanleg, zodat we meestal via Geleen/Sittard/Susteren naar Maaseik over de Napoleonsbaan (tegenwoordig heet die in Belsj Venlosesteenweg). Op de terugweg werd veelal gereden via Thorn en met het veerpont naar Wessem naar Maasbracht. Dat veer bestaat al sinds eind 60s niet meer omdat daar een grote brug met de A2 is gekomen.
Vanwege de vele fijne herinneringen heb ik geprobeerd om de oude route naar het noorden door Susteren te rijden, maar die vond ik niet. Datzelfde geldt helaas voor meer plaatsen, zoals de oude route door Gennep. Helaas, want áls er een opstopping op de snelweg is - en dat komt steeds vaker voor - is de oude route via de oude rijkswegen op veel plaatsen onmogelijk. Stom, want die zouden een prima alternatief zijn.
In 2005 was de A73 al in belangrijke stukken open en mijn oude weg naar en van Nijmegen bleek inééns heerlijk rustig. Mijn lievelingsspeelgoedauto is een MG TD van begin 1952 waarmee ik liever geen snelwegen rij want bij 4.000 toeren hebben we slechts 85 echte km'slle op de geijkte fietscomputer. Sneller forceert het oude motortje wellicht teveel. Dat MG-ke is tevens onze vakantieauto, waarmee we ook proberen om zoveel mogelijk binnendoor te rijden. Om die laatste reden hebben we een TomTom alléén als noodoplossing en koersen we vooral a.d.h.v. een Michelin-atlas van (als ik me niet vergis) 1986.
Frankrijk is groot; héél groot voor Nederlandse begrippen. Het maakt veel uit of men richting Alpen of richting zee koerst. En daarvoor bestaan heel wat routes. Wij zijn vaker naar 'de mam' in de Vogezen gereden en die route loopt over de Ardennen tot Weiswampach. Vroeger reden we dan rechtdoor over de fraaie N5 tot Luxemburg stad, maar we ontdekten in 2017 een veel mooiere route door in Weiswampach rechtsaf te slaan richting Bastogne en vandaar uit naar Martelange. Dat is een bochtige weg door een bosrijke omgeving. Heerlijk stuurtje trekken en in de pot roeren!
De oude route naar Arlon en Longwy is een verschrikking geworden. 4-baans met heel veel rotondes en veel vrachtverkeer wat een gigantiscvhe aanslag op mijn flink aangetaste longen impliceert. Cabrio's hebben ook met fraai weer grote nadelen.
Van 1956 heb ik nog een Michelin-kaart die we in 2012 voor de grap getest hebben om ermee naar Mering (bij Trier) te reizen. Ging nog steeds uitstekend! De bejaarde kaart had ik gescand en op fotopapier geprint.
Allez, tot een andere keer
--
-
- 2x5 autosnelweg
Bedankt voor het delen van deze herinnering 

-
- 2x3 autosnelweg
Wat me vooral bijstaat van ‘vroeger’ (zeg eind jaren ‘80-begin jaren ‘90), toen wij bijna jaarlijks naar de Provence gingen, was de enorme rust op de wegen. Het kwam toen nog voor op wegen als de N57 Nancy-Epinal of de A49 Valence-Grenoble dat je nagenoeg alleen over die wegen reed. Ook op andere wegen waren files zeldzaam. Het enige te vermijden knelpunt was Lyon, voor de aanleg van de A46.
Uiteraard was de A7 tussen Lyon en Orange ook toen al druk. Al was dat buiten Zwarte Zaterdagen vooral gedreven door incidenten en verder vooral ‘traffic en accordeon’, meestal toch zonder al te veel oponthoud. Bij Orange sloegen toen voornamelijk de Nederlandse kentekens af richting het toen nog zo goedkope Spanje, en de A8 Aix-Nice was ondanks de 2x2 altijd heel rustig.
Dat is wel echt veranderd richting de eeuwwisseling. Sindsdien is er sowieso op elke dag meer vertraging in het Rhônedal, maar is er geleidelijk ook veel meer drukte gekomen bij de tolstations, op parkeerplaatsen, in Luxemburg, en bij provinciesteden waar je vroeger langs zoefde als Metz, Grenoble en Aix-en-Provence.
Uiteraard was de A7 tussen Lyon en Orange ook toen al druk. Al was dat buiten Zwarte Zaterdagen vooral gedreven door incidenten en verder vooral ‘traffic en accordeon’, meestal toch zonder al te veel oponthoud. Bij Orange sloegen toen voornamelijk de Nederlandse kentekens af richting het toen nog zo goedkope Spanje, en de A8 Aix-Nice was ondanks de 2x2 altijd heel rustig.
Dat is wel echt veranderd richting de eeuwwisseling. Sindsdien is er sowieso op elke dag meer vertraging in het Rhônedal, maar is er geleidelijk ook veel meer drukte gekomen bij de tolstations, op parkeerplaatsen, in Luxemburg, en bij provinciesteden waar je vroeger langs zoefde als Metz, Grenoble en Aix-en-Provence.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x3 autosnelweg
Wat een fantastische vondst!

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x3 autosnelweg
Absoluut. De steden zijn gegroeid en de behoefte aan verplaatsing ook. We rijden vaker en verder. Desalniettemin was het ook in de jaren rond 1990 altijd al de keuze van mijn ouders om de zaterdag zoveel mogelijk te mijden. En dan niet alleen de grote reisroutes naar het zuiden als de A7. Maar op andere dagen in juli en augustus was het doorgaans gewoon rustig op de snelwegen: de meeste reizigers reden op zaterdag en de hoeveelheid vracht/zakelijk verkeer was in de zomermaanden structureel lager.Ds79m schreef: ↑za 30 jan 2021, 18:14 Dat is wel echt veranderd richting de eeuwwisseling. Sindsdien is er sowieso op elke dag meer vertraging in het Rhônedal, maar is er geleidelijk ook veel meer drukte gekomen bij de tolstations, op parkeerplaatsen, in Luxemburg, en bij provinciesteden waar je vroeger langs zoefde als Metz, Grenoble en Aix-en-Provence.
Hoe rustig het precies was, herinner ik me niet meer echt. Behalve dat het op die manier een grote zeldzaamheid was dat wij op vakantie in een file terecht kwamen. Het was de tijd dat de verkeersinformatie op de Duitse regionale zenders altijd wel met een minuut klaar was, en dan kon het volledige stramien „A8 München Richtung Salzburg, zwischen Holzkirchen und Irschenberg drei Kilometer Stau“ worden afgedraaid. In het weekend ging de frequentie dan nog omlaag van eens per half uur naar eens per uur.
-
- expressweg
Voor de tunnel in Lyon, dat was altijd hét filemoment van de zomervakantie 

-
- 4x3 autosnelweg

-
- zandpaadje
Mooie verhalen over vroeger...
Na vele jaren in het verre buitenland te hebben gewoond, ben ik enkele jaren geleden teruggekeerd naar Nederland. In Nederland en Europa is het fantastisch om met de auto op reis te gaan en het leek me leuk om dat met het gezin te herontdekken. Zo zijn we in 2017 op vakantie naar de Costa Brava gegaan, en dat was voor mij eigenlijk een reis 'down memory lane'. Vanaf midden jaren '70 was deze bestemming namelijk de jaarlijkse vakantiereis voor mij, samen met mijn zus en ouders, tot aan begin jaren '80 toe. Dat was een tijd toen het voor velen nog heel gebruikelijk was dat de zomerse vakantie de enige reis was in het jaar; je keek er met plezier een half jaar op terug, en met verlangen en opwinding keek je het andere half jaar weer uit naar de volgende vakantie. Zo was het in mijn beleving althans.
Wat mij vooral opviel in 2017 op weg naar Spanje was de verkeersintensiteit, (veel stukken langzaam rijden en stilstaan) maar vooral ook het sterk uitgebreide en verbeterde netwerk van autoroutes in Frankrijk. Dat was in de jaren '70 toch anders. Op de wegenkaarten van Shell zag je toen paarse stukken geprojecteerde weg, en je fantaseerde hoe het reizen zou zijn als deze wegen gerealiseerd zouden zijn... Verder viel me op dat de Autoroute du Soleil onder Lyon was verbreed (en dat de gele bremmen die in mijn herinnering langs de snelweg groeiden) waren verdwenen.
Hoe verliepen die reizen in de jaren '70 ook al weer? We gingen op pad met de Simca 1100 en daarachter een vouwtent (merk: Scout), met op die aanhanger ons zeilbootje. Mijn moeder had een enveloppe van de bank met Franse Francs en Spaanse Peseta's in haar tas, en de paspoorten paraat bij de grensovergangen. Later werd de Simca vervangen door een Talbot Solara met op het dak een surfplank, terwijl de vouwwagen was ingeruild voor een caravan. Ik mocht met mijn vader de route uitstippelen (met behulp van die wegenkaarten van Shell) (op latere leeftijd mocht ik dat zelfstandig doen) en ik mocht/moest ook altijd onderweg opletten of we wel de goede route volgden. Dat was voornamelijk binnendoor over Routes Nationales. Mijn vader had namelijk 2 eigenschappen: economisch (lees: zuinig) en een afkeer van Fransen. Dus we kozen de kortste route (niet de snelste...) om vooral tol te vermijden en benzine te besparen, zoveel als mogelijk was. Vanuit de Hoekse Waard namen we niet de route via Breda maar de A29/A4 tot aan Dinteloord, waar de snelweg abrupt in het weiland ophield en we de secundaire weg richting Bergen op Zoom namen, om vervolgens via Woensdrecht, Putte Kapellen op de ring van Antwerpen uit te komen. In de eerste jaren reden we dan via die ring van Antwerpen (het eerste stresspunt) via Boom naar Brussel (wat best wel een crime was om daar op soepele wijze omheen te rijden met een ringweg die in aanleg was) en dan afzakken via Mons om bij Maubeuge Frankrijk binnen te rijden. Het staat me nog bij dat de grenswachten met verbazing naar onze auto + zeilboot zaten te turen. Vervolgens via Vervins naar Reims, Chalons, Troyes en Chatillon de weg vervolgend naar Dijon. En dan in de buurt van Beaune een camping zoeken. Een enkele keer geraakten we verder, en kwamen we tot aan Macon, maar onze vaste plek werd deze camping https://campinglesbouleaux.wixsite.com/ ... s-bouleaux. Je kon vanuit de tent goed de snelweg horen, de camping is nl. gelegen nabij het punt waar 'Parijs' er bij komt. Na een aantal jaren hadden we overigens een andere 'aanvliegroute' gevonden. Vanaf Brussel via Charleroi bij Rocroi de grens over, en dan via Charleville-Mezieres afzakkend naar Suippes en vervolgens via Chalons, Vitry, St. Dizier naar Chaumont en Langres om tenslotte via Dijon bij Beaune te geraken. Nog steeds via de Routes Nationales. Het stukje nabij Langres was geloof ik deels een driebaansweg, wat mijn vader altijd reuze link vond. De andere stress was het door de stadjes en dorpjes rijden en dan maar hopen dat er geen motoragenten om de hoek stonden die je konden bekeuren als je ook maar 1 centimeter de witte doorgetrokken streep had overschreden.
Om toch vaart te maken reden we naar het zuiden toch wel grotendeels via de Autoroute, al kan ik me herinneren dat we ook wel stukken de RN namen, al dan niet de bison fute volgend. Voor ons begon de zomervakantie eigenlijk pas goed als we Lyon doorreden: het werd allengs zonniger en warmer, en mijn zus en ik hingen handdoeken voor de ramen (al naar gelang de stand van de zon) om de warmte buiten te houden (geen airco toen...). In mijn herinnering was het eerste jaar dat we deze route aflegden La Languedocienne nog niet helemaal klaar, en hebben we enkele stukken op de RN gereden. En die eerste jaren reden we vanaf Narbonne sowieso over de Route Nationale naar Spanje omdat La Catalane pas eind jaren '70 volledig gereed was. Dus met de Simca en vouwwagen + zeilboot dwars door Perpignan richting de Pyreneeen. Bij Le Perthus reed je dan de grens over, wat ik toen nog best wel spannend vond - Spanje was in mijn perceptie toch best wel een ver en exotisch land - om door een stukje niemandsland bij La Jonquera uit te komen. Het laatste stukje, via Figueras, naar Estartit nam de opwinding toe; mijn zus en ik deden altijd een wedstrijdje wie als eerste het fort bij Torroella de Montgri kon zien... Dat was het teken dat we onze bestemming hadden bereikt. Good old times....
Na vele jaren in het verre buitenland te hebben gewoond, ben ik enkele jaren geleden teruggekeerd naar Nederland. In Nederland en Europa is het fantastisch om met de auto op reis te gaan en het leek me leuk om dat met het gezin te herontdekken. Zo zijn we in 2017 op vakantie naar de Costa Brava gegaan, en dat was voor mij eigenlijk een reis 'down memory lane'. Vanaf midden jaren '70 was deze bestemming namelijk de jaarlijkse vakantiereis voor mij, samen met mijn zus en ouders, tot aan begin jaren '80 toe. Dat was een tijd toen het voor velen nog heel gebruikelijk was dat de zomerse vakantie de enige reis was in het jaar; je keek er met plezier een half jaar op terug, en met verlangen en opwinding keek je het andere half jaar weer uit naar de volgende vakantie. Zo was het in mijn beleving althans.
Wat mij vooral opviel in 2017 op weg naar Spanje was de verkeersintensiteit, (veel stukken langzaam rijden en stilstaan) maar vooral ook het sterk uitgebreide en verbeterde netwerk van autoroutes in Frankrijk. Dat was in de jaren '70 toch anders. Op de wegenkaarten van Shell zag je toen paarse stukken geprojecteerde weg, en je fantaseerde hoe het reizen zou zijn als deze wegen gerealiseerd zouden zijn... Verder viel me op dat de Autoroute du Soleil onder Lyon was verbreed (en dat de gele bremmen die in mijn herinnering langs de snelweg groeiden) waren verdwenen.
Hoe verliepen die reizen in de jaren '70 ook al weer? We gingen op pad met de Simca 1100 en daarachter een vouwtent (merk: Scout), met op die aanhanger ons zeilbootje. Mijn moeder had een enveloppe van de bank met Franse Francs en Spaanse Peseta's in haar tas, en de paspoorten paraat bij de grensovergangen. Later werd de Simca vervangen door een Talbot Solara met op het dak een surfplank, terwijl de vouwwagen was ingeruild voor een caravan. Ik mocht met mijn vader de route uitstippelen (met behulp van die wegenkaarten van Shell) (op latere leeftijd mocht ik dat zelfstandig doen) en ik mocht/moest ook altijd onderweg opletten of we wel de goede route volgden. Dat was voornamelijk binnendoor over Routes Nationales. Mijn vader had namelijk 2 eigenschappen: economisch (lees: zuinig) en een afkeer van Fransen. Dus we kozen de kortste route (niet de snelste...) om vooral tol te vermijden en benzine te besparen, zoveel als mogelijk was. Vanuit de Hoekse Waard namen we niet de route via Breda maar de A29/A4 tot aan Dinteloord, waar de snelweg abrupt in het weiland ophield en we de secundaire weg richting Bergen op Zoom namen, om vervolgens via Woensdrecht, Putte Kapellen op de ring van Antwerpen uit te komen. In de eerste jaren reden we dan via die ring van Antwerpen (het eerste stresspunt) via Boom naar Brussel (wat best wel een crime was om daar op soepele wijze omheen te rijden met een ringweg die in aanleg was) en dan afzakken via Mons om bij Maubeuge Frankrijk binnen te rijden. Het staat me nog bij dat de grenswachten met verbazing naar onze auto + zeilboot zaten te turen. Vervolgens via Vervins naar Reims, Chalons, Troyes en Chatillon de weg vervolgend naar Dijon. En dan in de buurt van Beaune een camping zoeken. Een enkele keer geraakten we verder, en kwamen we tot aan Macon, maar onze vaste plek werd deze camping https://campinglesbouleaux.wixsite.com/ ... s-bouleaux. Je kon vanuit de tent goed de snelweg horen, de camping is nl. gelegen nabij het punt waar 'Parijs' er bij komt. Na een aantal jaren hadden we overigens een andere 'aanvliegroute' gevonden. Vanaf Brussel via Charleroi bij Rocroi de grens over, en dan via Charleville-Mezieres afzakkend naar Suippes en vervolgens via Chalons, Vitry, St. Dizier naar Chaumont en Langres om tenslotte via Dijon bij Beaune te geraken. Nog steeds via de Routes Nationales. Het stukje nabij Langres was geloof ik deels een driebaansweg, wat mijn vader altijd reuze link vond. De andere stress was het door de stadjes en dorpjes rijden en dan maar hopen dat er geen motoragenten om de hoek stonden die je konden bekeuren als je ook maar 1 centimeter de witte doorgetrokken streep had overschreden.
Om toch vaart te maken reden we naar het zuiden toch wel grotendeels via de Autoroute, al kan ik me herinneren dat we ook wel stukken de RN namen, al dan niet de bison fute volgend. Voor ons begon de zomervakantie eigenlijk pas goed als we Lyon doorreden: het werd allengs zonniger en warmer, en mijn zus en ik hingen handdoeken voor de ramen (al naar gelang de stand van de zon) om de warmte buiten te houden (geen airco toen...). In mijn herinnering was het eerste jaar dat we deze route aflegden La Languedocienne nog niet helemaal klaar, en hebben we enkele stukken op de RN gereden. En die eerste jaren reden we vanaf Narbonne sowieso over de Route Nationale naar Spanje omdat La Catalane pas eind jaren '70 volledig gereed was. Dus met de Simca en vouwwagen + zeilboot dwars door Perpignan richting de Pyreneeen. Bij Le Perthus reed je dan de grens over, wat ik toen nog best wel spannend vond - Spanje was in mijn perceptie toch best wel een ver en exotisch land - om door een stukje niemandsland bij La Jonquera uit te komen. Het laatste stukje, via Figueras, naar Estartit nam de opwinding toe; mijn zus en ik deden altijd een wedstrijdje wie als eerste het fort bij Torroella de Montgri kon zien... Dat was het teken dat we onze bestemming hadden bereikt. Good old times....
Laatst gewijzigd door H-Armor op wo 27 okt 2021, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hoofdmoderator
Draad verplaatst naar "Reisadviezen & Reisverslagen". M.v.g. het moderatorenteam.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
Re: [F][A031] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune
Uit: viewtopic.php?p=1259943#p1259943
Indertijd reden mensen ook na het gereedkomen van de tolweg vaak nog binnendoor, omdat jonge mensen in de jaren 80 nog niet het vakantiebudget hadden waar tol deel van uit maakte. Nu rij je haast gedachteloos naar Zuid-Frankrijk, zo lang het niet op vrijdagmiddag of een zaterdag in het hoogseizoen is.
Dertigers van nu hebben waarschijnlijk wel de onderbreking van de E25 in Luik meegemaakt. Dat iedereen dwars door de stad moet. Al zijn die tijden met Google Maps wat teruggekeerd, ik krijg bijna altijd de suggestie om door de stad te rijden tegenwoordig. Dertigers kennen ook nog wel de oude situatie van de N2 door Maastricht. Ik ken zelf ook nog de situatie van vakanties dat we vanaf Venlo binnendoor naar de A2 moesten, omdat de A73 nog ontbrak.
Als je wat langer teruggaat in de tijd, zeg voor 1980, dan was er via Luxemburg wel heel erg veel ontbrekende autosnelweg. Ik vraag mij af of men toen vanuit Nederland niet veelal via Parijs naar Lyon reed.
Mensen onder de 40 hebben die tijd van snelwegonderbrekingen in niet echt bewust meegemaakt. Ik ken wel de verhalen van mijn ouders, dat bijvoorbeeld de E25 en A31 nog niet voltooid waren en je lange stukken binnendoor moest. Dat is de generatie die Martelange nog van vroeger kent.
Indertijd reden mensen ook na het gereedkomen van de tolweg vaak nog binnendoor, omdat jonge mensen in de jaren 80 nog niet het vakantiebudget hadden waar tol deel van uit maakte. Nu rij je haast gedachteloos naar Zuid-Frankrijk, zo lang het niet op vrijdagmiddag of een zaterdag in het hoogseizoen is.
Dertigers van nu hebben waarschijnlijk wel de onderbreking van de E25 in Luik meegemaakt. Dat iedereen dwars door de stad moet. Al zijn die tijden met Google Maps wat teruggekeerd, ik krijg bijna altijd de suggestie om door de stad te rijden tegenwoordig. Dertigers kennen ook nog wel de oude situatie van de N2 door Maastricht. Ik ken zelf ook nog de situatie van vakanties dat we vanaf Venlo binnendoor naar de A2 moesten, omdat de A73 nog ontbrak.
Als je wat langer teruggaat in de tijd, zeg voor 1980, dan was er via Luxemburg wel heel erg veel ontbrekende autosnelweg. Ik vraag mij af of men toen vanuit Nederland niet veelal via Parijs naar Lyon reed.
-
- 4x3 autosnelweg

Dat dat NRC-artikel over de Route du Soleil alweer 30 jaar oud is; de tijd vliegt. Ik ben veertiger, heb dus herinneringen aan ritten langs Martelange en Til-Chatel. Ik moet in de onderbouw van de middelbare school hebben gezeten toen dit uitkwam. Heeft jarenlang in een la gelegen, een klein archiefje naast de wegenkaarten. Daarin zaten ook wat andere weg-gerelateerde krantenartikelen en zo hier en daar een artikel uit de ANWB Kampioen.
Ik moet je zeggen dat onderbrekingen als Til-Chatel me als kind op de achterbank weinig deden. Die had je nou eenmaal van tijd tot tijd, terwijl je verder gewoon snelweg deed. Ze kostten nooit heel veel tijd, en het vervolg van de snelweg (of Ardense expresweg) was altijd dichtbij en stond bewegwijzerd. Op andere routes had je vergelijkbare onderbrekingen, zoals het stukje bij Kerpen om van de Duitse A4 naar de A61 te komen - en nog wat later de passage van Venlo. De B471 langs Dachau om München voorbij te komen staat me ook nog levendig bij - dat was altijd best druk en dus traag. Pas bij langere gaten voelde het voor mij als langdradig: de Middenpeelweg die al met zoveel woorden werd genoemd (geen onderdeel van vakantieritten, maar met familie in de regio bewogen we zo af en toe tussen Nijmegen, Oost-Brabant en Limburg), het tuffen door de Allgäu tussen het toenmalige einde van de A7 en het beter uitgebouwde deel van de Fernpass, lange stukken Route Nationale als we ergens moesten zijn waar geen (nog) snelweg lag.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 12 apr 2023, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
De route over de Napoleonsweg zegt me niet zoveel. Een keer met een schoolexcursie vanuit Nijmegen naar Luxemburg gereden. Wat mij bijstaat zijn de N2 tussen Den Bosch en Eindhoven, de verkeerslichten bij Weert in de jaren '80 en het veelal door Eindhoven heen gaan in plaats van eromheen.
-
- expressweg
De Napoleonsbaan, de Middenpeelweg, dat waren in mijn jeugd de routes die we met het gezin richting Veluwe reden.
-
- 2x4 autosnelweg
Ook in Breda moest je dwars door de stad.waldo79 schreef: ↑di 11 apr 2023, 15:03 De route over de Napoleonsweg zegt me niet zoveel. Een keer met een schoolexcursie vanuit Nijmegen naar Luxemburg gereden. Wat mij bijstaat zijn de N2 tussen Den Bosch en Eindhoven, de verkeerslichten bij Weert in de jaren '80 en het veelal door Eindhoven heen gaan in plaats van eromheen.
Vergeet niet de gevaarlijke N50 over de Veluwe tussen Arnhem en Apeldoorn.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat de A31 rond Dijon nog niet volledig af was, herinner ik me ook nog wel. Maar er zijn trajecten die iedereen hier veel beter kent van in de tijd dat de autosnelweg nog niet afgewerkt was...de A75 voor 2004, toen je nog door Millau moest. Dat is nog geen 20 jaar geleden.
Voor de rest staat er mij nog bij dat de A26 nog niet af was, en de A5 naar Troyes ook nog niet, allebei moet dat eind de jaren 1980 zijn geweest.
Voor de rest staat er mij nog bij dat de A26 nog niet af was, en de A5 naar Troyes ook nog niet, allebei moet dat eind de jaren 1980 zijn geweest.
-
- 2x3 autosnelweg
In de jaren ‘70 was een reis naar Zuid-Europa door het wegennet en de matige auto’s sowieso nog wel een veel groter avontuur dan tegenwoordig. In mijn herinnering zitten eigenlijk geen ‘gaten’ meer in het Franse snelwegennet. Wel hele wegen die er nog niet lagen trouwens, maar dat is toch van een andere orde.Chris schreef: ↑di 11 apr 2023, 14:43 Mensen onder de 40 hebben die tijd van snelwegonderbrekingen in niet echt bewust meegemaakt. Ik ken wel de verhalen van mijn ouders, dat bijvoorbeeld de E25 en A31 nog niet voltooid waren en je lange stukken binnendoor moest. Dat is de generatie die Martelange nog van vroeger kent.
De eerste keer gingen wij in 1987 naar het zuiden. Toen was de A31 bij Dijon dus nog niet compleet. Maar wij reden over de (tergend trage) N57 langs Epinal en Besançon, want dat voorkwam tol en files op weg naar een tussenstop in de regio Lons-le-Saunier/Bourg-en-Bresse. Vervolgens zou en moest op de tweede dag Lyon worden vermeden, wat nog weleens neerkwam op een rit over de N75 naar Grenoble en Sisteron en zo door over de N85 Route Napoleon naar de kust. Met zo’n route was je echt twee volle dagen onderweg, zonder airco, en kwam je aardig vermoeid aan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen