Onze ritten naar het zuiden van vroeger (~1970-1995)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [F][A031] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Willem » di 11 apr 2023, 18:25

^^ Herkenbaar.

De eerste keer dat mijn ouders mij als kind meenamen naar Frankrijk was in 1990.
Hoewel de werkelijkheid genuanceerder was staat me in de herinnering vooral bij dat Frankrijk toen nog alleen de A1, A6 en A10 als snelwegen had.
En Spanje was toen bij wijze van spreken het "wilde westen".

Terwijl ik afgelopen zomer geheel via snelwegen (heen via een andere route dan terug) naar de buurt van Malaga op vakantie ben geweest.
En, terzijde, Spanje een van mijn favoriete landen is geworden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 11 apr 2023, 19:27

^^ Maar daar kwam het op zich wel op neer, maar goed, de A13 was er toen ook al, en in de Alpen waren ze ook al tamelijk ver. En laten we niet vergeten dat de A7 en A8 tegen 1990 ook wel compleet waren :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 apr 2023, 19:47

^^ Ik wil maar even aannemen dat Willem met A6 op de hele Route du Soleil doelde. A7-A8-A9 liggen er hoe dan ook al sinds eind jaren ‘70.
Willem schreef: di 11 apr 2023, 18:25 Hoewel de werkelijkheid genuanceerder was staat me in de herinnering vooral bij dat Frankrijk toen nog alleen de A1, A6 en A10 als snelwegen had.
En die A10, die was pas ergens in de jaren ‘80 gereed gekomen. Dus het was behoorlijk lang zo geweest dat je voor vrijwel iedere vakantiebestemming in Frankrijk flinke stukken Route Nationale moest rijden. Alleen de Middellandse Zeekust was al in de late jaren ‘70 met 100% snelweg bereikbaar, de Provence zelfs al een paar jaar eerder. En ik vermoed dat die historie een rol speelde bij de keuzes die onze ouders zo maakten. Een rit naar een Franse vakantiebestemming kostte twee dagen, dus dan ging je een beetje variëren om er onderweg nog iets van te maken. Of tolwegen in een gemiddeld vakantiebudget vielen of niet, als je van oudsher gewoon was twee dagen te nemen, was de tolweg geen noodzaak. Mijn ouders maakten er soms nog wel ietsje langere trips van. Niet dat tolwegen vermijden een doel was, maar als gekozen was voor een flink stuk door de Jura over groengekleurde routes op de Michelinkaart, wist je dat er geen autosnelweg in de buurt zou zijn op grote stukken van de trip.

Het goede nieuws was dat de rijdagen niet zo lang waren. We stopten voor lunch meestal in een bezienswaardig stadje. En zo rond vieren toch wel eens naar een hotel. Juist ook omdat de auto zoveel minder rijcomfort bood. Mij staat uit die tijd bij dat we één keer in een dag zijn teruggereden vanuit de Provence - met terugkeer echt na middernacht, dus ook daar zullen wel wat uitgebreidere stops in hebben gezeten. Nou, dat is het soort afstand waar tegenwoordig niemand nog echt zijn hand voor omdraait. Maar goed, dit deel van de ervaring is wellicht sterk persoonlijk.
Km357 schreef: di 11 apr 2023, 16:54 Dat de A31 rond Dijon nog niet volledig af was, herinner ik me ook nog wel. Maar er zijn trajecten die iedereen hier veel beter kent van in de tijd dat de autosnelweg nog niet afgewerkt was...de A75 voor 2004, toen je nog door Millau moest. Dat is nog geen 20 jaar geleden.

Voor de rest staat er mij nog bij dat de A26 nog niet af was, en de A5 naar Troyes ook nog niet, allebei moet dat eind de jaren 1980 zijn geweest.
Autoroute des Anglais kwam in 1992 beschikbaar. De A5 tussen de A31 en Troyes al ietsje eerder, dus ik kan me voorstellen dat mensen vanuit delen van Vlaanderen al de A26 pakten en dan de Route Nationale van Reims naar Troyes. Voor de meeste Nederlanders kwam deze route pas in beeld als alternatief voor de A31 toen hij echt klaar was.

Met Millau enigszins hetzelfde verhaal. Pas toen de brug er lag, werd de A75 een geloofwaardige route naar Roussillon en Barcelona. Zelf in 1999 nog een vakantie gevierd aan een Catalaanse Costa en niemand in de groep die ook maar dacht aan de A75 als alternatief voor de Route du Soleil. Na opening van Millau had je trouwens nog een paar jaar een gat tussen A75 en A9. Dat werd dan wel massaal geslikt.
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 apr 2023, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 11 apr 2023, 20:32

Chris schreef: di 11 apr 2023, 14:43Dertigers van nu hebben waarschijnlijk wel de onderbreking van de E25 in Luik meegemaakt. Dat iedereen dwars door de stad moet. Al zijn die tijden met Google Maps wat teruggekeerd, ik krijg bijna altijd de suggestie om door de stad te rijden tegenwoordig. Dertigers kennen ook nog wel de oude situatie van de N2 door Maastricht. Ik ken zelf ook nog de situatie van vakanties dat we vanaf Venlo binnendoor naar de A2 moesten, omdat de A73 nog ontbrak.
Oude herinneringen! Even naar de Ardennen vroeger: Napoleonsbaan, langzaam door Maastricht en in Luik flink rap door de tunneltjes.

waldo79 schreef: di 11 apr 2023, 15:03 De route over de Napoleonsweg zegt me niet zoveel. Een keer met een schoolexcursie vanuit Nijmegen naar Luxemburg gereden. Wat mij bijstaat zijn de N2 tussen Den Bosch en Eindhoven, de verkeerslichten bij Weert in de jaren '80 en het veelal door Eindhoven heen gaan in plaats van eromheen.
Van Venlo af de N273, het is niet meer helemaal zoals het was, maar met een beetje verbeelding voel je de nostalgie nog wel.

Km357
2x2 autosnelweg

...zo rond 1990 naar het Zuiden

Bericht door Km357 » di 11 apr 2023, 20:48

Omdat er in het A31topic heel mooie herinneringen worden opgerakeld, maar op zich niet altijd voldoen aan het topic zelf, dan maar dit topic. Voor diegenen die het konden en hebben meegemaakt. De routes naar het Zuiden, toen voornamelijk als kind of puber, maar de jongvolwassenen mogen zich zeker geroepen voelen om te verhalen hoe ze samen of zelf naar het zuiden reden. Om te starten heb ik er zelf wel een paar:

- Rond 1987 zijn m'n oudste herinneringen van reizen naar het zuiden. Wat me voornamelijk bijbleef van toen is de drukte van de BP rond Paris, het afschuwelijke beton net voor de péage op de A6, en dan uuuuuren later de "bril" op de A8 net ten oosten van Aix vooralereer we vakantie hielden aan de Esterelkust. 10ltr/100km was toen de norm en werd als normaal aanzien. Maar goed de benzine stond ook maar 4FF/ltr, omgerekend zo'n 80ct van de Gulden of 40 eurocent. Er was toen ook de N74 Langres-Dijon met 3 rijstroken over bulten, met 70 naar boven, met 120 naar beneden en opnieuw en opnieuw...

- Tegen 1988/89 reden m'n ouders langs de E411, dan langs Martelange (want ze gingen er af met de N4 bij Courrières omdat de E411 ergens midden in de Ardennen ophield en de N4 beter doorreed), en zo door Luxemburg om er dan eerst bij Langres en later pas bij Til-Chatel af te gaan omdat de A31 nog niet af was. Meestal ging het toen naar Carry-le Rouet, Bandol, Cassis, of Le Lavandou, maar soms ook Grasse. Met de camper gingen we toen met Krokus, Pasen en in de zomer weg naar het zuiden, vandaar de vele bestemmingen. De camper was een relatief eenvoudige Peugeot J5 omgebouwd. Later vervangen door een Iveco Turbodaily in 1991 en z'n opvolger in 2000.

- Tegen 1990/1991 werden campers aan de Azur niet graag meer gezien en omdat m'n mama haar broer ging trouwen met een rasechte Ardèchoise brachten we meer tijd door in de Ardèche rond Aubenas/Vallon, dat werd toen al een hotspot voor Nederlanders, maar plaatsen zoals Sampzon en Vogué waren nog relatief ongerept. Tegen dan werd er over Paris gereden om toch in 1 ruk richting A7 afrit 16 "Loriol" of "Pierrelatte Nord" te staan en dan vandaar over de Col Escrinet "N104" naar Aubenas te dalen. Het doorkruisen van Lyon - van de A46 was er nog maar sprake qua concept - was toen al een issue, en de ventilatie in de Lyonese tunnels was toen een stuk minder dan nu.

- Rond 1992 hadden m'n ouders opeens de Atlantische Kust ontdekt en werd het een vakantie richting de Loirevallei met Pasen en Arcachon-Biscarosse in de zomer. De A10 was toen al zo saai als die nu is, dikke 500km velden en velden. Toch de A660 van toen, heeft quasi dezelfde look als die van nu, ook al loopt die nu eindelijk wat langer door.

- 1993/1994 Pasen en zomer waren eerder doorheen het Centraal Massief, met sneeuwstormen rond Pasen bij Aumont-Aubrac, immense rondritten via Castres-Castelnaudary-Narbonne - door de grondverschuiving bij de Pas d'Escalette - om uiteindelijk rond Narbonne uit te komen. In de zomer voornamelijk de A31-A6-Lyon-A7-A9, toen nog doorheen Montpellier dat met z'n 2 tolstations ook voor de nodige stress zorgde. Bij Montpellier zat toen een nogal ondermaats L'arche restaurant waar de cassière zei dat bij de Jambon/Frites, de Frites de groentes waren...Moet je nu eens proberen. Op zich had ze geen ongelijk, maar tijden zijn veranderd. De A9 vond ik toen al immens nerveus, en dat is er 30 jaar later niet op verbeterd.

- Ergens staan me de jaren 1995/1998 niet zo goed bij, maar dat zal aan m'n puberteit te wijten zijn, weliswaar herinner ik me vanalles en niks doorheen Midden-Frankrijk, niks spectaculair. Daarna waren de autoroutes voornamelijk afgewerkt en werd het routinewerk richting het Zuiden. Zo rond 2000 was voor mij en zovele anderen de magie van de doorreis verdwenen omdat alles maar doorliep en ook de VZP's hun magie begonnen te verliezen. Meer en meer werd "gewoon" en eenheidsworst. Ik heb nog met m'n eerste auto - een Smart CDI - in 2002/2003 vanuit BE richting Bordeaux, Nice of Montpellier gereden, maar toch was het al de zwanenzang van de 12h trip, alles ging al bijna vanzelf.

Daarna heb ik per gewoonte dezelfde routes blijven rijden, ieder jaar met een teleurstelling meer, het verminderen van het ontbijt bij L'Arche, verandering van wegmeubilair waardoor ik mezelf een dinosaurus begon te voelen, maar voornamelijk de betutteling en beradarizering - mooi woord nee? - van de Franse wegen gaven me het idee dat ik iets belangrijk over het oog aan het zien was.

Tot ik ergens rond 2009 - ondertussen met eigen gezin - besloot om maar eens van de snelweg te rijden en nog voor Tripadvisor maar met de Groene Gids in de hand als houvast de magie van 20 jaar daarvoor te hervinden. Ik zeg niet dat het me altijd lukt, maar ondertussen heb ik wel een lijstje van adressen waar ik blind kan parkeren. Dat is te zeggen, tot ze de boel willen verkopen of die gewoon dicht is...

En zo hou je ieder jaar een beetje avontuur, maar dat avontuur moet je ondertussen wel zelf in stand willen houden, en dat doe ik op m'n eigen manieren:

- 's nachts door FR rijden via BiS wegen
- Oude RN's afrijden en op zoek gaan naar vergane glorie
- Durven routiers binnen te stappen, zonder op zoek te zijn naar culinaire hoogstandjes, en gewoon proberen te babbelen met de tafel naast je
- Durf te tanken bij de oudste tankstations en zie of je nog wat Franse fierheid kan meemaken
- Chambres d'hôtes ipv ketenhotels
- Kleine bistro's ipv de bekende "kom hier je burger halen".

Pino
4x3 autosnelweg

Re: ...zo rond 1990 naar het Zuiden

Bericht door Pino » di 11 apr 2023, 23:19

Km357 schreef: di 11 apr 2023, 20:48 Daarna heb ik per gewoonte dezelfde routes blijven rijden, ieder jaar met een teleurstelling meer, het verminderen van het ontbijt bij L'Arche, verandering van wegmeubilair waardoor ik mezelf een dinosaurus begon te voelen, maar voornamelijk de betutteling en beradarizering - mooi woord nee? - van de Franse wegen gaven me het idee dat ik iets belangrijk over het oog aan het zien was.

Tot ik ergens rond 2009 - ondertussen met eigen gezin - besloot om maar eens van de snelweg te rijden en nog voor Tripadvisor maar met de Groene Gids in de hand als houvast de magie van 20 jaar daarvoor te hervinden.
Ik herken wel iets van wat je hier zegt. Als ik de klok terugdraai, zit er in mijn jeugdherinneringen aan vakantieritten een flink element van de wereld ontdekken. Ik keek onderweg mijn ogen uit -naar buiten of op de kaart-, slokte met borden en verkeersinformatie alle informatie op die maar te vinden was en probeerde mijn ouders te verleiden tot wat andere routes die ik nog nooit gezien had. Zo kreeg ik een gevoel voor Frankrijk, (Zuid-)Duitsland en Italië. Er ging een wereld voor mij open. Niet die van L’Arche trouwens, mijn ouders waren niet van de wegrestaurants.

Als student en jongvolwassene was het bijzonder om die trip zelf te gaan maken. Lange avonden in Franse bars waren ook een element dat ik er met mijn ouders niet bij kreeg. Maar nu ik het vele malen zelf heb gedaan (en als ouder die bars ook laat) is dat deel van de magie er wel zo’n beetje af. Zelfs als ik eens een mogelijkheid vind om over een nieuwe route te rijden, het is toch rijden door een land waarvan je de wegen door en door kent. Hoewel ik er zeker nog lol in heb om naar het zuiden af te zakken, is het ook een soort routine geworden. Het gaat, zoals je zegt, min of meer vanzelf in twaalf uur - voor mij als Nederlander trouwens vaak iets meer.

Is dat erg? Ach, voor een deel praat je dan over het hebben van eeuwige jeugd, dus dat is een illusie. Zeker, je kunt het voor jezelf iets spannender en daarmee ook leuker maken op de manieren die je omschrijft. Maar ik kijk er ook vrij utilitair naar: de echte magie ligt op de eindbestemming, misschien aangevuld met wat specifieke tussenstops die je uitzoekt als je die twaalf uur in stukken wilt hakken. Van de reisroute ook een belevenis maken geeft én wat tijdsbeperking én staat op potentieel gespannen voet met de ideeën over magie van drie passagiers. Het heeft bepaald voordelen dat het met totaal 12 uur rijden kan, zonder dat je daar veel over hoeft na te denken. Het betekent dat ik met kinderen voor een weekje mid-term vakantie naar Zuid-Frankrijk, Noord-Spanje of Noord-Italië rijd, wat vroeger eigenlijk ondenkbaar was.

Functioneel snel en zonder humeurbedervende files of gekibbel in de auto aankomen is dan het gedeelde doel. Ketenhotels en McDo kunnen daarbij praktisch zijn, hoezeer ik alles wat je schrijft over kleine zelfstandigen ook helemaal kan plaatsen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 12 apr 2023, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 apr 2023, 0:22

Als het om eten gaat, waren wij ook niet zo van de wegrestaurants. En de spaarzame keren dat we dat langs de péage deden, viel de kwaliteit toch meestal wat tegen. Het enige wat wel in de smaak viel, waren die voorverpakte broodjes. Zo’n broodje tonijn-mayo was altijd wel een lekkere vlugge hap als lunch onderweg.

Al reden we dan regelmatig binnendoor en dan was het een kwestie van even een bakker binnenwippen. En dan proefde je voor het eerst in lange tijd weer hoe stokbrood, croissants en chocoladebroodjes ook kunnen smaken, als je de Nederlandse versie gewend was, die op de één of andere manier al meteen na bereiding smaakt alsof het een nacht op tafel heeft gelegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 apr 2023, 0:24

Routetechnisch heb je op een gegeven moment alle logische alternatieven wel een keer gehad, en weet je ook wat doorrijdt en/of landschappelijk aantrekkelijk is. En sommige ommetjes als de N7-route Parijs-Moulins-St.Etienne of langs Saarbrücken-Strasbourg-Colmar waren wel leuk voor een keer, maar ook niet zo spectaculair mooi dat het dringend om een herhaling vroeg.

Met name de tweede dag werd toch geleidelijk steeds meer een creatieve route ruim oostelijk langs Lyon naar een bepaald punt om in te voegen op de A7 of N75 naar het zuidoosten, en op basis van de herkenningspunten kon je dan gaan aftellen hoe lang het nog ongeveer was. Rond 1995 zijn we als alternatief nog eens vanaf Chambéry over de A43 naar Modane, Col du Mont-Cenis, Torino, Cuneo, Tendetunnel, Ventimiglia, Nice gereden, maar hoewel dat een erg fraaie route is, viel die totale afwijking van de routine in de rest van de auto niet in de smaak. Dat was toch alsof je op Oudjaarsavond chocoladetaart eet in plaats van oliebollen. Dat ‘klopte’ blijkbaar niet. In plaats van ontspannen de laatste uren naar de bestemming uitbollen, was het nu wat alerter zijn voor een nieuwe, onbekende route tot vrij dichtbij de aankomst, en dat gevoel sprak niet aan. Dus het jaar erna maar gewoon weer het Rhônedal.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 12 apr 2023, 7:55

Wij gingen helaas nooit naar het zuiden op vakantie. Onze vakanties werden in het noorden op het water doorgebracht.
Nou ja... er was een enkel jaar dat mijn pa geen boot kon regelen of dat mijn ouders eens iets anders wilden doen. We zijn een keer richting de Bretonse kust gegaan met een caravan, afgezien van de vraag of we met de Volvo diesel in de 4 moesten rijden of de (elektrisch geschakelde) overdrive konden gebruiken herinner ik me daar niets van. Oh ja, wel dat een caravan zo enorm veel kleiner is dan een boot, dus dat was geen succes.
Ook zijn we een keer naar de Ardèche geweest. Dat zal rond 1984 geweest zijn. Zelfde auto maar ook van de reis kan ik me eigenlijk niets herinneren, behalve dat ik frans had op school en dus kon verstaan hoeveel ze bij de Pèage wilden hebben. En wat was "diesel" nu ook alweer in het frans?
Wat me wel bij gebleven is is het aankomen in elk slaperig Frans dorpje waar we gingen eten. *blam* *blam* *blam*, daar werden de deuren van de Volvo weer met geweld dichtgegooid. En het heerlijke huisje waar we verbleven. Geen elektriciteit, gasflessen voor koken en een absorptie koelbox, stromend water alleen omdat de bron hoger lag dan het huis, 's avonds in het donker in de ligstoel naar boven kijken.

Dus ik vind het heerlijk deze verhalen te lezen. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 apr 2023, 8:37

Ds79m schreef: wo 12 apr 2023, 0:24In plaats van ontspannen de laatste uren naar de bestemming uitbollen, was het nu wat alerter zijn voor een nieuwe, onbekende route tot vrij dichtbij de aankomst, en dat gevoel sprak niet aan. Dus het jaar erna maar gewoon weer het Rhônedal.
Kan ik me helemaal voorstellen. Bij mij waren wat grotere omwegen niet ongewoon, maar dat was dan niet omwille van “een andere route”, maar omdat mijn moeder ergens onderweg een interessante tussenstop had uitgezocht. Soms bleven we ook een volle dag op zo’n plek. Wel eens een dagje aan het Meer van Annecy gezeten bijvoorbeeld en in Lyon zelf. Mijn moeder had vrij goed door dat niet Lyon het probleem was, maar het rijden op vrijdagmiddag en zaterdag over de drukste autosnelwegen (Lyon werd dan ook gevolgd door zaterdag de Alpen in, niet Route du Soleil).

Maar goed, ook in dat genre bereik je op een gegeven moment het punt dat je niets nieuws meer kunt vinden op een route. Zeker als je naar een min of meer vaste bestemming gaat. Hoewel dat laatste bij mij minder het geval was, is het misschien wel tekenend dat mijn ouders op een gegeven moment overschakelden op Spanje als land om te leren kennen, en daar dan óf heenvlogen of snel door Frankrijk heen gingen. Maar goed, tegen die tijd was ik het huis uit. Wel zijn ze vorig jaar nog op een soort sentimental journey geweest langs de leukste plekken in Frankrijk die ze zo in de loop van de tijd waren tegengekomen.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 13 apr 2023, 4:45

Ds79m schreef: di 11 apr 2023, 17:07
Chris schreef: di 11 apr 2023, 14:43 Mensen onder de 40 hebben die tijd van snelwegonderbrekingen in niet echt bewust meegemaakt. Ik ken wel de verhalen van mijn ouders, dat bijvoorbeeld de E25 en A31 nog niet voltooid waren en je lange stukken binnendoor moest. Dat is de generatie die Martelange nog van vroeger kent.

Indertijd reden mensen ook na het gereedkomen van de tolweg vaak nog binnendoor, omdat jonge mensen in de jaren 80 nog niet het vakantiebudget hadden waar tol deel van uit maakte. Nu rij je haast gedachteloos naar Zuid-Frankrijk, zo lang het niet op vrijdagmiddag of een zaterdag in het hoogseizoen is.

Dertigers van nu hebben waarschijnlijk wel de onderbreking van de E25 in Luik meegemaakt. Dat iedereen dwars door de stad moet. Al zijn die tijden met Google Maps wat teruggekeerd, ik krijg bijna altijd de suggestie om door de stad te rijden tegenwoordig. Dertigers kennen ook nog wel de oude situatie van de N2 door Maastricht. Ik ken zelf ook nog de situatie van vakanties dat we vanaf Venlo binnendoor naar de A2 moesten, omdat de A73 nog ontbrak.

Als je wat langer teruggaat in de tijd, zeg voor 1980, dan was er via Luxemburg wel heel erg veel ontbrekende autosnelweg. Ik vraag mij af of men toen vanuit Nederland niet veelal via Parijs naar Lyon reed.
In de jaren ‘70 was een reis naar Zuid-Europa door het wegennet en de matige auto’s sowieso nog wel een veel groter avontuur dan tegenwoordig. In mijn herinnering zitten eigenlijk geen ‘gaten’ meer in het Franse snelwegennet. Wel hele wegen die er nog niet lagen trouwens, maar dat is toch van een andere orde.

De eerste keer gingen wij in 1987 naar het zuiden. Toen was de A31 bij Dijon dus nog niet compleet. Maar wij reden over de (tergend trage) N57 langs Epinal en Besançon, want dat voorkwam tol en files op weg naar een tussenstop in de regio Lons-le-Saunier/Bourg-en-Bresse. Vervolgens zou en moest op de tweede dag Lyon worden vermeden, wat nog weleens neerkwam op een rit over de N75 naar Grenoble en Sisteron en zo door over de N85 Route Napoleon naar de kust. Met zo’n route was je echt twee volle dagen onderweg, zonder airco, en kwam je aardig vermoeid aan.
Als het gaat over de matige auto's van vroeger en het avontuur onderweg, inderdaad. In 1966 onderweg met de 6 maanden oude huur Renault 10 braken bij het openen van het bestuurdersportier de scharnieren en viel de deur eruit. Die trapten we na tank en ruststops
er dan weer in, onder het commentaar van toekijkende Fransen " ah ouie, le bon mechanique français!" De gloednieuwe Citroën DS van vrienden bezweek bij Lyon, een kapotte zuiger. Daarvoor had men dan traveller cheques van de Banc de Lyon en een paar dagen op reparatie wachten in een hotel nodig.
Herinner me ook van de grote uittochten in de jaren 60 bij begin van de bouwvakvakantie al spoedig na de Duitse grens als het hardere rijden begon op de Autobahn de vele gestrande en dampende Nederlandse auto's.
In 1964 en 65 op de Großglockner pas talloze rokende en kokende wagens , de speciale 4x4 Jeeps hadden het druk met slepen. Felbertauern tunnel ging pas in 1966 open.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Re: Onze ritten naar het zuiden van vroeger (~1970-1995)

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 16 apr 2023, 7:43

Ik ben begin 30 en m'n ouders gingen ieder jaar vanuit Zuid-Limburg naar Normandië of Bretagne op vakantie. Vroeger is in mijn geval wel tot ±2006 en niet 1995. In de eerste jaren altijd 's nachts en via Parijs, ik kan me de schier eindeloze gloed van de oranje verlichting op de E42 nog goed voor de geest halen. Wat ik me eveneens nog goed kan herinneren was het gescheld over de slechte kwaliteit van de Belgische/Waalse wegen, voordat je Frankrijk in kwam stond door het schudden al de hele caravan op z'n kop :lol:

Later reden ze overdag, eerst nog door Parijs maar later met de caravan door Rouen en binnendoor tussen Amiens en de A28. We reden dan bij Neufchatel-en-Bray de autosnelweg weer op. Ik schat in dat dat stuk het langst op zich heeft laten wachten, want de A29 heb ik daar hooguit twee keer bereden. Wat ook nog een tijd geduurd heeft is de afbouw van de A84 van Caen naar Rennes, ook daar vaker stukken binnendoor meegepakt.

Buiten de zomervakantie regelmatig dwars door Luik gereden, maar na de opening van de snelweg bleven we dat doen omdat het zowel een stuk korter als sneller was. Verder zeker maandelijks bij de stoplichten van De Geusselt gestaan, zelfs toen ik zelfs m'n rijbewijs al had. Andere beruchte plekken in de Limburgse omgeving waren Knooppunt Leenderheide en de Napoleonsbaan tussen Venlo en Ittervoort.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 16 apr 2023, 8:41

Richting Duitsland bestond toen nog het klaverblad op knooppunt Bocholtz.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » zo 16 apr 2023, 9:56

In 1972/1974/1975 met mijn ouders naar Spanje geweest. In 1972 in het donker de Pyreneeën over via bergpas.

In 1975 met hitte door Zuid-Frankrijk grotendeels via N9. In file van schaduwplek naar schaduwplek. Mijn ouders hadden toen een Simca 1307 met vinyl dak. Toen we uiteindelijk konden doorrijden op de snelweg in Spanje richting Barcelona liet het vinyl los. de ljm was zo heet geworden dat het zijn plakkende kracht was verloren..

Gaf enige consternatie toen de flap in een keer losliet en flapperend achter de auto bleef hangen...😁

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 apr 2023, 13:28

Ha! Normandië en Bretagne, een deel van Frankrijk dat hier volgens mij nog niet langs kwam.
omNOMNOMNOM schreef: zo 16 apr 2023, 7:43 Later reden ze overdag, eerst nog door Parijs maar later met de caravan door Rouen en binnendoor tussen Amiens en de A28. We reden dan bij Neufchatel-en-Bray de autosnelweg weer op. Ik schat in dat dat stuk het langst op zich heeft laten wachten, want de A29 heb ik daar hooguit twee keer bereden. Wat ook nog een tijd geduurd heeft is de afbouw van de A84 van Caen naar Rennes, ook daar vaker stukken binnendoor meegepakt.
De A28 Amiens-Neufchâtel opende in 2005, de A84 Caen-Rennes in vele losse stukjes (inclusief omgebouwde expresweg) tussen 1998 en 2003. Uiteraard is dit een route waar nu nog steeds een stukje expresweg in zit, namelijk de passage van Avranches.

Grappig dat jullie in eerste instantie over Parijs reden. Ik denk dat, voor aanleg van de A29, de wat gangbaardere route voor Nederlanders naar dat deel van Frankrijk was om bij Arras de A1 te verlaten (mooi voor het begin van de péage) en dan via de N25 richting Rouen te rijden. Je kwam dan bij Abbéville uit op de N28. Die werd begin jaren ‘90 al omgeturnd in wat later de A28 zou worden - eerst nog als expresweg, later naar autosnelweg-standaard. Misschien lag die optie alleen minder voor de hand voor jullie vanuit Zuid-Limburg.

Het verdere vervolg vanuit Rouen zal dan sterk hebben afgehangen van je precieze bestemming. Je kon natuurlijk altijd al door Rouen naar de A13 en dan verder. De Pont de Normandie opende in 1995. Daar tussenin ligt dan nog Tancarville, die ik vooral zie als verbinding tussen Le Havre en de A13. Maar Vinny heeft hem geloof ik ook wel gezien in zijn vakanties…

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 16 apr 2023, 16:48

Pino schreef: zo 16 apr 2023, 13:28Grappig dat jullie in eerste instantie over Parijs reden. Ik denk dat, voor aanleg van de A29, de wat gangbaardere route voor Nederlanders naar dat deel van Frankrijk was om bij Arras de A1 te verlaten (mooi voor het begin van de péage) en dan via de N25 richting Rouen te rijden. Je kwam dan bij Abbéville uit op de N28. Die werd begin jaren ‘90 al omgeturnd in wat later de A28 zou worden - eerst nog als expresweg, later naar autosnelweg-standaard.
Vanaf Arras de N25 op, ja, dat deden mijn vader en ik inderdaad in 1995 (nadat we samen de route hadden bepaald, denk dat het toen bij mij begon te kriebelen). Tol vermijden was prioriteit nummer één voor mijn vader, en we gingen via Rouen-Le Mans-Tours-Poitiers naar de Dordogne. Op die route had je toen alleen nog maar péage op de A10 tussen Tours en Poitiers, die makkelijk te omzeilen was door de N10 te nemen, maar of we dat ook deden weet ik niet meer.

Ik heb hier misschien al eens eerder verteld, maar het komt meteen weer een beetje boven nu ik eraan terugdenk. Het was een vakantie die voor altijd in mijn geheugen staat gegrift. Voor het eerst samen naar het buitenland, in een gele Kever, op de bonnefooi een hotelletje zoeken, eindeloos over Routes Nationales tuffen, kamperen in een tent in de Dordogne, met de bedoeling om van daaruit rond te trekken per fiets (het was een georganiseerde fietsvakantie). Ik bleek alleen niet zo goed tegen de hitte te kunnen. Tot overmaat van ramp (of geluk bij een ongeluk, het is maar hoe je het bekijkt) moesten we halsoverkop terug naar Nederland vanwege een sterfgeval. We konden met een nachtbus mee en de Kever bleef tijdelijk achter. Dramatisch, ik werd hondsberoerd en had nog jaren nachtmerries van die busreis volgens mij. Maar goed (enfin), het begin was dus nog een leuk avontuur. :)
Laatst gewijzigd door Wesso op zo 16 apr 2023, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 apr 2023, 17:00

Dat tol vermijden deden wij vroeger niet. Ik ken die verhalen wel van mijn ouders en ooms in de jaren '80, toen zij jong waren en tol geen onderdeel was van het vakantiebudget. Tegenwoordig zou je denken, wat boeit die paar tientjes, maar destijds was dat toch weer één of twee nachten op de camping extra. In de jaren '80 waren er op de Luxemburg-route sowieso nog niet veel tolwegen, pas bij Dijon kwam je op de tolweg uit dacht ik. Het toltraject van de A31 werd toen pas aangelegd.

Het doelbewuste tol vermijden is tegenwoordig toch wel bijna verdwenen, buiten de groep camperaars die sowieso de tijd heeft om er 4 dagen over te doen om in Zuid-Frankrijk te komen.

Aan de ene kant is het op die ex-RNs stukken minder druk dan zeg in de jaren 80. Aan de andere kant zijn ze wel veel meer voorzien van rotondes en snelheidsremmende maatregelen waardoor het misschien niet per se beter op schiet dan 40 jaar geleden.

Ik heb heel wat van die ex-RNs gereden ondertussen en je komt er nog amper Nederlanders tegen of verkeer dat de tol lijkt te mijden. Dit in tegenstelling tot de A7-A6-A31, wat ook buiten de schoolvakanties één stroom Nederlanders is. Dan zie je toch dat de factor tijd en gemak meer een rol speelt en dat we daarvoor meer dan vroeger bereid zijn te betalen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 16 apr 2023, 17:26

De tol stoort ons op zich niet - en die heeft me ook nooit gestoord -, maar als driver, begint de tolweg - zeker in het noorden - me snel tegen te steken en wil ik wel eens wat anders doen. Overdag kan je dan wat meer verschillende landschappen zien, en 's nachts kun je je stuur en versnellingspook tenminste eens gebruiken. Dat het wat langer duurt dan lijkt dit gezin niet te storen, en een pauze is snel gemaakt. Er valt wel wat te zeggen dat een te monotoon gerij de concentratie nou ook niet echt helpt. Als ik vanuit Vlaanderen naar het zuiden rij, kom ik ondertussen aan meer km's oude RN uit dan autosnelweg.

Stukken tolweg die ik dan weer niet wil missen zijn er niet zo veel, maar ik blijf altijd blij worden van de A8, A39, A51, A57, A75 en A89. Vroeger hoorden daar de A26 en A31 ook nog bij, maar dat gevoel is toch weg nu. Geen echt idee waarom. A6/A7/A9 hebben bij altijd een wat neutrale indruk achtergelaten, voornamelijk door de drukte en nervositeit van het verkeer die wat aan de pure beleving afdoet. First world problems en zo. Alhoewel het gedeelte door de Bourgogne van de A6, het einde van de A7 richting de A8 en het gedeelte voorbij Narbonne op de A9 wel mooi zijn.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 16 apr 2023, 18:59

In mijn omgeving ken ik nog wel mensen die meestal naar de buurt van La Rochelle op vakantie gaan en de tol proberen te vermijden. Die mensen zijn in de 50.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 16 apr 2023, 19:09

^^ Maar zoals iemand anders al aangaf, hebben die mensen misschien 2-4 dagen om de trip te maken? In de schoolvakanties met kinderen, kun je je die luxe wel veroorloven, maar ik betwijfel of veel mensen dat wensen te doen. 50+ en zeker 65+, en de situatie is geheel anders.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 apr 2023, 19:13

Ik ben 50+, heb geen kinderen maar ik was ook niet van plan om tol te vermijden.

Toen wij vroeger jaarlijks naar Joegoslavië reden was het qua tol eenvoudiger. Je betaalde onderweg alleen tol bij de Katschbergtunnel en dan nog een beetje op de stukjes Joegoslavische snelweg. Geen gedoe met vignetten, kentekenregistraties of überhaupt maar het idee dat je het zou willen ontwijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 apr 2023, 19:32

Km357 schreef: zo 16 apr 2023, 17:26 De tol stoort ons op zich niet - en die heeft me ook nooit gestoord -, maar als driver, begint de tolweg - zeker in het noorden - me snel tegen te steken en wil ik wel eens wat anders doen. Overdag kan je dan wat meer verschillende landschappen zien, en 's nachts kun je je stuur en versnellingspook tenminste eens gebruiken. Dat het wat langer duurt dan lijkt dit gezin niet te storen, en een pauze is snel gemaakt.
Ik heb zelf ooit eens een weekje door Frankrijk gezworven en daarbij bewust de autoroute vermeden (heenweg Reims en terugweg vanuit Honfleur daargelaten). Dat is veel meer een manier om het land een beetje op je in te laten werken dan hangen op snelwegen en expreswegen. Maar het wordt dan wel een heel ander soort trip dan wanneer je gewoon snel op bestemming wil zijn en daarvoor de snelweg pakt. Als ik jouw verhalen zo lees met nachtelijke ritten en een bijna geperfectioneerde mix van snelweg en ex-RN, zie je dat het tegen vrijwel geen vertraging kan (en ach, het verschil tussen 5 uur ‘s ochtends of 7 uur is weinig waard). Maar de gemiddelde vakantieganger werkt natuurlijk anders.

Behalve dat in de jaren ‘80 de tol mogelijk verhoudingsgewijs duurder was ten opzichte van bijvoorbeeld een overnachting, denk ik ook dat Nederlanders in de jaren ‘80 de Route Nationale veel gewoner waren. Voor veel bestemmingen had je toch een stuk RN te gaan en in Nederland zelf waren er natuurlijk ook veel routes die je gewoon enkelbaans reed, met name in de oostelijke helft van het land. Dat maakt de stap naar dan ook de tolweg mijden een stuk kleiner dan hij nu is.

De opmerking van Palance over de trips naar Joegoslavië is dan mogelijk een logische keerzijde daarvan. Als je dan toch al door (vrijwel) heel Duitsland en voorbij Salzburg snelweg kon rijden, is de snelweg de vaste waarde in je vakantie en dus ook je referentiepunt als je dan zou moeten kiezen voor eventueel tol vermijden. Ik wil dan trouwens ook maar denken dat het tolvrije alternatief in Oostenrijk en Joegoslavië ook niet je-dat was. Minder dan een RN die belangrijk genoeg was geweest om een snelweg naast te leggen.
Km357 schreef: zo 16 apr 2023, 17:26 Vroeger hoorden daar de A26 en A31 ook nog bij, maar dat gevoel is toch weg nu. Geen echt idee waarom.
Begin-van-de-vakantiegevoel, gok ik. Had ikzelf heel sterk bij de A31-péage van Gye. Zo’n punt waar je het zuiden kon ruiken, wist “nu gaat het snel”. Maar het zit meer tussen de oren dan dat het daarmee een onmisbare snelweg wordt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 apr 2023, 19:41

Pino schreef: zo 16 apr 2023, 19:32 Begin-van-de-vakantiegevoel, gok ik. Had ikzelf heel sterk bij de A31-péage van Gye. Zo’n punt waar je het zuiden kon ruiken, wist “nu gaat het snel”. Maar het zit meer tussen de oren dan dat het daarmee een onmisbare snelweg wordt.
Dit soort landschappen langs de A31 geven voor mij ook wel een vakantiegevoel. Niet per se spectaculair, maar toch wel anders dan de Ardennen of de Duitse middelgebergtes dichter bij Nederland.

Aire de Lorraine:

Afbeelding
A31 Aire de Lorraine-2 by European Roads, on Flickr

Als kind vond ik vooral de grens met België al bijzonder. Op de E25, het landschap verandert zo drastisch bij Eijsden-Visé, zo'n groot contrast heb je weinig in West-Europa. Helemaal toen je direct op een voor toen typisch Belgische rampenweg kwam met slecht en luid wegdek.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 16 apr 2023, 19:43

Péage in FR was in de jaren 1980/90 in verhouding duurder dan nu, aangezien we jaren hebben gehad - of hebben - met veel hogere inflatie dan verhoging bij de tolkosten in %. Nochtans zie je ieder jaar weer Fransen klagen dat de péage met 2% duurder is geworden, alsof ze niet beseffen dat quasi ieder jaar het leven 2% duurder wordt.

-------------
Aire de Sandacourt La Trelle/Les Rappes (Lorraine dus) was voor m'n ouders de overnachtingsplaats met de camper als we tegen 16-17h vertrokken. Daarna ging het in 1 ruk door naar het zuiden waar we dan in de late namiddag toekwamen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 apr 2023, 19:56

Chris schreef: zo 16 apr 2023, 19:41 Als kind vond ik vooral de grens met België al bijzonder. Op de E25, het landschap verandert zo drastisch bij Eijsden-Visé, zo'n groot contrast heb je weinig in West-Europa. Helemaal toen je direct op een voor toen typisch Belgische rampenweg kwam met slecht en luid wegdek.
Het gaf altijd wel een instant-vakantiegevoel, zo ingeklemd tussen de Maas en de heuvels van de Voerstreek. Even daarvoor had je dan al een voorproefje gehad met de afdaling naar Maastricht, maar dan moest je nog wel even de stad door. Goed, bij Luik moest je vervolgens nog eens de stad door, maar mede door de setting langs de rivier voelde dat al echt als vakantie. Na Visé en Luik hoefde je natuurlijk ook niet echt te klagen qua landschap, of je nou reed in de oude tijd over Marche, over een combinatie oud-nieuw in de jaren ‘80 of de E25 erná. Maar Gye gaf dan toch wel dat omslagpunt dat je Noord-Europa uit was.

Het landschap is dan misschien minder spectaculair dan wat je noordelijker al was tegengekomen, maar je ziet het landschap droger en warmer worden. Je foto laat het mooi zien. Zeker bij een zonnetje is die omgeving van Sandaucourt en Langres best aardig. Het is er ook wat heuvelachtiger dan direct ten zuiden van Nancy en direct ten noorden van Dijon. In tegenstelling tot de Ardennen en het meest noordelijke deel van de A31 is de landscaping van deze weg ook absoluut in orde. Dat werkt evenzeer positief. Maar dat effect ontstaat eigenlijk alleen in de rijrichting zuid. Ga je terug naar het noorden, dan komt dit stuk A31 naar mijn gevoel veel minder binnen.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » di 25 apr 2023, 20:25

Meerdere mensen hebben het hier al aangehaald, maar wat mij inderdaad het meeste is bijgebleven van vakantiereizen tijdens de jaren ‘80 is de passage door Nederland. Wij woonden in Overijssel en gingen vaak richting de Côte d’Azur of Franse Alpen. Wij begonnen de reis van steevast met een lange rit richting Maastricht via de A50 en de A73 tot Venray. Daarna ging het binnendoor tot de A2, die natuurlijk weer onderbroken was in Maastricht en vervolgens Luik. We schopten het dan ook vaak niet veel verder dan Langres op die eerste dag van de vakantie. Mijn ouders bleven optimistisch onder het mom “vroeger toen wij klein waren duurde een rit door België nog dáágen”. Door Lyon namen we uiteraard gewoon de tunnel. De tol werd betaald met Franse Francs die mijn vader een paar weken van te voren bestelde bij de Postbank in ons kleine dorp in Overijssel. Het filiaal werd halverwege de jaren 90 gesloten; mijn vader besloot een ANWB VISA kaart te proberen - dit was baanbrekend voor de vakantie, nooit meer gedoe met omwisselen en zenuwen of je genoeg bij je had of niet. En niet meer met cheques langs het Franse postkantoor, wat wel jammer was - want daar moest je minstens 20 minuten voor in de rij staan en dan kregen we altijd een ijsje tijdens het wachten.