In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.
Er is ook een filmpje van: Link
Tja, het valt wel op, maar of dit nu de oplossing is? Ik zie meer in verlichting boven zebrapaden zodat overstekende voetgangers vanaf grotere afstand ook goed zichtbaar zijn.
Het ziet er wel aardig uit. De kunst is om het licht niet te fel te maken, anders heb je in het donker zo'n contrast dat je niet meer ziet of er nou mensen willen oversteken of niet.
In het centrum van Purmerend (Nieuwstraat en Westerstraat) liggen voor de zebra's een aantal knipperende witte LED's. Wat je wel zou kunnen uitvoeren is dat wanneer er voetgangers staan voor het zebrapad het op de manier als in Eerbeek verlichten, dan valt het op dat er iemand wil oversteken. Maar dan kan je ook voor zoiets gaan met goede verlichting.
Wat een vreselijk overdreven poespas zeg. Van mij hoeft die enorme lichtkermis niet. Net als al die borden met gele achtergronden, extra markeringen, enzovoort. Het leidt alleen maar af. Zorg voor goede openbare verlichting en een goed zichtbaar bord L2 en klaar.
Die knipperende lampjes werken ook amper zoals ze moeten: ze knipperen vooral als er niemand oversteekt heb ik het idee. Gaat ook snel kapot allemaal.
In Nijverdal heb je op de rotonde N347 (Sternbachlaan) en Helmkruidlaan knipperende LED's in het asfalt als er een fietser aankomt.
Op de rotonde van de Helmkruidlaan/Baron van Sternbachlaan is bij de oversteek voor de fietsers aan beide zijden van de weg een waarschuwingsbord met knipperlichten geplaatst. Op het wegdek zijn led-lampjes aangebracht. Als de fietser de rotonde nadert, wordt hij/zij door een camera gesignaleerd. De led-elementen op de oversteekplaats gaan samen met waarschuwingsborden knipperen om de automobilist te waarschuwen. Door dit systeem te implementeren wordt de verkeersveiligheid aanzienlijk verhoogd.
Ik kwam er onlangs in het donker langs. Ik vond het eerlijk gezegd meer afleiding dan attentiewaarde hebben. Je kijkt naar links/rechts voor fietsers en ineens zie je voor je lampjes knipperen, waardoor je blik juist van het fietspad links en rechts wordt weggehaald.
Na verloop van tijd werken al die schreeuwerige dingen niet meer en moet er weer iets extremers verzonnen worden. Als gevolg van al die overprikkeling kun je als automobilist flink afgestompt raken. Met als gevolg dat het op een plek waar het echt nodig is geen effect meer heeft, wat voor ongelukken kan zorgen. De automobilist denkt dan immers dat het allemaal wat aangedikt en overtrokken is en wordt zo verrast als de situatie echt gevaarlijk is.
Exact Chris. In plaats daarvan kan de wegbeheerder beter een fatsoenlijk ontwerp maken: geen tweerichtingsfietspad in de voorrang en de fietsoversteek verder van de rotonde af leggen.
Snelwegfreak schreef:Wat een vreselijk overdreven poespas zeg. Van mij hoeft die enorme lichtkermis niet. Net als al die borden met gele achtergronden, extra markeringen, enzovoort. Het leidt alleen maar af. Zorg voor goede openbare verlichting en een goed zichtbaar bord L2 en klaar.
Die knipperende lampjes werken ook amper zoals ze moeten: ze knipperen vooral als er niemand oversteekt heb ik het idee. Gaat ook snel kapot allemaal.
In Heerhugowaard op de Middenweg zitten er ook knipperende witte LED lampjes in het asfalt bij de oversteekplaats t.h.v. de v. Santenlaan.
Het zal nachts zijn nut wel hebben maar overdag vallen die dingen nauwelijks op.
Door dat ik weet waar ze zitten let je er op, maar het zal de meeste mensen niet opgevallen zijn.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
Ik vind dat de voetganger zelf ook wel wat aan de zichtbaarheid mag doen.
Veel voetgangers kleden zich veel te donker waardoor ze van een afstand nauwelijks zichtbaar zijn, zelfs niet met de aanwezige verlichting boven de oversteekplaats.
Neem daar dan ook nog de moderne autoverlichting bij die je de laatste jaren tegemoet schijnen.
Daar valt een voetganger compleet in weg.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
Dit is mijn manier om aan te geven dat ik het onzin vind. Als een wegbeheerder een vop aanlegt, moeten de mensen die eroverheen lopen gewoon zichtbaar zijn. Of ze nou gele, zwarte of geen kleding aan hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Chris schreef:Het ziet er wel aardig uit. De kunst is om het licht niet te fel te maken, anders heb je in het donker zo'n contrast dat je niet meer ziet of er nou mensen willen oversteken of niet.
En alleen aan gaat als er iemand oversteekt.
♫ Billie Jean is not my lover
She's just a girl who claims that I am the one ♫
Snelwegfreak schreef:Die knipperende lampjes werken ook amper zoals ze moeten: ze knipperen vooral als er niemand oversteekt heb ik het idee. Gaat ook snel kapot allemaal.
Dat idee heb ik dus ook en dan werkt het toch niet, want je gaat na verloop van tijd niet voor een paar knipperende lampjes remmen terwijl er toch niemand staat.
Willem schreef:Na verloop van tijd werken al die schreeuwerige dingen niet meer en moet er weer iets extremers verzonnen worden.
Een slagboom die de weg afsluit als er een fietser/voetganger aankomt
Al dat geflits op het wegdek: Weg ermee.
Voegt niks toe aan de veiligheid, levert alleen maar inkomsten op voor de fabrikanten.
En is bovendien ook duurder voor de wegbeheerder, want het moet onderhouden en beheerd worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
De zebrapaden op de Coolsingel hebben ook die LEDs, maar ik vind de zebrapaden daar erg slecht verlicht, de voetgangers zie je in het donker dus amper. En dat midden in de stad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Bij mij op het dorp hebben ze pas geleden om het zebrapad extra attentiewaarde te geven borden voorzien van flashers geplaatst volgens het idee wat te zien is op de foto van Chris hierboven.
Het betreft een zebrapad vlak voor een school en de flashers zijn alleen in werking rond 8:30 en 's middags rond 15:00.
Bij ons in het dorp hebben ze die flashers ook, alleen zijn ze 24 uur per dag actief. En ze zijn zo fel dat je er door verblind wordt, je ziet echt niet meer of er daadwerkelijk iets over het zebrapad gaat.
Goed, dat is dan ook niet nodig als dat ding knippert, maar tot nog toe heb ik nog nooit iemand zien oversteken als het ding knippert.