Millau heeft dat verhoogde zomertarief. Heb er in algemene zin al moeite mee om daar een rechtvaardiging voor te vinden, wanneer de Franse Staat nu juist wil dat vakantieverkeer via de A75 rijdt om zo de A7-A9 een beetje te ontlasten, maar natuurlijk dubbel lullig op een nachtelijk dal-tijdstip.Km357 schreef: ↑di 31 aug 2021, 19:58 Het viaduct van Millau zette me meer dan 10 euro terug enkele richting terwijl ik er 's nachts op een kalme dag over reed deze zomer...en dan waren de torens niet eens verlicht, daar ging m'n fotokans om vanop de noordelijke aire de repos eens een foto te trekken (nog nooit van noord naar zuid over het viaduct gereden tot nu).
Vind het altijd lastig om toltarieven voor dit soort bruggen en tunnels op waarde te kunnen schatten. Millau en de Pont de Normandie zijn in de verste verte nog geen Mont Blanc, om maar eens iets te noemen. En bij Millau komt er ergens nog steeds bij dat je verder gratis van Béziers naar Clermont kunt rijden, want de Franse Staat heeft wél de aan- en afvoerroutes van een paarhonderd kilometer voor ons neergelegd alvorens achterover te leunen voor het grootste kunstwerk en dat royaal in concessie te geven. Maar de Pont de Normandie komt dan ergens binnen, omdat je dus maar nauwelijks extra ongemakken hoeft te doorstaan om een veel goedkopere route te kunnen nemen. Nu stuurt je navigatie je er nog heen en denken de meeste mensen niet na (ik heb hier ook twee keer als een 'mak schaap' over de brug gereden). Het zou wel een interessante dynamiek worden wanneer op vrij korte termijn navigaties je op weg naar Deauville en verder gewoon laten doorsteken naar de A13, wat dan ook nog eens ruim goedkoper is...