[E042] A27-E42 Verviers - Sankt-Vith - Prüm

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [E042] A27-E42 Verviers - Sankt-Vith - Prüm

Bericht door Pino » do 11 nov 2021, 9:01

Egbert schreef: do 11 nov 2021, 7:37 Ik ben ook wel vaker in Plombières geweest en met Blieberg zat ik ook even met mijn oren te klapperen.
Ik ben er nooit geweest, maar de naam zegt ergens wel iets. In tegenstelling tot Blieberg. Als ik met Google Maps naar de regio toe zoom, verschijnt daar ook meteen Plombières. Weet alleen niet of dat te maken heeft met het feit dat ik ook iOS op Engels heb staan? Maar goed, ziedaar voordelen van het niet verstokt terugvallen op exoniemen voor kleine plaatsjes. Op zich herkent Google het exoniem wel meteen; het staat hoger in de pikorde dan Brunswijk en Kantelberg.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 11 nov 2021, 9:11

Geloof dat we hele boeken kunnen vullen met discussies over exo- en endoniemen. In relatie tot de E42 is het :offtopic:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 apr 2023, 20:29

Aire de Polleur kan je beter vermijden, gatverdamme wat een smeerzooi daar. Overal poep in en rond het toiletblok en daardoor ook in het gras overal. Dit is echt totaal onacceptabel.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 08 apr 2023, 21:36

^^ Dat is dan in korte tijd drastisch veranderd. Paar maanden terug was het er nog prima te doen :geenlach:
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2023, 12:27

^^ En morgen kan het weer brandschoon zijn. Bij dit soort gelegenheden hangt het vooral af van de schoonmaakfrequentie en hoe netjes mensen ermee omspringen. Dan kan het variëren van heel schoon tot enorm smerig, afhankelijk van wanneer je er bent en wanneer er voor het laatst is schoongemaakt.

Het is wel de reden dat ik, tenzij het niet anders kan, dit soort onbemande VZP's probeer te vermijden voor een sanitaire stop, zeker als ik met mijn vriendin onderweg ben. Als je als man ergens alleen moet plassen is het vaak nog niet zo'n ramp, maar als je moet zitten is het toch al een ander verhaal.

Ik geef dan veel liever een klein bedrag uit voor een schone wc bij een tankstation of restaurant langs de snelweg, dat vind ik veel prettiger. Op lange ritten hou ik er ook rekening mee in de planning als ik weet dat er over een langer traject geen fatsoenlijke VZP zit; op weg richting Luxemburg is Sprimont vlak achter Luik vaak een vaste stop en op weg richting Kassel is dat Brockbachtal even voor Osnabrück. Op weg richting de Belgische E42 richting Sankt-Vith, om even weer on topic te komen, stoppen we soms wel even bij Aire de Tignée aan de E40/E42 ten oosten van Luik. Hangt er een beetje van af, als we over die route richting Luxemburg gaan is Wemperhardt ook niet zo ver weg meer en daar zijn ook altijd wel voorzieningen beschikbaar.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 09 apr 2023, 13:05

Het blijft toch lastig dat er langs de hele A27 geen volwaardige VZP zit en je voor een schone wc of een tankshop de snelweg af moet. Zonder voorbereiding of borden die daarbij helpen lijkt me dat erg vervelend als je iets dringend nodig hebt. Maar goed, ik denk dat al eerder gezegd is dat de lage intensiteiten en het feit dat er niet veel langeafstandsverkeer rijdt debet zijn aan de situatie.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 09 apr 2023, 15:33

^^ Plus de nabijheid van Luxemburg naarmate je dichter bij St. Vith komt.

En rond Verviers zit je enerzijds dicht op de aire bij Barchon en aan de andere kant is het gezien het tracé onmogelijk om een vzp aan te leggen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 apr 2023, 19:47

^^ De Aire de Cronchamps, naast het circuit van Francorchamps, heeft volgens mij aan twee kanten een ruimtereservering voor uitgebreidere voorzieningen. Maar hoe verder je van Verviers komt, hoe lager de intensiteiten. Dus dan is het ook moeilijk om pachters te vinden. En verder blijf ik Dreihütten een bijzonder verhaal vinden: wat is er daar nou gebeurd dat dat tankstation met restaurant nooit onderdeel is geworden van de naastgelegen verzorgingsplaats?

Het grappige van de huidige setting is dat de Autohof nu vanuit beide richtingen toegankelijk is zonder dat je ooit hoeft te draaien; en er is ook geen kunstwerk in de verzorgingsplaats nodig geweest om dat te bereiken. Maar je moet wel weten dat het er zit. Op dit soort wegen waar er om welke reden dan ook geen bemande verzorgingsplaatsen zijn gekomen, moet je dan eigenlijk gaan werken met speciale borden wat er aan services zit nabij afritten - zoals je ook in Spanje ziet.

Nog over Aire de Polleur: als je op Google Maps kijkt, is het toch wel vrij structurele feedback. Ik weet niet wat Sofico doet, maar het lijkt dan toch minder dan hoe de WC’s van Duitse parkeerplaatsen worden schoongehouden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 09 apr 2023, 20:04

^^ Bij de parkeerplaats Emmelser Wald is er ook ruimtereservering voor uitbreiding aanwezig.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » zo 09 apr 2023, 20:31

Wesso schreef: zo 09 apr 2023, 13:05 Het blijft toch lastig dat er langs de hele A27 geen volwaardige VZP zit en je voor een schone wc of een tankshop de snelweg af moet. Zonder voorbereiding of borden die daarbij helpen lijkt me dat erg vervelend als je iets dringend nodig hebt. Maar goed, ik denk dat al eerder gezegd is dat de lage intensiteiten en het feit dat er niet veel langeafstandsverkeer rijdt debet zijn aan de situatie.
Dreihutten is toch bijna direct(een autohof) en zeer netjes.
Maar ze zouden inderdaad dat wel wat beter kunnen aanduiden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 apr 2023, 21:12

^^ Het zal wel niet helpen dat Dreihütten in zijn huidige vorm pas in 2018 open is gegaan (in een structuur die tijden leeg had gestaan, na het faillissement van “Dreihütten I”). Als je daarvoor in Wallonië bewegwijzering wilt regelen, ben je lang bezig. Dubbel als dat een type bord vergt dat Wallonië nu niet kent en dat ook wel elders zou kunnen worden doorgevoerd.

Dan moet je het dus hebben van eigen reclame naast de weg. Staat er bij St Vith best wel wat van, maar het werkt hier niet goed. Richting Duitsland staat er niets, richting Verviers dit ding. Je ziet hem bijna niet tussen de andere borden die hier staan. Helpt vast ook niet dat er maar nauwelijks plek is tussen grensbrug en afrit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 apr 2023, 21:27

Het Viaduc de Polleur, vanaf de genoemde poeparkeerplaats.

Afbeelding
E42 Viaduc de Polleur by European Roads, on Flickr

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 09 apr 2023, 21:33

De helling is op zich een stuk steiler dan je zou denken als je de foto bekijkt. Zeker tegen de bocht links omhoog, zijn er al vrachtwagens die amper nog 50kph halen. Vroeger was er in de vallei rechts nog een camping in de handen van Nederlanders, maar dat is een ervaring van ondertussen ook al weer meer dan 20 jaar geleden.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 10 apr 2023, 13:18

Chris schreef: za 08 apr 2023, 20:29 Aire de Polleur kan je beter vermijden
Het is dus eerder de 'aire du Pollueur' (vervuiler).
Sowieso, in Wallonië ben ik eerder geneigd om even van de snelweg af te gaan en in een dorp langs de snelwegen een café op te zoeken, ik weet dat niet iedereen daar fan van is (en als je gehaast bent kan ik dat ook wel begrijpen) maar Km357 zal zich hier wel in kunnen vinden. Wellicht ook een soort nostalgie naar de tijd toen ik met mijn grootouders doorheen Wallonië uitstapjes deed.
Ik ken ondertussen zo best wel wat locaties, het centrum van Malmédy is bv. maar 5 minuutjes van de snelweg, met gratis parkeren op het marktplein, net als Philippeville langs de N5. Maar goed, daar zijn vrachtwagenchauffeurs niets mee natuurlijk (die dan ook nog eens tol betalen, in Frankrijk krijgen ze daar tenminste degelijk onderhouden parkings voor in ruil).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 apr 2023, 14:47

De wegbeheerder is verstrikt in zijn eigen taalregels:
https://goo.gl/maps/KFi1HRghpA5MUrWZ6

Hier zijn de exoniemen eerst op de wegwijzer neergezet en later doorgekrast. Op een vrij nieuw bord is de Duitstalige naam voor Luik dan wel weer neergezet:
https://goo.gl/maps/Ba3DkcxKUMkgNW4DA
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 10 apr 2023, 15:00

Ik heb een flinke aversie tegen verzorgingsplaatsen en mijd die dan ook zoveel mogelijk. Op een VZP tref je het slechtste van de mens aan. :geenlach:

Eten doe ik altijd weg van de snelweg in stadje of dorpje onderweg. Dat restaurant gebruik ik indien nodig ook voor een sanitaire stop. Uitzoeken welk restaurant ik ga bezoeken is een kwestie van Google en/of TripAdvisor raadplegen.

Zo heb heb ik zaterdagavond nog hier gedineerd:
https://restaurant-schuerholz.de/
En dat is mij goed bevallen, zowel de kwaliteit van het eten als de ambiance (typisch Duits) en de prijs. A la carte drie gangen menu, 2 cola en thee voor € 47,50. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 apr 2023, 15:22

Die vakwerk bouwwerken geven een omgeving gelijk iets knus.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 apr 2023, 15:29

Hajo schreef: ma 10 apr 2023, 15:00Zo heb heb ik zaterdagavond nog hier gedineerd:
https://restaurant-schuerholz.de/
En dat is mij goed bevallen, zowel de kwaliteit van het eten als de ambiance (typisch Duits) en de prijs. A la carte drie gangen menu, 2 cola en thee voor € 47,50. :D
Voor Nederlandse begrippen niet heel duur, maar voor Duitse begrippen nou ook niet bijster goedkoop. Maar, als het maar goed gesmaakt heeft! :honger: De menukaart ziet er wel goed uit! 8-)

Er zijn prima VZP's, en het is ook het gemak dat je hebt. Voor culinaire pareltjes hoef je er inderdaad niet naar toe, maar bemande VZP's voldoen in veel gevallen wel aan de verwachting. Al kun je natuurlijk pech hebben.
Pino schreef: zo 09 apr 2023, 19:47 ^^ De Aire de Cronchamps, naast het circuit van Francorchamps, heeft volgens mij aan twee kanten een ruimtereservering voor uitgebreidere voorzieningen.
Dat klopt, en in principe is het ook een goede locatie, echter wordt die VZP ook gebruikt voor de ontsluiting van het circuit van Francorchamps op racedagen. Dat is weer niet ideaal.
verfmeer95 schreef: zo 09 apr 2023, 20:04 ^^ Bij de parkeerplaats Emmelser Wald is er ook ruimtereservering voor uitbreiding aanwezig.
Wat ook niet helpt is dat er aan de Duitse kant van de grens ook niks noemenswaardigs zit, al is ook daar bij Nimstal een ruimtereservering voor een tankstation met Raststätte aanwezig.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 apr 2023, 15:53

^^ Waarvoor men natuurlijk om een vergelijkbare reden geen pachter kunnen vinden. Behoefte om de pachtprijs omlaag te gooien bestaat dan kennelijk niet, vermoedelijk uit angst voor gevolgen in de pachtcontracten op drukkere snelwegen die de echte goudmijnen zijn voor de overheid. Ik vind het best, maar zie dan als oplossing dat de overheid iets meer zijn kop uit moet steken bij het aangeven van voorzieningen nabij afritten. Dan moet de lat ook lager dan de Duitse Autohof-criteria (waarvan je er langs de A60 namelijk ook welgeteld nul hebt).

Wat betreft Cronchamps: rol bij de uitsluiting van het circuit uiteraard bekend. Maar dat sluit aan op het meest noordelijke deel van de vzp (in beide richtingen), dus daar kan bij een uitbouw nog wel omheen worden gepland. Al bepaal je in je pachtovereenkomst dat de aire op F1-dagen dicht blijft…

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 10 apr 2023, 16:28

Pino schreef: ma 10 apr 2023, 15:53 Ik vind het best, maar zie dan als oplossing dat de overheid iets meer zijn kop uit moet steken bij het aangeven van voorzieningen nabij afritten.
Ja, ik ben er ook voor dat voorzieningen nabij afritten (zoals bijvoorbeeld bij de afritten Spa en Steinebrück/Lommersweiler) standaard worden aangegeven met pictogrammen op de A27-E42. Het probleem zit echter al in het woordje 'standaard'. Er is in het Waals Gewest en de Duitstalige Gemeenschap volgens mij totaal geen richtlijn om tankstations en eetgelegenheden nabij afritten te bewegwijzeren, zoals je eerder ook al opmerkte. Echt jammer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 apr 2023, 18:41

^^ In Vlaanderen toch ook niet?

Sowieso denk ik dat er in Europa maar weinig landen zijn met adequate regels over het bewegwijzeren van voorzieningen nabij afritten. Duitsland heeft de Autohöfe, maar daar heb je in gebieden met weinig voorzieningen (lees: exploitanten die voorzieningen op die standaard rendabel kunnen maken) onvoldoende aan. Nederland heeft van oudsher zijn bordjes voor restaurants nabij afritten, op wegen die zelf over langere tijd geen wegrestaurants hebben, maar daar is eigenlijk verrekt weinig richtlijn voor (en met tankstations hebben we het probleem niet). Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië hebben het niet. Het enige lichtend voorbeeld dat in me opkomt is Spanje, met bepalingen welke bedrijven kunnen worden aangegeven en over welke afstand verzorgingsplaatsen moeten ontbreken om dat te mogen doen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023, 19:17

Km357 schreef: zo 09 apr 2023, 21:33 De helling is op zich een stuk steiler dan je zou denken als je de foto bekijkt. Zeker tegen de bocht links omhoog, zijn er al vrachtwagens die amper nog 50kph halen. Vroeger was er in de vallei rechts nog een camping in de handen van Nederlanders, maar dat is een ervaring van ondertussen ook al weer meer dan 20 jaar geleden.
Voorheen begon de derde rijstrook al vanaf de invoeger vanaf de Aire de Polleur en er waren dus 3 rijstroken richting zuiden over de hele brug. Ergens tussen 2009 en 2015 is de derde rijstrook komen te vervallen, sindsdien zijn het weer 2x2 rijstroken met vluchtstroken.

Ik kon zo niet vinden wanneer dit exact is gedaan en om welke reden, maar doorgaans doen ze dit als de conditie van de brug slechter blijkt dan verwacht. De brug is niet zo oud, gebouwd 1976-1980 en in 1982 in gebruik genomen. Dus net 40 jaar in dienst. Het viaduct is een stalen kokerbrug, wellicht is er vermoeidheidsschade, ondanks dat de hoeveelheid vrachtverkeer op deze route niet enorm groot is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 apr 2023, 20:06

Pino schreef: ma 10 apr 2023, 18:41Sowieso denk ik dat er in Europa maar weinig landen zijn met adequate regels over het bewegwijzeren van voorzieningen nabij afritten.

[...]

Het enige lichtend voorbeeld dat in me opkomt is Spanje, met bepalingen welke bedrijven kunnen worden aangegeven en over welke afstand verzorgingsplaatsen moeten ontbreken om dat te mogen doen.
Zweden heeft het ook, maar daar is een meer Amerikaanse situatie dat er nauwelijks VZP's langs de weg zijn, maar wel vaak grootschalige voorzieningen bij afritten:
https://www.google.nl/maps/@57.1617059, ... 384!8i8192

Noorwegen heeft iets soortgelijks, zelfde situatie als Zweden:
https://www.google.nl/maps/@59.7608866, ... 384!8i8192

In Finland zit men ook met eenzelfde situatie, al lost men het daar op met losstaande bordjes in plaats van toevoegingen bij de reguliere wegwijzers:
https://www.google.nl/maps/@63.0482233, ... 384!8i8192

Ierland heeft ook weinig gewone VZP's en geeft voorzieningen ook met losse bordjes aan, een beetje anders dan de Britten doen (want daar zitten Services ook vaak bij een afrit, maar die zijn dan wel een stuk uitgebreider):
https://www.google.nl/maps/@53.3120304, ... 384!8i8192

Maar voor al deze landen geldt dat ze nauwelijks reguliere VZP's langs de snelwegen hebben.

Denemarken heeft wel een uitgebreid net aan VZP's, maar geeft ook dikwijls voorzieningen aan die direct bij de afrit liggen (al zal het niet in 100% van de gevallen opgaan):
https://www.google.nl/maps/@55.3147761, ... 384!8i8192

Oostenrijk heeft ook meerdere VZP's bij afritten, o.a. aan de A9 en de A21, maar die zijn als gewone VZP's bewegwijzerd. Evenals enkele exemplaren in Duitsland (Irschenberg is de bekendste).
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 10 apr 2023, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 10 apr 2023, 20:09

Pino schreef: ma 10 apr 2023, 18:41 ^^ In Vlaanderen toch ook niet? Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië hebben het niet.
Groot-Brittannië kent wel degelijk bewegwijzering van voorzieningen bij afritten. Niet op de M-wegen, maar wel op bijvoorbeeld drukke doorgaande A-wegen zonder voorzieningen door dunbevolkt gebied.
Hier een voorbeeld op de A9: https://maps.app.goo.gl/Jarpn1Q53wAnqHiS9?g_st=ic

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 10 apr 2023, 20:32

Pino schreef: ma 10 apr 2023, 18:41 ^^ In Vlaanderen toch ook niet?
Vlaanderen en Wallonië zijn aparte entiteiten en hebben zo hun eigenaardigheden, dat is toch wel bekend. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 apr 2023, 20:49

^^ Ja, dat is bekend. Maar het las alsof je entiteiten binnen België tegen elkaar aan het afzetten was. Overigens heeft de Duitstalige Gemeenschap met bewegwijzering niets van doen.

Heb in Scandinavië en Ierland te weinig zelf gereden om echt een beeld te hebben. Ken daar ook de regels niet wanneer wel en wanneer niet. In Groot-Brittannië glipt er op A-wegen wel eens iets tussendoor. Hetzij via een bruin toeristisch bord (wat men nu probeert te reguleren), hetzij op een wit bord waar services om de hoek aan een zijweg genoemd mogen staan (voorbeeld). Je hebt ook in het VK wel wat officiële VZP’s die op afritten zitten, dus dat is ook een beetje een hellend vlak. Net zoals de Irschenbergs van deze wereld.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 10 apr 2023, 23:24

Vinny schreef: ma 10 apr 2023, 14:47 De wegbeheerder is verstrikt in zijn eigen taalregels:

Hier zijn de exoniemen eerst op de wegwijzer neergezet en later doorgekrast. Op een vrij nieuw bord is de Duitstalige naam voor Luik dan wel weer neergezet:
Dat is waarschijnlijk niet gedaan door de wegbeheerder, dat doen lokale bewoners in het kader van de taalstrijd. Dat kom je in die regio veelvuldig tegen, zie bijvoorbeeld ook hier: https://maps.app.goo.gl/tKPDrjXsmX7qp2M86 en hier: https://maps.app.goo.gl/DEMLTaynrbLceQMb6

Op dat tweede bord ontbreekt inderdaad Trèves maar opvallender is is dat de naam van Luik in het Frans foutief is geschreven; Liege in plaats van Liège.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 11 apr 2023, 1:49

Het wellicht wel door de wegbeheerder gedaan, daar hebben we het eerder in deze draad over gehad. De regel is dat taalfaciliteiten niet gelden voor borden die door het gewest geplaatst zijn en dat is een recente interpretatie (dus geen Franstalige namen meer op de borden in Duitstalig gebied, al maken ze voor Luik kennelijk een uitzondering). Ook heeft Wallonië natuurlijk relatief recent de regel ingevoerd dat de endoniemen gebruikt worden voor plaatsen die buiten Wallonië en niet in Vlaanderen liggen.

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » di 11 apr 2023, 23:53

Vinny schreef: ma 10 apr 2023, 14:47 De wegbeheerder is verstrikt in zijn eigen taalregels:

Dat is wel heel dicht bij waar ik woon. Af en toe worden om en om de namen doorgekrast of met blauw overgestickerd door mensen die een plaats liever niet in een andere taal geschreven zien. Iedereen hier praat Duits maar het niet anders kan praten ze Frans. Mijn zoon leert dus Frans en Duits op school. Ik heb één Vlaamse collega waarmee ik natuurlijk gewoon Nederlands spreek, hij Antwerps en ik ABN en met andere praat ik Duits of Frans. Niemand doet er moeilijk over.
Bij Air de Polleur worden de rijbanen onderhanden genomen, richting het noorden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 12 apr 2023, 0:13

^^ Het is te regelmatig om vandalisme te zijn, alle namen zijn doorstreept en dat al voor bijna 20 jaar. Dit is eerder het gevolg van veranderd taalbeleid en gierigheid om de borden te vervangen, dan is het simpelweg doorstrepen van namen een goedkopere oplossing. Bij echt vandalisme zou niet consequent de Franse naam voor Trier uitgegomd zijn en de Duitse naam van Luik. Bij bv Duitse taalchauvinisten zouden dan bij Luik eerder de Franse naam uitgommen ipv de Duitse, dus vandalisme zal het niet zijn.

Enkel in Voeren wordt er wel vandalisme uitgehaald met de plaatsnaamborden, al is dat ook daar vooral iets van het verleden (tegenwoordig is Voeren niet meer zo een communautair heet hangijzer).