SWOV: meer snelheidshandhaving voor betere veiligheid

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

SWOV: meer snelheidshandhaving voor betere veiligheid

Bericht door Wouter N14 » di 17 jan 2017, 8:51

Dit valt mij toch wat tegen van de SWOV: nog meer handhaving willen op snelheid om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Volgens mij wordt er in Nederland al bovengemiddeld veel op snelheid gecontroleerd, alleen kan het accent te weinig op verkeersveiligheid liggen. Want wat voegen trajectcontroles toe aan een veiliger weg? Dat hij voorstander is van meer menselijke controle is op zich prima - als dat ook echt te maken gaat hebben met verkeersveiligheid en dus niet met overtredingen als 150 km/u op een verlaten nachtelijke snelweg. De mening van kleinere goedkopere auto's vind ik wel interessant en lijkt mij ook aannemelijk, al ben ik wel benieuwd of daar echt een verband mee aangetoond kan worden met verkeersveiligheid. Immers, kleinere auto's hebben wellicht minder ernstige gevolgen in een aanrijding met een fietser of voetganger en dat zijn juist de toenemende ongevallen.
Wegbestuurders die te hard rijden moeten veel vaker bekeurd worden. In totaal moet er voor miljoenen extra aan boetes uitgedeeld worden.
Dat wil de baas van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Peter van der Knaap, zo laat hij weten in AD. Het kabinet moet volgens hem naast meer boetes uitdelen ook vaker daadwerkelijk automobilisten aanhouden bij verkeersovertredingen.
Volgens Van der Knaap is de veiligheid onder andere acheruit gegaan doordat er minder veilige auto's worden gekocht. "Belastingvoordelen op energiezuinige auto's hebben ervoor gezorgd dat we minder veilige en kleinere auto's hebben gekocht'', stelt hij
Ook roept hij het kabinet op om er werk van te maken dat kinderen niet meer op wegen fietsen waar ook vrachtwagens en bussen met 50 kilometer per uur rijden. Momenteel wordt al onderzoek gedaan naar de effectiviteit van verkeersboetes. De resultaten worden in het voorjaar verwacht.
Instituut pleit voor meer verkeersboetes, nu.nl, 17-1-2017
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester

Re: SWOV: meer snelheidshandhaving voor betere veiligheid

Bericht door RSK » di 17 jan 2017, 9:13

Stichting verkeerspopulisme. Met dergelijke praat stelt men natuurlijk vooral de subsidie veilig. Want als je aangeeft dat het belangrijkste punt is dat er meer geflitst moet worden (aantoonbare flauwekul), maar slechts zijdelings ingaat op het (inderdaad interessante) stuk over kleine auto's, dan ben je niet serieus bezig. Flitsen is namelijk kassa, terwijl de opkomst van die kleine auto vooral ligt in de hoge aanschafbelasting. Als je die wil verlagen om duurdere/veiligere auto's te stimuleren, dan kost dat de overheid juist inkomsten. Misschien kunnen ze hun afkorting beter herschrijven naar Staatsidioten Wensen Ongepast Verkeersbeleid.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 jan 2017, 11:34

Laat ze hardrijders in de bebouwde kom maar aanpakken in plaats van nutteloos te cashen op autosnelwegen waarvan de maximumsnelheid totaal niet aansluit bij het ontwerp. En dan ook niet op de breed uitgebouwde wegen bibeko waarvoor feitelijk hetzelfde geldt. Als het SWOV die nuance plaatst, vind ik alles best. Door het statement niet te nuanceren, is het een soort verkeersveiligheidspopulisme geworden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 17 jan 2017, 13:23

Bij het AD een uitgebreider artikel:
Het is hem ook een doorn in het oog dat wegen gevaarlijk ingericht zijn. ,,Ik vind het heel raar dat we al lang weten dat het veiliger is als fiets- en wegverkeer gescheiden zijn, maar dat op 45 procent van de 50-kilometerstraten géén apart fietspad is.''
Volgens Van der Knaap is er 'een paar honderd miljoen euro' nodig om vrije fietspaden aan te leggen. Anders wil hij de snelheid op 50-wegen terugbrengen naar 30. ,,Op het moment dat een fietser wordt aangereden, zijn de ernstige gevolgen ervan 9 keer zo groot bij 50 als bij 30 km/u.''
,,Geef handhaving weer de serieuze plaats in verkeersveiligheidsbeleid die ze had en die ze verdient. Het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen is in acht jaar tijd met bijna 30 procent teruggelopen. Het aantal staandehoudingen is nog maar 17 procent van wat het was in 2007.''
Verder noemt hij nog de fietsverlichting en de kleine autootjes. Er zitten goede punten bij, maar simpelweg weer snelheid als grote boosdoener wegzetten vind ik wel erg makkelijk. De flitspalen, trajectcontroles en mobiele flitscontroles die ik ken, lijken geen relatie te hebben met het verhogen van de veiligheid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 jan 2017, 14:56

De claim dat er meer beboet moet worden wordt meteen weggevaagd door de cijfers van 2016:
NOS schreef:Meer boetes uitgedeeld voor verkeersovertredingen

Vorig jaar zijn er fors meer verkeersboetes opgelegd. Volgens cijfers van het ministerie van Veiligheid en Justitie steeg het aantal boetes voor bijvoorbeeld te hard of door rood rijden, fout parkeren en met een telefoon in de hand bellen naar ruim 9,4 miljoen. Dat zijn er zo'n anderhalf miljoen meer dan in 2015.

Ook zijn meer mensen staande gehouden. Vorig jaar waren het er ruim 350.000. Die laatste stijging schrijft het ministerie voor een deel toe toe aan 'actievere handhaving' en aan het feit dat er vorig jaar geen acties van politiepersoneel waren voor een betere cao.

Het overgrote deel van de verkeersboetes werd opgelegd voor te hard rijden. De meeste van die overtredingen werden geconstateerd via flitspalen. Het gemiddelde boetebedrag was iets meer dan 75 euro. Als alleen naar snelheidsovertredingen wordt gekeken, was het gemiddelde 58 euro.
Het lijkt me dat er meer dan genoeg op snelheid gehandhaafd wordt. Het enige wat dit doet is geld binnenharken voor minimale overtredingen. Het zegt al genoeg dat het gemiddelde boetebedrag maar € 58 is, wat neer komt op gecorrigeerd 8-10 km/ te snel, en nog minder als men de administratiekosten van € 9 in het gemiddelde bedrag van € 58 meerekent.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 17 jan 2017, 15:22

^^ Ja, ja, en ja.

En toch zou ik die Porsche's wel weer eens op 's lands wegen willen zien. Hoeft niet altijd met boete, ernstig vermanend toespreken kan ook. 8-)

Vergane glorie helaas...bovendien, respect voor het gezag...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 17 jan 2017, 15:39

Chris schreef:De claim dat er meer beboet moet worden wordt meteen weggevaagd door de cijfers van 2016:
De vraag is nu natuurlijk of het verkeer in 2016 veel veiliger is geworden en er nu ook een behoorlijke afname is van het aantal doden en gewonden in het verkeer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 17 jan 2017, 15:40

Precies, dat is een cruciale verschil: de Porsche-politie bekeurde erg weinig maar sprak wel veel mensen aan op hun gedrag. Dat zouden ze nu ook weer moeten doen, maar dan wel dat ze de juiste mensen aandacht geven zoals linksplakkers, spitsstrookvermijders, roodkruisnegeerders etc.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 17 jan 2017, 19:02

Chris schreef:De claim dat er meer beboet moet worden wordt meteen weggevaagd door de cijfers van 2016:

Vorig jaar zijn er fors meer verkeersboetes opgelegd. Volgens cijfers van het ministerie van Veiligheid en Justitie steeg het aantal boetes voor bijvoorbeeld te hard of door rood rijden, fout parkeren en met een telefoon in de hand bellen naar ruim 9,4 miljoen. Dat zijn er zo'n anderhalf miljoen meer dan in 2015.

Ook zijn meer mensen staande gehouden. Vorig jaar waren het er ruim 350.000. Die laatste stijging schrijft het ministerie voor een deel toe toe aan 'actievere handhaving' en aan het feit dat er vorig jaar geen acties van politiepersoneel waren voor een betere cao.

Het overgrote deel van de verkeersboetes werd opgelegd voor te hard rijden. De meeste van die overtredingen werden geconstateerd via flitspalen. Het gemiddelde boetebedrag was iets meer dan 75 euro. Als alleen naar snelheidsovertredingen wordt gekeken, was het gemiddelde 58 euro.
Het lijkt me dat er meer dan genoeg op snelheid gehandhaafd wordt. Het enige wat dit doet is geld binnenharken voor minimale overtredingen. Het zegt al genoeg dat het gemiddelde boetebedrag maar € 58 is, wat neer komt op gecorrigeerd 8-10 km/ te snel, en nog minder als men de administratiekosten van € 9 in het gemiddelde bedrag van € 58 meerekent.
De administratiekosten mag je daar gewoon vanaf trekken, aangezien dat voor elke boete hetzelfde is verschuift dat het gemiddelde alleen maar wat. Het echte gemiddelde is dus €49.

Het enige waarop men wat mij betreft minder mag controleren is snelheid. Daarnaast vind ik dat men veel meer naar de echte situatie moet kijken dan naar op papier gedrukte regels. Die laatste zijn wel belangrijk, maar in sommige gevallen moet je ook kijken naar de gedachte achter een regel en of het overtreden daarvan echt een gevaar betekende op dat moment. Zo kan ik me ergeren aan het argument dat de Vmax op een bepaalde weg 60km/h is omdat er fietsers KUNNEN rijden op bepaalde tijdstippen. Ik ben niet blind, ik kan fietsers zien en er rekening mee houden.

Verder denk ik dat het erg belangrijk is om mensen op ander gedrag aan te spreken. Dan niet alleen op acties waarvan relatief veel mensen vinden dat ze asociaal zijn, maar ook op domme of onhandige acties, op het geen rekening houden met elkaar. Dat hoeft niet altijd een bekeuring op te leveren, maar een uitleg en een vermanende toespraak kan daar al veel betekenen.

Maarja, dit komt van het SWOV. Ik twijfel eraan of de WO nog wel in de naam thuis horen en ik heb er al langer moeite mee om die club serieus te nemen.