Crit'Air-vignet Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Re: Crit'Air-vignet Frankrijk
De groene sticker is in Duitsland nauwelijks nog zinnig, omdat 95% van de auto's vermoedelijk voldoet en echte klassiekers vaak een uitzondering zijn (binnen de stad van een bewoner). Steden die strenger willen (blauwe vignet) worden voorlopig niet door de centrale regering geholpen. Niet zo gek dus dat een maatregel wordt afgeschaft die nauwelijks zin heeft, nauwelijks gehandhaafd wordt, maar met name buitenlanders wel op kosten jaagt (of afschrikt), die ook voor hun Tesla een sticker moeten aanschaffen.
De Franse versie biedt veel meer mogelijkheden, los van het werkelijk nut. Wel zou de centrale regering wat meer eisen mogen stellen dat de zones niet gelden op snelwegen, autowegen, N-wegen en evt zelfs D-wegen (als men dat mag ipv het Departement)
De Franse versie biedt veel meer mogelijkheden, los van het werkelijk nut. Wel zou de centrale regering wat meer eisen mogen stellen dat de zones niet gelden op snelwegen, autowegen, N-wegen en evt zelfs D-wegen (als men dat mag ipv het Departement)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
R-R-L
- stadsweg
Had even de stille hoop dat ik nu geen nieuwe Duitse sticker meer nodig had, maar toch wel, buiten Badem-Württemberg gelden de milieuzones op een uitzondering na nog overal. Omdat de eisen nooit verder aangescherpt zijn heeft de Duitse sticker zijn functie ook wel verloren, enkel mijn diesel uit 2006 had een gele sticker, alle anderen inclusief benzine uit 2001 waren groen.Alfa schreef: di 14 jan 2025, 0:03 Milieuzones zijn nooit meer dan symboolmaatregel geweest. Maar in Duitsland bv worden ze wel degelijk afgeschaft, hier heb je een overzicht, inclusief de afgeschafte Umweltzones: https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnun ... eutschland. Al in 22 steden afgeschaft. Ook al 10 jaar geen verstrenging meer. Ook in België staan ze dus op het punt om afgeschaft te worden. Dan kan je niet anders dan van een trend spreken. Milieuzones zijn beleid van 10 jaar geleden en loopt nu langzaam af omdat de lucht door de strengere Euronormen al beter geworden is en strenger worden geen zin heeft. Maar Frankrijk gaat dus de tegenovergestelde richting uit.
De invoering van de Franse milieuzones hebben nog daadwerkelijk nut. De laatste jaren zie ik in en rondom steden een flinke verjonging van het wagenpark, de intussen >20 jaar oude diesels verdwijnen in een rap tempo. Vooral in Parijs valt het op, een paar jaar terug reed de politie nog met 15 jaar oude 307's rond (wat op zichzelf al bewonderenswaardig is), nu rijden ze veel hybride 3008'en. Ook de taxivloot bestaat grotendeels uit hybrides, opmerkelijk genoeg vooral van Toyota. De luchtkwaliteit in de stad is merkbaar beter.
-
Chris
- Moderator
Ik was ruim een jaar geleden in Lyon en daar vond ik toch nog wel een diesellucht hangen bij kruispunten.
Uit TNO onderzoek bleek ook dat alleen diesels van na dieselgate (bouwjaar pakweg 2019-2020 of nieuwer) daadwerkelijk veel schoner waren, en diesels van daarvoor in sommige gevallen amper beter waren dan euro 1 of 2. In landen als Frankrijk rijden nog erg veel dieselauto's, en dus een dieselauto van 8 jaar oud is in potentie niet veel beter dan eentje van bijna 30 jaar oud.
Dat diesels 'onverwoestbaar' zijn is ook de reden dat je in Frankrijk nog vrij vaak stokoude diesels zag die in Nederland al 20 jaar geleden van de wegen zijn verdwenen.
De EU wil dus de richtlijnen voor fijnstof en stikstofdioxide aanscherpen. Omdat tegenwoordig bijna overal wordt voldaan aan de grenswaarden zijn al die milieuzones niet zinvol. In Duitsland zijn ze daardoor deels afgeschaft, maar in andere gebieden komen er dus nieuwe bij.
Zie ook hier: viewtopic.php?p=1332533#p1332533
Uit TNO onderzoek bleek ook dat alleen diesels van na dieselgate (bouwjaar pakweg 2019-2020 of nieuwer) daadwerkelijk veel schoner waren, en diesels van daarvoor in sommige gevallen amper beter waren dan euro 1 of 2. In landen als Frankrijk rijden nog erg veel dieselauto's, en dus een dieselauto van 8 jaar oud is in potentie niet veel beter dan eentje van bijna 30 jaar oud.
Dat diesels 'onverwoestbaar' zijn is ook de reden dat je in Frankrijk nog vrij vaak stokoude diesels zag die in Nederland al 20 jaar geleden van de wegen zijn verdwenen.
De EU wil dus de richtlijnen voor fijnstof en stikstofdioxide aanscherpen. Omdat tegenwoordig bijna overal wordt voldaan aan de grenswaarden zijn al die milieuzones niet zinvol. In Duitsland zijn ze daardoor deels afgeschaft, maar in andere gebieden komen er dus nieuwe bij.
Zie ook hier: viewtopic.php?p=1332533#p1332533
-
Chris
- Moderator
https://www.leparisien.fr/politique/zfe ... WIGBRA.php
Vorige maand is in een speciale commissie die een wet voorbereid om zaken te vereenvoudigen (loi de simplification de la vie économique), gestemd om de milieuzones in Frankrijk af te schaffen.
Het moet nu nog door het parlement en de senaat, maar er is schijnbaar wel kans dat dit het kan halen, omdat er veel weerstand tegen is.
In Frankrijk zijn NO2 niveaus vrij hoog in steden, omdat in Frankrijk nog bovengemiddeld veel oude dieselauto's rond rijden. De autobelastingen zijn daar van oudsher minder op bezit gericht en daardoor is er geen stimulering (of: afstraffing) op oudere dieselauto's.
Vorige maand is in een speciale commissie die een wet voorbereid om zaken te vereenvoudigen (loi de simplification de la vie économique), gestemd om de milieuzones in Frankrijk af te schaffen.
Het moet nu nog door het parlement en de senaat, maar er is schijnbaar wel kans dat dit het kan halen, omdat er veel weerstand tegen is.
In Frankrijk zijn NO2 niveaus vrij hoog in steden, omdat in Frankrijk nog bovengemiddeld veel oude dieselauto's rond rijden. De autobelastingen zijn daar van oudsher minder op bezit gericht en daardoor is er geen stimulering (of: afstraffing) op oudere dieselauto's.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Goed nieuws!
Maar ook die oude dieselauto's verdwijnen toch vanzelf wel een keer, als de techniek ons in de staak laat?
Maar ook die oude dieselauto's verdwijnen toch vanzelf wel een keer, als de techniek ons in de staak laat?
-
IIVQ
- autoweg
In Frankrijk rijden relatief veel Peugeots, Renaults, Citroëns en Fiats uit de jaren '90 rond, die niet meer zo snel roesten, waarvan reserveonderdelen spotgoedkoop zijn, die relatief makkelijk te repareren zijn door de dorpsgaragist, terwijl nieuwere tweedehands auto's vanwege toen nieuwe en niet zo duurzame electronica een stuk zeldzamer en dus relatief veek duurder zijn, en zeker dieselmotoren zonder turbo gaan niet zo snel kapot.mavas schreef: zo 27 apr 2025, 10:34 Goed nieuws!
Ik heb het idee dat op het platteland, waar mijn tante woont, eigenlijk een gat zit in auto's van tussen de ±8 en 20 jaar oud, en veel mensen met zo'n 20 jaar oude auto maar met moeite een "nieuwe" tweedehands auto kunnen kopen.
Bovendien is een auto veel meer van levensbelang, waar mijn tante 10 jaar geleden woonde moest ze 800m lopen naar de dichtstbijzijnde buren die nog mochten rijden (de directe buurvrouw van 86 deed het wel nog), en 8km(80 hoogtemeter) naar het dichtstbijzijnde buurtsupermarktje, 12km (450 hoogtemeter) naar het stadje met wat meer handel en de bushalte waar 3 bussen per week langskomen, dus voor de e-bike was fiets voor ouderen niet echt een optie.
-
hoompey
- stadsweg
Wij hebben net een Citroën C3 1.6 diesel uit 2009 overgenomen van de oma van mijn vrouw. Weinig onderhoud, geen wegenbelasting en WA+ kost nog geen 400 euro per jaar. Verbruik is 5l per 100 en ook op de snelweg kan zo'n auto nog prima mee (ik heb m van Brive naar ons huis bij Genève gereden). Erg voordelig rijden dus, maar wel Crit'air 3...
-
Mundial
- verkeersader
Het rommelt al een tijdje in de Assemblée. Al enkele verkiezingen is er geen partij meer die de absolute meerderheid heeft, dat leidde tot coalitieregeringen van meestal 2 partijen, waarbij er af en toe gewerkt werd met het beruchte artikel 49.3 van de grondwet waarmee de regering en de president een beslissing inzake begroting of sociale zekerheid kunnen doordrukken.
Nu Macron aan zijn laatste termijn bezig is, willen verschillende politici zich profileren als presidentskandidaat, waardoor er tal van partijen zijn ontstaan en de assemblée nog meer gefragmenteerd is geraakt (wat men met de vijfde republiek heeft willen voorkomen), ook trouw aan de regering waar men in zit is niet meer zo'n ding. De stem van het platteland is niet te verwaarlozen, zeker sinds de gele hesjes nog eens duidelijk hebben gemaakt dat de bezorgdheden daar net iets anders zijn dan in de grote steden. Met een wisselmeerderheid de ZFE's (zone à faibles emissions) afschaffen past daar zeker in. Regeringspartij Les Républicains (die onder een andere naam ook al presidenten geleverd heeft) wil ook meewerken aan het afschaffen van de ZFE's.
Als je met mensen in Frankrijk spreekt ervaren ze dit ook wel als een periode van instabiliteit en onzekerheid, vroeger had je misschien een president en een regering waar je tegen was en die protest uitlokte, er was wel een duidelijke richting waar die naartoe ging. Nu is het allemaal wat meer ad hoc, naargelang de wind waait.
Nu Macron aan zijn laatste termijn bezig is, willen verschillende politici zich profileren als presidentskandidaat, waardoor er tal van partijen zijn ontstaan en de assemblée nog meer gefragmenteerd is geraakt (wat men met de vijfde republiek heeft willen voorkomen), ook trouw aan de regering waar men in zit is niet meer zo'n ding. De stem van het platteland is niet te verwaarlozen, zeker sinds de gele hesjes nog eens duidelijk hebben gemaakt dat de bezorgdheden daar net iets anders zijn dan in de grote steden. Met een wisselmeerderheid de ZFE's (zone à faibles emissions) afschaffen past daar zeker in. Regeringspartij Les Républicains (die onder een andere naam ook al presidenten geleverd heeft) wil ook meewerken aan het afschaffen van de ZFE's.
Als je met mensen in Frankrijk spreekt ervaren ze dit ook wel als een periode van instabiliteit en onzekerheid, vroeger had je misschien een president en een regering waar je tegen was en die protest uitlokte, er was wel een duidelijke richting waar die naartoe ging. Nu is het allemaal wat meer ad hoc, naargelang de wind waait.
Mijn ouders hadden vroeger een Citroën Xsara uit 2004, gezien de kuren die de elektronica na 7 jaar en 150.000 km begon te vertonen was dat ding inderdaad niet zo'n aantrekkelijke tweedehandsauto, na 200.000 is hij dan ook gewoon door de garage die hem overkocht naar de sloper gestuurd. De Citroën BX die ze daarvoor hadden was veel robuuster, die Xsara was dan ook het einde van het Franse tijdperk hier.IIVQ schreef: zo 27 apr 2025, 10:55 In Frankrijk rijden relatief veel Peugeots, Renaults, Citroëns en Fiats uit de jaren '90 rond, die niet meer zo snel roesten, waarvan reserveonderdelen spotgoedkoop zijn, die relatief makkelijk te repareren zijn door de dorpsgaragist, terwijl nieuwere tweedehands auto's vanwege toen nieuwe en niet zo duurzame electronica een stuk zeldzamer en dus relatief veel duurder zijn, en zeker dieselmotoren zonder turbo gaan niet zo snel kapot.
-
Allan C
- verkeersader
Members of Parliament voted in favour of removing the ZFEs in yesterday evening.
https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... fe-3930660
https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... fe-3930660
-
Chris
- Moderator
cette suppression a été adoptée à 98 voix contre 51 avec les voix du RN, de la droite, de LFI et de quelques macronistes.
Hoe zit dit nou? De assemblée heeft 577 zetels, veel meer dan het aantal stemmen hier. Of zouden zoveel parlementsleden niet zijn komen opdagen voor de stemming?
Hoe zit dit nou? De assemblée heeft 577 zetels, veel meer dan het aantal stemmen hier. Of zouden zoveel parlementsleden niet zijn komen opdagen voor de stemming?
-
martwout2
- stadsweg
France Info heeft ook een artikel: https://www.franceinfo.fr/environnement ... 54841.html Daarin schrijven ze iets over een bevestiging in juni. Zou deze stemming een soort tussenstap zijn? Ik kan het in ieder geval niet volgen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als ik het goed begrijp is dit amendement er ingekomen in de lezing door de betrokken commissie. Maar het gehele wetsvoorstel, waarop heel veel amendementen zijn ingediend, moet nog worden goedgekeurd door de plenaire Kamer. Daardoor wordt er nog wel wat koehandel verwacht.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
He, ik heb die sticker net een paar dagen geleden op de voorruit geplakt
Ik had hem al even in huis liggen, maar heb hem binnenkort pas voor het eerst nodig.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
jdb2
- autoweg
Na de invoering van de LEZ in Antwerpen werden veel diesels die tweedehands te koop aangeboden werden door Franse handelaars opgekocht. PSA auto's met dieselmotor zijn op mechanisch vlak best betrouwbare auto's maar ze worden genekt door elektronische kuren en slechte bouwkwaliteit.Mundial schreef: zo 27 apr 2025, 14:20 Mijn ouders hadden vroeger een Citroën Xsara uit 2004, gezien de kuren die de elektronica na 7 jaar en 150.000 km begon te vertonen was dat ding inderdaad niet zo'n aantrekkelijke tweedehandsauto, na 200.000 is hij dan ook gewoon door de garage die hem overkocht naar de sloper gestuurd. De Citroën BX die ze daarvoor hadden was veel robuuster, die Xsara was dan ook het einde van het Franse tijdperk hier.
🍉
-
martwout2
- stadsweg
Het einde is in zicht voor deze zone's. Parlement heeft een voorstel geaccepteerd volgens het AD. Alleen senaat moet nog erover stemmen maar ze verwachten dat het het haalt.
-
Mundial
- verkeersader
Het gaat blijkbaar nog steeds om 3 miljoen voertuigen in Frankrijk die niet in de zones binnenmogen bron. Velen daarvan worden wellicht slechts gebruikt om op het platteland wat rond te rijden en zullen wellicht amper in de steden komen.
-
hoompey
- stadsweg
-
Chris
- Moderator
In Spanje is dat ook zo. De Franse sticker wordt geaccepteerd als equivalent van het Spaanse systeem - behalve dan weer in Barcelona. Aangezien aan de Spaanse sticker voor buitenlanders niet te komen is, heb je de Franse sticker eigenlijk nodig. Al wordt ook gezegd dat buitenlanders alleen voertuiginformatie op aanvraag moeten laten zien. De informatieverstrekking over de Spaanse milieuzones voor buitenlandse voertuigen is gebrekkig.hoompey schreef: vr 17 apr 2026, 13:28 Wat wel een grappig lokaal detail is: de stad Genève heeft haar eigen vignet aan Crit'Air gelijk gesteld (ik hoef niet twee verschillende stickers te hebben). Het zou dus kunnen zijn dat Crit'Air buiten Frankrijk nog een levensverlenging krijgt![]()
Ik heb het idee dat in Spanje - behalve de regio Barcelona - de lage emissiezone in de praktijk niet gehandhaafd wordt.
Volgens de website 'urbanaccessregulations':
Vehicles not registered in Spain have to meet the required Euro standard. There is no need of getting an environmental sticker, but be prepared to show vehicle papers.
Ik kan mij niet voorstellen dat de politie of andere handhaving handmatig de papieren van buitenlandse automobilisten gaat controleren. Dit kan ook enkel met een staandehouding en niet van geparkeerde voertuigen.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik heb net deze week de paarse sticker op mijn ruit geplakt.martwout2 schreef: vr 17 apr 2026, 10:45 Het einde is in zicht voor deze zone's. Parlement heeft een voorstel geaccepteerd volgens het AD. Alleen senaat moet nog erover stemmen maar ze verwachten dat het het haalt.
-
R-R-L
- stadsweg
Op het platteland zie je nog genoeg spul van >20 jaar oud. Hoef je ook niet lang te zoeken voor je een auto met het oude 1234 AB 56 kenteken tegenkomt, teken dat hij sinds de invoering van het nieuwe kenteken in 2008 niet meer buiten het departement verkocht is.Mundial schreef: vr 17 apr 2026, 11:32Het maakt ook deel uit van een grotere wet en echt wel iets dat leeft in Frankrijk, dus ik zie weinig verzet vanuit de senaat komen.
Het gaat blijkbaar nog steeds om 3 miljoen voertuigen in Frankrijk die niet in de zones binnenmogen bron. Velen daarvan worden wellicht slechts gebruikt om op het platteland wat rond te rijden en zullen wellicht amper in de steden komen.
In de steden vind ik het een verademing (no pun intended) dat er door de invoering van de milieuzones een forse verbetering van de luchtkwaliteit is. Wellicht niet prettig dat Pierre avec le baret niet meer met zijn oude Xantia de stad in mag, voor de leefbaarheid in de stad is het echter erg goed geweest. Vraag me dan ook af of het afschaffen van de milieuzones niet weer voor een verslechtering gaat zorgen.
Bij de nieuwe auto komt straks net zo goed weer een Crit'Air sticker. Of ik hem ook echt opplak is nog maar even de vraag, ben intussen wel zo gewend aan dat stickertje in de hoek dat ik het na een ruitvervanging maar kaal vond ogen. En blijkbaar is het ook een herkenningspunt voor de kleine, geparkeerd naast een identieke uitvoering was de Frankrijk sticker de doorslag.
-
Chris
- Moderator
In tussentijd is wel een groot deel van het oude dieselpark uitgefaseerd, maar je had inderdaad in landelijk gebied nog regelmatig oude dieselauto's rondrijden.
Wat voor handhaving heeft er nou eigenlijk op die lage emissiezones gezeten al die jaren? Je werd er door partijen van de ANWB voor gewaarschuwd dat je toch echt een sticker voor een heel departement nodig had, maar ik heb nooit iets van controle gezien.
Wat voor handhaving heeft er nou eigenlijk op die lage emissiezones gezeten al die jaren? Je werd er door partijen van de ANWB voor gewaarschuwd dat je toch echt een sticker voor een heel departement nodig had, maar ik heb nooit iets van controle gezien.
-
IIVQ
- autoweg
Betekent dit nou dat de hele Crit'Air afgeschoten is of alleen de 0 (Zero Emissie-Zone)?
Mijn tante heeft gewoon nog de Peugeot 306 diesel die van mijn opa is geweest die in 2004 is overleden, en hem toen al een aantal jaar had...
Mijn tante heeft gewoon nog de Peugeot 306 diesel die van mijn opa is geweest die in 2004 is overleden, en hem toen al een aantal jaar had...
-
R-R-L
- stadsweg
En met het uitfaseren daarvan is ook het straatbeeld bij stilstand opgeknapt. Het stigma van het Franse parkeren is ook wel voorbij, spul vol deuken en krassen zie je een stuk minder. Parkeer tegenwoordig met een gerust hart langs de weg, is het vooral uitkijken voor de venijnige stoepranden.Chris schreef: vr 17 apr 2026, 15:14 In tussentijd is wel een groot deel van het oude dieselpark uitgefaseerd, maar je had inderdaad in landelijk gebied nog regelmatig oude dieselauto's rondrijden.
Qua handhaving meen ik dat er ooit eens een controle aan de poorten van de Parijse Périphérique geweest is, maar dan enkel op het moment dat de luchtkwaliteit zeer slecht was. De Franse politie heeft andere prioriteiten dan stickers controleren.
-
hoompey
- stadsweg
Er is zeer weinig of geen handhaving geweest. Ik rijd ieder jaar ongeveer 25.000 km en ben nog nooit controles tegengekomen, niet in grote steden, en ook niet in zones die gevoelig zijn voor luchtvervuiling zoals de Vallée de l'Arve hier in de regio. De ergste vervuilers zijn ook inmiddels naar de sloop, en ik denk dat de auto's die er nog zijn voornamelijk op het platteland rondrijden en daar ook blijven.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Wegens bezoeken aan mijn in Frankrijk wonende broer heb ik wel zo'n sticker aangeschaft maar die altijd in het handschoenenkastje van de auto bewaard (dus niet op de voorruit geplakt).
Het kan natuurlijk toeval zijn maar ik heb er nooit een boete voor ontvangen.
Het kan natuurlijk toeval zijn maar ik heb er nooit een boete voor ontvangen.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Die sticker kost weinig. Controle was denk ik handmatig iig voor niet-Franse kentekens. Dus wellicht samen met betaald parkeren op straat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Chris
- Moderator
https://www.lemonde.fr/planete/article/ ... _3244.html
De grondwettelijke raad (Conseil constitutionnel) heeft de stemming in het parlement verworpen, en daarmee blijven de milieuzones van kracht. De reden was dat de rechter vond dat de afschaffing geen relatie had tot de wet waarmee het ingevoerd was.
De grondwettelijke raad (Conseil constitutionnel) heeft de stemming in het parlement verworpen, en daarmee blijven de milieuzones van kracht. De reden was dat de rechter vond dat de afschaffing geen relatie had tot de wet waarmee het ingevoerd was.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Wat een technisch geneuzel om een wet op te vernietigen.
Ik heb trouwens het idee dat dit in Duitsland met de groene stickers van de milieuzone ook iets is waar bijna nooit op gecontroleerd wordt.hoompey schreef: vr 17 apr 2026, 16:22 Er is zeer weinig of geen handhaving geweest. Ik rijd ieder jaar ongeveer 25.000 km en ben nog nooit controles tegengekomen, niet in grote steden, en ook niet in zones die gevoelig zijn voor luchtvervuiling zoals de Vallée de l'Arve hier in de regio. De ergste vervuilers zijn ook inmiddels naar de sloop, en ik denk dat de auto's die er nog zijn voornamelijk op het platteland rondrijden en daar ook blijven.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als ik het goed begrijp, zat het probleem puur in de procedure waarmee dit door het parlement is geloodst. De afschaffing is als amendement na de eerste lezing ingebracht. Maar amendementen moeten wel betrekking hebben op het oorspronkelijke onderwerp, en aan die eis was niet voldaan.
Daar kan ik als orde-punt goed bij. Je hebt niet voor niets twee lezingen, wilt niet “in de blessuretijd van de procedure” nog even totaal de bakens kunnen verzetten (de advocaat in mij mompelt ook instinctief “tweeconclusieregel”). Maar goed, wanneer hetzelfde onderwerp keurig in een nieuw voorstel wordt gebracht, waarmee de volledige wetgevingsprocedure wordt doorlopen, is het snel gedaan met deze regelgeving. Heeft de groene beweging niet heel veel meer bereikt dan wat uitstel tegen forse kosten.
Voor de liefhebber: het persbericht van het gerecht zelf vond ik wat beter te volgen.