Crit'Air-vignet Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door MotelMioveni »

De afschaffing van de Franse milieuzones is gesneuveld, omdat die wet als verstekeling meeliftte in de kofferbak van een wet die over iets heel anders ging en de Franse Hoge Raad deze procedure niet netjes vond. :boek:
MotelMioveni schreef: di 07 apr 2026, 17:33 <knip> De Fransen kunnen dat vignet wat mij betreft steken waar het licht niet schijnt. Ik moet iets van een overheid, die vervolgens weigert om een wettig betaalmiddel aan te nemen. In Nederland maakte de Hoge Raad daar gehakt van en dwong gemeenten om paspoorten ook weer tegen contant geld te verstrekken. Het is nog even sparen, maar er komt vast een dwaas die uit principe een proces tegen de Franse staat begint! <knip>
Oh, help, nu moet ik alsnog een Crit'Air-vignet kopen en dat kan nergens met contant geld. (zie toelichting in Brandstoftopic, pagina 245 en 246) Ik voel een gevecht tegen windmolens aankomen, wat véél energie gaat kosten... :wall:
Mundial schreef: di 07 apr 2026, 14:12 ^^ In Frankrijk zie je vaak bij de kassa's van supermarkten een rekje met eenmalige betaalkaarten (vooral bedoeld voor op internet) die je met cash kan kopen, misschien dat die van pas kunnen komen.
Ah, wacht, misschien moet ik eerst eens kijken of die tip van Mundial werkt. MotelMioveni had al jaren eerder een paarse sticker kunnen hebben, als ik die gewoon bij de "controle technique" had kunnen kopen... :2cents:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
IIVQ
autoweg
Berichten: 1474
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door IIVQ »

Ik heb hem jaaaren geleden gewoon online besteld, was binnen een paar dagen in Nederland op de post.
Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door MotelMioveni »

MotelMioveni schreef: ma 06 apr 2026, 22:24 <knip> MotelMioveni zou met een paars milieuvignet van klasse 1 overal in mogen, maar die stomme sticker kan ik nergens met contant geld betalen, terwijl digibete Fransen wel een cheque naar hun staatsdrukkerij (Imprimerie Nationale) mogen sturen... Welke bank geeft er nog cheques uit? :|
Het punt wat ik probeerde te maken is dat de Franse staat voor eigen digibete burgers die geen credit card hebben wel een procedure met een cheque heeft bedacht, maar Europese burgers zonder credit card kunnen geen bankbiljet van €5 per post opsturen en wij mogen ook al geen bankoverboeking van €5 doen, dus zou hier sprake zijn van ontoelaatbare discriminatie. Het is jammer dat de advocatenkosten minstens 1000 keer meer bedragen dan de prijs van dat Crit'Air-vignet, want anders was de Franse staat al eerder veroordeeld tot het instellen van een offline-procedure, die ook bruikbaar is voor Europese burgers in landen waar de banken geen cheques meer uitgeven.

Afgezien van mijn ergernis dat ik, als persoon die van contant weekgeld leeft, geen Crit'Air-vignet kan kopen, ben ik overigens van mening dat het helemaal niet zo vreemd is om oude, rokende en stinkende dieselauto's uit stadscentra te willen weren; Het is hooguit arrogant en kortzichtig van de Franse elite om niet in te zien dat die oude auto op diesel vaak het enige vervoermiddel is wat veel mensen nog kunnen betalen.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10679
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Peter »

Een buurman, oma, oom of vage kennis kan het ook voor je doen. Ik zie je punt, maar een probleem van 6 euro is niet groot.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11461
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Willem »

^^ De kans op controle is in mijn beleving klein dus je kunt het erop wagen.

Omdat ik geen zin heb om het hele jaar zo'n vignet op de voorruit te hebben zitten ligt die van mij in het handschoenenvakje bij de autopapieren.
De laatste keer naar Nice was ik vergeten hem daaruit te halen en heb overal zonder boetes rondgereden.
IIVQ
autoweg
Berichten: 1474
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door IIVQ »

Gebruikersavatar
Koots
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Koots »

Mooie herinnering voor mezelf om een vignet te bestellen voor de aanstaande trip naar Reims en Epernay... Plak hem gewoon op de voorruit van de Caab (=Saab Cabrio 8-)), mooi souvenir van gemaakte reizen...
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
IIVQ
autoweg
Berichten: 1474
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door IIVQ »

Noem hem dan Saabrio!
Gebruikersavatar
Koots
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Koots »

Dat kan natuurlijk ook :D , maar in "het wereldje" staan Saabs Cabrio bekend als Caabs 8-) .
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Mundial
verkeersader
Berichten: 648
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Mundial »

Koots schreef: di 26 mei 2026, 14:32 Mooie herinnering voor mezelf om een vignet te bestellen voor de aanstaande trip naar Reims en Epernay... Plak hem gewoon op de voorruit van de Caab (=Saab Cabrio 8-)), mooi souvenir van gemaakte reizen...
Dat doet me denken aan de Citroën BX waar mijn ouders mee reden toen ik in de lagere school zat, die had een hele sliert Zwitserlandvignetten op de ruit :)
Gebruikersavatar
Koots
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Koots »

Koots schreef: di 26 mei 2026, 14:32 Mooie herinnering voor mezelf om een vignet te bestellen voor de aanstaande trip naar Reims en Epernay... Plak hem gewoon op de voorruit van de Caab (=Saab Cabrio 8-)), mooi souvenir van gemaakte reizen...
Heb het vignet inmiddels binnen, klasse 3 (waarschijnlijk vanwege de leeftijd van de auto). Zal eens kijken of ik er Reims mee in mag, anders laat ik de sticker lekker in het dashboardkastje liggen en speel ik de "domme" toerist bij aanhouding... 8-)

**Edit: klasse 1, 2 en 3 mogen gewoon Reims in. Waarschijnlijk vanaf 2029 strengere regels voor klasse 3..**
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10679
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Peter »

Ouder dan 20 jaar dus vermoedelijk. Cabrio's gaan meestal lang mee omdat ze relatief weinig rijden, en de strooiwinter al helemaal niet. En er voor de gangbare types wel voor 40 jaar reserveonderdelen zijn. Met 3 mag je denk ik alleen (delen van) Parijs, Grenoble, Montpellier en Lyon niet in.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Koots
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Koots »

Peter schreef: wo 10 jun 2026, 17:11 Ouder dan 20 jaar dus vermoedelijk. Cabrio's gaan meestal lang mee omdat ze relatief weinig rijden, en de strooiwinter al helemaal niet. En er voor de gangbare types wel voor 40 jaar reserveonderdelen zijn. Met 3 mag je denk ik alleen (delen van) Parijs, Grenoble, Montpellier en Lyon niet in.
26 jaar inderdaad, maar in nieuwstaat (niet gek ook met slechts 55.000 km op de teller). In Parijs zou ik er sowieso niet graag mee rijden, ben er te zuinig op 8-)
"I'll try being nicer if you try being smarter.."