De afschaffing van de Franse milieuzones is gesneuveld, omdat die wet als verstekeling meeliftte in de kofferbak van een wet die over iets heel anders ging en de Franse Hoge Raad deze procedure niet netjes vond.
MotelMioveni schreef: di 07 apr 2026, 17:33
<knip> De Fransen kunnen dat vignet wat mij betreft steken waar het licht niet schijnt. Ik moet iets van een overheid, die vervolgens weigert om een wettig betaalmiddel aan te nemen. In Nederland maakte de Hoge Raad daar gehakt van en dwong gemeenten om paspoorten ook weer tegen contant geld te verstrekken. Het is nog even sparen, maar er komt vast een dwaas die uit principe een proces tegen de Franse staat begint! <knip>
Oh, help, nu moet ik alsnog een Crit'Air-vignet kopen en dat kan nergens met contant geld. (zie toelichting in Brandstoftopic, pagina 245 en 246) Ik voel een gevecht tegen windmolens aankomen, wat véél energie gaat kosten...
Mundial schreef: di 07 apr 2026, 14:12 In Frankrijk zie je vaak bij de kassa's van supermarkten een rekje met eenmalige betaalkaarten (vooral bedoeld voor op internet) die je met cash kan kopen, misschien dat die van pas kunnen komen.
Ah, wacht, misschien moet ik eerst eens kijken of die tip van Mundial werkt. MotelMioveni had al jaren eerder een paarse sticker kunnen hebben, als ik die gewoon bij de "controle technique" had kunnen kopen...
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
MotelMioveni schreef: ma 06 apr 2026, 22:24
<knip> MotelMioveni zou met een paars milieuvignet van klasse 1 overal in mogen, maar die stomme sticker kan ik nergens met contant geld betalen, terwijl digibete Fransen wel een cheque naar hun staatsdrukkerij (Imprimerie Nationale) mogen sturen... Welke bank geeft er nog cheques uit?
Het punt wat ik probeerde te maken is dat de Franse staat voor eigen digibete burgers die geen credit card hebben wel een procedure met een cheque heeft bedacht, maar Europese burgers zonder credit card kunnen geen bankbiljet van €5 per post opsturen en wij mogen ook al geen bankoverboeking van €5 doen, dus zou hier sprake zijn van ontoelaatbare discriminatie. Het is jammer dat de advocatenkosten minstens 1000 keer meer bedragen dan de prijs van dat Crit'Air-vignet, want anders was de Franse staat al eerder veroordeeld tot het instellen van een offline-procedure, die ook bruikbaar is voor Europese burgers in landen waar de banken geen cheques meer uitgeven.
Afgezien van mijn ergernis dat ik, als persoon die van contant weekgeld leeft, geen Crit'Air-vignet kan kopen, ben ik overigens van mening dat het helemaal niet zo vreemd is om oude, rokende en stinkende dieselauto's uit stadscentra te willen weren; Het is hooguit arrogant en kortzichtig van de Franse elite om niet in te zien dat die oude auto op diesel vaak het enige vervoermiddel is wat veel mensen nog kunnen betalen.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
De kans op controle is in mijn beleving klein dus je kunt het erop wagen.
Omdat ik geen zin heb om het hele jaar zo'n vignet op de voorruit te hebben zitten ligt die van mij in het handschoenenvakje bij de autopapieren.
De laatste keer naar Nice was ik vergeten hem daaruit te halen en heb overal zonder boetes rondgereden.
Mooie herinnering voor mezelf om een vignet te bestellen voor de aanstaande trip naar Reims en Epernay... Plak hem gewoon op de voorruit van de Caab (=Saab Cabrio ), mooi souvenir van gemaakte reizen...
Koots schreef: di 26 mei 2026, 14:32
Mooie herinnering voor mezelf om een vignet te bestellen voor de aanstaande trip naar Reims en Epernay... Plak hem gewoon op de voorruit van de Caab (=Saab Cabrio ), mooi souvenir van gemaakte reizen...
Dat doet me denken aan de Citroën BX waar mijn ouders mee reden toen ik in de lagere school zat, die had een hele sliert Zwitserlandvignetten op de ruit
Koots schreef: di 26 mei 2026, 14:32
Heb het vignet inmiddels binnen, klasse 3 (waarschijnlijk vanwege de leeftijd van de auto). Zal eens kijken of ik er Reims mee in mag, anders laat ik de sticker lekker in het dashboardkastje liggen en speel ik de "domme" toerist bij aanhouding...
**Edit: klasse 1, 2 en 3 mogen gewoon Reims in. Waarschijnlijk vanaf 2029 strengere regels voor klasse 3..**
Ouder dan 20 jaar dus vermoedelijk. Cabrio's gaan meestal lang mee omdat ze relatief weinig rijden, en de strooiwinter al helemaal niet. En er voor de gangbare types wel voor 40 jaar reserveonderdelen zijn. Met 3 mag je denk ik alleen (delen van) Parijs, Grenoble, Montpellier en Lyon niet in.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Peter schreef: wo 10 jun 2026, 17:11
Ouder dan 20 jaar dus vermoedelijk. Cabrio's gaan meestal lang mee omdat ze relatief weinig rijden, en de strooiwinter al helemaal niet. En er voor de gangbare types wel voor 40 jaar reserveonderdelen zijn. Met 3 mag je denk ik alleen (delen van) Parijs, Grenoble, Montpellier en Lyon niet in.
26 jaar inderdaad, maar in nieuwstaat (niet gek ook met slechts 55.000 km op de teller). In Parijs zou ik er sowieso niet graag mee rijden, ben er te zuinig op