Crit'Air-vignet Frankrijk

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Hajo » wo 29 sep 2021, 20:31

^^ Dat "Frenglish" is mij ook opgevallen, ja. Ik moest er hartelijk om lachen. :lol:
Donateur Vereniging Wegenforum

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 29 sep 2021, 22:43

Ik heb de Crit'air (en mijn Umweltplakete) niet op mijn voorruit geplakt, maar gelamineerd, in een stukje laminaatfolie dat ik in de vorm van het hoekje van mijn voorruit heb geplakt. Ik duw het in de hoek, zet het met 1 plakbandje vast en je moet erg goed opletten om te zien dat het niet op de voorruit zit.

Afbeelding
Afbeelding

Voor Franse Crit'air is dat zelfs toegestaan ("Het certificaat moet van buiten zichbaar zijn").
De Duitse Umweltplakete moet wel aan je voorruit gekleefd zitten, maar ik heb het niet gedaan omdat ik een aantal keer in Duitse binnensteden moest zijn terwijl ik wist dat ik een nieuwe voorruit ging krijgen (en ik stickers op mijn voorruit lelijk vindt).

Overigens heb ik ruzie met de Franse Staat over mijn crit'air: Mijn Audi A2 uit 2001 heeft een Euro-4 motor, dat zou een (2) opleveren (zelfs volgens de crit'air-site) maar ik krijg een (3). Franse auto's hebben op het kentekenbewijs namelijk de Euro-norm staan (veld V9), maar mijn Nederlandse kentekenbewijs heeft dat niet, dus krijg ik het obv de motorleeftijd.
In praktijk maakt het (nu) nog geen verschil waar ik in kan.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 sep 2021, 22:50

Als je switched naar een kentekencard staat het er toch wel op dacht ik?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 29 sep 2021, 22:53

Yep.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 30 sep 2021, 7:59

Ik heb ook een "kentekencard" (het is nog gewoon een kentekenbewijs deel 1, maar dan op creditcardformaat) en daar staat het niet op.

Ik lees op deze site dat veld V9 optioneel is. Hebben jullie (@Chrysa en anderen) die wel?
Mijn auto is uit 2001 en mijn kentekenbewijs uit maart 2017.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 30 sep 2021, 8:08

^^ Ik ook, bij V.9 staat bij mij, na een opsomming van cijfers: EURO 6 DG
Donateur Vereniging Wegenforum

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 30 sep 2021, 8:11

Ik heb het RDW een mail gestuurd:
Op mijn kentekencard (tenaamstelling: maart 2017) staat geen milieuklasse (veld V9). Ik hoor van anderen dat dit veld er wel op staat. Kennelijk is dit een optioneel veld (https://www.inshared.nl/autoverzekering/kentekencard)

Dit heeft voor mij gevolgen, aangezien mijn auto een euro4-motor heeft, maar op basis van datum eerste tenaamstelling als Euro3 geclassificeerd wordt. De Franse overheid geeft mij namelijk een crit'air (milieucertificaat) niveau 3 obv de datum eerste tenaamstelling, terwijl er, als er een V9-veld met "euro4" op de kentekencard zou staan, ik een crit'air niveau 2 (lager=beter) zou kunnen krijgen.

Uit interesse: waarom hebben sommige voertuigen een veld v9 op de kentekencard staan en andere niet?

Met vriendelijke groet,
Ik laat het jullie weten.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 30 sep 2021, 9:29

Kun je niet beter ipv een vraag te stellen gewoon verzoeken om een nieuwe card met dat veld?

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 30 sep 2021, 9:44

Tsja, dat kan. Maar als ik goed lees is zoals het nu lijkt is tot 2023 er nergens verschil tussen 2 en 3, en ik weet niet of ik deze auto wel zo lang houdt.
En ik ben wel van het overheden pesten, maar niet als het toch op niets is. Door zo de vraag te stellen begin ik een discussie, waar anderen ook wat van kunnen leren. Daarna kan ik altijd nog zien of ik een nieuwe card kan en wil aanvragen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 sep 2022, 13:34

Heeft iemand eigenlijk ooit een bericht gelezen dat toeristen een boete hebben gekregen voor het niet hebben van zo'n crit'air vignet?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 12 sep 2022, 14:35

^^ Wees maar zeker, als je zonder geldig bewijs een zone binnenrijdt kun je post verwachten.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 12 sep 2022, 15:18

Tot nu toe heb ik enkel van Parijs gelezen dat men bij een slechte luchtkwaliteit wel eens aan de afritten van de périphérique controleert.

Er zijn verschillende toepassingen van de Crit'Air, permanent of enkel bij slechte luchtkwaliteit. Wanneer ingesteld kunnen de regio's nog best groot zijn. Omdat ik meerdere keren per jaar in Frankrijk kom, waaronder vaak in Parijs, heb ik hem maar permanent op de ruit zitten. Euro 6 diesel dus categorie 2, voor die de steden niet meer in mag is het leasecontract allang afgelopen.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » ma 26 sep 2022, 22:58

Ik had zo'n sticker besteld maar kreeg m erg laat binnen. Na mn reisje naar Parijs.
Reed op vrijdag naar La Defense en op de zaterdag via de Peripherique naar Disneyland.
Hoorde dat je m in het weekend niet nodig hebt? Ben benieuwd of erop gecontroleerd is en hoe dan.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 26 sep 2022, 23:08

Hoe lang duurde het? Mijn ervaring is dat de Franse overheid extreem snel is met post naar Nederland (Crit'air binnen een week, beide verkeersboetes binnen 4 werkdagen).

Volgens mij zijn er (behalve bij Grenoble) nog geen snelwegen waar je een crit'air nodig hebt, zelfs op Pic de Pollution-dagen. Je mag op een Pic de Pollution-dag Parijs niet inrijden (dus binnen de ring), maar dan staat er ook echt een afzetting met agenten bij elke invalsweg (en is het OV gratis)