Crit'Air-vignet Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Hajo »

^^ Dat "Frenglish" is mij ook opgevallen, ja. Ik moest er hartelijk om lachen. :lol:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik heb de Crit'air (en mijn Umweltplakete) niet op mijn voorruit geplakt, maar gelamineerd, in een stukje laminaatfolie dat ik in de vorm van het hoekje van mijn voorruit heb geplakt. Ik duw het in de hoek, zet het met 1 plakbandje vast en je moet erg goed opletten om te zien dat het niet op de voorruit zit.

Afbeelding
Afbeelding

Voor Franse Crit'air is dat zelfs toegestaan ("Het certificaat moet van buiten zichbaar zijn").
De Duitse Umweltplakete moet wel aan je voorruit gekleefd zitten, maar ik heb het niet gedaan omdat ik een aantal keer in Duitse binnensteden moest zijn terwijl ik wist dat ik een nieuwe voorruit ging krijgen (en ik stickers op mijn voorruit lelijk vindt).

Overigens heb ik ruzie met de Franse Staat over mijn crit'air: Mijn Audi A2 uit 2001 heeft een Euro-4 motor, dat zou een (2) opleveren (zelfs volgens de crit'air-site) maar ik krijg een (3). Franse auto's hebben op het kentekenbewijs namelijk de Euro-norm staan (veld V9), maar mijn Nederlandse kentekenbewijs heeft dat niet, dus krijg ik het obv de motorleeftijd.
In praktijk maakt het (nu) nog geen verschil waar ik in kan.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Als je switched naar een kentekencard staat het er toch wel op dacht ik?
Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa »

Yep.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik heb ook een "kentekencard" (het is nog gewoon een kentekenbewijs deel 1, maar dan op creditcardformaat) en daar staat het niet op.

Ik lees op deze site dat veld V9 optioneel is. Hebben jullie (@Chrysa en anderen) die wel?
Mijn auto is uit 2001 en mijn kentekenbewijs uit maart 2017.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik ook, bij V.9 staat bij mij, na een opsomming van cijfers: EURO 6 DG
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik heb het RDW een mail gestuurd:
Op mijn kentekencard (tenaamstelling: maart 2017) staat geen milieuklasse (veld V9). Ik hoor van anderen dat dit veld er wel op staat. Kennelijk is dit een optioneel veld (https://www.inshared.nl/autoverzekering/kentekencard)

Dit heeft voor mij gevolgen, aangezien mijn auto een euro4-motor heeft, maar op basis van datum eerste tenaamstelling als Euro3 geclassificeerd wordt. De Franse overheid geeft mij namelijk een crit'air (milieucertificaat) niveau 3 obv de datum eerste tenaamstelling, terwijl er, als er een V9-veld met "euro4" op de kentekencard zou staan, ik een crit'air niveau 2 (lager=beter) zou kunnen krijgen.

Uit interesse: waarom hebben sommige voertuigen een veld v9 op de kentekencard staan en andere niet?

Met vriendelijke groet,
Ik laat het jullie weten.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Kun je niet beter ipv een vraag te stellen gewoon verzoeken om een nieuwe card met dat veld?
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Tsja, dat kan. Maar als ik goed lees is zoals het nu lijkt is tot 2023 er nergens verschil tussen 2 en 3, en ik weet niet of ik deze auto wel zo lang houdt.
En ik ben wel van het overheden pesten, maar niet als het toch op niets is. Door zo de vraag te stellen begin ik een discussie, waar anderen ook wat van kunnen leren. Daarna kan ik altijd nog zien of ik een nieuwe card kan en wil aanvragen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Heeft iemand eigenlijk ooit een bericht gelezen dat toeristen een boete hebben gekregen voor het niet hebben van zo'n crit'air vignet?
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Wees maar zeker, als je zonder geldig bewijs een zone binnenrijdt kun je post verwachten.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Tot nu toe heb ik enkel van Parijs gelezen dat men bij een slechte luchtkwaliteit wel eens aan de afritten van de périphérique controleert.

Er zijn verschillende toepassingen van de Crit'Air, permanent of enkel bij slechte luchtkwaliteit. Wanneer ingesteld kunnen de regio's nog best groot zijn. Omdat ik meerdere keren per jaar in Frankrijk kom, waaronder vaak in Parijs, heb ik hem maar permanent op de ruit zitten. Euro 6 diesel dus categorie 2, voor die de steden niet meer in mag is het leasecontract allang afgelopen.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Ik had zo'n sticker besteld maar kreeg m erg laat binnen. Na mn reisje naar Parijs.
Reed op vrijdag naar La Defense en op de zaterdag via de Peripherique naar Disneyland.
Hoorde dat je m in het weekend niet nodig hebt? Ben benieuwd of erop gecontroleerd is en hoe dan.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Hoe lang duurde het? Mijn ervaring is dat de Franse overheid extreem snel is met post naar Nederland (Crit'air binnen een week, beide verkeersboetes binnen 4 werkdagen).

Volgens mij zijn er (behalve bij Grenoble) nog geen snelwegen waar je een crit'air nodig hebt, zelfs op Pic de Pollution-dagen. Je mag op een Pic de Pollution-dag Parijs niet inrijden (dus binnen de ring), maar dan staat er ook echt een afzetting met agenten bij elke invalsweg (en is het OV gratis)
Alfa
2x4 autosnelweg

Re: [F][A046] Oostelijke ring Lyon

Bericht door Alfa »

Artikel dat je vanaf dit jaar een milieuvignet nodig hebt om door Lyon te rijden. Voor de A46 heb je geen vignet nodig: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/22 ... or-lyon-n/

Rode en blauwe roete: Crit’Air vignet nodig. Groene route langs de A46: vignetvrij.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat de impact is op de files en de filedruk van de route langs de Tunnel de Fourvière. Als ze automatische camera's plaatsen zullen ze veel boeteinkomsten hebben. Niet iedereen weet wat Crit’Air betekent.

Kaartje vignetzone:
Afbeelding
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Toch maar even een vignet besteld, hoewel ik lees dat het met de controles en de camera's niet zo'n vaart zal lopen komende zomer. Better safe than sorry... met mijn diesel van 2005 (bijtellingsvriendelijk 8-) een oranje sticker, ondanks de groene Umweltplakette die ik ook heb. Kan zo niet 1-2-3 zien of ik dan wel door de tunnels mag of niet...
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Alfa schreef: za 22 jun 2024, 13:37 Ik ben benieuwd wat de impact is op de files en de filedruk van de route langs de Tunnel de Fourvière. Als ze automatische camera's plaatsen zullen ze veel boeteinkomsten hebben. Niet iedereen weet wat Crit’Air betekent.
Boete-inkomsten en impact op filedruk lijkt me niet automatisch hand in hand gaan. De files bij Fourvière worden toch hoofdzakelijk veroorzaakt door Franse auto's, en daar is Crit'Air wel bekend en hebben de meeste mensen wiens auto ervoor in aanmerking komt ook wel zo'n vignet. Nu is het bij spitsfiles natuurlijk zo dat maar iets van 10% minder verkeer een enorm positief gevolg kan hebben voor de files (zie je altijd mooi op vrijdagochtend), maar op een flessenhals als de Fourvièretunnel op een vakantie-piek-moment speelt dat denk ik toch veel minder. Dus ik zie de files niet direct enorm teruglopen.

Wat betreft boetes zul je altijd mensen krijgen die, hoezeer je je navigatiesysteem ook rond dit soort dingen kunt instellen, gewoon blind de fuik in rijden. Dat zou op zich zowel Fransen als buitenlanders moeten treffen, maar omdat buitenlanders minder snel zo'n vignet zullen hebben, kan het daar wel even wat harder binnenkomen. En dat is inclusief de buitenlandse auto's die prima voldoen aan de eisen, maar waarvan de chauffeurs gewoon geen vignet hebben aangeschaft vanwege alle papier- en stickerhandel eromheen (ik opereer zelf met vrij nieuwe auto ook deels onder het motto "God zegene de greep", in afwachting van een efficiënter Europees systeem en in de wetenschap dat handhaving beperkt is).
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Pino schreef: ma 24 jun 2024, 9:48 maar omdat buitenlanders minder snel zo'n vignet zullen hebben
Ik zie gek genoeg juist dat heel veel Nederlanders inmiddels naast het Duitse vignet ook een Frans vignet hebben. En juist in Frankrijk valt mij altijd het grote aantal Fransen zonder vignet op.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Hoe zit dat in Nice?

Heb je daar ook zo'n vignet nodig?
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Willem schreef: ma 24 jun 2024, 13:20 Hoe zit dat in Nice?

Heb je daar ook zo'n vignet nodig?
in principe wel (bron: Crit'air website):

Since 1 January 2023, all Crit'Air 5 vehicles or vehicles without a sticker have been subject to traffic restrictions in Low Emission Zones. In some cities, Crit'Air 4 vehicles are also affected. Several cities also offer passes to allow occasional drivers to visit the city centre a limited number of times during the year.

Here is a summary of the measures in force (or soon to be introduced) in each of France's 11 Low Emission Zones:

In Paris and Greater Paris, the ban on Crit'Air 3 cars will apply from 1 January 2025 at the latest (in addition to Crit'Air 4, 5 and non-classified vehicles already subject to restrictions).

In Lyon, Crit'Air 5 and non-classified private vehicles are now affected by the traffic restrictions. Crit'Air 4, 3 and 2 vehicles will be progressively restricted in 2024, 2025 and 2028.

In Marseille, Crit'Air 4 cars will be banned from 1 January 2024. Crit'Air 3 vehicles will no longer be allowed to circulate within the ZFE perimeter after 1 January 2025.

In Strasbourg, Crit'Air 5 and non-classified vehicles will be banned from driving within the ZFE-m perimeter. The traffic restrictions will apply from 1 January 2024 for Crit'Air 4 vehicles and from 1 January 2025 for Crit'Air 3 vehicles.

In Rouen, all vehicles displaying a Crit'Air 4, 5 or non-classified sticker have been banned from 1 September 2022. Tolerance is granted to motorised two-wheelers, tricycles and quadricycles until 31 August 2023. The ban is due to apply to Crit'Air 3 cars from 1 January 2025. In addition, additional traffic restrictions may apply during pollution peaks. Traffic restrictions will only apply in urban areas where pollutant thresholds are exceeded. The following cities, known as "vigilance territories", are therefore no longer subject to these new restrictions (Crit'Air 3).

In Toulouse, all Crit'Air 4, 5 and non-classified vehicles have been affected by the traffic restrictions since 1 January 2023. Crit'Air 3 cars will be able to continue driving after 2024.

-In Nice, Crit'Air 5 and non-classified passenger cars have been affected by the restrictions since 1 January 2023. However, Crit'Air 4 and Crit'Air 3 vehicles will be able to continue driving.

-In Montpellier, Crit'Air 5 and non-classified vehicles have been banned from 1 January 2023. However, Crit'Air 4 and Crit'Air 3 vehicles will not be subject to these restrictions.

-In Grenoble, Crit'Air vehicles have been banned from driving in the Low Emission Zone since 7 July 2023. These restrictions will apply from 1 January 2024 for Crit'Air 4 cars and from 1 January 2025 for Crit'Air 4 cars, and are limited to certain hours (Monday to Friday, 7am to 7pm).

-In Reims, the ban applies to Crit'Air 4 and 5 vehicles from 1 January 2023. The restrictions do not apply to Crit'Air 3 vehicles.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vraag mij af hoe dit gehandhaafd wordt. Ik heb wel eens gelezen dat dit met camera's zou zijn, maar ik heb vorig jaar september in Nice rondgereden en er was mij eigenlijk niks opgevallen. Ik heb ook een Crit'Air sticker dus ik let er denk ik ook wat minder op.

Mijn beeld was dat dit net zo gehandhaafd werd als in Duitsland: handmatig en in de praktijk is de pakkans bijna nul. Ik lees ook geen ophefverhalen van toeristen over boetes die ze hebben gekregen. Dit in tegenstelling tot de handhaving van de ZTL zones in Italië.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat idee heb ik ook niet, en dat draagt mede bij aan het feit dat ik die sticker nog niet heb. Ben ook niet met de auto in een van de getroffen steden geweest. Zolang handmatige controle de norm is, zou ik maar aannemen dat mijn keurige auto uit 2021 niet direct de prikkel oproept bij een agent "laat ik eens kijken of deze man zijn papierwinkel wel op orde heeft". Al bestaat dat risico natuurlijk altijd.

Italiaanse ZTLs leveren inderdaad wel dat soort verhalen op, maar daar staan dan ook zeer regelmatig camera's. Uiteindelijk zijn de mensen die klagen ook standaard een :C1: voorbij gereden. Nu snap ik dat er onder dat bord altijd X uitzonderingen hangen; wat dan ook de reden is dat veel locals gewoon langs dat bord rijden, maar daar heb ik dan nooit heel veel medelijden mee. Wil men in Franse (of Duitse) steden geautomatiseerd gaan handhaven met camera's, dan zou ik denken dat daar ook wel waarschuwingsborden bij horen die nu nog ontbreken. In dat kader zou ik trouwens ook dit soort Nederlands werk onvoldoende vinden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Schijnbaar is elke Franse stad met meer dan 150.000 inwoners verplicht om binnen een paar jaar een lage emissiezone te implementeren. Dus een Crit'Air zal dan voor bijna elke stad van betekenis officieel noodzakelijk zijn.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik ben eens (per OV) in Parijs geweest toen daar smog was en dus een crit'air+ even/oneven kentekenplaatregime binnen (niet op) de BP gold. Dat werd gehandhaafs door flics met dranghekken die echt elke auto controleerden.
De metro was die dag gratis en puilde echt uit.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Pino schreef: ma 24 jun 2024, 14:06 ^^ Dat idee heb ik ook niet, en dat draagt mede bij aan het feit dat ik die sticker nog niet heb. Ben ook niet met de auto in een van de getroffen steden geweest. Zolang handmatige controle de norm is, zou ik maar aannemen dat mijn keurige auto uit 2021 niet direct de prikkel oproept bij een agent "laat ik eens kijken of deze man zijn papierwinkel wel op orde heeft". Al bestaat dat risico natuurlijk altijd.

Italiaanse ZTLs leveren inderdaad wel dat soort verhalen op, maar daar staan dan ook zeer regelmatig camera's. Uiteindelijk zijn de mensen die klagen ook standaard een :C1: voorbij gereden. Nu snap ik dat er onder dat bord altijd X uitzonderingen hangen; wat dan ook de reden is dat veel locals gewoon langs dat bord rijden, maar daar heb ik dan nooit heel veel medelijden mee. Wil men in Franse (of Duitse) steden geautomatiseerd gaan handhaven met camera's, dan zou ik denken dat daar ook wel waarschuwingsborden bij horen die nu nog ontbreken. In dat kader zou ik trouwens ook dit soort Nederlands werk onvoldoende vinden.
Afbeelding

Afbeelding
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Laat de EU alsjeblieft een standaard voor milieuzones verzinnen ipv dit soort borden met 6 onderborden waar je eerst een parkeerplaats voor op moet zoeken om te begrijpen wat er staat. Vooral dat het door de politie én gemeente Amsterdam gefotografeerd wordt.

Dat Duitse bord is natuurlijk helemaal een aanfluiting met alleen een groene kleur erop. Volgens mij horen verkeersborden zelfs door volledig kleurenblinden herkenbaar te zijn.
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 24 jun 2024, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De toegevoegde waarde van die milieuzones wordt sowieso alsmaar kleiner.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maar da's deels om een wat paradoxale reden: het bestaan van de milieuzones zorgt ervoor dat het steeds minder aantrekkelijk wordt om een oude vervuilende auto te hebben, dus die auto's verdwijnen zo langzaam uit de markt. Met als gevolg dat nu de vraag opkomt welke auto's we eigenlijk nog proberen tegen te houden met die milieuzones van ons. Wel, je kunt wachten op het moment dat wordt gekeken waar de uitstoot-niveaus zitten van de huidige meest vervuilende 10% van ons wegennet. Waarna de milieuzones zullen worden aangepast om die te weren ...

Meer EU-regels: graag. De Euroklasses zelf zijn al geharmoniseerd, maar boodschap tot welke klasse je de zone in mag graag ook harmoniseren. En bovenal het stickersysteem zelf (als dat niet al met een centraal computersysteem kan, met koppeling aan kenteken en toegang tot kenteken-databases elders in de EU).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het grootste effect op de luchtkwaliteit wordt bereikt door oude dieselauto's te weren (evenals oude brommers en scooters).

Nadien hou je hooguit nog plekken over waar het de hele dag stagneert (grote kruispunten). En zelfs dan blijft het doorgaans wel binnen de normen. In Duitsland zijn inmiddels enkele milieuzones alweer afgeschaft omdat de grenswaardes structureel niet meer werden overschreden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Een pleidooi voor lagere grenswaardes is ook nooit ver weg, vrees ik. Als het niet voor fijnstof is (omdat uit nieuwe onderzoeken blijkt dat ook onder de huidige grenswaardes toch nog flinke impact op de gezondheid bestaat), dan wel voor iets anders. Als ik op straat loop, heeft het toch een heel andere impact wanneer een EV voorbij komt dan wanneer een auto met verbrandingsmotor voorbij komt. De eerste komt toch echt veel minder binnen. Hoewel dat ook betekent dat je als ouder van kleine kinderen beter moet opletten waar je kind naartoe rent, omdat je de auto niet al van mijlenver hoort aankomen, denk ik toch dat de doorlopende push naar stiller en schoner nog wel even aanhoudt...