Crit'Air-vignet Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
Joshua
- autoweg
Re: Crit'Air-vignet Frankrijk
Ik ben ook zelf voorstander om algemene Europese regels te gaan toepassen en er dan ook gewoon 1 naam aan te geven: namelijk door te zoeken naar één algemene (Lage Emisiezone) naam die dan ook kan afgekort worden, desnoods het Frans (net zoals wat dat bij het ADR het geval is).
België is al het probleem met de N-VA met hun (geleidelijk aan) afschaffing van de Lage Emisiezones.
België is al het probleem met de N-VA met hun (geleidelijk aan) afschaffing van de Lage Emisiezones.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
In Rouen moet je door de stad van snelweg naar snelweg en dan moet je door een emissiezone. 1-4 vrij. Ook geen waarschuwingen. Fraai is dat, want bij het bord kan je niet keren. Wellicht 0 controle of alleen op geparkeerde auto's, maar dat weet je niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
jdb2
- autoweg
Ik ben recent in Lille geweest, maar ben vergeten de sticker te plakken. Hij lag al een jaar in het handschoenkastje, ik had hem destijds besteld maar hij kwam te laat binnen, ben toen zonder sticker gegaan. Je mocht wel de bevestigingsmail als bewijs voorleggen als je de sticker nog niet ontvangen had. Dan neem ik aan dat ze dit niet met camera's kunnen handhaven...?
Update:
Ik lees hier dat de LEZ in Lille pas in 2025 wordt ingevoerd. Viel mij al op dat ik geen borden heb gezien.
Update:
Ik lees hier dat de LEZ in Lille pas in 2025 wordt ingevoerd. Viel mij al op dat ik geen borden heb gezien.
🍉
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Maar waarom dan later alsnog in het kastje leggen als je het op hetzelfde moment op de ruit had kunnen plakken?jdb2 schreef: vr 12 jul 2024, 15:34 Ik ben recent in Lille geweest, maar ben vergeten de sticker te plakken. Hij lag al een jaar in het handschoenkastje, ik had hem destijds besteld maar hij kwam te laat binnen, ben toen zonder sticker gegaan.
-
jdb2
- autoweg
De envelop na ontvangst in het kastje gegooid en gedacht "ik zal het later wel doen". Slechte gewoonte 
Er plakte overigens al een Duitse sticker op, dus ik wou niet mijn voorruit met een extra sticker vervuilen als het nog niet nodig is. Maar dan bestaat idd het risico dat je het vergeet.
Er plakte overigens al een Duitse sticker op, dus ik wou niet mijn voorruit met een extra sticker vervuilen als het nog niet nodig is. Maar dan bestaat idd het risico dat je het vergeet.
🍉
-
IIVQ
- autoweg
Stom, naar we weten allemaal hoe dat gaat.
Ik heb mijn Crit'air en Umweltplakete gelamineerd en dat laminaatje in de vorm van de hoek van mijn raam geknipt (eerst proberen op een papiertje, als dat goed is kan je het laminaatje overknippen). Één cm plakbandje en het zit een vakantie lang vast, en daarna terug in het handschoenenkastje, samen met een rolletje plakband.
Met het Franse Crit'air is dat legaal (het vignet moet zichtbaar zijn achter de voorruit, voor motoren en voertuigen zonder voorruit mag het zelfs bij de kentekenpapieren zitten), met de Duitse niet (die moet verplicht aan je raam vastgekleefd zitten, maar toen ik hem nodig had wist ik dat ik kort daarna een nieuwe voorruit zou krijgen)
Ik heb mijn Crit'air en Umweltplakete gelamineerd en dat laminaatje in de vorm van de hoek van mijn raam geknipt (eerst proberen op een papiertje, als dat goed is kan je het laminaatje overknippen). Één cm plakbandje en het zit een vakantie lang vast, en daarna terug in het handschoenenkastje, samen met een rolletje plakband.
Met het Franse Crit'air is dat legaal (het vignet moet zichtbaar zijn achter de voorruit, voor motoren en voertuigen zonder voorruit mag het zelfs bij de kentekenpapieren zitten), met de Duitse niet (die moet verplicht aan je raam vastgekleefd zitten, maar toen ik hem nodig had wist ik dat ik kort daarna een nieuwe voorruit zou krijgen)
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 12 jul 2024, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik heb hem ook al ruim een jaar in een enveloppe liggen en nog niet op de ruit geplakt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik heb hem erop. Ook geldig in oa Madrid. Geen idee hoe goed het gehandhaafd wordt in Frankrijk. Kost niet veel.
-
IIVQ
- autoweg
Zones waar altijd een crit'air geldig is: bijna niet gehandhaafd, en ik dacht sat op een paar plekken het op kentekenherkenning werkt (dus het al dan niet plakken van de sticker maakt dan niet zo veel uit).
Zones waar vanwege smog tijdelijk een zone geldt, wordt streng gehandhaafd, maar de keer dat ik het gezien heb (In Parijs, waar even/oneven kentekens toegang hadden) werd men gewoon weggestuurd, niet beboet.
Zones waar vanwege smog tijdelijk een zone geldt, wordt streng gehandhaafd, maar de keer dat ik het gezien heb (In Parijs, waar even/oneven kentekens toegang hadden) werd men gewoon weggestuurd, niet beboet.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Vandaag heb ik via internet zo'n vignet proberen te bestellen. Dat mislukte. Na het invullen van alle velden zorgde de button "volgende" alleen voor een nieuw leeg formulier. Dus opnieuw ingevuld en daarna zorgde "verder" weer voor hetzelfde formulier dat opnieuw weer leeg was.
Daarna kwam opeens een ander formulier dat weer een foutmelding voor het kenteken gaf. Daarna leek het goed te gaan. Vervolgens kreeg ik alsnog een mailtje dat het kenteken onjuist was.
Ik geef het maar op.
Daarna kwam opeens een ander formulier dat weer een foutmelding voor het kenteken gaf. Daarna leek het goed te gaan. Vervolgens kreeg ik alsnog een mailtje dat het kenteken onjuist was.
Ik geef het maar op.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Niet per ongeluk de - ingevuld? Dus XX00YY en niet XX--00-YY ?
-
Vahalis
- autoweg
Mogelijk het formulier voor Franse kentekens gebruikt?
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
Allan C
- verkeersader
Starting from 1st January 2025, the vignette are required to drive on Annecy, Annemasse and Chambéry.
https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... ry-5441523
-
IIVQ
- autoweg
Het is mij uit die site niet duidelijk of de snelwegen die door de zones lopen, ook crit'airplichtig zijn.
-
Allan C
- verkeersader
-
R-R-L
- stadsweg
De uitrol van de Crit'Air zones gaat snel. Intussen de no-brainer om meteen zodra een nieuwe auto heb maar zo'n sticker te bestellen, hoef ik niet op de borden te letten maar kan het zo steden in/door.Allan C schreef: zo 06 okt 2024, 20:45 Starting from 1st January 2025, the vignette are required to drive on Annecy, Annemasse and Chambéry.
-
Boerenkool
- autoweg
Ik denk eigenlijk dat handhaving ook deels op kenteken gaat. Bij tijdelijke zones letten ze vast op de stickers, maar ik denk dat de vaste controles wel op kenteken zullen zijn, dat is vast makkelijker. Bij het aamvragen zul je dan wel op de lijsr gezet worden.
Dat zou ook verklaren waarom er zo veel fransen rondrijden zonder sticker.
Jammer dat ze niet koppelen met RDW daar staat de euroklasse gewoon in. Antwerpen doet dat wel, maar Gent, Brussel en Frankrijk weer niet.
Heb trouwens ontdekt dat je gratis creditcardbetalingen kan doen met de Bunq bank app. Als je daar spaarrekeningetje hebt heb je een virtuele creditcard waar je vooraf geld op kan zetten en met de app betalingen kan authoriseren
Dat zou ook verklaren waarom er zo veel fransen rondrijden zonder sticker.
Jammer dat ze niet koppelen met RDW daar staat de euroklasse gewoon in. Antwerpen doet dat wel, maar Gent, Brussel en Frankrijk weer niet.
Heb trouwens ontdekt dat je gratis creditcardbetalingen kan doen met de Bunq bank app. Als je daar spaarrekeningetje hebt heb je een virtuele creditcard waar je vooraf geld op kan zetten en met de app betalingen kan authoriseren
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Handhaving via kenteken is inderdaad het meest logische.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Belgie (iig Vlaanderen en Brussel) controleren toch op NL kenteken en dus RDW ?
-
Chris
- Moderator
Ik was benieuwd hoeveel boetes ze nou uitschrijven voor een Crit'Air.
Ik kon niet echt goede data vinden, maar dit artikel spreekt van 1.400 boetes over een periode van bijna 1,5 jaar in de regio Grand Paris: https://www.20minutes.fr/paris/4015941- ... epuis-2021
Het bevestigt wel het beeld dat er amper op gehandhaafd wordt. Je leest er ook zelden wat over, zowel in de Franse als Nederlandse media. Behalve dat je een Crit'Air moet hebben om een boete te vermijden, maar dat er dan velen beboet worden lijkt geen nieuwsitem te zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de elektronische tol op de A79.
Ik kon niet echt goede data vinden, maar dit artikel spreekt van 1.400 boetes over een periode van bijna 1,5 jaar in de regio Grand Paris: https://www.20minutes.fr/paris/4015941- ... epuis-2021
Het bevestigt wel het beeld dat er amper op gehandhaafd wordt. Je leest er ook zelden wat over, zowel in de Franse als Nederlandse media. Behalve dat je een Crit'Air moet hebben om een boete te vermijden, maar dat er dan velen beboet worden lijkt geen nieuwsitem te zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de elektronische tol op de A79.
-
Allan C
- verkeersader
I planned to go to Paris this winter. I already have my vignette Crit'Air 3 for my Renault Scenic. I wonder if I can drive in Paris after 1st January 2025, and after that, most drivers with Crit'Air 3 dosen't care.
https://www.leparisien.fr/info-paris-il ... HLVCW4.php
https://www.leparisien.fr/info-paris-il ... HLVCW4.php
-
R-R-L
- stadsweg
Slechts eenmalig heb ik gelezen dat er gecontroleerd werd, dat was dan ook op een moment dat de luchtkwaliteit dermate beroerd was dat de ene dag de even kentekens mochten rijden en de andere dag de oneven.Chris schreef: za 14 dec 2024, 12:27 Ik was benieuwd hoeveel boetes ze nou uitschrijven voor een Crit'Air.
Verder heb ik in Parijs het idee dat de invoering van de milieuzone wel degelijk nut heeft gehad. Er is een flinke verjonging en vergroening van het wagenpark geweest in de afgelopen jaren. De aloude beschadigde en rookpluimen uitstotende hokken zijn een eind uit de stad verdwenen. Het viel me onlangs weer op dat je er vooral erg veel Toyota hybrides ziet.
Voordat je in Parijs een boete krijgt omdat je de verkeerde sticker hebt is je auto intussen ook al aardig op leeftijd, met een Euro 5 diesel heb je de hoogste klasse voor een diesel, zelfs met de stevige plannen van Hidalgo vermoed ik dat je met een Crit'Air 2 voorlopig de stad nog wel in mag.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het nieuws dat in Rijsel een milieusticker verplicht is haalt nu ook de pers: https://www.hln.be/menen/winkelen-bij-o ... ~ab708682/ Er wordt ook wat gedreigd in dat artikel dat de Franse politie de grensregio sterk in de gaten zou houden (of dat waar is weet ik niet). Er staat verder dat er de afgelopen dagen verschillende controleposten aan de grens verschenen, waarbij mensen die niet in het bezit waren van een vignet een boete kregen.
Ik snap eigenlijk niet waarom de Fransen dit doen. Overal in Europa worden die milieuzones terug opgeheven en in Frankrijk worden ze overal uitgerold, zelfs op de snelwegen. Het lijkt wel alsof ze achter lopen.
Ik snap eigenlijk niet waarom de Fransen dit doen. Overal in Europa worden die milieuzones terug opgeheven en in Frankrijk worden ze overal uitgerold, zelfs op de snelwegen. Het lijkt wel alsof ze achter lopen.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 13 jan 2025, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Is dat niet een beetje de boel omdraaien? De meeste milieuzones worden toch juist alleen maar strenger, zie onze zero-emissionzones bijvoorbeeld.Alfa schreef: ma 13 jan 2025, 21:47 Overal in Europa worden die milieuzones terug opgeheven en in Frankrijk worden ze overal uitgerold. Het lijkt wel alsof ze achter lopen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Die Franse zones zijn gewoon veel ingrijpender voor de weggebruiker omdat ze ook snelwegen omvatten. Als je naar Frankrijk gaat ontkom je in grote delen van Nederland en België bijna niet aan de milieuzone in Rijsel. En dat voor ocharme 6.300 voertuigen te bannen. Daarvoor verplicht men miljoenen weggebruikers tot onnodige administratieve formaliteiten (een sticker én 5 euro). Als ze dan, als dat artikel klopt, de eerste dagen na de invoering al aan de grenzen staan controleren is dat niet anders dan slechte wil te noemen.
-
IIVQ
- autoweg
Het kabinet heeft dat aangegeven, maar de gemeentes gaan over hun gemeentelijk wegennet, dat heeft de rechter nog maar weer eens bekrachtigd. En die zijn er juist wel positief over.Alfa schreef: ma 13 jan 2025, 21:53In Duitsland zijn er steeds minder. In Brussel is het juist niet verstrengd, in Antwerpen en Gent spreekt men van afschaffing. Ook het nieuwe kabinet in Nederland heeft al te kennen gegeven niet positief te staan tegenover die milieuzones. Het is dus duidelijk een aflopende zaak.
Dat het een aflopende zaak is vind ik een wel erg boude uitspraak.
Bovendien kost het crit'air-vignet geen drol.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Eh, dit is nu de situatie in EuropaAlfa schreef: ma 13 jan 2025, 21:53In Duitsland zijn er steeds minder. In Brussel is het juist niet verstrengd, in Antwerpen en Gent spreekt men van afschaffing. Ook het nieuwe kabinet in Nederland heeft al te kennen gegeven niet positief te staan tegenover die milieuzones. Het is dus duidelijk een aflopende zaak.

Als er iets aan duidelijk is is dat het Europa-breed aan het groeien is. Dat er in sommige gevallen wat wordt geschoven met de strengheid van de regels is verre van het inluiden van het einde ervan... We staan aan de vooravond van een zero-emissiestandaard in de meeste grote steden en je hebt het over 'achter lopen' als een stad daar al dichterbij komt
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... /ip_24_886
The Commission welcomes the provisional political agreement reached between the European Parliament and the Council on the revised Ambient Air Quality Directive. Once adopted, the new law will set 2030 EU air quality standards aligned more closely with the WHO global air quality guidelines. This is an important step to better protect our health and move forward on the path to zero pollution in our environment by 2050.
With the revised Ambient Air Quality Directive, the annual limit value for the main pollutant – fine particulate matter (PM2.5) – is cut by more than half. A regular review of the air quality standards to reassess them, in line with latest scientific evidence as well as societal and technological developments, will help putting the EU on a trajectory to achieve zero pollution for air at the latest by 2050, in synergy with climate-neutrality efforts.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Milieuzones zijn nooit meer dan symboolmaatregel geweest. Maar in Duitsland bv worden ze wel degelijk afgeschaft, hier heb je een overzicht, inclusief de afgeschafte Umweltzones: https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnun ... eutschland. Al in 22 steden afgeschaft. Ook al 10 jaar geen verstrenging meer. Ook in België staan ze dus op het punt om afgeschaft te worden. Dan kan je niet anders dan van een trend spreken. Milieuzones zijn beleid van 10 jaar geleden en loopt nu langzaam af omdat de lucht door de strengere Euronormen al beter geworden is en strenger worden geen zin heeft. Maar Frankrijk gaat dus de tegenovergestelde richting uit.