Er zijn belangrijkere dingen om geld aan uit te geven, ook in het kader van infrastructuur.
Moderator: Moderatoren
Zooi is 16 jaar oud en de folie is dus zowel economisch als technisch einde levensduur. Over twee jaar en een beetje vorst in de winter hangen de vellen folie erbij, net als in Zuid-Holland de afgelopen jaren. Als je dan vervangt, dan betaal je het volle pond voor de verkeersafzettingen, en dat is niet misselijk. Nu had je die kosten kunnen besparen, want de weg was immers toch al dicht voor groot onderhoud. Iets met goedkoop en duurkoop, iets met belastinggeld en zo.fonsoy schreef:Ik zou het eigenlijk best onnodig vinden. De bewegwijzering voldoet nog perfect. Kost allemaal geld!
Vind eigenlijk dat ze soms wat te snel overgaan tot vervanging.
Ik meen dat die borden in Rotterdam uit 1998 kwamen toen de eerste generatie DG werd uitgerold. Die waren dus ongeveer 16 jaar oud toen ze vervangen werden. Met die borden was denk ik sowieso wat mis, ik heb wel eens gehoord dat er een soort "corrosie" ontstond door de combinatie van vocht en smog waar deze folie dus kennelijk niet tegen kon.Pino schreef:Ik begrijp uit je post dat men de laatste week van deze afsluiting dus ook niet zal gebruiken voor een rondje portaalborden vervangen? Overigens waren de borden die bij Rotterdam zo afbladderden in mijn herinnering wel ietsje ouder dan 16 jaar. Vraag is vermoedelijk bovenal met hoeveel zekerheid je kunt zeggen dat deze borden er over twee jaar afgebladderd bij zullen hangen. Kan ik geen zinnig woord over zeggen, maar ik vermoed wel dat je nog aan de goede kant uit van de goedkoop/duurkoop-analyse uitkomt wanneer ze het geen twee maar nog vijf jaar uithouden?
Dat kunnen ze zeker hebben. Maar er wordt 12,5 jaar garantie op de folie gegeven.Vinny schreef:In Frankrijk zie je bewegwijzering langs snelwegen die het soms tot 40 jaar langs de weg uithouden, en hoewel de leesbaarheid dan ook vaak te wensen overlaat is het wel veel langer dan 16 jaar, dus in principe zouden wegwijzers dat gewoon moeten kunnen hebben...
Op de A10-west is dat nauwelijks denkbaar.Rene schreef:Kosten van afzettingen zijn vaak hoger dan de kosten van de borden zelf...
Heb ook vaak met het idee rondgelopen dat die Rotterdamse borden abnormaal snel afbladderen, wat het gevolg kon zijn van hetzij een probleem in de productie hetzij van een vocht/smog-factor. Het feit dat het een van de eerste series borden met DG-blauw folie van Nederland was, draagt dan bij aan dat idee. Maar hoewel daar op dit forum wel eens over gespeculeerd is, heb ik het geloof ik nooit bevestigd gezien. Die Franse borden die het al zoveel langer uithouden zijn hoe dan ook geen DG - in ieder geval niet op de blauwe achtergrond. In die zin dus geen echte vergelijking, tenzij je terug wilt naar de oude "matte" achtergronden.Vinny schreef:Ik meen dat die borden in Rotterdam uit 1998 kwamen toen de eerste generatie DG werd uitgerold. Die waren dus ongeveer 16 jaar oud toen ze vervangen werden. Met die borden was denk ik sowieso wat mis, ik heb wel eens gehoord dat er een soort "corrosie" ontstond door de combinatie van vocht en smog waar deze folie dus kennelijk niet tegen kon. In Frankrijk zie je bewegwijzering langs snelwegen die het soms tot 40 jaar langs de weg uithouden.
Driestrooks panelen zonder kantelwalspoespas of displays erin, aan bestaande portalen, die kosten geen godsvermogens hoor. Bij een groot project praat je per paneel nog steeds over duizenden euro's, niet over tienduizenden euro's. Als je meer dan een vluchtstrookafzetting nodig hebt gaat de teller snel lopen, dat is een feit. Kosten die je volledig had kunnen besparen door gebruik te maken van de afzetting van een GO, terwijl die kosten nu nodeloos extra op het project zullen drukken over een jaar of 2-3.Attietattie schreef:Ik ga geen bedragen noemen, maar als je 3 stroken af wil zetten, is dat meestal niet voor een klein bordje. Dan komen de afzettingen niet in de buurt van het bord inclusief montage. Komt nog eens bij dat je de plaatsing van de borden combineert en daarmee de kosten van de afzetting per bord halveren of nog lager worden.
Ik denk dat er langs de snelwegen niks meer staat van 40 jaar of ouder. En borden uit de jaren '80 zullen er al niet veel meer staan. Een paar jaar geleden stond er rondWouter N14 schreef:De enkele resterende niet-reflecterende blauwe borden zijn onderhand ook 40 jaar oud toch?
Dat is elke ochtend, altijd.boe! schreef:A10-noord had wel degelijk file voor de Coentunnel.
Die op de A28 zijn (bijna?) allemaal vervangen vorig jaar. Bijna 30 jaar oud dus als de A50 ze nog heeft. Problematisch waren de iets jongere borden, waar tekst als wit reflecterend materiaal was geplakt op niet reflecterende blauwe borden. Die bladderden af na een jaar of 10. Daar zat ook geen extra laag folie over het hele bord.Coen Tunnel schreef: Op de A50 staat vlak voorHattemerbroek nog wat spul met aanstralers. De borden hebben niet meer die donkerblauwe kleur, maar het zou met ook niks verbazen als dit de borden zijn die geplaatst zijn ten tijde van de aanleg van de N50 tussen
Hattemerbroek en Kampen-Zuid. Dan zouden deze borden van 1988 zijn:
Ik zag dit ook al staan en vond het ook erg vreemd. Had gedacht dat de verbinding A4-A9 wel klaar zou zijn voordat ze met de werkzaamheden aan de A10 zouden beginnen. Ze nemen wel de tijd met het laatste stukje, of zijn er problemen met de werkzaamheden?tsov schreef:Ik reed vanavond vanaf Schiphol richting de Nieuwe Meer. Uiteraard meerdere borden gezien over de afsluiting van de A10-west. Misschien was het verbeelding door alle emoties van het "Hello-Goodbye-momentje", maar ik meen op één van deze borden het volgende gezien te hebben: "Zaanstad via [A9][A5]" Dat wordt een beetje lastig met een nog niet voltooid knp Badhoevedorp. Kan iemand bevestigen, danwel ontkrachten dat dit bord er echt staat?
Weer wat geleerd, thanks voor je reactieRein schreef:Volgens mij is de grond van de nieuwe boog van de A4 zuid naar de A9 west nog aan het inklinken. Dat kost nu eenmaal tijd.