Hier kun je browsen door een ADAC kaart van 1972 waar de oude wegnummering op staat: http://www.landkartenarchiv.de/deutschl ... hland_1972
Voorbeeld:

Moderator: Moderatoren
Wel gebouwd tot Dieburg maar kort daarna gedegradeerd. Ik meen mij te herinneren dat er nog blauwe km-bordjes waren.Chris schreef: * snelweg Darmstadt - Aschaffenburg
Inderdaad heel bijzonder: Hier loopt nu juist de A96, maar die was blijkbaar verder westelijk gepland. Dit heb ik nog nooit gezien, het staat zelfs niet op de kaart van http://autobahnatlas-online.de/ en ook niet in Ravenstein Strassen 1976.snelweg van Memmingen naar Leutkirch (parallel aan de A96)
Waarom is deze verbinding zo beroemd?Chris schreef:* de beroemde doorgetrokken A4 & A5 door het Sauerland / noordelijk Hessen
Vier keer, doorgaand verkeer wordt over de B49, B429 en A480 geleid.Chris schreef:Met name het afblazen van de A4 is problematisch omdat ze de meest fatsoenlijke alternatief ook niet hebben aangelegd (de A480 Wetzlar - Gießen). Het daaropvolgend alternatief betekent 6 keer afslaan rond Gießen.
Dat meen ik mij ook te herinneren.marcel schreef:Wel gebouwd tot Dieburg maar kort daarna gedegradeerd. Ik meen mij te herinneren dat er nog blauwe km-bordjes waren.Chris schreef: * snelweg Darmstadt - Aschaffenburg
Grote delen van de huidige A61 zijn geopend toen deze nummering van kracht was. Tot begin jaren '90 hingen zo her en der nog portalen zonder nummer, met stippellijntjes als ruimtereservering om een nummer te gaan bewegwijzeren. Maar ik heb het er altijd maar op gehouden dat dat een ruimtereservering was voor de nummering die vanaf 1974 zou gaan gelden, niet voor toekomstige bewegwijzering van dit oude systeem. Wat dat betreft begon men al vrij snel na de invoering van het oude systeem met het voorbereiden van het nieuwe. Gedachten om het eerst niet bewegwijzerde oude systeem alsnog te bewegwijzeren liggen wat dit betreft niet voor de hand.marcel schreef:Deze nummers stonden inderdaad niet op borden. Ik heb er nooit iets over kunnen vinden of het wel gepland was ze aan te geven.
De nummering is volgens mij eind jaren 60 ingevoerd en stond toen ook op een aantal kaarten.
Dat waren destijds de A680 Darmstadt-Dieburg en A683 Dieburg-Hanau.GuteFahrt schreef:Dat meen ik mij ook te herinneren.marcel schreef:Wel gebouwd tot Dieburg maar kort daarna gedegradeerd. Ik meen mij te herinneren dat er nog blauwe km-bordjes waren.Chris schreef:* snelweg Darmstadt - Aschaffenburg
Vanaf Dieburg gaat het ri. A3 als B45. Naar 't oosten( A(f)schaffenburg ()) als B26 vanaf Dieburg. Vanuit Darmstadt tot aan Dieburg ook als B26, klein stukje dubbelnummering tussen
Dieburg en
Dieburg.
Ja. Op Streetview kun je nog wat oude lichtbakken in Wuppertal zien waar slechts het E-nummer E73 op vermeld staat:Pino schreef:In Duitse teksten uit deze periode werd nog wel eens naar E-nummers verwezen, die kennelijk (evenals in Nederland) een grotere bekendheid hadden toen. Werden deze wél bewegwijzerd?
Ik kan me zo voorstellen dat hier de E3 stond toegevoegd, omdat deze afsloeg naar een Bundesstrasse (de A261 als verbinding tussen A7noord en A1west bestond nog niet). En als je het afslaande nummer aangeeft, is vermelding van de doorgaande E4 vrijwel onvermijdelijk.marcel schreef:Ik wist niet dat na de invoering van de A-nummers de E-nummers toch ook nog aangegeven werden. Ik vermoed dat het een uitzondering was.
Is direct bij de luchthaven al deels als B433 gebouwd. Je wordt nu aan het einde van de luchthavensnelweg via een gelijkvloerse 2x2 weg naar de A7 gestuurd.Chris schreef:* noordelijke inprikker Hamburg (naar de luchthaven)
Wordt nu natuurlijk als B50 tussen Wittlich en Rheinböllen alsnog als snelweg gebouwd.Chris schreef:* snelweg Wittlich - Bingen
Deze verbinding wordt inmiddels tussen Limburg a/d Lahn en Wetzlar/Gießen als Gelbe Autobahn uitgebouwd.Chris schreef:* snelweg Koblenz - Gießen
Hiervoor is de B17 inmiddels tussen Augsburg en Landsberg als snelweg uitgebouwd.Chris schreef:* snelweg Augsburg - Füssen
Deze verbinding is als B31 vrij aardig uitgebouwd, maar de hoop op een volledige 2x2 verbinding zal helaas nog lang utopisch zijn.Chris schreef:* snelweg Breisach - Freiburg - Donaueschingen
Zou geen overbodige luxe zijn geweest. De huidige B271 is erg druk, ook al is deze tussen Bad Dürkheim en de A65 als autoweg uitgebouwd.Chris schreef:* noord-zuidroute van Grünstadt - Bad Dürkheim - Neustadt (westelijk van de huidige A61)
Persoonlijk vind ik dit wel één van de grootste "missing links" in het Duitse snelwegennet. Goed, je hebt in het noorden van Zwitserland prima snelwegverbindingen, maar vrijwel heel zuidelijk Duitsland heeft niks van west naar oost, behalve het eerste stukje bij Lörrach, een kort stukje bij Singen, een kort stukje bij Kempten (B12+A980) en de A8 tussen Holzkirchen en Bad Reichenhall/Salzburg. Een reis van pakweg Basel naar Salzburg is nu een hele onderneming.Chris schreef:* de beroemde Voralpenautobahn (A98) door zuid-Duitsland
Mee eens. Hoewel ik een A4 tussen Olpe en Bad Hersfeld erg zou waarderen in mijn regio, is het inmiddels geen noodzakelijke verbinding meer. Ik zou liever zien dat ze de A480 nog eens gereed maken en de A44 tussen Dortmund en Kassel volledig met 2x3 rijstroken wordt voorzien. Overigens bedoel je verder de A38 (Göttingen-Leipzig) neem ik aan, en niet de A39 (Salzgitter-Wolfsburg).Pino schreef:Vanaf 1990 viel een business case voor sluiting van de A4 beter te maken, maar het is toch ergens tekenend dat de combinatie A44/A39 werd aangelegd cq uitgebouwd terwijl de A4 nooit meer echt op de agenda is gekomen. A44/A39 is vermoedelijk gunstiger wanneer je uit het industriële zwaartepunt van de Ruhr komt, terwijl de verkeersvraag uit de hoek van Köln/Aachen het plan niet zelfstandig kan dragen. En vanuit Noordzeehavens als Calais en Antwerpen is de route via Dortmund en A44/A39 prima. Je zou vanaf daar maar heel weinig winnen met een snelweg Olpe-Kirchheim.
Zou er een soort van proef geweest zijn, of plannen, om alleen E-nummers te bewegwijzeren dat vervolgens niet is doorgegaan?Pino schreef:Wat betreft de bewegwijzering van E-nummers voor 1974: de foto's van lichtbakken met uitsluitend oude E-nummers zijn bekend. Maar ik heb volgens mij nooit (foto's van) E-nummers op vorkborden van simpele afritten gezien. Ook oude afstandenborden zonder wegnummer op de bovenste regel (cq met later geruiterde A- en E-nummers) duiden erop dat E-nummers toen niet heel structureel werden bewegwijzerd. Maar wanneer dan wel en niet?marcel schreef:Ik wist niet dat na de invoering van de A-nummers de E-nummers toch ook nog aangegeven werden. Ik vermoed dat het een uitzondering was.
Persoonlijk denk ik dat de navraag flink zou steigen, mocht er zo'n verbinding zijn. Niet dat iedereen van Lyon, Mulhouse of Basel naar Salburg wil, maar alleen al naar Stuttgart en München biedt het andere perspectieven. De verkeersstroom had denk ik anders gelopen als die A98 wél gebouwd was. En niettemin is de B31 vooral tussen Singen en Lindau soms stervensdruk. Een complete uitbouw naar 2x2 rijstroken is hier meer als een must.Pino schreef:- A98: missende link op de kaart, maar verkeersvraag uiteindelijk te klein. De gestage uitbouw van de B31 Freiburg-Lindau lost uiteindelijk nog best wat op als je toevallig eens die kant op moet.
Het stuk tussen Dürkheim en de A65 is nu al overvol waar je vaak de Vmax niet kan rijden. Het sukkelt hier vaak met maar zo'n 60 km/h vooruit. 2+1 zou hier als minimum op z'n plaats zijn, het liefst natuurlijk 2x2, evenals een verlenging van de A650 tot de B271. Het stuk verder naar Grünstadt is rustiger, maar al die (smalle) dorpspasages niet optimaal. Hier ga ik echter mee dat voorlopig een ongelijkvloerse 1x2 autoweg voldoende is. Het is een regio waar ik regelmatig voor m'n werk ben, vandaar m'n wat gedetaileerdere kennis.Pino schreef:- noord-zuid langs Pfälzer Wald: de enkelbaans ongelijkvloerse autoweg hier is een must, en misschien moet die ooit eens naar 2+1. Meer denk ik niet nodig.
Wat betreft de A60 ook wel logisch, aangezien hier weinig doorgaand verkeer is. Wat betreft de A8 was ik benieuwd geweest hoe de verkeersstromen zich zouden hebben ontwikkeld. Nu is alleen de A6 via Kaiserslautern de enige verbinding tussen dat deel van Rheinland-Pfalz en Saarland met de rest van het zuidelijke Duitse snelwegennet. Richting noorden en noordoosten heb je de A1 en A48, maar voor verkeer van/naar BW en Bayern niet interessant.Pino schreef:- gaten in A8 en A60: wel opvallend dat de upgrade van Bundesstrassen in beide gevallen plaatsvindt op een ruim noordelijker tracé dan indertijd voorzien. Routes zoeken nu meer de bevolkingscentra op, in plaats van een optimale routering voor doorgaand verkeer.
Via jouw filmpje een ander filmpje uit 1939 tegengekomen, met zelfs kleurenbeelden van de vooroorlogse Autobahnronny forgeron schreef:Filmpje uit 1939