"Ich kauf mir ein ganz kleines Auto,
und doch ist darin so viel Platz,
Für große wahre Liebe,
und für dich und mich mein Schatz,
(.....)

Ik denk dat ik in het weekend eens in alle rust meer van dit soort filmpjes ga opzoeken en bekijken.

Moderator: Moderatoren
Zou dat niet tussen Flensburg en Bad Reichenhall zijn dan?
In de beschrijving staat dat de foto ergens in 1938/1939 gemaakt is.
Dat is ook de locatie die ik in mijn GM-link gezet heb. Met de kaart kom je al een heel endPino schreef: ↑do 09 mei 2019, 20:32 De A7 hier opende al in 1937. Ik kan de foto redelijk plaatsen. Je kijkt van zuid naar noord, vanaf de weg die bij Kassel Nord over de A7 wordt geleid. Het tankstation lag kennelijk in de oksel van de huidige afrit Kassel Nord. In de achtergrond, in de tweede bocht achter het viaduct, ligt de parkeerplaats Herkulesblick. Alleen de electriciteitsmast achter het tankstation laat zich niet meer plaatsen. Nu staat er net eentje achter Herkulesblick; misschien is de leiding na de oorlog verlegd.
Wikipedia schreef: “Reichsautobahn” with gas station. As of 2018: Bundesautobahn 7 at Kassel-Nord junction, view north (border between Kassel and Niestetal).
Sign on right is a notice board for emergency paging. If a traveller needed to be notified of an urgent message, the filling station operator closest to the likely location of the traveller would be notified by telephone. He would then write the number plate and a telephone number on the board, as well as notify the two nearest neighbouring stations.
Als je hier niet zo'n aardig uitzicht had, was de parkeerplaats wellicht allang gesloten geweest. Alhoewel: veel vergelijkbare krappe parkeerplaatsen langs oude Autobahnen liggen er ook nog steeds ...Basjuh1981 schreef: ↑vr 10 mei 2019, 7:38 Achter Herkulesblick staat alleen een telefoonmast. Je ziet wel aan alles dat het niet van deze tijd is: het huisje waar je in kan zitten, de smalle berm zonder geleiderail tussen Autobahn en parkeerplaats.
Bellen buiten de eigen gemeente (telefooncentrale) ging tot eind jaren 50 met een telefoniste, die je doorverbond. Het kunnen ook oproepen zijn voor de politie, ambulance of wegenwacht, die in de auto (of op de motor) geen contact hadden met de centrale. Vroeger stonden er in de stad (tot de late jaren 70) ook overal telefoons op straat voor taxichauffeurs of politieagenten, die dan konden inbellen voor informatie of iets melden. Dr Who reisde in zo'n Britse politietelefooncel, die in de jaren 50-60 heel onopvallend was, maar nu alleen nog in museums staat (maar kennelijk nu nog steeds niet opvalt in de serie)Pino schreef: ↑vr 10 mei 2019, 12:21 "Fernruf für", lijkt de tekst. Een bijzonder systeem, en zowel kenteken als het te bellen nummer op zo'n bord lijkt nog niet zo praktisch. Want hoe moest de voorbij rijdende automobilist dat dan lezen en onthouden? Onvermijdelijk door te stoppen, lijkt me. Bestonden in die tijd al Duitse telefoonnummers in die tijd al uit de combinatie van een netnummer en een abonneenummer? Of zou daar iets gestaan hebben als "Göttingen 1234"?
Misschien staat het bord in de middenberm omdat het dan vanaf twee kanten te gebruiken is. Ik neem aan dat de letters die gebruikt worden zo groot waren dat je nog gewoon de afrit kon nemen.EDIT: ik lees op deze Wikipedia-pagina dat alleen naam of kenteken van de gezochte persoon op het bord verschenen. Voor verdere informatie moest de bewuste persoon dan naar het tankstation. Voelt ook veel logischer. Maar aan de foto te zien, vergt dat wel een manier van omkeren door de middenberm, wat op huidige Autobahnen natuurlijk ook ondenkbaar is maar bij de lage verkeersintensiteiten van toen zal hebben gekund.
Prima leesbaar toch?Pino schreef: ↑vr 10 mei 2019, 20:23 Het bord lijkt hoe dan ook zo geplaatst dat de achterkant ook bruikbaar was voor de tegenrichting. Maar een van heel ver weg leesbaar bord kan ik er niet van maken. Het vlak waarop de naam of het kenteken zou moeten worden geschreven is ongeveer even groot als het voetwegwijzertje aan de andere kant van het tankstation. Dat is geen grootte die je met hoge snelheid van afstand leest, en dubbel niet omdat de boodschap met krijt op het bord moest worden geschreven.