[D] historie van de Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [D] historie van de Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jul 2020, 6:01

GuteFahrt schreef: wo 22 jul 2020, 20:17^Een reis door de tijd betreffende aanleg en wel/wee van de A2 Hannover-Berlin met een verslag, een enkele foto en nog een paar plaatjes in een galerij. Voor de liefhebber mogelijk interessant. Ben overigens wel benieuwd wat het laatste gedeelte van de A2 was tussen Berlijn en Hannover dat nog naar 2x3 moest worden verbreed (wat in 2000 een feit was).
Dat was het deel tussen :AS: Braunschweig-Watenbüttel en :KP: Braunschweig-Nord.

De Duitse Wikipedia heeft het er wat uitgebreider over:
Wikipedia schreef:6-streifiger Ausbau Hannover–Berlin

Der sechsstreifige Ausbau zwischen Hannover und dem Dreieck Werder wurde, zusammen mit dem sechs- bis achtstreifigen Ausbau des südlichen und östlichen Berliner Rings, als Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 11 (VDE Nr. 11) geführt. Er begann 1994 und wurde, auch im Hinblick auf die Weltausstellung Expo 2000 in Hannover, bis 1999 weitgehend fertiggestellt. Während der langen Ausbauphase – im Jahr 1997 waren 57 km der Autobahn zwischen Hannover und Berlin von den Ausbaumaßnahmen betroffen – kam es immer wieder zu kilometerlangen Staus. Trotz umfangreicher Sicherungsmaßnahmen gab es immer wieder zahlreiche schwere Auffahrunfälle mit LKW-Beteiligung.

Als vorgezogene Baumaßnahme wurde 1993 mit dem Neubau der Nahmitzer Brücke zwischen den Anschlussstellen Netzen und Lehnin begonnen, womit schon 1995 der erste neu gebaute Abschnitt mit 1,5 km Länge zwischen diesen beiden Anschlussstellen fertiggestellt werden konnte. Im niedersächsischen Abschnitt begannen die Bauarbeiten im Juli 1994.

Ende 1996 begannen die Umbauarbeiten am Dreieck Werder, das die BAB 2 an den Berliner Ring anbindet, wobei das Dreieck von einer linksgeführten Trompete in ein Dreieck in Full-Y-Form mit durchgehender Fahrbahn von der BAB 2 auf den südlichen Berliner Ring umgestaltet wurde. Dieses wurde 1999 fertiggestellt, nachdem die unmittelbar westlich anschließende, sechsstreifig ausgebaute Strecke der BAB 2 schon zuvor fertig wurde.

Die beiden größten Bauwerke der Strecke, die Elbebrücke Hohenwarthe und die Brücke über den Rothenseer Verbindungskanal nordöstlich von Magdeburg, wurden ab 1994 durch Neubauten ersetzt. Im November 1997 wurden die beiden Neubauten fertiggestellt. Zwischen Magdeburg und Werder wurde 1995 mit dem Ausbau begonnen, im Herbst 1998 war dieser Bereich durchgehend sechsstreifig unter Verkehr. Nordwestlich von Magdeburg entstand ein Autobahnkreuz mit der verlängerten BAB 14, das Kreuz Magdeburg wurde im Oktober 1999 freigegeben.

Zwischen Helmstedt und Magdeburg sind die Anschlussstellen Marienborn und Ostingersleben zugunsten der neuen Anschlussstelle Alleringersleben beim Ausbau weggefallen. Die ehemalige Grenzübergangsanlage Helmstedt/Marienborn wurde zum Teil abgerissen, da sie der breiteren Neubautrasse im Weg stand. Die übrig gebliebenen Anlagenteile wurden erhalten und können heute als Teil einer Gedenkstätte besichtigt werden. Im westlichen Teil des Geländes entstand eine Autobahnraststätte für die Fahrtrichtung Berlin.

Mit Ausnahme eines etwa 5 km langen Abschnitts zwischen der Anschlussstelle Braunschweig-Watenbüttel und dem Autobahnkreuz Braunschweig-Nord wurden im Laufe des Jahres 1999 alle Teilstücke zwischen Hannover und dem Dreieck Werder fertiggestellt. Die offizielle Einweihungsfeier der sechsspurig ausgebauten Strecke zwischen Hannover und Berlin fand am 9. November 1999 – am 10. Jahrestag des Falls der Berliner Mauer – auf dem Gelände des ehemaligen Grenzübergangs Marienborn statt.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 jul 2020, 19:00

Eind 1996 was de ombouw in volle gang meen ik me vaag te herinneren.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 24 aug 2020, 11:50

Vorkbord op de A98, rijrichting oost, waar op 4-6-1982 de aansluiting :AS: Stockach-Ost opende.

Afbeelding
Bron

'Pas' in mei 1995 kon je hier verder over de nieuwe B31 aldus het bijschrift. Ofwel, nog steeds 'Ende der Autobahn,' maar wel Autobahnähnlich verder.

;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 aug 2020, 17:33

^^
Eigenlijk is dat een mooi bord als ergens een snelweg tijdelijk nog eindigd, maar later doorgetrokken moet worden. Zoiets heb je ook aan het einde van de A46 bij Hemer, alleen zonder de tekst "Ende der Autobahn" erbij.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 24 aug 2020, 18:37

En was/is dat ook niet het geval bij Bestwig/Nuttlar?

:)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 aug 2020, 19:56

SnarfFlevoland schreef: ma 24 aug 2020, 17:33 Eigenlijk is dat een mooi bord als ergens een snelweg tijdelijk nog eindigt, maar later doorgetrokken moet worden. Zoiets heb je ook aan het einde van de A46 bij Hemer, alleen zonder de tekst "Ende der Autobahn" erbij.
Hier een voorbeeld uit Italië: https://goo.gl/maps/SidNBWgVX2MKTbZp9 Geeft wel mooi het risico weer hoe dat soort borden nog decennia kunnen blijven staan, zonder echte hoop op doortrekking (dit is de A31, waarvan een noordelijke verlenging wordt tegengehouden door Trento, dat hierover een veto heeft). Hiermee kunnen borden soms ook halve politieke wens-statements worden. En dan is bewegwijzering bepaald niet op haar best.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 aug 2020, 20:06

^^
Persoonlijk vind ik dat keurig gedaan door de Italianen. Het is geen rommeltje. Het is daar eigenlijk ook overduidelijk dat zo'n snelweg ooit nog verder gebouwd zou moeten worden.
GuteFahrt schreef: ma 24 aug 2020, 18:37 En was/is dat ook niet het geval bij Bestwig/Nuttlar?
Nee, bij Bestwig stond vroeger geen vorkbord en zoals je op m'n foto's kon zien hebben ze ook bij Olsberg geen vorkbord geplaatst. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 24 aug 2020, 22:01

Dat Italiaanse voorbeeld lijkt net of de snelweg in de andere richting wél bestaat. Als eenrichtingsweg dus, waar je vanaf hier niet in mag rijden.

Overigens als gedachte-experiment: hoe zou het aangeven van een snelwegeinde (waarbij ook alsof uitgevoegd moet worden) in NBA eruit kunnen zien, bijvoorbeeld bij de A348?

Overigens is dat het enige snelwegeinde op een half aangelegde afrit zonder rechtdoorrichting die ik me zo nog kan bedenken, sinds de gaten in de A4 zijn gedicht. En eerder al de A35 en A73.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 aug 2020, 22:18

^^ Dat soort situaties wordt bij ons van oudsher niet als afrit aangegeven, maar als naderend einde snelweg. De focus ligt meer op iedereen efficiënt een bepaalde kant uitdrijven in een atypische situatie dan op het presenteren van een keuze die geen keuze is. Dus zonder heel veel richtinggevende bewegwijzering. Bekijk voor de aardigheid eens met Streetview de situaties bij Dinteloord en het toenmalige A4-einde bij Delft eens.

Dat lijkt me ook wel prima eerlijk gezegd: waarom wil je al borden neerzetten voor een keuze die nog niet bestaat? Een tijdelijk bord dat hier de uitbouw nog even ophoudt (Ende der Ausbaustrecke) volstaat. Als het vervolg nog maar zeer kort op zich laat wachten, kun je ook alvast de definitieve borden neerzetten, maar die zou ik eerder afplakken.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 24 aug 2020, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 24 aug 2020, 22:25

Uh nee. Bij de analyse van het dodelijk ongeval op de A 35 toen de snelweg nog bij Almelo plotseling eindige bleek dat in Nederland zulke situaties te slecht worden aangegeven. Vind dat bord in Italië beter, al is het denk ik handiger om :C1: te gebruiken in plaats van :C2:.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 aug 2020, 22:54

^^ Ik denk dat men voor 'eenrichtingsverkeer' gekozen heeft, omdat dat een robuust rood vlak oplevert op de borden. Beter te herkennen van grotere afstand. Zeker ook omdat ietsje verderop op de Italiaanse A31 witte borden staan met 'fine autostrada'. Daar staat hetzelfde verkeersteken naast en een eenrichtingsverkeer-verkeersteken contrasteert vele malen beter met dat wit dan de algehele geslotenverklaring.

Wat betreft de situatie bij Almelo: volgens mij werden die problemen toegeschreven aan het onvoldoende aankondigen van het einde van de snelweg, en dat ook nog eens in combinatie met werkzaamheden en pijlen op de borden die niet matchten met de rijstrookverdeling. Het idee dat er sprake was van een structureel probleem in de Nederlandse bewegwijzering zegt mij weinig. Tenzij ik in mijn zoektocht naar Almelo iets over het hoofd zie, bevestigt het alleen maar mijn punt dat het aangeven van het naderende einde van de autosnelweg belangrijker is dan gaan lopen zwaaien met de doelen van de toekomstige afrit. Mogelijk helpt een vorkbord met :C2: of een ander teken in de rechtdoorrichting met het vestigen van aandacht op die omstandigheid. Maar ik denk dat er betere manieren zijn, en dat is meen ik ook wat er indertijd bij Almelo is gebeurd, onder meer met de vroege vooraankondigingen 'einde snelweg' die al op Knooppunt Azelo stonden. Grote tijdelijke borden met boodschappen als 'fin provisoire' of 'Ende der Ausbaustrecke', misschien ook voorzien van waarschuwingslichten, doen meer dan zo'n rechtdoorvermelding.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 aug 2020, 18:52

Bij de A 8 / Zaanstad staan bijvoorbeeld portaalborden. Die werken op zich ook wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 26 aug 2020, 16:32

SnarfFlevoland schreef: ma 24 aug 2020, 17:33 ^^
Eigenlijk is dat een mooi bord als ergens een snelweg tijdelijk nog eindigd, maar later doorgetrokken moet worden. Zoiets heb je ook aan het einde van de A46 bij Hemer, alleen zonder de tekst "Ende der Autobahn" erbij.
Dichterbij huis stond/staat volgens mij ook zo'n bord op de A44 bij Mönchengladbach.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 26 aug 2020, 16:44

Bedoel je dan bij Mönchengladbach-Odenkirchen? Op Autobahn-Bilder in ieder geval niet terug te zien...evenmin bij Mönchengladbach-Ost. Er is daar ook een stuk weg verdwenen ontdekte ik zojuist.

Edit 20:00:

Afbeelding

^Satellietbeeld van :AS: MG-Ost. Werd verkeer er hier met een U turn afgeleid?

Afbeelding

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 29 aug 2020, 13:51

Ik heb nooit geweten dat de B31 vroeger aangegeven werd bij Stockach-Ost.
Blijkbaar is het weggehaald toen de B31n opende?

In 1996 was het al weg (AIS)
Afbeelding

Een paar weken geleden (het was nog een beetje donker):
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 08 sep 2020, 12:46

De SWR heeft z'n archief opengesteld aldus Arbeitsgemeinschaft Autobahngeschichte (AGAB), onder de naam SWR Retro. Daar zit veel moois bij uit de jaren '50 en '60. De liefhebber kan er zijn hart ophalen.

https://joomla.autobahngeschichte.de/in ... obahnfilme

^Beetje scrollen naar beneden, kop "Historische Aufnahmen" en dan iets daaronder valt het te bekijken.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 21 jan 2021, 19:13

Mooie foto van de A656 Mannheim -> Heidelberg in 1935:

Afbeelding

Op de achtergrond de heuvels/bergen van het Odenwald.

https://www.rnz.de/nachrichten/metropol ... 12265.html

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 21 jan 2021, 19:42

^^ Heuvels. Ze komen een meter of 400 boven de stad uit, dus moeilijk bergen te noemen. Het lijkt flink hoog op de foto, wat moet betekenen dat je hier behoorlijk dichtbij de stad zit. Als ik de skyline een beetje zie, denk ik dat je hier nog ten oosten van de Heidelberger Kreuz zit (die er toen natuurlijk nog niet was), waar je nu tussen de bedrijventerreinen zit.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 21 jan 2021, 20:05

Dat het ten oosten van het huidige :KP: Heidelberg is kan inderdaad niet missen. ;) Staat eveneens in het artikel.

Verder schrijf ik heuvels/bergen vaak bewust zo. Wat de één een heuvel vindt, vindt de ander een berg en omgekeerd. De Königsstuhl komt overigens nog wel aan 568 m.

Het bijgevoegde verhaal meldt ook dat in 1982 een Chinook vol parachutisten neerstortte op de A656 ter hoogte van Mannheim-Neckarau op 11 september 1982. Daarbij waren 46 doden te betreuren. Nooit geweten.

https://de.wikipedia.org/wiki/Hubschrau ... nheim_1982

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 23 jan 2021, 16:44

Pino schreef: do 21 jan 2021, 19:42ten oosten van de Heidelberger Kreuz zit (die er toen natuurlijk nog niet was)
Het is als Dreieck minder dan een jaar later geopend, dus denk ik dat je wel werkzaamheden had moeten zien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 jan 2021, 18:46

^^ Niet als je ten oosten van het knooppunt zit en je op de foto naar het oosten kijkt. Overigens heb ik wel eens proberen uitte vinden hoe de Dreieck (Abzweig) eruit zag voordat de A5 naar het noorden werd doorgetrokken. Een wat flauwere bocht van de A656-west naar de A5-zuid, zoveel weet ik. Maar ik weet niet of er een verbinding lag tussen A656-oost en A5-zuid.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 23 jan 2021, 20:04

Pino schreef: za 23 jan 2021, 18:46 ^^ Niet als je ten oosten van het knooppunt zit en je op de foto naar het oosten kijkt.
Dat bedoelde ik, daaraan zie je dat het niet ten westen van de A5 is.
Maar ik weet niet of er een verbinding lag tussen A656-oost en A5-zuid.
Nee, volgens mij niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 jan 2021, 12:58

Als ik het goed heb waren :KP: Heidelberg en :KP: Mannheim destijds gewone splitsingen met een inprikkertje naar de stad. Van :KP: Mannheim heb ik nog een foto kunnen vinden, we kijken hier vanaf de A656 vanuit Heidelberg richting Mannheim, de hoofdrijbaan gaat over in wat nu de A6 richting noorden is:

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 24 jan 2021, 14:09

De constructie van de uit- en invoegers ziet er naar de huidige maatstaven erg gevaarlijk uit.
Destijds was het wel rustiger op de weg en dat scheelt.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 24 jan 2021, 14:45

Inderdaad viel mij dat ook op. Vanuit Mannheim komend zou je kunnen denken dat je voorrang hebt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 24 jan 2021, 14:57

Eens. En die uitvoegende taper kan vermoedelijk nog wel lijden, omdat zo’n flauwe bocht is. Maar datzelfde bij het invoegen, bij weinig belijning en ook nog eens een kleurverschil in het asfalt, daar moet je toch niet meer aan denken. Heb ook niet het idee dat er met borden was duidelijk gemaakt wie voorrang had.

Je ziet op de foto linksachter trouwens mooi de skyline van BASF liggen. Daar hoef je tegenwoordig ook niet meer om te komen.

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » zo 24 jan 2021, 15:59

GuteFahrt schreef: wo 26 aug 2020, 16:44 Bedoel je dan bij Mönchengladbach-Odenkirchen? Op Autobahn-Bilder in ieder geval niet terug te zien...evenmin bij Mönchengladbach-Ost. Er is daar ook een stuk weg verdwenen ontdekte ik zojuist.

Edit 20:00:

Afbeelding

^Satellietbeeld van :AS: MG-Ost. Werd verkeer er hier met een U turn afgeleid?
De weg is hier niet verdwenen maar heeft er nooit gelegen!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 25 jan 2021, 7:57

marcel schreef: zo 24 jan 2021, 14:45 Inderdaad viel mij dat ook op. Vanuit Mannheim komend zou je kunnen denken dat je voorrang hebt.
Kan het zijn dat er toen gewoon rechts heeft voorrang gold?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jan 2021, 8:18

^^ Dat kan, dit is nog van voor de oorlog, dus het is goed mogelijk dat er nog niet of nauwelijks specifieke verkeersregels waren voor autosnelwegen.

Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm » wo 27 jan 2021, 10:16

GuteFahrt schreef: do 21 jan 2021, 20:05

Verder schrijf ik heuvels/bergen vaak bewust zo. Wat de één een heuvel vindt, vindt de ander een berg en omgekeerd. De Königsstuhl komt overigens nog wel aan 568 m.
Hij bedoel 400m boven de stad - Heidelberg ligt op 120m ofzo. Maar dat is een rare redenering want bijv de Üetliberg in Zürich komt ook niet verder boven de stad uit en is toch een ware "Hausberg" - zelfs vor Zwitsers in Zwitserland.

Dat is een beetje als de Noordzee een vijver te noemen.