Wat is dit?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Wat is dit?

Bericht door Attietattie »

Een algemeen topic waarin je kunt vragen wat iets is. Dus als je iets op of langs de weg ziet wat je niet (her)kent, vraag het hier.

Geen idee of het al eens voorbij is gekomen, maar bij dezen de aftrap. Ik heb er wel een idee bij, maar misschien heeft iemand wat meer achtergrondinformatie.

Afbeelding

Als er al een dergelijk topic is, zie ik het vanzelf wel verplaatst worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Snelwegfreak »

Jij hebt er wel een idee bij? Ik ben heel benieuwd, want ik kan zo snel niets bedenken :)
Enne gojje mins blieft altied leave.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is dit?

Bericht door Attietattie »

Ik heb er inderdaad wel een idee bij maar dat ga ik niet benoemen want ik wil de boel niet beïnvloeden. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is dit?

Bericht door Chris »

Is dat niet een oude variant van een wildreflector?
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Snelwegfreak »

Daar ging ook mijn eerste gedachte naar uit, maar ergens kan ik me daar weer niks bij voorstellen :hm:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is dit?

Bericht door Wouter N14 »

Volgens mij inderdaad wildreflectoren. Nu heb je van die gele, reflecterende vlaggetjes.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Demassel »

Een oude type wildspiegel voor in de middenberm
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is dit?

Bericht door Attietattie »

^^ Lijkt erop dat je gelijk hebt.

Edit: en de rest dus ook. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: Wat is dit?

Bericht door Jackbauer1350 »

Op het wegdek van de A7 ter hoogte van Joure zijn 4x een aantal lijnen dwars over de rijbaan getrokken:

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is dit?

Bericht door Attietattie »

Attentieverhogende markering omdat daar nog wel eens doden vallen in de filestaart.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Snelwegfreak »

Ze hebben alleen geen effect. Ik kwam er laatst overheen maar in tegenstelling tot die dingen in Frankrijk en Spanje voelde en hoorde je ze vrijwel niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is dit?

Bericht door Wouter N14 »

^^ Waarschijnlijk omdat dat te veel overlast geeft voor de omgeving :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wat is dit?

Bericht door Km357 »

Leuk idee, mijn bijdrage:

Afbeelding

Wat is dat blauwe ding met de zilverkleurige banden er rond? Ze staan in Frankrijk op wel meer plaatsen naast de autoroute.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is dit?

Bericht door Wouter N14 »

^^ Een weerstation dat bij bepaalde waarden zoals vorst die drip automatisch aanstuurt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is dit?

Bericht door Chris »

Het is wel heel groot voor een weerstation / gladheidmeldsysteem.

Wat is de exacte locatie van die Street View afbeelding?
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1616
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wat is dit?

Bericht door Victor »

Zo'n wildspiegel-dingetje moet dan wel regelmatig nagepoetst worden wil het blijven werken...
Vergelijk de twee hier geposte foto's :)
kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat is dit?

Bericht door kingpin1966 »

Staat die constructie ook op andere plaatsen langs de autoroute of alleen in de buurt van een DRIP?
In het laatste geval zou je wel denken dat het er bij hoort.
Al kan ik me niet voorstellen waar je zo een kolos voor nodig bent.
Laatst gewijzigd door kingpin1966 op zo 19 feb 2017, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is dit?

Bericht door Wouter N14 »

^^ Dat zal dan ook wel een reden zijn dat er een heel ander ontwerp voor in de plaats is gekomen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Snelwegfreak »

Ik neem aan dat de huidige reflectoren ook wel schoongemaakt moeten worden :)
Enne gojje mins blieft altied leave.
Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wat is dit?

Bericht door Basjuh1981 »

kingpin1966 schreef:Staat die constructie ook op andere plaatsen langs de autoroute of alleen in de buurt van een DRIP?
In het laatste geval zou je wel denken dat het er bij hoort.
Al kan ik me niet voorstellen waar je zo een kolos voor nodig bent.
Misschien zit er een wc in voor de nodige privacy :D
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wat is dit?

Bericht door Km357 »

kingpin1966 schreef:Staat die constructie ook op andere plaatsen langs de autoroute of alleen in de buurt van een DRIP?
In het laatste geval zou je wel denken dat het er bij hoort.
Al kan ik me niet voorstellen waar je zo een kolos voor nodig bent.
Ik kan me geen voorbeeld voor de geest halen waar dit ding staat zonder DRIP.

Dit is de A81 Le Mans-Rennes dacht ik.
kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat is dit?

Bericht door kingpin1966 »

^^
Op de A46 staan bij een aantal DRIP's ook zo'n zelfde constructie, maar niet bij alle DRIP's aldaar.
Laatst gewijzigd door kingpin1966 op zo 19 feb 2017, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is dit?

Bericht door Chris »

Er zit ook airconditioning aan die dingen: https://www.google.com/maps/@45.8454146 ... 312!8i6656

Er lijkt dus elektronica in te zitten. Ik vraag me dan af of het een onderstation voor die DRIPS is, die ringen zijn dan bots / hufterproof.
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wat is dit?

Bericht door Km357 »

Interessant, nu dat design stamt dacht ik toch zeker uit begin de jaren 2000, en misschien zelfs van daarvoor. Gewoon nooit geweten wat het was, soort van server/relaystation dan?
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: Wat is dit?

Bericht door captain007 »

^^ Vermoedelijk wel. Vind het alleen nogal grote units voor het aansturen van één zo'n paneel.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is dit?

Bericht door Wouter N14 »

Ze worden kennelijk bassin genoemd:
https://goo.gl/maps/1u7py3xRegv

Vanaf de andere kant van het portaal is het witte bord niet geblurd, maar te ver weg om te ontcijferen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is dit?

Bericht door Chris »

Een pomphuis voor drainage / retentiebassins?
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is dit?

Bericht door Wouter N14 »

^^ Of een soort zuiveringsinstallatie voor vuil water dat van de weg komt en wordt behandeld alvorens het wordt geloosd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Wat is dit?

Bericht door GuteFahrt »

In Nederland vraag ik mij in ieder geval ook nog af wat "het" is/betekent als er drie zwarte vlaggen op deze geluidswal staan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is dit?

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Dat Donkerbroek is ingenomen door IS? :lol: