Wat is dit?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Wat is dit?

Bericht door Attietattie » vr 18 dec 2020, 10:45

fleppenstein schreef: vr 18 dec 2020, 3:46Bovendien, is het de buschauffeur aan te rekenen dan de gemeente niet eens een juist regelprogramma kan specificeren ??
Nee, natuurlijk niet. De buschauffeur doet gewoon wat hem is opgedragen. Maar dit mag hem niet opgedragen worden. Dus de weginrichting faalt, evenals de concessiehouder.

Hetzelfde geldt voor de bus over de vluchtstrook: de buschauffeur moet wel, maar mag niet. Daar dient gewoon ontheffing/vrijstelling voor te worden geregeld (los van het feit dat ik het een absurde manier van werken vind).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » za 19 dec 2020, 1:56

Attietattie schreef: vr 18 dec 2020, 10:45 Nee, natuurlijk niet. De buschauffeur doet gewoon wat hem is opgedragen. Maar dit mag hem niet opgedragen worden. Dus de weginrichting faalt, evenals de concessiehouder.
Mwaw, dat betwijfel ik. Vaak, ook in dit geval denk ik, is er gewoon niet genoeg ruimte voor een extra strook. Voor de bus hebben we een speciaal licht, het negenoog, en daar kijkt de buschauffeur ook naar. In principe heeft die niks te maken met de groene rechtsaffer, zijn licht, het negenoog, staat op rood en wacht er dus ook voor. Wat mij betreft geen reden om te schrijven voor een agent. Op zich zien we deze oplossing vaker, ook in andere vorm, dat een bus over een strook rijdt waar ook auto's gebruik van maken. Dan kunnen we nog veel meer situaties posten hier. Soms zelfs is de ruimte er wel, maar kiest de wegbeheerder er toch voor om geen extra busstrook aan te leggen. Ik ken legio gelijkwaardige situaties.
Attietattie schreef: vr 18 dec 2020, 10:45 Hetzelfde geldt voor de bus over de vluchtstrook: de buschauffeur moet wel, maar mag niet. Daar dient gewoon ontheffing/vrijstelling voor te worden geregeld (los van het feit dat ik het een absurde manier van werken vind).
Ik heb wel degelijk wel ontheffingen gezien, ook in de bus, voor het rijden over de vluchtstrook, bv in de spits. Dus het kan wel. Maar of het ook zin heeft ??? De concessiehouder mag er tijdens de spits toch ook in zijn dienstregeling vanuit gaan dat er file is en de dienstregeling uitloopt ?? Puur een economisch dingetje als je het mij vraagt. Ik kan dagelijks ook productiever zijn als ik via de vluchtstrook naar mijn werk kan. :lol:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 19 dec 2020, 14:17

Conflicterende regelgeving komt natuurlijk vaker voor, in diverse bedrijfstakken.

Neem de vloer in een (professionele) keuken. Die dient glad te zijn om goed schoon te kunnen maken (HACCP regels) maar voor de ARBO dient er een stroeve laag op te zitten zodat het valbestendig is.

Neem alle verplichte rijrichtingpijlen die direct beginnen bij de blokmarkering.. waardoor van enige weefmogelijkheid (formeel) geen sprake mag zijn.. :s

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 19 dec 2020, 14:40

fleppenstein schreef: za 19 dec 2020, 1:56
Attietattie schreef: vr 18 dec 2020, 10:45 Nee, natuurlijk niet. De buschauffeur doet gewoon wat hem is opgedragen. Maar dit mag hem niet opgedragen worden. Dus de weginrichting faalt, evenals de concessiehouder.
Mwaw, dat betwijfel ik. Vaak, ook in dit geval denk ik, is er gewoon niet genoeg ruimte voor een extra strook. Voor de bus hebben we een speciaal licht, het negenoog, en daar kijkt de buschauffeur ook naar. In principe heeft die niks te maken met de groene rechtsaffer, zijn licht, het negenoog, staat op rood en wacht er dus ook voor.
Ja, dat is een mooi. En ik heb niks te maken met het feit dat die buschauffeur niets met de verkeersregels te maken heeft. Groen betekent gewoon dat je moet rijden en dat doet de buschauffeur (terecht) niet.
fleppenstein schreef: za 19 dec 2020, 1:56Dan kunnen we nog veel meer situaties posten hier. Soms zelfs is de ruimte er wel, maar kiest de wegbeheerder er toch voor om geen extra busstrook aan te leggen. Ik ken legio gelijkwaardige situaties.
Dat praat het niet goed. Overigens zou ik absoluut niet pleiten voor een extra strook, in tegendeel. De regeling moet gewoon kloppen en dat doet ie hier niet. Een bus moet gewoon niet voor een groen verkeerslicht stil kunnen komen te staan. En anders de hele situatie opheffen en de bus gewoon lekker met de linksaffer mee laten rijden.
fleppenstein schreef: za 19 dec 2020, 1:56Ik kan dagelijks ook productiever zijn als ik via de vluchtstrook naar mijn werk kan. :lol:
Dat is inderdaad wat mij tegen het zere been stuit: iedereen wordt ingeprent dat de vluchtstrook een levensgevaarlijke plek is om stil te staan. En dat het een doodzonde is om daar oneigenlijk gebruik van te maken. En dan ga je er vervolgens een enorme bus overheen sturen met als doel: tijdwinst. :roll: Ja, als het nog niet gevaarlijk wás om op de vluchtstrook te staan, máken we het wel gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Attietattie op za 19 dec 2020, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 19 dec 2020, 15:10

Attietattie schreef: za 19 dec 2020, 14:40 De regeling moet gewoon kloppen en dat doet ie hier niet. Een bus moet gewoon niet voor een groen verkeerslicht stil kunnen komen te staan. En anders de hele situatie opheffen en de bus gewoon lekker met de linksaffer mee laten rijden.
Helemaal mee eens.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 19 dec 2020, 15:38

Durashift schreef: za 19 dec 2020, 14:17Neem alle verplichte rijrichtingpijlen die direct beginnen bij de blokmarkering.. waardoor van enige weefmogelijkheid (formeel) geen sprake mag zijn.. :s
Ja, maar daar vloeit geen bloed uit. Dat is alleen voor de handhaving interessant. Overigens ben ik hier ook van mening dat men na een dergelijke wetswijziging direct dat soort situaties moet aanpakken, maar nogmaals, als dat niet gebeurt heeft dat niet directe gevolgen voor de doorstroming, veiligheid of beleving. In tegenstelling tot vele andere genoemde voorbeelden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 19 dec 2020, 15:51

Attietattie schreef: za 19 dec 2020, 14:40 (..)
fleppenstein schreef: za 19 dec 2020, 1:56Ik kan dagelijks ook productiever zijn als ik via de vluchtstrook naar mijn werk kan. :lol:
Dat is inderdaad wat mij tegen het zere been stuit: iedereen wordt ingeprent dat de vluchtstrook een levensgevaarlijke plek is om stil te staan. En dat het een doodzonde is om daar oneigenlijk gebruik van te maken. En dan ga je er vervolgens een enorme bus overheen sturen met als doel: tijdwinst. :roll: Ja, als het nog niet gevaarlijk wás om op de vluchtstrook te staan, máken we het wel gevaarlijk.
Chauffeur van de bus heeft natuurlijk ook zijn verantwoordelijkheid. Op het moment dat die daarover rijdt, lijkt het mij wel dat zo'n chauffeur niet afgeleid is en recht vooruit kijkt op een vrije strook.

Los daarvan, áls de vluchtstrook dan écht zo'n gevaarlijke plek is om je op te bevinden (in nood).. waarom dan nog in stand houden?

Leg dan maar (brede) pechhavens aan, die uit de bestreken baan blijven.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » za 19 dec 2020, 16:18

De ontheffingen gaan natuurlijk ook gepaard met voorwaarden en instructies. Verder moet de vluchtstrook aan een bepaalde set basisvoorwaarden voldoen voordat een ontheffing überhaupt mogelijk is. Een bus op een vluchtstrook mag ook heel wat minder dan op een bus op een busstrook bijvoorbeeld.. bij die laatste mag een bus met 80 km/h langs stilstaand verkeer jagen dat is verre van wat een ontheffing toelaat.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 20 dec 2020, 15:45

Buschauffeurs moeten zich aan de gewone verkeersregels houden, alleen hebben ze soms ontheffingen.

Ik werk bij Connexxion. Voor het rijden op de vluchtstrook (bij RWS MN-zuid en/of de Privincie Utrecht heet(te) dat BOP, Bus op Pechstrook) moeten de vluchtstrook er voor geschikt zijn (borden "Lijnbus op Vluchtstrook" langs de weg) en er moet een ontheffing zijn. Die ontheffing wordt aan een bedrijf gegeven, niet aan een chauffeur, en bij CXX is een kopie aanwezig in de "busmap" met ontheffingen die in elke bus aanwezig hoort te zijn.

Leuk weetje: op de A1 bij Hoevelaken ri Amersfoort staan zoals bekend, wel eens files. RWS heeft daarom in al zijn wijsheid op dit weggedeelte met toch wel smalle vluchtstrook een bord "Bij file, lijnbus op vluchtstrook" geplaatst. Er rijden daar echter geen lijnbussen over de A1. Over de A28 Amersfoort→Utrecht (in de ochtendspits destijds zo'n 10 bussen per uur, nu veel meer) deden ze echter héél moeilijk (ja, de frustratie zit diep).

Een van de verkeersregels die apart zijn voor lijnbussen is dat ze een eigen klasse verkeerslichten hebben, de negenoog. Rvv artikel 68.2 en 70 gaan over verkeerslichten. Specifiek in artikel 70.2 lees ik
De tram/buslichten gelden voor bestuurders van een tram en van een lijnbus, die de richting volgen waarop het licht betrekking heeft.
Ik zou dat kunnen interpreteren als dat een lijnbus verplicht is de rijstrook met het negenoog te gebruiken, als die een richting op wil die het negenoog kan tonen.
De tekst
artikel 68.7 schreef:Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken met verkeer in dezelfde richting, kan de toepassing van een verkeerslicht worden beperkt tot één van deze rijstroken. In dat geval heeft het verkeerslicht slechts betrekking op het verkeer op de aangeduide rijstrook.
staat immers expliciet onder artikel 68 "driekleurige verkeerslichten".

Over de pijlen op het wegdek: ik geloof allicht dat je die moet volgen, maar ik kan dat in de Wegenverkeerswet en het RVV nergens vinden.
In het RVV begripsbepalingen vind ik
uitrijstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten;
doorgaande rijbaan: rijbaan zonder de invoeg- en uitrijstroken;
rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;

Ik vraag mij daarom af of de situatie voor een verkeerslicht, waarbij je drie stroken hebt met pijlen voor linksaf, rechtdoor en rechtsaf, wel onderdeel zijn van de doorgaande rijbaan.
Voor de doorgaande rijbaan geldt
artikel 78.2 schreef:Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Verder vind ik helemaal niets over het moeten volgen van pijlen op de rijbaan.
Maar als we aannemen dat bij een standaard verkeerslicht je inderdaad een doorgaande rijbaan (rechtdoor) en twee uitrijstroken (links en rechtsaf) hebt, dan zie ik niet in dat een bus een andere richting mag volgen dan de pijl op de weg aangeeft, ook al geeft zijn negenoog aan dat hij/zij dat wel mag/moet. Dit lijkt me een lacune in het RVV.

En in het geval van de rijstrook uit het filmpje (links- en rechtsaf) is het helemaal een juridisch rare situatie: er is geen echte blokmarkering maar ook niet een doorgaande rijstrook (alleen linksaf en rechtsaf, en bij het begin is niet duidelijk welke van de twee nou de doorgaande rijstrook is omdat de rijstrookmarkering in het midden begint.)

Ik ken overigens vele situaties waar het negenoog niet overeenkomt met de rijstrook. Vaak is er dan een zogeheten "voorstart" ingeregeld, waarbij bijv het buslicht rechtdoor enkele seconden wit wordt en daarna pas het doorgaande driekleurige licht groen wordt, bijvoorbeeld de situatie uit het fillmpje en hier. Ik zit daar regelmatig in buslijn 376 van EBS en de boordapparatuur doet het vaker niet dan wel. Ik heb daar regelmatig meegemaakt dat het buslicht niet wit werd, de rijstrook rechtdoor wel groen kreeg, rechtsaf ook en dat er auto's toeterend achter de bus stonden, en deze vervolgens links inhaalden om rechtsaf om de bus heen te gaan. Maar kennelijk zit er ook een timer in (of er kwam een bus achter ons aan, dat weet ik niet), want het licht werd net wit toen die auto voor ons langs rechtsaf wou slaan... Bijna botsing, buschauffeur die doet alsof er niets aan de hand is.
hier is ook een mooie, zie de mooie pijlborden waar de bus een eigen rode pijl toebedeeld krijgt.

Maar er zijn ook zat situaties waarbij het buslicht niet overeenkomt met de richting van buslijn. Een voorbeeld was hier waarbij het zo was dat voor lijn 3 (die daar rechtdoor gaat) alleen het licht rechtsaf aan ging. Chauffeurs hebben daar regelmatig over geklaagd bij mij, wat ik doorstuurde naar de gemeente Amersfoort, waarop zij reageerden "Maar iedereen begrijpt toch wat er bedoeld wordt"? Ben benieuwd of het 6 jaar later al opgelost is ;-)

Overigens iets interessants over negenogen: Ik kan het nergens in het RVV of BABW vinden, maar ze kunnen wit schijnen of knipperen; dat knipperen betekent dat er geen conflictvrije situatie is (vergelijkbaar met een rond licht in een verkeerslicht boven afslaande rijstrook), maar dat wisten meerdere buschauffeurs mij niet te vertellen. Ik vind er ook geen regels voor.
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 20 dec 2020, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 20 dec 2020, 17:28

RVV artikel 78.1 staat dacht ik dat je verplicht bent de richting te volgen die aangegeven staat in het voorsorteervak.

In Wegmisbruikers en Blik op de Weg heb ik daar enkele keren gezien dat een agent een prent uitdeelde aan iemand voor "niet volgen van de aangegeven rijrichting"zoals ze dat feit zo mooi noemen.

Bij een verkeerslicht zou je in theorie dan twee prenten kunnen krijgen wanneer rechtsaf groen krijgt en je vanuit het opstelvak voor linksaf dan ineens rechtsaf gaat. Wanneer voor links het licht dan nog op rood staat negeer je immers dat ook.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 20 dec 2020, 19:03

Jeetje, wat stom dat ik dat niet gezien heb maar punt 78.2 wel... :wall: Gezocht op "pijl" maar niet op richting.

Dan is daarmee de situatie zoals getoond in het filmpje en in hier gewoon een fout van de wegbeheerder.

Nogmaals:
RVV artikel 70.2 schreef: De tram/buslichten gelden voor bestuurders van een tram en van een lijnbus, die de richting volgen waarop het licht betrekking heeft.
Dit kan twee dingen betekenen
  • De bestuurder van een lijnbus is verplicht de rijstrook te volgen, waar de buslichten bij horen, als er een set buslichten is dat de richting kan aangeven die de bestuurder wil volgen, óf,
  • De bestuurder, die op de rijstrook met een buslicht zit én een gewoon driekleurig verkeerslicht, hoeft zich niet aan het normale verkeerslicht te houden maar alleen aan het tram/buslicht.
In het eerste geval betekent dat in de bovenstaande situaties dat de busbestuurder hier niet legaal de kruising over kan. Hij is namelijk verplicht de rechtsafstrook te pakken als hij linksaf(filmpje)/rechtdoor(streetview) wil.

In het tweede geval is het buslicht nutteloos, want de bestuurder moet wel de linker rijstrook pakken om linksaf (filmpje)/rechtdoor(streetview) te gaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 20 dec 2020, 19:22

Dat filmpje is met een reden geplaatst he. :lol:

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 20 dec 2020, 19:38

GuteFahrt schreef: do 10 dec 2020, 12:23
GuteFahrt schreef: di 21 mar 2017, 12:01 "Twee" in de categorie "wat is dit?"

1: https://goo.gl/maps/RQNUzj3WXdy (rechts van de weg/hm-paal)
2:https://goo.gl/maps/dLe2rpGHsuQ2 (rechts van de weg)
Terugkomend op punt 2. Dat was dit geval, langs de A6 bij afrit Oosterzee:

Afbeelding

Nog eens navraag gedaan. Het betreft het volgende:

De paal was vroeger een baken voor scheepvaart op het Tjeukemeer, tot het nieuwe gedeelte van de A6 gelegd werd. Het baken heeft nu een monumentale functie ter ere van een inspecteur die daar altijd reed.

Aldus de provincie. ;)
Leuk!

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » di 22 dec 2020, 20:13

IIVQ schreef: zo 20 dec 2020, 15:45 Buschauffeurs moeten zich aan de gewone verkeersregels houden, alleen hebben ze soms ontheffingen.

Ik werk bij Connexxion.

Overigens iets interessants over negenogen: Ik kan het nergens in het RVV of BABW vinden, maar ze kunnen wit schijnen of knipperen; dat knipperen betekent dat er geen conflictvrije situatie is (vergelijkbaar met een rond licht in een verkeerslicht boven afslaande rijstrook), maar dat wisten meerdere buschauffeurs mij niet te vertellen. Ik vind er ook geen regels voor.
Wit knipperen heb ik in Elst gld wel eens gezien voor lijn 331 aldaar. Deze gaat over een busbaan, waar je enkel bij de haltes kunt kruisen en de negenogen dus eigenlijk misbruikt worden. De knipperstand was dacht ik toen als gevolg van een storing
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 23 dec 2020, 0:47

70.Knipperend wit licht mag slechts worden toegepast in de volgende gevallen:

–voor de onderlinge afwikkeling van openbaar vervoerbewegingen;

–voor afslaande autobussen indien aan het rechtdoorgaande verkeer of afslaande verkeer, waaraan voorrang moet worden verleend, groen licht of geel licht wordt getoond;

–indien de openbaar vervoerbeweging op een overigens geregelde kruising of splitsing van wegen een niet-geregelde voetgangersbeweging kruist.

71.De frequentie van het knipperend wit bedraagt 80 tot 120 onderbrekingen per minuut met een licht-donkerverhouding van 1:1.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » di 29 dec 2020, 18:24

^^ Wat ik dan heb gezien voldoet hier dan keurig aan
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » di 02 mar 2021, 12:02

Langs de N963 ter hoogte van viaduct Borgercompagnie viel mij dit ding op. Het lijkt op een klein driekleurig verkeerslicht op een paal die naast de leuning van het viaduct staat. De lichten lijken gericht te zijn op de bushalte aan de overkant van de weg, maar bij de andere bushalte staat er niets. Vanuit een andere hoek. Iemand een idee wat dit is? Misschien kan ik hier binnenkort eens langs om te kijken of 'ie nog functioneert.

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 02 mar 2021, 13:05

^^ Ik meen dat wel eens bij sluizen gezien te hebben.

Voerde het viaduct vroeger wellicht over een waterweg, een kanaal of vaart? Het zou kunnen dat dit "verkeerslicht" er een overblijfsel van is omdat hier een kleine sluis heeft gelegen.

Anders zou ik het ook niet weten. :dontknow:
Donateur Vereniging Wegenforum

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 02 mar 2021, 13:09

Ik neem aan dat deze buis (de kleinste achter) het verlengde ervan is en dat de dikke buis de afvoer van de straakolk is. Je ziet op de achtergrond ook een groen kastje wat ik denk dat er ook mee te maken heeft en op de grond is een grote put.

Ik gok op de signalisatie van hoog water en misschien een niet-werkende pomp en/of de aansturing daarvan voor het geval er water in het tunneltje staat.

Hajo schreef: di 02 mar 2021, 13:05
Voerde het viaduct vroeger wellicht over een waterweg, een kanaal of vaart?
Dat klopt ja. Ergens jaren 70 of 80 gedempt, loopt nu tot een paar honderd meter zuidelijker.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » di 02 mar 2021, 13:12

^^ Vroeger lag hier inderdaad een diep, maar op Topotijdreis zie ik geen sluis ingetekend of benoemd ("Sl" of "Sch sl").

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 02 mar 2021, 13:13

Het is in ieder geval een klein onderlicht dat je veelvuldig onder fietsverkeerslichten zag. Wat de functie is? Geen idee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » di 02 mar 2021, 20:40

Ik ben er vanmiddag even gaan kijken. Het seintje heeft twee rode lenzen, de middelste is afgedicht. Voor de rest is nergens op het licht, de paal, of de groene kast iets te lezen wat een hint zou kunnen geven, zelfs geen naam van een fabrikant. Ik vroeg een van de bewoners wat het zou kunnen zijn. Hem was het ding nog nooit opgevallen, maar hij gokte ook dat het te maken heeft met de pompkamer. Die zit inderdaad onder deze lamp, en bij een wolkbreuk staat het tunneltje vaak vol water.

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 02 mar 2021, 20:48

Het is in ieder geval dus een ouderwets onderlicht (van Groenpol?).
Enne gojje mins blieft altied leave.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 02 mar 2021, 20:58

^^
Nederland Haarlem, daarbij zag je in elk geval altijd. Hier nog een zeer oude VRI die ze heeft:
https://maps.app.goo.gl/sWQbAuEkKyo3odJXA

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 07 sep 2021, 22:04

Rijdend op de N59 en de A29 zag ik wisselend links-rechts een grote hoeveelheid palen staan. Vleermuizen zijn in de regio niet vreemd, maar die geven we ander meubilair.

Blijkt het dus voor verschillende soorten uilen te zijn:
Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 07 sep 2021, 22:13

Die dingen zie je door heel Nederland. Zijn inderdaad voor roofvogels.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 08 sep 2021, 9:17

^^ daarmee samen hebben ze langs de n59 ook een soort rollers op de hectometerpaaltjes aangebracht, zodat vogels daar niet op kunnen zitten (en dan aangereden worden).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 sep 2021, 10:35

De palen in combinatie met rollers op hectometerpaaltjes zijn in 2014 voor het eerst toegepast langs de A7 bij Beetsterzwaag:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/3756 ... l-voor-uil

Het aantal registraties van verongelukte uilen is hier sterk afgenomen:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/7879 ... tsterzwaag

Niet zo lang geleden zijn daar de kastanjehouten palen vervangen door exemplaren van gerecycled kunststof.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 08 sep 2021, 10:42

Wat zijn dit voor palen? Het is geen verlichting, er brandt 's nachts tenminste geen licht. De inhammen (er is er ook een aan de andere kant van de weg) lijken bushaltes en zijn ook aangelegd toen de busroute naar deze weg verlegd werd, maar zijn nooit als zodanig gebruikt.
https://www.google.nl/maps/@51.3594758, ... 384!8i8192

Afbeelding

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 08 sep 2021, 11:50

^^ Lijkt wel op een zonnecollector zoals deze op de N211.