Wat is dit?
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Wat is dit?
Wellicht te koppelen aan een lampje dat je aan zet als je op de bus wacht. Deze praktische uitvinding zie je welhaast nergens in Nederland. Blijkbaar toch te duur om uit te rollen, of gewoon gemangeld in betaalconflicten tussen wegbeheerders en de exploitanten van het openbaar vervoer... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Als je inzoomt op stretview zie je onder het dikke blok duidelijk een conusje met daarboven wat LEDjes. Het zal dus ongetwijfeld een verlichting zijn. Alleen verwacht ik dan een knop ergens die je kan indrukken. Bij Connexxion (waar ik werk) hebben we dat ook in rurale gebieden, maar dan in veel simpeler uitvoering: Het kastje waar de haltevertrekstaat in hangt is wat dikker, heeft bovenop een zonnepaneeltje en voorop een knop en een aantal rode ledjes, speciaal bedacht voor in donkere gebieden.
Bij rurale haltes is het vaak veel gedoe om een stroomkabel voor één lichtpunt te plaatsen, vroeger was het advies (ja echt) om een krant in de fik te steken om de chauffeur te waarschuwen, tegenwoordig om met het schermpje van je mobiel te zwaaien. Maar ik zie regelmatig 's avonds dat chauffeurs een halte bijna voorbijrijden, dan een noodremming maken omdat iemand helemaal in zijn mobiel gedoken niets door heeft. Of soms heeft de chauffeur de P er in of is de verkeerssituatie er niet naar om te kunnen stoppen en rijdt gewoon door.
Bij rurale haltes is het vaak veel gedoe om een stroomkabel voor één lichtpunt te plaatsen, vroeger was het advies (ja echt) om een krant in de fik te steken om de chauffeur te waarschuwen, tegenwoordig om met het schermpje van je mobiel te zwaaien. Maar ik zie regelmatig 's avonds dat chauffeurs een halte bijna voorbijrijden, dan een noodremming maken omdat iemand helemaal in zijn mobiel gedoken niets door heeft. Of soms heeft de chauffeur de P er in of is de verkeerssituatie er niet naar om te kunnen stoppen en rijdt gewoon door.
-
- verkeersader
Wat is dit?
Het gaat dus om de paal met camera en het zwarte rechthoekige blok, wat beide kanten op staat. Aan beide kanten van de weg staat zo'n paal.
Deze is in Overijssel, ik heb ze ook gezien langs provinciale wegen in Friesland, en volgens mij niet altijd met camera's erop.
Op Street view van april 2019 zijn ze niet te zien, op de sattelietfoto's wel.

Het gaat dus om de paal met camera en het zwarte rechthoekige blok, wat beide kanten op staat. Aan beide kanten van de weg staat zo'n paal.
Deze is in Overijssel, ik heb ze ook gezien langs provinciale wegen in Friesland, en volgens mij niet altijd met camera's erop.
Op Street view van april 2019 zijn ze niet te zien, op de sattelietfoto's wel.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is een begin- of eindportaal van de trajectcontrole die daar sinds relatief kort staat.
https://www.wegenwiki.nl/Trajectcontrol ... e_locaties
https://www.wegenwiki.nl/Trajectcontrol ... e_locaties
N333 Steenwijk Blokzijl 80 km/h geactiveerd op 14 september 2020
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Moderator
Ofwel de start-/stopstreep 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Ik heb net op de A7 bij Heerenveen volgens mij zo'n zelfde paal gezien. Shit. 

I'm average height... in Thailand.
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- expressweg
Net meteen opgezocht. Onderstaande tweet geeft uitleg. Betreft geen flitser!
https://twitter.com/RWS_NN/status/14348 ... 46052?s=19
https://twitter.com/RWS_NN/status/14348 ... 46052?s=19
I'm average height... in Thailand.
-
- 2x3 autosnelweg
Dit lijkt me een oud licht voor een bus. Hij staat ongeveer 50 meter voor een kruising, maar waar is het precies voor (geweest)?

-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
72 jaar
Ik denk dat de lamp aangaf welke voorsorteerstrook groen krijgt en dus vrijkomt voor de bus. Waarbij de bus neem ik aan ook via de rechtsafstrook rechtdoor mocht.

Ik denk dat de lamp aangaf welke voorsorteerstrook groen krijgt en dus vrijkomt voor de bus. Waarbij de bus neem ik aan ook via de rechtsafstrook rechtdoor mocht.
-
- 2x3 autosnelweg
Laatst gewijzigd door Rein op za 18 sep 2021, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Zelfde soort situatie, dus die lampen zullen aangeven welke rijstrook de bus moet volgen om zonder te wachten langs de VRI te kunnen.
-
- 2x5 autosnelweg

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator

-
- autoweg
.. of een voorwaarschuwing: linker lamp betekende stoppen bij de VRI en de rechter lamp betekende bij gelijkblijvende snelheid door kunnen rijden. 

-
- 2x5 autosnelweg
Dat lijkt me iets logischer. Maar wat ik dan wel gek vind, is waarom er dan van dat soort symbolen worden gebruikt. Hadden ze daar niks anders voor, vraag ik me dan af?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
Die symbolen zie je ook op verkeerslichten voor OV in België. Maar dat verklaart nog steeds niet hoe ze hier terecht zijn gekomen 

-
- autoweg
Ik denk dat het een soort negenoog is maar dan ipv 3 liggende of staande lampjes een streepje, zoals ook idd in België.
Gezien de afstand moet t haast wel voor de tram zijn geweest
Gezien de afstand moet t haast wel voor de tram zijn geweest
-
- Moderator

-
- verkeersader
Ik heb het aan twee collega's gevraag, oud- en huidig buschauffeur in Haarlem (en ex-logistiek manager) en beiden hebben geen idee.
-
- 2x2 autosnelweg
Op zich is het bijzonder dat in al die decennia daar nooit iemand is tegen gereden...
-
- autoweg
Dat denk ik eigenlijk wel. Die ene staat op een vrij fris ogende verzinkte paal die er veeel nieuwer uitziet dan dat zeer oude kastje.
Ik zie een driehoekig verzonken slotsysteem. Dat soort sluitingen doen me aan spoorwegen en stokoude bussen denken.
Ik zie een driehoekig verzonken slotsysteem. Dat soort sluitingen doen me aan spoorwegen en stokoude bussen denken.
-
- 2x2 autosnelweg
Uit de beginpost:
Vorig weekend was ik in de Kaapse Bossen bij Doorn en heb daar de uitzichttoren beklommen. Kijkend richting noorden waren er 2 gebouwen waarvan ik me afvroeg wat het is. Foto's helaas niet heel scherp, maar toch:

Bij de bovenste foto heb ik daar links aan de horizon met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de hoogbouw van Amersfoort-Vathorst kunnen ontwaren. 't Gaat in dezen om de 2 andere omcirkelde bouwwerken.

Heeft iemand een idee?
Het onderstaande voldoet daar niet echt aan, toch hoop ik dat iemand kan helpen en dat het gaat in deze draad.Dus als je iets op of langs de weg ziet wat je niet (her)kent, vraag het hier.
Vorig weekend was ik in de Kaapse Bossen bij Doorn en heb daar de uitzichttoren beklommen. Kijkend richting noorden waren er 2 gebouwen waarvan ik me afvroeg wat het is. Foto's helaas niet heel scherp, maar toch:

Bij de bovenste foto heb ik daar links aan de horizon met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de hoogbouw van Amersfoort-Vathorst kunnen ontwaren. 't Gaat in dezen om de 2 andere omcirkelde bouwwerken.

Heeft iemand een idee?
-
- autoweg
Ik denk dat je meer naar links kijkt, ietsje links t.o.v. het noorden.
Er is een 360 drone foto boven de toren die ongeveer hetzelfde laat zien als jou, maar iets minder scherp. Dan staat het poppetje meer in de richting van de pijl:
https://www.google.nl/maps/@52.0414668, ... 192!8i4096

Je ziet ook een hoogspanningsmast, maar die loopt ook door naar links dus ik zou in die richting zoeken:

Er is een 360 drone foto boven de toren die ongeveer hetzelfde laat zien als jou, maar iets minder scherp. Dan staat het poppetje meer in de richting van de pijl:
https://www.google.nl/maps/@52.0414668, ... 192!8i4096

Je ziet ook een hoogspanningsmast, maar die loopt ook door naar links dus ik zou in die richting zoeken:

-
- expressweg
Op de foto van Robonus lijkt het alsof die langwerpige structuur gewoon het strand van het Henschotermeer is. Je ziet duidelijk de bomen die bovenaan het strand in het zand staan. Op de foto van GuteFahrt is het door de belichting minder duidelijk, maar ik denk dat het hetzelfde is.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb ook wel eens bovenop De Kaap gestaan en mij hetzelfde afgevraagd: waar kijk ik naar? Ik kwam er ook niet uit (en ik ken de omgeving enigszins).
Hoogbouw van Amersfoort Vathorst lijkt mij niet logisch als ik de OLV-toren van Amersfoort rechts op de foto zie. Dat zou meer in elkaars verlengde moeten liggen.
Bij die langwerpige structuur denk ik aan (reflectie van) het geluidscherm langs de A12 bij Maarn. De bovenkant is van glas.
Hoogbouw van Amersfoort Vathorst lijkt mij niet logisch als ik de OLV-toren van Amersfoort rechts op de foto zie. Dat zou meer in elkaars verlengde moeten liggen.
Bij die langwerpige structuur denk ik aan (reflectie van) het geluidscherm langs de A12 bij Maarn. De bovenkant is van glas.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
@ boe!: Bedoel je die toren uiterst links op de tweede foto? Ik heb nog een andere genomen, meer naar het noordwesten gezien.

Volgens mij is dat de toren van Nijkerk, op de bovenste foto.
Ik heb zelf gedacht aan het dak van Pon, bij Leusden. Ligt vol zonnepanelen, waar de zon op schittert?

Volgens mij is dat de toren van Nijkerk, op de bovenste foto.
Ik heb zelf gedacht aan het dak van Pon, bij Leusden. Ligt vol zonnepanelen, waar de zon op schittert?