Wat is dit?
Moderator: Moderatoren
-
128342dgwcloudnl
- polderweggetje
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za 09 dec 2023, 18:21
-
Harald80
- dorpsstraat
- Berichten: 195
- Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18
Re: Wat is dit?
Bij de nieuwe op- en afrit Wezep aan de A28: Zou dit https://www.google.com/maps/@52.4750819 ... FQAw%3D%3D de steilste helling van Nederland zijn? 
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32773
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: Wat is dit?
2,5% is toch niet zo steil?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Harald80
- dorpsstraat
- Berichten: 195
- Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18
Re: Wat is dit?
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9845
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: Wat is dit?
De borden
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
- Berichten: 18714
- Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02
Re: Wat is dit?
Normaal gesproken is het laatste stukje voor een kruising redelijk vlak, zo'n 1%. Juist om bij gladheid problemen voor vrachtverkeer te voorkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22109
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Wat is dit?
En waarom op deze plek wel een bord plaatsen en op de honderden andere afritten niet?
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
- Berichten: 18714
- Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02
Re: Wat is dit?
Omdat het hier blijkbaar geen 1% is maar 2,5%? Of dat nu meteen een bord vereist weet ik niet: de argumenten om een bord wel of niet te plaatsen kunnen soms wat discutabel zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4317
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Wat is dit?
De aansluiting op de rotonde zou hier ook nog wel eens een rol in kunnen spelen. De helling sluit er namelijk vrijwel meteen op aan waarbij grotere voertuigen wellicht een langere remweg hebben?
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
- Berichten: 18714
- Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02
Re: Wat is dit?
Ik gok dat het puur om de helling in relatie tot gladheid voor vrachtwagens gaat. Zeker voor een rotonde sta je vaak stil om voorrang te verlenen. Een vrachtwagen kan bij gladheid niet meer vooruitkomen op een helling.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
peter51
- stadsweg
- Berichten: 276
- Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49
Re: Wat is dit?
't gaat hier omlaag niet omhoog zo te zien.
Meer een terechte waarschuwing voor vrachtverkeer.
Niemand zit erop te wachten dat er eentje op z'n kant ligt ;-)
Meer een terechte waarschuwing voor vrachtverkeer.
Niemand zit erop te wachten dat er eentje op z'n kant ligt ;-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7561
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: Wat is dit?
Van de beginpost:
https://maps.app.goo.gl/u1H4WtYhR6TwVk7j9
^Wat het is, dat is duidelijk; een hoogspanningsmast. Maar mijn vraag is of het zeldzaam/ongebruikelijk is dat het een hoogspanningslijn eindigt op zo'n mast. Kan het me niet direct herinneren dat eerder te hebben gezien. Doorgaans gekoppeld aan onderstations, centrales...?
Dit viel me vorige week op in Duitsland, langs de B49 een eind ten oosten van Limburg:Attietattie schreef: za 18 feb 2017, 20:57 Een algemeen topic waarin je kunt vragen wat iets is. Dus als je iets op of langs de weg ziet wat je niet (her)kent, vraag het hier.
(...)
https://maps.app.goo.gl/u1H4WtYhR6TwVk7j9
^Wat het is, dat is duidelijk; een hoogspanningsmast. Maar mijn vraag is of het zeldzaam/ongebruikelijk is dat het een hoogspanningslijn eindigt op zo'n mast. Kan het me niet direct herinneren dat eerder te hebben gezien. Doorgaans gekoppeld aan onderstations, centrales...?
-
Egbert
- expressweg
- Berichten: 3358
- Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10
Re: Wat is dit?
De luchtlijn gaat hier over in een grondlijn. In Nederland wordt dat meestal anders gedaan maar in Duitsland heb ik dit soort masten wel meer gezien.
Bijvoorbeeld hier bij Boxmeer of hier bij Born.
Bijvoorbeeld hier bij Boxmeer of hier bij Born.
-
IIVQ
- autoweg
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30
Re: Wat is dit?
Deze Duitse heeft wel extreem dunne isolatie. Het zal wel een niet-zo-heel-hoogspanningsleiding zijn.
-
Egbert
- expressweg
- Berichten: 3358
- Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10
Re: Wat is dit?
Dat zou zelfs maar 20 kV zijn. Wel heel erg veel staal uitvoering voor zo'n lijntje. 20 kV leggen wij in Nederland altijd onder de grond.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Wat is dit?
Zwolle/'s-Heerenbroek: https://www.google.com/maps/@52.5333371 ... FQAw%3D%3DEgbert schreef: zo 03 aug 2025, 10:02 De luchtlijn gaat hier over in een grondlijn. In Nederland wordt dat meestal anders gedaan maar in Duitsland heb ik dit soort masten wel meer gezien.
Bijvoorbeeld hier bij Boxmeer of hier bij Born.
Kampen: https://www.google.nl/maps/@52.5784403, ... FQAw%3D%3D
-
Bobbje
- woonerf
- Berichten: 50
- Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 20:01
Re: Wat is dit?
Het is een 20 kV lijn idd.Egbert schreef: ma 04 aug 2025, 8:27 Dat zou zelfs maar 20 kV zijn. Wel heel erg veel staal uitvoering voor zo'n lijntje. 20 kV leggen wij in Nederland altijd onder de grond.
https://openinframap.org/#14.47/50.49773/8.19498
-
IIVQ
- autoweg
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30
Re: Wat is dit?
Even zuidwestelijker hangt er 110kV aan dezelfde soort masten. Ik vermoed dat ze deze masten al neergezet hebben voorbereid op evt doortrekking van de 110kV.
-
Bassemans
- zandpaadje
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 24 jul 2024, 19:49
- Locatie: Roermond en omstreken
Re: Wat is dit?
GuteFahrt schreef: vr 31 aug 2018, 23:11Ja, heb het al gevonden.
https://de.wikipedia.org/wiki/Sender_Heusweiler
Het zou dus kunnen dat het er nu niet meer is. Het was om storende werkingen door de antenne te voorkomen.Über die in unmittelbarer Sendernähe verlaufende Bundesautobahn 8 wurde in den 1970er Jahren auf etwa einem halben Kilometer Streckenlänge ein Drahtseilnetz zur Abschirmung gespannt, um störende Einwirkungen durch die Antenne zu vermeiden.
Im Zuge der Demontage der Sendemasten soll auch das Drahtseilnetz über der Autobahn entfernt werden.
Wel bedankt!![]()
Ik weet dat je die rijdend naar Oostenrijk ergens in het Duitse land nog ergens tegenkomt. Vlak erboven lopen hoogspanningskabels vlak over de weg. Ze zijn aan de zijkant aan het werk maar durf niet te zeggen waar dit op de a8 is.
Zou zomaar dezelfde installatie kunnen zijn.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Wat is dit?
-
Bassemans
- zandpaadje
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 24 jul 2024, 19:49
- Locatie: Roermond en omstreken
Re: Wat is dit?
We zijn er al 3 zomervakanties onderdoor gereden. het is een gigantisch net van draden en ringen over de snelweg. Vlak erboven hangen hoogspanningskabels.en het geheel wordt ondersteund door een groot steiger achtige constructie.heb het telkens apart gevonden om onderdoor te rijden. meen dat het zich ergens voor München bevindt,weet alleen niet meer waar

-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
Bassemans
- zandpaadje
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 24 jul 2024, 19:49
- Locatie: Roermond en omstreken
Re: Wat is dit?
Misschien ook iets tegen interferentie verstoring zo vlak boven de weg met die draden.
-
IIVQ
- autoweg
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30
Re: Wat is dit?
Nee hoor. In Nederland gebeurt dit ook wel bij bouw van nieuwe hoogspanningslijnen, alleen vaak niet zo uitgebreid.
Als de draden eenmaal hangen zijn ze hoog genoeg om geen interferentieproblemen te hebben, als ze nog niet hangen ook niet want dan zijn ze geaard.
Dit net is puur om tijdens het hijsen van de kabels verkeer door te kunnen laten gaan, in Nederland zullen ze vaak op het moment suprème de (snel)weg stilleggen.
Als de draden eenmaal hangen zijn ze hoog genoeg om geen interferentieproblemen te hebben, als ze nog niet hangen ook niet want dan zijn ze geaard.
Dit net is puur om tijdens het hijsen van de kabels verkeer door te kunnen laten gaan, in Nederland zullen ze vaak op het moment suprème de (snel)weg stilleggen.
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23007
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Wat is dit?
Van het voorjaar stond er langs de A58 bij Kapelle-Zuid ook een steigerconstructie om de nieuwe hoogspanningslijn op te hangen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Mark
- Forumbeheerder
- Berichten: 10462
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
- Locatie: Rotterdam
Re: Wat is dit?
Dit wordt ook wel een 'caravellemast' genoemd. In Nederland zie je deze specifieke constructie eigenlijk zelden, al gaat dat wel veranderen door de komst van de Moldaumast op de nieuwe 380 kV Tilburg - Rilland.GuteFahrt schreef: zo 03 aug 2025, 8:54 Van de beginpost:
Dit viel me vorige week op in Duitsland, langs de B49 een eind ten oosten van Limburg:Attietattie schreef: za 18 feb 2017, 20:57 Een algemeen topic waarin je kunt vragen wat iets is. Dus als je iets op of langs de weg ziet wat je niet (her)kent, vraag het hier.
(...)
https://maps.app.goo.gl/u1H4WtYhR6TwVk7j9
^Wat het is, dat is duidelijk; een hoogspanningsmast. Maar mijn vraag is of het zeldzaam/ongebruikelijk is dat het een hoogspanningslijn eindigt op zo'n mast. Kan het me niet direct herinneren dat eerder te hebben gezien. Doorgaans gekoppeld aan onderstations, centrales...?
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Harald80
- dorpsstraat
- Berichten: 195
- Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18
Re: Wat is dit?
Boven de N35 tussen Zwolle en de afslag Wijthmen hangen deze bruine borden. Ze hangen in beide richtingen maar er staat geen tekst oid op. Waar dient dit voor?
https://maps.app.goo.gl/UKFrxKuLyBSSy3HD8?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/UKFrxKuLyBSSy3HD8?g_st=ac
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Wat is dit?
Dit is aangelegd met de bouw van de N35 langs Wijthmen. De uitleg was destijds dat dit voor vleermuisgeleiding was.
Ik heb er nog een keer een foto van gemaakt. Helemaal in de hoek staat 'vleermuisportaal', maar dat is onleesbaar vanwege de boom.

\N35 Zwolle - Wijthmen 15-06-2018-9 by European Roads, on Flickr
Ik heb er nog een keer een foto van gemaakt. Helemaal in de hoek staat 'vleermuisportaal', maar dat is onleesbaar vanwege de boom.

\N35 Zwolle - Wijthmen 15-06-2018-9 by European Roads, on Flickr
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Wat is dit?
Je moet in Streetview ook een beetje geluk hebben: https://www.google.com/maps/@52.4861435 ... FQAw%3D%3D
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19012
- Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
- Locatie: Zuid-Kennemerland
Re: Wat is dit?
Iemand wel eens van een eroev gehoord? https://www.joodsamsterdam.nl/eroev/
Volgens de joodse religie mogen joden op de sabbat in het openbaar gebied niets dragen, duwen of trekken. Het dragen van huissleutels, duwen van een rolstoel, autorijden horen er bijvoorbeeld bij. Dit kan worden opgelost door het gebied te omheinen met een zogenaamde eroew/sabbatsgrens. Oorspronkelijk was de omheining veelal een stadsmuur. Een aarden wal of rivier kunnen echter ook aan de eisen voldoen. Ook een draad die op de juiste wijze rond een bepaald gebied gespannen is, kan als omheining fungeren.
Rond Amsterdam ligt er ook zo'n grens, zie hieronder. Maar vaste bruggen en onderdoorgangen doorbreken die grens, waardoor deze niet meer geldig is.

Op die plaatsen kun je namelijk over de omheining of er onderdoor. Als deze bruggen of tunnels afsluitbaar zijn is dat voor de joodse wet geen probleem. Dit is bijvoorbeeld het geval met ophaalbruggen en het aquaduct in de N201 bij Uithoorn waar een waterkering is ingebouwd waarmee de onderdoorgang kan worden afgesloten. Daar waar vaste bruggen zijn, vereist de joodse wet speciale constructies.
Op diverse locaties is die eroev dus doorbroken door de metrotunnel van de Noord-Zuidlijn, maar ook door de A9, de A10 en diverse andere infrastructuur.
Een oplossing kan zijn om die eroev met een draad over te laten steken, zodat de eroev in stand blijft.
Maar bijvoorbeeld de beweegbare bruggen in de A9 over de Ringvaart zijn in normale situaties te gebruiken als grens, maar nu tijdelijk niet.
Daar moet dan een tijdelijke, of bij vaste bruggen en tunnels een permanente voorziening worden aangebracht.
Op de A9 is een portaal over de gehele weg bij kilometerpaal 25.1 die voldoet aan de eisen.
Bij de Rozenoordbruggen over de Amstel kan met een tijdelijk hek de metro- en spoorlijnen doorbroken worden.
Bij de Berlagebrug is dat in 2023 tijdens de renovatie tijdelijk opgelost met een poortconstructie over de brug.
Op de N207 is dat zo opgelost:.

Volgens de joodse religie mogen joden op de sabbat in het openbaar gebied niets dragen, duwen of trekken. Het dragen van huissleutels, duwen van een rolstoel, autorijden horen er bijvoorbeeld bij. Dit kan worden opgelost door het gebied te omheinen met een zogenaamde eroew/sabbatsgrens. Oorspronkelijk was de omheining veelal een stadsmuur. Een aarden wal of rivier kunnen echter ook aan de eisen voldoen. Ook een draad die op de juiste wijze rond een bepaald gebied gespannen is, kan als omheining fungeren.
Rond Amsterdam ligt er ook zo'n grens, zie hieronder. Maar vaste bruggen en onderdoorgangen doorbreken die grens, waardoor deze niet meer geldig is.

Op die plaatsen kun je namelijk over de omheining of er onderdoor. Als deze bruggen of tunnels afsluitbaar zijn is dat voor de joodse wet geen probleem. Dit is bijvoorbeeld het geval met ophaalbruggen en het aquaduct in de N201 bij Uithoorn waar een waterkering is ingebouwd waarmee de onderdoorgang kan worden afgesloten. Daar waar vaste bruggen zijn, vereist de joodse wet speciale constructies.
Op diverse locaties is die eroev dus doorbroken door de metrotunnel van de Noord-Zuidlijn, maar ook door de A9, de A10 en diverse andere infrastructuur.
Een oplossing kan zijn om die eroev met een draad over te laten steken, zodat de eroev in stand blijft.
Maar bijvoorbeeld de beweegbare bruggen in de A9 over de Ringvaart zijn in normale situaties te gebruiken als grens, maar nu tijdelijk niet.
Daar moet dan een tijdelijke, of bij vaste bruggen en tunnels een permanente voorziening worden aangebracht.
Op de A9 is een portaal over de gehele weg bij kilometerpaal 25.1 die voldoet aan de eisen.
Bij de Rozenoordbruggen over de Amstel kan met een tijdelijk hek de metro- en spoorlijnen doorbroken worden.
Bij de Berlagebrug is dat in 2023 tijdens de renovatie tijdelijk opgelost met een poortconstructie over de brug.
Op de N207 is dat zo opgelost:.

