Wat is dit?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

128342dgwcloudnl
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: za 09 dec 2023, 18:21

Re: Wat is dit?

Bericht door 128342dgwcloudnl »

oke, klinkt logisch. ik wist idd al van die trajectcontrole
thx
Harald80
dorpsstraat
Berichten: 195
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Wat is dit?

Bericht door Harald80 »

Bij de nieuwe op- en afrit Wezep aan de A28: Zou dit https://www.google.com/maps/@52.4750819 ... FQAw%3D%3D de steilste helling van Nederland zijn? ;)
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Wat is dit?

Bericht door Palance »

2,5% is toch niet zo steil?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Harald80
dorpsstraat
Berichten: 195
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Wat is dit?

Bericht door Harald80 »

Palance schreef: zo 09 mar 2025, 20:25 2,5% is toch niet zo steil?
^^ Verrek je hebt gelijk, er staat een komma tussen. Bij het beter bestuderen van het Streetview-beeld valt het me ineens op. Moet dit soort hellingen worden aangegeven met borden? Het stelt eigenlijk niks voor, is maar een stukje van amper 50m......
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9845
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Wat is dit?

Bericht door Hajo »

^^ Voor een zwaar beladen 40 ton wegende vrachtwagen kan zelfs zo'n hellinkje een probleem vormen. Helling op kan tot een flinke terugval in snelheid leiden, bij helling af kan de snelheid juist te hoog worden om het voertuig nog onder controle te houden.

De borden :J6: (2,5%) zijn dus voornamelijk bedoelt voor de bestuurders van zwaardere voertuigen: let op, onderneem nu actie wegens een helling.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Snelwegfreak »

Normaal gesproken is het laatste stukje voor een kruising redelijk vlak, zo'n 1%. Juist om bij gladheid problemen voor vrachtverkeer te voorkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22109
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat is dit?

Bericht door waldo79 »

En waarom op deze plek wel een bord plaatsen en op de honderden andere afritten niet?
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Snelwegfreak »

Omdat het hier blijkbaar geen 1% is maar 2,5%? Of dat nu meteen een bord vereist weet ik niet: de argumenten om een bord wel of niet te plaatsen kunnen soms wat discutabel zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Wat is dit?

Bericht door sven_engelen »

De aansluiting op de rotonde zou hier ook nog wel eens een rol in kunnen spelen. De helling sluit er namelijk vrijwel meteen op aan waarbij grotere voertuigen wellicht een langere remweg hebben?
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wat is dit?

Bericht door Snelwegfreak »

Ik gok dat het puur om de helling in relatie tot gladheid voor vrachtwagens gaat. Zeker voor een rotonde sta je vaak stil om voorrang te verlenen. Een vrachtwagen kan bij gladheid niet meer vooruitkomen op een helling.
Enne gojje mins blieft altied leave.
peter51
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Wat is dit?

Bericht door peter51 »

't gaat hier omlaag niet omhoog zo te zien.
Meer een terechte waarschuwing voor vrachtverkeer.
Niemand zit erop te wachten dat er eentje op z'n kant ligt ;-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7561
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Wat is dit?

Bericht door GuteFahrt »

Van de beginpost:
Attietattie schreef: za 18 feb 2017, 20:57 Een algemeen topic waarin je kunt vragen wat iets is. Dus als je iets op of langs de weg ziet wat je niet (her)kent, vraag het hier.

(...)
Dit viel me vorige week op in Duitsland, langs de B49 een eind ten oosten van Limburg:

https://maps.app.goo.gl/u1H4WtYhR6TwVk7j9

^Wat het is, dat is duidelijk; een hoogspanningsmast. Maar mijn vraag is of het zeldzaam/ongebruikelijk is dat het een hoogspanningslijn eindigt op zo'n mast. Kan het me niet direct herinneren dat eerder te hebben gezien. Doorgaans gekoppeld aan onderstations, centrales...?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Egbert
expressweg
Berichten: 3358
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wat is dit?

Bericht door Egbert »

De luchtlijn gaat hier over in een grondlijn. In Nederland wordt dat meestal anders gedaan maar in Duitsland heb ik dit soort masten wel meer gezien.

Bijvoorbeeld hier bij Boxmeer of hier bij Born.
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Wat is dit?

Bericht door IIVQ »

Deze Duitse heeft wel extreem dunne isolatie. Het zal wel een niet-zo-heel-hoogspanningsleiding zijn.
Egbert
expressweg
Berichten: 3358
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wat is dit?

Bericht door Egbert »

Dat zou zelfs maar 20 kV zijn. Wel heel erg veel staal uitvoering voor zo'n lijntje. 20 kV leggen wij in Nederland altijd onder de grond.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is dit?

Bericht door Coen Tunnel »

Egbert schreef: zo 03 aug 2025, 10:02 De luchtlijn gaat hier over in een grondlijn. In Nederland wordt dat meestal anders gedaan maar in Duitsland heb ik dit soort masten wel meer gezien.

Bijvoorbeeld hier bij Boxmeer of hier bij Born.
Zwolle/'s-Heerenbroek: https://www.google.com/maps/@52.5333371 ... FQAw%3D%3D

Kampen: https://www.google.nl/maps/@52.5784403, ... FQAw%3D%3D
Bobbje
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 20:01

Re: Wat is dit?

Bericht door Bobbje »

Egbert schreef: ma 04 aug 2025, 8:27 Dat zou zelfs maar 20 kV zijn. Wel heel erg veel staal uitvoering voor zo'n lijntje. 20 kV leggen wij in Nederland altijd onder de grond.
Het is een 20 kV lijn idd.
https://openinframap.org/#14.47/50.49773/8.19498
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Wat is dit?

Bericht door IIVQ »

Even zuidwestelijker hangt er 110kV aan dezelfde soort masten. Ik vermoed dat ze deze masten al neergezet hebben voorbereid op evt doortrekking van de 110kV.
Bassemans
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 jul 2024, 19:49
Locatie: Roermond en omstreken

Re: Wat is dit?

Bericht door Bassemans »

GuteFahrt schreef: vr 31 aug 2018, 23:11 ^^ Ja, heb het al gevonden.

https://de.wikipedia.org/wiki/Sender_Heusweiler
Über die in unmittelbarer Sendernähe verlaufende Bundesautobahn 8 wurde in den 1970er Jahren auf etwa einem halben Kilometer Streckenlänge ein Drahtseilnetz zur Abschirmung gespannt, um störende Einwirkungen durch die Antenne zu vermeiden.

Im Zuge der Demontage der Sendemasten soll auch das Drahtseilnetz über der Autobahn entfernt werden.
Het zou dus kunnen dat het er nu niet meer is. Het was om storende werkingen door de antenne te voorkomen.

Wel bedankt! :top:

Ik weet dat je die rijdend naar Oostenrijk ergens in het Duitse land nog ergens tegenkomt. Vlak erboven lopen hoogspanningskabels vlak over de weg. Ze zijn aan de zijkant aan het werk maar durf niet te zeggen waar dit op de a8 is.
Zou zomaar dezelfde installatie kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is dit?

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Niet dezelfde, de Sender Heusweiler is weliswaar langs de A8 maar in de buurt van Saarbrücken, en het net over de snelweg is daar al verwijderd: https://www.google.com/maps/@49.3480224 ... FQAw%3D%3D
Bassemans
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 jul 2024, 19:49
Locatie: Roermond en omstreken

Re: Wat is dit?

Bericht door Bassemans »

We zijn er al 3 zomervakanties onderdoor gereden. het is een gigantisch net van draden en ringen over de snelweg. Vlak erboven hangen hoogspanningskabels.en het geheel wordt ondersteund door een groot steiger achtige constructie.heb het telkens apart gevonden om onderdoor te rijden. meen dat het zich ergens voor München bevindt,weet alleen niet meer waar :sadley: :sadley:
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is dit?

Bericht door Chris »

Dat is op de A8 bij Pforzheim, waar een nieuwe 380 kV leiding is aangelegd.

Afbeelding
Bassemans
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 jul 2024, 19:49
Locatie: Roermond en omstreken

Re: Wat is dit?

Bericht door Bassemans »

:wow: :wow: dat is het. Goed gevonden! Maar het staat er al voor het 3e jaar..
Misschien ook iets tegen interferentie verstoring zo vlak boven de weg met die draden.
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Wat is dit?

Bericht door IIVQ »

Nee hoor. In Nederland gebeurt dit ook wel bij bouw van nieuwe hoogspanningslijnen, alleen vaak niet zo uitgebreid.

Als de draden eenmaal hangen zijn ze hoog genoeg om geen interferentieproblemen te hebben, als ze nog niet hangen ook niet want dan zijn ze geaard.
Dit net is puur om tijdens het hijsen van de kabels verkeer door te kunnen laten gaan, in Nederland zullen ze vaak op het moment suprème de (snel)weg stilleggen.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23007
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wat is dit?

Bericht door Wouter N14 »

Van het voorjaar stond er langs de A58 bij Kapelle-Zuid ook een steigerconstructie om de nieuwe hoogspanningslijn op te hangen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is dit?

Bericht door Mark »

GuteFahrt schreef: zo 03 aug 2025, 8:54 Van de beginpost:
Attietattie schreef: za 18 feb 2017, 20:57 Een algemeen topic waarin je kunt vragen wat iets is. Dus als je iets op of langs de weg ziet wat je niet (her)kent, vraag het hier.

(...)
Dit viel me vorige week op in Duitsland, langs de B49 een eind ten oosten van Limburg:

https://maps.app.goo.gl/u1H4WtYhR6TwVk7j9

^Wat het is, dat is duidelijk; een hoogspanningsmast. Maar mijn vraag is of het zeldzaam/ongebruikelijk is dat het een hoogspanningslijn eindigt op zo'n mast. Kan het me niet direct herinneren dat eerder te hebben gezien. Doorgaans gekoppeld aan onderstations, centrales...?
Dit wordt ook wel een 'caravellemast' genoemd. In Nederland zie je deze specifieke constructie eigenlijk zelden, al gaat dat wel veranderen door de komst van de Moldaumast op de nieuwe 380 kV Tilburg - Rilland.
Harald80
dorpsstraat
Berichten: 195
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Wat is dit?

Bericht door Harald80 »

Boven de N35 tussen Zwolle en de afslag Wijthmen hangen deze bruine borden. Ze hangen in beide richtingen maar er staat geen tekst oid op. Waar dient dit voor?

https://maps.app.goo.gl/UKFrxKuLyBSSy3HD8?g_st=ac
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is dit?

Bericht door Chris »

Dit is aangelegd met de bouw van de N35 langs Wijthmen. De uitleg was destijds dat dit voor vleermuisgeleiding was.

Ik heb er nog een keer een foto van gemaakt. Helemaal in de hoek staat 'vleermuisportaal', maar dat is onleesbaar vanwege de boom.

Afbeelding
\N35 Zwolle - Wijthmen 15-06-2018-9 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is dit?

Bericht door Coen Tunnel »

Je moet in Streetview ook een beetje geluk hebben: https://www.google.com/maps/@52.4861435 ... FQAw%3D%3D
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Wat is dit?

Bericht door mavas »

Iemand wel eens van een eroev gehoord? https://www.joodsamsterdam.nl/eroev/
Volgens de joodse religie mogen joden op de sabbat in het openbaar gebied niets dragen, duwen of trekken. Het dragen van huissleutels, duwen van een rolstoel, autorijden horen er bijvoorbeeld bij. Dit kan worden opgelost door het gebied te omheinen met een zogenaamde eroew/sabbatsgrens. Oorspronkelijk was de omheining veelal een stadsmuur. Een aarden wal of rivier kunnen echter ook aan de eisen voldoen. Ook een draad die op de juiste wijze rond een bepaald gebied gespannen is, kan als omheining fungeren.
Rond Amsterdam ligt er ook zo'n grens, zie hieronder. Maar vaste bruggen en onderdoorgangen doorbreken die grens, waardoor deze niet meer geldig is.

Afbeelding

Op die plaatsen kun je namelijk over de omheining of er onderdoor. Als deze bruggen of tunnels afsluitbaar zijn is dat voor de joodse wet geen probleem. Dit is bijvoorbeeld het geval met ophaalbruggen en het aquaduct in de N201 bij Uithoorn waar een waterkering is ingebouwd waarmee de onderdoorgang kan worden afgesloten. Daar waar vaste bruggen zijn, vereist de joodse wet speciale constructies.

Op diverse locaties is die eroev dus doorbroken door de metrotunnel van de Noord-Zuidlijn, maar ook door de A9, de A10 en diverse andere infrastructuur.
Een oplossing kan zijn om die eroev met een draad over te laten steken, zodat de eroev in stand blijft.
Maar bijvoorbeeld de beweegbare bruggen in de A9 over de Ringvaart zijn in normale situaties te gebruiken als grens, maar nu tijdelijk niet.
Daar moet dan een tijdelijke, of bij vaste bruggen en tunnels een permanente voorziening worden aangebracht.

Op de A9 is een portaal over de gehele weg bij kilometerpaal 25.1 die voldoet aan de eisen.
Bij de Rozenoordbruggen over de Amstel kan met een tijdelijk hek de metro- en spoorlijnen doorbroken worden.
Bij de Berlagebrug is dat in 2023 tijdens de renovatie tijdelijk opgelost met een poortconstructie over de brug.

Op de N207 is dat zo opgelost:.
Afbeelding