Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Hij vermoed dat het niet met frangibility (breken bij impact) te maken heeft omdat ze daar te laag voor zijn.
Vermoedelijk wel.
Destijds, bij de reconstructie/vernieuwing van deze weg, was er al een discussie gaande over het al dan niet toepassen van betonnen barriers in verband met een calamiteit met een luchtvaartuig. Het scenario was als volgt: stel dat een toestel een noodlanding moest maken en de landingsbaan (net) niet haalde dan wil je zo min mogelijk objecten of obstakels op het 'glijpad' hebben, of liefst geen.
Toen was de huidige norm voor botsveilige lichtmasten, portalen e.d. nog niet echt ingeburgerd in de RWS-richtlijn Veilige inrichting van bermen (ROA, 1999). De 12767 norm werd wel benoemd, maar nog niet actief toegepast. Voor zover toen bekend, waren de Scandinavische landen op dat punt al (veel) verder gevorderd, zie de 'bijzondere' masten en portalen op locatie. Uiteindelijk is men toch akkoord gegaan met het toepassen van losstaande betonnen barriers. Deze zouden namelijk bij een haakse impact van een vliegtuig kunnen kantelen.... de barrier was dus 'toch' in zekere zin een botsveilig object. Als het goed is, dienen alle objecten die zich in het verlengde van de landingsbaan bevinden, enigszins botsveilig te zijn uitgevoerd.
jowilly schreef: vr 08 mei 2026, 19:57
Het scenario was als volgt: stel dat een toestel een noodlanding moest maken en de landingsbaan (net) niet haalde dan wil je zo min mogelijk objecten of obstakels op het 'glijpad' hebben, of liefst geen.
Dus zeg maar een soort Turkish Airlines scenario, al stortte die nog wel wat verder weg van de landingsbaan neer (en lag er onder meer nog de A9 als object tussen).
Ik weet niet of er iemand is die het ook maar iets interesseert, maar ik heb me heel lang afgevraagd wat "Okkehel" betekent. Die naam draagt een viaduct over de A7 tussen Zurich en Witmarsum. Tot ik laatst ergens iets las over 'Okke Hel.' Via de Friese Wikipedia kwam ik hier op uit (vertaald):
Tussen de dorpen Pingjum, Witmarsum en Wons ligt een laaggelegen stuk land genaamd Okke-Hel. Het viaduct, waar de Noorderlaan tussen Wons en Pingjum over de A7 loopt, draagt ook de naam Okke-Hel. Vroeger was daar een baai die vernoemd is naar de zeeman Okke. De baai was vanaf zee. bereikbaar en diende als haven voor Pingjum. Volgens de overlevering was Okke een ruwe zeeman, een heiden , die God vervloekte en lasterde, en die als straf door een donderslag met zijn schip diep in de baai werd geworpen , zodat hij onmiddellijk door de poort naar de hel voer.
Ik ben niet van plan om deze draad daarmee in het vervolg te 'kapen' (meer van 'dit' op het volgende na heb ik ook niet), maar twee viaducten verder heeft nog zo'n verhaaltje. Gaat om de Stuiversche Kan ter hoogte van Folsgare, net ten westen van Sneek. Uit de dorpscanon:
(...)Tijdens het graven van de nieuwe sloten langs de Monumentwei worden er op die plek nog vele beenderen en aardewerkscherven uit die periode terug gevonden. Deze plek, waar de terp ooit lag, draagt de naam “de Stuiversche Kan “ Het verhaal gaat, dat hier eertijds een herberg heeft gestaan waar men voor voor een stuiver een kan wijn kon krijgen. Enig bewijs hiervoor is er (nog) niet. (...)