[N727] Ontsluitingsweg Lelystad Airport + rondweg Lelystad Zuid

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [N727] Ontsluitingsweg Lelystad Airport

Bericht door Chris » za 30 okt 2021, 12:37

Ik reed gisteren over de N727, ik kwam maar één andere auto tegen tussen de N302 en A6.

Ik heb eens gekeken naar de verkeersintensiteiten, in de NDW zit één telpunt direct ten westen van de N302. Dit is denk ik het drukste wegvak van de hele route, aangezien dit nog richting de Talingweg gaat waar een aantal bedrijven/gelegenheden zijn. De gemiddelde intensiteit op dat punt is 500 voertuigen per dag (beide richtingen samen).

Lelystad Airport is nog dicht, het Lelystad Airport Business Park moet ook nog ontwikkeld worden, dus de N727 ontsluit gewoon nog niet veel.

kees
expressweg

Bericht door kees » za 30 okt 2021, 13:51

Leuk om te zien. In juli heb ik per ongeluk deze weg gereden, omdat ik me in de afrit naar Natuurpark Lelystad had vergist. Het was inderdaad een extreem lege weg.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 30 okt 2021, 13:55

Op dit moment kan ik ook geen bestemming bedenken waarvoor die aansluiting zinnig is.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » za 30 okt 2021, 16:54

Ik klaag er niet over. Er is eindelijk een keer infrastructuur aangelegd vóór de ontwikkeling van een gebied. In plaats van daarna als andere wegen volledig overbelast zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 sep 2022, 16:38

De Notitie Reikwijdte en Detail en de Ontwerpnotitie voor de verlengde N727 is ter inzage gelegd:

https://www.flevoland.nl/Content/Pages/ ... dweg-Lelys

Dit gaat om een verlenging van de N727 als een provinciale weg vanaf de A6 naar de zuidkant van Lelystad, waar het aansluit op de verlengde gemeentelijke Westerdreef.

De weg wordt met 2x2 rijstroken aangelegd, aangezien uit verkeersmodellen blijkt dat deze weg vanaf het begin al veel gebruikt zal worden, in tegenstelling tot de N727 ten oosten van de A6. Het wordt een 2x2, 80 km/h weg.

Een dwangpunt is het spoorviaduct, dat begin jaren '80 al is aangelegd en waar de N727 met 2x2 rijstroken onderdoor past. (locatie) Ook is er een brug over de Lage Vaart noodzakelijk.

Vanwege dit dwangpunt lopen de varianten niet ver uiteen. Een ligging langs de bosrand lijkt de beste oplossing qua ecologie, NNN en toekomstige uitbreiding van de wijk Warande.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [N727] Ontsluitingsweg Lelystad Airport + rondweg Lelystad Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 sep 2022, 16:56

Dan zal de directe omgeving van de N727 vast ook in beeld komen als nieuwe locatie voor een station Lelystad-Zuid.

Gesprekken over dit station lopen tussen gemeente, ProRail en NS. De verantwoordelijk wethouder heeft eerder verklaard dat de bestaande ruwbouw voor station Lelystad-Zuid te noordelijk is en dat het station idealiter dichter bij het bezoekerscentrum van de Oostvaardersplassen zou moeten liggen.

Nu ligt dat bezoekerscentrum nog 3km zuidelijker. Een locatie direct in de buurt van de N727 betekent in elk geval dat er via de N727 goede verbindingen mogelijk zijn tussen het station en Lelystad Airport en de wijk Warande. Toch iets belangrijker voor het aantal in- en uitstappers van zo'n station dan dagjesmensen naar het nationaal park.

Sowieso opmerkelijk hoeveel ongebruikte viaducten er in die spoorlijn liggen. Degene die ze nu op het oog hebben is inderdaad met afstand de breedste.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 08 sep 2022, 17:11

Chris schreef: do 08 sep 2022, 16:38De Notitie Reikwijdte en Detail en de Ontwerpnotitie voor de verlengde N727 is ter inzage gelegd:
Je had eerdere berichten over de verlengde N727 in het "infrastructuur in Lelystad" geplaatst. Die zouden dus nu ook hier naartoe verplaatst kunnen worden.

Wel gek dat ze de weg als 2x2 uitvoeren, maar dat ze niet rekening houden met ongelijkvloerse kruisingen. Alleen rotondes zie ik op de tekening. Jammer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 08 sep 2022, 17:20

mavas schreef: do 08 sep 2022, 17:11Je had eerdere berichten over de verlengde N727 in het "infrastructuur in Lelystad" geplaatst. Die zouden dus nu ook hier naartoe verplaatst kunnen worden.
Als het een gemeentelijke weg wordt, dan kunnen de berichten prima in de draad over infrastructuur in Lelystad blijven staan.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 08 sep 2022, 18:05

Chris schrijft volgens mij duidelijk dat het een provinciale weg wordt, dus dan lijkt mij mijn reactie nog steeds nuttig ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 sep 2022, 18:10

Is er al enig idee of het wegnummer dan ook wordt doorgetrokken? En zo ja, zou het dan ook logisch zijn het nummer door te laten lopen tot de Houtribdreef zodat je een bewegwijzerde route krijgt die aansluit op de N307 en N701?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 08 sep 2022, 18:38

mavas schreef: do 08 sep 2022, 18:05 Chris schrijft volgens mij duidelijk dat het een provinciale weg wordt, dus dan lijkt mij mijn reactie nog steeds nuttig ;)
Het is deels provinciaal, deels gemeentelijk.
Omdat de Rondweg Lelystad-Zuid bestaat uit een provinciaal deel en een gemeentelijk deel hebben de
provincie Flevoland en de gemeente Lelystad afgesproken de rondweg integraal voor te bereiden. Daarbij is
afgesproken dat de provincie de initiatiefnemer en bevoegd gezag is voor het inpassingsplan/projectbesluit en
de m.e.r.-procedure, waarbij de gemeente intensief betrokken is.
Bron: https://www.flevoland.nl/getmedia/4e7c1 ... d_Zuid.pdf

Maar goed. Ik zie dat iemand de titel van dit topic al heeft aangepast, dus laat het maar zo.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 sep 2022, 22:10

Schelpenpaadje schreef: do 08 sep 2022, 18:10 Is er al enig idee of het wegnummer dan ook wordt doorgetrokken?
Het wegnummer staat nu niet op wegwijzers. Het ligt niet voor de hand om dat wel te doen voor het nieuwe deel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jan 2023, 11:15

Op de kadastrale kaart kan je zien dat er kadastraal wel ruimte is gehouden voor een verbindingsweg vanaf de N727 richting noorden. De tocht moet daarvoor wel verlegd worden.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 31 jan 2023, 12:02

Kun je uitleggen waarom volgens jou de tocht verlegd moet worden?
Ligt het grondlichaam van de aansluiting niet hoog genoeg om een vaste brug over het bestaande verloop van de tocht te maken?

Uit het provinciale ontwerp inpassingsplan:

Afbeelding

Op luchtfoto's en SV-beeld is te zien dat na oplevering van de aansluiting - in elk geval in oktober j.l. - nog grondwerk heeft plaatsgevonden ter plaatse van de toekomstige verbinding naar de Poseidonweg. Dit is een gemeentelijk project. Behalve wat juridische formaliteiten (voorbeeld) kan ik geen informatie vinden over de voortgang hiervan. Een lichtmast met wegwijzer staat er al wel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jan 2023, 12:09

Volgens mij heb jij het over heel wat anders. Ik bedoelde de kadastrale ruimte voor de verbindingsweg naar de A6 richting noord, niet de doortrekking van de N727 over de Lage Vaart.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 31 jan 2023, 12:11

Ik dacht dat je richting noordwesten bedoelde in plaats van noordoosten inderdaad ;)

Waarschijnlijk is er een deal gemaakt waarbij de grond is aangekocht en wordt verpacht/in bruikleen gegeven aan de eigenaar/gebruiker van het betreffende perceel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 jun 2023, 11:28

Nieuwe voortgangsrapportage Rondweg Lelystad-Zuid: https://stateninformatie.flevoland.nl/D ... l-2023.PDF

Scope
Ten opzichte van de oorspronkelijk scope zoals vastgesteld in de verkenning (2021) zijn de volgende uitbreidingen van de scope naar voren gekomen:

Gebiedsontwikkeling ZuiderC

Na gesprekken met de gemeente Lelystad over de gebiedsontwikkeling ZuiderC zijn aanvullende wensen aangegeven. Deze wensen betreffen het provinciale tracé van de rondweg en bestaan uit: twee nieuwe bruggen over aan te leggen slenken (i.p.v. een duikerconstructie over de Torenvalktocht), een extra turborotonde en een verbreding van de nieuwe fietsbrug Torenvalkweg met 1,5 meter (toevoegen voetgangersdeel). Deze wensen zijn noodzakelijk om de kwalitatieve doelstellingen binnen de gebiedsontwikkeling te behalen. De gemeente neemt initiatief voor overleg met het Rijk en het Rijksvastgoedbedrijf bij de totstandkoming van een Bestuurlijke Overeenkomst voor ZuiderC om tot afspraken over de financiële dekking te komen.

Brug Lage Dwarsvaart

In de oorspronkelijke scope is bij de brug Lage Dwarsvaart uitgegaan van de aanleg van een nieuwe fietsbrug en het instandhouden van de bestaande verkeersbrug en deze te voorzien van een nieuwe asfaltlaag en voertuigkerende leuningen plus het versterken van de rand van het brugdek. Uit berekeningen is gebleken dat de bestaande verkeersbrug Lage Dwarsvaart niet voldoet aan de huidige bouwnormen en dat per direct een aslastbeperking nodig is. Om een onbeperkte en veilige bereikbaarheid van Hollandse Hout te blijven garanderen, moet de verkeersbrug in zijn geheel en op zo kort mogelijke termijn worden vervangen. Dit betreft in feite een extra project dat als uitbreiding aan het project rondweg is toegevoegd. De financiële dekking hiervoor komt ten laste van de gemeente Lelystad.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 06 jun 2023, 11:37

^^ Kijkend naar de leeftijd en smal profiel van laatstgenoemde brug is de noodzaak tot vervanging niet heel vreemd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 06 jun 2023, 14:15

Vervanging lijkt mij ook noodzakelijk. Niet zo zeer, omdat de brug in slechte staat verkeerd, maar omdat de brug geen zwaar verkeer niet aan kan.. Als na de aanleg verhoudingsgewijs veel meer zwaar verkeer over deze brug gaat rijden, kan de brug peilsnel verzwakken. Terecht dat men vervanging gaat inplannen. Overigens lijkt mij dit ook een goede reden om de andere bruggen in soortgelijke wegen aan een sterkte analyse te onderwerpen. Mogelijk dat het verstandig is om preventief gewichtslimieten in te stellen, omdat de bruggen niet op het zwaar verkeer ontworpen is (verkeersklasse 30 of 45 ipv 60)?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 jun 2023, 23:11

In de tijd van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders werd veel volgens vaste bestekken gebouwd. Vaak waren dit vrij robuuste ontwerpen.

Maar deze brug wordt amper bereden, het is geen belangrijke weg. Ook de functie voor landbouwverkeer lijkt mij beperkt tot af en toe iets voor de bosbouw. De hoeveelheid zwaar verkeer zal gering zijn vergeleken met veel andere bruggen in de Oostelijke Flevopolder.

Dat er dan toch problemen qua draagkracht zijn, doet denken dat dit wel eens klasse 30 kan zijn geweest. Of dat er schade is waardoor de draagkracht niet meer gegarandeerd kan worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 jun 2023, 9:53

In de tijd van de aanleg van deze weg was de inpoldering van Zuidelijk Flevoland nog volop gaande. Wat we nu kennen als de Oostvaardersplassen was gepland als industriegebied en landbouwgebied. Het droge deel van het huidige natuurgebied is, naast de nog bestaande bossen, ook jarenlang in gebruik geweest als landbouwgebied.

De Buizerdweg zal gepland zijn als ondergeschikte ontsluitingsweg voor activiteiten in het gebied aan weerszijden van de Knardijk. Daarvoor hoefde deze brug minder zwaar te zijn dan voor een intensief gebruikte ontsluiting van woongebieden zoals Hollandse Hout. Dat men er kennelijk vanuit ging dat de brug dit toch aan zou kunnen is optimistisch en spaarzaam, maar nee.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 07 jun 2023, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 07 jun 2023, 9:58

Chris schreef: di 06 jun 2023, 23:11 In de tijd van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders werd veel volgens vaste bestekken gebouwd. Vaak waren dit vrij robuuste ontwerpen.

Maar deze brug wordt amper bereden, het is geen belangrijke weg. Ook de functie voor landbouwverkeer lijkt mij beperkt tot af en toe iets voor de bosbouw. De hoeveelheid zwaar verkeer zal gering zijn vergeleken met veel andere bruggen in de Oostelijke Flevopolder.

Dat er dan toch problemen qua draagkracht zijn, doet denken dat dit wel eens klasse 30 kan zijn geweest. Of dat er schade is waardoor de draagkracht niet meer gegarandeerd kan worden.
De brug over de Nijkerkersluis moest enkele jaren geleden wel enorm versterkt worden, omdat deze niet sterk genoeg bleek te zijn. Ook veel schade veroorzaakt door achterstallig onderhoud.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 01 aug 2023, 15:25

De Poseidonweg is inmiddels op de N727 en dus de aansluiting met de A6 aangesloten. Hiermee heeft het bedrijventerrein Zuiderpark een alternatieve ontsluiting richting Almere.

Afgaande op een recent satellietbeeld van 14 juni 2023 is het nog nadien gebeurd, dus ergens in de afgelopen 1 - 1,5 maand.

Dat gaat om deze weg: https://www.openstreetmap.org/?mlat=52. ... 686/5.4739

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 07 sep 2023, 21:10

Plaatjes van dat nieuwe stukje weg. Het stelt eigenlijk geen reet voor want het is maar een kort slingerstukje naar het oudere deel van de Poseidonweg.

Afbeelding
N727 aansluiting A6 en Poseidonweg by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
Poseidonweg, aansluiting A6/N727 by DutchRoadMovies, on Flickr
De wegwijzerplaat is nog niet goed gedraaid. Op de wegwijzers hiervoor is de bestemming Zuiderpark wel zichtbaar gemaakt.

Afbeelding
Poseidonweg beginpunt bij aansluiting A6/N727 by DutchRoadMovies, on Flickr
Nog een ouderwets kombord.

Afbeelding
Poseidonweg, nieuwe deel by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf hier begint het oude deel met gescheiden rijbanen en de hoogspanningsmasten in de middenberm.

Afbeelding
DSCN4941 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN4944 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN4946 by DutchRoadMovies, on Flickr
Een kort schuin stuk dat enkelbaan is. Verderop gaat het onder de naam Minervaweg verder in dezelfde stijl als het voorgaande stuk.

Afbeelding
DSCN4951 by DutchRoadMovies, on Flickr
Bij elke mast kan er gekeerd worden.

Het bedrijvengebied stelt nog niet veel voor en al ziet het er wel geinig uit met die masten in het midden van de weg, het is verder een troosteloos uitziend stukje Lelystad...

Afbeelding
DSCN4957 by DutchRoadMovies, on Flickr
Terug naar de A6/N727.

Afbeelding
DSCN4958 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN4959 by DutchRoadMovies, on Flickr

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 07 sep 2023, 22:52

Jackbauer1350 schreef: do 07 sep 2023, 21:10 een troosteloos uitziend stukje Lelystad...
Volgens mij is dat dubbelop. :duck: :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.