(Bord staat aan het eind van de Duitse BAB61)
Ik zou het leuk vinden als er ook van dit soort borden langs de snelweg komen, net zoals in Frankrijk en ook Duitsland heeft er sinds kort veel meer van staan.
Moderator: Moderatoren
Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen. Ik heb er zelf veel baat bij in de buitenlanden met zo'n systeem.Seat Ibiza schreef:Ik vind ze overbodig en afleidend voor het verkeer. Ben dus ook tegen de "Bob-borden" en aanverwante zaken...
Met het laatste ben ik het eens.Palance schreef:Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen. Ik heb er zelf veel baat bij in de buitenlanden met zo'n systeem.
Maar dat is een heel andere categorie borden! Ik zou er ook niks op tegen hebben om attracties e.d. in bruin te vermelden i.p.v. wit.Palance schreef:Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen.
Het Park Hoge Veluwe heeft een bezoekerscentrum waar je naartoe kan worden geleid. Dat zal met name vanaf de A12 zijn. Maar niet elk object wat op zo'n bruin bord kan worden geplaatst, is ook een feitelijk te bewegwijzeren doel. Daarmee loopt deze mogelijkheid volgens mij spaak.Seat Ibiza schreef:Maar dat is een heel andere categorie borden! Ik zou er ook niks op tegen hebben om attracties e.d. in bruin te vermelden i.p.v. wit.Palance schreef:Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen.
Dus samengevat:
- infobord langs snelweg "Veluwe" (niet bij een afslag) : Overbodig
- Bruin bord (of beter nog: vermelding op bestaand bord in nieuwe kleurstelling) met "Park Hoge Veluwe" (bij een afslag) : Uitstekend!
Als een object niet te bewegwijzeren is, dan moet je het volgens mij dus achterwege laten. Ik zie geen meerwaarde in een bord langs de snelweg "Stelling van Amsterdam" of wat meer hier in de buurt bijvoorbeeld een bord "Mergelland", dat verder geen verwijzing is ergens naar toe.René schreef:Het Park Hoge Veluwe heeft een bezoekerscentrum waar je naartoe kan worden geleid. Dat zal met name vanaf de A12 zijn. Maar niet elk object wat op zo'n bruin bord kan worden geplaatst, is ook een feitelijk te bewegwijzeren doel. Daarmee loopt deze mogelijkheid volgens mij spaak.
Hoe ga je bijvoorbeeld om met de Stelling van Amsterdam, om maar eens een aardig voorbeeld te noemen ?
Tja, ieder gebruik van kleuren verhoogt het risico op kleurenkermis, maar aan de andere kant verschaft het wel extra duidelijkheid. Naar mijn gevoel moet zwart-op-wit worden gebruikt voor doelen binnen een stad: Centrum, Station, wijken, industrieterreinen, enzovoort.Wicher schreef:Het geeft alleen maar weer extra kleurenkermis, ik vind zwart-op-wit duidelijk zat.
Dat zou voor meer steden kunnen, de bekendere bijnamen erbij zetten: Hoofdstad, Hofstad (niet te verwarren met mannen met baardenAlargule schreef:"Domstad Utrecht" met een afbeelding van de Domtoren;
"grachtenstad Amsterdam" met een gestileerde afbeelding van het IJ en de grachtengordel.
'Hoofdstad' vind ik een beetje een grijze term; dan bevalt mijn alternatief 'grachtenstad' (waar de stad ook om bekend staat, naast de wiet) me beter. En 'Hofstad' heeft natuurlijk een nare belading gekregen...Palance schreef:Dat zou voor meer steden kunnen, de bekendere bijnamen erbij zetten: Hoofdstad, Hofstad (niet te verwarren met mannen met baardenAlargule schreef:"Domstad Utrecht" met een afbeelding van de Domtoren;
"grachtenstad Amsterdam" met een gestileerde afbeelding van het IJ en de grachtengordel.), Maasstad, Domstad, Lichtstad, etc.
Bij Alkmaar een bord met kaas erop zetten. Bij Delft iets met blauw (lastig op een monotoon bruin bord, maar goed...). Zo is er voor meer steden wel iets bekends bij te zetten. Ik zie wel mogelijkheden.
Het legt de nadruk op een bepaald aspect van de stad, en voegt in die hoedanigheid dus wel degelijk wat toeWicher schreef:Eigenlijk vind ik onzin als 'Domstad' en 'Grachtenstad' vaak maar overbodig. Zeker bij Amsterdam spreekt gewoon 'Amsterdam' incl een mooi bruin-wit plaatje voor zich. 'Grachtenstad' voegt niks toen.
SomsChrizz schreef:In Montenegro kennen ze geen Cyrillisch?