Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 13 mei 2020, 18:10
Palance schreef: ↑wo 13 mei 2020, 16:38
Er zijn steeds meer toeristische borden met een QR-code erop.
Maar toch geen QR-code die je (als passagier) nog tijdens het rijden zou kunnen scannen? Op informatieborden op parkeerplaatsen zie je ze natuurlijk wel. En het zou wel eens de toekomst kunnen worden; dat er een QR-code op je navigatie verschijnt en je dan door kunt “klikken”.
Als je kijkt naar de oorspronkelijke vraag waarom bruine borden nu precies geplaatst werden: de Fransen zijn ermee begonnen om bovenal de monotonie van het rijden op de snelweg wat te doorbreken (vooral in de 'lege' delen van Frankrijk) en daarbij was het natuurlijk ook een beetje een poging van de tolmaatschappijen om mensen te interesseren voor het gebied rondom de snelweg, zodat ze nog eens op het idee zouden komen om in de nabije toekomst naar de tolweg terug te keren. Het idee dat je op basis van zo'n bord meteen zou kunnen beslissen om naar zo'n bewegwijzerd object te gaan, zat er niet direct ingebakken. Dit uitgangspunt is in de loop van de jaren uitgegroeid naar een middel dat een regio van de wegbeheerder krijgt om zichzelf via de bruine borden te presenteren aan degene die er met hoge snelheid doorheen rijdt en anders niet zou stoppen (in een variant op wat in de VS fly-over country wordt genoemd). Er zijn regels hoeveel bruine borden er per X kilometer snelweg mogen staan. In de Nederlandse borden, die er ooit kwamen als geschenk van de ANWB, lijkt ook het presenteren van de omgeving centraal te staan. Ieder nationaal landschap komt aan bod, en het draait minder om geleiding naar plaatsen waar je dat landschap het beste zou bewonderen.
In andere landen lijkt er nog wel eens wat meer link te zitten tussen afritbewegwijzering en bruine borden. In Duitsland staan ze niet voor niets als een verkapte eerste voorwegwijzer (kilometer of twee voor de afrit, nog voor een eventueel Autohof-bord). In het Verenigd Koninkrijk zie je ook vaak afritpijlen op de bruine borden staan. Het doel wordt in Engeland dan ook daadwerkelijk bewegwijzerd vanaf de afrit. In Duitsland is dat dan weer minder het geval, maar daar is het dan weer sneller zo dat het bruine bord naar een dorpje verwijst dat dan zelf wel weer terugkomt op de reguliere gele bewegwijzering. Dat is echter geen automatisme, maar dat gaat dan ook weer hand in hand met het idee dat de borden allemaal wat minder gericht zijn op een impulsbeslissing en daarmee van mensen die meteen verdere geleiding nodig hebben.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 13 mei 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 13 mei 2020, 18:53
Pino schreef: ↑wo 13 mei 2020, 18:10
Palance schreef: ↑wo 13 mei 2020, 16:38
Er zijn steeds meer toeristische borden met een QR-code erop.
Maar toch geen QR-code die je (als passagier) nog tijdens het rijden zou kunnen scannen?
In theorie zou je een megagroot bord met QR-code kunnen neerzetten zodat je hem op afstand kan scannen

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 13 mei 2020, 19:44
In Duitsland denk men toch dat het bruine bord genoeg is om toeristen te lokken, getuige dit artikeltje uit 2011:

(Wellicht is het ook genoeg als Bützow en Rühn hierna als plaatsen aangegeven staan op de wegwijzers.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 13 mei 2020, 20:03

Lokken zeker, maar de vraag is of men dan een impulsbeslissing verwacht “hee daar ga ik nu kijken” of eerder een terugkeer op een later moment. De kans op het laatste lijkt me veel groter dan het eerste.
-
Janv
- woonerf
Bericht
door Janv » do 14 mei 2020, 9:25
Interessant om te lezen hoe het is ontstaan (het verhaal van Pino), maar in Nederland wordt het dus niet zo heel actief gebruikt.
De borden worden neergezet maar verder zit er (vaak) geen infrastructuur om de toerist te informeren (laat staan te lokken), is mijn indruk.
Als ik het goed begrijp is het motief dus (inderdaad) toerisme, maar slechts halfbakken uitgevoerd
Ik heb zelf nog nooit een bruin bord met QR-code gezien, en vraag me eigenlijk ook af of dat wel werkt. Lukt het je (als passagier) om zo'n QR-code, terwijl je er met 100+ KM/u op af rijdt, te scannen?
En dan nog maar te zwijgen over of iemand die linkjes en sites achter de QR-code voor de tijd dat het bord er staat bijhoudt. Dat zullen allemaal andere (lagere) overheden en wellicht ook commerciële partijen zijn.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » do 14 mei 2020, 9:46
De eerste bruine borden in Nederland dateren vermoedelijk uit de jaren '80 of '90 en waren in Zeeland te vinden. Ze leken erg op de stijl die in Vlaanderen gangbaar was:
Wat later zijn iets andere bruine borden in Limburg geplaatst:

(Foto van Harry)
Beiden waren vermoedelijk provinciale projecten. Rond de eeuwwisseling kwamen een paar bruine borden langs de snelwegen aan de randen van de Veluwe, ook dit was een provinciaal initiatief:
In 2008 plaatste de ANWB een reeks van 24 verschillende ontwerpen ter gelegenheid van het 125-jarige bestaan, deze stonden vooral bij natuurgebieden. Later heeft de ANWB in opdracht nog meer borden ontworpen; o.a. alle UNESCO Werelderfgoed in Nederland mag zo'n bord hebben, vandaar dat bv. het Rietveld-Schröderhuis en de Van Nellefabriek zulke borden hebben. Dit is nu min of meer het standaardontwerp voor zulke borden:

(Foto van Harry)
Al heeft bv. Schokland een afwijkend ontwerp:

(Foto van Harry)
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » do 14 mei 2020, 9:57
Rond de stelling van Amsterdam zijn op o.a. de A9 en de A7 door de ANWB rond 2008 ook bruine borden geplaatst, zoals
hier. Dat was ook onderdeel van het bruine borden project in het kader van 125 jaar ANWB. Voor mijn gevoel is dat niet echt om 'toeristen te lokken', maar meer om de weggebruiker bewust te maken van de omgeving waarin hij rijdt. Dat kan natuurlijk ook een doel zijn.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 14 mei 2020, 10:04
Coen Tunnel schreef: ↑do 14 mei 2020, 9:46
Al heeft bv. Schokland een afwijkend ontwerp:
Mij staat bij dat ook Flevoland al 'provinciale' bruine borden was gaan plaatsen langs haar wegen, voordat er zoiets ontstond als een landelijke ANWB-stijl en landelijke bruine borden voor UNESCO werelderfgoed. Wellicht heeft Chris dit op zijn netvlies / onder een knop?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » do 14 mei 2020, 10:08
Afgaande op deze oude post van Kaaiman zijn die borden van Schokland inderdaad wat ouder, dat verklaart dan het afwijkende ontwerp:
Kaaiman schreef: ↑wo 01 feb 2017, 13:33
Op welke site staat je overzicht van toeristische borden?
Heb je het ir. Woudagemaal-bord op de A6 bij Lemmer al? Overigens viel me op dat de A6 sowieso relatief veel toeristische borden heeft, ook al wat oudere zoals van Schokland.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 14 mei 2020, 15:40
De ANWB kwam met dit setje borden, waarvan Winterswijk inmiddels weer verdwenen is.

(Bord in tuin ANWB-kantoor, foto 2013)
Ik zie trouwens dat ik van sommige borden nog wel een betere foto mag schieten...
https://wegnummers.nl/nl/xbruin1.html
https://wegnummers.nl/nl/xbruin2.html
--Harry.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » do 14 mei 2020, 20:54
Ook in de Beemster waren wat borden geplaatst, nog voordat de ANWB met de bruine borden kwamen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » vr 15 mei 2020, 13:52

Dat kan, maar de huidige borden zijn van
na de ANWB-actie.
--Harry.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » zo 17 mei 2020, 13:19
De buitenring Parkstad heeft ook nieuwe borden:
https://www.agmi.nl/nl/nieuws/nieuwe-to ... d-en-n281/
Ik twijfel of dit via de NBd is gelopen, maar ze zien er wel mooi uit.

-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » zo 17 mei 2020, 16:10
Op het ontwerp van de borden heb ik eigenlijk ook weinig op te merken. Duidelijk zat.
Ook het principe van een route-verwijzing kan ik waarderen.
Wat blijft is dat de provincie op een stroomweg objecten heeft verwezen die eigenlijk niet verwezen zouden moeten worden op grond van de criteria uit het aanduidingenbeleid. Maar ja, thans is het nu eenmaal zo geregeld dat elke regionale of lokale wegbeheerder (=overheid) zelf mag besluiten in hoeverre ze afwijkt van het aanduidingenbeleid.
Daar valt alleen wat aan te doen als een mogelijk toekomstig landelijk Kader Bewegwijzering door de minister dwingend wordt vastgesteld voor alle wegbeheerders.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » zo 17 mei 2020, 16:36
Dat laatste zou wel heel erg welkom zijn, met de wildgroei aan bewegwijzering.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » zo 17 mei 2020, 16:42

Inderdaad.
Dan komt er weer een bepaalde standaard terug. Nu begint het een ratjetoe te worden, waar eerder wel eenheid was.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » zo 17 mei 2020, 17:35

Toch zou ik dit soort handelen vanuit de provincies ook duiden als een heel duidelijke indicatie dat men meent dat het aanduidingenbeleid voor toeristische dingen vanaf stroomwegen aan de krappe kant is. In krimpregio’s waar een beetje meer toeristische ontwikkeling economisch zeer wenselijk is, moet je die ruimte ook wel willen geven, meen ik. Minder omwille van de geleiding, meer omwille van de regio zelf. In Groot-Brittannië is daar in de richtlijn zelf expliciet ruimte voor: in dunbevolkte gebieden mag voor getalscriteria naar boven worden afgerond.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 19 mei 2020, 12:55

Maar
exposure is geen doelstelling van bewegwijzering.
Voor exposure zijn andere middelen. Mediareclame, (elektronische) billboards, etcetera.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 19 mei 2020, 15:48

Geen klassieke doelstelling inderdaad. Maar bruine borden doorkruisen die doelstelling toch al, in ieder geval het soort semi-billboard met een beeld van een dorpje, een landschap, een museum. En laten we eerlijk zijn: waar het gaat om horeca langs de weg (op verzorgingsplaats en afrit) doen we ook best wel wat dat meer lijkt op exposure en minder op geleiding. Dit mede om mega-reclames naast de weg te voorkomen. Dus je staat voor de vraag in hoeverre je de bewegwijzering wilt laten verwateren.
De plaatsen langs de doorgaande wegen én de genoemde horeca-bedrijven zien het hoe dan ook collectief als zeer effectieve reclame, dus de vraag is in hoeverre je dan als wegbeheerder wilt meedenken. Ik zeg: doen, binnen grenzen. Die ik zou stellen op basis van “alleen op gepaste afstand van normale bewegwijzering” en “met een layout die duidelijk afwijkt van geleidende bewegwijzering.”
De parallel met billboards is daarbij ergens wel op zijn plaats. Die laten we langs de meeste wegen gewoon toe, en langs snelwegen kan op gepaste afstand ook flink geadverteerd worden op een wijze dat de weggebruiker dat ziet. Dat alles een beetje ordenen met gestandaardiseerde borden die lijken op bewegwijzering, maar die feitelijk (hoofdzakelijk) andere doelen dienen, vind ik eigenlijk wel positief.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door GuteFahrt » di 02 jun 2020, 12:10
GuteFahrt schreef: ↑ma 22 apr 2019, 16:50

Van dat natuurgebied (Holtingerveld) staat nu ook een groot exemplaar langs de A32 t.h.v.

Steenwijk-Zuid richting Friesland. Dit weekend gespot. Helaas geen foto, het was donker.
Nu wel een foto:
SV Beeld:
https://goo.gl/maps/EYDQ7HyMj2JTjPsK9
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » di 02 jun 2020, 12:25

Ter vergelijking het kleinere bordje op het OWN (juni 2019, ook hier is inmiddels een "toegangspoort"-bordje toegevoegd).
- SPOILER: TOON

--Harry.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » di 02 jun 2020, 18:35
En worden nu alle bruine borden van ruiters voorzien met de toegangspoort?

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door GuteFahrt » di 02 jun 2020, 18:42
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » wo 03 jun 2020, 10:13
GuteFahrt schreef: ↑di 02 jun 2020, 12:10
GuteFahrt schreef: ↑ma 22 apr 2019, 16:50

Van dat natuurgebied (Holtingerveld) staat nu ook een groot exemplaar langs de A32 t.h.v.

Steenwijk-Zuid richting Friesland. Dit weekend gespot. Helaas geen foto, het was donker.
Nu wel een foto:
SV Beeld:
https://goo.gl/maps/EYDQ7HyMj2JTjPsK9
Dank voor deze melding.
Dit bord is niet in opdracht van RWS geplaatst en staat ook niet op rijksgrondgebied.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 03 jun 2020, 20:12

Een beetje te vergelijken dus met dit bord dat naast de A7 staat bij Leek.
Reclame dat door de bruine kleur doet vermoeden dat het een algemeen belang dient.

--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 03 jun 2020, 20:51

Je kunt toch moeilijk het gebruik van de kleur bruin gaan verbieden op borden die net buiten de grond van de wegbeheerder worden geplaatst. Bij Harderwijk zag ik afgelopen week trouwens ook een heel Harderwijk-reclameding net rechts van de rijksgrond staan. Niet in het bruin, maar dichtbij de weg genoeg om bovengemiddeld je aandacht te trekken. Het bevestigt me toch wel in mijn denken dat een beetje meer ruimte geven aan de toeristische sector op bruine borden in de berm tegen strikte voorwaarden echt wel kan helpen. Hoewel er natuurlijk ook een enorm hellend vlak in zit: je zult altijd de gevallen houden die buiten de kaders vallen en dan zelf maar gaan knutselen ...
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 03 jun 2020, 21:06
Volgens mij is het eerder "niet aan kunnen pakken" dan "meer ruimte geven". Net als met hinderlijke lichtreclames.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 03 jun 2020, 22:19

Mijn punt is omgekeerd. Je kunt jezelf het nodige hinderlijke spul besparen door meer ruimte te geven voor bruine bermborden. Dat is feitelijk wat ooit al is gedaan met allerlei horeca (aangeven dat er een AC Restaurant op een afrit zit) en de merken op een verzorgingsplaats. Maar met toeristische dingen blijft het heel krampachtig.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » wo 03 jun 2020, 22:21
Blijkbaar is het inzicht dat men die ruimte niet wil geven. Daardoor gaat men inderdaad zelf maar wat plaatsen, op een plek waar er niets aan gedaan kan worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 03 jun 2020, 22:41

Zoveel is duidelijk. Maar waarom wil “men” niet doen wat de meeste landen in West-Europa wel doen, namelijk net wat meer ruimte geven aan vormen van kleiner toerisme in dunbevolkte gebieden? We lijken de lat veel hoger te leggen dan anderen.