Toeristische borden langs snelweg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Toeristische borden moet langs de snelweg komen te staan!

Goed idee!
122
66%
Overbodig, staan al teveel borden langs de snelwegen
30
16%
Geen idee, maakt me niet uit. Ik mis ze in ieder geval niet.
34
18%

Totaal aantal stemmen: 186

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 jun 2020, 22:42

Misschien omdat Nederland veel kleiner is met véél meer aansluitingen/knooppunten en dús al meer borden?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 jun 2020, 22:49

^^ Zou ikzelf onderdeel van een richtlijn bruine borden maken: tenminste X meter ná een voorafgaande aansluiting, tenminste Y meter vóór de eerste voorwegwijzer van de opvolgende. Zal de Randstad redelijk vrij van dit soort borden houden, maar genoeg plaatsen waar het wél zou kunnen. Zeker natuurschoon ligt natuurlijk niet in gebieden met grote afritdichtheid.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 jun 2020, 23:22

Persoonlijke mening: maar dan nog moet je zomaar alles langs de weg plompen. Strenge criteria blijven nodig, al kun je je afvragen of ze nu niet té streng zijn. Soms moet je wel een beetje pragmatisch blijven denken. Het nadeel daarvan kan echter wel zijn dat het een precedent schept. Bewegwijzering heeft een enorm sterke exposure waarde voor gemeenten én bedrijven/attracties/... Men denkt dat door een bordje veel meer bezoekers langs komen "en als bedrijf A een bordje mag, dan wil ik er ook één!" Dan is het einde ook zoek. Uiteindelijk is bijna geen weggebruiker gebaat bij al die informatie. Dat soort economisch-recreatieve bestemmingen lenen zich namelijk perfect voor navigatiesystemen (in ieder geval tot je de snelweg af bent).
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 jun 2020, 8:58

^^ Ah, het Rosada/Bataviastad-trauma :) Grotendeels eens met bovenstaande. Laat in die zin ook voorop staan dat Landgoed Nienoord nooit bewegwijzering vanaf de A7 zal krijgen, dus zij en vergelijkbare bedrijven zullen dan dus ook de randen blijven opzoeken. Maar ik denk dat je met de getalscriteria wat omlaag zou kunnen, waarbij ik met name wel een zwak heb voor de Britse regel dat in dunbevolkte gebieden op wegen met lagere intensiteiten naar beneden toe mag worden afgeweken. Met zo’n regel schep je ook een basis waarmee je op landelijke basis gelijkheids-argumenten kunt voorkomen.

Waar het de grote bruine panelen aangaat, zou ik denken dat Rijkswaterstaat dit volledig aan de regio’s zou moeten laten, zoals je ook in Frankrijk ziet. Daar is de boodschap “er mogen X borden per 50 kilometer staan, in Y zones mogen ze niet, Z zijn de ontwerpregels en verder regel en betaal je het zelf maar.” Mag de provincie het met zijn eigen toeristische sector uitvechten. In Duitsland werkt dat, dankzij de koppeling tussen Autobahnämter en deelstaten, feitelijk ook zo.

Uiteindelijk geldt zowel voor bruine doelen op de borden als voor dat soort panelen: het voegt als geleiding weinig toe, zeker wanneer iedereen navigatiesystemen gebruikt. De regio’s willen echter juist diegenen bereiken die niet op weg zijn naar de specifieke attracties en laten zien “kijk wat hier allemaal ook kan.” Helemaal geen geleiding in klassieke zin, eerder reclame. Deze 'reclame op bewegwijzering' is een trend die zeker op gemeentelijke wegen al lang en breed is ingezet en op provinciale wegen ook wel een beetje (verschilt wat per provincie). Op grotere doorgaande assen moet je hem zeker niet in die vorm willen geven, maar af en toe een trailblazer N34 Hunebed Highway doet geen pijn en er is veel meer te verzinnen dat juist in landelijke omgevingen nog best met een extra bermbordje kan. Formuleer liever een lijst mitsen in plaats van een eeuwig ‘njet want het heeft geen geleidingswaarde'. Daarmee jaag je alleen maar regio’s tegen je in het harnas die zien wat elders wel kan (zie Wildlands) en het leidt tot onvermijdelijke wildgroei net buiten de rijksgrond van dingen die als bermbord best uit hadden gekund.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 04 jun 2020, 14:43

(Bewegwijzerings)borden zijn een noodzakelijk kwaad. Je hebt ze nodig om juist verkeersgedrag en daarmee een hogere verkeersveiligheid te bewerkstelligen. Echter borden leiden ook af. Als er vanuit de rijtaak geen noodzaak is om een bord te plaatsen, moet je dat dus ook niet willen. Elke seconde dat een weggebruiker zijn blik afwendt van het verkeer, is een seconde dat een groter verkeersveiligheidsrisico aanwezig is. Dus om nou het hele land vol te knallen met borden "omdat er nog wel wat ruimte is langs de weg", is uit oogpunt van verkeersveiligheid het paard achter de wagen spannen. Als bedrijven/instellingen/landgoederen/objecten anderzins meer exposure willen, laten ze dan lekker in de media reclame inkopen. Een bord langs de weg is simpelweg niet het goede middel daarvoor.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 04 jun 2020, 15:51

En je moet uitkijken dat bewegwijzering geen commercieel dingetje gaat worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 jun 2020, 16:21

Rene schreef: do 04 jun 2020, 14:43(Bewegwijzerings)borden zijn een noodzakelijk kwaad. Je hebt ze nodig om juist verkeersgedrag en daarmee een hogere verkeersveiligheid te bewerkstelligen. Echter borden leiden ook af. Als er vanuit de rijtaak geen noodzaak is om een bord te plaatsen, moet je dat dus ook niet willen. Elke seconde dat een weggebruiker zijn blik afwendt van het verkeer, is een seconde dat een groter verkeersveiligheidsrisico aanwezig is. Dus om nou het hele land vol te knallen met borden "omdat er nog wel wat ruimte is langs de weg", is uit oogpunt van verkeersveiligheid het paard achter de wagen spannen. Als bedrijven/instellingen/landgoederen/objecten anderzins meer exposure willen, laten ze dan lekker in de media reclame inkopen.
De realiteit is dat een vorm van aandacht langs de weg zo verrekt efficiënt is (en efficiënter dan een grootschalige landelijke mediacampagne) dat men opties blijft zoeken langs de rand van de weg. En kleurige lichtmasten leiden zo mogelijk nog meer af, evenals dingen die net buiten de berm worden neergezet. Laat die weggebruiker dan maar een halve seconde zijn blik afwenden naar iets dat dichter op de weg staat en onderworpen is aan ontwerpeisen van de wegbeheerder gericht op "rust in de tent". En ja, dat maakt bewegwijzering een beetje commercieel, maar dat is een weg die op veel manieren allang is ingeslagen.

Voor de rest snap ik de redenering "less is more" heel goed, maar we zetten hem tegelijkertijd wel veel zwaarder aan dan landen om ons heen doen. Zijn wij zoveel anders dan die andere landen? Misschien in het feit dat we een dichterbevolkt land zijn, met een wat grotere afrit-dichtheid. Dat lijkt me echter geen rechtvaardiging voor een algemeen 'nee'. Nordrhein-Westfalen plaatst dit soort borden ook, maar uiteraard veel minder in zijn dichtstbevolkte gebieden. Hoeveel kom je er tegen in het Ile de France? Er is trouwens nog wel een kanttekening te plaatsen bij "less is more", namelijk dat de borden ook kunnen helpen de monotonie een beetje te doorbreken (daar zijn de bruine panelen immers voor voorzonnen), waarmee die halve seconde net iets minder aandacht bijdraagt aan langere tijd niet wegdommelen. Nu is dat in Nederland niet aan de orde, als er een keertje zeven kilometer tussen twee afritten zit, maar ik wil het maar genoemd hebben.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 01 jul 2020, 11:12

Nog wat over toeristische borden in Duitsland (zie o.a. vorige pagina) en het mogelijke effect. Daar is bij onze oosterburen onderzoek naar gedaan door de Hochschule Harz. Mooi artikeltje daarover van Absatz Wirtschaft: https://www.absatzwirtschaft.de/tourism ... hn-170534/

Professor Sven Groß von der Hochschule Harz in Wernigerode und sein Team haben sich im Rahmen einer Studie mit der Wirkung der braun-weißen Werbeschilder beschäftigt, die am Streckenrand auf touristische Highlights der gerade durchquerten Region hinweisen – und dabei ein paar erstaunliche Erkenntnisse gewonnen.

Er staat zoal in dat slechts 4% van de ondervraagden in het onderzoek de borden 'over het hoofd ziet.' 2/3 kan zich concrete informatie voor de geest halen. De toeristische doelen worden ook wel spontaan bezocht en niet alleen ter kennisgeving aangenomen. Bijna 1/6 heeft zich daar wel eens aan 'gewaagd.' Details over de grootte van het onderzoek staan niet genoemd, maar vond het wel aardig te lezen.

Sinds halverwege de jaren '80 worden de touristische Unterrichtungstafeln in Duitsland geplaatst. Wat cijfers, er staan er inmiddels meer dan 3400 in de Bondsrepubliek met ongeveer 1800 verschillende motieven. Alleen in Bayern staan er meer dan 800.

De afsluitende opmerking, een beetje met een knipoog:

Nun ist Bayern nicht nur an touristischen Ausflugszielen reich, es zählt neben NRW und Baden-Württemberg laut aktueller ADAC-Staubilanz auch zu den staureichsten Bundesländern. In dieser Konstellation dürfte das subtile Tourismusmarketing am Straßenrand gerade im Freistaat seine Wirkung entfalten und gestresste Reisende an der nächsten Abfahrt zum einen oder anderen ungeplanten Abstecher animieren.

Er is inderdaad ook een app rondom dit thema, genaamd "Erlebnisguide." Daarover hier meer:

https://www.teckbote.de/startseite_arti ... 34624.html

Bei momentan 40 Stationen an den Autobahnen in Baden-Würt­temberg gibt es sogar eine Minute Infos. So werden Autofahrer auf der A 8 bei Aichelberg in 60 Sekunden über die drei Kaiserberge und das Stauferland informiert. „Wir achten dabei auf interessante Informationen, um individuellen Besonderheiten hervorzuheben. Eine historische Altstadt haben viele“, sagt Dominic Fischer. Er will mit seiner App „mehr als Wikipedia bieten“. Gleichzeitig zeigt eine aufpoppende Karte auf dem Handy, wie man am schnellsten zum beschriebenen Ziel kommt.

Mooi exemplaar bij de Albaufstieg op de A8:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jul 2020, 13:30

Ik heb onlangs dit boekje gekocht, waar alle bruine borden langs de Duitse Autobahnen in vermeld staan plus een korte beschrijving van wat er op het bord vermeld staat. Leuk boekje:

Afbeelding

O.a. voor € 9,09 in Nederland te koop bij bol.com.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 01 jul 2020, 14:10

Coen Tunnel schreef: wo 01 jul 2020, 13:30 waar alle bruine borden langs de Duitse Autobahnen in vermeld staan
Tot wanneer? Volgens mij staan er in een maand tijd bundesweit zo weer 5 tot 10 exemplaren bij. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 01 jul 2020, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 01 jul 2020, 14:46

landesweit = in een bundesland
bundesweit = in de hele BRD

;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 01 jul 2020, 15:04

Nu is het wachten op het Franse equivalent van dat boekje.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 01 jul 2020, 15:56

GuteFahrt schreef: wo 01 jul 2020, 11:12Er staat zoal in dat slechts 4% van de ondervraagden in het onderzoek de borden 'over het hoofd ziet.' 2/3 kan zich concrete informatie voor de geest halen. De toeristische doelen worden ook wel spontaan bezocht en niet alleen ter kennisgeving aangenomen. Bijna 1/6 heeft zich daar wel eens aan 'gewaagd.'
Als een 16% van de weggebruiker *ooit* spontaan een op een bruin bord beschreven doel is gaan bezoeken, klinkt dat niet als heel veel. Misschien dan toch eens doorvragen hoe vaak dat dan geweest is in de afgelopen vijf jaar. De 2/3e-score is enorm, en in die zin precies waarom de plaatsen/streken veel liever zo’n bord willen dan dat ze via de klassieke kanalen reclame maken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jul 2020, 16:03

GuteFahrt schreef: wo 01 jul 2020, 14:10
Coen Tunnel schreef: wo 01 jul 2020, 13:30 waar alle bruine borden langs de Duitse Autobahnen in vermeld staan
Tot wanneer? Volgens mij staan er in een maand tijd bundesweit zo weer 5 tot 10 exemplaren bij. :mrgreen:
Het boekje is van 2014. Ik had het destijds wel in een Duitse boekhandel gezien, maar niet gekocht. Maar ik had nog een bol.com-cadeaubon (kerstgeschenk) en ik zat eens te kijken en ze hadden hem daar op voorraad. Dus vandaar dat ik het enkele weken terug toch maar heb gekocht. :)

Misschien een paar jaar later niet meer helemaal compleet, maar desalniettemin een alleraardigst boekje.

antsjuuh
zandpaadje

Bericht door antsjuuh » ma 06 jul 2020, 15:54

Willem schreef: wo 01 jul 2020, 15:04 Nu is het wachten op het Franse equivalent van dat boekje.
Inderdaad, ik zoek me suf om de afbeelding op de A29 Amiens met de jules verne :o

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 09 jul 2020, 15:57

Tsjechische tekst op dit exemplaar (geplaatst deze week):

Afbeelding

https://www.wochenendspiegel.de/erstes- ... ild-steht/

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 09 jul 2020, 18:22

En in het Saarland kom je weer Franse teksten tegen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 jul 2020, 0:22

^^ Ik was er vorige maand en het viel mij ook al op dat daar de nodige borden tweetalig zijn.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » ma 24 jan 2022, 17:28

Is het bekend waarom Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen niet op bruine borden langs de A59 verschijnt? Ik dacht namelijk dat Nationale parken hiervoor is aanmerking kwamen?
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 27 jul 2022, 10:21

Sinds zeker eind mei is mij opgevallen dat er wat toeristische (wit op bruin) borden zijn geplaatst langs de A1 en de A35 welke op landgoed Twickel bij Delden wijzen. De laatste tijd heb ik gezien dat het er steeds meer zijn geworden. Bij elkaar staan er denk ik wel 6 exemplaren per rijrichting verdeeld over de A35 en de A1.

De borden "sommen dan op" wat er te zien/doen/wandelen is, o.a. Umfassungsweg, een oliemolen, Deldeneresch, ...

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » wo 27 jul 2022, 11:11

^^ Even snel gegoogeld en kwam dit kleine artikel tegen.
https://www.nieuwsuitdelden.nl/nieuws/t ... de-snelweg

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 jul 2022, 19:33

Ook een nieuw bruin bord gezien op de A27 over het natuurgebied van het Gooi.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 28 jul 2022, 13:56

Dennal schreef: wo 27 jul 2022, 11:11 ^^ Even snel gegoogeld en kwam dit kleine artikel tegen.
https://www.nieuwsuitdelden.nl/nieuws/t ... de-snelweg
Ah, zit dat zo. Niet bepaald less is more. Rijkswaterstaat zal wel blij zijn (niet).

:|

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 28 jul 2022, 17:24

Rondom de Maashorst zijn vrij recent ook stapels van die bruine borden verschenen.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » do 28 jul 2022, 22:33

Boven op de huidige? ^^

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 29 jul 2022, 16:39

^^
Die staan er blijkbaar al langer ja. Al zeker een jaar of anderhalf volgens GMaps. Bijzonder hoe vaak je daar gewoon voorbij kunt rijden zonder dat het opvalt (in mijn geval die langs de Rondweg ter hoogte van Uden). Daar moet ik minstens 100x langsgereden zijn in de afgelopen anderhalf jaar.

Wel chique langs een gemeentelijke weg in ieder geval.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 18 aug 2022, 22:56

harry schreef: wo 27 jul 2022, 19:33 Ook een nieuw bruin bord gezien op de A27 over het natuurgebied van het Gooi.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 19 aug 2022, 6:14

^^ Die is in de plaats gekomen van het bordje "Utrechtse Heuvelrug". De Noord-Hollanders hebben al wat langer moeite met deze Utrechtse benaming en blijkbaar is dit de oplossing.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 19 aug 2022, 11:43

^^ Dat bordje met tekst heeft het nog best lang volgehouden. Die bordjes hebben ook aan de A12 gestaan, maar in 2009 was er één al vervangen door het huidige ontwerp:

https://maps.app.goo.gl/aQb8BQWbESiqH2PaA

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 19 aug 2022, 12:59

Langs de A28 staan ze nog steeds.
Richting Utrecht: https://www.google.nl/maps/@52.1270054, ... 8192?hl=nl
Richting Amersfoort: https://www.google.nl/maps/@52.108549,5 ... 8192?hl=nl