Toeristische borden langs snelweg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Toeristische borden moet langs de snelweg komen te staan!

Goed idee!
118
66%
Overbodig, staan al teveel borden langs de snelwegen
30
17%
Geen idee, maakt me niet uit. Ik mis ze in ieder geval niet.
32
18%

Totaal aantal stemmen: 180

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 30 jun 2007, 18:45

Die van Rotterdam vind ik wel wat rommelig...Daar mogen wel wat items vanaf... :roll:

En het Eindhovense bord, daar mag ook wel één ding vanaf... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 30 jun 2007, 18:47

Alleen dan iets minder druk, met alleen de meest elementaire stadsbepalende elementen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 30 jun 2007, 19:15

Deze borden zouden eventueel de agglomeratieborden kunnen vervangen.

Hier nogmaals het principe:
Afbeelding

Stadsbepalende elementen zeg je?
Wat moet je met de Bossche Bol eigenlijk in zo'n voorbeeld. Geen beeldbepalend gebouw, maar wel iets waar de stad ook om bekend staat in dit geval.
Laatst gewijzigd door praatpaal op wo 04 jul 2007, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 01 jul 2007, 11:10

Mooie borden zijn het wel!

Maar in Den Bosch valt toch wel iets beters erop te zetten dan het Provinciehuis, dat immers zo ook wel op de snelweg te zien is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 01 jul 2007, 12:23

Standbeeld Jeroen Bosch, de Binnendieze, de vesting met "Citadel".

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 01 jul 2007, 12:30

In plaats van de hele collectie stadsbepalende elementen zie ik er liever eentje echt mooi uitgelicht - in plaats van met alleen een heel basaal silhouet.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » zo 01 jul 2007, 13:21

^ Je bedoelt zoals bij de voorbeelden van Rotterdam en Eindhoven op de vorige pagina?

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » zo 01 jul 2007, 14:53

EDIT: post was dubbel op
Laatst gewijzigd door praatpaal op do 05 jul 2007, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 01 jul 2007, 16:06

@Praatpaal, in alle drie de voorbeelden heb je een collage gemaakt van bezienswaardigheden van de stad. Dat vind ik -hoe mooi de collages ook zijn- drie keer jammer. Voor Rotterdam zie ik bijvoorbeeld liever één karakteristiek beeld. Denk aan de combinatie van de Erasmusbrug met de Wilhelminakade. Of de skyline. Voor Den Bosch ligt de Sint Jan voor de hand, of de Dieze. In beide gevallen niets anders.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » zo 01 jul 2007, 16:11

2 dingen voor Nijmegen. Al meer naar wens? ^^

Afbeelding

Utrecht; 1 ding:
Afbeelding

Het is echter heel moeilijk om 1 echt vertegenwoordigend gebouw te plaatsen. Bij Utrecht heel simpel, bij andere steden alweer veel moeilijker.
Laatst gewijzigd door praatpaal op wo 04 jul 2007, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 01 jul 2007, 17:52

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om 1 beeldbepalend toeristich element eruit te kiezen voor op een bord. Een provinciehuis in 's-Hertogenbosch is weliswaar beeldbepalend vanwege zijn hoogte, maar zou ik zeer zeker geen toeristische attractie willen noemen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 01 jul 2007, 22:06

Leuke ontwerpen. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 02 jul 2007, 8:15

Ik zou bij Rotterdam alleen kiezen voor de Erasmusbrug, de Euromast en wat havenkranen. 3 typerende elementen voor deze stad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 jul 2007, 8:23

Ander punt: als je zo naar de eerder in deze draad geposte foto's uit Duitsland en andere landen kijkt, zie dat er eigenlijk maar nauwelijks gebruik wordt gemaakt van een bruine achtergrond met daarop het "plaatje" in het wit. Veeleer maken ze de achtergrond veeleer wit, met daarop de bezienswaardigheid in wit. Dat geeft je ook de optie om net een paar andere tinten te gebruiken, zoals het lichtgroen en rood dat je op de nieuwe Nederlandse borden ook ziet terugkomen. Daarnaast geeft de witte achtergrond een zekere rust aan het geheel.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 02 jul 2007, 10:13

Persoonlijk vind ik de donkere achtergrond juist mooi en het contrast die het wit erop aanbrengt erg eenvoudig en duidelijk. Ik vind dit door de eenvoud juist rust uitstralen. Verder vind ik de witte rand voldoende om het als bord uit de verf te laten komen.

Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn mening. Natuurlijk is kritiek welkom. ;)

Persoonlijk ben ik er bijvoorbeeld bij de Dom niet uit of deze te gedetailleerd is, of juist niet. Ik vind hem zo in ieder geval ook prima.

Tegenwoordig worden bij grote steden dit soort agglomeratieborden gebruikt:
Afbeelding

In plaats van die agglomeratieborden zie ik dus dit liever in de plaats komen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door praatpaal op do 05 jul 2007, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 04 jul 2007, 14:40

Rotterdam:

Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 05 jul 2007, 16:30

De Erasmusbrug is niet herkenbaar op deze manier.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 jul 2007, 16:41

De tuien zijn net zo kenmerkend van de brug als wat je nu op dat bord ziet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 05 jul 2007, 17:46

Dat ms wel, maar als je die afbeelding ziet, dan denk je eerlijk gezegd toch niet aan een brug he?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 06 jul 2007, 11:19

^^ Precies, dat bedoel ik ook. En er hoeven natuurlijk niet precies genoeg tuien aan te zitten als aan de brug. Het gaat tenslotte om het idee. :)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 06 jul 2007, 15:28

Ik vind deze borden te complex, te toeristisch (steden zijn geen toeristisch doel, de dingen IN die steden wel), en lelijk.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 06 jul 2007, 17:07

In het buitenland ook?
Afbeelding

In Nederland is tegenwoordig alles geabstraheerd, dus ik vind het wel prima zo.

Te complex? Waarom denk je dat ik die tuien bij de Erasmusbrug heb weggelaten? :mrgreen:

Heb je zelf alternatieven, of wil je ze uberhaupt niet? Kan overigens...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 06 jul 2007, 17:25

Het is verrekt lastig om zo'n tekening te maken op zo'n manier dat je het getekende object met 120 km/h herkent. Niet teveel detail, en ook niet te weinig. Komt bij dat jij het jezelf moeilijk hebt gemaakt door geen witte achtergrond te gebruiken. Daardoor zit je vast aan twee kleuren bruin en wit, waar je met een witte achtergrond nog met schaduwen e.d. kunt werken. Voor de Erasmusbrug heb je de tuien volgens mij overigens wel degelijk nodig. Op tekeningen en logo's zie je ze niet voor niets altijd terugkomen.

Al me al zal de tekening op het bruine bord altijd een slap aftreksel zijn van de werkelijkheid. Het gebruik van een foto of veel kleurtjes werkt anderzijds ook niet, want zo'n bord is na een paar jaar zo vaal dat je ook niets meer herkent. Alternatief kan zijn om het toeristische doel aan te kondigen zonder plaatje. Heb ik in Zuid-Afrika veel gezien en zal min of meer hetzelfde doel bereiken als een bruin bord mét plaatje. Dat zal alleen dan een verwijzing zijn naar specifieke toeristische doelen, nooit naar een stad als geheel.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 06 jul 2007, 17:41

Afbeelding

Persoonlijk vind ik het juist mooi wanneer er een sterk contrast is tussen twee kleuren. Een witte achtergrond vind ik het geheel juist onduidelijk maken.

Je hoeft ook niet elk detail gezien te hebben. Alle details bij elkaar maken het geheel echt wel een stuk herkenbaarder. Een afbeelding vind ik zelf wel veel sterker dan een zooitje woorden op een bord. Uiteraard kun je de doelen zelf wel op bepaalde afslagen aangeven.

Uiteraard moeten zulke ontwerpen verfijnd worden als ze worden uitgevoerd, daar ben ik het mee eens. Bovendien moet het wegbeeld niet verstoord worden in die zin dat het te druk of onduidelijk wordt.
Laatst gewijzigd door praatpaal op vr 06 jul 2007, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 06 jul 2007, 17:56

Het liefst heb ik ze überhaupt niet. Toeristische attracties op bruine borden, prima. Maar geen steden op bruin, en al helemaal niet als agglomeratiebordvervanger. Bruine borden moet je altijd kunnen negeren. Er mogen dus geen belangrijke dingen opstaan.

Het Duitse bord is duidelijker vanwege de witte rechthoek. Tekeningen zijn duidelijker op een witte achtergrond, en ongeacht hoeveel tekeningen je er in plaatst, voor de complexiteit van het algemene bord blijft het met de witte rechthoek 1 object.

Bij steden zie ik op borden liever 'n wapen of logo dan tekeningen van de bezienswaardigheden. Wil je de Euromast op een bord? Prima, maak een bord met alléén een Euromast en zet eronder "Euromast", niet "Rotterdam".

Overigens vind ik Rotterdam geen goed voorbeeld. Veel te complexe situaties op de snelweg. Dat moet je niet nog verder verzieken met allerhande onbelangrijke borden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 06 jul 2007, 21:42

Juerd schreef:Bruine borden moet je altijd kunnen negeren. Er mogen dus geen belangrijke dingen opstaan.
Mee eens. Maar het Welkom bord met het vervangende wenummer eronder lijkt me een bord dat je eigenlijk niet moet kunnen missen...

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 06 jul 2007, 21:46

Het enige dat daarvan boeit is het wegnummer, en da's niet op bruin :). Sowieso is het wegnummer niet zo heel belangrijk, want dat komt vanzelf op de borden zodra je een beslissing moet nemen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 19 jul 2007, 11:19

[url=http://www.vermolen.com/]Vermolen Groep Nieuwsbrief[/url], 10 juli 2007 schreef: Een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer is een cruciaal uitgangspunt van wegbeheer en daarmee ook van bewegwijzering. Een effectieve manier om deze doorstroming te bevorderen is het aanbieden van betrouwbare en uniforme informatievoorziening aan de weggebruiker.

Toeristische bewegwijzering

Ook minister Eurlings (V&W) ziet het nut in van uniforme bewegwijzering. Onlangs gaf hij zelfs aan dat als het aan hem ligt, eind 2007 niemand meer de nationale parken, historische cultuurerfgoederen, bijzondere attracties en restaurants in Nederland voorbijrijdt zonder het te weten.

Dan moeten namelijk nieuwe, uniforme 'bruine borden' in de berm prijken die verwijzen naar bovengenoemde locaties langs de snelweg.
De borden volgen de Europese richtlijnen voor toeristische bewegwijzering (u kent ze bijvoorbeeld
uit Frankrijk) en zijn bijzonder herkenbaar.
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 19 jul 2007, 12:04

Restaurants hoeven van mij niet op een motto-bord te komen, Eurlings :?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 19 jul 2007, 21:06

^^ Met uitzondering van Vinny's Wegrestaurant.