[F][A079] Digoin - Montmarault (RCEA)
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: [F][A079] Digoin - Montmarault (RCEA)
Hadden ze ook niet een domeinnaam kunnen kiezen die makkelijker te onthouden is, iets voor de hand liggend als peage.fr of peage.com ofzo.
En dan een boodschap als: payer après sur péage.com. Dan nog denk ik dat veel mensen dit soort tekstborden standaard negeren.
En dan een boodschap als: payer après sur péage.com. Dan nog denk ik dat veel mensen dit soort tekstborden standaard negeren.
-
- Moderator
aliae is de naam van de concessionair. Er is (nog) geen landelijk systeem van péage flux libre. Maar ik denk ook dat veel mensen dit soort borden niet lezen.
Eigenlijk zouden ze het dwingender moeten aangeven zoals;
'TOLL ROAD. PAY ONLINE'
'aliae.com'
'TOLL ROAD. NO BADGE?'
'PAY AT REST AREA'
'TOLL ROAD. PAY WITHIN 72HRS'
Eigenlijk zouden ze het dwingender moeten aangeven zoals;
'TOLL ROAD. PAY ONLINE'
'aliae.com'
'TOLL ROAD. NO BADGE?'
'PAY AT REST AREA'
'TOLL ROAD. PAY WITHIN 72HRS'
-
- expressweg
Gare de peage borden zie ik wel staan (april 2023), bijv op ~1km van afrit 34.
Maar komend vanaf de A71 staat helemaal niets aangegeven. Ik zie enige ruimte voor een succesvol bezwaar (totdat de borden op de A71 vervangen zijn)
Maar komend vanaf de A71 staat helemaal niets aangegeven. Ik zie enige ruimte voor een succesvol bezwaar (totdat de borden op de A71 vervangen zijn)
-
- stadsweg

is het zo dat als je na 10 dagen nog niet betaald hebt wordt er per brief een ingebrekestelling verstuurd waarna de tolkosten + €90 moeten worden betaald. De boete bedraagt wel 'maar' €10 als je binnen de 15 dagen na passage betaald.
Als je 60 dagen na de verzending daarvan nog niet betaald hebt wordt het dossier overgemaakt aan het openbaar ministerie dat een boete van €375 zal opleggen + de tolkosten. In dat geval bega je ook een inbreuk van de 4de klasse op de Franse wegcode (waarbij 1 de laagste en 5 de hoogste klasse is), dat staat gelijk met inbreuken als een snelheidsovertreding van meer dan 20 km/u, rijden op de pechstrook of rijden zonder nummerplaat.
Voor wie een Frans rijbewijs heeft kunnen er dan ook nog eens tussen 1 en 6 punten van het rijbewijs worden afgetrokken.
Dat is de wettelijke procedure die geldt voor alle tolwegen.
Dat is gebaseerd op informatie op de website van de Franse overheid en legifrance. Wetgeving wordt daar toch wel helder uitgelegd, in tegenstelling tot Justel , plenum of het Belgisch Staatsblad

Laatst gewijzigd door Mundial op za 03 jun 2023, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Dat is het tolstation om in het gesloten tolsysteem van de A71 te komen. Daar betaal je dus niet voor de A79.
Maar het draagt wellicht bij aan het idee dat je daar dan ook tol voor de A79 betaalt.
-
- 2x3 autosnelweg
Zo plompverloren een tolsysteem toepassen op één snelweg en dat vervolgens nauwelijks aangeven, lijkt me toch eigenlijk wel een gegronde reden om als EU in te grijpen. Als elk land in de unie dat soort dingen gaat uithalen, gaat het “vrije” verkeer op termijn immers nogal verloren.
Nu heb ik op dat vlak weinig illusies, als je kijkt hoe er op allerlei plekken milieuzones, milieustickers, vignetten en nog veel meer gekkigheid wordt bedacht. Met proletenland Italië als ultieme boetefabriek als een buur die hier het voorbeeld geeft. Maar dit zou toch ergens moeten stoppen.
Nu heb ik op dat vlak weinig illusies, als je kijkt hoe er op allerlei plekken milieuzones, milieustickers, vignetten en nog veel meer gekkigheid wordt bedacht. Met proletenland Italië als ultieme boetefabriek als een buur die hier het voorbeeld geeft. Maar dit zou toch ergens moeten stoppen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg

-
- expressweg
Met als verschil dat er voor de Dart charge wel serieus moeite gedaan is om het kenbaar te maken:
-> borden 'last exit before dart charge', 'dart charge 1m ahead', enz
-> wegmarkering met een XXL C op alle rijstroken
enz
-> borden 'last exit before dart charge', 'dart charge 1m ahead', enz
-> wegmarkering met een XXL C op alle rijstroken
enz
-
- 2x5 autosnelweg
Precies. De informatievoorziening laat wel te wensen.
In Portugal word je diverse malen gewaarschuwd voor de electronische tol, met grote portalen langs de weg. En ook in het Engels.
Hier in Frankrijk kan het gewoon beter, ook gezien het feit dat het ook voor de Fransen nieuw is.
In Portugal word je diverse malen gewaarschuwd voor de electronische tol, met grote portalen langs de weg. En ook in het Engels.
Hier in Frankrijk kan het gewoon beter, ook gezien het feit dat het ook voor de Fransen nieuw is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- verkeersader
Om mensen af te schrikken kan je het ook nóg cryptischer maken.

[SAUF PÉAGE FLUX LIBRE]
*Met reguliere Franse afritpijl
Dan rij je ook enkel rechtdoor als je echt weet wat péage flux libre betekent

-
- verkeersader
Nu ik erover nadenk... Dat is eigenlijk hetzelfde principe als hoe milieuzones aangekondigd worden.
-
- 4x5 autosnelweg
Je moet dingen natuurlijk niet te makkelijk voor de gewone burger maken; dat snap je zelf ook wel: anders worden er geen boetes uitgeschreven en kun je inpakken met je verdienmodel. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
Enorm duidelijk vind ik dat ook niet, want als je ter plekke niet bekend bent moet je maar net weten wat die C inhoudt. Maar bij de Dartford Crossing is het tenminste wel iets duidelijker dat je tolportalen passeert.
Op de M50 bij Dublin, waar al heel lang elektronische tolheffing is (eerste in Europa?) wordt het mijns inziens duidelijker aangegeven:
Meerdere vooraankondigingen met "Toll": https://www.google.nl/maps/@53.3470539, ... ?entry=ttu
Bord met tarieven en url: https://www.google.nl/maps/@53.3672158, ... ?entry=ttu
Wegmarkering: https://www.google.nl/maps/@53.3675667, ... ?entry=ttu
In totaal staat er vier keer zo'n wegmarkering: https://www.google.nl/maps/@53.3694146, ... ?entry=ttu
Herinnering met url (lastig te zien op de foto, maar deze borden zijn paarsachtig van kleur, wijken dus af van reguliere bewegwijzering, zie ook het blauwe portaalbord): https://www.google.nl/maps/@53.3703995, ... ?entry=ttu
Overigens vind ik het wel een gemis dat dit bord zo'n twee jaar geleden is verdwenen: https://www.google.nl/maps/@53.3693287, ... ?entry=ttu
-
- 2x2 autosnelweg
Misschien omdat ze niet de moeite nemen boetes naar het buitenland te stuen? Volgens iemand van SABRE is dat zo, maar ik zou er toch maar niet op vertrouwen.
Er wordt wel gewaarschuwd met dit soort borden:
Ik vind het wel duidelijker dan in Italië (waar ze blijkbaar wel boetes van 300 euro naar Zwitserland sturen)
-
- 2x2 autosnelweg
De boetes leveren vast meer op dan het tolgeld. Dat kan ook een reden zijn om het de gebruiker zo moeilijk te maken.
-
- verkeersader
Ik heb ondertussen dat free-flow stukje bereden. Uiteindelijk 90 cent moeten betalen voor het stuk tot de afrit met de N7. Op radio 107.7 kwam regelmatig een bericht in het Frans en Engels voorbij om duidelijk te maken dat je achteraf via de website de tol dient te betalen.
-
- expressweg
-
- verkeersader
Klopt, de effectieve free-flow tolsectie begint wel een paar kilometer verder. Je passeert eerst nog een tolstation om voor de A71 te betalen.
-
- polderweggetje
Even wennen? Het is gigantisch omslachtig helaas.10. Informatie met hoe je deze elektronische tol kunt betalen. Begrijp ik nu goed dat je daar zélf moeite voor moet doen, of krijg je gewoon een factuur thuisgestuurd (door kentekenherkenning)?
IMG_7388 by Benjamin van der Velden, on Flickr
11. Betaling dient in ieder geval binnen 72 uur te geschieden? Ik vermoed dat de inning bij veel mensen nog wel even wennen gaat worden.
IMG_7389 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Vorige week zondag bij Milaan/Como langs zo een tolweg zonder tolpoortjes gekomen en nu al een paar dagen bezig om het betaald te krijgen via pedemontana.com maar hij blijft maar € 0,00 aangeven. Er zit een kalender bij waar je een datum kunt aanklikken waarna het veld een foutmelding geeft.
We hebben ons geregistreerd (verplicht) waarbij ze best veel vroegen zoals ook identificatie inclusief paspoort-, rijbewijs-, of ID-bewijs nummer.
De geboorteprovincies kun je alleen uit Italiaanse kiezen.
Een rondje Googelen leert ook dat men voor pedemontana.com geen goed woord over heeft. Een half uur ben je zo kwijt.
-
- 4x3 autosnelweg
Eh, wat heeft een ervaring in Italië met de Franse A79 te maken?
-
- 4x5 autosnelweg
Dat je in beide afhankelijk bent van IT (ofwel "het systeem"), en dat steeds vaker de burger het nakijken heeft, want "het systeem" vindt iets en dat is belangrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- polderweggetje
Om te beginnen excuses dat ik in een verkeerd topic zit. Via de banner (foto bovenin) heb ik via het zoekveld gezocht op ervaringen van de site pedemontana.com binnen dit forum en toen kwam dit topic naar boven. Pedemontana.com is de website die op de borden boven en langs de weg staan om te betalen binnen 15 dagen.
Wat heeft het er mee te maken? Dat ze géén tolhuisjes meer bouwen maar een website opzetten waarop je moet betalen. Dat dit niet werkt lees ik veel op internet. En ook al heb je dan een klein stukje van die bewuste snelweg gereden, zeg voor € 2,40; en je krijgt het niet voor elkaar om te betalen omdat zij het te ingewikkeld maken is het vervolgens wel JOUW probleem. Als je niet die € 2,40 betaald binnen 15 dagen kun je boetes tot € 350,00 krijgen heb ik gelezen.
Dat zij iets niet goed in elkaar zetten, in dit geval een website is het probleem van de toerist uiteindelijk want ze zorgen wel dat ze hun geld krijgen................. Verjaringstermijn is 10 jaar in Italië.
Overigens heeft de Gelderlander afgelopen zomer 2 pagina's gewijd aan het feit dat dit in Frankrijk ook steeds meer aan de hand is. Hier moet je bij een benzinestation onderweg de tol betalen omdat ze daar geen tolpoortjes meer hebben.
Dit bericht heb ik na mijn eigen ervaring nog teruggezocht maar nog niet terug kunnen vinden. Ik twijfel namelijk of dat niet ook in Italië zo is.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Dit is precies de reden waarom ik dit soort tolwegen zo mogelijk mijd (en ik kom ook zelden in gebieden waar ze liggen dus zo moeilijk is dat niet).
Ik heb overigens al vaak meegemaakt dat zowel miin Zwitserse creditcard als mijn Nederlandse bankpas geweigerd werden. En in Engeland had ik een treinkaartje besteld en het leek of de transactie tot stand kwam maar ik kreeg het niet. Het was een heel gedoe om te verifiëren dat ik toch niet betaald had (gelukkig maar want wegens Corona kon ik helemaal niet naar Engeland reizen).
Ik heb overigens al vaak meegemaakt dat zowel miin Zwitserse creditcard als mijn Nederlandse bankpas geweigerd werden. En in Engeland had ik een treinkaartje besteld en het leek of de transactie tot stand kwam maar ik kreeg het niet. Het was een heel gedoe om te verifiëren dat ik toch niet betaald had (gelukkig maar want wegens Corona kon ik helemaal niet naar Engeland reizen).
-
- polderweggetje

Het is trouwens ook geen nieuw systeem. Het bestaat al een jaar of 4 maar helaas staat internet vol met 'klachten' erover.
Uiteindelijk hebben we na de registratie op zaterdagavond nog 2 dagen moeten wachten voor het bedrag weergegeven werd. Begrijpelijkerwijs is het ook een Italiaanse site (een taal die ik niet geweldig spreek) en werkte het automatisch vertalen in Chrome ook niet al te best. Deze vertaald dan iets te letterlijk!