[F][A079] Digoin - Montmarault (RCEA)
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [F][A079] Digoin - Montmarault (RCEA)
In het artikel wordt ook genoemd dat er een free-flow tolsysteem komt.
-
- 4x3 autosnelweg

Met een A79 die min of meer vloeiend over zal gaan in een tolvrije N79 die er niet heel anders uit ziet, denk ik trouwens wel dat het belangrijker wordt om bij oprijden en verlaten van de snelweg duidelijk te maken dat je een free flow-tolweg opgaat/verlaat, en dat je (als je geen badge hebt) dus achteraf zelf zult moeten gaan afrekenen. Benieuwd hoe men dat in de bewegwijzering zal gaan doen.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x4 autosnelweg
^^De verdubbeling van de N79 is opgesplitst in twee grote delen. Het gedeelte gelegen in het departement Allier (kant A71) is in concessie gegeven aan een private speler die de weg moet opwaarderen. Het andere stuk tot aan de A6 wordt aangepakt door de Franse overheid.
-
- Moderator
Op 12 maart is de concessie formeel verleend aan ALIAE: Autoroute de Liaison Atlantique Europe. De snelweg moet in 23,5 maanden zijn opgeleverd, dus min of meer per 1 maart 2022. De concessie is afgegeven voor 48 jaar.
De hele tekst is hier te lezen: https://www.legifrance.gouv.fr/affichTe ... 0041722651
De hele tekst is hier te lezen: https://www.legifrance.gouv.fr/affichTe ... 0041722651
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
De eerste officiële infobrief: https://www.autoroute-a79.fr/wp-content ... ef-web.pdf
-
- 2x4 autosnelweg
Opening van de volledige A79 is voorzien in de tweede helft van 2022: https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... 0/#refresh

-
- stadsweg
-
- 2x4 autosnelweg
Het ontwerp van de signalisatie voor de A79: https://www.bulletin-officiel.developpe ... CA38EC729F
-
- Moderator
Ook op deze weg wordt Montluçon dus een belangrijk doel. Wellicht de kleinste plaats in Frankrijk die vanaf zo ver weg al wordt bewegwijzerd uit diverse richtingen.
Ook wel discutabel of Montceau-les-Mines al eerder aangegeven zou moeten worden dan het knooppunt met de N70. Het is nou niet een grote plaats en al helemaal geen knooppunt.
En Lyon wordt nergens aangegeven vanaf de N7, terwijl dat niet onlogisch zou zijn om dit of via Mâcon of via Roanne te bewegwijzeren.
Ook wel discutabel of Montceau-les-Mines al eerder aangegeven zou moeten worden dan het knooppunt met de N70. Het is nou niet een grote plaats en al helemaal geen knooppunt.
En Lyon wordt nergens aangegeven vanaf de N7, terwijl dat niet onlogisch zou zijn om dit of via Mâcon of via Roanne te bewegwijzeren.
-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x4 autosnelweg
Wie nog eens een update wenst van de werken kan via de volgende link de recentste nieuwsbrief terugvinden: https://www.autoroute-a79.fr/wp-content ... eb_def.pdf
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Moderator
Die onderdoorgang moest wel zo goedkoop mogelijk lijkt het. Je hebt nu wel erg scherpe bochten voor verkeer Bourges > Moulins en Moulins > Clermont-Ferrand.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Ik denk dat men er van uit gaat dat dit een minder belangrijke relatie is. Ergens speel ik wel met het idee of de route richting zuiden (Languedoc/Costa's) niet een stukje via hier kan lopen. In plaats van de klassiekers via A31-A6/A7-A9 of de A1-Parijs-A71/A75-A9 kan ik mij als de A79 eenmaal voltooid is wel een route voorstellen via de A304/A34-A26-A5-A19-A77-A79-A71/A75-A9. Weliswaar langer in afstand, maar geen Lyon (en Rhônedal) of Parijs doorkruisen. Qua tol kan ik het zo niet meteen inschatten.
-
- 4x3 autosnelweg

Het zullen wel dromen blijven, maar een stuk N-wegen pakken op weg naar het zuiden staat natuurlijk vrij. Ik weet dan trouwens zo vlug niet wat aantrekkelijker zal zijn: vanaf Moulins buitenom over A79-A71 of via de ex-N9 naar Gannat en dan via de A719 zuidelijker op de A71 komen?
-
- Moderator
Doorgaand verkeer wordt sowieso via de N7/N209 naar Vichy geleid en dan de rondweg naar de A719. Maar ik zou zeggen dat de ex-N9 best wel eens een beter alternatief kan zijn dan dat. Ik denk dat straks A79-A71 wel sneller is, nu is het reistijdverschil al maar een paar minuten.
Reims - Troyes - Montargis - Moulins - Clermont-Ferrand is overigens nog niet zo'n gekke route. Nu wel een uur langer dan via A6-A7, maar met de N7 en N79 upgrades kan daar wel eens een kwartier vanaf gesnoepd worden. Dan wordt dat op drukke reisdagen toch wel een interessant alternatief voor aanschuiven op de A7. Van Reims naar Béziers is het 'maar' 50 kilometer langer om Parijs + Rhônedal te vermijden.
-
- 4x3 autosnelweg

Wat betreft de route Moulins-A71: de route buitenom over de snelweg zal het in de tijd wel gaan winnen. Vraag is dan wellicht of het verschil dusdanig beperkt is dat het aantrekkelijk is om de toch wat langzamere route te pakken en wat euro's aan tol te sparen zonder dat het heel veel extra tijd kost. Overigens gaat de bewegwijzerde route binnendoor wel degelijk deels over de ex-N9. Vanaf de aansluiting N7/N79 bij Moulins volg je de N7 nog een tijdje, en daarna steek je bij Varannes-sur-Allier door naar de ex-N9 en dan verder naar Gannat.
-
- dorpsstraat
Vanuit NL perspectief misschien niet zo relevant, maar de relatie Moulins > Clermont is ook handig voor relaties zoals Straatsburg/Basel - Bordeaux en verder via A36/A6/N80/N70/A79/A71/A89: korter en veel rustiger dan via Parijs. Dat die bocht krap is zie je vaker in knooppunten in Frankrijk (zie ook het kenmerkende U-lusje in veel Franse dreiecks) maar dat is geen belemmering m.i. gezien het bescheiden verkeersaanbod.
-
- 2x2 autosnelweg
De RCEA is voor Frankrijk echt van vitaal belang en het zal niet dat ene scherpe bochtje zijn dat al het voordeel van de A79 tegenover de gevaarlijke N79 gaat wegnemen hoor. Dat die weg er eindelijk komt zal een verademing zijn voor de ongeval/sterftecijfers op de weg en al zeker in het departement Allier.
Rest hen nog een paar dingen uit te bouwen, zoals de N4 volledig naar 2x2 want daar is het ook iedere week wel serieus raak.
Rest hen nog een paar dingen uit te bouwen, zoals de N4 volledig naar 2x2 want daar is het ook iedere week wel serieus raak.
-
- 4x3 autosnelweg

Over de dwarsverbinding Elzas-Bordeaux had ik daarbij niet zo gedacht, maar dat is onmiskenbaar iets dat de lussen Moulins <-> Clermont bedient. De verbinding tussen die twee steden trouwens ook, wat mogelijk wel wat meer vertrekt. Ik vind het in zoverre tekenend dat Clermont-Ferrand pas vanaf Moulins zal staan aangegeven. Hoezeer ze in Frankrijk ook ruimte hebben voor verwijzingen op behoorlijk lange afstand, een verwijzing Clermont vanaf de A6 zit er niet in.
-
- 2x3 autosnelweg
Goed punt inderdaad. Al is die route dan wel heel rustig, maar ook wel mensonterend saai. Het hele eind door Noord/Midden-Frankrijk is door vlak akkerlandschap, en pas bij de A75 wordt het boeiend.vynkce schreef: ↑do 28 jan 2021, 15:05 Ik denk dat men er van uit gaat dat dit een minder belangrijke relatie is. Ergens speel ik wel met het idee of de route richting zuiden (Languedoc/Costa's) niet een stukje via hier kan lopen. In plaats van de klassiekers via A31-A6/A7-A9 of de A1-Parijs-A71/A75-A9 kan ik mij als de A79 eenmaal voltooid is wel een route voorstellen via de A304/A34-A26-A5-A19-A77-A79-A71/A75-A9. Weliswaar langer in afstand, maar geen Lyon (en Rhônedal) of Parijs doorkruisen. Qua tol kan ik het zo niet meteen inschatten.
De A1-racebaan naar Parijs en de passage van die stad zijn ook niet ideaal, maar dat geeft in elk geval nog wat variatie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Zal wel komen omdat er nog een tolcomplex en een logistiek centrum ligt bij de afrit Montmarault. Als men goedkoop uit had willen zijn hadden een paar extra lusjes in afrit Montmarault ook wel kunnen volstaan.Pino schreef: ↑do 28 jan 2021, 15:02Moulins - Clermont zal niet de meest gebruikte verbinding worden. Ergens zelfs al apart dat die er komt te liggen. Maar Bourges -> Moulin lijkt inderdaad wat krap. Had misschien ook wel minder krap kunnen zijn als ze die verbinding Moulins -> Clermont niet hadden neergelegd. Aan de andere kant dingen ook niet groter maken dan ze zijn. Krapper dan een klaverblad zal het zeker niet zijn, en ik verwacht niet het soort intensiteiten dat vraagt om ruimere bochten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
De A4 had via Nancy naar Strasbourg moeten lopen om dat idee juist te maken naar de geest van de tijd van nu. SANEF gaat ook de A4 niet zomaar opgeven, dat zou al te idioot zijn. Het zijn trouwens ook niet de chauffeurs die geen tol willen betalen maar hun bazen die er wel baat bij hebben om zo'n 100-150 euro te besparen met een aller-retourtje Paris-Strasbourg. Er zijn immers weinig consumenten die 150 euro extra willen uitgeven om hun levering 90 minuten vroeger te ontvangen dan gewoonlijk.Pino schreef: ↑do 28 jan 2021, 19:16De N4 blijf ik een lastig verhaal vinden. De meeste ellende daar wordt veroorzaakt door vrachtwagenchauffeurs die geen tol willen betalen. Dan kun je beter de A4 tolvrij maken. De A/N79 is in die zin een echt strategisch project voor Frankrijk.
Over de dwarsverbinding Elzas-Bordeaux had ik daarbij niet zo gedacht, maar dat is onmiskenbaar iets dat de lussen Moulins <-> Clermont bedient. De verbinding tussen die twee steden trouwens ook, wat mogelijk wel wat meer vertrekt. Ik vind het in zoverre tekenend dat Clermont-Ferrand pas vanaf Moulins zal staan aangegeven. Hoezeer ze in Frankrijk ook ruimte hebben voor verwijzingen op behoorlijk lange afstand, een verwijzing Clermont vanaf de A6 zit er niet in.
-
- 4x3 autosnelweg
SANEF zou moeten worden afgekocht voor dit deel van hun concessie, zo simpel is het. Lijkt me echter goedkoper dan verdubbelingen aanleggen. Laten we verder discussies of de A4 logisch ligt maar even voor elders bewaren.
-
- 4x5 autosnelweg
Frankrijk (en Spanje) kunnen er ook voor kiezen om voor vrachtwagens een kilometertarief te rekenen voor het onderliggend wegennet. Zou denk ik aardig wat kunnen schelen als de 'poids lourds' zoveel mogelijk over het meest uitgebouwde wegennet worden geleid 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg