[A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » za 25 jun 2022, 16:23

Het zijn zeker iVRIs. Dat wordt erg gehypt maar ik zie eerlijk gezegd ook geen merkbaar verschil. Een groene golf of meer groen voor de hoofdrichting zet veel meer zoden aan de dijk. Nederlandse VRI's zijn vaak sowieso wel beter afgesteld dan in het buitenland (heb ik de afgelopen weken weer ervaren).

Veel zaken die voordelen van iVRI worden genoemd, zoals voorrang aan bepaalde doelgroepen zoals vrachtverkeer, was altijd al wel mogelijk. Communiceren tussen voertuig en VRI zie ik vooralsnog weinig meerwaarde in, ten opzichte van de klassieke communicatie met detectoren.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 25 jun 2022, 17:52

Chris schreef: za 25 jun 2022, 15:59
SPOILER: TOON

Afbeelding
De afrit wordt dus verdubbeld naar 2 rijstroken en een VRI op de kruising met de Zuidersingel. Momenteel is dat nog een ongeregeld kruispunt.
Als ik de tekening zo zie blijft de afrit 1 rijstrook houden, en komen er 2 opstelstroken aan het einde van de afrit met VRI. In mijn ogen een zeer sobere uitbreiding van de afrit.
Ook wel apart dat de HOV-bus de toerit richting Almere kruist.
Dat ziet er ook wel apart uit ja. Uit ervaring spreek ik dat buiten de spits dit soort HOV-rijstroken nauwelijks wordt gebruikt. Maar ik heb het idee dat de bus verplicht dit rondje moet rijden, dus daar komen dan ook VRI's?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 25 jun 2022, 20:25

^^
Ja, daar komt ook een VRI, net als op de kruising Stadwijksingel-Zuidersingel. Volgens mij worden er op de Zuidersingel ook nog rijstroken of opstelstroken toegevoegd. Heb de tekeningen beroepsmatig al eens eerder gezien. ;)