Verkeersdoden Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Verkeersdoden Nederland
Goede ontwikkeling! Nu ook zorgen dat er een stapeltje vervangings-RIMOB's ligt. Die op de splitsing hoofd-/parallelrijbaan op de A2 bij Den Bosch richting het noorden is al maanden platgereden en zelfs niet weer uitgetrokken. Dan helpen ze ook niet natuurlijk.
-
- autoweg
Mooi.. het licht gaat ook weer aan boven de snelweg.. scheelt ook weer één dode per jaar...
-
- expressweg
Als iedereen gewoon de gordel zou dragen zou dat ook een hoop schelen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356656 ... rdelplicht
63 doden op op Rijkswegen, hoeveel daarvan waren op snelwegen? Als daarvan ook nog eens een kwart geen gordel draagt is de focus op veiligheid langs de snelweg en de nadruk op snelheidscontroles op deze trajecten niet een verkeerde focus?
Bereik je met het zelfde geld niet veel meer door eens serieus naar fietsers te kijken, vrijliggende fietspaden aan te leggen en een helmplicht voor elektrische fietsen in te voeren?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356656 ... rdelplicht
63 doden op op Rijkswegen, hoeveel daarvan waren op snelwegen? Als daarvan ook nog eens een kwart geen gordel draagt is de focus op veiligheid langs de snelweg en de nadruk op snelheidscontroles op deze trajecten niet een verkeerde focus?
Bereik je met het zelfde geld niet veel meer door eens serieus naar fietsers te kijken, vrijliggende fietspaden aan te leggen en een helmplicht voor elektrische fietsen in te voeren?
-
- 2x2 autosnelweg

Er zijn denk ik best wat makkelijkere manieren voor minder fietsdoden. Gooi fietsers, zeker op rotondes, eens wat vaker uit de voorrang bijvoorbeeld, zodat fietsers wat meer gedwongen worden om uit te kijken. Verhoog fietsboetes voor zaken als roodlichtnegatie en het niet verlenen van voorrang.
-
- Moderator
63 dodelijke ongevallen op 70 miljard voertuigkilometers is natuurlijk heel erg weinig. Je kan natuurlijk altijd stellen dat 'elke verkeersdode er één teveel is', maar dat laat onverlet dat autosnelwegen al heel erg veilig zijn. Maar er is altijd ruimte voor verbetering, zoals bermbeveiliging (relatief laaghangend fruit).
Dat een kwart geen gordel droeg zegt eigenlijk niet zo veel. Het zegt heel weinig over het daadwerkelijke gordelgebruik, de kans dat je bij een aanrijding om het leven komt is aanzienlijk groter dan als je geen gordel draagt. Dus deze groep is oververtegenwoordigd onder dodelijke ongevallen. Overigens kan dat ook verminderd worden met betere bermbeveiliging bijvoorbeeld, schuren of afketsen op de geleiderail is altijd beter dan een klap op een boom of over de kop slaan van het talud.
Er wordt qua verkeersregels bijna alleen maar gehandhaafd op snelheid, terwijl dit maar bij 5 dodelijke ongevallen vastgesteld kon worden als oorzaak / rol van het ongeval.
Dat een kwart geen gordel droeg zegt eigenlijk niet zo veel. Het zegt heel weinig over het daadwerkelijke gordelgebruik, de kans dat je bij een aanrijding om het leven komt is aanzienlijk groter dan als je geen gordel draagt. Dus deze groep is oververtegenwoordigd onder dodelijke ongevallen. Overigens kan dat ook verminderd worden met betere bermbeveiliging bijvoorbeeld, schuren of afketsen op de geleiderail is altijd beter dan een klap op een boom of over de kop slaan van het talud.
Er wordt qua verkeersregels bijna alleen maar gehandhaafd op snelheid, terwijl dit maar bij 5 dodelijke ongevallen vastgesteld kon worden als oorzaak / rol van het ongeval.
-
- Moderator
Zou het dan misschien toch andersom zijn, dat er maar 5 snelheidsdoden zijn gevallen omdat er zoveel op gehandhaafd wordt?

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Snelheid is altijd een factor maar nooit dé oorzaak.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Moderator
De SWOV schrijft ook nog:
In 2016 lag het aantal slachtoffers onder 70-plussers (21%) veel hoger dan op grond van hun automobiliteit verwacht zou worden (6%). In 2017 is het aandeel ouderen onder de verkeersdoden op rijkswegen echter veel kleiner, en gelijk aan hun aandeel in de totale automobiliteit (6%).
Men noemt wel dat de kans op toevallige fluctuaties groot is vanwege het geringe aantal ongevallen. Maar het is wel een indicatie dat het grote aandeel verkeersdoden van 70+ vooral bij fietsers ligt en veel minder op de autosnelweg. Echter de studie gaat alleen over rijkswegen.
Er wordt ook nog gesteld dat mannen drie keer vaker omkomen op rijkswegen dan vrouwen, terwijl zij landelijk maar 1,5 keer zoveel kilometers afleggen als vrouwen. De SWOV noemt dat dit mogelijk komt doordat mannen vaker op rijkswegen rijden. Een beetje stereotype beeld van de vrouw die dicht bij huis werkt en veel sociale / boodschappenritjes in de buurt doet en dat mannen de lange stukken naar het werk en familie verder weg rijden. Deze traditionele rolverdeling zie ik in mijn omgeving nog steeds veel. Komt wellicht ook omdat mannen autorijden vaak wel leuk vinden en vrouwen het meer als een 'moetje' zien en minder moeite hebben om het stuur uit handen te geven op de autosnelweg.
In 2016 lag het aantal slachtoffers onder 70-plussers (21%) veel hoger dan op grond van hun automobiliteit verwacht zou worden (6%). In 2017 is het aandeel ouderen onder de verkeersdoden op rijkswegen echter veel kleiner, en gelijk aan hun aandeel in de totale automobiliteit (6%).
Men noemt wel dat de kans op toevallige fluctuaties groot is vanwege het geringe aantal ongevallen. Maar het is wel een indicatie dat het grote aandeel verkeersdoden van 70+ vooral bij fietsers ligt en veel minder op de autosnelweg. Echter de studie gaat alleen over rijkswegen.
Er wordt ook nog gesteld dat mannen drie keer vaker omkomen op rijkswegen dan vrouwen, terwijl zij landelijk maar 1,5 keer zoveel kilometers afleggen als vrouwen. De SWOV noemt dat dit mogelijk komt doordat mannen vaker op rijkswegen rijden. Een beetje stereotype beeld van de vrouw die dicht bij huis werkt en veel sociale / boodschappenritjes in de buurt doet en dat mannen de lange stukken naar het werk en familie verder weg rijden. Deze traditionele rolverdeling zie ik in mijn omgeving nog steeds veel. Komt wellicht ook omdat mannen autorijden vaak wel leuk vinden en vrouwen het meer als een 'moetje' zien en minder moeite hebben om het stuur uit handen te geven op de autosnelweg.
-
- 2x4 autosnelweg
Op RTL weer wat rare journalistieke foutjes. Er werd uitgelegd dat rijkswegen alle snelwegen en een aantal N-wegen betrof ? Alle snelwegen ? Sluit niet uit dat het CBS wellicht ook de provinciale snelwegen meetelde. Dan stond er een kaartje van de rijkswegen en daarop stonden ook doodleuk provinciale N-wegen als de N34. Oud kaartje ? Of recent maar fout kaartje ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- dorpsstraat
Ik denk dat veel verkeersdoden voorkomen kunnen worden door een andere manier van gedrag.
Uit ervaring weet ik dat vooral vrouwen met kinderen op de achterbank geneigd zijn op hun kinderen te reageren of aandacht te schenken.
Ze gaan met de kinderen ergens heen, rijden daarvoor vaak provinciale wegen en langs die wegen staan bomen of zoals in de polder zijn er veel sloten.
Moeder heeft 2 handen aan het stuur, wordt afgeleid door kids, reageert verbaal en kijkt uiteindelijk toch even over de schouder naar de achterbank.
En daar gaat het fout. Ze maakt een beweging naar rechts met haar lichaam en hoofd en onwillekeurig draaien de armen en daardoor de handen met die beweging mee.
Ze komt in de berm of net niet, schrikt en geeft een ruk aan het stuur ipv rustig vooruit de berm uit te rijden.
Dat maakt weer dat de auto oncontroleerbaar wordt en vervolgens tegen een boom of in een sloot terecht komt.
Of een tegenligger..
Onbekende oorzaak is dan de opgegeven reden van zo’n ongeval.
Triest, maar het had voorkomen kunnen worden.
Uit ervaring weet ik dat vooral vrouwen met kinderen op de achterbank geneigd zijn op hun kinderen te reageren of aandacht te schenken.
Ze gaan met de kinderen ergens heen, rijden daarvoor vaak provinciale wegen en langs die wegen staan bomen of zoals in de polder zijn er veel sloten.
Moeder heeft 2 handen aan het stuur, wordt afgeleid door kids, reageert verbaal en kijkt uiteindelijk toch even over de schouder naar de achterbank.
En daar gaat het fout. Ze maakt een beweging naar rechts met haar lichaam en hoofd en onwillekeurig draaien de armen en daardoor de handen met die beweging mee.
Ze komt in de berm of net niet, schrikt en geeft een ruk aan het stuur ipv rustig vooruit de berm uit te rijden.
Dat maakt weer dat de auto oncontroleerbaar wordt en vervolgens tegen een boom of in een sloot terecht komt.
Of een tegenligger..
Onbekende oorzaak is dan de opgegeven reden van zo’n ongeval.
Triest, maar het had voorkomen kunnen worden.
-
- autoweg

-
- 2x4 autosnelweg
… en hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden, en niet rijden als ze oververmoeid of onder invloed zijn…..
10-20% van de ongevallen is vermoedelijk gedragsonafhankelijk (hartaanval, schrikreactie op klapband, beesten op de weg, afgevallen lading of bandresten, omvallende bomen, onverwachte gladheid (viaducten, olie), etc) en een deel van de doden valt uiteraard omdat iemand anders gevaarlijk rijdt.
10-20% van de ongevallen is vermoedelijk gedragsonafhankelijk (hartaanval, schrikreactie op klapband, beesten op de weg, afgevallen lading of bandresten, omvallende bomen, onverwachte gladheid (viaducten, olie), etc) en een deel van de doden valt uiteraard omdat iemand anders gevaarlijk rijdt.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Heerlijk zulke aannames. 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is een stukje gedrag, en misschien zelfs de oorzaak van een ongeval. Maar als zulke ongevallen voorkomen kunnen worden door een goed wegontwerp, waarom zouden we daar onze energie niet op richten? Er zou mijns inziens geen reden moeten zijn, om niet te investeren in veiligere wegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- verkeersader

Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
- Moderator
Er moet ook gekeken worden naar de intensiteiten en mogelijkheden voor bermverharding. Een kilometer geleiderail kost langs een ETW-60 of GOW-80 globaal wel hetzelfde als langs een autosnelweg. Dan ligt het meer voor de hand om drukke en risicovolle situaties prioriteit te geven (laaghangend fruit).
In sommige landen gaan ze trouwens best wel ver in het toepassen van geleiderails op het onderliggend wegennet.
In sommige landen gaan ze trouwens best wel ver in het toepassen van geleiderails op het onderliggend wegennet.
-
- 2x5 autosnelweg
Hoewel ik het zeker eens ben met deze nuance (dank!), blijft het inderdaad wel maatwerk, zoals Chris ook schrijft.Sibren schreef: ↑wo 07 aug 2019, 12:06Je moet natuurlijk een afweging maken. Landelijke weggetjes met bomen aan beide kanten dicht op de weg horen bij het landschappelijk karakter van de omgeving. Op zo'n weg is de limiet vaak 60 km/h maar als je voorzichtig wil zijn is dat al snel. Hier zijn de automobilisten gewoon verantwoordelijk voor goed gedrag waardoor het veilig blijft. Als je dit met wegontwerp wilt doen, moeten al dit soort weggetjes worden uitgerust met vangrails en uitwijkplaatsen, of alle bomen worden gekapt. Dan krijgt Nederland toch wel een heel saai en eentonig beeld. En zelfs al maak je de weg perfect, dan zullen er altijd mensen zijn die wel een andere manier vinden om zichzelf (of anderen) in de prak te rijden. Smartphone, alcohol, drugs, lachgas, stoer weggedrag, haast. Doe mij maar een land met mooie laantjes en polderweggetjes, en geef de politie een groter budget om te handhaven.
Het is een utopie te denken dat de politie meer budget krijgt in de nabije of verre toekomst voor handhaving. Ik denk dat dat nooit meer zo wordt zoals het vroeger was. Ik denk dat we met dat feit moeten leven. Dat in het achterhoofd houdende, lijkt mij maatregelen nemen bij laaghangend fruit de beste methode.
De aandacht van de gemiddelde wegbeheerder gaat teveel naar snelheid verlagen in plaats van de focus echt op de veiligheid te richten.
-
- 2x4 autosnelweg
Het blijft giswerk, maar bij ongeveer 10% van de gerapporteerde zware ongevallen met auto's/motoren (meestal eenzijdig) wordt een niet vermijdbare oorzaak genoemd of een niet redelijkerwijs te verwachten onveilige situatie (zoals olie op het wegdek). Alles is vermijdbaar als je de Vmax op 10 km/h zet natuurlijk. Ook als de computer straks (40 jaar ?) zonder softwarefouten en perfecte scanners alle auto's bestuurt, zal je tegen deze ondergrens aanlopen (hoewel een auto op automatische piloot wellicht toch een dodemansknop zal hebben en de auto beheerst stilzet, wellicht met een dode maar geen verkeersdode)
-
- autoweg
Net een artikel gelezen op de Cobouw dat RWS gaat onderzoeken of er toch een smalle voertuigkering op 1x2 wegen kan worden toegepast:
https://www.highway-guardrail.com/highw ... drail.html
Ik heb m'n twijfels over de uitspraak dat deze types ook veilig zijn voor motorrijders.
Ook vraag ik me af of zo'n voertuigkering bij een aanrijding een voertuig niet onder een grotere hoek de buitenberm in slingert waar dán vervolgens de afloop ernstig is. Het blijft een beetje het afwegen van 2 kwaden.
Bron (met een gratis account kan je 1 artikel per dag lezen):
https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2019 ... -101275376
Er is onderzoek gedaan door TU studenten en daaruit is de "Box Beam" uitgekomen.Cobouw schreef:Rijkswaterstaat gaat een nieuw type rijrichtingscheiding voor smalle tussenbermen op enkelbaanswegen onderzoeken. Dit belooft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van een nieuw rapport van de Stichting Wetenschappelijke Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Als ik op die types zoek, kom ik niet op Nederlandse leveranciers uit:Cobouw schreef:Het is niet de eerste keer dat SWOV deze aanbeveling doet, maar eerdere rijrichtingscheidingen (zoals de Cable Barrier), zijn altijd tegengehouden in Nederland. Dit jaar adviseren de onderzoekers daarom een nieuw type middengeleiding aan, op basis van een recent uitgevoerd onderzoek van studenten van de TU Delft.
In opdracht van SWOV vergeleken zij diverse afschermingsconstructies en daaruit komt voort dat de Box Beam, een gesloten rechthoekige stalen koker, het meeste potentieel heeft als rijrichtingscheiding, vooral vanwege de lage installatie- en onderhoudskosten, kleine inbouwbreedte en de veiligheid voor zowel motorrijders en automobilisten. Volgens SWOV is dit type geschikt voor wegen met een beperkte verhardingsbreedte. Ook een ander type, de W-Beam (raditionele geleiderail met W-profiel, maar dan zonder uithouders en daardoor smaller), wordt ook gezien als een acceptabele optie.
Ik heb m'n twijfels over de uitspraak dat deze types ook veilig zijn voor motorrijders.
Ook vraag ik me af of zo'n voertuigkering bij een aanrijding een voertuig niet onder een grotere hoek de buitenberm in slingert waar dán vervolgens de afloop ernstig is. Het blijft een beetje het afwegen van 2 kwaden.
Bron (met een gratis account kan je 1 artikel per dag lezen):
https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2019 ... -101275376
-
- Hoofdmoderator
Het is over het algemeen vrij simpel. Het moet een zeer smalle constructie zijn die niet ver mag uitbuigen. Dan heb je al snel een starre constructie met hoge kans op letsel bij aanrijdingen én het hard wegkaatsen van voertuigen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg
Nu zal bij een 2x1 rijbaan de inrijhoek in de algemeenheid niet veel groter dan een paar procent zijn in tegenstelling tot meerstrooks rijbanen. Je rijdt nou eenmaal erg dicht op de voertuigkering. De 20% waarmee veel N1 of N2 systemen getest worden ga je nooit halen.
-
- Hoofdmoderator
Ook niet als je rechts van de verharding raakt, overcorrigeert en naar links gekatapulteerd wordt?
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg
Daar heb je misschien wel een punt, maar toch zou je zoiets alleen met een praktijkproef kunnen simuleren. Zelfs dynamica tools zoals LS-Dyna zouden zoiets niet goed kunnen nabootsen. Dat is echt alleen geschikt om de impact mee na te bootsen.
-
- 2x5 autosnelweg
Als zulke rijrichtingscheidingen gemeengoed worden op het rijkswegennet, en op alle andere buitenwegen, voorspel ik een grote tegenstand tegen die dingen.
Onderhoud wordt lastiger, want men kan dan geen om en om regeling meer toepassen. Maai- en schoonmaakwerkzaamheden geven ook grote overlast, aangezien het langzaam rijdende voertuig niet meer ingehaald kan worden.
Als er toch incidenten gebeuren, moet 1 rijrichting volledig worden afgesloten. Verkeer moet dan omgeleid worden. Als dit in de spits gebeurt, krijg je grote overlast op omrijroutes.
In Nederland ontbreekt ook vaak de ruimte en de wil om wegen te verbreden om inhaalmogelijkheden te creëren. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat er grootschalig 2+1-wegen komen.
Onderhoud wordt lastiger, want men kan dan geen om en om regeling meer toepassen. Maai- en schoonmaakwerkzaamheden geven ook grote overlast, aangezien het langzaam rijdende voertuig niet meer ingehaald kan worden.
Als er toch incidenten gebeuren, moet 1 rijrichting volledig worden afgesloten. Verkeer moet dan omgeleid worden. Als dit in de spits gebeurt, krijg je grote overlast op omrijroutes.
In Nederland ontbreekt ook vaak de ruimte en de wil om wegen te verbreden om inhaalmogelijkheden te creëren. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat er grootschalig 2+1-wegen komen.
-
- woonerf
Ik denk dat de hulpdiensten die met optische- en geluidssignalen rijden, zo'n oplossing ook niet helemaal kunnen waarderen.
-
- 2x5 autosnelweg
Nederland is in 2018 gezakt naar de 11e plek op de Europese ranglijst verkeersveiligheid. Dat was uiteraard te verwachten.
Er is namelijk weer een Europees lijstje verschenen: https://etsc.eu/euroadsafetydata/
Er is namelijk weer een Europees lijstje verschenen: https://etsc.eu/euroadsafetydata/
-
- Moderator
Ik verbaas me eigenlijk dat dit nu in het nieuws komt, want de cijfers zijn al maanden geleden gepubliceerd.
Wat de cijfers verstoort is het feit dat Nederland voor 2010 al een procentueel grote daling had gehad, en andere landen veelal pas een paar jaar later. In Nederland begon de stagnatie van de daling van het aantal verkeersdoden ook een paar jaar eerder dan in de meeste andere landen, dus als je 2010 met 2018 vergelijkt komt Nederland daar qua daling slechter af dan veel andere landen.
Ranglijsten zeggen ook niet veel meer als landen naar elkaar toe groeien qua aantal verkeersdoden. Er zal altijd een land het slechtste en het beste zijn.
Wat de cijfers verstoort is het feit dat Nederland voor 2010 al een procentueel grote daling had gehad, en andere landen veelal pas een paar jaar later. In Nederland begon de stagnatie van de daling van het aantal verkeersdoden ook een paar jaar eerder dan in de meeste andere landen, dus als je 2010 met 2018 vergelijkt komt Nederland daar qua daling slechter af dan veel andere landen.
Ranglijsten zeggen ook niet veel meer als landen naar elkaar toe groeien qua aantal verkeersdoden. Er zal altijd een land het slechtste en het beste zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Andere landen hebben geen EHK. Dus kunnen we ons nu gevoeglijk afvragen wat de waarde van die handel is.
-
- Voorzitter

Dat andere landen geen EHK hebben en ook een daling realiseren zegt ook niet echt iets over de situatie in Nederland. Infrastructuur en voertuigveiligheid verbetert ook in andere landen. Of de EHK dan wel een positieve of negatieve (of geen) invloed hebben op het aantal verkeersdoden in Nederland is niet zomaar te zeggen, en zonder naar andere factoren te kijken ook niet goed vast te stellen.