Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door verfmeer95 » di 20 apr 2021, 23:20

Je zit natuurlijk ook wel met het feit dat de eenzijdige ongevallen van fietsers wel worden meegenomen maar eenzijdige ongevallen van voetgangers niet. Veel van die eenzijdige ongevallen gebeuren omdat ouderen niet meer de benodigde balans hebben, vallen en verkeerd terecht komen. Ook voetgangers kunnen vallen en verkeerd terechtkomen, maar daar telt het dus niet als verkeersslachtoffer. Dat zorgt ervoor dat de cijfers niet 1 op 1 te vergelijken zijn.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » di 20 apr 2021, 23:44

Persoonlijk vind ik het weggedrag ook niet veel beter geworden de afgelopen 10 jaar.
Vandaag ook weer een schommelende DHL bezorger die ondertussen met iets heel anders bezig was in z'n bus, gelukkig kon ik wat uitwijken.
In de grotere steden heb je gasten die met lachgas rijden etc.

Daarbij is de bevolking van Nederland ook weer fors gegroeid de afgelopen 10 jaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 apr 2021, 0:33

Chris schreef: di 20 apr 2021, 21:34 Dit soort data is nogal afhankelijk van het basisjaar dat je kiest, omdat er regelmatig sprongen in de aantallen zitten. Als ze 2009 in plaats van 2010 hadden gekozen had Nederland wel een flinke daling gehad (720 in 2009, 640 in 2010 en 610 in 2020). Daarnaast kan een land waar de verkeersveiligheid nog heel slecht was makkelijker procentueel grote sprongen maken dan een land waar de veiligheid al op hoog niveau was. Daarom kan Griekenland wel die doelstelling halen en Nederland niet terwijl Griekenland nog steeds één van de meest onveilige landen van Europa is.
Als je naar de data over 2010-2019 kijkt van de European Transport Safety Counsel, zie je toch dat enigszins met ons vergelijkbare landen (als in: ongeveer eenzelfde positie op de ranglijst van aantal verkeersdoden per miljoen inwoners) er meer vanaf hebben weten te snoepen dan Nederland. Als je corrigeert voor bevolkingsgroei zijn wij overigens min of meer gelijk gebleven, maar de vraag mag wel gesteld worden waardoor wij dan stabiel blijven waar andere hoog-scorende landen verbeteren.

Het veel grotere percentage fietsers in onze vervoers-kilometers en ongevalstatistiek kan een factor zijn, en ik zou menen dat met name de opkomst van e-bikes best wel wat impact kan hebben gehad. Maar de spreekwoordelijke oudere die hard van zijn e-bike valt en dan de verkeersslachtoffer-statistiek ingaat moeten we niet al te groot maken. De grote meerderheid van de dodelijke fiets-ongelukken staat nog altijd geklasseerd als een aanrijding tussen een fiets en een motorvoertuig. In dezelfde context zie je ook dat het aantal slachtoffers dat in een auto zat al zeker tien jaar vrij stabiel is in Nederland. De realiteit is dat andere landen in de EU-top daar lijnen naar beneden laten zien. Waar we ons met fiets-slachtoffers nog wel kunnen beroepen op een bijzondere positie, zie ik voor de auto veel minder excuus.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 21 apr 2021, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 21 apr 2021, 7:02

CasablancaMarocco schreef: di 20 apr 2021, 23:44 Persoonlijk vind ik het weggedrag ook niet veel beter geworden de afgelopen 10 jaar.
Het gedrag en de mentaliteit van het Nederlandse verkeer vind ik verschrikkelijk.
Egoïstisch, oliedom, onoplettend... Mensen kennen de regels niet of interpreteren ze zoals ze zelf willen.
Over het algemeen wordt er van regels extreem weinig aangetrokken, behalve dan van de Vmax. In zoverre is het flits-maffia beleid een daverend succes. :feestjenee:

Maar het bestuur maakt er ook een zooitje van, standaarden die op papier leuk bedacht worden zijn in de praktijk niet altijd even handig, met als resultaat dat de wegbeheerders, vaak gemeentes zonder kennis, maar wat aankl*ten.

Hier vlakbij is een fietsoversteek met :B6: . van de ene kant komen net daarvoor 3 fietspaden bij elkaar waarvan je bij 2 van de 3 nog enigzins zou kunnen bediscussieren of ze niet tot dezelfde weg horen. Aan de andere kant kom je op een fietspad wat zeer zeker tot dezelfde weg hoort.
Maar veel mensen hebben dan toch wat moeite te begrijpen dat bestuurders op de kruisende weg voorrang hebben. Bestuurders die dezelfde weg verlaten niet, voetgangers ook niet. En richting aangeven doet men uiteraard ook niet.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 22 apr 2021, 12:33

De ANWB (als aanvoerder) heeft vanochtend een petitie aangeboden met als doel het aantal verkeersdoden te verminderen.

De speerpunten in een notendop:
> Meer investeren in fiestinfra
> Wegbeeld bepaald de Vmax
> Elk voertuig (dat harder kan en mag dan 30 km/h ) moet constant onder toezicht staat, via de 5G belofte (hallo politiestaat)

Ik vermoed dat die laatste een wens is van de verzekeraars. Dat bespaart hun enorm in de kosten voor de risico analyses en berekening.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 22 apr 2021, 15:33

Het is toch ook de ANWB zelf die een verzekering aanbiedt met zo'n kastje in de auto voor korting op je premie als je volgens dat ding veilig rijdt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Piles
autoweg

Bericht door Piles » do 22 apr 2021, 15:53

^^ Correct.

Eerste punt kan ik me wel in vinden. Op snelweg vinden we een snelheidsverschil van 2x (80 vs 160) heel gevaarlijk. Maar een speed pedelec /e-bike gewoon op het fietspad bij kinderen en ouderen.
Wegbeeld bepaalt de snelheid, tja, Duurzaam Veilig was dat toch? Vind het een beetje loze kreet. Want dan rij ik voortaan 150 op de snelweg.
En dat laatste: je verwacht het niet :nothanks: Aan de andere kant gaat het ooit toch wel gebeuren (voor rekeningrijden).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 22 apr 2021, 18:20

Piles schreef: do 22 apr 2021, 15:53 Maar een speed pedelec /e-bike gewoon op het fietspad bij kinderen en ouderen.
Een speed pedelec is gelijkgesteld aan een bromfiets. Mag dus enkel op fietspad bij bord :G12a:
En in ieder geval in mijn gemeente zie ik de laatste jaren het aantal stukken fietspad binnen de bebouwde kom met een :G12a: afnemen ten gunste van :G11:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 apr 2021, 19:38

In Loenen mogen ze ook op fietspaden waar brommers niet zijn toegestaan

https://www.google.nl/maps/@52.1157994, ... 312!8i6656
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 apr 2021, 20:07

Pino schreef: wo 21 apr 2021, 0:33Het veel grotere percentage fietsers in onze vervoers-kilometers en ongevalstatistiek kan een factor zijn, en ik zou menen dat met name de opkomst van e-bikes best wel wat impact kan hebben gehad. Maar de spreekwoordelijke oudere die hard van zijn e-bike valt en dan de verkeersslachtoffer-statistiek ingaat moeten we niet al te groot maken. De grote meerderheid van de dodelijke fiets-ongelukken staat nog altijd geklasseerd als een aanrijding tussen een fiets en een motorvoertuig. In dezelfde context zie je ook dat het aantal slachtoffers dat in een auto zat al zeker tien jaar vrij stabiel is in Nederland. De realiteit is dat andere landen in de EU-top daar lijnen naar beneden laten zien. Waar we ons met fiets-slachtoffers nog wel kunnen beroepen op een bijzondere positie, zie ik voor de auto veel minder excuus.
In Nederland zijn 37% van de verkeersdoden een fietser. Dat is een uitzonderlijk hoog aandeel van het totaal aantal verkeersdoden in vergelijking met andere Europese landen. Hoe die ongevallen gebeuren en wie de veroorzaker is, is in dat opzicht minder belangrijk voor een internationale vergelijking, maar het weegt wel significant mee in de totale cijfers. In veel andere landen wordt veel minder gefietst en maken fietsers ook een lager aandeel van het totaal aantal verkeersdoden uit (Duitsland: 15%, Zwitserland 12%, Spanje 4%, Frankrijk 7%).

Dat zegt overigens niet dat fietsen in Nederland per se onveiliger is. Uitgedrukt naar het aantal fietskilometers zal dit in Nederland waarschijnlijk stukken lager liggen dan in de meeste andere landen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 22 apr 2021, 20:14

^^ Voor fietsers kun je eigenlijk geen redelijke vergelijking maken met een ander land. We zijn een min of meer uniek geval. Betekent natuurlijk wel dat we kritisch moeten kijken naar fiets-veiligheid, maar dat is gewoon iets wat we helemaal alleen moeten doen. In de internationale vergelijking maak ik wat meer zorgen over het feit dat andere landen in de EU-top afnames hebben bereikt met het aantal auto-doden waar wij stabiel zijn. Waardoor komt dat?
Piles schreef: do 22 apr 2021, 15:53 Eerste punt kan ik me wel in vinden. Op snelweg vinden we een snelheidsverschil van 2x (80 vs 160) heel gevaarlijk. Maar een speed pedelec /e-bike gewoon op het fietspad bij kinderen en ouderen.
Het is wellicht vloeken in de kerk, maar met de steeds toenemende verschillen op een fietspad (vergeet de wielrenners niet) kun je ook pleiten voor een gedachte die wat meer op shared space lijkt. Allemaal gewoon op de rijbaan met wel een eigen rijstrookje. Grote voordeel is dat je de fietsers veel meer flexiliteit biedt om voor elkaar uit te wijken (op risico van de snellere fietser) en je ervoor zorgt dat automobilisten fietsers veel beter kunnen zien, omdat ze niet zijn 'verstopt' achter pak 'm beet een rij auto's. Dat is natuurlijk niet iets wat je op een provinciale weg moet doen waar de auto's 80+ rijden, maar in de stad vind ik het de logische oplossing. Dubbel wanneer de ergens onvermijdelijke trend zich doorzet dat steeds meer wegen in de stad 30 zullen worden (en 50 steeds minder vaak haalbaar zal zijn).

Investeren in fiets-infra betekent in zoverre iets te vaak: fietsers hun veiligheid geven ten opzichte van auto's, maar niet ten opzichte van elkaar en uiteindelijk ook niet wanneer je dan eens op een punt terecht komt dat ze de auto-rijbaan moeten kruisen zonder verkeerslicht.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 22 apr 2021, 20:24

Palance schreef: do 22 apr 2021, 19:38 In Loenen mogen ze ook op fietspaden waar brommers niet zijn toegestaan

https://www.google.nl/maps/@52.1157994, ... 312!8i6656
Ik ben geen borden-expert, maar mag dit?
Een :E1: mag niet uitgebreid worden naar de berm via een onderbord, maar mag een verkeersbord voor fietsers worden uitgebreid naar fietsers + speedpedelecs door middel van een onderbord?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 apr 2021, 20:25

^^ Amsterdam doet het omgekeerde met snorfietsers.

En wat is de bron voor dat parkeerverbod? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 22 apr 2021, 20:26

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 apr 2021, 20:31

Pino schreef: do 22 apr 2021, 20:14 In de internationale vergelijking maak ik wat meer zorgen over het feit dat andere landen in de EU-top afnames hebben bereikt met het aantal auto-doden waar wij stabiel zijn. Waardoor komt dat?
Nederland is inderdaad net uit de top 3 gevallen van veiligste landen waar het lange tijd in zat. Spanje heeft ons nu ingehaald bijvoorbeeld. Als je het wegontwerp in Spanje ziet, dan is dit toch veel meer op doorstroming gericht dan in Nederland, terwijl wij overal rotondes, chicanes en drempels neerleggen vanwege de verkeersveiligheid. Als je in Spanje op een doorgaande weg een dorp binnen rijdt zijn er vaak niet eens snelheidsremmende maatregelen. Spanje is in veel opzichten dus het tegenovergestelde van Nederland, terwijl ze vergelijkbare en nu dus zelfs betere resultaten boeken. Ook Spanje kwam van ver overigens.

Ik denk dat er qua autododen in Nederland meespeelt dat wij een relatief oud wagenpark hebben, een substantieel aandeel van de auto's heeft niet eens alle basic passieve veiligheid, laat staan actieve veiligheidssystemen. Daarnaast speelt alcohol/drugs/lachgas wellicht ook een rol. En veel water langs wegen. De focus ligt zo op snelheid dat men liever heeft dat iemand zich doodrijdt tegen een boom dan dat er geleiderails komen, mensen zich veilig wanen en gemiddeld een paar kilometer sneller rijden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 22 apr 2021, 21:06

^^ Tja, ik ga hier het antwoord niet geven. Zeg niet heel veel meer dan dat er weer eens even kritisch moet worden gekeken. Als het alcohol etc zijn, daar weer eens wat meer prioriteit aan geven; zelfde als het gaat om bomen of water langs de weg. Overigens blijft de bomen-paradox dat mensen zich niet te pletter rijden tegen die boom. Je onveilig wanen zorgt in het algemeen voor veiliger rijgedrag - alleen natuurlijk ook nul redding wanneer het toch misgaat, al was het maar door iets waar je echt helemaal niets aan kunt doen. Misschien speelt dat ook in een wat bredere zin een rol bij onze stabilisering: in het drukke land dat we zijn, en met in de afgelopen tien jaar weer flink toegenomen drukte op de wegen, is een stom foutje veel sneller fataal. Zou best kunnen dat dat ons meer treft dan een dunbevolkt land als Spanje of Zweden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 apr 2021, 21:12

Pino schreef: do 22 apr 2021, 21:06 Misschien speelt dat ook in een wat bredere zin een rol bij onze stabilisering: in het drukke land dat we zijn, en met in de afgelopen tien jaar weer flink toegenomen drukte op de wegen, is een stom foutje veel sneller fataal.
Ik denk dat veel landen met stomheid zijn geslagen als ze zien hoeveel verkeer wij afwikkelen over 6 meter brede 80km-wegen :roll:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 22 apr 2021, 21:19

Ik denk dat wij enerzijds een inhaalslag te maken hebben en anderzijds op punten back to basic moeten.

Binnenstedelijk denk ik ook dat we wat vaker terug moeten naar brede rijbanen met gemengd verkeer en 30 km/h. Dat voelt toch allemaal net wat fijner dan wanneer zowel trottoir, fietspad als rijbaan met langsparkeren allemaal nét te krap zijn.

Anderzijds mogen we ook wel eens een stap voorwaarts zetten en echt werk maken van veilige verkeersaders buiten de kom. Dus veel bredere rijstroken op GOW's, meer bermverhardingen en geleiderails en vaker ongelijkvloerse oplossingen. En wegen zoals de N9 en N59 die veel verkeer afwikkelen moeten gewoon voor de veiligheid naar expressweg worden omgebouwd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 apr 2021, 21:27

Als je naar Spanje kijkt dan hebben zij op de verkeersaders (niet zijnde autosnelwegen) veelal een dwarsprofiel van 10 meter breed: 1,5 m + 3,5 m + 3,5 m + 1,5 m is daar de standaard voor de doorgaande wegen. Dat is zowat 3 meter breder dan wat wij soms een autoweg noemen.

De insteek van Duurzaam Veilig was ook dat de wegen zo smal mogelijk moesten zijn, het is inderdaad tamelijk absurd dat wij 20.000 voertuigen per dag op 7 - 8 meter brede wegen afwikkelen, met rijstroken van 2,75 meter breed. Vaak nog zonder bermversteviging en ook vaak zonder obstakelbeveiliging. De focus lag kennelijk dermate op snelheid dat andere gevaren uit het oog verloren zijn. Er is volgens mij geen land in Europa dat onze GOW-80 als een ideaal ontwerp ziet.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 22 apr 2021, 21:48

80 en autowegen wegen met gescheiden rijbanen zou misschien de standaard moeten worden in een nieuw ontwerp, met 2 rijstroken bij de turborotondes zodat je toch langzaam verkeer kunt inhalen.
Tussen Ommen en Hardenberg is de limiet ook naar 100 gegaan, terwijl er geen gescheiden rijbanen zijn, geen idee of er veel zwaargewonden vallen op dit soort trajecten, maar het kan misschien wat bijdragen aan het totaal pakket.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 apr 2021, 22:02

Alle wegen met meer dan 15.000 voertuigen per dag zouden minimaal 2x2 moeten zijn met ongelijkvloerse kruisingen wat mij betreft. En als er geen ruimte is voor 2x2 zou er een vervangende 2x2 weg in de buurt moeten komen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 22 apr 2021, 22:16

^^ Terechte punten in de bovenstaande paar posts. Maar dan eindig je wel vanzelf op de principevraag of je liever verkeersveiligheid hebt of liever geen (beter uitgebouwde) doorgaande weg in je achtertuin? Lekker alles laten bij het oude en vmax 80 wint het tot nu toe meestal in dit land; daar kan een zeldzame N36 weinig aan veranderen. Misschien moet het nog eens worden neergelegd dat mensen met die status quo ook kiezen voor een status quo in het aantal verkeersdoden, waar nog wel degelijk winst kan worden behaald. Maar goed, dat is natuurlijk ook een ideale voedingsbodem voor het verhaal "gooi dan de maximumsnelheid nog maar eens omlaag" en voor “het gaat HIER best, grijp eerst maar in DAAR en treed harder op tegen HUN.”

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 apr 2021, 23:05

^^ De politiek heeft als doel gesteld zo dicht mogelijk bij 0 doden te komen in 2030. Als jaar na jaar geconstateerd blijft worden dat de cijfers niet dalen, dan zal toch iemand een keer de conclusie moeten trekken dat er misschien naar iets anders gekeken moet worden. Nederland moet zeer dringend genezen van haar asfaltallergie en haar snelheidsfixatie. Hechten ze echt waarde aan die doelstelling, dan ontkomen we niet aan forse infrastructurele ingrepen. Alles wat ze nu doen en heilig hebben verklaard is inmiddels niks meer dan gerommel in de marge.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 jun 2021, 8:58

Er zijn wel erg veel dodelijke ongevallen de afgelopen week.

28 mei: 1 dode op N308
28 mei: 1 dode in Haaksbergen
30 mei: 4 doden op N34
30 mei: 1 dode op A28/N34
30 mei: 1 dode op N273
30 mei: 1 dode op N522
30 mei: 1 dode in Zaltbommel
31 mei: 1 dode in Randwijk
2 juni: 1 dode op verbindingsweg A4
2 juni: 1 dode in Tzum
3 juni: 2 doden op N200

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 03 jun 2021, 9:43

^^
Viel mij ook al op. Ik hoorde gisteren op de radio een deskundige zeggen dat het te maken heeft met mooi weer: de wegen zijn droog en nodigen uit tot harder rijden, veel fietsers en voetgangers op straat...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 03 jun 2021, 9:47

Zijn die oorzaken nu wetenschappelijk onderzocht, Via of roept een deskundige dat vanuit diens onderbuik?

Wel een trieste balans.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 03 jun 2021, 10:00

Ik vind het wel een nadeel dat onderzoek naar de toedracht van een ongeval wordt uitgevoerd door een regionale politie-afdeling. Dit zou m.i. moeten gebeuren door een onafhankelijk landelijk orgaan. Op die manier krijgen we landelijk meer inzicht in hoe wegen veiliger in te richten zijn en hoe ongevallen voorkomen kunnen worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 jun 2021, 12:27

Via schreef: do 03 jun 2021, 9:43 ^^
Viel mij ook al op. Ik hoorde gisteren op de radio een deskundige zeggen dat het te maken heeft met mooi weer: de wegen zijn droog en nodigen uit tot harder rijden, veel fietsers en voetgangers op straat...
Op de N 34? :wall:

Ik denk eerder dat het te maken heeft met het einde van de lock-down; nu alle 'thuiswerkers' weer de weg op gaan en blijkbaar zijn vergeten dat er medeweggebuikers bestaan waar je op moet letten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 03 jun 2021, 13:08

Chris schreef: do 03 jun 2021, 8:58 Er zijn wel erg veel dodelijke ongevallen de afgelopen week.

3 juni: 2 doden op N200
De bestuurder van de auto, een 19-jarige Haarlemmer, bleek GEEN rijbewijs te hebben. :booooos: :neenee: :sadley:
https://www.nu.nl/binnenland/6137293/au ... ndaal.html
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 03 jun 2021, 17:37

^^ Het bericht is gecorrigeerd: alle bestuurders hadden een rijbewijs. De bromscooter reed tegen het verkeer in.