Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".
Moderator: Moderatoren
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » do 03 jun 2021, 23:17
waldo79 schreef: ↑do 03 jun 2021, 9:47
Zijn die oorzaken nu wetenschappelijk onderzocht, Via of roept een deskundige dat vanuit diens onderbuik?
(..)
Het NIV roept dit.
Ik ken de organisatie niet, maar wellicht is het zo'n
onderzoek(je) dat er vooral is om publiciteit te generen?
De voorbije dagen zijn er opvallend veel ongelukken in het verkeer. Dat komt voor een belangrijk deel door het goede weer, zegt Carsten van Weelden van het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid in Barneveld. "Niemand die nu zegt: pas je op, schat."
(..)
Volgens Van Weelden heeft het aantal ongelukken in het verkeer met de weersgesteldheid te maken: "Uit onderzoek is gebleken dat bij goed weer de meeste doden vallen. Bij regen hebben we best veel blikschade, alleen geen zwaargewonden of doden."
Van Weelden heeft ook een verklaring voor het aantal slachtoffers tijdens zomerse dagen: "Wanneer voel je je het meest veilig in het verkeer? Bij dit weer. Je durft van alles. Bij regen let je veel beter op. Bij dit weer let je minder goed op. We rijden dan ook harder, want we hebben immers goed zicht. En snelheid is uiteindelijk de grootste boosdoener."
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... er-goed-op
Zoals ik iemand anders elders al zag schrijven: dan zal het in de warme, zuid-Europese, landen ( of midden-Oosten) iedere dag bloedbaden zijn.. Immers, daar is het altijd warm en droog..
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 03 jun 2021, 23:52

De paradox dat mensen bij mooi weer onveiliger gaan rijden, zie ik wel. De parallel met zonniger landen gaat niet op, want het effect ontstaat juist doordat de omstandigheden naar lokale maatstaven zo goed zijn waardoor mensen zich ten onrechte veilig wanen. Is uiteindelijk een omgekeerde variant van dat sneeuwval hier een heel ander effect heeft op de ochtendspits dan in Noord-Scandinavië.
Maar als je een beetje zoekt naar de ongevallen in kwestie: een flink deel ervan vond ‘s avonds of ‘s nachts plaats. Dus bepaald niet onder perfecte omstandigheden. En het wordt een wel heel jammer verhaal bij het “snelheid is de grootste boosdoener.” Enorm stomme dooddoener. Je kunt nog zeggen dat op een druilerige dag geen snelheid te maken valt door files. Maar stel nu dat ik bij mooi weer een 15 à 20 kilometer harder rijd, dan maakt dat een maar relatief klein verschil op de dodelijkheid van bijvoorbeeld in een eenzijdig ongeval vol tegen een boom aanrijden. Of bij die hardloper die in Zaltbommel is geschept. Ja, dat zijn vast gevallen waarin wat aan de harde kant werd gereden, maar ook waar je er donder op kunt zeggen dat er óók sprake was van iets anders waardoor een chauffeur gewoon slecht oplette.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 04 jun 2021, 0:44

^Ja, dat snelheid argument vind ik ook een dooddoener.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 04 jun 2021, 8:07
Oftewel, men lijkt maar wat te roepen en causale verbanden tussen gevolgen en oorzaken zijn niet goed te trekken.
-
Robonus
- autoweg
Bericht
door Robonus » vr 04 jun 2021, 8:14
Nog een onderbuikgevoel erbij, het komt omdat het één van de éérste mooie dagen is.
Dat geeft extra recreatieverkeer zoals motorrijders die weer moeten wennen na een lange periode niet op de motor te hebben gezeten en extra fietsers. Het is net als de koeien voor he eerst weer in de wei mogen, die springen en bokken het eerste halfuur van enthousiasme.
Daarbij een 2e onderbuikgevoel, dat mensen kortere lontjes krijgen als het warm is. Had zondagmiddag ook al een uitstapper/verhaalhaler bij de afstreping van de Wijkertunnel, een paar auto's voor me. Als je van 40 graden naar 25 graden gaat zijn we het gewend, maar de eerste paar warme dagen na een lange winter moet iedereen even acclimatiseren lijkt het wel.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 04 jun 2021, 10:24
Robonus schreef: ↑vr 04 jun 2021, 8:14
Nog een onderbuikgevoel erbij, het komt omdat het één van de éérste mooie dagen is.
Dat geeft extra recreatieverkeer zoals motorrijders die weer moeten wennen na een lange periode niet op de motor te hebben gezeten en extra fietsers. Het is net als de koeien voor he eerst weer in de wei mogen, die springen en bokken het eerste halfuur van enthousiasme.
Vind ik zeker geen gekke gedachte. Het is die mindset in combinatie dat er nu ook extra veel mensen naar buiten gaan en dus op de weg zijn. Misschien zelfs ook wel net één glaasje meer hebben gedronken.
Kijk je naar een geval als een geschepte hardloper: op een druilerige dag in december is deze er niet, en de automobilist zit ook veel sneller thuis omdat hij nergens heen gaat. Is de automobilist er wel, dan let hij beter op.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 04 jun 2021, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 04 jun 2021, 10:56
In de VS zeggen ze ook altijd dat de periode van 'memorial day to labor day' de 100 dagen met de meeste dodelijke ongevallen zijn. Dit is van eind mei tot begin september, en dus de mooiweerperiode.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » vr 04 jun 2021, 18:49
Ik zou graag willen weten in hoeveel gevallen er sprake was van alcohol. Want dat is logische combi met mooi weer waarbij je ook eerder buitenshuis vertoeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » vr 04 jun 2021, 19:47
Ach, als je een ritje Lelystad - Amersfoort - Utrecht - Breda - Rotterdam maakt en de cruise control op 105-107 km/h zet (buiten de 80-zones) heb je een complete caravan aan bumperklevers achter je zitten.
Zullen we maar eens beginnen met afstand houden? Kan zo de nodige ongevallen per jaar besparen.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Bericht
door CasablancaMarocco » vr 04 jun 2021, 20:30
(elektrische) fietsers en snorfietsers een helm laten dragen, meer fietspaden los van het autoverkeer, en meer vangrail langs provinciale wegen plaatsen, ik denk dat dit veel doden in de toekomst gaat voorkomen.
Daarnaast de snelheid op de snelwegen weer 24/7 naar 120 zoals vroeger, en de rest zo laten als het is.

-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 04 jun 2021, 21:21

^ gaan 'ze' niet doen.. want is niet goed voor de kans op verkeersdoden...
(..) "Wij zouden niet blij zijn als de maximumsnelheid weer verhoogd wordt," vertelt Saskia de Craen, van de SWOV. "Alle studies die wij kennen wijzen erop dat het aantal ongelukken afneemt als de maximumsnelheid omlaag gaat."
Dat herkent ook hoogleraar transportbeleid Bert van Wee: "Bij dit soort snelheden zorgt één kilometer per uur harder rijden, voor vier procent meer kans op een dodelijk ongeval. Dus bij 130 kilometer per uur mag je verwachten dat er ongeveer twee keer zoveel kans is op een dodelijk ongeval dan wanneer mensen 100 kilometer per uur rijden." (..)
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/min ... -dodelijk/
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » vr 04 jun 2021, 21:23

Dat lijkt mij alleen de conclusie als je alles bij elkaar veegt. Ik ben benieuwd naar de cijfers van enkel autosnelwegen.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 04 jun 2021, 23:13

^ hij spreekt over 'dit soort snelheden' (dus 100 km/h of meer).
Dan zijn het onderzoeken die betrekking hebben op auto(snel)wegen, naar mijn indruk.
Overigens, in het radiofragment wordt wel gesproken over buitenlandse onderzoeken waaruit die kanstoename zou blijken.
Gereden snelheden van onderzoek kunnen dan dus afwijken, lijkt mij.
-
Piles
- autoweg
Bericht
door Piles » do 02 dec 2021, 11:43
Weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar:
Jaarlijks gebeuren er honderden verkeersongelukken waarbij de bestuurder onder invloed van lachgas was. Dat blijkt donderdag uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij de politie. Vorig jaar ging het om 712 dergelijke ongevallen. In de eerste tien maanden van dit jaar waren het er 595 en 21 daarvan hadden een dodelijke afloop.
https://www.nu.nl/binnenland/6170894/po ... rkeer.html
Misschien nog wat extra snelheidsverlagingen i.c.m. flitsers of trajectcontroles doorvoeren, dan komen we ooit wel op 0 verkeersdoden

-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 04 dec 2021, 23:24

Vind jij het gebruik van lachgas achter het stuur dan normaal? Hoe zit het dan met alcohol? Of het niet dragen van je gordel?
Het is een illusie om het aantal verkeersslachtoffers ooit tot nul te reduceren. Maar je kunt het aantal slachtoffers wel zoveel mogelijk proberen te beperken. Daarom is er destijds voor gekozen om met drank op achter het stuur te gaan zitten, strafbaar te stellen. En daarom werd ook de veiligheidsgordel verplicht.
Persoonlijk ben ik dan van mening dat met lachgas achter het stuur plaatsnemen, strafbaar moet worden gesteld. In mijn ogen is dat geen overtreding, maar een misdrijf. En dat mag van mij ook als zodanig worden bestraft.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 04 dec 2021, 23:28
Het probleem van lachgas is dat het niet hard aangetoond kan worden zoals alcohol of drugs. Behalve als er getuigen zijn dat iemand aan het inhaleren was tijdens het rijden. Vaak zijn er wel sterke aanwijzingen zoals ballonnetjes of tanks in de auto. Kennelijk heeft lachgas behoorlijk lang invloed maar er zijn geen testen waaruit je dat kan meten. Al langere tijd wordt gezegd dat het aantal ongevallen met lachgas veel hoger is dan de officiële statistieken.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 04 dec 2021, 23:35

De oplossing is simpel: verbied het aan boord hebben van lachgas, tenzij je daar een vergunning voor hebt. Lachgas is volgens mij een chemische stof, behandel het dan ook zodanig door vervoer ervan alleen beroepsmatig en met vergunning toe te staan.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 04 dec 2021, 23:36
Sowieso valt het transport van lachgas al snel onder de ADR regels en daar wordt ook wel met enige regelmaat op bekeurd. Maar een bekeuring voor een overtreding van de ADR regels is nog wat anders dan een vervolging vanwege het gebruik van lachgas voor of tijdens het rijden.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 04 dec 2021, 23:49

Als je wetgeving invoert die het je verbiedt lachgas te vervoeren in een tot het vervoer van mensen bedoeld voertuig, zoals een personenvoertuig, of een bus, dan ben je strafbaar. Je mag dus geen lachgas in een personenauto vervoeren. Dat mag nu al niet met, bijvoorbeeld, stikstof.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » ma 06 dec 2021, 15:18
ADR gaat alleen over de specifieke gevaren bij het transporteren van stoffen en natuurlijk niet over de gevaren van consumptie ervan tijdens het rijden. Anders zou je ook geen alcohol mogen vervoeren.
De enige optie m.i. is een totaalverbod op lachgas en daar is men nu (eindelijk) dan ook mee bezig.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » ma 06 dec 2021, 15:58
Hajo schreef: ↑za 04 dec 2021, 23:35

De oplossing is simpel: verbied het aan boord hebben van lachgas, tenzij je daar een vergunning voor hebt.
Dat is de simpele oplossing?
Men treft over het algemeen pas lachgas in een auto aan als deze om een boom heen gevouwen zit. Een vuurwapen is verboden, maar ik durf er vergif op in te nemen dat ik 10 jaar met een vuurwapen rond kan rijden zonder dat iemand daar ooit achter komt. En nee, ik ga dat niet bewijzen...
Handhaving beperkt zich normaliter tot flitsen, klaar. Je kunt van alles verbieden, maar als er niet op gecontroleerd wordt heb je nagenoeg niets aan een verbod.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » ma 06 dec 2021, 23:05

Met je laatste zin ben ik het eens. Uiteraard valt of staat een verbod met de mate van handhaving. En ja, je zou best jarenlang onopgemerkt met een vuurwapen in je auto kunnen rondrijden. Maar dan, op een zekere dag, kom je toevallig net in die ene controle terecht...
Je zou het misschien ook zo kunnen inrichten: een voertuig is tegen een boom gereden en men treft in het wrak lachgas aan. Alleen dat al is strafbaar. Mocht de bestuurder het ongeval hebben overleefd, dan kan hij alleen al voor dat feit, vervoer van lachgas in een ongeschikt voertuig en zonder vergunning, vervolgd worden. Ongeacht of hij wel of geen lachgas heeft gebruikt.
-
RikB
- stadsweg
Bericht
door RikB » di 07 dec 2021, 10:30
Als het vervoer van lachgas verboden wordt, is het ook makkelijker daar gericht op te controleren.
Stond pas bij het station op een ophaalstrook, daar kan oom agent best wat lachgas aantreffen!
Etnisch profileren op een type
auto, en kassa

-
Piles
- autoweg
Bericht
door Piles » di 07 dec 2021, 10:54
RikB schreef: ↑di 07 dec 2021, 10:30
Als het vervoer van lachgas verboden wordt, is het ook makkelijker daar gericht op te controleren.
Is dat net zoiets als illegaal vuurwerk verbieden?
Onjuist vervoer van lachgas is dus al verboden, dus politie kan er prima op handhaven. Maar dat moet er wel een aanleiding tot controle v/d auto zijn. En er moet capaciteit en aandacht voor zijn.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » di 07 dec 2021, 11:16
RikB schreef: ↑di 07 dec 2021, 10:30Etnisch profileren op een type
auto
Hm. En wat voor verschillende etniciteiten bestaat er precies voor auto's?
-
tsov
- verkeersader
Bericht
door tsov » di 07 dec 2021, 14:01
Franse, Japanse, Duitse...

-
RikB
- stadsweg
Bericht
door RikB » di 07 dec 2021, 18:05
Piles schreef: ↑di 07 dec 2021, 10:54
Onjuist vervoer van lachgas is dus al verboden, dus politie kan er prima op handhaven. Maar dat moet er wel een aanleiding tot controle v/d auto zijn. En er moet capaciteit en aandacht voor zijn.
Wist ik niet. Dus volgende keer zou ik kunnen bellen. Na een melding hebben ze een reden tot controle van de
polo auto.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 07 dec 2021, 19:59
Is dat net zoiets als illegaal vuurwerk verbieden?
Dat is een Grapperhausje doen:
'We gaan het nu echt keihard aanpakken. Degene die nu nog één gram van dat spul bij zich heeft is een aso en draait onverbiddelijk de bak in'
Twee maanden later wordt hij aangehouden met een lachgasbusje op de achterbank, en dan is het ineens voor een feestje van een vriend van zijn zoon en blijft de straf beperkt tot het mompelend sorry zeggen voor de camera van RTL4.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 12 jan 2022, 8:54
Ook het aantal ongevallen met blikschade steeg in 2021 ten opzichte van 2020 met bijna 8 procent naar 68.700 incidenten. Bij ongelukken met meer dan één gewonde van was een stijging te zien van 16.540 naar 17.842. Alleen bij dodelijke slachtoffers is een lichte daling van 496 naar 478.
AD.nl, 12-1-2022
En natuurlijk wordt er alleen maar weer gesproken over gedrag en en strengere maatregelen

-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » wo 12 jan 2022, 9:28
Wouter N14 schreef: ↑wo 12 jan 2022, 8:54
Ook het aantal ongevallen met blikschade steeg in 2021 ten opzichte van 2020 met bijna 8 procent naar 68.700 incidenten. Bij ongelukken met meer dan één gewonde van was een stijging te zien van 16.540 naar 17.842. Alleen bij dodelijke slachtoffers is een lichte daling van 496 naar 478.
Minder doden en meer zwaar-gewonden... Dat klinkt herkenbaar en onderschrijft volledig dat het verkeer veiliger wordt volgens de
theorie van Heinrich. We zijn dus op de goede weg.