Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Palance »

Nou, kom dan maar door met de helmplicht :duck:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

En precies 25 jaar geleden werd Duurzaam Veilig gelanceerd :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wouter N14 schreef: di 18 apr 2023, 19:46 En precies 25 jaar geleden werd Duurzaam Veilig gelanceerd :roll:
En de laatste 15 jaar stagneert de daling van het aantal verkeersdoden. Er werd in de beginjaren erg op de borst geslagen en internationaal geroeptoeterd hoe goed Nederland wel niet bezig was met Duurzaam Veilig, omdat toen het aantal verkeersdoden snel daalde. In 1997 vielen nog meer dan 1.200 verkeersdoden per jaar.

Maar waar het aan ligt... een combinatie van zaken denk ik. Handhaving die alleen focust op 5 km te snel in plaats van daadwerkelijke gevaarzetting. Een free-for-all beleid voor fietsers, middelengebruik dat niet aangetoond kan worden of niet op onderzocht wordt, drukker verkeer, korte lontjes, afleiding door de telefoon, etc.

25 jaar wegen versmallen, de maximumsnelheid verlaagd op pakweg 95% van de weglengte in Nederland, overal drempels, trajectcontroles, etc. Heeft het wel daadwerkelijk zoveel effect gehad? Of zou het zonder veel erger zijn?

Mijns inziens is de lijn van het aantal autododen nogal gerelateerd aan de introductie van passieve veiligheidsmaatregelen in auto's, waardoor je tegenwoordig ongevallen overleeft die je in 1990 nog niet kon overleven. Sinds pakweg 2010 heeft quasi het volledige wagenpark dat soort zaken. Maar actieve veiligheidsmaatregelen lijken in de cijfers nog geen effect te sorteren.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Ik heb ook wel het idee dat er dat afgelopen jaren relatief meer asociale patsers rondrijden die overal lak aan hebben. Hard optrekken en scheuren door smalle woonstraten, agressief voorrang pakken op rotondes, door dieporanje rijden etc.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, wat ik Gerard Tertoolen vandaag ook hoorde zeggen: gedrag is een oorzaak.

Mensen zijn druk, afgeleid, minder aanspreekbaar op fouten tegenwoordig.

Als ik aan de oudere, mannelijke, seniore fietser denk.. dan is dat er ook één van veelal mensen die maar door en door willen fietsen. Geen tijd om te wachten (misschien angst om af te stappen en dan te vallen.. :dontknow: ).

Gisteren zag ik ook weer twee oudere stellen op de fiets fietsen. Eén man voorop, de anderen fietsten er achter aan.. (ook gezellig dan, d8 ik nog).
Wél allemaal een helm op.. maar de zithouding op de fiets.. het waren elektrische fietsen.. de zithouding was heel stram en de armen ver gestrekt ten opzichte van het lichaam. Hoog op het zadel. Leek mij niet dat ze nu flink controle over de fiets hadden.

Dat is tegenwoordig ook wel een ding, volgens mij. Het 'gewone' fietsstuur is er haast niet meer.. het zijn allemaal brede 'MTB' sturen tegenwoordig, dus men leunt vooral op de schouders.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Via schreef: di 18 apr 2023, 21:03 ^^
Ik heb ook wel het idee dat er dat afgelopen jaren relatief meer asociale patsers rondrijden die overal lak aan hebben. Hard optrekken en scheuren door smalle woonstraten, agressief voorrang pakken op rotondes, door dieporanje rijden etc.
Als de handhaving toch alleen maar naar snelheid kijkt...

Als ik me compleet aan de regels hou en netjes ben... Dan kan hen het zomaar voorkomen dat ik binnen een kwartier 3x moet remmen voor mensen die de voorrangsregels niet willen kennen, 2x moet wachten omdat men geen richting aan geeft, opgehouden wordt door mensen die nodeloos treuzelen en er dan ook nog eens iemand op mijn bumper loopt te drukken, terwijl ik geen kant op kan...

Tsja, dan is de verleiding best daar om te denken "scheiss drauf!" En zelf ook maar gewoon te doen waar ik zin in heb...

Ik kwam zaterdag goed gemutst de grens over, lekker gereden door een stukje Hunsrück, Luxemburg en de Ardennen; in Nederland verdwijnt mijn goede humeur dan weer...
Op de A2 van Maastricht naar het noorden geprobeerd om 105 op de cruise control te rijden; super vermoeiend door stompzinnig links plakken, spitsstrook niet gebruiken, jojo's, trekken&duwen, gehannes en gerommel... Na de zoveelste was ik het zat en ben maar naar een gewone snelweg snelheid (tegen 140 op de teller) gegaan, daarmee kon ik inhalend rijden, dat was echt veel minder vermoeiend.

Edit:
De agressiviteit is mij ook opgevallen. Dat is wel echt jammer en onnodig.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De EU heeft voorlopige cijfers over 2023 gepubliceerd.

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_24_1361

Deze statistieken zijn oppervlakkig en geven weinig concrete cijfers, alleen een verhouding per 1 miljoen inwoners. Geen daadwerkelijke aantallen.

Nederland publiceert de volledige cijfers vaak pas als laatste in mei.

Een wat opmerkelijke trend is dat het aantal verkeersdoden niet sterk meer daalt, al een jaar of 10 niet. Waar passieve veiligheid in auto's duidelijk een groot effect had op het aantal verkeersdoden, geldt dit nog niet voor actieve veiligheidssystemen. Sinds dat gebruikelijker is geworden in auto's is de trend juist omgeslagen.

Afbeelding

Er zijn wel regionale verschillen, maar die verschillen zijn in de loop der jaren wel een stuk kleiner geworden. Met name de meest onveilige landen zijn de laatste 10 jaar veel veiliger geworden, terwijl de al relatief veilige landen niet veel voortgang hebben geboekt.

Een groot aantal landen ligt maar dicht bij elkaar. Polen of Frankrijk. Nederland of Slovenië. België of Tsjechië. Er zitten geen grote verschillen meer tussen.

Afbeelding
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Nederland doet het ondertussen dus zelfs slechter als Duitsland.
Het hoge aantal fietsdoden in Nederland t.o.v. andere landen zal hier wel in meespelen.
Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm »

Cijfers zijn nu bekend. Fietsdoden maken het verschil niet.

Ik bijf het met NRW verglijken omdat het qua structure (druk Ruhrgebiet, wat kleinere centra erbuiten en veel "lege ruimtes"), aantal inwoners en groote "net NL" is:

NL 2023: 684 verkeersdoden
NRW 2023: 450 verkeersdoden

NL: 270 op de fiets (e-bike, fiets bij elkaar)
NRW: 36 op de fiets, 40 op de e-bike

Dus "netto" fietsers: 414 NL; 374 NRW
Nog steeds dik 10% meer.

En dan NRW 101 dode voetgangers; NL 71

Dus "netto" van fietsers en voetgangers: 343 NL; 273 NRW

Dat zijn 25% meer verkeersdoden voor alle gemotoriseerde verkeer in Nederland. En dat terwijl je in NRW lekker erop los mag knallen op de snelwegen ) en zelfs op kleine weggetjes buiten de bebouwde kom 100 mag rijden wat in NL voor kaarsrechte snelwegen voor vele mensen "al hard zat" is. Weginrichting is in NL veel veiliger dan in NRW. Boetes zijn zeker 2-4x zo hoog met hogere pakkans.

Wat gaat er mis in NL? En hoezo pakt niemand het aan?
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Nederlanders willen om tal van redenen niet aan de fietshelm. In alle andere Europese landen is een fietshelm vrijwel standaard, terwijl in Nederland massaal gefietst wordt en dus de meeste (risico)kilometers per fiets worden afgelegd.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zie de afgelopen jaren wel meer ouderen met helm dan vroeger. Maar het is nog maar een klein aandeel.

En mensen willen het gewoon niet, het risico is objectief gezien ook zeer gering. Van alle miljoenen en miljoenen potentiële conflicten die fietsers elk jaar onderweg meemaken gaat het in maar een microscopisch klein deel fout.

In veel andere landen heb je ook niet de fietsinfrastructuur zoals in Nederland.
Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm »

Om de fietshelm-discussie ging het mij juist niet.

Alleen in het gemotoriseerde verkeer heeft NL 25% meer verkeersdoden dan NRW. Daar hebben fietskilometers of fietshelmen niks mee te maken.
Maar hoezo is dat zo in een van de beste verkeersinfrastructures en met de meest restrictive verkeersregels zoals in NL?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Alexm schreef: wo 10 apr 2024, 16:34Wat gaat er mis in NL? En hoezo pakt niemand het aan?
Zal ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien? Totale lak aan verkeersregels bij fietsers en een overdaad aan situaties waarbij fietsers voorrang hebben ten opzichte van gemotoriseerd verkeer.
Enne gojje mins blieft altied leave.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Alexm schreef: wo 10 apr 2024, 17:13 Om de fietshelm-discussie ging het mij juist niet.

Alleen in het gemotoriseerde verkeer heeft NL 25% meer verkeersdoden dan NRW. Daar hebben fietskilometers of fietshelmen niks mee te maken.
Maar hoezo is dat zo in een van de beste verkeersinfrastructures en met de meest restrictive verkeersregels zoals in NL?
Totaal gebrek aan kennis van en respect voor all verkeersregels behalve Vmax, egoïstisch gedrag, veel te kort op elkaar rijden, slechte rijopleidingen (monkey see, monkey do, monkey forget), slechtere infrastructuur.
Dat laatste zie jij anders begrijp ik, mijn redenering is dat er teveel verkeer over te beperkte wegen wordt afgewikkeld waardoor die niet alleen te druk zijn, maar waardoor je op den duur ofwel zwaar gefrustreerd raakt, of je concentratie verliest.
In NRW zijn de wegen waar het drukker is doorgaans beter uitgebouwd, zijn er bijvoorbeeld ook mogelijkheden om in te halen en kun je vaak veel relaxter doorrijden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het aantal doden onder auto-inzittenden is 194. Dat is best wel laag, maar de afgelopen 10 jaar heeft het wel tussen 175 en 237 gefluctueerd, na een periode van continue daling. Er is dus niet meer sprake van een duidelijke daling van het aantal verkeersdoden, dit is ook waarom Nederland de laatste jaren niet meer structureel in de top 5 veiligste landen van Europa staat, wat voorheen wel zo was.

Je hebt dus te maken met stagnatie, ondanks een moderner wagenpark met meer actieve veiligheidsopties, veel reconstructies, rotondes, versmallingen, etc, en ook na het massaal verlagen van de maximumsnelheid op ongeveer alle soort wegen. Dit heeft dus eigenlijk relatief weinig effect gehad. De grootste sprong qua verkeersveiligheid is langer geleden gemaakt.

Er vallen echter wel dermate weinig verkeersdoden waardoor ongevallen meer uniek zijn in hun oorzaak en afloop, en je minder makkelijk een conclusie kan trekken dat het vooral zou liggen aan inadequate bermbeveiliging, middelengebruik achter het stuur, mobiel gebruik, etc. Maatschappelijke trends komen niet alleen in Nederland voor.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Chris schreef: wo 10 apr 2024, 17:42 ondanks een moderner wagenpark met meer actieve veiligheidsopties
Wel met de kanttekening dat het Nederlandse wagenpark steeds ouder wordt en ook tot de oudere van Europa behoort. Want o.a. door al die veiligheidsverplichtingen worden auto's steeds duurder en worden er dus meer tweedehandsjes geïmporteerd. Die zijn goedkoper en dus minder modern. Daarnaast zijn nieuwe auto's gemiddeld groot en zwaar en daardoor een extra risico voor kwetsbare verkeersdeelnemers en weegt dat onvoldoende op tegen die veiligheidssystemen.
Chris schreef: wo 10 apr 2024, 17:42, veel reconstructies, rotondes, versmallingen, etc, en ook na het massaal verlagen van de maximumsnelheid op ongeveer alle soort wegen. Dit heeft dus eigenlijk relatief weinig effect gehad. De grootste sprong qua verkeersveiligheid is langer geleden gemaakt.

Er vallen echter wel dermate weinig verkeersdoden waardoor ongevallen meer uniek zijn in hun oorzaak en afloop, en je minder makkelijk een conclusie kan trekken dat het vooral zou liggen aan inadequate bermbeveiliging, middelengebruik achter het stuur, mobiel gebruik, etc. Maatschappelijke trends komen niet alleen in Nederland voor.
Het zou heel veel schelen als iedereen volledig geconcentreerd en nuchter achter het stuur zat. Maar het is ook de bedoeling dat infrastructuur vergevingsgezind is, dus als het om welke reden dan ook misgaat, de infra het niet erger maakt. En dan hebben we nog heel veel werk te verzetten met berminrichting, obstakelafscherming, scheiding van rijrichtingen etc. Nut en noodzaak zijn glashelder maar toch komt er onvoldoende budget voor vrij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De gemiddelde auto is 11,4 jaar oud. De gemiddelde auto dateert dus ongeveer van 2012-2013. Dat is qua veiligheid toch wel een serieuze verbetering ten opzichte 10+ jaar geleden, toen je nog veel auto's uit de jaren '90 had met weinig, of naar hedendaagse standaarden, beperkte veiligheidsvoorzieningen. Auto's uit die tijd zijn een steeds kleiner deel van het wagenpark.

Wat wellicht wel meespeelt is dat Nederlanders ook nog eens bovengemiddeld veel kleine auto's rijden. Op 112 sites valt mij op hoe vaak je auto's als een Peugeot 206 van bijna 20 jaar oud in de kreukels ziet. Daar zijn er destijds veel van verkocht en die rijden nu nog in behoorlijke aantallen rond als beginnersauto. In veel andere landen is het formaat Golf een beetje het kleinste wat je ziet buiten de grote steden. In Duitsland, maar ook bijvoorbeeld in Polen, valt toch altijd op dat het soort auto's op de autosnelweg echt anders is dan Nederland.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De verkeersdoden in Europa:

Afbeelding

Je ziet wel dat de EU steeds meer naar elkaar gegroeid is (convergentie) qua verkeersveiligheid. Veel meer landen zitten dicht bij het EU-gemiddelde dan 10 of 15 jaar geleden. In 2003 zat het grootste deel van de EU op meer dan 99 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners, in 2013 zaten nog een aantal Oost-Europese landen dicht bij dat getal en tegenwoordig nog maar een paar landen.

De ontwikkeling 2013-2023. Polen heeft dus de meeste winst geboekt, terwijl Nederland er op achteruit is gegaan.
Afbeelding
Slowakije lijkt in de data van 2013 een outlier te zijn, dat was dat jaar veel lager dan de jaren ervoor en erna.

Dat Nederland de slechtste ontwikkeling van Europa heeft, komt mijn inziens vooral omdat de winst in Nederland al langer geleden gepakt is, zo eind jaren '90 en in de jaren 2000. Toen was Nederland jarenlang één van de veiligste van Europa, terwijl het de laatste 10-15 jaar bijna niet verder is verbeterd.

Dat de situatie sinds 2010 niet veel beter is geworden is wel een contrast met de vele grote reconstructies van wegen en verlaging van maximumsnelheid op zowat alle wegen, uit naam van verkeersveiligheid. Die duurste en meest ingrijpende oplossingen aan de weginfrastructuur lijken juist het minste effect te hebben gehad, ten opzichte van veiligere auto's en eerdere reconstructies.

Bron van de data: https://etsc.eu/euroadsafetydata/
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Vind ik ook wel logisch, want echte veiligheid mag in Nederland niets kosten en/of er is geen ruimte voor. Het enige dat echt heeft geholpen tegen verkeersdoden zijn rotondes op provinciale wegen in de jaren 90/00, de rest is allemaal marginaal. En tel daar gebrekkige handhaving op appen en asogedrag bij op en je boert achteruit...
Seat
autoweg

Bericht door Seat »

Is het niet zo, dat als je fietsers uitsluit, je een heel ander beeld krijgt en NL best goed scoort en weinig achteruitgang kent? In mijn beeld is kort door bocht gesproken vooral de zestigplusser op de e-bike de belangrijkste factor in de toename en die zijn er in het buitenland nou eenmaal weinig.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Okee. Kan. Maar dat breng je als iets positiefs terwijl 'weinig achteruitgang' wat mij betreft slappe hap is als je kijkt hoeveel geld er in verkeersveiligheid (lees: snelheidsverlaging, afwaardering en inhaalverboden) wordt gestopt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hier wat cijfers van verkeersdoden van auto en fiets: https://www.wegenwiki.nl/Nederland#Aant ... sinds_1996

Je ziet dat er in die periode sinds 2013 ook onder auto-inzittenden amper nog een structurele vermindering van het aantal verkeersdoden is geweest. 193 in 2013 en 194 in 2023. In een bandbreedte van 175-237.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

In het tabel is te zien dat er 291 doden onder fietsers waren in 2022. Het hoogste aantal van alle jaren in de tabel.

Zal vast te maken hebben met de opkomst van de e-bike, met name de speedpedelec. Die valt onder de bromfietsen en moet binnen de kom op de rijbaan. Bij bromfietsen is dat duidelijk maar pedelecs worden nogal eens scheef aangekeken door andere weggebruikers wanneer die op de rijbaan rijden.
Iemand die op een snelle elektriche fiets rijdt is net zo kwetsbare verkeersdeelnemer als op een gewone fiets. Maar gezien de hogere snelheid is een klapper wel sneller fataal.
Het aandeel (snellere) elektrische fietsen wordt ook alleen maar groter, sterker nog de ouderwetse fiets lijkt wel steeds moeilijker verkrijgbaar. En daarbij ook de opkomst van de fatbike het afgelopen jaar, die populair is onder het jonge grut.
Moet zeggen dat ik snelheid van fietsers toch wel snel verkeerd inschat, nog ingesteld op de gewone fiets. Dan denk je, die fietser is nog redelijk ver daar kan ik nog wel voor langs maar dan blijkt tie toch sneller bij je te zijn dan je dacht.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Jackbauer1350 schreef: ma 29 jul 2024, 12:08 In het tabel is te zien dat er 291 doden onder fietsers waren in 2022. Het hoogste aantal van alle jaren in de tabel.
Zal vast te maken hebben met de opkomst van de e-bike,
Ja
met name de speedpedelec
Nee, dit is vooralsnog een vrij kleine markt met een relatief ervaren type fietser (meestal forensen). De meeste ongevallen zie je bij jongeren (fatbikes) en ouderen (reguliere elektrische fietsen).
Het aandeel (snellere) elektrische fietsen wordt ook alleen maar groter, sterker nog de ouderwetse fiets lijkt wel steeds moeilijker verkrijgbaar. En daarbij ook de opkomst van de fatbike het afgelopen jaar, die populair is onder het jonge grut.
Moet zeggen dat ik snelheid van fietsers toch wel snel verkeerd inschat, nog ingesteld op de gewone fiets. Dan denk je, die fietser is nog redelijk ver daar kan ik nog wel voor langs maar dan blijkt tie toch sneller bij je te zijn dan je dacht.
Dit is inderdaad een van de oorzaken: fietsers zijn veel sneller bij je dan je gewend was. Maar ook: fietsers op elektrische fietsen hebben blijkbaar nog niet allemaal het besef dat automobilisten veel meer moeite hebben met tijdig waarnemen en houden daar in mijn ogen ook te weinig rekening mee. Als je ziet hoe sommige fietsers zonder ook maar enig oogcontact te zoeken voorrang nemen op bijvoorbeeld rotondes...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Fietsers remmen bijna niet meer af, is mijn indruk, voor welke situatie dan ook.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Eurostat cijfers van de EU, verkeersdoden per wegtype:

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De daling van het aantal slachtoffers stagneert al een aantal jaren.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik kwam op de SWOV site een publicatie tegen uit december vorig jaar waarin onderzoek is gedaan naar de toedracht van dodelijke ongevallen op rijkswegen in 2022.
Het aantal kop-staartaanrijdingen en frontale aanrijdingen met dodelijke afloop op rijkswegen was in 2022 hoger dan in voorgaande jaren. Dit blijkt uit het rapport ‘Dodelijke verkeersongevallen op rijkswegen in 2022’, uitgevoerd door SWOV in opdracht van Rijkswaterstaat.

SWOV onderzocht de toedracht van deze ongevallen. De ongevallen bleken net als voorgaande jaren vaak het gevolg van een combinatie van factoren: met enerzijds onoplettendheid en (on)bewuste risicogedragingen (zoals hoge rijsnelheid, alcohol- of drugsgebruik, afleiding en vermoeidheid) en anderzijds een weginrichting die weinig ruimte biedt voor menselijke fouten (zoals onveilige bermen, het ontbreken van een fysieke rijrichtingscheiding op enkelbaanswegen en het ontbreken van verkeerssignalering op filegevoelige locaties). (..)
Opvallend is dat de onveilige bermen benoemd wordt als een belangrijke rol in de dodelijke afloop. Iets dat hier op het forum, in het andere draadje (Geleiderails en obstakels) bij dit type ongevallen ook vaak benoemd wordt.
(..)Zo stond twee derde van de obstakels die in 2022 werden aangereden binnen de voorgeschreven obstakelvrije zone en waren deze niet of onjuist afgeschermd. Een veilige berminrichting (met obstakelvrije zones en flexibele afschermingsconstructies) is dan ook een van de meest kansrijke maatregelen om dodelijke ongevallen te voorkomen. (..)
https://swov.nl/nl/nieuws/nieuw-swov-ra ... wegen-2022
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Het is ook echt wel een grote faal van de wegbeheerder hoor. In de ontwerprichtlijnen staat al zeker sinds het verschijnen van handboek Wegontwerp het belang van veilige bermen aangeduid, en er is zelfs een extra richtlijn hierover verschenen. Halfverharding in bermen en afscherming van obstakels is gewoon een prioriteitkwestie, RWS had al veel, zo niet alle wegen veilig in kunnen richten.

Ondertussen wordt in de rest van Nederland de snelheid op wegen verlaagd, en wordt inhalen verboden met een doorgetrokken streep...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/16 ... in-25-jaar

Cijfers van 2024: 675 verkeersdoden.

De headline doet niet echt recht aan de situatie vind ik. Want die daling is grotendeels in de periode 2000-2003 al bereikt, met een langzamere daling tot 2009 en bijna geen duidelijke trend omhoog of omlaag meer sinds 2010. Eigenlijk is het verkeersveiligheidsbeleid de laatste 15 - 20 jaar het minst effectief gebleken sinds 1970, terwijl er wellicht het meest rigoureuze aan herinrichtingen en snelheidsverlagingen zijn uitgevoerd.