Verkeersdoden Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Verkeersdoden Nederland
Nou, kom dan maar door met de helmplicht 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
En precies 25 jaar geleden werd Duurzaam Veilig gelanceerd 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
En de laatste 15 jaar stagneert de daling van het aantal verkeersdoden. Er werd in de beginjaren erg op de borst geslagen en internationaal geroeptoeterd hoe goed Nederland wel niet bezig was met Duurzaam Veilig, omdat toen het aantal verkeersdoden snel daalde. In 1997 vielen nog meer dan 1.200 verkeersdoden per jaar.Wouter N14 schreef: ↑di 18 apr 2023, 19:46 En precies 25 jaar geleden werd Duurzaam Veilig gelanceerd![]()
Maar waar het aan ligt... een combinatie van zaken denk ik. Handhaving die alleen focust op 5 km te snel in plaats van daadwerkelijke gevaarzetting. Een free-for-all beleid voor fietsers, middelengebruik dat niet aangetoond kan worden of niet op onderzocht wordt, drukker verkeer, korte lontjes, afleiding door de telefoon, etc.
25 jaar wegen versmallen, de maximumsnelheid verlaagd op pakweg 95% van de weglengte in Nederland, overal drempels, trajectcontroles, etc. Heeft het wel daadwerkelijk zoveel effect gehad? Of zou het zonder veel erger zijn?
Mijns inziens is de lijn van het aantal autododen nogal gerelateerd aan de introductie van passieve veiligheidsmaatregelen in auto's, waardoor je tegenwoordig ongevallen overleeft die je in 1990 nog niet kon overleven. Sinds pakweg 2010 heeft quasi het volledige wagenpark dat soort zaken. Maar actieve veiligheidsmaatregelen lijken in de cijfers nog geen effect te sorteren.
-
- 2x5 autosnelweg

Ik heb ook wel het idee dat er dat afgelopen jaren relatief meer asociale patsers rondrijden die overal lak aan hebben. Hard optrekken en scheuren door smalle woonstraten, agressief voorrang pakken op rotondes, door dieporanje rijden etc.
-
- autoweg

Mensen zijn druk, afgeleid, minder aanspreekbaar op fouten tegenwoordig.
Als ik aan de oudere, mannelijke, seniore fietser denk.. dan is dat er ook één van veelal mensen die maar door en door willen fietsen. Geen tijd om te wachten (misschien angst om af te stappen en dan te vallen..

Gisteren zag ik ook weer twee oudere stellen op de fiets fietsen. Eén man voorop, de anderen fietsten er achter aan.. (ook gezellig dan, d8 ik nog).
Wél allemaal een helm op.. maar de zithouding op de fiets.. het waren elektrische fietsen.. de zithouding was heel stram en de armen ver gestrekt ten opzichte van het lichaam. Hoog op het zadel. Leek mij niet dat ze nu flink controle over de fiets hadden.
Dat is tegenwoordig ook wel een ding, volgens mij. Het 'gewone' fietsstuur is er haast niet meer.. het zijn allemaal brede 'MTB' sturen tegenwoordig, dus men leunt vooral op de schouders.
-
- 2x3 autosnelweg
Als de handhaving toch alleen maar naar snelheid kijkt...
Als ik me compleet aan de regels hou en netjes ben... Dan kan hen het zomaar voorkomen dat ik binnen een kwartier 3x moet remmen voor mensen die de voorrangsregels niet willen kennen, 2x moet wachten omdat men geen richting aan geeft, opgehouden wordt door mensen die nodeloos treuzelen en er dan ook nog eens iemand op mijn bumper loopt te drukken, terwijl ik geen kant op kan...
Tsja, dan is de verleiding best daar om te denken "scheiss drauf!" En zelf ook maar gewoon te doen waar ik zin in heb...
Ik kwam zaterdag goed gemutst de grens over, lekker gereden door een stukje Hunsrück, Luxemburg en de Ardennen; in Nederland verdwijnt mijn goede humeur dan weer...
Op de A2 van Maastricht naar het noorden geprobeerd om 105 op de cruise control te rijden; super vermoeiend door stompzinnig links plakken, spitsstrook niet gebruiken, jojo's, trekken&duwen, gehannes en gerommel... Na de zoveelste was ik het zat en ben maar naar een gewone snelweg snelheid (tegen 140 op de teller) gegaan, daarmee kon ik inhalend rijden, dat was echt veel minder vermoeiend.
Edit:
De agressiviteit is mij ook opgevallen. Dat is wel echt jammer en onnodig.