Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

traveldude
dorpsstraat

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door traveldude »

Om het verhaal te verduidelijken: het fietspad was oorspronkelijk voor tweerichtingsverkeer aangelegd (dus wat fietsers e.d. deden was ook correct). Dat is uiteindelijk drie jaar geleden aangepast als gevolg van klachten en ongevallen. En inderdaad, nu alleen nog eenrichting tegen de klok in net als het autoverkeer. Het is sowieso met name in het donker met regen een crime om er met de auto te passeren.

Ten aanzien van ombouw van normale VRI kruising naar rotonde (met een tram- en buslijn er doorheen): Het punt ligt op een drukke fietsader. Dan is een VRI een belemmering en zorgt toch ook vaak voor gevaarlijke situaties (bij grote en gevaarlijke kruisingen als Westlandseweg/Beatrixlaan lijkt er meer zelfbeheersing te zijn, al zie je zelfs daar kamikaze ouderen en jongeren). Maar het is waar: het is een vervelende plek om er met de auto langs te gaan. Wat niet helpt is de uitrit van de AHXL waardoor je gedwongen wordt na je boodschappen de rotonde te nemen terwijl je dat niet eens nodig zou moeten hebben. Met andere woorden er is daar wel meer aan de hand.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Zichtlijnen bij rotonde's kunnen vaak beter, houdt het bij bodembedekkers en plant geen bomen / struiken in de scheiding tussen rijstrook en fietspad bij vrijliggende langs rotonde's. Denk dat de regelgeving omtrent compenserende maatregelen, qua groen, ook zo zijn uitwerking hebben.

In Ede hebben ze nu zo'n LarGas rotonde gebouwd op de Slotlaan. Lekker slingeren.. krappe opstelstroken, fietsers die wachten op aankomende auto's die dus afremmen voor de slinger in de weg, hierdoor kunnen fietsers de indruk krijgen dat er nog wel tijd is om over te steken (terwijl ze eerst stilstaan om te wachten op aankomende voertuigen maar die remmen dus af vanwege de slingering en dan duurt het wachten 'te lang'.).

Verders hebben ze struiken gepland in de zichtlijnen van het overstekend verkeer. Als die over een paar jaar volgroeid zijn dan is het dus, voor de overstekende fietsers etc. lastiger om te kijken / voor de automobilisten om de fietsers op tijd te zien. Ik snap niet dat de inrichters / plannenmakers / tekenaars dat niet zien in de ontwerpfase.
Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm »

Je hoeft niet naar de fietsers te kijken. Het blijft me verbazen dat NL meer verkeersdoden excl fietsers (478) dan NRW (qua oppervlakte en inwoners perfect met NL te vergelijken) excl fietsers (373) heeft. NRW heeft snelwegen zonder limieten zat (en NLers gaan er gassen - zie YouTube-kanalen) motorrijders gaan massal eropuit in de Eifel en Sauerland, de „Kreisstrassen“ zijn echt kronkelweggetjes en je mag er nog heel vaak 100 (max op NLse snelwegen overdag!) rijden. De „Baustellen“ met „Stauende“ waar dan de oververmoeide truckers op knallen. En toch een derde minder verkeersdoden.

En dan is in DLD het rijgedrag in de laatste jaren ook niet echt vooruit gegaan. Waar gaat het toch mis in NL met zoveel beter ingerichte wegen, VRIs, lagere limieten, trajectcontroles, enzo… ?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ mentaliteit, gedrag. De verkeersregels niet kennen, niet willen toepassen.
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

^^ Afleiding, verveling, geen focus anders dan op een schermpje, ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mja, dit soort zaken zijn niet uniek voor Nederland.

Drukbereden wegen zijn zo smal en zo weinig vergevingsgezind vergeleken met andere landen. Nederlands wegontwerp is wel behoorlijk afwijkend van andere landen, wat misschien toch wel een onderscheidende rol speelt. Te ver doorgeslagen met tunnelvisie om de rijsnelheden een paar kilometer lager te krijgen. Idioten zul je altijd houden, maar het is niet zo dat in Nederland massaal te hard wordt gereden op 80-wegen. 80 als kruissnelheid is op veel N-wegen al niet eens haalbaar vanwege bestuurders die 72 al snel genoeg vinden.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dat lokt wel inhaalmanouvres uit die verkeerd kunnen aflopen. Naar mijn indruk steeds meer en meer, ook op de afgewaardeerde wegen die dat niet zouden mogen zijn, qua wegontwerp/rijbaanbreedte.
Datakneder
woonerf

Bericht door Datakneder »

Alexm schreef: za 18 apr 2026, 21:25 Je hoeft niet naar de fietsers te kijken. Het blijft me verbazen dat NL meer verkeersdoden excl fietsers (478) dan NRW.
...
En dan is in DLD het rijgedrag in de laatste jaren ook niet echt vooruit gegaan. Waar gaat het toch mis in NL met zoveel beter ingerichte wegen, VRIs, lagere limieten, trajectcontroles, enzo… ?
Durashift schreef: zo 19 apr 2026, 2:38 ^^ mentaliteit, gedrag. De verkeersregels niet kennen, niet willen toepassen.
De mentaliteit lijkt mij inderdaad het belangrijkste punt. De ruimte die fietsers hier krijgen bij inhaalacties en het terugnemen van de snelheid zijn opmerkelijk t.o.v. Nederland.

Mijn zoontje gaf in het begin aan dat hij alleen op 100km/h-wegen wou rijden als er een vrijliggend fietspad was. Nu heeft hij er geen probleem meer mee omdat hij ook ziet hoe anders er op deze wegen gereden wordt.

Maar helaas de verkeersregels kennen lijkt me niet zo relevant. Ik heb even vaak discussies met verkeersdeelnemers aan beide zijden van de grens. Met de meest onzinnige teksten zoals: "Daar moet een vlaggetjes op." en "Dit is geen onderdeel van de weg. (van mensen die op een voet- fietspad liepen)"

En over beter ingerichte wegen heb ik zo mijn bedenkingen. Het lijkt dat het scheiden van fietser en motorvoertuigen een veiligheidsbevorderende werking heeft. Gezien de cijfers kun je misschien wel anders concluderen. Door het scheiden hoeven de autorijders minder op te letten, omdat ze denken dat ze geen fietsers gaan tegenkomen. Helaas weten ze niet dat ik ik in Nederland gewoon de rijbaan mag gebruiken met mijn fiets, ook al is er een verplicht fietspad. Het zou me niet verbazen dat dat verlies aan scherpte niet voldoende terugkomt bij momenten dat deze scheiding er niet is, kruisingen. Je moet ook bij een kruising op twee verschillende punten gaan kijken voor verkeer.

Ik moet wel toegeven dat de weginrichting m.b.t. fietspaden in Nederland echt veel beter is dan in NRW. Ik kom in Nederland zelden tot nooit in de problemen op een fietspad, terwijl dat hier de normaalste zaak van de wereld is. Bijvoorbeeld met rotondes die niet helemaal rond te rijden zijn voor fietsers. Ook de breedte van fietspaden is hier gewoonweg belachelijk. En de knopjes die je moet drukken om het licht op groen te zetten die alleen te bereiken zijn als ik ga uitstappen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als je overigens de lange termijn terugkijkt. In 2011 vielen onder auto-inzittenden evenveel doden als in 2025. Terwijl in 2011 de gemiddelde leeftijd van een auto een bouwjaar van circa 1999 inhield. Intussen zou dat 2013 moeten zijn. Auto's zijn op papier veel veiliger geworden en een substantieel deel van het wagenpark heeft inmiddels actieve veiligheidssystemen. Toch vertaalt zich dat niet in minder verkeersdoden onder auto-inzittenden.

Ik denk dat daar eens een goede analyse op los gelaten moet worden, in plaats van 'meer van hetzelfde dat de afgelopen 15 jaar geen enkel effect heeft gehad'.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Is er enig zicht op in hoeverre de doden zijn toe te rekenen aan alle soorten verdovende middelen? Daar hebben we in Nederland echt wel een fors probleem mee, met hoe semi maatschappelijk getolereerd het gebruik daarvan wel niet is - en dan nog even vrolijk gaan rijden. Daar kan geen weginrichting tegen helpen, terwijl weginrichting en alledaagse mentaliteit op de weg daar ook redelijk los van staan.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ In veel berichtgeving over politiecontroles en ongevallen zie ik vaak rijden onder invloed. Zou inderdaad een grote rol kunnen spelen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Toevallig kwam dit weekend ook nog een verhaal langs dat er bij een controle veel cannabis was aangetroffen.

Wordt er nog een beetje geadverteerd om dat tegen te gaan? Langs de weg zie ik alleen Bob-dingen. Dat is misschien leuk om een volwassene die een avondje uitgaat ergens aan te herinneren, maar het is geen campagne die gericht is op echte gedragsverandering. Niet qua rijden met een slok op, niet qua drugsgebruik (of dingen als lachgas) en wat dát dan doet met rijvaardigheid. Mis ik dingen in de media - wellicht ook omdat ik niet echt doelgroep ben? Of is de Nederlandse overheid dit thema gewoon veel meer aan het laten verslonzen in vergelijking met de jaren ‘90?
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Cannabis kan nu wel veel makkelijker gecontroleerd worden dan vroeger.
Voor verkeersdoden in auto's (waarbij behalve de bestuurder de inzittenden dronken en stoned mogen zijn) kan je die link slecht maken omdat bij verkeersdoden (dood voordat je in het ziekenhuis ligt) er meestal geen bloedonderzoek gedaan mag worden in NL (danwel niet gedeeld met politie/OM).
Je moet dus de link zoeken in ongevallen met/zonder gewonden als je de invloed van drank en drugs wil onderzoeken.

Wat ook zal meespelen is dat de oudere (80+) bestuurder een steeds groter percentage vormt van de automobilisten. Die cijfers zullen er wel zijn, alleen is het niet altijd duidelijk of een ongeval komt door overlijden of overlijden door een ongeval....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rijden onder invloed van alcohol zal Europa-breed wel minder voorkomen dan 20 jaar geleden. Sowieso drinken jongeren veel minder dan vroeger en gaat ook veel minder uit. Dit is niet alleen in Nederland zo.

De vraag is bij de genoemde factoren of dit uniek voor Nederland is, of in andere landen ook speelt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De alcohol is wel vaak ingeruild voor iets anders verdovends. En dan blijft de Nederlandse positie er toch een waar maatschappelijk van oudsher behoorlijk relaxed wordt aangekeken tegen drugs én daardoor ook bijna iedere jongere met enig gemak een lijn of een pil weet te regelen.

Bij gebrek aan officiële (en goed gevalideerde) statistieken: kijk naar het aantal dodelijke ongevallen in de nacht -en dan de weekendnachten in het bijzonder- en het geeft een zeker beeld wat er aan die kant hoogstwaarschijnlijk aan het gebeuren is.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Maar in de grote stad hebben steeds minder jongeren (18-22) een auto, omdat ze (los van de andere kosten) geen (goedkope) parkeerplek hebben. Op het platteland zal het anders zijn, maar 50-60% zal toch in of rond de grote stad wonen. Die slikkende, rokende of snuivende jongeren verongelukken dus wellicht nog steeds, maar dan op de scooter of fatbike.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Automobilisten die fietsers verkeerd opvoeden door hen voorrang te verlenen terwijl ze geen voorrang hebben en het ook volstrekt onnodig is (geen zeikende regen bijvoorbeeld). Ik zie het regelmatig. Ook als ik zelf op de fiets zit gebeurt het me. Als ik dan weiger en de automobilist gebaar vooral door te rijden word ik glazig aangekeken alsof ik malle pietje ben. Nu ben ik dat ook (pas op: zelfspot), maar belangrijker is de vraag in hoeverre dit (voorrang verlenen door automobilisten) bij fietsers invloed heeft en daarmee een verkeerde mate van bravoure om voorrang te nemen (dus een zichzelf versterkende cirkel).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Peter schreef: ma 20 apr 2026, 12:26 Op het platteland zal het anders zijn, maar 50-60% zal toch in of rond de grote stad wonen. Die slikkende, rokende of snuivende jongeren verongelukken dus wellicht nog steeds, maar dan op de scooter of fatbike.
Zo eens in de zoveel tijd komen de verhalen langs van juist een groepje jongeren die na het uitgaan omkomen. Zitten ze met zijn vieren in één auto en komen dan niet thuis - wat daar vervolgens ook precies de oorzaak van was. Dat zijn plattelandsverhalen (side niet: het nummer Children van Robert Miles was geïnspireerd door dit soort verhalen die in Italië ieder weekend langskwamen). In stedelijk gebied gaan mensen op de fiets uit, desnoods die scooter/fatbike die je noemt.

Hoewel de bevolking inderdaad sterk geconcentreerd is in gebieden waar je op de fiets kunt uitgaan, hebben dat soort ongevallen waarbij in één keer vier man omkomen wel een forse invloed in de ongevalsstatistieken. Als er 400 auto-doden per jaar zijn, is dat in één keer 1%.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dit is volgens mij geen uitzondering:
In totaal zijn er 98 bestuurders gecontroleerd. Dertien daarvan reden onder invloed, waarvan negen onder invloed waren van drugs.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/183 ... t-drugs-op
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

traveldude schreef: ma 20 apr 2026, 13:00 Automobilisten die fietsers verkeerd opvoeden door hen voorrang te verlenen terwijl ze geen voorrang hebben en het ook volstrekt onnodig is (geen zeikende regen bijvoorbeeld). Ik zie het regelmatig. Ook als ik zelf op de fiets zit gebeurt het me.
Dat doe ik hier in de stad ook. In studentensteden is dat gewoon lijfsbehoud omdat de fietsers met oortjes in alleen op hun telefoon kijken en niet of er een auto van rechts komt (en dus voorrang heeft).
Maar als ik dan zo'n fietser aanrij krijg ik wel de schuld en eventueel moet ik dan de bak in. Daar bedank ik voor.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Willem schreef: ma 20 apr 2026, 14:13 In studentensteden is dat gewoon lijfsbehoud omdat de fietsers met oortjes in alleen op hun telefoon kijken en niet of er een auto van rechts komt (en dus voorrang heeft).
Daar heb je toch een claxon voor?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wouter N14 schreef: ma 20 apr 2026, 13:58 Dit is volgens mij geen uitzondering:
In totaal zijn er 98 bestuurders gecontroleerd. Dertien daarvan reden onder invloed, waarvan negen onder invloed waren van drugs.
De verhouding binnen die 13 zegt inderdaad veel over hoe ‘we’ wisselen van alcohol naar andere verdovende middelen. Met verdere getallen over de controle kan je denk ik niet veel. Maar als gezegd: ik heb het idee dat het 15-20 jaar geleden veel minder sociaal geaccepteerd was om onder invloed te gaan rijden - onder late Gen X’ers en de vroege Gen Y’ers. Maar ik loop mogelijk ook rond met een “in mijn tijd”-syndroom ….
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Rein schreef: ma 20 apr 2026, 14:21
Willem schreef: ma 20 apr 2026, 14:13 In studentensteden is dat gewoon lijfsbehoud omdat de fietsers met oortjes in alleen op hun telefoon kijken en niet of er een auto van rechts komt (en dus voorrang heeft).
Daar heb je toch een claxon voor?
Heeft geen effect als studenten volledig gefocused zijn op hun oortjes (en/of de telefoon).
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Pino schreef: ma 20 apr 2026, 14:52
Wouter N14 schreef: ma 20 apr 2026, 13:58 Dit is volgens mij geen uitzondering:
De verhouding binnen die 13 zegt inderdaad veel over hoe ‘we’ wisselen van alcohol naar andere verdovende middelen. Met verdere getallen over de controle kan je denk ik niet veel. (..)
Juist wel, naar mijn mening. Die 13 zegt niks meer dan dat er bepaalde antilichamen zijn aangetroffen die kunnen duiden op drugsgebruik.
Uiteindelijk zal een bloedtest uitwijzen wát de drugs was en of die onder of boven de toegestane waarde is.

(..)De test toont op basis van bepaalde antilichamen aan of er wel of geen drugs in het lichaam aanwezig is. Het toont niet aan welke hoeveelheden de gebruiker op heeft en in welke mate diegene onder invloed is. De speekseltest zelf biedt geen juridische basis om iemand te vervolgen, het bloedonderzoek wel. De speekseltest wordt gebruikt als voorselectie-middel of iemand recent drugs heeft gebruikt. Je bent verplicht mee te werken aan de speekseltest als een agent vermoedens heeft dat er sprake is van druggebruik. De test kan gecombineerd worden met een psychomotorische test. Dit is een test om met behulp van bewegingen inzicht te krijgen of iemand onder invloed is of niet. Denk aan het aanraken van de neus na gebruik van alcohol of het lopen over een rechte streep. (..)
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... s-verkeer/

Hier een overzicht met indicatie van tijden bij welke test de middelen nog aantoonbaar aanwezig zijn.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... ntoonbaar/
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Snap wat je bedoelt wat betreft de 13. Wat dat cijfer mij vooral zegt, is dat ik niet zou verwachten dat, bij een vergelijkbare test rond het jaar 2000, je bij 13 mensen onder invloed bij 9 (ook) sporen van drugsgebruik zou vinden. Dan mag het een test met beperkte waarde zijn, die er zelfs op zou kunnen duiden dat de drugs niet de grootste invloed hadden op de rijvaardigheid van deze 9, je hoort en ziet veel vaker dat jongeren minder snel alcohol gebruiken en meer andere verdovende middelen.

Met het totaal van 98 mensen gecontroleerd, en dus 85 die gewoon door mochten rijden, kan ik dan weer weinig, omdat je geen verdere data hebt over bijvoorbeeld het totale aantal passanten. Het zal een controle zijn geweest waarin niet iedere passant moest testen -dan worden het er veel meer dan 98- dus eerder een situatie waarin 'vreemd' rijdende chauffeurs eruit werden geplukt. Daar kan ik dan weer niet zoveel mee.