Blijkbaar heeft Photobucket iets gewijzigd in haar gebruikersovereenkomst.
Moderator: Moderatoren
Nooit geweten dat dat de reden was, maar ik had wel een vermoeden... het is ook zo als het artikel zegt dat automobilisten zich gewoon niet meer aan overstekende fietsers verwachten omdat er gewoon geen markering is aangebracht, dat maakt het echt gevaarlijk.Lambo19 schreef:Nadat AWV enkele jaren geleden besloot om blokmarkeringen te verwijderen op alle fietsoversteekplaatsen, komen er binnenkort nieuwe markeringen op fietsoversteekplaatsen aan te duiden.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... l?show=art
De besslissing om alle blokmarkeringen te verwijderen is een ware blamage voor de wegbeheerder. Men heeft die toen verwijderd met als reden dat de markeringen verwarring schepte omdat sommige fietsers weleens dachten geen voorrang te hoeven verlenen.Werkelijk de domste beslissing die je kan nemen als wegbeheerder.
AWV maakt het net verwarrend en nodeloos ingewikkeld door af te stappen van de reguliere markeringen en nu weer op de proppen te komen met een zelf geknutselde markering.![]()
En hoe zit het dan met de nog voorkomende blokmarkeringen bij fietsoversteekplaatsen op gemeentewegen?
Behalve dan dat het minder opvalt tov blauwachtig asfalt, en dat de witte markering op een blauw vlak ook minder opvalt. Wat mij betreft laten ze het dus bij het oude: rood voor fietspaden, oker voor fietssuggestiestroken.Wimpie25 schreef:Blauw is eigenlijk een veel efficiëntere kleur om fietspaden te accentueren.
Blauw is de meest contrasterende kleur op alle soorten ondergrond, gevolgd door groen. "Blauwachtig asfalt", er is geen enkele soort wegdek met een blauwe tint. In tegenstelling tot rood, oker en staalgrijs. Om nog niet te spreken hoeveel weggebruikers met slecht kleurenzicht er mee geholpen zijn. Witte markering valt veel beter op op blauwe of groene ondergronden.Alfa schreef:
Behalve dan dat het minder opvalt tov blauwachtig asfalt, en dat de witte markering op een blauw vlak ook minder opvalt. Wat mij betreft laten ze het dus bij het oude: rood voor fietspaden, oker voor fietssuggestiestroken.
Oker is vastgelegd in Dienstorder MOW/AWV/2017/6:Lambo19 schreef:Is het niet eens tijd dat er één en dezelfde kleur vastgelegd wordt om fietssugestiestroken te markeren op de rijbaan? De meeste wegbeheerders geven ze voorkeur aan oker maar ook groen en rood worden gebruikt voor fietsugestiestroken. In principe kan een fietsugestiestrook in eender welke kleur aangeduid worden.
Mensen schijnen een fietssugestiestrook weleens ten onrechte te verwarren met een fietspad. Daarom lijkt het me best dat de kleur rood uitsluitend gebruikt mag worden op fietspaden.
Voor fietsuggestiestroken geniet bij mij ook de kleur oker de voorkeur.
B.
Fietssuggestiestroken
Voor de kleur van het oppervlak van een fietssuggestiestrook, mag enkel okergeel gebruikt worden. Zo ontstaat er geen verwarring tussen een fietssuggestiestrook en een fietspad wanneer deze de rijbaan dwarsen.
Er mogen geen andere gekleurde wegoppervlakken dan bovenvermelde meer gerealiseerd worden. Andere reeds bestaande gekleurde wegoppervlakken, zullen niet meer vernieuwd worden.
Hier in de buurtgemeente Pepingen gebruiken ze al jaren gifgroen voor fietssuggestiestroken, het valt wel goed op.Alfa schreef:Het wordt wel fietspad genoemd in de pers. Maar is eigenlijk niet meer een fietssuggestiestrook?
Behalve dan dat het minder opvalt tov blauwachtig asfalt, en dat de witte markering op een blauw vlak ook minder opvalt. Wat mij betreft laten ze het dus bij het oude: rood voor fietspaden, oker voor fietssuggestiestroken.Wimpie25 schreef:Blauw is eigenlijk een veel efficiëntere kleur om fietspaden te accentueren.
Ook in Vlaanderen wordt fietsen enorm gehypet en wordt er tevens door het Gewest veel in de infrastructuur geïnvesteerd. Het probleem is dat de vraag het aanbod begint te overstijgen, de fietsinfrastructuur raakt verzadigd. Buiten. Limburg is de kwaliteit van de gemeentelijke fietsinfrastructuur ook vaak van een variabel niveau, zeker als je meer richting het Westen reist.Snelwegfreak schreef: ↑do 21 jun 2018, 7:42 In Nederland wordt fietsen enorm gehypet door de overheid, wat het bedrijfsleven inspireert en ook stimuleert om met dit soort innovatieve dingen te komen. In Vlaanderen lijken nieuwe dingen een jaar of 5 tot 10 na Nederland ook te komen. Misschien is men daar wat minder gesteld op die nieuwe snufjes: zolang het werkt, is het goed.