Den Haag Aosta op 17 juli 2017 edit 19 juli 2025
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Den Haag Aosta op 17 juli
Ik stel me zo voor het die entourage op enkelbaans wegen met dorpspassages of bij de grens nog wel wat impact kan hebben -rijden ze daar dan niet ook in kolonne onder politiebegeleiding?- maar een snelweg als de A9 is een heel ander verhaal.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Re: Den Haag Aosta op 9 juli 2022
Voor de Tour de France gebeurt dat ook, staat ook in het roadbook vermeld. Voor de etappe van Dole naar Lausanne gaat de route inderdaad over de N57:exroosje schreef: ma 27 jun 2022, 8:58 Bij de Giro wordt altijd een route voor begeleiders aangegeven van Start naar Finish. Van Dole naar Lausanne gaat het vlgens Maps in elk geval het laatste stukje over de N57 route, vanaf vlak voor de grens met Zwitserland. (de route over Geneve is om)

Maar verwacht daar niet teveel van. De reclamekaravaan rijdt gewoon over het parcours, net als de volgwagens. Het zijn vooral de bussen van de ploegen en journalisten die deze route zullen nemen. Dat is niet zoveel verkeer, en noemenswaardige overlast ga je daar niet van hebben.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Nee, dat gaat niet in colonne en politiebegeleiding is er ook niet. Mag iedereen zelf uitzoeken; wel wordt er verwacht dat men zich houdt aan de aangegeven route, die over het algemeen over doorgaande wegen gaat. Maar dat gaat niet eens om honderden voertuigen; de impact is echt heel klein. Niks om je zorgen over te maken.Pino schreef: ma 27 jun 2022, 16:41 Ik stel me zo voor het die entourage op enkelbaans wegen met dorpspassages of bij de grens nog wel wat impact kan hebben -rijden ze daar dan niet ook in kolonne onder politiebegeleiding?- maar een snelweg als de A9 is een heel ander verhaal.
-
exroosje
- verkeersader
Re: Den Haag Aosta op 9 juli
Uiteindelijk om 3 uur 's nachts vertrokken op 9 juli. Om ca half 1 middags waren we aangekomen bij onze vast lunchplek op de st Bernhard route in Orsieres.
Gewoon de standaard route vanuit den Haag gereden via Antwerpen Brussel Luxemburg, Metz, Straatsburg (incl de nieuwe contournement) , Basel, Bern, Martigny ...
Op de Contournement is een afrit naar een grote Eleclerc met een goedkoop tankstation... Dat was altijd een reden om via Marmoutier Straatsburg af te snijden...
Enige vertraging was er voor de grens met Zwitserland vanuit Frankrijk. Iets wat ik meer heb gezien in juli. Oplossing was laatste afrit er af en dan binnendoor, over een secundaire grens in Sant Louis. Doorsteken naar de A5 Duitsland was namelijk niet een goed alternatief (ook een grensfile).
Daarnaast wat vertraging op de A1 richting Bern. Dusdanig dat de navi ons bij afrit Egerkingen van de A2 afleidde om zo grotendeels er langs te rijden
Mijn broer heeft vrijwel dezelfde route op vrijdag 22 juli gereden, vanuit Zeeland, dus Duitse alternatieven waren geen optie. Toen was de A35 echter zo druk dat zijn navi hem via de N57 /N19 en A16 (Biel Bienne dus) heeft geleid en dat beviel hem prima. Rustig, niet veel enkelbaans wegen en ook Zwitserland ging prima
Gewoon de standaard route vanuit den Haag gereden via Antwerpen Brussel Luxemburg, Metz, Straatsburg (incl de nieuwe contournement) , Basel, Bern, Martigny ...
Op de Contournement is een afrit naar een grote Eleclerc met een goedkoop tankstation... Dat was altijd een reden om via Marmoutier Straatsburg af te snijden...
Enige vertraging was er voor de grens met Zwitserland vanuit Frankrijk. Iets wat ik meer heb gezien in juli. Oplossing was laatste afrit er af en dan binnendoor, over een secundaire grens in Sant Louis. Doorsteken naar de A5 Duitsland was namelijk niet een goed alternatief (ook een grensfile).
Daarnaast wat vertraging op de A1 richting Bern. Dusdanig dat de navi ons bij afrit Egerkingen van de A2 afleidde om zo grotendeels er langs te rijden
Mijn broer heeft vrijwel dezelfde route op vrijdag 22 juli gereden, vanuit Zeeland, dus Duitse alternatieven waren geen optie. Toen was de A35 echter zo druk dat zijn navi hem via de N57 /N19 en A16 (Biel Bienne dus) heeft geleid en dat beviel hem prima. Rustig, niet veel enkelbaans wegen en ook Zwitserland ging prima
-
exroosje
- verkeersader
Re: Den Haag Aosta op 19 juli
Maar weer eens een oud topic omhoogschoppen. Over bijna 2 week gaat de reis weer naar Aosta.
Zoals in het topic te lezen hebben we al diverse routes geprobeerd,
De standaard route via Luxemburg Basel, met varianten door Straatsburg , Straatsburg contournement, Straatsbrug afsnijden via Marmoutier, N59 tunnel des Vosges. Tunnel en Contournement zijn de snelste opties in onze ervaring.
Daarnaast alternatieven, (vooral om Basel_Bern te vermijden) we hebben al eens de route N57 Beaume des Dames - Pontarlier gedaan, die was in tijd vlot maar in perceptie traag . En de optie N57 N19 zwitserse A16. Dat leek ook we Ok te gaan, en deze route zal nog iets sneller zijn nu de laatste tunnel voor Biel (na afrit 19) open is (wij moesten er nog af een paar jaar geleden.
Als ik nu de route bekijk komt Google met een nieuwe optie, die mogelijk is geworden door de recente upgrades van de route Charleroi - Rocroi - Reims - Dijon , waarbij je na Dijon via de A39 en N5 en wat D wegen onder Pontarlier op de N57 komt. Iemand ervaring met deze route?
Wat ik me ook afvraag of de route via de zwitserse A16 maar dan met doorsteken naar Neuchatel via de N18 een optie is. Dan vermijd je de slingers in de A16
Tot slot, via Duitsland naaar Basel (A61 of A3) , was altijd al onaantrekkelijk met de baustelles, altijd gedoe op de A5 rond Karlaruhe,en de grenscontroles maken dit helemaal onaantrekkelijk lijkt me
Zoals in het topic te lezen hebben we al diverse routes geprobeerd,
De standaard route via Luxemburg Basel, met varianten door Straatsburg , Straatsburg contournement, Straatsbrug afsnijden via Marmoutier, N59 tunnel des Vosges. Tunnel en Contournement zijn de snelste opties in onze ervaring.
Daarnaast alternatieven, (vooral om Basel_Bern te vermijden) we hebben al eens de route N57 Beaume des Dames - Pontarlier gedaan, die was in tijd vlot maar in perceptie traag . En de optie N57 N19 zwitserse A16. Dat leek ook we Ok te gaan, en deze route zal nog iets sneller zijn nu de laatste tunnel voor Biel (na afrit 19) open is (wij moesten er nog af een paar jaar geleden.
Als ik nu de route bekijk komt Google met een nieuwe optie, die mogelijk is geworden door de recente upgrades van de route Charleroi - Rocroi - Reims - Dijon , waarbij je na Dijon via de A39 en N5 en wat D wegen onder Pontarlier op de N57 komt. Iemand ervaring met deze route?
Wat ik me ook afvraag of de route via de zwitserse A16 maar dan met doorsteken naar Neuchatel via de N18 een optie is. Dan vermijd je de slingers in de A16
Tot slot, via Duitsland naaar Basel (A61 of A3) , was altijd al onaantrekkelijk met de baustelles, altijd gedoe op de A5 rond Karlaruhe,en de grenscontroles maken dit helemaal onaantrekkelijk lijkt me
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat is een zinigere route als via Belfort en Boncourt, dus inderdaad is de A18/H18 een optie als het op de A1 tussen Härkingen en Bern vast staat. Normaliter kost echter het stuk tussen het einde van de A18 en Laufen ook wel wat tijd en is vrij druk, daarom loont zich dat eerst vanaf een ruime 45 min vertraging op de A1.exroosje schreef: ma 07 jul 2025, 10:30 Wat ik me ook afvraag of de route via de zwitserse A16 maar dan met doorsteken naar Neuchatel via de N18 een optie is. Dan vermijd je de slingers in de A16
Als je door Zwitserland reist heb je sowieso met grenscontroles te maken, en de Duitsers controleren sowieso aan de Zwitserse grens niet echt intensief. Blijft alleen een mogelijke grenscontrole van Nederland naar Duitsland. Met een beetje planning lijkt me dat ook wel te omzeilen. En de A5 is momenteel niet zo'n probleem. In mijn optiek is de A3 tussen Oberhausen en Köln/Bonn altijd het grootste opstakel.exroosje schreef: ma 07 jul 2025, 10:30 Tot slot, via Duitsland naaar Basel (A61 of A3) , was altijd al onaantrekkelijk met de baustelles, altijd gedoe op de A5 rond Karlaruhe,en de grenscontroles maken dit helemaal onaantrekkelijk lijkt me
Je kunt natuurlijk ook de route via Charleroi, Reims, Dijon proberen, daarmee heb ik geen ervaring. Het stuk via de Zwitserse A9 vanaf Vallorbe rijdt prima, maar dat ken je al. Persoonlijk zou ik als het je interesseert deze route proberen. Ook mogelijk is Zwitserland geheel vermijden via de Franse A40. Google Maps raad deze route zelfs aan. Dan moet je alleen het tijdstip voor de Mont Blanctunnel goed plannen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Vanuit Den Haag naar Basel waren de routes over Luxembourg altijd al korter dan alles door Duitsland. De onaantrekkelijkheden van Duitsland die je noemt komen daar dan nog bij. Ikzelf ben uiteindelijk toch altijd wel blijven hangen op de route Metz-Strasbourg-Basel, omdat hij gewoon het meest relaxte rijdt. Alternatieven als de N59 Tunnel des Vosges, allemaal best, maar als ik voor de ontspanning of minimale reistijd ga, pak ik toch echt de tolweg.
Dan de alternatieven: ik herken vrij goed wat je zegt over de route over Pontarlier en de perceptie. De A16 heb ik geen ervaring mee, maar omdat hij meer expresweg is, zal hij je meer de perceptie geven dat je doorrijdt. Maar onder de streep geeft Google Maps tussen Metz (knooppunt A31/A4) en Vevey (waar de routes weer bij elkaar komen) ongeveer evenveel tijd aan de routes Vallorbe en de A16. Route Basel is dan tien minuten sneller, maar kent als bekend veel meer filerisico. Dus het is echt lood om oud ijzer. Afsteken over de Zwitserse H16 naar Neuchatel zou een klein beetje extra tijd moeten kosten, maar brengt dan weer zoveel OWN in de route dat je een beetje afglijdt naar het niveau van routes over Pontarlier.
Kijk je naar de route via de A39: ik heb daar vaak naar gekeken, maar het is er nooit van gekomen. Google Maps geeft je tien minuten extra ten opzichte van de route over Baume-les-Dames. Maar hij kan ergens wat ontspannener rijden, in de zin dat je maar vijf kwartier en 80 kilometer binnendoor zult rijden. Dat is toch de helft van de lange zit die Baume-les-Dames ergens wel is. Daar krijg je natuurlijk een veel langere zit over de A31 of de route over Reims voor in de plaats (in zoverre is de optie niet nieuw nu de route Rocroi er is, want je kon hem altijd al prima benaderen over de A31), maar die kan wel veel relaxter rijden. Afhankelijk van je bredere tijdsplanning kun je van die doorsteek door de Jura ook een soort uitje maken.
Dan de alternatieven: ik herken vrij goed wat je zegt over de route over Pontarlier en de perceptie. De A16 heb ik geen ervaring mee, maar omdat hij meer expresweg is, zal hij je meer de perceptie geven dat je doorrijdt. Maar onder de streep geeft Google Maps tussen Metz (knooppunt A31/A4) en Vevey (waar de routes weer bij elkaar komen) ongeveer evenveel tijd aan de routes Vallorbe en de A16. Route Basel is dan tien minuten sneller, maar kent als bekend veel meer filerisico. Dus het is echt lood om oud ijzer. Afsteken over de Zwitserse H16 naar Neuchatel zou een klein beetje extra tijd moeten kosten, maar brengt dan weer zoveel OWN in de route dat je een beetje afglijdt naar het niveau van routes over Pontarlier.
Kijk je naar de route via de A39: ik heb daar vaak naar gekeken, maar het is er nooit van gekomen. Google Maps geeft je tien minuten extra ten opzichte van de route over Baume-les-Dames. Maar hij kan ergens wat ontspannener rijden, in de zin dat je maar vijf kwartier en 80 kilometer binnendoor zult rijden. Dat is toch de helft van de lange zit die Baume-les-Dames ergens wel is. Daar krijg je natuurlijk een veel langere zit over de A31 of de route over Reims voor in de plaats (in zoverre is de optie niet nieuw nu de route Rocroi er is, want je kon hem altijd al prima benaderen over de A31), maar die kan wel veel relaxter rijden. Afhankelijk van je bredere tijdsplanning kun je van die doorsteek door de Jura ook een soort uitje maken.
-
Autostrada
- autoweg
Vorig jaar heb ik de route gereden via Liège > Metz > Épinal > Delémont > Fribourg > Gr St Bernard naar Aosta.
Ik heb gemengde ervaringen, met name het stuk tussen Den Haag en het begin van de N57 moet je langs drukke stukken - dat wil zeggen Luxembourg en de A31. Dat heeft mij vorig jaar veel tijd gekost, weliswaar op een vrijdag maar toen heel veel vertraging gehad tussen Metz en Nancy.
Eenmaal op de N57 is het een prima weg, rustig en je kunt goed door rijden. Er zitten wat enkelbaans delen en rotondes in, maar echt naam mag het niet hebben. De Zwitserse A16 is wel redelijk, veel stuurwerk en wel listig met al die lage snelheden door de vele tunnels; ook delen enkelbaans voordat je weer bij Bern bent. En je komt toch weer niet helemaal lekker uit, want je moet zoals gezegd via Bern en de drukke A12 naar het meer van Genève. Het is wel een hele goedkope route qua tol (namelijk geen).
Ik heb gemengde ervaringen, met name het stuk tussen Den Haag en het begin van de N57 moet je langs drukke stukken - dat wil zeggen Luxembourg en de A31. Dat heeft mij vorig jaar veel tijd gekost, weliswaar op een vrijdag maar toen heel veel vertraging gehad tussen Metz en Nancy.
Eenmaal op de N57 is het een prima weg, rustig en je kunt goed door rijden. Er zitten wat enkelbaans delen en rotondes in, maar echt naam mag het niet hebben. De Zwitserse A16 is wel redelijk, veel stuurwerk en wel listig met al die lage snelheden door de vele tunnels; ook delen enkelbaans voordat je weer bij Bern bent. En je komt toch weer niet helemaal lekker uit, want je moet zoals gezegd via Bern en de drukke A12 naar het meer van Genève. Het is wel een hele goedkope route qua tol (namelijk geen).
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat valt reuze mee. De A18 loopt vanaf Hagnau naar het zuiden, met een eigen (afslaande) rijstrook vanaf Basel-Süd, waar de problemen (richting oosten/zuiden) vaak pas beginnen. Vervolgens laat je het hele filegevoelig stuk naar Augst links liggen. Iets 'problematischer' mag de terugweg (richting noorden) zijn, waar je dan ook op de A18 voor Hagnau iets moet wachten. Maar daar verwacht ik m.u.v. typische ochtend en avondspitsen doordeweeks eigenlijk geen serieuze problemen.Pino schreef: ma 07 jul 2025, 11:36 Route Basel is dan tien minuten sneller, maar kent als bekend veel meer filerisico.
Google Maps laat de A16 veel te 'snel' zien. Je rijdt daar in de praktijk vaak op de enkelbaans stukken met zo'n 60 km/h achter wat langzamer verkeer. Google Maps schat dat je daar doorgaand 80-100 km/h kunt rijden, maar dat is een misvatting.
Dat snap ik nou niet echt. De A12 is juist een rustige snelweg, zo niet één van de prettigst doorstromende snelwegen van Zwitserland zonder poespas, met alleen twee korte tunneltjes bij Gruyères. Het enige problematische stuk van de A12 kan de afdaling bij Vevey zijn en dan vooral verder de A9 van Vevey tot Aigle.Autostrada schreef: ma 07 jul 2025, 14:38 En je komt toch weer niet helemaal lekker uit, want je moet zoals gezegd via Bern en de drukke A12 naar het meer van Genève.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Autostrada
- autoweg
Vorig jaar ben ik zo’n 45 minuten kwijt geraakt met een poging om in te voegen van de A12 de A9 op. Dat is enkelbaans en totaal niet adequaat voor de hoeveelheid verkeer die van de A12 de A9 op moet, komt ook omdat de afvoer van de A9 weer veel te klein is voor de gecombineerde stroom verkeer uit Lausanne en Bern. Tot overmaat van ramp is die aansluiting ook nog eens zeer knullig vormgegeven, want verkeer dat vanaf de A9 naar de sortie Vevey gaat, kruist het verkeer van de A12 dat de A9 op moet via een invoegstrook van zo’n 250m... Dat was op vrijdag middag, dus wellicht extra druk, maar tov van de route via Pontarlier kom je wel ongunstiger uit.Dat snap ik nou niet echt. De A12 is juist een rustige snelweg, zo niet één van de prettigst doorstromende snelwegen van Zwitserland zonder poespas, met alleen twee korte tunneltjes bij Gruyères. Het enige problematische stuk van de A12 kan de afdaling bij Vevey zijn en dan vooral verder de A9 van Vevey tot Aigle.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
We postten kort echt elkaar, en ik reageerde niet op jouw gedachte over de A18. De A18/H18 vanaf Basel zat totaal niet in mijn vergelijking. Maar je zei zelf dat de A18/H18 pas interessant wordt wanneer er tussen Basel en Bern vanaf 45 minuten vertraging bestaat op de reguliere A2-A1-route. Ik zei dat de routes Metz-Nancy-Vallorbe-Vevey en Metz-Delemont-Bern-Vevey bij regulier verkeer tien minuten langzamer zijn dan de reguliere route over Basel - berekening op basis van Google Maps. Dat telt dan wel op naar de conclusie dat, wanneer de vertraging tussen Basel en Bern boven de tien minuten komt, je over Vallorbe en Delemont sneller zult zijn. Daar kan de A18/H18 niets aan veranderen (want pas interessant >45 minuten vertraging). En dat die tien minuten bij Basel zo opgelopen is, daar zijn we het geloof ik wel over eens.SnarfFlevoland schreef: ma 07 jul 2025, 14:46Dat valt reuze mee. De A18 loopt vanaf Hagnau naar het zuiden, met een eigen (afslaande) rijstrook vanaf Basel-Süd, waar de problemen (richting oosten/zuiden) vaak pas beginnen. Vervolgens laat je het hele filegevoelig stuk naar Augst links liggen. Iets 'problematischer' mag de terugweg (richting noorden) zijn, waar je dan ook op de A18 voor Hagnau iets moet wachten. Maar daar verwacht ik m.u.v. typische ochtend en avondspitsen doordeweeks eigenlijk geen serieuze problemen.Pino schreef: ma 07 jul 2025, 11:36 Route Basel is dan tien minuten sneller, maar kent als bekend veel meer filerisico.
En dat geldt zelfs als je op de A16 op de enkelbaans stukken eerder 60 dan 80-100 rijdt... (maar dat lijkt me wel een mogelijk argument voor een van de beide routes over Vallorbe)
Laatst gewijzigd door Pino op ma 07 jul 2025, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Correct, een route via Vallorbe om te beginnen is dan een beter alternatief, zodat je überhaupt niet in de buurt van Basel en Bern komt. Je moet dan echter de reis principieel anders plannen (bijv. via de Franse N57). Mocht je echter al op de Franse A35 bij Mulhouse zijn en je komt erachter dat de A1 tussen Härkingen en Bern één elende is, dan ligt de A18-H18-A16 meer voor de hand als de omweg via Belfort. Zowel qua tijd als afstand.
Eens, de samenvoeging bij Vevey is problematisch. Desalniettemin staat het daar ook vaak op de A9 ten westen van Vevey vast, omdat de capaciteit van de A9 daar aan z'n grenzen komt. De A9 is dan ook langs Montreux en Villeneuve in beide rijrichtingen regelmatig een probleem. Min of meer al het verkeer richting Wallis dat niet een autotrein of bergpas neemt (en dat is eigenlijk al het verkeer vanuit de Romandië + nog een hoop uit de Deutschschweiz die niet via Lötschberg, Grimsel of Furka kunnen/willen rijden) moet daar door die flessenhals. Een uitbouw van het knooppunt Vevey - naast het feit dat daar niet echt ruimte voor is - zal het probleem ook niet gaan oplossen. De A9 heeft eigenlijk tussen pakweg Vevey en Aigle 2x3 rijstroken nodig.Autostrada schreef: ma 07 jul 2025, 15:04 Vorig jaar ben ik zo’n 45 minuten kwijt geraakt met een poging om in te voegen van de A12 de A9 op. Dat is enkelbaans en totaal niet adequaat voor de hoeveelheid verkeer die van de A12 de A9 op moet, komt ook omdat de afvoer van de A9 weer veel te klein is voor de gecombineerde stroom verkeer uit Lausanne en Bern. Tot overmaat van ramp is die aansluiting ook nog eens zeer knullig vormgegeven, want verkeer dat vanaf de A9 naar de sortie Vevey gaat, kruist het verkeer van de A12 dat de A9 op moet via een invoegstrook van zo’n 250m... Dat was op vrijdag middag, dus wellicht extra druk, maar tov van de route via Pontarlier kom je wel ongunstiger uit.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Conclusie is dat exroosje het treffend verwoordde in zijn eerste post van vandaag. De route over Baume-les-Dames en Vallorbe is vlot, maar in perceptie traag. Duurt dat stuk door de Jura gewoon eeuwen, ook al concludeer je achteraf dat het totale reistijd naar Aosta over andere wegen echt niet sneller was geweest.SnarfFlevoland schreef: ma 07 jul 2025, 16:01![]()
Correct, een route via Vallorbe om te beginnen is dan een beter alternatief, zodat je überhaupt niet in de buurt van Basel en Bern komt. Je moet dan echter de reis principieel anders plannen (bijv. via de Franse N57).
Ik herinner me van mijn laatste rit over deze route, waarbij ik achter het stuur zat, dat ik het wel leuk vond. Maar vrouw en kinderen vonden het maar vervelend. En dat gevoel herken ik ook van hoe ik het vroeger ervoer als passagier wanneer de route over niet-hoofdroutes ging. Maar ik heb hier op het forum ook wel lui zien langskomen die het stuk door de Jura juist wel leuk vinden als afwisseling wanneer je er al X uur snelweg op hebt zitten. Dat hangt misschien ook af van de vraag op welk tijdstip van de dag je het rijdt en hoe ver je daarna nog moet. Chrysa in het bijzonder heeft zich hier wel enthousiast geuit over de route, maar als Lausanne je eindbestemming of startpunt is maakt dat wel een verschil ten opzichte van Aosta.
-
exroosje
- verkeersader
Dank voor alle tips en reacties.
Inderdaad als je naar Aosta gaat is de Mont Blanc tunnel ook nog een optie, maar niet voor ons , we hebben al een vignet voor Zwitserland, er staat op zaterdagen in de zomer regelmatig een uur file voor de Montblanc richting Italie en we lunchen altijd in Orsieres en nemen dan de pas . Dus eigenlijk is de route vraag Den Haag - Orsieres, aankomst uiterlijk 1400 u . Dat betekent ook een vertrek om uiterlijk 4 uur
Helaas heb ik nog geen praktijkervaringen kunnen horen over de N5 D471 D72 als we via Dijon A39 zouden rijden. De beelden op streetview zijn niet erg hoopgevend, gewoon een enkelbaans autoweg voor de N5 en de D wegen worden zelfs smal in de Jura. Wat dat betreft lijkt de N57 route beter uitgebouwd (al is daar de afsnijding van Besancon ook niet echt riant)
De A18 nemen vanaf Basel was nooit een optie, ik bedoelde alleen de autoweg 18 vanaf afrit Glovelier van de A16 om zo Biel en Bern af te snijden
Het aantrekkelijke van alle routes die Basel Bern vermijden lijkt me dat je vrij zeker bent over aankomsttijd, je komt nergens langs een groot knelpunt (muv misschien Lausanne Verviers) . Dus de Best case pleit voor via Basel, de worst case voor al het andere
Inderdaad als je naar Aosta gaat is de Mont Blanc tunnel ook nog een optie, maar niet voor ons , we hebben al een vignet voor Zwitserland, er staat op zaterdagen in de zomer regelmatig een uur file voor de Montblanc richting Italie en we lunchen altijd in Orsieres en nemen dan de pas . Dus eigenlijk is de route vraag Den Haag - Orsieres, aankomst uiterlijk 1400 u . Dat betekent ook een vertrek om uiterlijk 4 uur
Helaas heb ik nog geen praktijkervaringen kunnen horen over de N5 D471 D72 als we via Dijon A39 zouden rijden. De beelden op streetview zijn niet erg hoopgevend, gewoon een enkelbaans autoweg voor de N5 en de D wegen worden zelfs smal in de Jura. Wat dat betreft lijkt de N57 route beter uitgebouwd (al is daar de afsnijding van Besancon ook niet echt riant)
De A18 nemen vanaf Basel was nooit een optie, ik bedoelde alleen de autoweg 18 vanaf afrit Glovelier van de A16 om zo Biel en Bern af te snijden
Het aantrekkelijke van alle routes die Basel Bern vermijden lijkt me dat je vrij zeker bent over aankomsttijd, je komt nergens langs een groot knelpunt (muv misschien Lausanne Verviers) . Dus de Best case pleit voor via Basel, de worst case voor al het andere
Laatst gewijzigd door exroosje op ma 07 jul 2025, 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
In die zin is over Reims-Dijon rijden misschien nog niet zo slecht. En inderdaad: zo heel hoopgevend zien die wegen er niet uit, maar het is uiteindelijk ook maar een 80 kilometer. 14.00 uur Orsières is misschien 11 uur Champagnole voor een pauzetje halverwege de A39 en Pontarlier?
-
exroosje
- verkeersader
Door het replyen op het topic gaat telkens de datum terug naar origineel, het is echter 19 juli 2025 , dus zaterdag .
Ik zie geen issues bij Luxemburg, maar evt wel bij Basel en voor Bern
Ik zie geen issues bij Luxemburg, maar evt wel bij Basel en voor Bern
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dan moet je de datum in het onderwerp in de openingspost even aanpassen. Dan blijft-ie goed staan.
En misschien even het jaartal erbij zetten
En misschien even het jaartal erbij zetten
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat is geen autoweg, maar een normale Bubeko weg. Daarom de verwisseling.exroosje schreef: ma 07 jul 2025, 16:57 De A18 nemen vanaf Basel was nooit een optie, ik bedoelde alleen de autoweg 18 vanaf afrit Glovelier van de A16 om zo Biel en Bern af te snijden
-
Autostrada
- autoweg
De Michelin kaart geeft een kort stukje Autoroute (A391) tot aan de N5. Dan heb je een prima uitgebouwde weg, met zelfs een klein stukje 2x2, tot aan Poligny. Je zult daar een stuk door de bebouwde kom moeten, want een echte rondweg heeft Poligny niet, maar je blijft wel uit het centrum met de N5. Je klimt dan het dal van de l’Orain uit via een bochtig stuk, maar daarna wordt het weer recht-toe-recht-aan; ook ‘rode weg’ op de Michelin kaart. Je komt een klein gehucht tegen opweg naar Champagnole, maar naam mag het niet hebben. Rond Champagnole is de N5 ongelijkvloers, maar veel plezier heb je daar niet van aangezien je de D471 moet pakken naar Pontarlier. Ook deze weg is ‘rood’ op de MIchelin kaart, en echte dorpjes kom je niet tegen op je route, wel is het wat bochtig en heb je her en der wat gehuchten waar je doorheen komt; tot je bij Frasne komt, daar moet je wel dwars door heen. Na Frasne gaat het weer rechtdoor tot aan Pontarlier.exroosje schreef: ma 07 jul 2025, 16:57
Volgens mij helemaal niet zo’n slechte route, let wel: op basis van de kaart! Het blijft natuurlijk een aardig stuk binnendoor, en dat verteert de een beter dan de ander - vaak ook op de achterbank.
-
Autostrada
- autoweg
Nabrander: als je een beetje avontuurlijk bent zou je ook nog een heel stuk af kunnen snijden door bij Censeau de D107 te pakken, die loopt in Bonneveaux over in de D7, die D7 volg je dan tot Métabief (…) alwaar je de D45 pakt omhoog naar de N57, waar deze D45 ongelijkvloers op is aangesloten. Je vermijdt dan de passages van Frasne en vooral Pontarlier. En het is veel korter dan de omweg via Pontarlier.
-
exroosje
- verkeersader
Re: Den Haag Aosta op 19 juli 2025
Dat laatste is dan ook het advies van Google maps, en ik doelde mn op het stuk tussen bonnevaux en metabief , waar ik stukkken weg zag zonder middenstreep . Pontarlier kan ik me van jaren terug herinneren als de enige plek waar we wat oponthoud hadden (erg druk kruispunt in de stad )
Enfin ik zie die route nu vrij consequent als snelste en kortste naar boven komen in google maps, 968 km en 10u32 naar Orsieres , via luxemburg straatsburg basel is het nu 977km en 10u52 (heb die ook al iets korter gezien)
Wat mij overigens opvalt is dat in de openingspost van dit topic de route via luxemburg /straatsburg zonder contournement door google maps op 9h47 wordt geschat, Kennelijk zijn we in 8 jaar tijd een uur langzamer gaan rijden., ondanks het verhelpen van een knelpunt....
Enfin ik zie die route nu vrij consequent als snelste en kortste naar boven komen in google maps, 968 km en 10u32 naar Orsieres , via luxemburg straatsburg basel is het nu 977km en 10u52 (heb die ook al iets korter gezien)
Wat mij overigens opvalt is dat in de openingspost van dit topic de route via luxemburg /straatsburg zonder contournement door google maps op 9h47 wordt geschat, Kennelijk zijn we in 8 jaar tijd een uur langzamer gaan rijden., ondanks het verhelpen van een knelpunt....
-
paolie
- expressweg
Re: Den Haag Aosta op 17 juli 2017 edit 19 juli 2025
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat de praktijk inmiddels is dat je er volgens Google een uur of twee langer over doet dan "without traffic" zegt dan wel weer vrij veel over de hoeveelheid werkzaamheden en de toegenomen drukte die echt hele dagen aanhoudt. Anderzijds vind ik op de lange afstand de Google reistijden eigenlijk altijd al onrealistisch, omdat er geen rekening wordt gehouden met pauzes en actuele vertragingen ook niet echt lekker doorkomen. Dan vaar ik toch maar weer altijd op het aloude mantra van mijn moeder, namelijk dat je tijdens een reisdag over autosnelwegen gemiddeld 100 per uur af zult leggen wanneer je niet al te lang pauzeert en buiten de files weet te blijven. Maar die Google-vergelijking is dan wel weer handig om routes met elkaar te vergelijken.
-
exroosje
- verkeersader
De laatste 2 dagen is dan Google weer niet te porren om de Charleroi route te tonen. Kennelijk rijdt het goed door in Luxemburg - Metz-Nancy.
Gezien het feit dat we za ochtend vroeg gaan kunnen we dat dan ook verwachten, dus is Charleroi waarschijnlijk niet echt nodig. Als zou het wel zo kunnen zijn dat je een hogere kruissnelheid aan kunt houden vanaf Reims (rustige tolweg) maar goed je moet eerst het verlies van de N5 goed weten te maken. Op de route via Luxemburg is overigens Metz Nancy ook niet echt vlot en ook Straatsburg Basel niet. En heel Zwitserland natuurlijk
Als de te vermijden optie Basel - Bern over blijft zou dat pleiten voor het doorrijden naar Nancy en daar de N59 of N57 te kiezen afhankelijk van de drukte in Zwitserland. Dat rijdt natuurlijk ook niet heel hard door, maar het is rustig en dus toch nog wel relatief vlot.
Bij de N57 route kun je dan bij Lure nog kiezen of het A16 of Pontarlier wordt.
Overigens , is er een handige manier om google maps te forceren geen verkeersinfo te gebruiken, ik ken de specifieke vertrektijd optie , maar kun je het niet gewoon uitzetten ergens?
Gezien het feit dat we za ochtend vroeg gaan kunnen we dat dan ook verwachten, dus is Charleroi waarschijnlijk niet echt nodig. Als zou het wel zo kunnen zijn dat je een hogere kruissnelheid aan kunt houden vanaf Reims (rustige tolweg) maar goed je moet eerst het verlies van de N5 goed weten te maken. Op de route via Luxemburg is overigens Metz Nancy ook niet echt vlot en ook Straatsburg Basel niet. En heel Zwitserland natuurlijk
Als de te vermijden optie Basel - Bern over blijft zou dat pleiten voor het doorrijden naar Nancy en daar de N59 of N57 te kiezen afhankelijk van de drukte in Zwitserland. Dat rijdt natuurlijk ook niet heel hard door, maar het is rustig en dus toch nog wel relatief vlot.
Bij de N57 route kun je dan bij Lure nog kiezen of het A16 of Pontarlier wordt.
Overigens , is er een handige manier om google maps te forceren geen verkeersinfo te gebruiken, ik ken de specifieke vertrektijd optie , maar kun je het niet gewoon uitzetten ergens?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Op weg naar Dijon zie ik beide routes wel als gelijkwaardig in tijd. Afstand vrijwel gelijk (Reims 8 kilometer korter), stukken 90 langs Nancy/Metz/Thionville net wat sneller dan de enkelbaans N5 (compenseert die 8 kilometer), stuk 110 op de A31 vergelijkbaar met stuk 110 tussen Reims en Charleroi. Alleen een file-voorspelling -wanneer ben ik waar?- kan een van beide dan aantrekkelijker maken; maar daar zou ik me met jouw tijdstip niet druk over maken. Plus misschien de mate waarin je snelheidslimieten wilt en kunt negeren tussen de flitsers in, als dat je stijl is.exroosje schreef: do 10 jul 2025, 17:39 Gezien het feit dat we za ochtend vroeg gaan kunnen we dat dan ook verwachten, dus is Charleroi waarschijnlijk niet echt nodig. Als zou het wel zo kunnen zijn dat je een hogere kruissnelheid aan kunt houden vanaf Reims (rustige tolweg) maar goed je moet eerst het verlies van de N5 goed weten te maken. Op de route via Luxemburg is overigens Metz Nancy ook niet echt vlot en ook Straatsburg Basel niet. En heel Zwitserland natuurlijk
Voor mij werkt het zo dat ik Reims-Charleroi minder prettig vind. Landschappelijk minder, kwaliteit van de weg minder, uiteindelijk betaal je meer tol zonder dat je er iets voor terug krijgt. Behalve wanneer ik verwacht in de spits terecht te komen van Luxembourg of de Lotharingse steden haal dan liever even diep adem tussen Thionville en Nancy. Maar dat is naar zijn aard persoonlijk.
Voor jou uiteraard alleen relevant wanneer je kiest voor die route over Dijon…
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Toegegeven, op 19 juli verwacht ik niet dat de hele A2/A1 tussen Basel en Bern dichtslibt. Het is een drukke reisdag, maar de vakanties zijn in Zwitserland zelf dan al een poosje aan de gang en de A1 is vooral binnenlands verkeer. Omdat je vroeg moet beslissen kan je het uiteraard ook principieel uit je planning schrappen. Als je bij Vallorbe de grens oversteekt, laat je de meeste potentiële vertragingen links liggen. Of dat daadwerkelijk sneller gaat zijn, is weer een andere vraag. Je moet daarvoor kiezen wat je het meest aanspreekt.exroosje schreef: do 10 jul 2025, 17:39 Als de te vermijden optie Basel - Bern over blijft zou dat pleiten voor het doorrijden naar Nancy en daar de N59 of N57 te kiezen afhankelijk van de drukte in Zwitserland. Dat rijdt natuurlijk ook niet heel hard door, maar het is rustig en dus toch nog wel relatief vlot.
-
exroosje
- verkeersader
Nu zat ik zaterdag ochtend te plannen , weer kwam de Luxemburg route er het snelst uit, en kwam google met weer een nieuwe route: Antwerpen Luik Saarbrucken Straatsburg Basel.
Als ik de reistijden, afstanden en tolkosten naar Orsieres bekijk (ex vignet, die heb ik al):
Via Charleroi Dijon 9h32 968km 25 eur tol
Via Luxemburg Metz Straatsburg (contournement) 9h16 971km 15eur tol
Via Luxemburg Nancy tunnel vosges 9h34 956km 10 eur tol
Via Luxemburg Lure A18 9h31 959km 0 eur tol
Via Luxemburg Lure Pontarlier 9h27 896km 0 eur tol
Via Luik en Saarbrucken 9h29 980km 5 eur tol
Denk dat bij vroeg weggaan afkoersen op Luxemburg en dan Basel (evt via de Vosges tunnel) sowieso het snelste is. Een groot nadeel van de kortste route via Pontarlier is het gebrek aan stopmogelijkheden na Nancy. In mindere mate ook een issue van de A18 route.
Een ander ding dat me opviel is dat op de St Bernard route direct na Orsieres zaterdag 30 min file stond. Het lijkt op werkzaamheden bij Liddes. . Weet iemand wat er daar aan de hand is? Alternating traffic of zo? Google gaf 2 detours waarbij je o.m. via een klein bergdorpje rijdt (Chandonne) . Lijkt me als Google dat adviseert dat soort weggetjes in een mum van tijd muurvast staan en afgesloten worden... (edit zag op streetview dat die weggetjes sowieso alleen open zijn voor lokaal traffic)
Als ik de reistijden, afstanden en tolkosten naar Orsieres bekijk (ex vignet, die heb ik al):
Via Charleroi Dijon 9h32 968km 25 eur tol
Via Luxemburg Metz Straatsburg (contournement) 9h16 971km 15eur tol
Via Luxemburg Nancy tunnel vosges 9h34 956km 10 eur tol
Via Luxemburg Lure A18 9h31 959km 0 eur tol
Via Luxemburg Lure Pontarlier 9h27 896km 0 eur tol
Via Luik en Saarbrucken 9h29 980km 5 eur tol
Denk dat bij vroeg weggaan afkoersen op Luxemburg en dan Basel (evt via de Vosges tunnel) sowieso het snelste is. Een groot nadeel van de kortste route via Pontarlier is het gebrek aan stopmogelijkheden na Nancy. In mindere mate ook een issue van de A18 route.
Een ander ding dat me opviel is dat op de St Bernard route direct na Orsieres zaterdag 30 min file stond. Het lijkt op werkzaamheden bij Liddes. . Weet iemand wat er daar aan de hand is? Alternating traffic of zo? Google gaf 2 detours waarbij je o.m. via een klein bergdorpje rijdt (Chandonne) . Lijkt me als Google dat adviseert dat soort weggetjes in een mum van tijd muurvast staan en afgesloten worden... (edit zag op streetview dat die weggetjes sowieso alleen open zijn voor lokaal traffic)
Laatst gewijzigd door exroosje op ma 14 jul 2025, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Autostrada
- autoweg
De komende jaren wordt er gewerkt aan de H21 tussen Martigny en de Gr St Bernard; veel kunstwerken worden opgeknapt.exroosje schreef: zo 13 jul 2025, 13:42
Een ander ding dat me opviel is dat op de St Bernard route direct na orsieres zaterdag 30 min file stond. Het lijkt op werkzaamheden bij Liddes. . Weet iemand wat er daar aan de hand is? Alternatiing traffic of zo? Google gaf 2 detours waarbij je o.m. via een klein bergdorpje rijdt (Chandonne) . Lijkt me als Google dat adviseert dat soort weggetjes in een mum van tijd muurvast staan en afgesloten worden...
Momenteel is er alternerend verkeer met verkeerslicht tussen Liddes en Bourg St Pierre; dit duurt nog tot november 2025 en daar krijg je dus mee te maken.
https://www.a21-route-gsbernard.ch/trav ... s-a-liddes