[E] bewegwijzering in Spanje
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [E] bewegwijzering in Spanje
Geinig, nog een verouderde wegwijzer bij Cuéllar. De CL-601 is hier al 12 jaar de A-601 en geen vía rápida meer.

-
- stadsweg
Ik kwam dit bewegwijzering tegen dat dateert uit de jaren '90. Het is heel bijzonder!
I came across this sign that dates back to the 1990s. It is very special!

Photo: © Manel Armengol
I came across this sign that dates back to the 1990s. It is very special!

Photo: © Manel Armengol
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Worden naast de provincies nu ook al steaatnamen aan de wegnummers toegevoegd?

-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Dat betekent ringweg en voegt daarom wat toe. Bovendien heeft die weg geen nummer.
Het feit dat een weg langs zee loopt voegt qua bewegwijzering niets toe. Hooguit als het om een toeristische route gaat. De weg op de foto is echter totaal geen schilderachtige route.
Het feit dat een weg langs zee loopt voegt qua bewegwijzering niets toe. Hooguit als het om een toeristische route gaat. De weg op de foto is echter totaal geen schilderachtige route.
-
- 2x2 autosnelweg
Geen nummer maar wel de naam. In Nice wordt de Promenade des anglais ook aangeduid net zoals de 3 corniches
-
- 4x3 autosnelweg
Lezend op Wikipedia, wordt naar GC-1 gekeken als twee snelwegen: het stedelijke stuk dat je hier ziet en bekend is als Avenida Maritima, en de “echte snelweg” ten zuiden van het vliegveld. Misschien is dat de reden achter deze suffix.
Deze foto is hoe dan ook recenter dan de Streetview-beelden uit deze buurt, dus kan op geen enkele manier verifiëren.
Deze foto is hoe dan ook recenter dan de Streetview-beelden uit deze buurt, dus kan op geen enkele manier verifiëren.
-
- Moderator
E-nummer foutje. De E-1 verloopt niet over de A-52. Die volgt de corridor van de AP-9, dat is toch echt een wezenlijk andere route.

A-52 Porriño - Benavente 34 by European Roads, on Flickr

A-52 Porriño - Benavente 34 by European Roads, on Flickr
-
- polderweggetje
Wellicht interessant, een document uit 2017 van de gemeente Barcelona met daarin de richtlijnen van bebording en belijning in de stad. Het document is ruim 500 pagina's en in het Catalaans, maar degene die Frans en/of Spaans lezen zullen er redelijk makkelijk mee uit de voeten kunnen.
Fes clic aquí
Fes clic aquí

-
- Moderator
-
- stadsweg
Hm inderdaad...zwaar bewolkt op Lanzarote...dat maak je ook niet vaak mee :-)
-
- 4x5 autosnelweg
De pijlen zijn verzwaard uitgevoerd om te voorkomen dat ze door de luchtstroom van overvliegende vliegtuigen de lucht ingaan 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
-
- verkeersader
Mooi antiek plaatje maar natuurlijk wel een beetje een overkill aan doelen 

- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- 4x3 autosnelweg
De pijlen wijzen ook allemaal dezelfde kant op. Komt me wat symbolisch over eerlijk gezegd.
-
- 2x4 autosnelweg
Bovendien is het een mengelmoes van verre en dichtbijgelegen doelen zonder logica.
-
- 2x2 autosnelweg
Uiteraard is dat symbolische verzameling, vergelijkbaar aan de wegwijzers in Brussel die naar Londen, Parijs en dergelijke verwijzen.
-
- 4x3 autosnelweg
De mix tussen ver weg en dichtbij is wel apart inderdaad. Tegelijkertijd zijn alle verre doelen te koppelen aan de radialen N-I tot N-IV van Madrid. Dus die zijn niet volledig uit de lucht gegrepen. Burgos / Irun zijn de doelen van N-I. Barcelona / Zaragoza zijn N-II. Vallidolid / Coruña zijn N-VI. Ze zullen verder maar in beperkte mate continu zijn gehouden indertijd. Ik kan me niet voorstellen dat op de hele N-II Barcelona én Zaragoza waren vermeld.
-
- Voorzitter
Drie doelen voor de N-II, dan drie doelen voor de N-VI, dan twee doelen voor de N-I en nog twee regionale doelen voor de N-II. In ieder geval zijn de doelen gegroepeerd per weg.
Vanaf de Paseo del Prado gaan al die doelen in noordelijke richting, dus dat klopt.
-
- Voorzitter
Barajas en Alcalá zijn de enige echt dichtbijgelegen doelen, waarbij Barajas ook destijds al de luchthaven van Madrid was, en Alcalá een belangrijke voorstad, een stad die ook historisch gezien betekenis heeft. Maar vanaf hier toch ook nog 35 km weg. Nu vrijwel aaneengesloten bebouwd, maar dat was destijds nog lang niet het geval.
El Escorial heeft natuurlijk ook historische en toeristische betekenis, maar is toch al zo'n 60 km verderop. Destijds zal dat een rit van zeker een uur geweest zijn. Datzelfde geldt voor Guadalajara, eveneens op zo'n 60 km afstand en de laatste stad van betekenis voordat je de leegte richting Zaragoza inrijdt.
-
- Moderator
Een oude stijl wegwijzer met blauwe letters op de N-432 bij Córdoba, voor de aansluiting op de A-4.

Foto: ABC
In de andere richting staat er ook nog één:

Foto: ABC
In de andere richting staat er ook nog één:

-
- Moderator
Ik kwam in mijn foto's ook nog een complete serie oude stijl wegwijzers tegen langs de A-1 bij Vitoria-Gasteiz (Baskenland).

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 23 by European Roads, on Flickr

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 24 by European Roads, on Flickr

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 25 by European Roads, on Flickr

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 26 by European Roads, on Flickr

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 23 by European Roads, on Flickr

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 24 by European Roads, on Flickr

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 25 by European Roads, on Flickr

A-1 Armiñón - Vitoria-Gasteiz 26 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
Belangrijke informatie.
Het oogt ook niet alsof er een sticker overheen is geplakt. Zouden ze echt een compleet leeg bord neergezet hebben?

AP-1 Vitoria-Gasteiz - Eibar 09 by European Roads, on Flickr

AP-1 Vitoria-Gasteiz - Eibar 09 by European Roads, on Flickr
-
- 2x4 autosnelweg
Misschien is dat met het oog op de toekomst gedaan, zoals in Nederland wel eens gebeurt.
Of het is een restant van plannen die wegens de kredietcrisis nooit uitgevoerd zijn.
Of het is een restant van plannen die wegens de kredietcrisis nooit uitgevoerd zijn.
-
- 4x3 autosnelweg
Als ik dit bord op Streetview bekijk, zie ik toch wel degelijk iets dat is afgeplakt of gepopnageld. Ik kan echter wel raden wat hier achter zat, en dat is deze voormalige parkeerplaats, een kilometer verderop. De meeste, zoniet alle, wegwijzers hiernaartoe zijn blijven staan.
Nog een voorwegwijzer
Uitsmijter
De bakens zijn simpelweg omgedraaid.
In de tegenrichting is de uitsmijter simpelweg overgestickerd met een boodschap om je voor te bereiden op het naderende tolstation.
Nog een voorwegwijzer
Uitsmijter
De bakens zijn simpelweg omgedraaid.
In de tegenrichting is de uitsmijter simpelweg overgestickerd met een boodschap om je voor te bereiden op het naderende tolstation.
-
- Voorzitter
Niet voormalig, maar nooit verder ontwikkeld en in gebruik genomen. De AP-1 dateert hier uit 2008/2009.Pino schreef: ↑za 29 mei 2021, 14:35 Als ik dit bord op Streetview bekijk, zie ik toch wel degelijk iets dat is afgeplakt of gepopnageld. Ik kan echter wel raden wat hier achter zat, en dat is deze voormalige parkeerplaats, een kilometer verderop. De meeste, zoniet alle, wegwijzers hiernaartoe zijn blijven staan.
-
- Moderator
Ik heb nu voor het eerst de bewegwijzering rond Madrid ervaren. Op foto's oogt het als een bingokaart vol wegnummers, maar het systeem van de ringwegen en radialen werkt wel goed. Bij knooppunten navigeer je hoofdzakelijk op de grote radialen als oriëntatie van waar je heen gaat. Alleen van de eerstvolgende radiaal staat ook een plaatsnaam bij. Dit voorkomt dat de bewegwijzering vol met plaatsnamen komt te staan.
Ik heb vandaag de hele M-45 en delen van de M-30, M-40 en M-50 gehad, wat een indrukwekkend snelwegennet. Elke paar kilometer weer een groot knooppunt.
Ik heb vandaag de hele M-45 en delen van de M-30, M-40 en M-50 gehad, wat een indrukwekkend snelwegennet. Elke paar kilometer weer een groot knooppunt.