Afbeelding

[E] bewegwijzering in Spanje

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Vinny » zo 09 jan 2022, 18:14

Mijn ervaring is, dat wanneer ik de borden op de foto niet kan lezen, ze in het echt nog slechter zijn. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 09 jan 2022, 20:37

Dat kan best zo zijn, maar dat ligt niet aan de borden.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 12 jan 2022, 11:18

marcel schreef: zo 09 jan 2022, 14:38
Willem schreef: za 08 jan 2022, 17:41 Zijn er, ter plaatse onbekenden, die deze situatie begrijpen?

Ik betwijfel dat.
Ik denk toch dat de meeste mensen die daar rijden wel weten dat er Autopistas (AP) en Autovias (A) zijn.
Ik ben al 30 jaar niet meer in Spanje geweest en ben de draad qua wegnummering daar een beetje kwijt. Begrijp ik het goed dat AP wegen snelwegen zijn waar je tol voor moet betalen (de oude A-wegen), de A-wegen autowegen zijn met min. 2x2 en ongelijkvloers, expresswegen zo je wilt, en N-wegen 'gewone' hoofdwegen? Plus dan allerlei provinciale wegen waarvan de prefix is afgeleid van de provincienaam?

Of zit het anders en zijn er andere verschillen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 jan 2022, 11:32

De Spaanse wegnummering is ook erg complex. Je zou er academisch op kunnen promoveren. :hap:

In het algemeen zijn A-wegen de autovías, dit zijn autosnelwegen (geen 'expresswegen') die tolvrij zijn. De AP-wegen zijn in het algemeen de autopistas, waar in het verleden vaak (maar niet altijd) tol geheven werd. Omdat er ondertussen nogal wat AP wegen tolvrij zijn geworden kan je er niet meer van uit gaan dat dit automatisch tolwegen zijn. AP-wegen hebben altijd de status van autopista, maar sommige andere wegen hebben dat ook (al dan niet met of zonder tolheffing).

De N-wegen zijn de nationale hoofdwegen. Behalve dan weer in Baskenland, waar dit provinciale wegen zijn. En in één Baskische provincie (Gipuzkoa) heeft men niet meegedaan aan de nationale hernummering van 2003, daar is de A-1 dus nog steeds de N-I. In de andere Baskische provincies is het echter wel weer omgenummerd naar A-1.

Daar onder heb je de wegen die in het beheer zijn van de autonome gemeenschappen. Deze hebben een nummer gebaseerd op de naam van de regio (bijv. CL = Castilla y León, C = Catalonië). Dit zijn soms ook autosnelwegen.

Provincies hebben ook wegen in het beheer maar dit zijn vaak zeer secundaire wegen. Deze hebben ook weer een eigen wegnummer, en de manier van nummering verschilt weer per provincie. Bijvoorbeeld de BU-V-5601, in het beheer van de Excelentísima Diputación Provincial de Burgos.

Echter de autosnelwegen met een nummer gebaseerd op een stad (niet provincie of regio) zijn vaak in het beheer van de nationale overheid. Bijvoorbeeld de AC-11 in A Coruña of de SE-30 rond Sevilla. Soms zijn dit ook wegen die geen autosnelweg zijn, maar een andere belangrijke functie hebben.

Maar er zijn daar ook weer uitzonderingen op: de M-30 is in het beheer van de gemeente Madrid (de enige in heel Spanje), de M-40 en M-50 zijn van de nationale regering en de M-45 is weer van de autonome gemeenschap Madrid.

Dus :wow:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jan 2022, 10:45

Madrid.

Old school:
Afbeelding

New school:
Afbeelding

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 29 jan 2022, 11:42

^^ Het lijkt erop dat er een periode is geweest dan Spanje dezelfde lettertypes als Frankrijk gebruikte (dan bedoel ik de minder oude borden onderaan), ook met hetzelfde cursieve serif font voor lokale bestemmingen.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » za 29 jan 2022, 16:03

Nooit geweten dat de Duitsers hun flakturmen naar Spanje exporteerden. Wat afzichtelijk zeg!

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 29 jan 2022, 18:09

^^ Ah de bekende Berlijnse Flakturmen, ik wist dat die gebouwen me aan iets deden denken, maar nu weet ik dus weer wat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 29 jan 2022, 18:10

sanderl schreef: za 29 jan 2022, 16:03 flakturmen
:worship: :hahaHAHA:

Helaas gaan ze dan ook minder makkelijk tegen de vlakte.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 29 jan 2022, 19:03

De Soviets hebben ze ooit proberen op te blazen, maar ze moesten concluderen dat dat niet zo eenvoudig was. Ze hebben hun explosieven dan maar ergens gebruikt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 29 jan 2022, 19:18

Doet ook behoorlijk denken aan Engels brutalisme, zoals het Barbican Centre, dit.

Mooi bord om te zien hoe dan ook. Barcelona zie je nu niet of nauwelijks op de borden in Madrid?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 jan 2022, 0:23

Pino schreef: za 29 jan 2022, 19:18Barcelona zie je nu niet of nauwelijks op de borden in Madrid?
Het staat zo nu en dan op de rechtdoorborden op de A-2: https://www.google.nl/maps/@40.4500718, ... 384!8i8192

Maar verder is het vooral Zaragoza dat als doel voor de A-2 wordt gebruikt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 feb 2022, 21:18

Ik kwam vandaag langs de TF-5 een klein afwijkend afstandenbord tegen:

https://www.google.nl/maps/@28.4840464, ... 384!8i8192

Hoe oud zou dit zijn?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 02 feb 2022, 21:32

^^ Ergens uit de jaren '70 ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 mei 2022, 10:49

Opvallende wegwijzers langs de A-31 bij Alicante.

1. Cijfers zijn een ander lettertype.
Afbeelding
A-31 Almansa - Alicante 62 by European Roads, on Flickr

2. De E903 bestaat volgens mij niet. Er zijn berichten dat dit ooit voorgesteld is geweest voor de route Mérida - Alicante maar omdat die route grotendeels nog ontbreekt (de A-43) is het kennelijk nooit officieel ingevoerd.
Afbeelding
A-31 Almansa - Alicante 82 by European Roads, on Flickr

3. Dit soort gekleurde vlakken hebben vaak last van enorme craquelé. Dat gaat duidelijk minder lang mee dan de rest van het bord.
Afbeelding
A-31 Almansa - Alicante 86 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
A-31 Almansa - Alicante 88 by European Roads, on Flickr

5. Plakwerk.
Afbeelding
A-31 Almansa - Alicante 92 by European Roads, on Flickr

6. Arabisch. Argelia is Spaans voor Algerije.
Afbeelding
A-31 Almansa - Alicante 93 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jun 2022, 16:05

Afritten die op grotere afstand dan gebruikelijk worden aangegeven zie je langs tolwegen. Hier op de AP-7 tussen Alicante en Valencia een aantal keer zelfs twee afritten van te voren op grotere afstand.

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 35 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 36 by European Roads, on Flickr

Vervolgens

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 42 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 43 by European Roads, on Flickr

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 jun 2022, 16:07

Het is een beetje een kopie van het systeem op de Franse peage: daar staat na een afslag meestal ook een bord met de volgende afslag X over zeg 20 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 jun 2022, 19:09

^^ Ja precies. Dat was een gewoonte van Abertis, op hun wegen die grote intervallen hadden tussen afritten. Op autovías is dat nooit van de grond gekomen: zowel de omgebouwde N-wegen als nieuwgebouwde. Wat me begrijpelijk lijkt.

Het is wellicht grappig dat de Franse regel met een eerste aankondiging van de volgende afrit in eerste instantie alleen gold op tolwegen; daar was een aparte supplementaire richtlijn voor, die mede als doel had recht te doen aan het andere (niet-stedelijke) karakter van die wegen. Maar op enig moment in de jaren ‘90 is die supplement-richtlijn afgeschaft. Een vroeg bord met doelen volgende afrit kan nu overal, maar komt in de praktijk nog steeds alleen voor op wegen met weinig afritten. En dat zijn toch meestal tolwegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jun 2022, 19:52

Het is niet precies hetzelfde als in Frankrijk. Hier staan de eerstvolgende twee afritten aangekondigd, niet alleen de eerste. Op de eerste foto zie je die van de tweede in de achtergrond.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 jun 2022, 20:04

Dat is inderdaad wel bijzonder. Maar niet wat ik me herinner van Abertis-snelwegen in het algemeen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 jun 2022, 10:10

Het is een ander land. Andere ambtenaren. Andere richtlijnen. Andere visie. Zou gekker zijn als het wel 1:1 overgenomen zou worden. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 aug 2022, 9:39

Chris schreef: vr 10 jun 2022, 19:52 Het is niet precies hetzelfde als in Frankrijk. Hier staan de eerstvolgende twee afritten aangekondigd, niet alleen de eerste. Op de eerste foto zie je die van de tweede in de achtergrond.
Zwaar verlate reactie: ik kwam deze foto tegen met zelfs de eerstvolgende vier afritten met de afstand daarnaartoe. Beetje om de weggebruiker een heel vroeg plaatje te geven over wat komen gaat. Zal naar ik aanneem echter alleen aan het begin van snelwegen hebben gestaan, want zoiets herhaal je niet achter iedere afrit.
Afbeelding

Bron is dit artikel op Metidos en Carretera. Staan ook links naar oude richtlijnen (snelweg)bewegwijzering, die mij onder meer duidelijk maken dat Spanje het :AS:-symbool al in 1990 in gebruik had. Ik heb me vaak afgevraagd of nu Spanje of Duitsland het eerste land was dat dit symbool gebruikte, en het antwoord op die vraag is dan nu wel gegeven. Want Duitsland begon pas in 1992 met afritnummering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 aug 2022, 11:42

René had volgens mij ooit geschreven dat het afrit-symbooltje was uitgevonden door een Noor. De meeste landen gebruiken dat (nu) ook al is het wel licht aangepast aan de lokale richtlijnen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 aug 2022, 12:05

Het symbool is zeker een succes geweest, wie het ook heeft uitgevonden. En hoe dan ook terecht waar het in de plaats kwam van geschreven tekst “afrit”. Ik heb de credit voor een Noor of Noorwegen niet eerder langs zien komen, maar ik kan natuurlijk wat gemist hebben. Voor het land met beperkt snelwegennet dat Noorwegen is, en dat in mijn jeugd in de verste verte geen vakantie-relevantie had, heb ik er ook totaal geen zicht op wanneer zij met afritnummers zijn begonnen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 17 aug 2022, 17:51

Pino schreef: wo 17 aug 2022, 9:39 Bron is dit artikel op Metidos en Carretera. Staan ook links naar oude richtlijnen (snelweg)bewegwijzering, die mij onder meer duidelijk maken dat Spanje het :AS:-symbool al in 1990 in gebruik had.
Wat een schat aan informatie, schetsen en foto's is daar te vinden! :woop:
Eén van de voorbeelden van oude Spaanse bewegwijzering stond tot 2010 ongeveer langs de GJ-81 in Gijon. Goed zichtbaar hoe primitief de bewegwijzering er vroeger uit kon zien (zeker als er geen portaal werd gebruikt):

https://maps.app.goo.gl/m8UHfC7aR1tyDxPCA

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 aug 2022, 11:37

In Almería. Bewegwijzering naar de veerdiensten naar Algerije en Marokko.

Melilla
Nador
Alhucemas (Al Hoceima)
Ghazaouet
Oran

Afbeelding
Almería ferries to North Africa by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 aug 2022, 13:57

Afbeelding

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » ma 03 okt 2022, 22:29

Chris schreef: vr 10 jun 2022, 16:05 Afritten die op grotere afstand dan gebruikelijk worden aangegeven zie je langs tolwegen. Hier op de AP-7 tussen Alicante en Valencia een aantal keer zelfs twee afritten van te voren op grotere afstand.
SPOILER: TOON

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 35 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 36 by European Roads, on Flickr

Vervolgens

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 42 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
AP-7 Alicante - Valencia 43 by European Roads, on Flickr
Vandaag heen en weer tussen Alicante en Valencia gereden en dat viel mij ook op. Het zijn ook vaak de grotere badplaatsen zoals Calpe, Altea en Denia die een aankondiging krijgen. Het doet mij wat aan de badplaatsen denken in de Costa Brava. Als ik het mij goed herinneren kan aan de kampeervakanties vroeger, waren daar ook van die vooraankondigingen puur om toeristisch verkeer over een bepaalde afrit te leiden. (Of vergis ik mij in het Gardameer?)

Nu dat ik al langer in Duitsland woon en ook de Nederlandse bewegwijzering goed ken, wordt ik van Spaanse bewegwijzering niet vrolijk. Het is druk en de borden zijn vol. Ook moet er nog veel aangepast worden doordat de AP-7 grotendeels tolvrij geworden is. Bij Benidorm bijvoorbeeld worden Alicante en Valencia nog altijd door zowel de AP-7 als via N-332 geleid.

Ik geloof hier zijn in Spanje nog veel meer voorbeelden waar het eigenlijk te veel is.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 okt 2022, 23:11

Widejo schreef: ma 03 okt 2022, 22:29 Vandaag heen en weer tussen Alicante en Valencia gereden en dat viel mij ook op. Het zijn ook vaak de grotere badplaatsen zoals Calpe, Altea en Denia die een aankondiging krijgen. Het doet mij wat aan de badplaatsen denken in de Costa Brava. Als ik het mij goed herinneren kan aan de kampeervakanties vroeger, waren daar ook van die vooraankondigingen puur om toeristisch verkeer over een bepaalde afrit te leiden. (Of vergis ik mij in het Gardameer?)
Bedoel je deze?

AfbeeldingAP-7 by Pino, on Flickr

Over Spaanse bewegwijzering in het algemeen: ze werken op zich met nette regelborden waardoor netjes de ruimte bestaat voor ieder doel. Het kapitaalschrift op witte borden verslechtert de leesbaarheid wat, en het mixed case lettertype op blauwe borden kan ook beter. Maar je hebt niet dat Duits-Nederlandse probleem met vorkborden of lange pijlen die dwingen tot lastige bord-indeling en daardoor steeds weer moeten terugvallen op Engschrift of af-brekingen. En dat allemaal om de naam van de volgende afrit op een vorkbord neer te kunnen zetten. Maar de Spanjaarden lopen inderdaad tegen de grens aan wanneer hun borden wat vol worden. Drie kruisende wegnummers bijvoorbeeld, of de Madrileense bingokaarten. Daar kan geen systeem tegenop....

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » di 04 okt 2022, 20:14

^^
Ja dat zijn ze. Best grappig vormgegeven door ook de kustlijn exact te kopiëren als scheiding tussen het geel/wit en het blauw. Zulke borden zijn niet te vinden aan de Costa Blanca.

Ja, de vormgeving van de blauwe borden op de snelweg zijn vaak in orde. Maar op lokaal of sublokaal niveau word het dan voller of inderdaad bij kruisende wegen zoals je zelf al aangaf. De doelensystematiek is wel dramatisch en gericht op de Spanjaarden zelf. Veel is niet gecontinueerd, ook op de snelwegen. In Murcia zag ik in de stad veel "Andalucia", dat dan direkt op de A-30 splitst in Granada en Almeria. Dat vond ik dan wel weer grappig.
Hamburg, meine Perle