[E] bewegwijzering in Spanje

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris »

Voor
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Op het lettertype na wel een verbetering. Dat lettertype "Carretera" blijft een drama op autosnelwegen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ze zijn uiteindelijk zo stom geweest om de Transport-variant over te nemen die bedoeld in voor gebruik op lichte achtergronden (witte borden, gele borden). En die zetten ze dan op blauw neer, waar je omwille van het halo-effect nou net een rankere letter moet gebruiken. Zoals de Britten ook doen. Tja …
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Het is wel leesbaar hoor, maar het haalt het niet bij het op Highway Gothic gebaseerde 'Autopista'.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens. Maar het verschil was vermoedelijk veel kleiner geweest als ze de juiste Transport-variant hadden gekozen. In een normale Transport-Highway Gothic vergelijking kies ik nog steeds voor de laatste, maar de eerste heeft op zich wel voordelen waar het gaat om ruimtebeslag. Dus dat had je dan nog kunnen verdedigen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Maar de cijfers zijn niet van het Transport lettertype? Die lijken wel anders dan in Portugal en het Verenigd Koninkrijk.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Portugal en het VK hebben voor de wegnummers een eigen lettertype. Dit zijn wel de Transport cijfers
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En in die zin ook de cijfers die je ziet op afstandsaanduidingen in beide andere landen? Uiteraard wederom met het onderscheid dat Spanje de wat dikkere letter gebruikt die in Portugal, het VK en in Italië alleen wordt gebruikt op borden met lichte achtergrond.

Je ziet bij deze cijfers trouwens ook wel mooi hoezeer bredere context -wat je er op het bord omheen ziet- bepalend is voor hoe je het ervaart. De wegnummers op dit Spaanse bord, met een compleet kader er kort omheen, komen anders over dan de afstandsaanduiding 500m en het afritnummer 181. Maar uiteindelijk is het wel hetzelfde font.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het was mij destijds niet eens opgevallen... maar dit klopt niet.

Afbeelding
M-50 Circunvalación de Madrid 48 by European Roads, on Flickr
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

^^
Oud E-nummer overgeplakt met "90" op z'n kop?

Ik ben in het Baskenland een paar keer deze borden tegengekomen:
AfbeeldingAfbeelding
Het was mij eerst niet duidelijk wat de bedoeling was, maar het blijkt om een invoegende taper te gaan. Het linkerbord staat op de hoofdrijbaan, het rechter op de invoegende rijbaan. Zeg maar de Spaanse versie van dit bord.

Ik had de borden geinterpreteerd alsof de stroken met de stippellijnen allebei zouden invoegen, maar dat is niet het geval. Enkel de twee middelste stroken taperen in.
Ik zou het zo gedaan hebben:
AfbeeldingAfbeelding
🍉
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een oudje in Alcobendas bij Madrid.

Afbeelding
Foto van Javier Arroyo
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Omdat het nog ouder kan … ik kwam een richtlijn uit 1939 tegen. Die begint met bouwvoorschriften maar gaat over in bewegwijzering. Mooi om te zien!

https://www.fomento.es/LIBROS_ESCANEADO ... eteras.pdf

Waarschuwingsborden is zo op het oog het Verdrag van Genève 1931, maar in de richtinggevende bewegwijzering zo met drie kleuren wegnummers - daar waren anno 1939 nog niet heel veel landen…
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Leuk inderdaad. Ik dacht dat de provinciale nummers pas in de jaren 80 op de borden kwamen.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Chris schreef: za 02 mar 2024, 16:38 Voor
Afbeelding

Na:
Afbeelding
We zullen ze zien onderweg van Frankrijk naar Portugal komende zomer. En terug..
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

marcel schreef: za 25 mei 2024, 18:20 Leuk inderdaad. Ik dacht dat de provinciale nummers pas in de jaren 80 op de borden kwamen.
Het onderscheid tussen Carreteras Nacionales, Comarcales en Locales dateert ook van 1939 (evenals de nummering van de N-wegen). Het is leuk dat er een richtlijn lag die bewegwijzering van C- en L-nummers mogelijk maakte, maar daarmee is niet gezegd dat het ook concreet gebeurde. Spanje was tot ver na de Tweede Wereldoorlog natuurlijk ook een behoorlijk achtergebleven gebied waar het ging om wegen. Hoeveel behoefte provincies hadden om hun nummers te gaan bewegwijzeren valt te bezien. Maar goed, allemaal voor mijn tijd…

Overigens ging Spanje in 1962 over van deze blauwe richtinggevende borden naar crèmekleurige in Michelin-stijl. Opvallende keuze ergens. Op de vertakkingsborden uit die tijd was, evenals op Franse, geen ruimte voor wegnummers. Maar op de handwegwijzers en afstandenborden was ook toen al ruimte voor C-nummers en lokale nummers. Zie https://nacional3rutahistorica.blogspot ... iii-2.html
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Pino schreef: za 25 mei 2024, 15:31 Omdat het nog ouder kan … ik kwam een richtlijn uit 1939 tegen. Die begint met bouwvoorschriften maar gaat over in bewegwijzering. Mooi om te zien!

https://www.fomento.es/LIBROS_ESCANEADO ... eteras.pdf

Waarschuwingsborden is zo op het oog het Verdrag van Genève 1931, maar in de richtinggevende bewegwijzering zo met drie kleuren wegnummers - daar waren anno 1939 nog niet heel veel landen…
Opvallend dat er naast het kruis ook de maansikkel als EHBO-symbool instaat (p50). Misschien dat het verkeersregelement ook gold in door Spanje bezette gebieden in Marokko en daarop aangepast is.
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat lijkt me een optie inderdaad.

In de geschreven tekst vind ik zo vlug geen verdere duiding van de twee symbolen. Ik heb sterk het idee dat het gewoon vlug (en integraal) is overgenomen uit het genoemde verdrag. Dat was natuurlijk bedoeld om ook in islamitische gebieden een standaard te hebben, dus die twee opties hadden zin. Wat voor zin het in Spanje had? Mogelijk het Marokko-scenario, mogelijk meende men dat ratificatie van het verdrag vergde dat het bord als optie werd geaccepteerd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Spanje had destijds best veel grondgebied (koloniën en protectoraten) in wat tegenwoordig Marokko is. Daar viel de Spaanse Sahara onder, het gebied dat tegenwoordig bekend staat als de Westelijke Sahara, en ook Cabo Juby, Ifni en het hele noorden van Marokko (exclusief de internationale zone van Tanger) waren Spaans.

Ifni is pas in 1969 aan Marokko overgedragen, op Wikipedia staat een foto uit 2009 waarin er veertig jaar na dato nog steeds een Spaans straatnaambordje hangt: https://en.wikipedia.org/wiki/Sidi_Ifni ... ni04st.jpg

Datzelfde bordje hing er zo te zien in ieder geval in 2015 nog: https://www.google.com/maps/@29.3819158 ... &entry=ttu

Wat foto's uit 2010 met nog wat meer Spaanse overblijfselen in Sidi Ifni: https://www.sidi-ifni.com/index.php?opt ... Itemid=107

Afbeelding
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

In Spanje houden ze van de rollende R, maar dit lijkt mij een foutje.
Afbeelding
🍉
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nieuwe pictogrammen en borden in Spanje.

Tankstation / laadstations:
Afbeelding

Afbeelding

Ticketverkoop van veerdiensten. Voor veerdiensten naar Marokko en Algerije kan je tickets vaak al ver voor de haven kopen langs belangrijke wegen.
Afbeelding

Vrachtwagenparkeren
Afbeelding

Afbakening van hydrografische grenzen. Er zijn een paar 'waterschappen' in Spanje die ook wegen beheren.
Afbeelding

Afbakening van grenzen van nationaal wegbeheer. In Spanje vinden wegbeheerders het zeer belangrijk om aan te geven wie welke wegen beheert.
Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: vr 05 jul 2024, 14:56 Afbakening van grenzen van nationaal wegbeheer. In Spanje vinden wegbeheerders het zeer belangrijk om aan te geven wie welke wegen beheert.
Wat moet de weggebruiker daarmee?

In Nederland kan ik me dat soort bordjes alleen van :KP: Ressen herinneren, en daar is het omdat het een vrij specifieke situatie is:

https://www.google.com/maps/@51.905034, ... &entry=ttu
https://www.google.com/maps/@51.9049713 ... &entry=ttu
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: vr 05 jul 2024, 15:35
Chris schreef: vr 05 jul 2024, 14:56 Afbakening van grenzen van nationaal wegbeheer. In Spanje vinden wegbeheerders het zeer belangrijk om aan te geven wie welke wegen beheert.
Wat moet de weggebruiker daarmee?
Men geeft het kennelijk aan om weggebruikers te laten weten bij wie je moet zijn als er wat met de weg is? Of om te promoten dat hun lokale / regionale / landelijke regering toch echt wel wat doet? Net als bordjes 'mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie' in Nederland.

Afbeelding
Carretera provincial BU-V-1106 by European Roads, on Flickr
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Hetzelfde geldt voor dat bord met de hydrologische grenzen. Daarvan weet ik ook niet wat je als automobilist ermee aan moet.

Als we die borden in Nederland zouden plaatsen ontstaat een compleet oerwoud aan verkeersborden.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Tja, in Nederland plaatsen we dan weer borden voor de Enkele en Dubbele Wiericke langs de snelweg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zulke waterlopen vind ik nog wel best; ook al zitten de Wierickes wel aan de onderkant van wat je nog kunt aangeven boven het niveau slootje. Wat ik in Nederland pas echt overdreven vind is dat er een uit de kluiten gewassen spoorbrug over de A1 wordt gelegd en daar een kunstwerk-naambord bij moet met de logo’s van Rijkswaterstaat en ProRail.

Het bord van de hydrografische grenzen komt op waterscheidingen te staan. Zie Twitter/X. Vind dat allemaal niet zo heel bijzonder, wanneer er ooit nooit geknord wordt over soortgelijke borden in Duitsland en Frankrijk.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Op een waterscheiding vind ik zo'n bord best leuk.

Maar doe het dan op de Franse manier met een bruin botd(-je) dat de waterscheiding tussen de Noordzee en de Middellandse Zee ergens in de omgeving van Langres aangeeft.
Meer aandacht heeft zoiets niet nodig,
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het geeft er iets meer aandacht aan, en je praat hier natuurlijk ook over minder prominente waterscheidingen dan de grotere Europese waterscheidingen die je in Frankrijk en Spanje tegenkomt. Maar ik denk wel dat je er in bredere context naar moeten kijken. Je wordt in Spanje veel minder dood gegooid met bruine toeristische borden dan in Frankrijk en Duitsland, of de hoeveelheid verkeersveiligheidsborden van Nederland. Het zijn hier maar een paar bewegwijzerde waterscheidingen binnen Spanje; je gaat deze borden echt niet om de haverklap tegenkomen (in zoverre was Chris’ opmerking over waterschappen misschien wat verwarrend).

Je mag zo af en toe best iets plaatsen tussen afritten op een manier die monotonie even wat doorbreekt. Dat zijn dan naar zijn aard ook dingen die de aandacht niet nodig hebben; er zal ook niemand praten over noodzaak.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik weet niet of het daadwerkelijk om waterscheidingen gaat.

Het bord geeft aan:

Pictogramas representativos de la delimitación de Demarcaciones Hidrográficas

In Spanje heb je 'confederaciones hidrográficas', dit zijn een soort van waterschappen: https://es.wikipedia.org/wiki/Confedera ... %C3%A1fica

Geeft het bord dan de grens aan van wegbeheer van die waterschappen (sommige hebben ook genummerde wegen in beheer), analoog aan het volgende bord dat de grens van het nationaal beheer aangeeft, of geeft dit bord een waterscheiding aan. Ik vind het pictogram niet heel erg op een waterscheiding lijken.

Misschien gaan we het zien als de bordjes daadwerkelijk ergens geplaatst gaan worden en of dat dan op waterscheidingen zijn. Dan zou je ze op pashoogtes verwachten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: za 06 jul 2024, 11:07 Misschien gaan we het zien als de bordjes daadwerkelijk ergens geplaatst gaan worden en of dat dan op waterscheidingen zijn. Dan zou je ze op pashoogtes verwachten.
Als je kijkt naar de foto’s die ik er tot nu toe van gezien heb, staat er verrekt vaak ook een “einde tunnel”-bordje in beeld. Zie onder meer dat X-bericht dat ik eerder linkte.

Inderdaad lijkt sprake van koppeling aan een nieuwe bestuurslaag. Maar als Spanje 17 van dit soort waterschappen heeft, weet je dat het wel gaat om flinke stroomgebieden. Het is pak ‘m beet de hele Taag en de hele Ebro. Het wordt zo te zien wel losgekoppeld van stroomgebieden in kuststreken waar een dominante rivier ontbreekt. Langs de noordkust zul je achtereenvolgens terecht komen in Cantabrico Oriental, Cantabrico Occidental en Galicia-Costa. Aan de oostkust smokkelen ze ook een beetje, want het gebied Júcar omvat wel meer rivieren tussen Ebro en Júcar. Kaartje hier.

Dit document met de volledige aanpassing aan de richtlijn was geloof ik nog niet gedeeld: https://www.transportes.gob.es/recursos ... l_vi_0.pdf
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Men geeft het kennelijk aan om weggebruikers te laten weten bij wie je moet zijn als er wat met de weg is?
Italië kent dat soort bordjes ook alleen minder prominent.
Hoewel deze dan wel weer erg opvalt (maar daarom kon ik hem ook zo terugvinden):
https://maps.app.goo.gl/X38H1rRH1hYUpVTn6
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.