[E] bewegwijzering in Spanje

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Autostrada »

^^ N630 gelukkig nog wel 8-)

Dit is een afrit naar werkelijk niets - afijn, je kunt er omkeren! https://maps.app.goo.gl/ZVWhkWGgNTPmJMi98
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: zo 30 mar 2025, 14:55 Tickets ferrys.
Niet helemaal correct Engels, maar het staat er in elk geval.
Misschien zijn ticket en ferry leenwoorden in het Spaans? Dan klopt de spelling waarschijnlijk weer wel.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

harry schreef: do 03 apr 2025, 14:00Misschien zijn ticket en ferry leenwoorden in het Spaans?
Ferry kan op zich wel in het Spaans. Maar ticket is voor zover ik weet vooral gebruikelijk in Latijs-Amerikaans Spaans, afhankelijk van het land is het tiquete of inderdaad simpelweg ticket. In het Europees Spaans is het ongebruikelijk, dan zou men eerder billete gebruiken. Ik denk dat deze woorden gekozen zijn zodat iedereen ze begrijpt, maar echt Spaans zoals ze in Spanje spreken is het ook niet.
Autostrada
autoweg

harry schreef: do 03 apr 2025, 14:00 Misschien zijn ticket en ferry leenwoorden in het Spaans? Dan klopt de spelling waarschijnlijk weer wel.
Een ferry is een barco in het Spaans, een ticket een billete (of boleto) - maar zowel de woorden ferry als ticket zijn in Spanje enigszins ingeburgerd, maar niet bijzonder gangbaar.
Normaal gesproken vermeld men op de bewegwijzering dat er tickets voor een bepaalde veerroute gekocht kunnen worden, zie bijvoorbeeld
https://maps.app.goo.gl/j3UjWFsBjKY4CGAM6; dit wordt consequent met het woord ticket en dan de bestemming(en) aangeduid op de Spaanse bewegwijzering. Dit lijkt me een vrij duidelijke vorm van bewegwijzering, aangezien het in veel talen wel een kwartje zal doen laten vallen.
Een logisch gevolg is, dat wanneer je niet een specifieke bestemming wilt vermelden, maar alle veerroutes in algemene zin, je een tekst krijgt als tickets ferries, als je vast houdt aan het standaard ontwerp (wat men hier duidelijk gewoon gedaan heeft).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: do 03 apr 2025, 13:02 ^^ N630 gelukkig nog wel 8-)

Dit is een afrit naar werkelijk niets - afijn, je kunt er omkeren! https://maps.app.goo.gl/ZVWhkWGgNTPmJMi98
Die vind ik wel raar, omdat in de tegenrichting het doel Solas staat bewegwijzerd. Wat eigenlijk logischer is in deze rijrichting, want in de tegenrichting had je die plaats al kunnen bereiken door een paar afritten terug af te slaan.

De afrit van de foto van Chris leidt naar een tankstation; mogelijk iets wat er al zat toen de snelweg gebouwd werd en dat ontsloten moest blijven. Ergens apart dat daar niet iets als via de servicio staat aangegeven?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mijn beeld is dat een vía de servicio slaat op een 'service road' en niet op services (diensten) bij een afrit. Dus een parallelweg (waar in de praktijk wel vaak diensten zoals tankstations aan zitten). De N-630 zal niet als een vía de servicio worden beschouwd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De services staan hoe dan ook wel uitgebreid aangegeven vanaf de snelweg. Alleen dan met de bekende borden die diensten nabij de afrit aangeven, die zoals gangbaar in Spanje los staan van de borden met de afritdoelen. Maar dat is dan ook meteen waar dit een beetje klemt. In zijn kern bedient deze afrit een niet-weggebonden verzorgingsplaats. Min of meer als bijvangst wordt dan ook nog toegang geboden van/naar de N-630 - een doorsteekje dat misschien wel het meeste wordt gebruikt door verkeer tussen de N-630 en de verzorgingsplaats. In die context is het eigenlijk zonde dat er op de snelweg nog drie panelen staan per rijrichting die die doorsteek naar de N-630 bewegwijzeren.
Coen Tunnel
Voorzitter

Pino schreef: do 03 apr 2025, 18:12
Autostrada schreef: do 03 apr 2025, 13:02 ^^ N630 gelukkig nog wel 8-)

Die vind ik wel raar, omdat in de tegenrichting het doel Solas staat bewegwijzerd. Wat eigenlijk logischer is in deze rijrichting, want in de tegenrichting had je die plaats al kunnen bereiken door een paar afritten terug af te slaan.
Sorbas. Maar daarvoor kun je iets verderop deze gedeeltelijke aansluiting gebruiken: https://www.google.com/maps/@37.1361674 ... FQAw%3D%3D

Dus die bestemming heeft hier ook nog geen nut.

Sorbas in de tegenrichting - dat kan hooguit relevant zijn voor verkeer dat vanaf La Herrería is gereden, al pak je normaal gesproken ook dan een eerdere afrit, en daar staat Sorbas ook aangegeven: https://www.google.com/maps/dir/37.1039 ... FQAw%3D%3D

Alfaix is eigenlijk de enige relevante bestemming die je hier zou kunnen aangeven, en daar wonen al weinig mensen. Het is vooral wat verspreide bebouwing en wat vakantiewoningen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: vr 04 apr 2025, 15:37 Het is vooral wat verspreide bebouwing en wat vakantiewoningen.
Dat soort bestemmingen worden vaak generiek met 'urbanización' aangegeven in plaats van een plaatsnaam.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Vaak wel, maar Alfaix staat hier wel op de afrit al aangegeven, in beide richtingen nota bene:
https://www.google.com/maps/@37.1468257 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@37.1478222 ... FQAw%3D%3D

Waarom het dan niet op de A-7 zelf op de borden voor de afrit staat... :dontknow: En waarom vanaf het westen Sorbas wordt aangegeven terwijl dat hier toch wel vrij irrelevant is... :dontknow:
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Chris schreef: vr 04 apr 2025, 15:40 Dat soort bestemmingen worden vaak generiek met 'urbanización' aangegeven in plaats van een plaatsnaam.
Naast vakantiewoningen kan dat ook de Spaanse versie van een vinexwijk zijn. Het is vooral een term die je in Andalusië of rond Madrid ziet.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Pino schreef: do 03 apr 2025, 18:12 De afrit van de foto van Chris leidt naar een tankstation; mogelijk iets wat er al zat toen de snelweg gebouwd werd en dat ontsloten moest blijven. Ergens apart dat daar niet iets als via de servicio staat aangegeven?
Chris schreef: do 03 apr 2025, 18:29 Mijn beeld is dat een vía de servicio slaat op een 'service road' en niet op services (diensten) bij een afrit. Dus een parallelweg (waar in de praktijk wel vaak diensten zoals tankstations aan zitten). De N-630 zal niet als een vía de servicio worden beschouwd.
Eigenlijk hoort het Área de servicio(s) te zijn:
Afbeelding;

en/of in nog andere Romaanse talen:
-Frans: Aire de Service, op bewegwijzering gewoon Aire de ... in Frankrijk, Wallonië( en Luxemb(o)urg);
-Italiaans: area servizio;
-Portugees: área de serviço;
-Roemeens: Spațiu Servicii.
Best toch - vooral het laatste woord - heel herkenbaar eigenlijk.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Spanje zijn weinig van zulke áreas de servicios. Bijna alle tankstations buiten de tolwegen zitten bij een afrit langs een parallelweg (vía de servicio).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er is wel een tijd geweest dat men probeerde langs de autovías wat meer verzorgingsplaatsen te krijgen. Op best wel een paar plekken is er ruimtereservering voor en er zijn ook aanbestedingen geweest. Ging dan vaak om autovías die niet zijn aangelegd als uitbouw van een oude N-weg.

Maar dat soort aanbestedingen hadden lang niet altijd succes. Ik vermoed dat uitbaters veel meer vrijheid kunnen krijgen rondom de inrichting van hun bedrijf en service levels als openingstijden wanneer ze een stukje grond naast een afrit kunnen pachten. En omdat het afslaan om te tanken nu al heel diep in de Spaanse rijgewoontes zit, en de bewegwijzering erop is aangepast, zullen uitbaters ook niet het gevoel hebben dat opereren op een nog te ontwikkelen verzorgingsplaats ze veel extra omzet zal kunnen brengen.

In het eindresultaat vind ik het wel minder dan een model mét regelmatige weggebonden voorzieningen, maar het overleeft wel. Minste vind ik eigenlijk nog het vaak ontbreken van ieder groen of plek waar je anders even uit kunt rusten buiten. Je zit dan meteen in de bar.
Joshua schreef: vr 04 apr 2025, 23:57 -Roemeens: Spațiu Servicii.
Best toch - vooral het laatste woord - heel herkenbaar eigenlijk.
Het eerste woord doet mij dan weer meteen aan het Italiaanse woord spazio denken. Wat min of meer synoniem is met area, dus ook het Roemeense geheel is zeer herkenbaar. Alles uiteraard afgeleid van het Latijnse woord spatium.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Veel toeristen lijken hoofdzakelijk bekend te zijn met tolwegen zoals de AP-7 en AP-8, waar zulke áreas de servicios de norm zijn, maar als je elders in Spanje rijdt kom je ze maar zelden tegen.

Dit beeld zie je ook wel terug op de weg, in Catalonië, Baskenland en rond Valencia zie je nog vrij veel buitenlandse kentekens, maar elders in Spanje heel weinig, zeker ten zuiden en westen van Madrid zeg maar. Wat tankstations en rustpunten betreft is dat toch wel een heel andere ervaring, met inderdaad geen plek om te zitten behalve in de bar. Rond de tankstations ligt een enorme betonvlakte. Overigens is dat ook wel een groot verschil met Portugal.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Soms ben je dan wel kilometers parallel aan het rijden voordat je vanaf de autovia het tankstation bereikt of om er weer terug op te komen.

Ooit heb ik net buiten Madrid aan de A-1 getankt. De route om weer terug op de autovia te komen liep eerst dwars een voorstad van Madrid en vervolgens nog iets van 20 kilometer over andere wegen.
Dat wil je allemaal niet om "even" te tanken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens dat je dat niet moet willen. Maar stond deze aangegeven vanaf de snelweg zelf of was je er terecht gekomen op bijvoorbeeld zicht van een logo of een functie in de navigatie? In de Spaanse richtlijn staat dat, om voor bewegwijzering in aanmerking te komen, je tussen het verlaten van de snelweg en er ná het tanken weer op komen niet meer dan vijf kilometer mag verliezen. En dat “verliezen” is dan de afstand tussen afrit, rijden naar verzorging, terugrijden naar oprit - dus redeneringen “je rijdt parallel aan de snelweg, dus verliest geen afstand” tellen niet.
Chris schreef: za 05 apr 2025, 10:44 Dit beeld zie je ook wel terug op de weg, in Catalonië, Baskenland en rond Valencia zie je nog vrij veel buitenlandse kentekens, maar elders in Spanje heel weinig, zeker ten zuiden en westen van Madrid zeg maar. Wat tankstations en rustpunten betreft is dat toch wel een heel andere ervaring, met inderdaad geen plek om te zitten behalve in de bar. Rond de tankstations ligt een enorme betonvlakte.
Nu is Catalonië/Baskenland ook wel zo ongeveer de limiet hoe ver mensen uit onze streken (Benelux, Noord-Duitsland, Noord-Frankrijk) willen rijden voor een vakantie. Dieper Spanje in gaan mensen toch al snel vliegen om dan een auto te huren. Dan zijn de buitenlanders dus nog wel op de weg, alleen dan met een Spaans kenteken. Valencia is vanwege het grote aantal overwinteraars een beetje een geval apart; voor een trip van een paar maanden ligt het wel op rij-afstand. Hoe ook: je punt dat de Catalaanse en Baskische snelwegen niet representatief zijn, is natuurlijk helemaal juist. Een toerist die door Spanje buiten die wegen rijdt moet zich daar wel bewust van zijn. Al helpt de bewegwijzering hier wel, meen ik.
Overigens is dat ook wel een groot verschil met Portugal.
Dat verschil is inderdaad groot. Maar ja, daar is het gebruik ook ontstaan rond snelwegen in concessie. Het doet ook ergens aan Italië denken, met het verschil daar hoe verzorgingsplaatsen op de autosnelwegen zijn ingericht -ontstaan vanuit het concessiemodel, uiteindelijk ook overgenomen op de tolvrije snelwegen- en hoe snel je dan op superstrade op modelletje “betonvlakte rond tankstation met bar” zit.

Ik denk trouwens ook dat het Portugese klimaat ook wel helpt.
Autostrada
autoweg

Het nadeel is dat je niet goed weet wat je aan zult treffen als je de snelweg verlaat. Ja - de traditionele betonvlakte naast het tankstation is er meestal wel, maar ben je op zoek naar een broodje of een ontbijtje, dan neem je toch wel een gok als je de weg verlaat en bij zo'n stoffige pomp aankomt waar ze weliswaar een restaurant hebben, maar waar je voor de snelle tank + rust stop weinig aan hebt. Mijn ervaring is dat de bijrijder dan in Google Maps moet gaan kijken of er foto's van het tankstation zijn, en op basis daar van een inschatting maken wat je aan zult gaan treffen.
Het frustrerende is, dat de Spaanse bewegwijzering dan ook weer niet echt fantastisch is op dat vlak. Op deze plek bijvoorbeeld, rijd je al dik 150km zonder een parkeerplaats direct aan de snelweg tegen te zijn gekomen (de Abades Sierra Espuña Levante langs de A-7 ten zuiden van Múrcia is de laatste) en je zou verwachten dat ze je dan prominent wijzen op Fuente la Higuera als je eindelijk de A-35 hebt bereikt, maar dan moet je het doen met een zeer cryptische sluiproute op basis van dit bord; https://maps.app.goo.gl/GFDKe42UoDM4vtuZ9 die notabene niet herhaald wordt op de beslis wegwijzer even verderop - https://maps.app.goo.gl/d3ifqu7FNf8FhXMi6
Toen ik daar reed volgde bij die splitsing dus braaf Valencia, zoals per het vorige bord, en ja: dán rijd je er mooi voorbij. Gelukkig is je volgende kans dan 'alweer' na 55km... (Alberique La Pausa als de weg weer A-7 is geworden).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat ding in het knooppunt is inderdaad wel brak afgegeven. Ik zou daar ook hebben ingeschat dat je de afrit moet nemen, en dan loopt het dus mis.

Het “je weet niet wat je krijgt” is feitelijk een gevolg van dat er vrijwel geen regels zijn over het aanbod. Op weggebonden verzorgingsplaatsen worden de pachter minimale service levels opgelegd. Voor een Autohof in Duitsland gelden dat soort eisen niet direct, maar je moet wel bepaalde minimale diensten aanbieden om een bord te kunnen krijgen vanaf de snelweg. In Spanje niets van dat alles. Dat vloeit ergens voort uit de leegte van het binnenland en hoe voorzieningen waren ontstaan langs de N-wegen, maar dat draagt dus wel bij aan die onzekerheid. Iets wat je in Duitsland trouwens ook wel ziet als je op snelwegen in de leegte rijdt, zoals op een A60. Dan zijn er zowel veel minder bemande verzorgingsplaatsen als Autohöfe - heeft de pomp nabij de afrit gewoon geen zin zich aan Autohof-eisen te houden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik let altijd op twee dingen: de openingstijden en of ze een mega mast hebben. De openingstijden worden op de bewegwijzering aangegeven, als dit 24h of zeer ruim is (bijv. 6-23h) en er al van ver een grote mast zichtbaar is met het merk, dan is de kans best groot dat je er wel betere services vindt. Mijn voorkeur gaat meestal uit naar Repsol. Als ze aangeven dat het verder van de snelweg zit, dan sla ik ze over, vaak zijn dat tankstations aan de oude weg die in de regel niet het karakter hebben van een tankstation direct bij een afrit.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als je een betere service wilt -kortom meer dan een tank vullen-heeft dat zeker zin. Zelf vind ik tanken bij een dorpspomp niet heel erg. In Duitsland en Frankrijk eindigen mijn zoekopdrachten naar goedkope pompen nabij afritten ook vaak bij pompen met weinig voorzieningen. Pas als je er een wat uitgebreidere stop van wilt maken, wordt zoiets belangrijker. Maar dan wordt ook een dorp inrijden voor een kop koffie bij de dorpsbakkerij in ieder geval voor mij ook weer een optie.

Dat is dan wel iets dat bewegwijzering niet meer voor je op kan lossen. Dat zijn bij mij dan momenten dat ik met mijn vrouw het soort stop voorbespreek en dat gaat degene die niet achter het stuur zit met Google Maps aan de slag.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Veel kleine tankstations in Duitsland langs het OWN hebben een kleine minimarkt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat is natuurlijk zo, maar ik zoek mijn tankstations daar in principe niet op uit. Dus boeit het assortiment van dat winkeltje me ook niet.

Dat is ongetwijfeld vrij persoonlijk. Ikzelf plan het hele eet- en drinkprogramma van een reis redelijk buiten het tanken om. Is redelijk ingegeven door wat je kunt krijgen in weggebonden voorzieningen en in tankstations vlakbij afritten. Voor lunch neem ik liever brood, beleg en drinken mee om er iets van te bouwen op een parkeerplaats. Voor een koffie halverwege de ochtend of een frisdrank later in de middag zal ik echt nog wel eens gebruik maken van een weggebonden voorziening (grote zwak voor de kleinere bars die je nog tegen kunt komen op Italiaanse superstrade, en helaas kom ik te weinig op de radialen van Madrid, waar volgens mij veel pareltjes zitten) maar dat gaat dan eerder op zicht of op de Google entry van de bar in kwestie.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Begrijpelijk, ik zou puur voor een maaltijd niet vertrouwen op het assortiment van een tankstation. Dat kan tegenvallen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Pino schreef: za 05 apr 2025, 13:41 ^^ Eens dat je dat niet moet willen. Maar stond deze aangegeven vanaf de snelweg zelf of was je er terecht gekomen op bijvoorbeeld zicht van een logo of een functie in de navigatie? In de Spaanse richtlijn staat dat, om voor bewegwijzering in aanmerking te komen, je tussen het verlaten van de snelweg en er ná het tanken weer op komen niet meer dan vijf kilometer mag verliezen. En dat “verliezen” is dan de afstand tussen afrit, rijden naar verzorging, terugrijden naar oprit - dus redeneringen “je rijdt parallel aan de snelweg, dus verliest geen afstand” tellen niet.
Het stond op de snelweg zelf aangegeven. En omdat de pomp direct aan een rotonde op de afslag lag klopt dat ook. Het punt was dat je daar wel weer de snelweg op kon maar dan alleen direct de M-50 op. Terwijl ik gewoon verder de A-1 richting Burgos (en verder naar Frankrijk) moest hebben. Op het knooppunt met de M-50 ontbreekt kennelijk een verbindingsboog.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: za 05 apr 2025, 22:15 Ik let altijd op twee dingen: de openingstijden en of ze een mega mast hebben. De openingstijden worden op de bewegwijzering aangegeven, als dit 24h of zeer ruim is (bijv. 6-23h) en er al van ver een grote mast zichtbaar is met het merk, dan is de kans best groot dat je er wel betere services vindt. Mijn voorkeur gaat meestal uit naar Repsol. Als ze aangeven dat het verder van de snelweg zit, dan sla ik ze over, vaak zijn dat tankstations aan de oude weg die in de regel niet het karakter hebben van een tankstation direct bij een afrit.
Repsol is in mijn optiek superier ten opzichte van andere ketens in Spanje. Hun website heeft een tool waar je alle tankstations kan zoeken. Die met een 'Sprint' winkeltje zijn groter, en voor een lange rit naar Spanje prepareerde ik altijd met een lijste met weg- en afritnummers waar een Repsol Sprint vlakbij de afrit zit. Zo kun je een beetje plannen. Die Sprints hebben moderne winkeltjes en je kunt er vaak ook wel croissantachtige zaken en belegde broodjes krijgen, alsmede koffie.

Als je op de bordjes langs de snelweg vertrouwt kun je inderdaad nog wel eens een oud tankstation in een dorp tegenkomen met behalve de mogelijkheid om te tanken en eventueel iets als motorolie te kopen verder eigenlijk niks.
Camino
polderweggetje

Bericht door Camino »

Chris schreef: zo 30 mar 2025, 14:55 Tickets ferrys.

Niet helemaal correct Engels, maar het staat er in elk geval.

Dit is bij 'Complejo Leo', een vrij bekende stop langs de A-66 van Mérida naar Sevilla. Het ligt in the middle of nowhere, in het zuiden van Extremadura.

Afbeelding
A-66 Mérida - Sevilla 47 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-66 Mérida - Sevilla 49 by European Roads, on Flickr
(Google Translate)
“Tickets ferrys” is voor ons Spanjaarden absoluut een logische keuze. Er is geen specifiek woord voor "ferry" (Spaans meervoud: ferrys). "Ticket" (meervoud: tickets) wordt al tientallen jaren gebruikt in de betekenis van "ontvangstbewijs" of "toegangsbewijs". Iedere winkelbediende zal zeggen: "Espere que le doy el ticket" (Ga nog niet weg, laat mij je de bon geven). Het zou correcter zijn als er zou staan: "Tickets para ferrys", maar ik neem aan dat ze het voorzetsel hebben weggelaten om ruimte te besparen.

(English)
"Tickets ferrys" definitely makes perfect sense for us Spaniards. We don't have a specific word for "ferry" (Spanish plural: ferrys). "Ticket" (Spanish plural: tickets) has also been used for decades in both senses of "receipt" or "ticket for admission". Any shop assistant will say "Espere que le doy el ticket" (Don't go yet, let me give you the receipt). It would be more correct if it said "Tickets para ferrys", but I suppose they omitted the preposition in order to save space.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Mooi. Precies wat ik dacht dus. :)
harry schreef: do 03 apr 2025, 14:00 Misschien zijn ticket en ferry leenwoorden in het Spaans? Dan klopt de spelling waarschijnlijk weer wel.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Camino
polderweggetje

Bericht door Camino »

Camino
polderweggetje

Bericht door Camino »

harry schreef: za 12 apr 2025, 19:42 ^^ Mooi. Precies wat ik dacht dus. :)
Precies :)
Coen Tunnel schreef: do 03 apr 2025, 15:18
harry schreef: do 03 apr 2025, 14:00Misschien zijn ticket en ferry leenwoorden in het Spaans?
Ferry kan op zich wel in het Spaans. Maar ticket is voor zover ik weet vooral gebruikelijk in Latijs-Amerikaans Spaans, afhankelijk van het land is het tiquete of inderdaad simpelweg ticket. In het Europees Spaans is het ongebruikelijk, dan zou men eerder billete gebruiken. Ik denk dat deze woorden gekozen zijn zodat iedereen ze begrijpt, maar echt Spaans zoals ze in Spanje spreken is het ook niet.
Autostrada schreef: do 03 apr 2025, 15:21
Een ferry is een barco in het Spaans, een ticket een billete (of boleto) - maar zowel de woorden ferry als ticket zijn in Spanje enigszins ingeburgerd, maar niet bijzonder gangbaar.
Normaal gesproken vermeld men op de bewegwijzering dat er tickets voor een bepaalde veerroute gekocht kunnen worden, zie bijvoorbeeld
https://maps.app.goo.gl/j3UjWFsBjKY4CGAM6; dit wordt consequent met het woord ticket en dan de bestemming(en) aangeduid op de Spaanse bewegwijzering. Dit lijkt me een vrij duidelijke vorm van bewegwijzering, aangezien het in veel talen wel een kwartje zal doen laten vallen.
Een logisch gevolg is, dat wanneer je niet een specifieke bestemming wilt vermelden, maar alle veerroutes in algemene zin, je een tekst krijgt als tickets ferries, als je vast houdt aan het standaard ontwerp (wat men hier duidelijk gewoon gedaan heeft).
(Google Translate)
Sorry als dit off-topic is, maar ik denk dat het nuttig kan zijn:

-In Spanje verwijst "billete" meestal naar een bankbiljet.

-"Billete" kan gebruikt worden voor veerboot-, trein- of buskaartjes, maar het klinkt serieuzer, alsof je van tevoren moet reserveren, terwijl je bijna direct een "ticket" kunt krijgen. Voor vliegtuigen zeggen we altijd "billete de avión" (nooit "ticket").

-Ik heb nog nooit iemand "tiquete" horen zeggen, de meeste mensen spreken de laatste "t" in "ticket" niet eens uit.

-In Spanje verwijst "boleto" alleen naar loterijbiljetten.

-"Barco" is een algemeen woord voor vaartuigen. "Ferry" is specifieker.

Samenvattend:
"Billetes (para) barcos" is mogelijk, maar klinkt alsof je een cruise op de Middellandse Zee maakt.
"Tickets (para) ferrys" is voor mij als moedertaalspreker van het Spaans de duidelijkste en meest specifieke uitdrukking.

(English)
Sorry if this is off-topic, but I think it could be helpful:

-In Spain, "billete" most commonly refers to a banknote.

-"Billete" can be used for ferry, train or bus tickets, but it sounds more serious, as if you need a reservation in advance, while you can get a "ticket" almost instantly. For planes, we always say "billete de avión" (never "ticket").

-Never heard anyone saying "tiquete", most people don't even pronounce the final "t" in "ticket".

-In Spain "boleto" refers to to lottery tickets only.

-"Barco" is a generic word for vessels. "Ferry" is more specific.

To sum up:
"Billetes (para) barcos" is possible but sounds like you're going on a Mediterranean cruise.
"Tickets (para) ferrys" is the most clear and specific phrase for me as a native Spanish speaker from Spain.