[E] bewegwijzering in Spanje
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
-
Chris
- Moderator
-
SAN RED
- verkeersader
-
jdb2
- autoweg
-
SAN RED
- verkeersader
-
jdb2
- autoweg
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Re: [E] bewegwijzering in Spanje
Een paar willekeurige wegenfoto's op Mallorca van de afgelopen weken.
Sommige zijn al wandelend gemaakt, de meeste vanuit een rijdende bus of een rijdende huurauto.
(Dat is aan reflecties e.d. wel te zien.)

Sommige zijn al wandelend gemaakt, de meeste vanuit een rijdende bus of een rijdende huurauto.
(Dat is aan reflecties e.d. wel te zien.)

wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Chris
- Moderator
De eerste foto is een nummer van een carretera comarcal, de sector 7 was toegekend aan de Balearen.
In 1984 zijn deze wegen overgedragen aan de Consell de Mallorca. In 1990 zijn deze wegen in de Balearen omgenummerd, dus dit nummer is al 35 jaar niet meer het hedendaagse nummer.
In 1984 zijn deze wegen overgedragen aan de Consell de Mallorca. In 1990 zijn deze wegen in de Balearen omgenummerd, dus dit nummer is al 35 jaar niet meer het hedendaagse nummer.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De C-711 was bijvoorbeeld de weg die nu de Ma-11 is, inclusief de tunnel. En die is pas in 1997 geopend. En als je op "C-711 Sóller" googlet vind je nog tig resultaten. Als dat wegnummer al in 1990 is verdwenen, dan zou ik niet verwachten dat dat nog zoveel op internet te vinden is.
-
Chris
- Moderator
Wegnummers worden in Spanje per wet vastgesteld. Die wet is van 1990, maar in de praktijk zag je dat de omnummering per autonome gemeenschap nogal eens later plaats vond. In de Balearen is men kennelijk pas vanaf 2005 actief gaan omnummeren.
Je hebt dus met die carretera comarcales drie momenten:
* overdracht van de nationale regering naar de regio's
* vaststellen nieuwe regionale wegennet
* de feitelijke omnummering buiten
Dit verschilt per autonome gemeenschap. In de Balearen waren dat 1984, 1990 en 2005.
Je hebt dus met die carretera comarcales drie momenten:
* overdracht van de nationale regering naar de regio's
* vaststellen nieuwe regionale wegennet
* de feitelijke omnummering buiten
Dit verschilt per autonome gemeenschap. In de Balearen waren dat 1984, 1990 en 2005.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Het oude systeem was wel eenvoudiger.
Je kunt bij wijze van spreken promoveren op de Spaanse wegnummering.
Son Espanyol is een in mijn ogen wat vreemde plaatsnaam (klinkt als "zoon van Spanje").
Son Espanyol is een in mijn ogen wat vreemde plaatsnaam (klinkt als "zoon van Spanje").
-
verfmeer95
- expressweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het oude systeem was ook veel minder fijnmazig. Door de landelijke dekking kon je er veel minder wegen in nummeren dan nu het geval is. Maar goed, er is in de instinctieve begrijpelijkheid zeker wel een prijs betaald voor het feit dat ieder karrenspoor nu wel een eigen nummer kan krijgen.Willem schreef: vr 06 jun 2025, 13:10 Het oude systeem was wel eenvoudiger.
Uiteindelijk denk ik dat je het als echte vreemdeling vooral van de kleurcodes moet hebben, en dan moet je de prefix en nummer maar laten (hoewel een mooi rond nummer nog wel eens wat idee kan geven). In je eigen provincie kun je uit de complexiteiten van een provinciaal wegnummer nog best nuttige informatie halen. Beetje hetzelfde als hoe hier s-nummers het meeste waarde toevoegen in je eigen stad, op die plaatsen waar je wel onbekend bent.
-
Chris
- Moderator
Vroeger bestond ook de 'carretera local', met de prefix van de provincies, die ook in landelijk beheer waren. Dit was een groot netwerk van genummerde wegen.Pino schreef: vr 06 jun 2025, 19:02Het oude systeem was ook veel minder fijnmazig. Door de landelijke dekking kon je er veel minder wegen in nummeren dan nu het geval is.
Hier is een atlas uit 1961 te vinden met al deze wegen: https://drive.google.com/file/d/1qh0fyJ ... y1Ej-/view
Net zoals de carreteras comarcales zijn deze wegen begin jaren '80 overgedragen aan de autonome gemeenschappen of provincies.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In mijn ogen was het beter geweest als ze voor de C- en L- routes hetzelfde hadden gedaan als in Frankrijk: de prefix landelijk hetzelfde houden en het nummer gewoon per autonome regio en per gemeente opnieuw bij 1 laten beginnen. Administratief zou je de wegbeheerder wel mee kunnen coderen als dat nodig blijkt te zijn (op hectometerpaaltjes bijv.) zodat hulpdiensten niet in de war kunnen raken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Neemt natuurlijk niet weg dat het voor de weggebruiker nog fijner zou zijn met standaard prefix. Maar om nummers behapbaar te houden (ik heb in Zuid-Afrika wel eens lokale weggetjes gezien met heel lange R-nummers; het kan wel) moet je dan accepteren dat hetzelfde nummer in meerdere provincies of regio’s voorkomen. Een weggebruiker overleeft dat wel. Maar een complete administratieve nummering moeten hebben naast bewegwijzerde nummers is nou niet heel handig. De vraag is echter of die nodig is: met Franse D-nummers en Italiaanse SP’s heb je dat ook, dus op zich kan het. Maar ik denk ook dat dit systeem voor wegbeheerders en hulpdiensten wel eenvoudiger is.
-
Allan C
- verkeersader
DGT has set up the new sign which means if you drive too close to the vehicles on the autovia or autopista section, they’re going to get caught.

-
Chris
- Moderator
Veel informatie op deze wegwijzer bij Alcañiz.

N-211 Fraga - Alcañíz 35 by European Roads, on Flickr

N-211 Fraga - Alcañíz 35 by European Roads, on Flickr
-
JB81
- autoweg
Ik liep afgelopen zomer ook langs die wegwijzer en vroeg me nog af of ik een foto voor hier zou maken. Goed om te zien dat harry me al voor was geweestChris schreef: do 05 jun 2025, 22:19 De eerste foto is een nummer van een carretera comarcal, de sector 7 was toegekend aan de Balearen.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Ik ben net terug van een week Tenerife en de bewegwijzering aldaar is wat afwijkend van de Spaanse standaarden. Op de autopistas is de bewegwijzering vaak wel conform wat wij gewend zijn, maar vind je soms ook de afwijkende Tenerife stijl, zoals hier: https://www.google.com/maps/@28.0716467 ... FQAw%3D%3D
Buiten de snelwegen om is het allemaal deze stijl, welke zich kenmerkt door open pijlen en meer stapelborden: https://www.google.com/maps/@28.3072699 ... FQAw%3D%3D
Buiten de snelwegen om is het allemaal deze stijl, welke zich kenmerkt door open pijlen en meer stapelborden: https://www.google.com/maps/@28.3072699 ... FQAw%3D%3D
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Chris
- Moderator
https://cdn.transportes.gob.es/portal-w ... _v3_vi.pdf
Er is een richtlijn gepubliceerd voor het aangeven van oude tracés die toeristisch interessant kunnen zijn. Hier heeft Spanje best veel van, en vaak zijn er geen reguliere bestemmingen die je kan bewegwijzeren.

Er is een richtlijn gepubliceerd voor het aangeven van oude tracés die toeristisch interessant kunnen zijn. Hier heeft Spanje best veel van, en vaak zijn er geen reguliere bestemmingen die je kan bewegwijzeren.

-
Mundial
- verkeersader
Mooi dat ze dit historisch erfgoed beschermen en signaleren. Landen lopen meestal wat achter met recenter erfgoed of erfgoed dat niet uitzonderlijk mooi of monumentaal is, niet elk land doet zoals Nederland geregeld campagnes om te inventariseren en beschermen.
Vooral ook de venta's (van die wegrestaurants/winkels) naast ne nacionales zijn iets typisch Spaans.
Vooral ook de venta's (van die wegrestaurants/winkels) naast ne nacionales zijn iets typisch Spaans.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ah ik snapte dat symbooltje niet. Waar staat 'publicidad' voor?Mundial schreef: wo 05 nov 2025, 15:17 Mooi dat ze dit historisch erfgoed beschermen en signaleren. Landen lopen meestal wat achter met recenter erfgoed of erfgoed dat niet uitzonderlijk mooi of monumentaal is, niet elk land doet zoals Nederland geregeld campagnes om te inventariseren en beschermen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Mundial
- verkeersader
In principe is reclame buiten de bebouwde kom verboden in Spanje sinds 1988. Een aantal borden hebben een monumentaal karakter en zijn van belang als cultureel erfgoed. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de stieren van Osborne of de flessen van Tío Pepe (deze hier is bv. beschermd als voorbeeld van hedendaagse architectuur). Die mogen wel blijven staan, wel is de naam erop overschilderd.
In dit document staat een overzicht van wat bij de inventarisatie allemaal naar voren gekomen is, op pagina 83 en 84 (nummering van het document zelf) staan er specifiek voorbeelden van reclame. Naast de twee bekende(re) voorbeelden die ik hiervoor noemde is er ook nog de faience met reclame voor meststof/nitraat (die had ik ook al opgemerkt in Midden-Spanje maar hier dacht ik nu niet meteen aan).
In Vlaanderen heeft men een aantal jaar geleden soortgelijk erfgoed geïnventariseerd, al wil het onderhoud nog weleens te wensen overlaten.
In dit document staat een overzicht van wat bij de inventarisatie allemaal naar voren gekomen is, op pagina 83 en 84 (nummering van het document zelf) staan er specifiek voorbeelden van reclame. Naast de twee bekende(re) voorbeelden die ik hiervoor noemde is er ook nog de faience met reclame voor meststof/nitraat (die had ik ook al opgemerkt in Midden-Spanje maar hier dacht ik nu niet meteen aan).
In Vlaanderen heeft men een aantal jaar geleden soortgelijk erfgoed geïnventariseerd, al wil het onderhoud nog weleens te wensen overlaten.
-
jdb2
- autoweg
In Spanje kom je langs de snelweg wel veel grote reclamemasten tegen, vaak staan die gewoon leeg met een melding "te huur", dus zo'n succes lijken die niet te hebben.
🍉
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het model van vóór 1988 voelt dan toch beter, maar het is uiteindelijk ook sterk een gevoel van nostalgie naar wat er langs N-wegen (ook in Frankrijk) zoal op de huizen werd geschilderd, en wat in het autosnelweg-tijdperk natuurlijk nooit meer terug komt.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Nabij steden staan er toch nog veel hoge reclameborden. Wellicht dat industriegebieden naast de snelweg (A/AP) deels als bebouwde kom zijn aangewezen, al was het maar om reclamemasten neer te mogen zetten.Mundial schreef: zo 23 nov 2025, 17:49 In principe is reclame buiten de bebouwde kom verboden in Spanje sinds 1988.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg