Koninklijk besluit van 2 september 1994 schreef:Fuera de los tramos urbanos de las carreteras estatales queda prohibido realizar publicidad en cualquier lugar visible desde la zona de dominio público de la carretera, sin que esta prohibición dé en ningún caso derecho a indemnización (artículo 24.1).
Buiten de bebouwde kom van rijkswegen is het verboden reclame te maken op plaatsen die zichtbaar zijn vanaf het openbare gedeelte van de rijksweg, zonder dat dit verbod in enig geval recht geeft op compensatie (artikel 24.1).
[E] bewegwijzering in Spanje
Moderator: Moderatoren
-
Mundial
- verkeersader
Re: [E] bewegwijzering in Spanje
Wellicht worden industriezones ook als bebouwde kom gezien.
-
Chris
- Moderator
Catalaanse bewegwijzering:

C-12 Eix de l'Ebre 04 by European Roads, on Flickr

C-12 Eix de l'Ebre 07 by European Roads, on Flickr

C-12 Eix de l'Ebre 08 by European Roads, on Flickr

C-12 Eix de l'Ebre 21 by European Roads, on Flickr
Oude wegwijzer met overgeplakte nummers.

C-12 Eix de l'Ebre 24 by European Roads, on Flickr
AP-7 en '30' lijkt een ander lettertype te zijn.

C-12 Eix de l'Ebre 25 by European Roads, on Flickr

C-12 Eix de l'Ebre 04 by European Roads, on Flickr

C-12 Eix de l'Ebre 07 by European Roads, on Flickr

C-12 Eix de l'Ebre 08 by European Roads, on Flickr

C-12 Eix de l'Ebre 21 by European Roads, on Flickr
Oude wegwijzer met overgeplakte nummers.

C-12 Eix de l'Ebre 24 by European Roads, on Flickr
AP-7 en '30' lijkt een ander lettertype te zijn.

C-12 Eix de l'Ebre 25 by European Roads, on Flickr
-
Chris
- Moderator
Een groene wegwijzer op de N-344 langs Jumilla. Dit is een weg ontworpen volgens de gedachte van de categorie vía rápida. Die hadden groene wegwijzers.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Vaag kon ik me herinneren dat de B-20 in Barcelona ze ook had en inderdaad:
https://maps.app.goo.gl/KAapBCnmfSeswuATA
De borden staan er nog steeds.
https://maps.app.goo.gl/KAapBCnmfSeswuATA
De borden staan er nog steeds.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik geloof dat de groen bewegwijzerde wegen min of meer allemaal in Galicia lagen. Vraag op zichzelf hoe dat dan gekomen is. Streek waar het door het landschap niet makkelijk is om autosnelwegen aan te leggen, terwijl de bevolkingsdichtheid wel vraagt om iets meer dan simpele enkelbaans N-wegen met witte bewegwijzering? Uiteindelijk is een groot deel wel later alsnog verdubbeld naar autovía.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Die groene borden in Barcelona zijn lokale bedenksels van de gemeente of provincie. Het hele ontwerp is totaal anders.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Dat was vanwege de Olympische Spelen van 1992.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij gewoon banaal: Galicia was de eerste deelstaat die het implementeerde en de richtlijn werd al weer afgeschaft voordat de andere het hadden overgenomen. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat de B-20 in Barcelona groene wegwijzers heeft: die weg is inderdaad voor de Olympische Spelen in 1992 aangelegd. De bewegwijzering is dus ontworpen eind jaren '80. Als ik me niet vergis is het een snelweg die wordt beheerd door de gemeente, wellicht vandaar het andere ontwerp.Pino schreef: zo 15 feb 2026, 11:43 Ik geloof dat de groen bewegwijzerde wegen min of meer allemaal in Galicia lagen. Vraag op zichzelf hoe dat dan gekomen is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Barcelona heeft op haar stedelijke wegennet sowieso een totaal eigen plan getrokken. Het heeft allemaal zeer weinig met de Spaanse richtlijnen te maken en men doet dat gewoon omdat het kan. Geen idee ergens of dat een kwestie is geweest van autonomie die ze hebben of gewoon eigenwijs of opstandig zijn.
Waarbij de borden op de grote stedelijke boulevards me eigenlijk best goed bevallen, getailord naar de diagonalen en andere specifieke zaken als ze zijn. De B-20 vind ik daarentegen drie keer niks.
Waarbij de borden op de grote stedelijke boulevards me eigenlijk best goed bevallen, getailord naar de diagonalen en andere specifieke zaken als ze zijn. De B-20 vind ik daarentegen drie keer niks.
-
Chris
- Moderator
Indertijd (begin jaren '90) was de bouw van autovías te kostbaar voor de Xunta de Galicia, maar ze wilden wel iets doen aan de problematiek met lange reistijden tussen plaatsen. Galicia is én bergachtig, én heeft heel veel verspreide bebouwing, én tot die tijd een hoofdwegennet dat erg laagwaardig was (bochtige wegen die door elke plaats gaan). Toen zijn die enkelbaans, ongelijkvloerse corridors aangelegd. Elders in Spanje bestonden ze sporadisch, maar niet zo wijdverspreid als Galicia.Pino schreef: zo 15 feb 2026, 11:43 Ik geloof dat de groen bewegwijzerde wegen min of meer allemaal in Galicia lagen. Vraag op zichzelf hoe dat dan gekomen is. Streek waar het door het landschap niet makkelijk is om autosnelwegen aan te leggen, terwijl de bevolkingsdichtheid wel vraagt om iets meer dan simpele enkelbaans N-wegen met witte bewegwijzering? Uiteindelijk is een groot deel wel later alsnog verdubbeld naar autovía.
Na 2000 zijn diverse van deze wegen verdubbeld tot autovía vanwege de verkeersveiligheid of drukte in de zomer (met name naar badplaatsen). Er zijn er daardoor niet zoveel resterend.
De wegklasse vía rápida bestond tussen 1988 en 2003. De groene bewegwijzering is volgens mij ook niet helemaal afgeschaft, maar de wegklasse wel.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
De groene bewegwijzering wordt in Galicia overigens ook nog nieuw geplaatst op de 'corredor gallego', wat eigenlijk hetzelfde is als een vía rápida. Hier bijvoorbeeld op de GC-2.3 die in 2017 is geopend.

-
Chris
- Moderator
Historisch afstandsbord op de N-400. Zelfs die op de achtergrond is vrij oud denk ik.

N-400 Cuenca - Tarancón 23 by European Roads, on Flickr

N-400 Cuenca - Tarancón 23 by European Roads, on Flickr
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Tegenwoordig is dat totaal anders.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Net deze week staat er op Metidos en Carretera een artikel over viás rapidas: https://metidosencarretera.esy.es/artic ... pidas.html
Bijbehorend (teaser)filmpje: Link
Bijbehorend (teaser)filmpje: Link