[E] bewegwijzering in Spanje
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [E] bewegwijzering in Spanje
Rood op oranje heeft ook nul contrast, waardoor het onleesbaar wordt.
-
- Moderator
Pino schreef: ↑ma 28 jan 2019, 21:39 Ziet er zeldzaam uit, misschien iets om te vragen in deze Spaanse SSC-draad. Zelf nooit zoiets gezien, maar ben in deze periode dan ook nooit op een van de betrokken radialen geweest. Voor wat het waard is: als je kijkt naar de foto's van de M-30 die jij pas postte: dat zijn ook allemaal borden met witte achtergrond. Nu weet ik niet of de M-30 als autopista of autovia of geen van beide gold, maar voor weggebruikers uit Madrid moet een blauwe achtergrond echt een zeldzaamheid zijn geweest toen.
In het slechtste geval heeft een bordenboer tegen deze achtergrond een instructie wit-op-blauw nog eens verkeerdom begrepen ...
Een zeer uitgebreid artikel over de geschiedenis van de snelwegbewegwijzering in Spanje (1962-1991): http://metidosencarretera.esy.es/articu ... 41991.htmlSnelwegfreak schreef: ↑ma 28 jan 2019, 21:43 Er staat me ergens ver weg wel bij dat autovías vroeger blauw op witte borden hadden. Meen er wel meer foto's van gezien te hebben.
Het blijkt dus dat die lichtblauw-op-witte wegwijzers maar 4 jaar zijn geïmplementeerd, in de periode 1988-1992.
Indertijd was er nog geen snelwegbewegwijzering voor autovías, alleen autopistas hadden de blauwe wegwijzers, maar autovías hadden de reguliere witte wegwijzers zoals je ze ook op het onderliggend wegennet ziet. De enige aanpassing was dat in 1967 een richtlijn is uitgegeven voor het bewegwijzeren van ongelijkvloerse aansluitingen.
Toen in 1988 de ombouw van de belangrijke N-wegen tot autovía op gang begon te komen was er ook de wens om deze routes een eigen bewegwijzering te geven, dit waren de routes die behoorden tot het Red de Interés General del Estado (RIGE), die kregen dus lichtblauwe-op-witte wegwijzers.
Echter al in 1990 werd een nieuwe richtlijn bewegwijzering ingevoerd waarin het verschil tussen autopistas en autovías werd opgeheven. Deze kregen dus allemaal blauwe wegwijzers. Omdat er op dat moment zeer veel projecten al in uitvoering waren was er tot 1992 een overgangsregeling. De richtlijn van 1990 is min of meer de bewegwijzering zoals wij die nu kennen.
Dus al die lichtblauwe-op-witte wegwijzers zijn in de periode 1988-1992 geplaatst. En dat valt samen met een groot deel van de radiale wegen van Madrid die in die periode zijn omgebouwd tot autovía. Maar dat je ze elders in Spanje amper hebt kunnen tegenkomen.
-
- Moderator
De openstelling van een stuk A-1 ten noorden van Madrid in 1990. Hier ook de blauwe letters:

-
- Moderator
Een historisch plaatje van het Plaza de Cibeles in Madrid.
Opvallend is dat hier borden staan met N-3 en N-4, dat is pas sinds 2015 standaard en deze foto is duidelijk decennia ouder. Dat zouden dus de N-III en N-IV moeten zijn.

Opvallend is dat hier borden staan met N-3 en N-4, dat is pas sinds 2015 standaard en deze foto is duidelijk decennia ouder. Dat zouden dus de N-III en N-IV moeten zijn.

-
- 2x4 autosnelweg
In Spanje kwam het, gezien het eerste bord richting Andalusie, dus voor dat naar landstreken i.p.v. plaatsen verwezen werd.
Dat kende ik alleen uit Portugal en de Britse eilanden.
Dat kende ik alleen uit Portugal en de Britse eilanden.
-
- Moderator
Het is wel een uitzondering volgens mij. Dit komt omdat de N-IV (nu A-4) zowel een lang stuk noord-zuid als oost-west verloopt. Vanaf Madrid gaat de weg zuidwaarts tot je net in Andalusië bent. Verder zuidwaarts ga je naar Jaén en Granada, maar de A-4 buigt af naar Córdoba en Sevilla. Men vond het kennelijk een moeilijk te bewegwijzeren situatie met maar één bestemming. Volgens mij is Córdoba tegenwoordig de control city voor verkeer zuidwaarts. Vanuit Madrid kan je ook nog via de A-5 en A-66 naar Sevilla.
-
- 4x3 autosnelweg

Rond Murcia komen ook borden met Andalucia voor. Min of meer hetzelfde verhaal, hoewel men daar als je eenmaal op de A-7 zit dan meteen overgaat op Almería en Grenada, de steden die je aan de twee takken komend vanuit Murcia als eerste tegen zult komen. Andere regio’s heb ik niet op de richtinggevende bewegwijzering gezien.
-
- Voorzitter
België had/heeft het ook, met in Luik en langs de E25 verwijzingen naar Ardennes. Hongarije min of meer ook, met de verzamelnaam Balaton voor de hele regio rond het Balatonmeer.
Ardennes in Luik: https://www.google.nl/maps/@50.637497,5 ... 312!8i6656
Ardennes op de E25 (inmiddels vervangen): https://www.google.nl/maps/@50.5571886, ... 312!8i6656
Balaton op de M0, afwijkend in kapitalen: https://www.google.nl/maps/@47.4384767, ... 312!8i6656
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 17 apr 2020, 7:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Voorzitter

Maar behalve voor een handvol bestemmingen vlakbij de grens, niks van betekenis, is de route over de vlotte N-121A naar Irún en vanaf daar de Franse A63 altijd sneller, ondanks de omweg. De N-135 is beduidend minder goed uitgebouwd en dan moet je aan de Franse kant ook nog eens een heel eind over departementale wegen voordat je eens bij de snelweg bent. Zelfs naar Pau, de eerste stad van betekenis aan de Franse kant van de grens waarvoor de N-135 op het oog een logische route kan zijn, is het sneller om de omweg via Irún te nemen dan de N-135.
Op een andere foto die Chris recentelijk heeft geplaatst was te zien dat ook Bailén nog een tijdje als hoofddoel is gebruikt. Nu komt vrijwel al het lange-afstandsverkeer daar wel langs, want het is het knooppunt tussen de A-4 en A-44, maar dat is natuurlijk wel een nietszeggend stadje om in de regio Madrid al aan te geven. Maar ik begrijp de opmerking dat Córdoba ook niet ideaal is, het symboliseert weliswaar Andalusië, maar voor grotere steden als Granada, Almería en Málaga en daarmee ook de hele Costa del Sol, en de transitroute richting Marokko kom je er niet eens langs. Als je ook kijkt naar wat er voor de A-4 en A-44 beschreven staat onder het kopje Verkeersintensiteiten op de Wegenwiki zou het nog wel eens kunnen zijn dat er bij Bailén meer verkeer afslaat naar de A-44 dan dat er op de A-4 blijft. Dat zou me echt niet verbazen. Het deel van de A-4 tussen Bailén en Córdoba is het rustigste deel van de hele A-4 tussen Madrid en Sevilla.Pino schreef: ↑do 16 apr 2020, 17:48Naar Sevilla zou het via de A-5 zelfs ietsje sneller zijn, suggereert Google Maps, maar het is relatief marginaal. Op de A-4 is inderdaad Cordoba het hoofddoel. Vind het niet supersterk, omdat het er niet echt bovenuit steekt op die afstand en je naar sommige andere grote Andalusische steden er niet eens langs komt. Maar je kunt ook geen grote plaats verzinnen die wél alles dekt. Dit zal de historische keuze voor de regio als doel verklaren. Hoewel uitzonderlijk kan ik die keuze heel goed volgen.
Sevilla zegt wat meer dan Córdoba, het is de grootste stad en hoofdstad van Andalusië. Maar dat is geen geschikt doel omdat de combinatie A-5 en A-66 in afstand weliswaar ongeveer gelijk is, maar je op de rustige A-5 en A-66 in de praktijk veel vlotter door kan rijden dan op de drukkere A-4. Daarom zal de route over de A-5 en A-66 via Mérida al gauw rond een kwartier sneller zijn. Daarmee kan 'Andalucía' als doel van de A-4 dus ook niet, omdat Sevilla, Huelva, Jerez en Cádiz sneller zijn over de A-5 en A-66. En zeker op drukkere reisdagen wil je dat verkeer naar het westen van Andalusië veel liever over die route, dan over de A-4.
Maar dit is een probleem dat je in wel meer landen ziet: een oude hoofdroute met één nummer die nog altijd als de belangrijk(st)e weg wordt gezien, terwijl er een sneller alternatief is over nieuwere en vaak veel rustiger snelwegen waar echter alleen regionale doelen staan aangegeven. We zien het aan doelenkeuzes in Duitsland op de A66 (waar je het maar moet doen met een doel als Fulda), we zien het ook op de A63 waar pas bij Kaiserslautern, vlak voor je de A6 bereikt, een keer Saarbrücken op de borden komt terwijl dat de hele A63 lang een relevant doel is omdat de route Frankfurt-Parijs ook over de A63 verloopt, en we hebben het in Nederland natuurlijk met de route Utrecht-Groningen die geacht wordt over de A28 te lopen, terwijl A27-A6-A7 korter en sneller is.
Terug naar Spanje: internationaal heeft de A-4 ook alleen maar belang als route richting Costa del Sol, en traditioneel nog als route richting Algeciras, er zijn wat meer voorzieningen voor transitreizigers. Het meeste internationale lange-afstandsverkeer vanaf Frankrijk richting Sevilla zal sowieso wel de route over de A-62 en A-66 nemen en komt niet eens langs Madrid. Zelfs naar Algeciras is het via de A-62, A-66, AP-4 en A-381 over Sevilla nog een stuk sneller dan via Madrid. En ook komende vanaf de andere kant, via Barcelona, kom je niet langs Madrid maar neem je de AP-7, A-3, A-43 en A-4 om in Andalusië te komen. Kortom, de A-4 heeft vooral belang als route van/via Madrid naar Córdoba, Granada, Málaga en de Costa del Sol. Córdoba is derhalve het enige doel van betekenis ten zuiden van Madrid dat aan de A-4 zelf ligt, en ondanks de welbekende wegnummerbingo's zijn hoek-om-doelen toch nog wat zeldzaam op de Spaanse bewegwijzering. Ik zou echt niet weten wat er, vanuit Spaans oogpunt bekeken, beter passend zou zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 17 apr 2020, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Nederland kom je in België nog wel tegen als doel, op het OWN. Verwijzen naar landennamen zie je echter steeds minder (de vermelding Duitsland in Venlo is er volgens mij niet meer). Op de Balkan kom je het nog wel tegen.
Spanje heeft toch ook borden met Frankrijk erop?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Finland verwijst ook nog wel naar Ruotsi, vaak maar eentalig waarvan je maar moet weten dat het Zweden betekent:
https://www.google.nl/maps/@65.8459655, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@66.7999752, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@67.9390847, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@68.4491453, ... 312!8i6656
Naar Noorwegen wordt echter met grensdoelen gewerkt, ofwel aan de Finse kant van de grens, maar ook aan de Noorse kant van de grens. Naar Rusland wordt met doelen als Murmansk en Pietari (St. Petersburg) gewerkt.
Om weer even terug te komen op het onderwerp:
Ja, Francia aangevuld met França in Catalonië en Frantzia in Baskenland en Navarra. Langs de AP-8 wordt vanaf San Sebastián het Franse doel Baiona (Bayonne) gecontinueerd, soms aangevuld met Bordeaux (of op z'n Spaans Burdeos) en Paris. Maar de verwijzing naar Bayonne is wel continu.
-
- 2x3 autosnelweg
In Frankrijk ken ik wel vermeldingen naar het Bassin d’Arcachon en [Bis]Côte-d’Azur en enkele skigebieden, al zal dat laatste in meer landen voorkomen. Ook Metz-Nancy kun je met enige fantasie als een verwijzing naar die regio zien.
In Nederland ken ik het alleen kleinschalig met de Pekela’s en Leeuwen enzo. Al ben ik in Uden wel eens een wegwijzer naar Zeeland tegengekomen.
In Nederland ken ik het alleen kleinschalig met de Pekela’s en Leeuwen enzo. Al ben ik in Uden wel eens een wegwijzer naar Zeeland tegengekomen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat vrijwel alle Europese landen wel voorbeelden hebben waar naar een buurland simpelweg wordt verwezen met de landsnaam. Maar da’s vaker puur gebrek aan fantasie dan de ‘verzamelgevallen’ die ik benoemde, waar een land of regio wordt gebruikt om een route te omschrijven die zich nog zal splitsen voordat je dat bewegwijzerde doel bereikt. In het algemeen heb ik het idee dat dit soort fantasieloze land-verwijzingen wel op de terugweg zijn, in Spanje en daarbuiten.
Overigens vind ik op AP-7 het doel França ook nog niet zo slecht, bij gebrek aan een Franse stad die er vanuit Barcelona echt uitspringt. Ze hadden ook een windrichting aan kunnen geven, maar met een keuze voor het land zeggen ze eigenlijk hetzelfde.
Overigens vind ik op AP-7 het doel França ook nog niet zo slecht, bij gebrek aan een Franse stad die er vanuit Barcelona echt uitspringt. Ze hadden ook een windrichting aan kunnen geven, maar met een keuze voor het land zeggen ze eigenlijk hetzelfde.
-
- Moderator
-
- Voorzitter
Maar niet gecontinueerd, ik ben twee maanden terug hier een paar keer langs gekomen: https://www.google.nl/maps/@41.5975023, ... 384!8i8192
-
- 4x3 autosnelweg
Nee, het zijn er maar een paar. Op het (snel)wegennet van de stad wordt eerder met Girona gewerkt, en als er een tweede doel staat, is dat toch nog heel vaak França. Wat ook het op de AP-7 gebruikte doel is.
Overigens zou ik Montpellier wel de meest geloofwaardige stad vinden om aan Franse zijde te bewegwijzeren.
Overigens zou ik Montpellier wel de meest geloofwaardige stad vinden om aan Franse zijde te bewegwijzeren.
-
- autoweg
Niet Perpignan als mede-Catalaanse stad?
França/Francia lijkt me het duidelijkst, dan ben je van dat hele probleem af.
França/Francia lijkt me het duidelijkst, dan ben je van dat hele probleem af.
-
- Voorzitter

Op de N-II zijn Le Perthus (op zijn Catalaans geschreven als El Pertús) en Perpignan (wel gewoon in het Frans) aangegeven: https://www.google.com/maps/@42.433835, ... 312!8i6656
Op de N-152 alleen grensdorpje Bourg-Madame, op de N-154 Toulouse: https://www.google.com/maps/@42.4330326 ... 384!8i8192
Op de N-260 in Portbou is het dan weer 'gewoon' França: https://www.google.com/maps/@42.4269899 ... 384!8i8192
Iets eerder bij Colera staat Cerbère wel aangegeven, met de Franse naam. Maar geen Perpignan: https://www.google.com/maps/@42.4031337 ... 384!8i8192
-
- 4x3 autosnelweg
Eens met dat laatste. Had Montpellier boven Perpignan staan, omdat het een toch ruim grotere en naar mijn gevoel ook bekendere stad is. En het staat vanaf de grens ook aangegeven in Frankrijk. Als Perpignan ergens om bekend staat, is het wel dat Catalaanse. Dat kan helpen voor de Catalanen om het dan maar neer te zetten als iets semi-binnenlands, maar het voelt daardoor ook wel weer minder doorgaans. Perpignan is hoe dan ook wel het logische alternatief, vind ik.
Uiteindelijk staan beide in de Franse bewegwijzerings-pikorde gelijk: doel in categorie 4.
-
- Moderator
Perpignan lijkt mij eigenlijk niet zo'n rare bestemming voor de AP-7 vanaf Barcelona. Het is groot genoeg, het is Catalaans en je vangt er ook Toulouse en Montpellier mee af. De knooppuntfunctie van Montpellier is ook wat beperkt.
Of je moet meteen aan Lyon beginnen.
Of je moet meteen aan Lyon beginnen.
-
- Voorzitter

Voor zowel Francia, Perpginan, als Montpellier is wat te zeggen.
-
- 2x2 autosnelweg
Montpellier klopt gewoon, je ziet immers ook Barcelone al vanop de A7 of vanaf Aix op de A8.
-
- 4x3 autosnelweg

Dat laatste is waar, maar Perpignan valt gewoon regulier in de Franse categorie 4 van doelen. En vrij ruim ook. Dus met “echt weer zo’n grensdoel” doe je het wel wat te kort meen ik.Coen Tunnel schreef: ↑vr 17 apr 2020, 18:02 Perpignan is wel echt zo'n grensdoel, Montpellier heeft meer dan dubbel zoveel inwoners.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Met Montpellier heb je ook heel Languedoc-Roussillon wel te pakken hoor, wat mij betreft. Het dekt vanaf Barcelona ook de A75 nog wel zo'n beetje, ook al komt de A75 er natuurlijk niet langs. Dat zou Lyon niet hebben. Een richting die niet echt onder Montpellier te scharen valt, is Toulouse. Maar dat komt ook wel tijdig genoeg op de borden. Op alle borden vanaf Le Perthus. Vroeger stond het ook zo hier en daar bewegwijzerd op de AP-7, maar dat is verleden tijd.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 17 apr 2020, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Zierikzee bewegwijzeren op meer dan 100km is dat wel of zo?Pino schreef: ↑vr 17 apr 2020, 19:29Dat zegt niet alles. Barcelona is een stad met een omvang en belang dat je die wel van vele honderden kilometers zou kunnen bewegwijzeren. Als het op de Franse A7 vanaf Vienne had gestaan, had ik er nog niet echt bezwaar tegen gehad. In de omgekeerde richting ontbreekt het echter aan een stad met een dergelijke omvang/belang. Uiteindelijk komt Montpellier wel bovendrijven, maar een stad met een half miljoen inwoners op 350km bewegwijzeren is nog steeds geen automatisme.
Dat laatste is waar, maar Perpignan valt gewoon regulier in de Franse categorie 4 van doelen. En vrij ruim ook. Dus met “echt weer zo’n grensdoel” doe je het wel wat te kort meen ik.Coen Tunnel schreef: ↑vr 17 apr 2020, 18:02 Perpignan is wel echt zo'n grensdoel, Montpellier heeft meer dan dubbel zoveel inwoners.

-
- 4x3 autosnelweg

-
- Voorzitter
Toulouse is misschien ook wat minder belangrijk. Als de E9-route nog een keertje wat verdere upgrade krijgt kan die sneller zijn dan de omweg via Narbonne. Nu zijn beiden in reistijd al redelijk gelijkwaardig, ook al is de route via Narbonne 70 km om.Pino schreef: ↑vr 17 apr 2020, 20:49 Met Montpellier heb je ook heel Languedoc-Roussillon wel te pakken hoor, wat mij betreft. Het dekt vanaf Barcelona ook de A75 nog wel zo'n beetje, ook al komt de A75 er natuurlijk niet langs. Dat zou Lyon niet hebben. Een richting die niet echt onder Montpellier te scharen valt, is Toulouse. Maar dat komt ook wel tijdig genoeg op de borden. Op alle borden vanaf Le Perthus. Vroeger stond het ook zo hier en daar bewegwijzerd op de AP-7, maar dat is verleden tijd.
Ik vond het Spaanse deel van de E-9/C-16 twee maanden geleden best een prettige weg toen ik van Andorra naar Barcelona reed, en bij Porté-Puymorens op de E9 kwam. De Franse N20 heb ik ook wel eens gereden vanaf Andorra richting Toulouse. Wat minder goed dan het Spaanse deel, maar toch nog een aardige weg. Doortrekking van het expresweggedeelte dat nu bij Tarascon-sur-Ariège eindigt tot aan Ax-les-Thermes zit in de pijplijn: viewtopic.php?f=135&t=11315&p=1040735&#p1040735
En dat zal de route over de E9 weer flink competitiever maken.
-
- Moderator
Het is toch wel beleid om Barcelona vanuit Toulouse via Narbonne / de kust te geleiden:

A61-22 by European Roads, on Flickr

A61-22 by European Roads, on Flickr