[B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

[B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door tovm74 » do 13 jul 2017, 14:29

Het zat er aan te komen natuurlijk: TC in Wallonië. Men zou beginnen met een TC op de N58 thv Komen en Waasten
Het Nieuwsblad schreef:Gedaan met racen door Wallonië: vanaf komende winter houdt u er maar beter rekening met heel wat nieuwe trajectcontroles

Vandaag om 13:35 door jdb | Bron: NORDECLAIR Gedaan met racen in Wallonië. Want vanaf komende winter start het Waalse gewest met de uitrol van trajectcontroles op zowel gewest - als snelwegen. Het zou gaan om maximum veertig nieuwe camera’s. Uniek voor de regio
Het volledige artikel vindt u hier
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door JonasCoryn » do 13 jul 2017, 15:59

De N58 is al heel zijn leven 120 km/h geweest. Het 14 kilometer lange Waalse stuk is 2x2 met middenberm en overal ongelijkvloerse kruisingen. Het deel in Vlaanderen (wat doorloopt tot de A19) is slechts 2x1 met 4 ronde punten. Hier mogen we wonderwel nog 90km/h vMax ipv 70 rijden gelukkig, sinds begin dit jaar alles boboku vMax70 werd...

Nu hebben ze sinds begin dit jaar de volledige N58 op 90 km/h vMax gezet, het volledige Waalse stuk.
Dit - zo hoorde ik van iemand uit de streek - omdat er sporadisch een tractor met patatten op de expressweg moet zijn voor het bedrijf Clarebout Potatoes. :shutup:

En dan denken ze eraan trajectcontrole te installeren, vlak nadat ze van 120 naar 90 gegaan zijn. Veilgheid eerst zeker? :roll:

Dit is echt te gek, zo'n deftig uitgebouwde expressweg waar je nog mooi 120 kan, degraderen naar 90 voor een compleet van de pot gerukte reden, en er dan nog eens trajectcontrole neeplanten om dit zéker af te dwingen. Oftewel kassa kassa... :wall:
Van zo'n onkunde kan ik echt onnozel worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door duikgek89 » do 13 jul 2017, 16:03

Jammer dat Wallonië nu ook al met dergelijke onzin gaat beginnen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jul 2017, 16:09

JonasCoryn schreef:Nu hebben ze sinds begin dit jaar de volledige N58 op 90 km/h vMax gezet, het volledige Waalse stuk.
Dit - zo hoorde ik van iemand uit de streek - omdat er sporadisch een tractor met patatten op de expressweg moet zijn voor het bedrijf Clarebout Potatoes. :shutup:
Die mag daar toch niet rijden? Het Waalse deel van de N58 heeft borden F9 (vergelijkbaar met de Nederlandse :G3:) en is een autoweg. Volgens de wegcode mag daar geen landbouwverkeer rijden:
  • 22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Chrysa » ma 17 jul 2017, 4:45

Mij viel de afgelopen weken op dat er in de provincie Namur zeer veel flitspalen staan, op de weg van Namur naar Dinant staat er in elk dorp wel een, aan beide oevers van de Maas.

Gaat Wallonië Vlaanderen achterna?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Peter » ma 17 jul 2017, 6:20

Coen Tunnel schreef:Die mag daar toch niet rijden? Het Waalse deel van de N58 heeft borden F9 (vergelijkbaar met de Nederlandse :G3:) en is een autoweg. Volgens de wegcode mag daar geen landbouwverkeer rijden:
  • 22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
Hangt er vanaf of er ontheffingshouders zijn of er een specifieke ontheffing is middels onderbord. In Nederland kwam dat vroeger voor op de N259 bij Steenbergen, maar is wellicht nu nergens meer te vinden. In Duitsland zie je heel vaak dat tractoren expliciet zijn toegestaan op Kraftfahrstrassen. Beetje raar, want dan kan je net zo goed een verbod voor (brom)fietsers instellen.

Doet me wat denken aan de verkrachting van de N271 bij Gennep vanwege tractoren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Km357 » ma 17 jul 2017, 8:42

Chrysa schreef:Mij viel de afgelopen weken op dat er in de provincie Namur zeer veel flitspalen staan, op de weg van Namur naar Dinant staat er in elk dorp wel een, aan beide oevers van de Maas.

Gaat Wallonië Vlaanderen achterna?
Ze hebben daar evenveel geld nodig als in Vlaanderen. Dus het kan best ja.

Ik had eerder gedacht dat men trajectcontroles op de autosnelwegen zou toepassen, maar dat is vast te logisch?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Hajo » ma 24 jul 2017, 19:48

Tijdens mijn road trip afgelopen zaterdag, vanuit Frankrijk de N5 naar Charleroi gevolgd. Wat een rotweg! :|

Delen zijn als autosnelweg uitgebouwd (maar niet als zodanig aangegeven) met Vmax 120, andere stukken zijn een expressweg met eveneens 120 en gelijkvloerse kruisingen en sommige stukken voeren ten slotte ook nog eens door een bebouwde kom. Met Vmax 90 en woningen en bedrijven pal aan de weg... :neenee:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door duikgek89 » ma 24 jul 2017, 22:05

^^ Ik vind dat wel charme hebben. Al behoren dergelijke situaties tot de weinige waar ik toch zo nu en dan eens onder de Vmax ga rijden, zelfs bij goed weer. En na een tijdje ben ik doodmoe als ik op dergelijke wegen onderweg ben, want je moet wel verdomd goed opletten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Chrysa » ma 24 jul 2017, 23:33

Kwam vandaag nog een zebrapad tegen op een vierstrooks 90-weg. :facepalm:

Het is gevaarlijk, maar ik ben persoonlijk wel gediend van zelf goed op moeten letten in plaats van gepamperd worden zoals in Nederland.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door mavas » wo 26 jul 2017, 12:21

Hajo schreef:Tijdens mijn road trip afgelopen zaterdag, vanuit Frankrijk de N5 naar Charleroi gevolgd. Wat een rotweg! :|
Delen zijn als autosnelweg uitgebouwd (maar niet als zodanig aangegeven) met Vmax 120, andere stukken zijn een expressweg met eveneens 120 en gelijkvloerse kruisingen en sommige stukken voeren ten slotte ook nog eens door een bebouwde kom. Met Vmax 90 en woningen en bedrijven pal aan de weg... :neenee:
Het grootste deel van de weg moet over niet al te lange tijd natuurlijk geheel expressweg/autosnelweg zijn, dus dan rijdt dat best lekker die weg. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door vynkce » do 27 jul 2017, 8:23

Na wekenlange politieke crisis in Franstalig België is er alvast een nieuwe Waalse regering gevormd tussen de MR (van federaal premier Michel) en CDH (federaal in oppositie). De PS werd buitenspel gezet.
Federaal minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie Willy Borsus (MR) volgt Paul Magnette (PS) op als minister-president die op zijn beurt burgemeester wordt van Charleroi. De bevoegdheden mobiliteit en openbare werken komen terug onder een minister te staan. Minister van openbare werken Maxime Prévot (CDH) keert terug naar Namen en wordt daar burgemeester. Carlo Di Antonio (CDH) neemt zijn bevoegdheden over en had al mobiliteit.
Wat dit voor het beleid betekent is voorlopig nog niet duidelijk. Ik verwacht op korte termijn weinig verandering aangezien CDH vroeger ook al de bevoegdheden mobiliteit en openbare werken in handen had.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Vinny » do 27 jul 2017, 20:58

Wellicht dat de oostelijke bypass van Luik terug op de agenda wordt gezet. De PS heeft die laten vallen voor een paar extra tramlijnen in Luik :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Hajo » za 29 jul 2017, 12:53

mavas schreef:
Hajo schreef:Tijdens mijn road trip afgelopen zaterdag, vanuit Frankrijk de N5 naar Charleroi gevolgd. Wat een rotweg! :|
Delen zijn als autosnelweg uitgebouwd (maar niet als zodanig aangegeven) met Vmax 120, andere stukken zijn een expressweg met eveneens 120 en gelijkvloerse kruisingen en sommige stukken voeren ten slotte ook nog eens door een bebouwde kom. Met Vmax 90 en woningen en bedrijven pal aan de weg... :neenee:
Het grootste deel van de weg moet over niet al te lange tijd natuurlijk geheel expressweg/autosnelweg zijn, dus dan rijdt dat best lekker die weg. 8-)
Dan moet die weg wel om de bebouwde kommen heen gelegd worden.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Chrysa » za 29 jul 2017, 13:41

Hoezo? Gewoon een bordje 90 is op de rest van de weg ook genoeg wanneer er huizen staan.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Hajo » za 29 jul 2017, 19:07

^^ Dus jij vindt het prima dat een 2x2 gelijkvloerse weg met verkeerslichten en oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een Vmax van 90 km/h dwars door een bebouwde kom loopt? :?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Alfa » za 29 jul 2017, 19:48

In Vlaanderen heb je ook zo wegen: https://www.google.be/maps/@51.1439777, ... 6656?hl=nl en daar is de maximumsnelheid ook 90. Ik zie er geen graten in. Ideaal is het natuurlijk niet. Maar de 90 is opzich al een vermindering tov de 120 die je normaal op dat soort wegen mag rijden. En vergeet niet: 90 is de normale snelheid buiten de bebouwde kom in Wallonië (en vroeger in heel België). 90 langs wegen met bebouwing is dus geen uitzondering.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door waldo79 » za 29 jul 2017, 19:54

Hajo schreef:^^ Dus jij vindt het prima dat een 2x2 gelijkvloerse weg met verkeerslichten en oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een Vmax van 90 km/h dwars door een bebouwde kom loopt? :?
Waar lees je dat Chrysa dat goedkeurt. Het is eerder verbazingwekkend dat men dat in Wallonië lange tijd acceptabel vond.

Op mijn rondje door de provincies Luik, Luxemburg en Namen zag ik met name 70 en 50 in de bebouwde kom. En veel flitspalen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Hajo » za 29 jul 2017, 20:03

waldo79 schreef:
Hajo schreef:^^ Dus jij vindt het prima dat een 2x2 gelijkvloerse weg met verkeerslichten en oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een Vmax van 90 km/h dwars door een bebouwde kom loopt? :?
Waar lees je dat Chrysa dat goedkeurt.
Nergens, daarom juist die vraag. ;)

Met 90 door de bebouwde kom vond men in België heel normaal. Ik heb mij daar altijd over verbaasd en vind het tot op heden onverantwoord. Gelukkig is op veel plaatsen de Vmax verlaagd naar 70 of 50, maar er zijn dus, als ik het goed begrijp, nog voldoende plekken waar nog 90 geldt. Onder andere aan de N5 in Wallonië dus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Vinny » za 29 jul 2017, 20:37

In de jaren '70 en '80 zijn deze wegen aangelegd of verbreed zonder dat mensen er veel aanstoot aan namen, vergelijkbare wegen zag je overal ter wereld wel, maar in Nederland heeft men dit eigenlijk altijd grotendeels tegengehouden. 2x2 door de bebouwde kom, ongeregelde kruispunten, ik ken ze wel met een maximum van 70 km/h (vaak ook wegen uit de jaren '70) maar ze zijn bijna overal weggesaneerd. Wallonië is natuurlijk een arm gewest en hebben er (steeds) voor gekozen om andere prioriteiten te stellen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 jul 2017, 0:14

Hajo schreef:Met 90 door de bebouwde kom vond men in België heel normaal. Ik heb mij daar altijd over verbaasd en vind het tot op heden onverantwoord. Gelukkig is op veel plaatsen de Vmax verlaagd naar 70 of 50, maar er zijn dus, als ik het goed begrijp, nog voldoende plekken waar nog 90 geldt. Onder andere aan de N5 in Wallonië dus.
90 km/u langs bebouwing komt zeker voor, op de N5 zit zelfs een stuk met 120 km/u langs de bebouwing: https://www.google.nl/maps/@50.1755384, ... 312!8i6656

Kijk je nog iets verder, dan zie je dat de bebouwing erg dicht langs de weg staat met zelfs een stukje stoep waar de auto's dus gewoon met 120 km/u langs mogen rijden: https://www.google.nl/maps/@50.1750069, ... 312!8i6656

Formeel ligt dat deel bubeko.

90 km/u bibeko (dus echt een kombord i.c.m. :A1-90:) komt nog maar weinig voor, de N63 in Neupré had het de laatste keer dat ik daar langs kwam nog wel (maar dat is inmiddels al meer dan een jaar geleden).

Buiten België komt 90 km/u bibeko ook weinig voor, al zijn er een handvol landen die snelwegen soms bibeko hebben lopen. Dat is bijvoorbeeld in Slowakije het geval waar de D2 formeel bibeko in Bratislava ligt met Vmax 90. En in Berlijn liggen de driecijferige Autobahnen formeel ook bibeko, met een Vmax tot 100 km/u.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Chrysa » zo 30 jul 2017, 1:11

Hajo schreef:^^ Dus jij vindt het prima dat een 2x2 gelijkvloerse weg met verkeerslichten en oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een Vmax van 90 km/h dwars door een bebouwde kom loopt? :?
Nee, maar in Wallonië zou het me niet verbazen als het al ergens ligt. :dyn_hyp:

In Luik kwam ik dit tegen, een 70-weg dwars door de bebouwde kom middenin een grote stad terwijl er gewoon flats tegen de weg aanstaan. Vond ik toch ook wel erg vreemd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 jul 2017, 9:32

^^ De andere kant op, dus langs de bebouwing, is de Vmax daar dan ook :A1-50:: https://www.google.nl/maps/@50.6483926, ... 312!8i6656

De :A1-70: geldt dus alleen voor de zijde waar geen bebouwing staat en waar geen parkeerplaatsen zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2017, 12:06

Hajo schreef:^^ Dus jij vindt het prima dat een 2x2 gelijkvloerse weg met verkeerslichten en oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een Vmax van 90 km/h dwars door een bebouwde kom loopt? :?
Ik vind het geen grote ramp, maar erg mag wel wat aan gebeuren. Ik vind niet dat men zo snel mogelijk de weg overal uit de kom moet halen om zo snel mogelijk het hele stulk snelweg te maken. Wel denk ik dat het verstandig is aan de stukken die zo in de kom liggen niet teveel meer uit te geven maar dat geld op te sparen om, zodra het mogelijk is, een omlegging te bouwen. Indien het budget het toelaat volledig ongelijkvloers en met snelwegprofiel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Wimpie25 » zo 30 jul 2017, 12:50

Vinny schreef:In de jaren '70 en '80 zijn deze wegen aangelegd of verbreed zonder dat mensen er veel aanstoot aan namen, vergelijkbare wegen zag je overal ter wereld wel, maar in Nederland heeft men dit eigenlijk altijd grotendeels tegengehouden. 2x2 door de bebouwde kom, ongeregelde kruispunten, ik ken ze wel met een maximum van 70 km/h (vaak ook wegen uit de jaren '70) maar ze zijn bijna overal weggesaneerd. Wallonië is natuurlijk een arm gewest en hebben er (steeds) voor gekozen om andere prioriteiten te stellen.
Nederland is redelijk vroeg begon met het implementeren van de principes die we nu kennen als Duurzaam Veilig. Vanaf de jaren 70 al kreeg het gemotoriseerd verkeer bibeko steeds minder ruimten ten voordele van de andere weggebruikers en groenvoorziening. In België (en veel anderen landen) waren de jaren 70 en een stuk van de jaren 80 net de gouden jaren voor de wegenbouw. Het is de periode waar de wegen op z'n breedst waren. en er bibeko veel gesloopt geweest is om brede doorgaande wegen te kunnen aanleggen.

Een voorbeeld van een typische jaren 70-weg.

https://www.google.nl/maps/@51.0752148, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2017, 13:08

Volgens mij is de hele ontwikkeling anders geweest.
Waar België in de jaren 70 goede wegen (naar toenmalige maatstaven) heeft aangelegd, heeft Nederland die stap volgens mij deels wat overgeslagen en is van landweggetje naar snelweg gegaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 jul 2017, 13:48

^^ Afgezien van de Ardennen dateert het grootste deel van het Belgische snelwegnetwerk ook al uit de eerste helft van de jaren '70 of eerder.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2017, 15:59

Misschien gooi ik wel wat dingen door elkaar. Ik weet zeker dat we hier een discussie over gehad hebben een tijd geleden. Misschien was dat ook wel een andere periode.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Wimpie25 » ma 31 jul 2017, 11:11

Coen Tunnel schreef:^^ Afgezien van de Ardennen dateert het grootste deel van het Belgische snelwegnetwerk ook al uit de eerste helft van de jaren '70 of eerder.
In de eerste helft van de jaren 70 zijn inderdaad gemiddeld het meest aantal km's snelweg aangelegd. 1972 was geloof ik het hoogtepunt met bijna 300km op 1 jaar. In de tweede helft viel het aantal wat terug tot gemiddeld rond de 20 a 30 per jaar, maar daar zaten wel veel ringwegen en verkeerswisselaars bij.

In 1979 zag de kaart er van Vlaanderen al min meer uit zoals vandaag. In het zuiden van het land waren er eens onder de as Charleroi, Namen en Luik geen autostrades te vinden.

http://wegen-routes.be/maps/1979n.html

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Willem » ma 31 jul 2017, 19:20

Volgens het kaartje werd in 1979 nog een deel van de E19, ergens in de omgeving van Duffel ofzo, opgeleverd. Het is wel wat apart dat een snelweg tussen de twee belangrijkste steden van het land pas zo laat gereed gekomen is. Dat zal vast komen doordat de A12 er al veel langer ligt, maar toch. Zelf heb ik altijd gedacht dat de E19 tussen Antwerpen en Brussel veel ouder was.

Plaats reactie