Ik zou bijna denken dat dit een hele brede fietsstrook is in het midden van de rijbaan.sven_engelen schreef: ↑ma 20 nov 2023, 21:39 Wat wordt er met dit soort wegen eigenlijk gedaan?
https://www.google.com/maps/@50.3783698 ... ?entry=ttu
[B] Snelheidsbeleid in Wallonië
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
Dat voorbeeld van Wimpie25 was vroeger ook zo: https://www.google.com/maps/@50.9791376 ... ?entry=ttu
-
- 2x4 autosnelweg
Het gaat volgens mijn juist niet om dit soort wegen maar eerder om duurzaam veilig-achtige wegen met dus twee stippellijnen aan de zijkant. Wat dan wordt aangeduid als een strook voor zwakke weggebruikers. Ik vind deze nieuwe categorie hoogst verwarrend.Chris schreef: ↑ma 20 nov 2023, 21:47 De Verenigde Staten ligt nog vol met dat soort wegen, waar die middelste rijstrook een 'center turn lane' wordt genoemd (en dus expliciet niet een rijstrook om doorgaand op te rijden). Desondanks is het onveilig, sommige worden voorzien van een verhoogde middengeleider om frontale aanrijdingen te voorkomen. Als in beide richtingen bestuurders tegelijk die strook opdraaien kan dat ongelukken veroorzaken.
Als de middenberm hier dicht gemaakt wordt, of alleen met opstelstroken afwisselend per richting, dan moet je ook in keermogelijkheden voorzien, omdat je van of naar veel huizen of bedrijven niet meer linksaf kan slaan. Rotondes zijn daar geschikt voor, maar dat haalt het idee van vrije doorstroming weer onderuit.
EDIT: ik dacht dat we nog bezig waren over dat artikel met de middenrijbaan, maar Chris reageerde op een post van Sven Engelen.
-
- 2x2 autosnelweg

Met die DV-markering in te voeren vervalt dan toch volledig het nut van onze fietssuggestiestroken? Typisch weer een voorbeeld van markering en signalisatie uit te vinden die in Vlaanderen al jaren bestaat. De post van Federaal Minister / Staatssecretaris van Mobiliteit wordt al sinds de regering Di Rupo bezet door een Franstalige Minister en ik kan niet zeggen dat er op die dikke 10 jaar ook maar iets van voorruitgang gekomen is. De Gewesten beginnen verder uit mekaar te lopen qua mobilteit, signalisatie en regelgeving dan de voormalige Joegoslavische deelstaten.
Het is een goed betaalde stoel, meer niet. Onder gedeelde noemer "De Wegcode moet met Pensioen" was er in Vlaanderen al eerder vanuit verschillende belanggroepen luide commentaar op het federaal non-beleid wat mobiliteit betreft.
-
- dorpsstraat
Moest ik eens Waals Minister van Mobiliteit zijn dan zou ik weten wat te gaan doen.
Over de maximumsnelheden: 100 km/u op enkelbaanse Autowegen en 130 km/u op (dubbelbaanse) Auto(snel)wegen/Expresswegen.
Over de maximumsnelheden: 100 km/u op enkelbaanse Autowegen en 130 km/u op (dubbelbaanse) Auto(snel)wegen/Expresswegen.
-
- 2x4 autosnelweg
De federale minister van mobiliteit heeft dan ook bijna geen macht meer. Het zijn net de gewesten die alles blokkeren. Want alles wat op federaal niveau beslist wordt moet eerst door de gewesten gesteund worden, zelfs voor federale bevoegdheden. Met durft niet meers door te drukken. Zo schiet het natuurlijk niet op.
-
- dorpsstraat
Hier een voorbeeld van de middenrijstrook: https://www.google.com/maps/@50.6255715 ... &entry=ttu, problemen met die nieuwe rijstrook die heb ik niet maar dat past niet aan zo een onbebouwde weg naar mijn mening.
-
- 2x2 autosnelweg
Da's dus gewoon een folietje, compleet nutteloos. Er is geen verschil met fietssuggestiestroken, welke in Vlaanderen al 20 jaar bestaan. Een typisch voorbeeld van een blind federaal niveau.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Die lijnen zijn ook al bijna afgesleten, dus dat moet toch al een tijdje bestaan.
-
- 4x5 autosnelweg
Lijkt Nederland wel zo
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- dorpsstraat