[B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [B] Snelheidsbeleid in Wallonië

Bericht door Palance »

sven_engelen schreef: ma 20 nov 2023, 21:39 Wat wordt er met dit soort wegen eigenlijk gedaan?
https://www.google.com/maps/@50.3783698 ... ?entry=ttu
Ik zou bijna denken dat dit een hele brede fietsstrook is in het midden van de rijbaan.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Dat voorbeeld van Wimpie25 was vroeger ook zo: https://www.google.com/maps/@50.9791376 ... ?entry=ttu
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Chris schreef: ma 20 nov 2023, 21:47 De Verenigde Staten ligt nog vol met dat soort wegen, waar die middelste rijstrook een 'center turn lane' wordt genoemd (en dus expliciet niet een rijstrook om doorgaand op te rijden). Desondanks is het onveilig, sommige worden voorzien van een verhoogde middengeleider om frontale aanrijdingen te voorkomen. Als in beide richtingen bestuurders tegelijk die strook opdraaien kan dat ongelukken veroorzaken.

Als de middenberm hier dicht gemaakt wordt, of alleen met opstelstroken afwisselend per richting, dan moet je ook in keermogelijkheden voorzien, omdat je van of naar veel huizen of bedrijven niet meer linksaf kan slaan. Rotondes zijn daar geschikt voor, maar dat haalt het idee van vrije doorstroming weer onderuit.
Het gaat volgens mijn juist niet om dit soort wegen maar eerder om duurzaam veilig-achtige wegen met dus twee stippellijnen aan de zijkant. Wat dan wordt aangeduid als een strook voor zwakke weggebruikers. Ik vind deze nieuwe categorie hoogst verwarrend.

EDIT: ik dacht dat we nog bezig waren over dat artikel met de middenrijbaan, maar Chris reageerde op een post van Sven Engelen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Met die DV-markering in te voeren vervalt dan toch volledig het nut van onze fietssuggestiestroken? Typisch weer een voorbeeld van markering en signalisatie uit te vinden die in Vlaanderen al jaren bestaat. De post van Federaal Minister / Staatssecretaris van Mobiliteit wordt al sinds de regering Di Rupo bezet door een Franstalige Minister en ik kan niet zeggen dat er op die dikke 10 jaar ook maar iets van voorruitgang gekomen is. De Gewesten beginnen verder uit mekaar te lopen qua mobilteit, signalisatie en regelgeving dan de voormalige Joegoslavische deelstaten.

Het is een goed betaalde stoel, meer niet. Onder gedeelde noemer "De Wegcode moet met Pensioen" was er in Vlaanderen al eerder vanuit verschillende belanggroepen luide commentaar op het federaal non-beleid wat mobiliteit betreft.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Moest ik eens Waals Minister van Mobiliteit zijn dan zou ik weten wat te gaan doen.

Over de maximumsnelheden: 100 km/u op enkelbaanse Autowegen en 130 km/u op (dubbelbaanse) Auto(snel)wegen/Expresswegen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De federale minister van mobiliteit heeft dan ook bijna geen macht meer. Het zijn net de gewesten die alles blokkeren. Want alles wat op federaal niveau beslist wordt moet eerst door de gewesten gesteund worden, zelfs voor federale bevoegdheden. Met durft niet meers door te drukken. Zo schiet het natuurlijk niet op.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Hier een voorbeeld van de middenrijstrook: https://www.google.com/maps/@50.6255715 ... &entry=ttu, problemen met die nieuwe rijstrook die heb ik niet maar dat past niet aan zo een onbebouwde weg naar mijn mening.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Da's dus gewoon een folietje, compleet nutteloos. Er is geen verschil met fietssuggestiestroken, welke in Vlaanderen al 20 jaar bestaan. Een typisch voorbeeld van een blind federaal niveau.
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Toch wel, de suggestiestrook vind je niet terug in de wegcode en heeft geen regels, dit dan weer wel. Maar beide zijn eigenlijk niet relevant in de praktijk.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Die lijnen zijn ook al bijna afgesleten, dus dat moet toch al een tijdje bestaan.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Lijkt Nederland wel zo
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ een exacte kopie van Nederlandse fietsstroken inderdaad.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: zo 26 nov 2023, 13:40 Die lijnen zijn ook al bijna afgesleten, dus dat moet toch al een tijdje bestaan.
Ja daar sinds 2019 al.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Lage maximumsnelheden dat zijn ze duidelijk niet gewoon. In tegenstelling tot wat dat wij in Vlaanderen al lang gewoon zijn en moeten zitten te verdragen.
Ongelofelijk in Hannuit: de snelheidslimiet gaat omlaag naar… 50 km/u op een deel van de Tiensesteenweg

De toegestane snelheid op een deel van de weg van Tienen naar Hannuit is sinds deze woensdagmiddag verlaagd naar 50 km/u. Een beslissing van de Openbare Dienst van Wallonië (SPW), die de wegbeheerder is.

Afbeelding
Artikelbron: https://www.sudinfo.be/id806599/article ... rtie-de-la
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat is er ook aan te merken, er vallen ondertussen al dubbel zoveel doden (/miljoen inw.) te betreuren op het Waalse wegennet dan in Vlaanderen. Ik keur het Big Brother beleid in Vlaanderen ook niet goed, maar rondrijden in het drukke deel van Wallonië is tegenwoordig ook geen geniet meer. Bij werken je aan de snelheid houden? Je ziet ze foeteren en bumperkleven.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het wegprofiel is daar smal. Ik denk dat het daar dan mee heeft te maken. 70 dat was nog beter geweest.

Het ongevallen risico in Vlaanderen dat is wel hoger dan dat van Wallonië, volgens VIAS Institute.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik weet zelf niet wat de berekening daarachter is, maar ik kan me voorstellen dat het dubbel aantal inwoners op de helft van de oppervlakte, wel tot een Verkeerstype leiden waarin ongevallen frequenter voorkomen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Op het bord staat 'slecht wegdek'. Misschien dat er (ook) iets is met de berm.
Ik weet zelf niet wat de berekening daarachter is, maar ik kan me voorstellen dat het dubbel aantal inwoners op de helft van de oppervlakte, wel tot een Verkeerstype leiden waarin ongevallen frequenter voorkomen.
Je zult wegen met vergelijkbare intensiteiten en karakterestieken met elkaar moeten vergelijken. Wallonië en (het land) Luxemburg hebben wel lang een relatief hoog ongevallenrisico gehad wegens veel mensen die met een te hoog alcoholpromillage rondrijden. Ik meen dat dat de laatste jaren toch wel echt is aangepakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Klopt, maar snelheid is ondertussen de doodgemepte koe, omdat het zo gemakkelijk te controleren valt, maar oh wee, drugs, alcohol, gsm-gebruik of andere afleiding die vaak veel meer problemen veroorzaakt, tja daar moet je mannetjes voor in de straat hebben en dat kost enkel maar geld.

Er zijn zo veel situaties aan te tonen die de wegbeheerder implementeert die niks met verkeersveiligheid te maken hebben, maar beleid kan je sturen als burger, door je eigen stem uit te brengen.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Is eigenlijk gewoon dezelfde aanpak als hier destijds: https://www.google.com/maps/@51.0390086 ... ?entry=ttu - Ik zeg destijds omdat de weg in vernieuwing is!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco »

Wimpie25 schreef: do 14 mar 2024, 14:05 ^^
Dat is er ook aan te merken, er vallen ondertussen al dubbel zoveel doden (/miljoen inw.) te betreuren op het Waalse wegennet dan in Vlaanderen. Ik keur het Big Brother beleid in Vlaanderen ook niet goed, maar rondrijden in het drukke deel van Wallonië is tegenwoordig ook geen geniet meer. Bij werken je aan de snelheid houden? Je ziet ze foeteren en bumperkleven.
Ik had laatst gebruik gemaakt van een pendeldienst naar de Luchthaven van Charleroi, kon daar goedkoop parkeren voor twee weken.

Een oud mannetje van een jaar of 65 bracht ons met zijn Citroën Berlingo naar de luchthaven, in Nederland is dat precies de doelgroep die zich behoorlijk sloom door het verkeer begeven, maar deze Waal niet, de man gaf overal vol gas de rit alleen was al een belevenis. :mrgreen:

Het is zeker zo dat ze in Wallonië het tempo er goed in hebben, de Luxemburgers rijden ook wel met een behoorlijke vaart door de Ardennen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Inderdaad, ik had er nog niet meteen bij stilgestaan, maar eigenlijk kennen de Luxemburgers wel een redelijk gelijkaardig niveau qua wegpiraterij. De Noord-Fransen hebben dat toch wel wat minder.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De Walen doen me op dat vlak denken aan de Duitsers en de Oostenrijkers, vooral bij hun eigen omgeving, inhalen op rechte stukken maar ook in de bochten en dan ook nog eens meerdere voertuigen.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 14 mar 2024, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
L-platen zijn doorgaans mijn vrienden niet. Wil ze niet zo maar over één kam scheren, maar het is toch opvallend hoe die meestal een agressievere rijstijl hanteren.

Voor rest rij ik héél graag in Wallonië!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 »

Een autosnelweg dient het woord "snel" te allen tijde te respecteren en zich niet te onderwerpen aan belachelijk lage snelheidslimieten☺️
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zwitsers hebben ook zo'n reputatie in Duitsland schijnbaar.

In Luxemburg kan je ook niet echt lekker doorkarren, of druk, of lagere maximumsnelheid, of hele korte snelwegen. Op de E411 en met name de E25 is het lekker rustig en staat nog niet vol trajectcontroles zoals Vlaanderen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Om niet te zeggen dat er toch wel best veel Belgen rondrijden met een L-plaat (bedrijfswagen ingeschreven in Luxemburg). Die hebben ook al niet het beste imago.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

^^ Leaserijders hebben ook niet de al te beste reputatie he, aangezien het een bedrijfswagen betreft, dat is toch zo een beetje de gedachte die leeft bij menig Vlaming.

(ik ben zelf ook een leaserijder en durf dan ook wel door te rijden)
CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco »

Wimpie25 schreef: do 14 mar 2024, 21:41 Inderdaad, ik had er nog niet meteen bij stilgestaan, maar eigenlijk kennen de Luxemburgers wel een redelijk gelijkaardig niveau qua wegpiraterij. De Noord-Fransen hebben dat toch wel wat minder.
Dat is ook mijn waarneming, de Luxemburgers rijden in Noord Frankrijk ook beduidend harder dan de Fransen, zeker in het 110 gebied, wellicht kunnen ze zich makkelijker een boete permitteren, ze rijden vaak in de duurste modellen, het contrast met het Franse wagenpark is behoorlijk. :)
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Chris schreef: do 14 mar 2024, 21:58 met name de E25 is het lekker rustig en staat nog niet vol trajectcontroles zoals Vlaanderen.
In 2021 op een zaterdagavond nog heerlijk ouderwets tempo kunnen maken en goed op de ETA ingelopen. Rustige weg en met door de aanblik met de gele verlichting en verlichte borden had het iets nostalgisch. Het geeft ook het gevoel van Wallonië van toen ik er woonde en er mijn kilometers maakte, het 1.4 HDi'tje in mijn 206 heeft toen vaak hard moeten werken.

Waar eerder de E19 nog de voorkeursroute was naar Parijs maakt het nu helaas weinig meer uit, net als de E17 is de lol er wel af. De jeugdige jaren van het rondscheuren met mijn 206'je liggen al wel even achter me, maar de auto maar zo veel mogelijk zelf laten doen en de ellenlange trajectcontroles uitzitten is wel een ander uiterste.