Oude tracé's van nooit aangelegde wegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 19 nov 2005, 14:54

De combinatie van lightrail en gelijkvloerse overgangen. De RET kan je er alles over vertellen, als het om het traject naar Ommoord/Zevenkamp gaat. Ook de Amstelveenlijn van het GVBA kent de nodige ongevallen (naast de gewone trams). Terecht dus dat hier paal en perk aan gesteld moet worden.

Overigens: al die doden en gewonden worden niet toegeschreven aan het railverkeer maar aan het wegverkeer... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 nov 2005, 16:25

3/4 van betreffende ongevallen zijn weliswaar tragisch, maar volledig te wijten aan het feit dat men de waarschuwingstekens compleet negeert! :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 19 nov 2005, 17:52

Interessant, maareh... :offtopic: ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 19 nov 2005, 21:03

Vinny schreef:3/4 van betreffende ongevallen zijn weliswaar tragisch, maar volledig te wijten aan het feit dat men de waarschuwingstekens compleet negeert! :roll:
Dat geldt ook voor de vele fietsers en voetgangers bij "normale" ongevallen. Waarvan de schuld dan ook gemakshalve wordt afgeschoven op wegverkeer, dus lees: automobilist. Dat is dus meten met 2 maten.

Maar inderdaad Wesso, met tracés heeft dit weinig meer te maken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 20 nov 2005, 17:05

Fietsers en voetgangers zijn bij een ongeluk wel meteen fysiek gewond, terwijl automobilisten er met blikschade vanaf komen. Dat is wel een punt dat je moet meenemen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 20 nov 2005, 20:14

Willem schreef:Fietsers en voetgangers zijn bij een ongeluk wel meteen fysiek gewond, terwijl automobilisten er met blikschade vanaf komen. Dat is wel een punt dat je moet meenemen.
Bij een trein ? Dacht het effe niet. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 nov 2005, 22:18

Hoho: Een trein is geen tram en een fietser is geen vrachtwagen :?

(for the record: was in Soest vandaag, dat heeft nog een autenthieke spoorbaan: enkelbaans en onbeveiligde overwegen. Toch vond ik het er erg mooi uitzien. Zo zag het er vroeger op veel meer plaatsen uit: De reactivatie van Aalsmeer - Amsterdam Haarlemmermeerstation, om maar eens een verbinding te noemen waar ik heel erg blij van zou worden... ;))
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 30 nov 2005, 11:26

Hajo schreef: Dat tracé van die spoorlijn: die spoorlijn heeft tot net na de oorlog bestaan. Hij liep vanaf Amersfoort via Leusden tussen Woudenberg en Scherpenzeel door naar Rhenen waar de Rijn met een brug werd gekruist.
Wesso schreef:Terug naar de rijkswegen: ik geloof dat de Prins Willem-Alexanderburg bij Tiel onderdeel was van een rijkswegenplan uit de jaren '60 maar nooit is uitgebreid met een noord- of zuidverlenging.
@ Hajo: sterker nog: tot aan WOII liep de spoorlijn naar Rhenen door naar Kesteren. Vandaar ook dat het eenbaansspoor van Tiel naar Arnhem bij Kesteren een tweebaansspoor wordt.

@ Wesso: de Prins Willem-Alexanderbrug is inderdaad ooit onderdeel geweest van een rijkswegenplan (misschien een A30-Zuid?). De brug is vierbaans (ruim), heeft zeer ruime vluchtstroken (waardoor eventueel een uitbreiding naar zesbaans mogelijk moet zijn geweest) en dat op een betrekkelijk "lokaal" trace van A15-afrit 34 naar de Van Heemstraweg (N323).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 nov 2005, 13:21

Volkstribuun schreef:het eenbaansspoor van Tiel naar Arnhem bij Kesteren een tweebaansspoor wordt.
Zoiets noem je enkelspoor en dubbelspoor
Volkstribuun schreef: @ Wesso: de Prins Willem-Alexanderbrug is inderdaad ooit onderdeel geweest van een rijkswegenplan (misschien een A30-Zuid?).
Misschien in het Rijkswegenplan van de Volksrepubliek Tielerwaard. Maar ik ken geen enkel Nederlands Rijkswegenplan waar de weg onderdeel van uitmaakte.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 30 nov 2005, 13:37

Ik wil mij hierbij verontschuldigen tegenover René. Zoals ik al in het "even voorstellen"-topic heb vermeld, heb ik niet zoveel kennis over infrastructuur als de meesten hier. Het kan daarom zijn dat ik een foutieve uitspraak doe (uit onwetendheid). Zo is de terminologie van spoorwegen mij niet bekend. Over de N323: er is een keer een boekje verschenen met informatie over de Betuwe, waarin werd beweerd dat de Prins Willem-Alexanderbrug deel uit had moeten maken van een belangrijke noord-zuid-verbinding (hierop is dus mijn uitspraak gebaseerd).
Maar bij dezen: mijn excuses, René.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 30 nov 2005, 15:00

Volkstribuun schreef:Over de N323: er is een keer een boekje verschenen met informatie over de Betuwe, waarin werd beweerd dat de Prins Willem-Alexanderbrug deel uit had moeten maken van een belangrijke noord-zuid-verbinding (hierop is dus mijn uitspraak gebaseerd).
Dat kan toch ook zonder dat het een rijksweg is geweest? Misschien hadden ze een interprovinciale snelweg gepland, net als de A79 door de provincie is aangelegd.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 30 nov 2005, 15:01

ViaHaaren schreef:Dat kan toch ook zonder dat het een rijksweg is geweest? Misschien hadden ze een interprovinciale snelweg gepland, net als de A79 door de provincie is aangelegd.
Dat kan inderdaad, ViaHaaren. Vandaar heb ik ook mijn excuses aan Rene aangeboden en een verklaring voor mijn uitspraak gegeven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 nov 2005, 15:03

Het kan zelfs nog zo zijn dat het Rijk de weg heeft aangelegd. Is ook gebeurd met de Coentunnelweg. In 1961 is het tracé daarvan vastgesteld als autosnelweg, en id door het Rijk gestart met de aanleg van de Coentunnel en de A8. In 1966 werd de Coentunnel geopend. Pas in 1968 waren de huidige A8 en A10 in het Rijkswegenplan 1968 opgenomen. Al die tijd werd er dus gewerkt aan een "rijksweg", die feitelijk geen planweg uit het Rijkswegenplan was ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 01 dec 2005, 18:26

René (of iemand anders): Zou je de definitie kunnen geven van planvervangende weg? Ik hoor dat wel eens voorbijkomen en heb wel een vermoeden wat het is, maar ik weet het niet zeker. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 01 dec 2005, 21:02

In de definitie van het Rijkswegenplan had je zgn. planwegen: wegen die voorkomen op het rijkswegenplan.

Daarnaast waren er de rijkswegen die vaak om historische redenen in beheer waren bij het Rijk, en die in vrijwel alle gevallen later zijn overgedragen. Deze wegen kregen vaak een 7 of 8 voor hun oorspronkelijke nummer. Denk daarbij aan de weg Kampen-Ramspol. Dat was lang rijksweg 838, omdat de weg in een heel oud rijkswegenplan (bij mijn weten voor het laatste in 1958) als rijksweg 38 te boek had gestaan.

Naast deze wegen waren er ook wegen die voorlopig in Rijksbeheer waren gekomen, omdat ze qua functie voorlopig een nog aan te leggen planweg (die er dus nog niet was) vervingen: de zogenaamde planvervangende wegen. Qua nummering ook vaak in de 700 of 800-serie ingedeeld. Bekend voorbeeld was de Gaasperdammerweg. Sinds de opening (en tot voor een paar jaar geleden) was de weg administratief als rw734 genummerd. De weg was nooit als rijksweg bedoeld geweest, maar bij gebrek aan A10-oost en A6 tussen de A1 en de A2 was de weg bij het Rijk in beheer gekomen.

HollandandJasper
dorpsstraat

Re:

Bericht door HollandandJasper » wo 13 jul 2022, 14:17

Seat Ibiza schreef: vr 18 nov 2005, 15:27 Voor lokaal bekenden misschien zelfs onbekend (hoewel een lokaal weekblad er onlangs toevallig aandacht aan besteedde)... het vergeten tracé van de westelijke (buiten)ring door het Jekerdal in Maastricht:

Afbeelding

Dit tracé is nog te zien als een "dijk" in het landschap. Compleet begroeid met bomen en struiken, dus moeilijk herkenbaar. Hier had men eind jaren '60 (?) van de vorige eeuw het plan opgevat om de ringweg door de nieuw gebouwde westelijke wijken te verlengen dwars door het Jekerdal, om het Tongerseplein en de aansluitende singels te ontlasten. Waarom het plan uiteindelijk niet is doorgegaan is mij onbekend, maar waarschijnlijk zullen het milieu en geld twee belangrijke factoren zijn geweest.
Even het stof wegblazen...

Jammer dat de afbeelding niet meer zichtbaar is. Heb lang gezocht, maar ik kan hier niks over vinden. Op Google Maps ook niks bijzonders kunnen bespeuren. Zijn de sporen inmiddels verwijderd?

Ben wel benieuwd, voor mijn project ben ik alle SNUP's aan het inventariseren. Deze staat nog hoog op mijn lijstje. Waar precies ligt dit tracé?

Schelpenpaadje
expressweg

Re: Oude tracé's van nooit aangelegde wegen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 jul 2022, 14:25

^^ In het SNUP-topic vind je meer SNUP's, waaronder deze berichten vanaf januari dit jaar over ooit geplande randwegen aan de westkant van Maastricht:

viewtopic.php?p=1197484#p1197484

Heb je hier iets aan?

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » wo 13 jul 2022, 14:32

Schelpenpaadje schreef: wo 13 jul 2022, 14:25 ^^ In het SNUP-topic vind je meer SNUP's, waaronder deze berichten vanaf januari dit jaar over ooit geplande randwegen aan de westkant van Maastricht:

viewtopic.php?p=1197484#p1197484

Heb je hier iets aan?
Klopt, dat is mijn post ;) Maar dat gaat over een ander plan.

Het stukje over het doorkruizen van het Jekerdal is lastiger te vinden. Dat gaat namelijk over een ander plan voor een rondweg voor Maastricht. Mijn vermoeden is dat het gaat om het stukje land tussen de Florasingel en de Celebesstraat. Dat is rond de jaren 60 gebouwd en onbebouwd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: oude tracé's van nooit aangelegde wegen

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 jul 2022, 14:52

HollandandJasper schreef: wo 13 jul 2022, 14:17 Heb lang gezocht, maar ik kan hier niks over vinden. Op Google Maps ook niks bijzonders kunnen bespeuren. Zijn de sporen inmiddels verwijderd?

Ben wel benieuwd, voor mijn project ben ik alle SNUP's aan het inventariseren. Deze staat nog hoog op mijn lijstje. Waar precies ligt dit tracé?
Het staat ergens vermeld in een oud jaarboek van de gemeente Maastricht. Zal dat nog eens proberen terug te zoeken.

Het gaat om een verlenging van de Aramislaan, richting de wijk Jekerdal. Aansluiting op de Jekerschans, die zo vermoed ik, met een doorbraak rechtstreeks op de Glacisweg had moeten worden aangesloten.

De sporen zijn hier te zien:
https://maps.app.goo.gl/JHctvWjjdCmQKm3y6

HollandandJasper
dorpsstraat

Re: oude tracé's van nooit aangelegde wegen

Bericht door HollandandJasper » wo 13 jul 2022, 15:19

Seat Ibiza schreef: wo 13 jul 2022, 14:52
HollandandJasper schreef: wo 13 jul 2022, 14:17 Heb lang gezocht, maar ik kan hier niks over vinden. Op Google Maps ook niks bijzonders kunnen bespeuren. Zijn de sporen inmiddels verwijderd?

Het staat ergens vermeld in een oud jaarboek van de gemeente Maastricht. Zal dat nog eens proberen terug te zoeken.

Het gaat om een verlenging van de Aramislaan, richting de wijk Jekerdal. Aansluiting op de Jekerschans, die zo vermoed ik, met een doorbraak rechtstreeks op de Glacisweg had moeten worden aangesloten.

De sporen zijn hier te zien:
https://maps.app.goo.gl/JHctvWjjdCmQKm3y6
Toch wat anders wat ik aanvankelijk verwachte. Aan de hand van jouw eerdere info twijfelde ik een beetje over het stuk land aan het begin van de Aramislaan bij de rotonde van de Medoclaan.Ook sinds de jaren 60 onbebouwd, waar de Aramislaan naar links afbuigt, kan je met een goede fantasie zien dat dit stukje opengelaten is.

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 jul 2022, 15:43

^^
Dat is toevallig. De Aramislaan is bewust met twee langgerekte bochten aangelegd, omdat er een behoorlijk hoogteverschil tussen Tongerseweg en Bieslanderweg is. Als je de door jou voorgestelde lijn zou hebben gevolgd, zou de helling echt te steil zijn geworden.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » wo 13 jul 2022, 16:55

^^
Niks wat een mooie dalbrug niet op kan lossen :mrgreen: