Wat ik voornamelijk mis, is markering wat buiten de tunnels met reflectoren aan weerszijden van de snelweg wordt aangebracht. Hoewel de Nederlandse reflectoren slecht zichtbaar zijn door de smalle uitvoering en door aanhechting van vuil weinig zichtbaar zijn, ontbreekt een vorm van bebakening in tunnels in zijn geheel [!].
Onderstaand heb ik een buitenlands voorbeeld hoe subtiele begeleidende lichten naast de rijbaan zijn gemonteerd.
In Nederland zou in tunnels links een wit licht en rechts rode LED-lichten kunnen worden aangebracht die overeenkomt met de kleurentaal van de overige stukken snelweg.
Groene LED's zouden gebruikt kunnen worden voor de nooduitgangen en rood-wit voor weerszijden. In plaats van losse stippen zou het tegenwoordig ook mogelijk moeten kunnen zijn om een soort neon van LED's te maken zodat het beeld nog rustiger kan worden.
Kortom; ik verbaas me over de voortvarendheid in het toepassen van de meest ingewikkelde tunnelveiligheidssystemen maar het nalaten van het toepassen van de meest geavanceerde en moderne verlichtingstechnieken. Heeft iemand meer zicht op dit thema en of dit nog gaat veranderen in de toekomst?
Voorbeeld; A2 de Koning Willem Alexandertunnel in Maastricht zonder reflectoren of andere markering aan weerszijden:

N62 Westerscheldetunnel
Voorbeeld met LED's naast de rijbaan in de S6 Tanzenbergtunnel, Oostenrijk