Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.
Moderator: Moderatoren
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » ma 27 jan 2020, 10:09
Svenlo
-
NWH
- verkeersader
Bericht
door NWH » ma 27 jan 2020, 10:28
"Ontmoedigen" heet dat op papier. "Lekker verdienen" heet het in de praktijk
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » ma 27 jan 2020, 10:32
Lekker doorrijden en snel parkeren betekent het in de praktijk.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » ma 27 jan 2020, 10:34
NWH schreef: ↑ma 27 jan 2020, 10:28
Om met dat verdiende geld de 'groene' agenda uit te voeren.
Svenlo
-
Basjuh1981
- autoweg
Bericht
door Basjuh1981 » ma 27 jan 2020, 11:13
NWH schreef: ↑ma 27 jan 2020, 10:28
Links lullen, rechts vullen

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 27 jan 2020, 15:08
sanderl schreef: ↑ma 27 jan 2020, 10:32
Lekker doorrijden en snel parkeren betekent het in de praktijk.
Klopt. De Bijenkorfgarage lijkt nu een stuk minder druk dan toen het tarief nog € 5,00 per uur was. En het is ook al een paar jaar geleden dat ik voor het laatst al op het Damrak in de rij stond om de garage in te rijden.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 27 jan 2020, 15:15
Die Bijenkorf file staat er geregeld nog steeds en is vaak juist veel hefiger / langer door het afsluiten van allerlei wegen waardoor je eenmaal in de file ook de hele rit moet uitzitten en je niet tussendoor een andere weg in kan gaan. Zie bijvoorbeeld hier een
filmpje van Thomas Schlijper van 30 december jl. waar de file al voor de Stopera begint.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 27 jan 2020, 15:17
Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 jan 2020, 9:45de_Aristocraat schreef: ↑ma 27 jan 2020, 9:28
Waarom sluiten ze niet gewoon de binnenstad af voor alle auto's, met ontheffingen voor bewoners, bedrijfswagen die bestemmingsverkeer zijn, taxi's etc.?
Voor € 8,00 per uur parkeren levert meer op.
Als je direct aan de straat parkeert en afrekent bij Parkeerbeheer wel. Maar naarmate het aantal parkeerplaatsen op straat afneemt ten gunste van parkeergarages, zul je vaker betalen aan de Q-Parks van deze wereld (lees: grote private equity-spelers die eigenaar zijn van die uitbaters). Die uitbaters betalen natuurlijk pacht aan de gemeente, maar ik durf niet direct te zeggen op wat voor manier dat verschillen maakt voor de cash flow naar de gemeente toe.
Maar goed, ik vind ook dat hier de tarifering nogal krom uitwerkt in Amsterdam. Niet direct een binnenstads-probleem, maar je had voorheen best wel wat zones rond wijk-winkelgebieden waar je voor 10 cent per uur parkeerde en er dan maximaal twee uur mocht blijven. Dat was een goede sturings-maatregel, want zo hield je de bewuste straten beschikbaar voor winkelend publiek in plaats van de wijkbewoners en hun bezoekers daar de boel blokkeerden, en je promoot zo de mogelijkheid om in wijkwinkelcentra wel wat meer aan te bieden dan alleen de standaard supermarkt met aanverwant kleiner spul. Maar op de Middenweg is die optie bijvoorbeeld komen te vervallen, want met de aanleg van Oostpoort (voorzien van tenten als een HEMA, een BCC, een H&M enzovoort) moest er ook parkeergarage komen, die natuurlijk weer vrolijk is gepacht door Q-Park met als gevolg dat de parkeerkosten van een boodschap doen met de auto in Watergraafsmeer wel behoorlijk zijn verhoogd. Veel wat andere grote wijkwinkelcentra hebben dan nog een optie met eerste 1.5 uur gratis, maar bij Q-Park ho maar. Hier ontbreekt gewoon een coherent beleid, behalve dan inderdaad het "links lullen rechts vullen."
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 27 jan 2020, 15:26
Rein schreef: ↑ma 27 jan 2020, 15:15
Die Bijenkorf file staat er geregeld nog steeds en is vaak juist veel hefiger / langer door het afsluiten van allerlei wegen waardoor je eenmaal in de file ook de hele rit moet uitzitten en je niet tussendoor een andere weg in kan gaan. Zie bijvoorbeeld hier een
filmpje van Thomas Schlijper van 30 december jl. waar de file al voor de Stopera begint.
Dan ben ik de laatste jaren telkens op de juiste momenten in Amsterdam geweest, dan kan natuurlijk ook.

-
jelger
- expressweg
Bericht
door jelger » ma 27 jan 2020, 15:32
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 27 jan 2020, 15:36

Mwa, de Bijenkorf-garage is wel een beetje kruip-door-sluip-door, en dat draagt uiteindelijk ook wel een beetje bij aan de files die daar ontstaan. Ik had het geen slecht idee gevonden om de Rokin-garage een flinke slag groter te maken en dan als compensatie de Bijenkorf-garage te slopen. Of beschikbaar te maken voor buurtbewoners ...
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 27 jan 2020, 16:09
Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 jan 2020, 15:26
Dan ben ik de laatste jaren telkens op de juiste momenten in Amsterdam geweest, dan kan natuurlijk ook.
Als je voor ca 10:30 de stad inrijdt kom je nog zonder problemen in de Bijenkorf garage. Een half uur later kan het al problematischer worden. Overigens wordt die file mede veroorzaakt doordat afslaand verkeer naar die garage voorrang moet verlenen aan de vele voetganger die daar oversteken. Dat zie je in het filmpje van Thomas Schlijper ook. En ook het beleid van de gemeente om wegen volledig dicht te zetten draagt ertoe bij dat de file langer is dan nodig zou hoeven zijn.
-
jelger
- expressweg
Bericht
door jelger » ma 27 jan 2020, 16:17
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Basjuh1981
- autoweg
Bericht
door Basjuh1981 » ma 27 jan 2020, 16:29
Pino schreef: ↑ma 27 jan 2020, 15:17
Veel wat andere grote wijkwinkelcentra hebben dan nog een optie met eerste 1.5 uur gratis, maar bij Q-Park ho maar.
De parkeergarage van winkelcentrum De Bogaard in Rijswijk onder de Hoogvliet is een Q-Park. Als je bij de Hoogvliet minimaal € 20,- boodschappen doet, is het eerste uur gratis. Het kan dus wel.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » ma 27 jan 2020, 16:32
Vervelend volk die voetgangers, dat hun plek in de natuurlijke orde niet kent. Zo'n file staat er in India nooit. Auto's hebben in de praktijk altijd voorrang, ook bij afslaan en naar een priveterrein. Auto's wachten alleen voor grotere auto's en natuurlijk trucks en bussen.

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 27 jan 2020, 16:49

En koeien. En gelukkig staat het stadsverkeer in India meestal zo vast dat je er als voetganger toch wel tussendoor kunt.
@basjuh: op mijn wijkwinkelcentrum, met een naamloze uitbater, krijg ik anderhalf uur gratis zonder minimumbesteding. Maar goed, het is maar wat de winkeliersvereniging precies aan de uitbater wil betalen. Q-Park-prijzen helpen dan niet. Maar wat ik vooral wilde zeggen: van een straat waar je twee uur lang kunt staan voor totaal 20 cent naar een uur gratis mits je 20 euro besteedt of ongereduceerde Q-Park-tarieven voelt voor mij niet als een heel doordachte promotie van de winkelcentra in de wijken rondom het centrum. En dat terwijl die winkelcentra wel een behoorlijke rol spelen in het weghouden van parkerend verkeer uit de binnenstad.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » ma 27 jan 2020, 17:49
Rein schreef: ↑ma 27 jan 2020, 16:09Als je voor ca 10:30 de stad inrijdt kom je nog zonder problemen in de Bijenkorf garage. Een half uur later kan het al problematischer worden.
Even mijn historie van de Google Maps-app erbij gepakt, maar ik kwam er vorige week zaterdag rond 13:00 uur aan, in een kwartiertje vanaf de A10 afrit 12. Geen oponthoud gehad. Zonder problemen een plekje kunnen vinden op etage 6 (=3e verdieping van de Bijenkorf, waar je zo de winkel inloopt). Ik had de indruk dat het verder naar boven vrijwel leeg was.
Ik heb blijkbaar geluk gehad.
Rein schreef: ↑ma 27 jan 2020, 16:09Overigens wordt die file mede veroorzaakt doordat afslaand verkeer naar die garage voorrang moet verlenen aan de vele voetganger die daar oversteken. Dat zie je in het filmpje van Thomas Schlijper ook. En ook het beleid van de gemeente om wegen volledig dicht te zetten draagt ertoe bij dat de file langer is dan nodig zou hoeven zijn.
Dat van die voetgangers kan ik onderschrijven, dat maakt het soms even lastig. Wat betreft het dichtzetten van wegen: op welke wegen doel je dan?
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 27 jan 2020, 18:34
De
Amstel (richting Herengracht) bij de Blauwbrug waardoor je wel richting Muntplein moet.
En bij het
Muntplein word je gedwongen om richting de Dam te gaan, omdat je daar niet meer richting Vijzelstraat kan.
Verder is het Muntplein ook vanaf de
Vijzelstraat niet meer te benaderen.
En als je vanaf het Rokin bij de Dam linksaf gaat dan word je achter het Paleis op de Dam gedwongen de
Raadhuisstraat in te gaan (waar je tot recent nog rechtdoor richting Centraal Station had gekund) en word je dus weer uit het centrum geleid.
Dit zijn allemaal maatregelen die de laatste paar jaar zijn doorgevoerd. Gevolg is dus dat als je over de Blauwbrug komt, je eigenlijk genoodzaakt bent om in ieder geval tot aan de Dam door te rijden *. En daar kan je dus ofwel rechtdoor richting Bijenkorf en Centraal Station ofwel linksaf richting Amsterdam West. Kom je eenmaal voor op of na de Blauwbrug in de Bijenkorffile te staan, dan ben je dus feitelijk genoodzaakt die tenminste tot aan de Dam uit te zingen.
* Enige uitzondering is dat je halverwege de Amstel nog rechtsaf richting de Nieuwmarkt kan gaan, maar die route over de oudezijdsgrachten zou ik niemand willen aanbevelen.
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » ma 27 jan 2020, 18:37
Even wat anders; Sloten heeft blauwe komborden gekregen. En is daarmee dus een aparte kern binnen de gemeente geworden. Als je Sloten uitrijdt op de Anderlechtlaan is echter geen bord Amsterdam geplaatst. Alleen een A1 50. Mogen we nu 80 km/u door de stad?
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 27 jan 2020, 18:38
Bijzonder, na 99 jaar toch een stukje genoegdoening wellicht voor de mensen in Sloten.
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » ma 27 jan 2020, 18:41
Nog even vergeten te melden: komende vanaf de A4 is het onderschrift gemeente Amsterdam al weg gespoten/geplakt. Blijkbaar heerst er seperatisme in het dorp

.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » ma 27 jan 2020, 18:43

Naar het schijnt waren de mensen uit Sloten indertijd fel tegen annexatie door Amsterdam, maar werd hun door hun eigen wethouder een loer gedraaid. Misschien leven er een paar generaties later nog wat van dat sentimenten die hierop gebaseerd zijn?

-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » ma 27 jan 2020, 18:44
sanderl schreef: ↑ma 27 jan 2020, 18:37
Even wat anders; Sloten heeft blauwe komborden gekregen. En is daarmee dus een aparte kern binnen de gemeente geworden. Als je Sloten uitrijdt op de Anderlechtlaan is echter geen bord Amsterdam geplaatst. Alleen een A1 50. Mogen we nu 80 km/u door de stad?
Nee. Tenzij er een bord "einde bebouwde kom Sloten"

staat.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Bericht
door CasablancaMarocco » ma 27 jan 2020, 18:45
Rein schreef: ↑ma 27 jan 2020, 18:34
De
Amstel (richting Herengracht) bij de Blauwbrug waardoor je wel richting Muntplein moet.
En bij het
Muntplein word je gedwongen om richting de Dam te gaan, omdat je daar niet meer richting Vijzelstraat kan.
Verder is het Muntplein ook vanaf de
Vijzelstraat niet meer te benaderen.
En als je vanaf het Rokin bij de Dam linksaf gaat dan word je achter het Paleis op de Dam gedwongen de
Raadhuisstraat in te gaan (waar je tot recent nog rechtdoor richting Centraal Station had gekund) en word je dus weer uit het centrum geleid.
Dit zijn allemaal maatregelen die de laatste paar jaar zijn doorgevoerd. Gevolg is dus dat als je over de Blauwbrug komt, je eigenlijk genoodzaakt bent om in ieder geval tot aan de Dam door te rijden *. En daar kan je dus ofwel rechtdoor richting Bijenkorf en Centraal Station ofwel linksaf richting Amsterdam West. Kom je eenmaal voor op of na de Blauwbrug in de Bijenkorffile te staan, dan ben je dus feitelijk genoodzaakt die tenminste tot aan de Dam uit te zingen.
* Enige uitzondering is dat je halverwege de Amstel nog rechtsaf richting de Nieuwmarkt kan gaan, maar die route over de oudezijdsgrachten zou ik niemand willen aanbevelen.
Het begint er op de lijken dat men het centrum autoluw maakt.
Ook het aantal fietsstraten is toegenomen volgens mij
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » ma 27 jan 2020, 18:57
Hajo schreef: ↑ma 27 jan 2020, 18:44
Nee. Tenzij er een bord "einde bebouwde kom Sloten"

staat.
Dat staat er.
-
jelger
- expressweg
Bericht
door jelger » ma 27 jan 2020, 19:21
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 27 jan 2020, 20:03
Uit de jurisprudentie blijkt dat dat niet mag. Als de weggebruiker redelijkerwijze kan vermoeden dat hij of zij binnen de bebouwde kom rijdt, dan is één ontbrekend bebouwde kombord onvoldoende om de bekeuring te verscheuren. Neemt niet weg dat de wegbeheerder wel de plicht heeft om een dergelijke omissie zo snel mogelijk te herstellen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » ma 27 jan 2020, 20:08
Ik heb de gemeente al bericht, ben benieuwd.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » ma 27 jan 2020, 20:10
Dat het nog steeds mogelijk is om met de auto in het centrum van Amsterdam te komen en te parkeren is voor mij al jaren geen reden meer om dat ook te doen.
De stad heeft voor buitenstaanders prima P+R's en OV. Ik doe daar graag mijn voordeel mee, zowel voor mijn portemonnee als voor de zekerheid op een bepaalde tijd op een bepaalde plek te kunnen zijn, ook al moet ik daarvoor misschien een keer overstappen of een stukje lopen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 27 jan 2020, 20:13
P+R’s kunnen echter helaas wel vol raken. Ik heb al eens bij het Olympisch Stadion gehad dat de P+R vol zou zijn, en er enkel tegen regulier tarief geparkeerd kon worden, terwijl er dus nog plek zat bleek te zijn. Blijkbaar wordt een aantal plaatsen gereserveerd voor P+R. Hetzelfde ook wel eens bij de Arena meegemaakt.
Ook bij Sloterdijk trouwens, maar daar was het parkeerterrein ook echt vol.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net