Infrastructuur in Amsterdam
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Infrastructuur in Amsterdam
Ik zou zeggen dat het winkelwagentje een supermarkt is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Het Osdorpplein heeft toch winkels én supermarkten? 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
Dat het winkelwagentje het nieuwe symbool is en het mannetje het oude. Zag ik toevallig vandaag in de online Richtlijn Bewegwijzering.
-
- expressweg
Parkeergarage Tussen Meer is de parkeergarage van de AH XL. Parkeergarage Nieuw West is de garage van de Jumbo. En Parkeergarage Osdorpplein is gunstig voor het hele winkelcentrum. Vandaar de verschillen in pictogrammen neem ik aan.
-
- stadsweg
De knip wordt uitgesteld tot later dit jaar of 2023. https://www.amsterdam.nl/projecten/weesperstraat/fonsoy schreef: ↑wo 24 jun 2020, 18:27 Er komt een testknip in de Weesperstraat. Zie ook https://static1.squarespace.com/static/ ... pt2018.pdf en https://www.at5.nl/artikelen/202829/wee ... en-de-auto
Er worden ook nog een aantal andere wegen geknipt om sluipverkeer te voorkomen.
Door de gemeenteraad is een motie aangenomen ten aanzien van het verkeer op de Wibautas. Het betreft een onderzoek naar de mogelijkheden om de hoeveelheid autoverkeer op de corridor Gooiseweg - Wibautstraat – Weesperstraat – Valkenburgerstraat – Nieuwe Leeuwarderweg substantieel te verminderen om zodoende van de Weesperstraat een bloeiende stadsstraat te kunnen maken. Daarvoor is een aantal varianten opgesteld die allen het doel hebben deze vermindering van verkeer te bereiken. Deze varianten zijn met het Verkeersmodel Amsterdam onderzocht:
- Variant 1: Weesperstraat 2x1 rijstrook
- Variant 2: knip Weesperstraat Noord thv Nieuwe Keizersgracht
- Variant 3: knip Weesperstraat Zuid thv Rhijnspoorplein
- Variant 4: knip Wibautstraat aan de noordzijde thv de S100
- Variant 2+: knip Weesperstraat Noord thv Nieuwe Keizersgracht + aanvullende knips
-
- polderweggetje
Technisch gezien zijn er nog maar heel weinig palen over onder cs en hebben ze hun functie verloreren. Tijdens de aanleg van de nz lijn is er onder cs een tafel gebouwdt die de palen vervangt.PeterSchoeber schreef: ↑di 07 jul 2020, 22:00Afhankelijk van de leeftijd van de brug kan men WETEN dat een brug op houten palen staat. Het Centraal Station van Amsterdam staat ook "gewoon" op houten palen net zoals alle zaken die toen ter tijd gebouwd werden. Weet eigenlijk niet wanneer de betonnen heipalen voor het eerst zijn toegepast.
Niet voor niks werd er in het verleden altijd voor gezorgd dat de houten heipalen tot onder het gemiddelde grondwater niveau werden gehouden met daarop een laag van stenen op de scheidslijn van het grondwater.
-
- woonerf

Dat is alleen zo bij het gedeelte waar de NZ lijn onder het station ligt. De rest rust nog gewoon op houten palen.
-
- 4x5 autosnelweg
Toch wel 1/3 van het station volgens mij. Niet alleen de N/Z tunnel, maar er zijn ook nieuwe passages gekomen met winkels 

-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- polderweggetje
3000 van de 8676 palen zijn verwijderd.PeterSchoeber schreef: ↑za 06 mar 2021, 17:21Bij mijn weten zijn daarbij de oude houten heipalen gewoon behouden. M.u.v. de plekken waar er, als het echt niet anders kon, een trapopgang moest worden gemaakt. Wel kan het zijn dat de ondersteuning van de kolom is opgevangen door een andere ondersteuning maar je kunt ervan uitgaan dat de oude heipalen zoveel als mogelijk is behouden zijn gebleven.
Daarnaast is de sandwichwand aangebracht tot in de harde derde zandlaag(60 meter diep) in tegenstelling tot de palen. Dit zorgt ervoor dat cs niet verder zal verzakken.
-
- dorpsstraat
Wat ik aardig vindt aan de Amsterdamse infrastructuur is dat ik nog nooit op de Oude Haagseweg in Sloten was geweest, en dat ik gelijk doorhad aan de oude sporen door de polder dat ik langs een heel oud tracé aan het wandelen was. Dat is dus ooit geweest wat nu de A4 is...helemaal zoals het vroeger was compleet met bomen.
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- 2x3 autosnelweg
-
- dorpsstraat
prachtige foto's Rein je voelt gewoon de verlatenheid bij het zien van het viaduct. Al rijden er natuurlijk wel heel veel bussen! Bedankt voor je post!
Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- 2x3 autosnelweg

Een beetje off topic, maar een paar kilometer verder nabij Schiphol ligt nog altijd een geheel verlaten in onbruik geraakt stuk van de oude Rijksweg 4 met hier en daar ook nog zeker >50 jaar oude verf.

Zie ook mijn Flickr album over de oude Rijksweg 4.
-
- dorpsstraat
Dit topic gaat zoveel richtingen op dat dit je ongetwijfeld vergeven zal zijn!. En het zijn mooie foto's! Ben benieuwd wat je op je pintetest account nog voor plaatjes hebt...
Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- dorpsstraat
Over Amsterdam gesproken,
in 2008 en 2009 heb ik een tijdje in de Oosterparkbuurt verbleven. Als ik dan zondagavond over de Middenweg richting A1/het Oosten reed, viel het mij vaak op dat mijn golfje moeite had om te sporen oo de tramrails in de weg Bij regen ervoer ik dit soms als zo glad dat ik automatisch heel voirzging rijden. In hoeverre heb jullie hier hinder van? En zouden er veel aanrijdingen/ongevallen door plaatsvinden?
in 2008 en 2009 heb ik een tijdje in de Oosterparkbuurt verbleven. Als ik dan zondagavond over de Middenweg richting A1/het Oosten reed, viel het mij vaak op dat mijn golfje moeite had om te sporen oo de tramrails in de weg Bij regen ervoer ik dit soms als zo glad dat ik automatisch heel voirzging rijden. In hoeverre heb jullie hier hinder van? En zouden er veel aanrijdingen/ongevallen door plaatsvinden?
Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- 4x3 autosnelweg
Voor de verdere ontwikkeling van het Zeeburgereiland (na de Sluisbuurt moet de Baaibuurt aan de zuidkant van de IJburglaan worden ontwikkeld) heeft de gemeente afgelopen week een enquete uitgevraagd: https://www.amsterdam.nl/projecten/zeeb ... gereiland/
Er zitten veel gedachten in over het verkeersluw maken van de hoofdwegen IJburglaan en Zuiderzeeweg - want barrièrewerking etc. Dus dat gaat nog leuk worden, want de verkeersstromen stad-in zijn er nu eenmaal en die zullen bij verdere ontwikkeling van het Zeeburgereiland alleen maar groter worden. Zelfs een knip in de Zuiderzeeweg ligt op tafel, waarmee je dus feitelijk de (gevaarlijke stoffen) omleidingsroute voor de Zeeburgertunnel elimineert
Maar er liggen ook gedachten over oostelijke ingang van de Piet Heintunnel, die hier wel vaker langs is gekomen. Mogelijk gaan ze de kruising IJburglaan-Zuiderzeeweg op termijn toch volledig ongelijkvloers maken. Idee is om de tunnel feitelijk door te trekken tot voorbij het kruispunt, om dan over de tunnelmond een stadspark aan te leggen dat een verbinding moet gaan geven tussen Sluisbuurt en Baaibuurt. Onduidelijk in hoeverre dan nog uitwisselingsmogelijkheden blijven bestaan tussen tunnel en Zuiderzeeweg.
De tram zou dan mogelijk naar de noordkant van de IJburglaan moeten, want aan de oostkant van de A10 zou wellicht een remise komen (niet alleen voor Tram 26, maar ook voor een verlengde Tram 14 over een te verdubbelen Amsterdamsebrug). Dat laatste zou het conflict wegnemen tussen verkeer van/naar afrit IJburg en de tram, wat me wel positief lijkt.
Ik schat dat dit allemaal horizon 2030 is, zoniet later.
Er zitten veel gedachten in over het verkeersluw maken van de hoofdwegen IJburglaan en Zuiderzeeweg - want barrièrewerking etc. Dus dat gaat nog leuk worden, want de verkeersstromen stad-in zijn er nu eenmaal en die zullen bij verdere ontwikkeling van het Zeeburgereiland alleen maar groter worden. Zelfs een knip in de Zuiderzeeweg ligt op tafel, waarmee je dus feitelijk de (gevaarlijke stoffen) omleidingsroute voor de Zeeburgertunnel elimineert

De tram zou dan mogelijk naar de noordkant van de IJburglaan moeten, want aan de oostkant van de A10 zou wellicht een remise komen (niet alleen voor Tram 26, maar ook voor een verlengde Tram 14 over een te verdubbelen Amsterdamsebrug). Dat laatste zou het conflict wegnemen tussen verkeer van/naar afrit IJburg en de tram, wat me wel positief lijkt.
Ik schat dat dit allemaal horizon 2030 is, zoniet later.
-
- 4x5 autosnelweg
Het zal daar vast nog wel eens vast gaan lopen ja. Maar goed, sowieso is het leefklimaat van de Sluisbuurt matigjes, door de extreem hoge bouwdichtheid. Ik vrees dat de mensen die hun spaarvarken hebben verbrijzeld om daar een hypotheek mee gefinancierd te krijgen er pas achter komen als ze over enige jaren gezinsuitbreiding krijgen. 

-
- 4x3 autosnelweg
Ehm. Voorlopig staat er in de Sluisbuurt nog geen steen op de andere. Er is nog niet eens een goedgekeurd ontwerp voor het eerste woongebouw. Maar goed, het zal een wijk worden waar mensen wat dichter op elkaar wonen ja, en niet met appartementen die heel lekker zijn voorbereid op gezinnen. Maar Amsterdam kan wel wat starterswoningen gebruiken, en het wordt bepaald geen Hongkong aan het IJ.
-
- 4x5 autosnelweg
Hehe ik denk nu eens te ver vooruit
Je hebt gelijk de plannen voor de Sluisbuurt zijn nog tekentafel ideeën. Had gedacht dat ze inmiddels wel klaar zouden zijn; de laatste keer dat ik Amsterdam bezocht is al weer enige tijd geleden, maar toen waren ze met een andere bouwlocatie bezig op Zeeburg, en ik verwarde het daarmee 

-
- autoweg
Deze maand is bij AT5 een serie artikelen te lezen, te zien, omtrent de mobiliteit in de stad onder het thema Bouw, Woon, Leef.
Nieuw begrip: de plofkindnorm.
Dat argument van de Tesla kan ik wel volgen. Is natuurlijk typisch een product van de huidige (hedonistische) maatschappij, lijkt mij. Groen doen, volhangen mét camera's (die kennelijk altijd opnemen, ook bij stilstand in een woonstraat oid.. getuige de vele filmpjes van onverlaten.. mag dat allemaal maar gewoon?? máár wel het voertuig in stadsverkeer, potentieel dodelijk snel, laten accelereren op verzoek van de bestuurder. Rare combinatie eigenlijk..
In Amsterdam is veel verkeer waardoor er dagelijks gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. Uit onderzoek van AT5 blijkt dat drie op de vier Amsterdammers zich dan ook onveilig voelen in het Amsterdamse verkeer. Volgens Hoogleraar Marco te Brömmelstroet moeten we nieuwe technieken gebruiken om het drukke verkeer af te remmen.
Het probleem van verkeersveiligheid ligt volgens Marco te Brömmelstroet niet zozeer bij menselijke fouten bij hun rijgedrag, maar bij de technische ontwikkelingen van vervoersmiddelen. Zoals de nieuwste Tesla: ‘Auto’s die in twee seconden 100 kilometer per uur kunnen rijden, hoeveel drempels moet je dan wel niet aanleggen?’
Als hoogleraar urban mobility futures verdiept te Brömmelstroet zich in nieuwe technieken die het verkeer veiliger kunnen maken. ‘We zullen iets moeten doen aan de begrenzing van die voertuigen, met onze straatinrichting redden we het niet meer.’ Snelheidsbegrenzing van auto’s op basis van locatie met behulp van geofencing zou een oplossing kunnen bieden volgens de hoogleraar
Nieuw begrip: de plofkindnorm.

Parkeerplaatsen opofferen in de buurt..(..) De verdeling tussen straat, stoep, speelruimte en groen kan beter volgens de hoogleraar: "Als je bedenkt dat een biologische kip minimaal vier vierkante meter buitenruimte moet hebben, dan eigenlijk hebben we een 'plofkindnorm' gecreëerd."

https://www.at5.nl/artikelen/208326/nie ... -niet-meer(..) Als buurtbewoners bepalen dat er meer of minder parkeerplaatsen, speelruimte of groen nodig is, dan kan dat worden aangepast", vertelt Te Brömmelstroet vanuit de Frans Halsbuurt waar meerdere parkeerplaatsen zijn getransformeerd tot bloemperken en fietsparkeerplekken. (..)
Dat argument van de Tesla kan ik wel volgen. Is natuurlijk typisch een product van de huidige (hedonistische) maatschappij, lijkt mij. Groen doen, volhangen mét camera's (die kennelijk altijd opnemen, ook bij stilstand in een woonstraat oid.. getuige de vele filmpjes van onverlaten.. mag dat allemaal maar gewoon?? máár wel het voertuig in stadsverkeer, potentieel dodelijk snel, laten accelereren op verzoek van de bestuurder. Rare combinatie eigenlijk..
-
- 4x5 autosnelweg
Het probleem is ontzettend simpel op te lossen: Grote ondergrondse parkeergarages bouwen en die met elkaar verbinden door wegen die zoveel mogelijk conflictvrij worden aangelegd: dus vrijliggende fietspaden en onderdoorgangen voor langzaam verkeer. Zulke dingen bestaan al in Amsterdam: Wibautstraat. Woonwijken hoeven wat mij betreft niet autovrij te worden aangelegd, maar wat ze in Amsterdam doen is bouwen met een onmogelijke dichtheid en vervolgens geen ruimte overlaten voor parkeervoorzieningen. Dat gaat natuurlijk fout lopen als de studenten ouder worden en aan een gezinsleven gaan beginnen. Gelukkig ligt Almere vlakbij 

-
- verkeersader
Amsterdam en Utrecht zijn mooie voorbeelden wat er gebeurd als linkse partijen aan de macht komen.
De hele stad het liefst zone 30, overal betaald parkeren invoeren en zoveel mogelijks knips in doorgaande wegen, parkeerplaatsen opofferen voor fietsparkeren of ander groen, etc.
Gelukkig dat groen links in de landelijk verkiezingen het niet zo best doet... Want met Groen Links aan het roer kan je de auto maar beter weg doen.
De hele stad het liefst zone 30, overal betaald parkeren invoeren en zoveel mogelijks knips in doorgaande wegen, parkeerplaatsen opofferen voor fietsparkeren of ander groen, etc.
Gelukkig dat groen links in de landelijk verkiezingen het niet zo best doet... Want met Groen Links aan het roer kan je de auto maar beter weg doen.
-
- stadsweg
Zelfs als ik met de klassieker op pad ben blijf ik uit de steden. Leek me wel leuk, binnendoor rijden. Maar in Amsterdam reed ik me vast in wegafsluitingen en eenrichtingsverkeer en Utrecht is geen doorkomen aan door de berg aan verkeerslichten.
Met de fiets door Amsterdam is daarentegen wel een leuke ervaring.
Met de fiets door Amsterdam is daarentegen wel een leuke ervaring.
-
- Secretaris
Het blijft jammer dat linkse politiek in Nederland vrijwel altijd anti-auto is. Terwijl je bij het streven naar 'gelijke kansen voor iedereen' juist ook mobiliteit kunt invullen als 'iedereen gelijke kansen om zich vlot en veilig te verplaatsen met een modaliteit naar keuze', zònder als politiek die modaliteitskeuze af te dwingen. Minder of-of en wat meer en-en.
Concreet in stedelijk verkeer: in principe geen vrije busbanen om bussen files in te laten halen, maar capaciteit toevoegen voor iedereen: gelijke kansen op file en gelijke kansen op een goede doorstroming.
Concreet in stedelijk verkeer: in principe geen vrije busbanen om bussen files in te laten halen, maar capaciteit toevoegen voor iedereen: gelijke kansen op file en gelijke kansen op een goede doorstroming.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Vind ik ook, en dat geldt voor meer steden. Op de fiets zie je meer en je kunt je toch nog relatief snel verplaatsen. Ik heb wel eens vaker een OV-fiets op Amsterdam Centraal gebruikt om een tochtje te maken door de binnenstad, maar ook wel eens door de buitenwijken.Berrychello schreef: ↑zo 11 apr 2021, 21:01 Met de fiets door Amsterdam is daarentegen wel een leuke ervaring.
Ook in steden als Eindhoven, Den Bosch, Maastricht, Leeuwarden, Groningen, Utrecht heb ik wel eens van zulke fietstochtjes gemaakt met de OV-fiets in en net buiten het centrum.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Inwoners krijgen het gemeentebestuur dat ze zelf kiezen...CasablancaMarocco schreef: ↑zo 11 apr 2021, 20:45 Amsterdam en Utrecht zijn mooie voorbeelden wat er gebeurd als linkse partijen aan de macht komen.
Zo lang het de leefbaarheid van steden bevordert, verkeer over de ringwegen goed doorrijdt en er goede P+R-voorzieningen zijn kan ik me er niet al te druk om maken.
-
- Wegnummerfotograaf
Daar ga je volledig voorbij aan het feit dat automobiliteit een hoop overlast en schade veroorzaakt. De meeste linkse partijen hebben ook dat (gelukkig) hoog in het vaandel.Kaaiman schreef: ↑zo 11 apr 2021, 21:07 Het blijft jammer dat linkse politiek in Nederland vrijwel altijd anti-auto is. Terwijl je bij het streven naar 'gelijke kansen voor iedereen' juist ook mobiliteit kunt invullen als 'iedereen gelijke kansen om zich vlot en veilig te verplaatsen met een modaliteit naar keuze', zònder als politiek die modaliteitskeuze af te dwingen. Minder of-of en wat meer en-en.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- Secretaris
O, ik vind het prima als de Partij voor de Dieren of GroenLinks anti-auto blijft. Je weet dan dat je stemt op partijen die gericht zijn op klimaat, milieu en dergelijke. Maar bij de PvdA en ook de SP ligt anti-auto mijns inziens toch minder voor de hand, omdat er binnen de sociaal-democratie en het moderne socialisme zeker ruimte zou kunnen zijn voor 'elke arbeider recht op een auto'. En zelfs de VVD zal tegenwoordig niet pleiten voor ongebreidelde groei van automobiliteit en bijbehorende infra. Terecht, want dat moeten we ook niet willen.
Maar in de huidige situatie wordt er door de politiek vaak een soort OV-elite in stand gehouden voor wie, gerekend naar vervoersprestatie, een veelvoud van elke euro voor individueel c.q. gezinsvervoer wordt uitgegeven. En nog gesubsidieerd door ome DUO ook, want wie blijft er nog dagelijks/wekelijks met het OV gaan als de studentenkaarten zouden worden afgeschaft? Dan denk je wel 3x na voor je je als student verplaatst buiten fietsafstand.
Om maar wat te noemen...
(Overigens een discussie die breder is dan dit topic, dus moderatoren voel je vrij om af te splitsen of met een oud topic samen te voegen.)
Maar in de huidige situatie wordt er door de politiek vaak een soort OV-elite in stand gehouden voor wie, gerekend naar vervoersprestatie, een veelvoud van elke euro voor individueel c.q. gezinsvervoer wordt uitgegeven. En nog gesubsidieerd door ome DUO ook, want wie blijft er nog dagelijks/wekelijks met het OV gaan als de studentenkaarten zouden worden afgeschaft? Dan denk je wel 3x na voor je je als student verplaatst buiten fietsafstand.
Om maar wat te noemen...
(Overigens een discussie die breder is dan dit topic, dus moderatoren voel je vrij om af te splitsen of met een oud topic samen te voegen.)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet