Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

IIVQ
autoweg

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door IIVQ »

Rein schreef: za 11 jan 2025, 16:59 ^^ Daarbij: een dagretour Hoorn - Amsterdam Centraal kost € 20,40. Ga je met je gezinnetje van vier personen op pad dan ben je € 81,60 kwijt als je kinderen pubers zijn.
Dal Voordeel kost €5,95 per maand en geeft je in de daluren 40% korting voor jezelf en 3 medereizigers.
€54,91 dus.
Dat ben je ook kwijt voor 3½ uur parkeren in de Bijenkorf en aan brandstof voor 90km Hoorn-Amsterdam vv.

Mijn zus met oude stinkdiesel die in Noordwolde woonde moest laatst voor werk in het centrum van Amsterdam zijn, en vroeg mij wat een handige P&R was. Dat bleek na even zoeken station Steenwijk te zijn.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Rein schreef: za 11 jan 2025, 16:59 Daarbij: een dagretour Hoorn - Amsterdam Centraal kost € 20,40.
Een DalVoordeel abonnement van de NS kost 5,95 per maand en die kun je per maand opzsggen. Dat retour kost dan 12,24, en je mag 3 mensen meenemen voor hetzelfde tarief. Dus het kan wel degelijk goedkoper (zolang je buiten de spits gaat natuurlijk).

Maar los daarvan, zelfs P+R-locaties sluiten, terwijl dat qua mobiltiteit een goede oplossing is, is natuurlijk totaal bezopen :nuts:
PeterSchoeber schreef: za 11 jan 2025, 16:56 ^^ Dan moet het OV wel veel betrouwbaarder gaan werken dan nu. Met het grote aantal, en vooral grootschalige, storingen bij de Nederlandse Spoorwegen kun je dat niet echt een betrouwbare partner in de OV keten noemen. Om nog maar te zwijgen over de langdurige werkzaamheden en de daardoor grootschalige uitdunning van de treindienst.
Zoals de welbekende Intercity Defect. En de viaducten bij Roelofarendsveen die misschien opnieuw gebouwd moeten worden. Zodat die ICD wellicht een paar jaar niet kan rijden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: za 11 jan 2025, 17:28
Rein schreef: za 11 jan 2025, 16:59 ^^ Daarbij: een dagretour Hoorn - Amsterdam Centraal kost € 20,40. Ga je met je gezinnetje van vier personen op pad dan ben je € 81,60 kwijt als je kinderen pubers zijn.
Dal Voordeel kost €5,95 per maand en geeft je in de daluren 40% korting voor jezelf en 3 medereizigers.
€54,91 dus.
(..)
Plus de kosten (bij eerste gebruik) van een persoonlijke OV chipkaart. € 7,50 en vijf werkdagen voorafgaand aan de trip bestellen.. Daarnaast zijn de samenreisregels toch ook aangescherpt om misbruik tegen te gaan? Die regels moet je dan ook weer leren, terwijl een P+R ticket vrij eenvoudig bij de automaat aldaar te kopen is. Weinig 'gedoe' vooral.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Je kunt ook met je bankpas reizen (als je niet met korting wilt of kunt reizen), dat scheelt weer 7,50 :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Durashift schreef: zo 12 jan 2025, 15:23
IIVQ schreef: za 11 jan 2025, 17:28
€54,91 dus.
(..)
Plus de kosten (bij eerste gebruik) van een persoonlijke OV chipkaart. € 7,50 en vijf werkdagen voorafgaand aan de trip bestellen.. Daarnaast zijn de samenreisregels toch ook aangescherpt om misbruik tegen te gaan? Die regels moet je dan ook weer leren, terwijl een P+R ticket vrij eenvoudig bij de automaat aldaar te kopen is. Weinig 'gedoe' vooral.
Als je zo redeneert is de auto toch echt duurder. Je moet dan eerst je rijbewijs halen (€3000) en een auto aanschaffen (€20000). Plus dat je uiteraard voor een tripje van 75 km een volle tank van 60 liter van €120 erin moet gooien. Bovendien moet je nog een Samsung Galaxy kopen en mobiel abonnement nemen en Google Maps installeren om de route erin te zetten. Wát een gedoe, en alleen om één keer naar Amsterdam te gaan.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

PeterSchoeber schreef: za 11 jan 2025, 16:56 ^^ Dan moet het OV wel veel betrouwbaarder gaan werken dan nu. Met het grote aantal, en vooral grootschalige, storingen bij de Nederlandse Spoorwegen kun je dat niet echt een betrouwbare partner in de OV keten noemen. Om nog maar te zwijgen over de langdurige werkzaamheden en de daardoor grootschalige uitdunning van de treindienst.
NS voldoet jaar op jaar ruimschoots aan door de overheid gesteld eisen. Typisch Nederlands om reputatie te laten bepalen door die paar keer per jaar dat je pech hebt en je trein uitvalt of te laat is. In de tussentijd sluiten we wel dagelijks met miljoenen aan in de file.

Grappig dat je klaagt over langdurige werkzaamheden door ProRail. Zonder onderhoud kan NS geen betrouwbare treindienst uitvoeren. En werkzaamheden zijn nodig om de frequentie te kunnen realiseren en uitbreiden. Dat is op het spoor niet anders dan op de weg.
Rein schreef: za 11 jan 2025, 16:59 ^^ Daarbij: een dagretour Hoorn - Amsterdam Centraal kost € 20,40. Ga je met je gezinnetje van vier personen op pad dan ben je € 81,60 kwijt als je kinderen pubers zijn en € 45,80 als ze nog op de basisschool zitten. Tel je daar nog de € 2,50 aan kosten voor de P&R bij op plus nog kosten om in Amsterdam met tram of metro naar bestemming (en terug) te rijden, dan kom je al snel op respectievelijk 100 of 60 euro uit voor een dagje (dan wel een paar uur) Amsterdam. Ik denk dat de meeste mensen dan ofwel alsnog naar Amsterdam rijden en de auto daar in een garage of op straat zetten ofwel denken 'ik ga wel ergens anders heen'.
Staar je niet blind op reguliere treinkaartjes. Je bent inderdaad gek als je de prijs voor een normaal kaartje betaalt terwijl het vaak ook (veel) goedkoper kan.

Naast de al genoemde voordeelabonnementen, dagkaarten en samenreiskorting heb je bij NS bijvoorbeeld:

Prijstijd Deal
Tot 60% korting als je op tijd een kaartje koopt. Hoe rustiger de trein hoe hoger de korting.

Groepsticket
Voor een vaste lage prijs (bijvoorbeeld €36 voor twee personen of €40,25 voor vier personen) reizen in de daluren op een traject naar keuze

Jongeren Dagkaart
Voor € 8,50 onbeperkt reizen in de daluren voor jongeren van 12 t/m 18 jaar

Voor bovenstaande opties heb je geen maandelijks abonnement nodig. Dus ook interessant als je zeer incidenteel de trein pakt.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

En je hoort nooit-treingangers altijd over de onbetrouwbaarheid van de trein klagen. Maar dat al een paar jaar er elk jaar een paar maanden een deel van de A10 afgesloten is, daar hoor je de autogangers nooit over.
Plus dat er op sommige trajecten rond A'dam op zaterdagmiddag meer files staan dan op maandagochtend. De "Schoonmoederfile" wordt dat wel genoemd.

Er zit sowieso bij veel mensen een discrepantie in het denken tussen OV en auto.

Als ik een reis plan met 9292 is dat de van-deur-tot-deur-tijd. Naar mijn werk geeft die 39 minuten aan. In werkelijkheid heb ik 4 minuten extra nodig om in mijn flat naar beneden te gaan, en 1 minuut minder om tot de voordeur van mijn kantoor te komen, dus samen 42 minuten. Dat is tijd die mij ook echt lukt, als ik met de fiets ga i.p.v. 2x met de metro is het zelfs 4 minuten minder.

Als ik aan Google de auto-tijd vraag, rekent 'ie niet de 8 minuten die ik nodig heb om van mijn voordeur naar mijn auto te komen, 2 minuten om mijzelf en mijn navigatie in te stellen en een snelle check van de auto te doen, niet de eventueel 2 minuten om met een wissertje de ramen en spiegels schoon te maken (laat staan 15 minuten krabben in de winter), niet de 3 minuten de parkeergarage in te rijden en een plek te vinden en niet de 3 minuten die het kost om de parkeergarage door, 3 trappen op te lopen en nog 100m naar de voordeur van mijn kantoor, plus dat Google denkt dat ik mijn auto op de taxistandplaats kan parkeren. Helaas is de ingang van de parkeergarage 100m verder alleen per eenrichtingsverkeer te bereiken, dus in de terugweg moet ik het hele centrum van Hilversum door, dat kost zéker nog eens 4 minuten extra op een zondagavond, maar in op tijden dat ik naar kantoor ga nog eens een kwartier extra. Zo wordt "29 minuten" van Google ineens minstens 45 minuten de ene kant op en een uur de andere kant op.

En in die tijd per OV heb ik al wat exercitie gedaan (12 minuten fietsen en twee trappen op gerend), mijn mail doorgekeken en een paar bladzijden krant gelezen of social media bijglezen, allemaal dingen die ik in de auto niet kan.

Oh ja, vrijdagavond wilde ik naar huis en kwam ik er achter dat er door een storing een totale blokkade was tussen Hilversum en Weesp. Gelukkig kon ik mijn reis 4xpu via Utrecht voortzetten, wat mij welgeteld 14 minuten extra kostte. Als een belangrijke snelweg geblokkeerd is, heb je al gauw meer op alternatieve routes.

Uiteraard is het niet voor iedereen zo gunstig, ik heb ook wel eens 3 uur vertraging gehad per trein (en ook per auto) en er is ook een locatie waar ik per OV langer over doe dan als ik ruim 21 km zou gaan fietsen, en dan heb ik nog het geluk dat ik bij de personeelshalte uit mag stappen, als niet-werknemer mag je er nog 20 minuten bij optellen.
</rant>
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Schelpenpaadje schreef: zo 12 jan 2025, 17:19 Staar je niet blind op reguliere treinkaartjes. Je bent inderdaad gek als je de prijs voor een normaal kaartje betaalt terwijl het vaak ook (veel) goedkoper kan.
Dat zou ik wellicht niet moeten doen, maar als niet (frequente) treinreiziger is de prijs zonder korting het eerste (en daarmee enige) dat ik zie en heb ik daarna de ns-website alweer direct weggeklikt en al besloten om toch maar weer met de auto te gaan. Ik weet in de verte wel dat er wellicht ook andere tickets zijn, maar ik heb gewoonweg geen zin om mij daar voor die enkele keer dat ik wellicht met de trein zou kunnen of willen gaan in te gaan verdiepen. Er speelt ook mee dat het tijdsverlies van voor- en natransport bij mij zwaar meeweegt, net als het feit dat ik met mijn leaseauto gratis reis. Laatste keer dat ik in Nederland met de trein heb gereisd zal een jaar of zes geleden zijn en qua prijs, reistijd en comfort is mij dat zeer slecht bevallen. Overigens heb ik in mijn tienerjaren, studententijd en mijn eerste jaren in een 'echte baan' dagelijks met de trein gereisd, maar dat was toen en nu is nu.
IIVQ schreef: zo 12 jan 2025, 18:14 Als ik aan Google de auto-tijd vraag, rekent 'ie niet de 8 minuten die ik nodig heb om van mijn voordeur naar mijn auto te komen, 2 minuten om mijzelf en mijn navigatie in te stellen en een snelle check van de auto te doen, niet de eventueel 2 minuten om met een wissertje de ramen en spiegels schoon te maken (laat staan 15 minuten krabben in de winter), niet de 3 minuten de parkeergarage in te rijden en een plek te vinden en niet de 3 minuten die het kost om de parkeergarage door, 3 trappen op te lopen en nog 100m naar de voordeur van mijn kantoor, [...]
Zo reken je wel heel erg veel bonustijd voor een autoritje. :rofl2:

In mijn situatie is naar de auto lopen 10 seconde. de navigatie 5 seconde (al kies ik de bestemming in de praktijk als ik al rij en kost me dat geen tijd). 10 seconde max om te gaan zitten, mijn gordel aan te doen en te starten, het eventuele wissertje een seconde of 20 en vijf keer per jaar krabben maximaal een minuut of 2 per keer. Op mijn werk heb ik 1 minuut nodig om te parkeren en 20 seconden met de lift. Alles bij elkaar 'win' ik toch al gauw 16,5 minuten op jouw schema als ik niet hoef te krabben en bijna een half uur als ik wel moet krabben. :lol:

Maar goed, buiten het feit dat ik een leaseauto heb is met het OV naar mijn werk (in Amsterdam) gaan verre van concurrerend ten opzichte van met de auto gaan. Dat eerste kost me op zijn snelst 1 uur en 20 minuten van deur tot deur en met de auto 30 minuten op een filevrije vrijdagochtend en 35 tot 38 minuten op een dinsdag of donderdag. Dan is de keuze niet echt lastig meer zou ik denken.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 12 jan 2025, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De reizigers voor wie de trein een serieuze optie is, die reizen meestal al met de trein. Maar voor het overgrote deel van de verplaatsingen is dat niet zo, dat blijkt telkens uit studies: verreweg de meeste verplaatsingen per auto zouden minstens twee keer zo lang met het openbaar vervoer duren. Inclusief de files. Je hoeft niet ver te zoeken naar 'experts' die dat soort elementaire basiskennis over vervoer niet hebben.

Dat was 20 jaar geleden al zo, dat is nu zo, en dat zal ook wel zo blijven. Een massieve shift van auto naar OV is altijd wensdenken gebleken. Bovendien is er niet eens ruimte in het OV om maar een klein deel van het aantal afgelegde autokilometers over te nemen.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Rein schreef: zo 12 jan 2025, 18:52 Maar goed, buiten het feit dat ik een leaseauto heb is met het OV naar mijn werk (in Amsterdam) gaan verre van concurrerend ten opzichte van met de auto gaan. Dat eerste kost me op zijn snelst 1 uur en 20 minuten van deur tot deur en met de auto 30 minuten op een filevrije vrijdagochtend en 35 tot 38 minuten op een dinsdag of donderdag. Dan is de keuze niet echt lastig meer zou ik denken.
Je noemt het niet, maar ik ga er vanuit dat je je leaseauto gratis kan parkeren bij je werkadres. Die luxe heb ik niet, waardoor je qua kosten (en rekening houdend met de Amsterdamse parkeertarieven) al snel uitkomt bij het OV.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^

Ja logisch. Maar eerlijk gezegd denk ik dat wanneer ik nu bij een bedrijf zou solliciteren waarbij ik niet (gratis) kan parkeren, ik waarschijnlijk daar niet zal gaan werken als de reistijd van OV veel langer is dan met de auto.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Rein schreef: zo 12 jan 2025, 18:52 Zo reken je wel heel erg veel bonustijd voor een autoritje. :rofl2:
Zoals eerder gezegd: de berekening komt niet voor iedereen hetzelfde uit. Maar het is werkelijk 230m vanaf de voordeur van mijn flat tot waar ik mijn auto parkeer, en dan moet ik nog de galerij af en met de lift naar beneden. En ik had (toen ik een auto had) geen ingebouwde navigatie en vind dat je niet aan je telefoon moet zitten tijdens het rijden. Deze tijden zijn realistisch, ik heb ze meermaals nagemeten.

Uiteraard is het eerste wat ik doe tijdens een sollicitatie op 9292 kijken naar de OV-bereikbaarheid. Dat deed ik ook toen ik nog een auto had.

En ik snap ook dat er verschillen zijn. Mijn zusje is sneller als ze 2½ uur gaat lopen naar haar werk dan als ze met het OV zou gaan. Die heeft dus ook 2 auto's voor de deur, want op maandag t/m vrijdag komt er overdag elk uur een bus: Op even uren naar links, op oneven uren naar rechts, beiden niet aansluitend op een treinstation (of zelfs maar een groot busknooppunt - Gorredijk is het grootste knooppunt voor deze lijn).
Ik heb het "geluk" met op loopafstand 1 metrolijn, 4 buslijnen en op fietsafstand 2 intercitystations (en nog een paar stoptreinstations), vanaf waar ik rechtstreekse treinen tot aan Lelystad, Amersfoort (volgend jaar weer: Enschede), Den Helder (ok, alleen 's avonds laat), Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, Breda, Venlo (niet dat ik daar wil zijn...), en Nijmegen heb. Nouja, Geluk... ik heb mijn woonbuurt er wel speciaal op uitgezocht.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Rein schreef: zo 12 jan 2025, 18:52
Schelpenpaadje schreef: zo 12 jan 2025, 17:19 Staar je niet blind op reguliere treinkaartjes. Je bent inderdaad gek als je de prijs voor een normaal kaartje betaalt terwijl het vaak ook (veel) goedkoper kan.
Dat zou ik wellicht niet moeten doen,
Als niet (frequente) treinreiziger is het niet vreemd dat je die mogelijkheden niet kent. En er niet actief naar op zoek gaat.

Daarom maakt NS er ook reclame voor. En je zou er over getipt kunnen worden door wel (frequente) treinreizigers, zoals nu ;)
maar als niet (frequente) treinreiziger is de prijs zonder korting het eerste (en daarmee enige) dat ik zie en heb ik daarna de ns-website alweer direct weggeklikt en al besloten om toch maar weer met de auto te gaan
Dit is letterlijk de eerste pagina van ns.nl op dit moment:
Afbeelding

Maar dit terzijde.
Ik weet in de verte wel dat er wellicht ook andere tickets zijn, maar ik heb gewoonweg geen zin om mij daar voor die enkele keer dat ik wellicht met de trein zou kunnen of willen gaan in te gaan verdiepen. Er speelt ook mee dat het tijdsverlies van voor- en natransport bij mij zwaar meeweegt, net als het feit dat ik met mijn leaseauto gratis reis.
Dat is natuurlijk ieders persoonlijke keuze. Treinreizen heeft zeker nadelen ten opzichte van de auto. Daar tegenover staan ook voordelen, zoals niet hoeven rijden, onderweg te kunnen werken, lezen of chillen, duurzaamheid en geen (dagelijkse) files. Wat zwaarder weegt is voor iedereen verschillend. En zoals je noemt kunnen omstandigheden door de jaren ook veranderen.

We kunnen ook niet allemaal tegelijk met de trein reizen dus het is prima dat iedereen een eigen afweging maakt. Hopelijk helpt de info die hier wordt gedeeld jou en anderen om daar nog eens bij stil te staan, ook als je bij dezelfde keuze blijft, of er in de toekomst eens je voordeel mee te doen.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Schelpenpaadje schreef: ma 13 jan 2025, 7:47
maar als niet (frequente) treinreiziger is de prijs zonder korting het eerste (en daarmee enige) dat ik zie en heb ik daarna de ns-website alweer direct weggeklikt en al besloten om toch maar weer met de auto te gaan
Dit is letterlijk de eerste pagina van ns.nl op dit moment:
Met dank aan vroegboekkorting en kinderkortingen reis ik met het gezin comfortabel en goedkoop naar Italië; daar is in recente tijden toch echt wel een zieltje mee gewonnen. Maar terug naar waar deze discussie mee begon, namelijk P+R in Amsterdam, denk ik dat dat prijsmodel maar zeer matig werkt voor even een weekendbezoekje aan de grote stad. Je gaat niet lang van tevoren de precieze treinen uitzoeken en reserveren. De beste prijs die je dan kunt krijgen, is van oudsher op de daluren-kaarten, maar dat is toch een vasteklantenkaart bij uitstek. Ik zou denken dat daar nog wat winst te halen valt.
Chris schreef: zo 12 jan 2025, 19:05 De reizigers voor wie de trein een serieuze optie is, die reizen meestal al met de trein. (…) Dat was 20 jaar geleden al zo, dat is nu zo, en dat zal ook wel zo blijven. Een massieve shift van auto naar OV is altijd wensdenken gebleken. Bovendien is er niet eens ruimte in het OV om maar een klein deel van het aantal afgelegde autokilometers over te nemen.
Dat is even waar als dat het geen excuus is om dan maar achterover te leunen. Hoe beter de resterende capaciteit op het spoor kan worden ingezet (zowel lege plekken in treinen alsnog verkopen als frequenties verhogen), des te beter is dat voor de grote groep automobilisten en voor de omwonenden van autosnelwegen en invalswegen. Genoeg te zeggen over miljardeninvesteringen in nieuwe OV-infra gerechtvaardigd door drijfzand-redeneringen om mensen het OV in te krijgen, maar voor spoor dat er al ligt kun je maar beter je best doen om te zorgen dat het een beetje gebruikt wordt.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Voor een weekendbezoek vanaf 2 personen is het groepsticket een uitkomst: niet gebonden aan tijden en voor elke persoon extra betaal je maar een paar euro meer, ongeacht het traject.

Terug naar P+R's in Amsterdam: het mooie aan een P+R is de combinatie van OV-reis met goedkoop of zelfs gratis parkeren. Als Amsterdam serieus wil dat bezoekers eerder op hun reis switchen van auto naar OV, dan zal men in afstemming met vervoerders en andere gemeenten een interessante propositie moeten maken. Ik moet nog zien of dat er van gaat komen, maar in de media hebben toch een paar gemeenten positief gereageerd.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat Amsterdam zelf nog wel wat meer zou kunnen doen dan alleen naar buitengemeenten kijken en naar vervoerders die het maar mogelijk moeten maken. De boel maar naar Sassenheim duwen, maar op het Zeeburgereiland maar even niet de transferium-parkeergarage bouwen die P+R Zeeburg III volgens eerdere plannen had moeten zijn - ik zie dat niet helemaal.

Als inwoner gebruik ik de Amsterdamse P+R's natuurlijk nooit, maar de tariefstructuren komen op mij nou ook niet heel handig over. Bij de P+R's zie je heel vaak mensen staan klooien met de kaartjes, en het weghalen van GVB-automaten op veel plaatsen (vanaf 1 januari 2025) helpt daarbij natuurlijk ook niet. Gratis in Sassenheim en dan volle mep NS, of 6 euro in Amsterdam en dan enige GVB-korting (alleen veel minder met familie) - daar kun je nog wel wat over zeggen...
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Met het eerste ben ik het eens. Het is logisch dat de gemeente Zeeburgereiland verder wil ontwikkelen. Daarvoor is ruimte nodig. Je zou het beleid voor P+R ook kunnen integreren in het ontwerp van nieuwe woonbuurten. Met parkeergarages ondergronds en/of aan de buitenkant van de woongebieden. Daar kunnen dan ook bewoners een abonnement op nemen. In de uitdaging bij Zeeburgereiland om de IJburg op te waarderen ligt de prioriteit al bij een betere ontsluiting van/naar de A10, boven meer capaciteit richting centrum, dus het zorgen voor vervangende capaciteit hoeft niet te conflicteren met het ontmoedigen van autobezit in de stad en nieuwe woongebieden.

Het tweede ben ik het mee oneens. Het oude systeem met speciale kaartjes was ingewikkelder dan het huidige. Je kunt gewoon met je eigen ov chipkaart of bankpas reizen. Je hoeft alleen vanuit het centrum terug te reizen naar de P+R en daar je vervoersbewijs (na uitchecken) te scannen bij de automaat en je korting wordt automatisch verrekend. Voor mensen die onbekend zijn met het systeem is er online en ter plaatse genoeg uitleg te vinden.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als gezegd, ik ken de methode niet goed genoeg - heb alleen dat vaste beeld van mensen die bij de P+R staan te klooien als ikzelf daar op de tram stap. Staat verder natuurlijk ook los van het idee dat de beprijzing wellicht nog wat aantrekkelijker zou kunnen.

Of je P+R standaard kunt integreren in het ontwerp van nieuwe woonbuurten? Zou er toch eerst vanaf hangen waar die nieuwe buurt komt. Zeeburgereiland ligt gunstig aan de A10 en Tram 26 brengt je daar snel de stad in. Die combinatie vind je lang niet overal. Overigens is het nu al ontwikkelde deel van het Zeeburgereiland best wel voorzien van parkeergarages ondergronds of een verplichting om te parkeren op eigen erf. Er worden daar geen parkeervergunningen uitgegeven en het is betaald parkeren voor bezoekers. Dat levert nette straten op met maar weinig parkeerplaatsen. Nog verder gaan met verplicht gebruik van garages/P+R voor bezoekers gaat mijzelf nog wat te ver.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Schelpenpaadje schreef: ma 13 jan 2025, 9:47 Ik moet nog zien of dat er van gaat komen, maar in de media hebben toch een paar gemeenten positief gereageerd.
Ik las alleen een positieve reactie van de wethouder van Haarlemmermeer. Maar aangezien zij tevens vice-voorzitter is van de Vervoersregio Amsterdam kan ik de positieve reactie niet los zien van haar andere rol en belangen.

Overigens is met de P&R Nieuw Vennep weinig mis (en dan met name omdat hij gratis is), alleen is dat voor mensen zoals ik een weinig aantrekkelijke optie boven bijvoorbeeld P&R RAI waar ik geregeld gebruik van maak. Ik ben namelijk zo ongeveer even snel bij de RAI als dat ik erover doe om bij P&R Nieuw Vennep te komen, alleen kan ik bij de RAI direct de stad in en zou ik vanaf Nieuw Vennep nog een half uur extra nodig hebben (en op de terugweg idem dito).
Pino schreef: ma 13 jan 2025, 10:30 Of je P+R standaard kunt integreren in het ontwerp van nieuwe woonbuurten? Zou er toch eerst vanaf hangen waar die nieuwe buurt komt. Zeeburgereiland ligt gunstig aan de A10 en Tram 26 brengt je daar snel de stad in. Die combinatie vind je lang niet overal. Overigens is het nu al ontwikkelde deel van het Zeeburgereiland best wel voorzien van parkeergarages ondergronds of een verplichting om te parkeren op eigen erf. Er worden daar geen parkeervergunningen uitgegeven en het is betaald parkeren voor bezoekers. Dat levert nette straten op met maar weinig parkeerplaatsen. Nog verder gaan met verplicht gebruik van garages/P+R voor bezoekers gaat mijzelf nog wat te ver.
Ik denk dat Schelpenpaadje bedoelt dat wanneer je toch bewoners in parkeergarages wilt laten parkeren, je diezelfde parkeergarages ook gebruikt als P&R. Dat zou op zich inpasbaar moeten kunnen zijn, maar daar moet men dan wel vooraf over nadenken. Nu zijn dit soort bewonersgarages vaak relatief klein en onderdeel van het wooncomplex en dat is wat onhandig in het licht van P&R.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: ma 13 jan 2025, 10:03 Als inwoner gebruik ik de Amsterdamse P+R's natuurlijk nooit, maar de tariefstructuren komen op mij nou ook niet heel handig over. Bij de P+R's zie je heel vaak mensen staan klooien met de kaartjes, en het weghalen van GVB-automaten op veel plaatsen (vanaf 1 januari 2025) helpt daarbij natuurlijk ook niet. Gratis in Sassenheim en dan volle mep NS, of 6 euro in Amsterdam en dan enige GVB-korting (alleen veel minder met familie) - daar kun je nog wel wat over zeggen...
Het centrale probleem bij incidentele OV-reizen is wel dat het veel ‘geklooi’ oplevert. Als je met de auto naar Amsterdam wil, zoek je een goede parkeergarage en rij je daar naartoe. Als je eind dit jaar met het vliegtuig naar Burundi wil, heb je binnen een paar minuten de tickets geboekt.

Maar zodra je gewoon een keer met het OV wil, moet je een hele studie maken over de tariefstructuur. In het weekend zijn er overal werkzaamheden aan het spoor. Moet je met de plaatselijke bus, dan is het de vraag hoe je die moet betalen. En ga je per ongeluk de grens over, dan vindt de vervoersaanbieder je al helemaal een lastpost. En langer dan een aantal weken vooruit kan je tickets vaak ook niet boeken.

Ik ben onlangs nog met de trein van Leuven naar de kerstmarkt Valkenburg gegaan. Dat is een reis die via de internationale sites van NS en NMBS om de één of andere reden niet te boeken was. En bij Arriva kun je alleen boeken vanaf Luik. Maar alleen tegen vol tarief, want Railrunners kon ik op hun site nergens vinden. Ik eindigde dus met een enkele reis Leuven-Luik van de NMBS. Een enkele reis Luik-Valkenburg via Arriva. En een Railrunner via de NS. En ter verhoging van de feestvreugde had Arriva materieeltekort, dus reed de sneltrein niet verder dan Maastricht, waarna een vervangbus met 20 minuten vertraging op kwam draven voor het laatste stukje.

Dat is allemaal N=1, maar de omslachtigheid van veel zaken in het OV, en ook veel dingen die regelmatig weer veranderen, heeft ongetwijfeld wel een afschrikwekkende werking op het potentiële publiek.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

"Maar zodra je gewoon een keer met het OV wil, moet je een hele studie maken over de tariefstructuur. "

Een beetje overdreven. Als je wilt kun je gewoon met je bankpas inchecken. Dat is echt 0,0 inspanning of studie. Makkelijker dan tanken bij een tankstation.
Als je vervolgens wat geld wilt besparen, dan kun je een los ticket aanschaffen of evt een abonnement nemen. Maar dat is absoluut niet verplicht.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik weet niet hoe het in Amsterdam is, maar in Rotterdam werkt OVPay (dus met bankpas) niet om gratis op een P+R te staan.

En dat geklaag over uitzoeken van tarieven: Tanken klagers ook bij elk tankstation dat ze tegenkomen aan de snelweg zonder van te voren uit te zoeken of het verder weg van de snelweg (veel) goedkoper kan? Dat uitzoeken is ook een hoop gedoe. Dar moet je een app voor installeren en op de kaart zoeken waar je dan heen moet.

Ik doe dat laatste trouwens zelf wel ;)
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Ds79m schreef: ma 13 jan 2025, 12:08Als je eind dit jaar met het vliegtuig naar Burundi wil, heb je binnen een paar minuten de tickets geboekt.
Ik vlieg nooit, dus als infrequente gebruiker zal ik toch even de nodige tijd moeten steken in het boeken van een vliegticket. Welke luchtvaartmaatschappij, welke luchthaven bij vertrek en aankomst, het vervoer van/naar de luchthaven, verblijf daar. Idem voor de infrequente treinreiziger die een keer met de trein wil of de toerist die een keer met de auto naar Amsterdam gaat en wilt weten waar de handigste parkeerlocaties zijn. Je zal er altijd even wat tijd in moeten steken.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ook Hoorn was positief. Hoorn voert zelf halfslachtig beleid, zelf willen ze een hoge frequentie vanaf bijv. P+R busstation Abbekerk, maar vervolgens hebben ze kats in het centrum enorme parkeervlakken bij het station/ziekenhuis en Pelmolenpad (pas sinds een paar jaar betalend voor een whopping €3,20 per dag, samen meer dan 1200 plaatsen)

Amsterdam voert ook halfslachtig P+R-beleid, want een aantal goedbereikbare (zowel van buiten als van binnen) P+R's is de afgelopen of komende jaren flink ingekrompen of helemaal afgeschaft, terwijl er geen nieuwe voor zijn gekomen. Zoald eerder genoemd P-+R Noord en Zeeburg worden ingekrompen, P+R Zuidoost is bij de bouw van de Gaasperdammertunnel opgeheven en nooit meer teruggekomen, al was dat wel beloofd) en van P+R-locaties bij Duivendrecht en Diemerknoop is ook nooit meer iets gehoord.
En de tarieven op de P+R-locaties zijn ook niet de allergoedkoopste.
GVB heeft verzuimd om een nieuwe licentie voor hun pinterminals aan te schaffen, en komt nu met de nonoplossing dat je in de stad dan maar naar een GVB servicepunt moet gaan (daar staat op zaterdag altijd een half uur wachtrij voor).

In Den Haag had je altijd het schandalig goedkope Hoornwijk (Het loonde bijna om een auto te kopen puur om hem daar te parkeren, de P+R+OV was goedkoper dan een OV-ticket alléén). Maar ook die kan je niet meernuit een automaat halen en nu moet je moeilijk doen met vooraf reserveren (en gotspe: €1,35 extra betalen om te mogen annuleren).
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb op zich geen bezwaar tegen P+R's die min of meer tijdelijk zijn, in afwachting van de realisatie van ruimelijke plannen die je hebt voor de lange termijn. Beetje zoals je vroeger nog wel eens volkstuintjes en sportvelden kreeg waar op termijn een weg was bedacht. Als gezegd, dat Zeeburg I nu sneuvelt omdat men zo langzaamaan klaar is voor de realisatie van Baaibuurt-West vind ik niet heel schokkend. Maar ga dan vooral zorgen voor aanbod elders. Zeeburg III, Noord, wat er is toegezegd in Zuidoost, zeg het maar.

Nog over Zeeburg I: ik begreep dat men daar de grond bouwrijp gaat maken, ook het stedelijke rafelrandje achter de P+R wordt nu "opgeruimd" - wat er aan autoslopers e.d. zit aan de Zuider IJdijk moet ook opkrassen. Het gehele areaal zal vervolgens wel vrij lang braak liggen voordat erop gebouwd kan worden. Ook nog wel iets langer dan normaal, naar ik begrijp. Dat heeft te maken met de zogenaamde Oergeul, de oorspronkelijke loop van het IJ. Bestaande bouw op het Zeeburgereiland (omgeving Kees Broekmanstraat/Eef Kamerbeekstraat) heeft al last gehad van verzakking die aan die Oergeul wordt toegeschreven, en Baaibuurt-West ligt er pas echt recht boven. Om herhaling te voorkomen zou men wat langer willen aanzien hoe de bouwrijp gemaakte grond zich houdt.
Matthijs schreef: ma 13 jan 2025, 12:17"Maar zodra je gewoon een keer met het OV wil, moet je een hele studie maken over de tariefstructuur. "

Een beetje overdreven. Als je wilt kun je gewoon met je bankpas inchecken. Dat is echt 0,0 inspanning of studie. Makkelijker dan tanken bij een tankstation.
Als je vervolgens wat geld wilt besparen, dan kun je een los ticket aanschaffen of evt een abonnement nemen. Maar dat is absoluut niet verplicht.
Dat is waar, maar als alleen de "geld bespaar"-oplossing de OV-optie aantrekkelijk maakt, springen mensen dus eerder de auto in. En als je kijkt naar wat men probeert te bereiken, is dat zonde. Als gezegd, het spoor ligt er en het materieel rijdt er al, verkoop die restcapaciteit dan zo efficiënt mogelijk.
Rein schreef: ma 13 jan 2025, 10:57 Ik denk dat Schelpenpaadje bedoelt dat wanneer je toch bewoners in parkeergarages wilt laten parkeren, je diezelfde parkeergarages ook gebruikt als P&R. Dat zou op zich inpasbaar moeten kunnen zijn, maar daar moet men dan wel vooraf over nadenken. Nu zijn dit soort bewonersgarages vaak relatief klein en onderdeel van het wooncomplex en dat is wat onhandig in het licht van P&R.
Ik denk inderdaad dat dat lastig is. Want dat zijn garages op privégrond, die ook in de VVE's zitten. Iedereen die er een parkeerplaats heeft, heeft een sleutel/afstandsbediening, en mede door dat besloten karakter hoef je daar ook niet een bewaker te hebben rondlopen. Om daar een vorm van publieke toegankelijkheid op te hebben, lijkt me toch wat in strijd met dat model. Exploiteer je dan met zijn allen de bezoekersparkeerplaatsen? Da's wel een vorm van ondernemerschap waar je maar op moet zitten wachten als je niet meer wilt dan alleen je eigen parkeerplaats.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 13 jan 2025, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Rond de Amsterdam ArenA heb je wel zoiets, waar veel bedrijven hun privé-personeelsparkeerplaats openstellen voor voetbalbezoekers. Zie bijvoorbeeld https://www.amsterdam.nl/parkeren/parke ... ten-johan/ en https://www.parkerenarenapoort.nl/:
Afbeelding

Het was wel een gedoe om die kaart te vinden en vantevoren moet je kijken waar je wil parkeren. Precies wat anderen lastig vinden aan het OV :-p
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met de Olympische Spelen was er in Parijs ook een levendige handel in privéparkeerplaatsen. Maar goed, een bedrijf dat zo'n keuze maakt of een privépersoon is één ding. Iedereen zijn eigen onderneming. Met elkaar in een VVE zitten en dan min of meer gedwongen worden collectief bezoekersparkeerplaatsen te exploiteren is gewoon iets anders.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik denk dat veel VvE's het geweldog zouden vinden als ze neveninkomsten (en dus lagere servicekosten) hebben door parkeerplaatsen die overdag toch deels leeg zijn te verhuren. Mits van begin af aan goed ingeregeld.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als je praat over "plaatsen die overdag toch leeg zijn", praat je feitelijk over hetzelfde als één persoon die zijn parkeerplaats overdag verhuurt. Dat raakt het collectief niet zo. Maar als je er een echte bezoekersparkeerplaats van wilt maken, zie ik dat niet als automatische bron van neveninkomsten. Want de kost gaat voor de baat uit, dus dan moet je eerst de parkeergarage bouwen met een aantal extra plaatsen (of al bestaande plaatsen opkopen) voordat je dat extra inkomen eens kunt realiseren. En die ga je vervolgens in de loop van de jaren terugverdienen. Ondernemersrisico zit daar wil degelijk in.

En misschien is het nog geen heel risicovolle onderneming, maar je moet wel het "startkapitaal" beschikbaar hebben. En als jij een VVE vormt met mensen waarvan een deel opereert rond de rand van wat je maximaal aan hypotheek kunt aantrekken, zullen er altijd tussen zitten die dat ondernemertje spelen even willen bewaren voor een later moment en bij aankooop gewoon doodsimpel een parkeerplaats willen zonder gezeik of verborgen inleg in een collectieve onderneming.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Je kan toch gewoon het aantal parkeerplaatsen dat leeg is beschikbaar stellen voor inrijders? Desnoods hou je er 10 op reserve voor VvE-eigenaren, zodat die eerst thuis kunnen komen, zodat er pas bij 11 plekken vrij een extern verhuurd wordt?) En dan gewoon een hoog tarief op avondparkeren zetten, zodat dat ontmoedigd wordt.