Ik heb op zich geen bezwaar tegen P+R's die min of meer tijdelijk zijn, in afwachting van de realisatie van ruimelijke plannen die je hebt voor de lange termijn. Beetje zoals je vroeger nog wel eens volkstuintjes en sportvelden kreeg waar op termijn een weg was bedacht. Als gezegd, dat Zeeburg I nu sneuvelt omdat men zo langzaamaan klaar is voor de realisatie van Baaibuurt-West vind ik niet heel schokkend. Maar ga dan vooral zorgen voor aanbod elders. Zeeburg III, Noord, wat er is toegezegd in Zuidoost, zeg het maar.
Nog over Zeeburg I: ik begreep dat men daar de grond bouwrijp gaat maken, ook het stedelijke rafelrandje achter de P+R wordt nu "opgeruimd" - wat er aan
autoslopers e.d. zit aan de Zuider IJdijk moet ook opkrassen. Het gehele areaal zal vervolgens wel vrij lang braak liggen voordat erop gebouwd kan worden. Ook nog wel iets langer dan normaal, naar ik begrijp. Dat heeft te maken met de zogenaamde
Oergeul, de oorspronkelijke loop van het IJ. Bestaande bouw op het Zeeburgereiland (omgeving Kees Broekmanstraat/Eef Kamerbeekstraat) heeft al last gehad van verzakking die aan die Oergeul wordt toegeschreven, en Baaibuurt-West ligt er pas echt recht boven. Om herhaling te voorkomen zou men wat langer willen aanzien hoe de bouwrijp gemaakte grond zich houdt.
Matthijs schreef: ma 13 jan 2025, 12:17"Maar zodra je gewoon een keer met het OV wil, moet je een hele studie maken over de tariefstructuur. "
Een beetje overdreven. Als je wilt kun je gewoon met je bankpas inchecken. Dat is echt 0,0 inspanning of studie. Makkelijker dan tanken bij een tankstation.
Als je vervolgens wat geld wilt besparen, dan kun je een los ticket aanschaffen of evt een abonnement nemen. Maar dat is absoluut niet verplicht.
Dat is waar, maar als alleen de "geld bespaar"-oplossing de OV-optie aantrekkelijk maakt, springen mensen dus eerder de auto in. En als je kijkt naar wat men probeert te bereiken, is dat zonde. Als gezegd, het spoor ligt er en het materieel rijdt er al, verkoop die restcapaciteit dan zo efficiënt mogelijk.
Rein schreef: ma 13 jan 2025, 10:57
Ik denk dat Schelpenpaadje bedoelt dat wanneer je toch bewoners in parkeergarages wilt laten parkeren, je diezelfde parkeergarages ook gebruikt als P&R. Dat zou op zich inpasbaar moeten kunnen zijn, maar daar moet men dan wel vooraf over nadenken. Nu zijn dit soort bewonersgarages vaak relatief klein en onderdeel van het wooncomplex en dat is wat onhandig in het licht van P&R.
Ik denk inderdaad dat dat lastig is. Want dat zijn garages op privégrond, die ook in de VVE's zitten. Iedereen die er een parkeerplaats heeft, heeft een sleutel/afstandsbediening, en mede door dat besloten karakter hoef je daar ook niet een bewaker te hebben rondlopen. Om daar een vorm van publieke toegankelijkheid op te hebben, lijkt me toch wat in strijd met dat model. Exploiteer je dan met zijn allen de bezoekersparkeerplaatsen? Da's wel een vorm van ondernemerschap waar je maar op moet zitten wachten als je niet meer wilt dan alleen je eigen parkeerplaats.