Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance »

https://speld.nl/2025/06/23/vergistoeri ... en-op-a10/
Een toerist is vanmorgen aangereden op de ringweg A10 in Amsterdam. De 45-jarige Franse man had zich vergist en dacht dat vandaag het Festival op de Ring zou zijn. Hij is vervolgens naar het ziekenhuis gebracht en maakt het naar omstandigheden goed.

“Ik wilde graag het feestje meemaken om het 750-jarig bestaan van de stad te vieren, maar ik dacht dat het vandaag zou zijn. Maar niet dus”, zegt Jean-Pierre. “Ik liep de afslag omhoog, dat ging eigenlijk nog heel prima. Geen auto’s de bekennen, maar ik hoorde geen muziek. Dat vond ik wel raar. Tot ik ineens vol van achter werd geraakt. Hoe ik me vergist heb kunnen hebben weet ik nog niet zeker. Ik dacht echt dat ik ergens de 23e heb zien staan.”
:rofl2:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

AT5 heeft een item gemaakt over de aankomende zestiendaagse afsluiting van de A4, A10 Zuid en A10 oost. Dit gaat grote verkeershinder opleveren. Daarna is de pret nog niet voorbij, want dan gaat de Coentunnel negen weken dicht. Ook is de Amstelveenseweg een aantal weken afgesloten.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Op 3 juli ga ik naar een concert in de Ziggodome. Ik kan niet eerder dan om 15.00 uit mijn regio vertrekken. Dat gaat een leuke rit worden dus. Sowieso lijkt het voor mij dan handiger om via Utrecht te rijden, want ik neem aan de de A9 dan ook wel erg vol zal gaan lopen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat zou ik op weg naar de Ziggodome altijd al gedaan hebben. Maar nu zeker. Een vriendin van ons had voor Robbie Williams afgelopen zondag de auto bij station Breukelen geparkeerd en nam laatste stuk trein. Kan wellicht files schelen, maar hoorde wel dat ze lang had staan wachten op de trein terug.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik denk dat ik dan, zeker op zo’n dag, niet de enige zal zijn, ofwel best kans dat er geen plekken meer zijn.

En bovendien heb ik al een parkeerticket voor P1 Arena. ;)
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat was afgelopen zondag dus wel meegevallen. En in de Arena passen ook wel wat meer bezoekers dan in de Ziggodome. Maar goed, als je de parkeerkaart al hebt, lijkt het plan me duidelijk. Als je op de A2 rijdt en je ziet het verderop helemaal vast staan, kun je alsnog op een alternatief inzetten.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Breukelen is heel matig bereikbaar met maar twee keer per uur een stoptrein vanaf Bijlmer.
Als je met de auto komt is het vaak veel handiger om de Arena vanaf de kant van Zuidoost te benaderen, via de A9-S112-Bijlmerdreef. Je vermijdt daarmee de files die al vaak lang voor afrit 1 op de A2 beginnen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ In de brede spits rijden er extra sprinters tussen Uitgeest en Utrecht (-Driebergen) die stoppen op Bijlmer ArenA en Breukelen. Bij een concert heb je daar waarschijnlijk niet zo veel aan helaas.

Je auto ergens neerzetten om het laatste stuk per trein te doen is op zich wel slim. Op drukke momenten (zoals de afvoer van een concert) zou ik het dan wel zo plannen dat je vanaf Bijlmer ArenA ook een intercity kunt pakken. Dan heb je meer opties en beweeg je je van de drukte af. Dit betekent wel dat Breukelen minder geschikt is om te parkeren. Die intercity kun je met een overstap wel combineren met een sprinter om te parkeren op een rustig station. Bijvoorbeeld parkeren op Sassenheim met een overstap op Schiphol (zelfde perron) of Duivendrecht. De frequentie van de sprinters naar Leiden/Den Haag gaat 's avonds laat ook omlaag naar 2x per uur, maar vanaf Bijlmer ArenA tot Schiphol heb je dankzij de frequente intercities wel veel meer opties om snel de grootste drukte uit te komen.
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

Palance schreef: do 26 jun 2025, 7:03 Ik denk dat ik dan, zeker op zo’n dag, niet de enige zal zijn, ofwel best kans dat er geen plekken meer zijn.

En bovendien heb ik al een parkeerticket voor P1 Arena. ;)
Let goed op hoe laat je vertrekt en waar in de garage je auto staat. Ik heb ooit eens meer dan een uur er over gedaan om die garage te verlaten. Dan is het veel geld voor weinig gemak.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik zet hem altijd zo ver mogelijk bij de uitgang die naar de A2 leidt Dan hoef ik niet in de file te staan in de garage zelf. Maar dat lukt alleen als je ruim op tijd binnen bent en nog keuze genoeg hebt.

Dat het lang kan duren weet ik. Ik heb ooit op het parkeerterrein terrein van het Gelredome langer in de rij gestaan om het terrein te verlaten dan dat het concert duurde waarvoor ik kwam :lol:
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik heb recent bij Europlaza op Hoogoorddreef 56 geparkeerd, dat is bijna ín het station en dus ook zeer dichtbij Arena, AFAS Live etc. Vrij kleinschalig en dus snel uit te rijden. Ik weet niet of het altijd zo is, maar ik moest na afloop verplicht onder het spoor door richting Gooiseweg. De draai die kant op maken kostte, door wat verkeersontregelaars, een minuut of vijf, maar daarna ben je weg ook.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Rein schreef: wo 25 jun 2025, 22:39 AT5 heeft een item gemaakt over de aankomende zestiendaagse afsluiting van de A4, A10 Zuid en A10 oost. Dit gaat grote verkeershinder opleveren. Daarna is de pret nog niet voorbij, want dan gaat de Coentunnel negen weken dicht. Ook is de Amstelveenseweg een aantal weken afgesloten.
Ik heb niet gekeken naar de situatie tijdens de ochtendspits, maar ook overdag is er sprake van vertraging. Op dit moment ca. 30 minuten op de A9 tussen Haarlem en Holendrecht. Ook de route via A5 en A10 Noord levert vertraging op.

Interessante keuze om de A4 bij Badhoevedorp vanuit Schiphol en Amstelveen (A9) af te sluiten, maar vanuit Haarlem (A9) niet. De op- en afrit Sloten is vanuit deze richting bereikbaar, verkeer wordt daarna de A10 west op geleid. Maar de A10 zuid lijkt tot aan de afrit met de S108 ook nog bereikbaar te zijn, dit klopt met hoe RWS de werkzaamheden heeft aangekondigd.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... eer-amstel

Ik snap niet helemaal waarom juist vanuit Haarlem de A4 en A10 west wel bereikbaar zijn, dat lijkt me niet de meest drukke richting. Bij eerdere afsluitingen van de A10 Zuid was de A4 tussen Badhoevedorp en Nieuwe Meer volgens mij volledig afgesloten, met uitzondering voor lijnbussen. Verkeer vanaf de A4 zou nu met een slimme omweg (bij De Hoek afbuigen naar de A5, bij Raasdorp naar de A9 en dan bij Badhoevedorp weer de A4 op) alsnog de A4 en A10 west op kunnen. Er staat ook best wat file op de A4 bij Sloten. Zou het toch iets te maken hebben met de hoogfrequente buslijn tussen Haarlem en Amsterdam Zuid (346)? Of is het een tussenoplossing om het lokale wegennet rond Badhoevedorp en Sloten niet helemaal vast te laten lopen?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

S89 schreef: vr 27 jun 2025, 12:55Verkeer vanaf de A4 zou nu met een slimme omweg (bij De Hoek afbuigen naar de A5, bij Raasdorp naar de A9 en dan bij Badhoevedorp weer de A4 op) alsnog de A4 en A10 west op kunnen.
Dat is geen slimme omweg, maar een domme omweg. ;)

Als je bij West moet zijn, kan je toch beter de A5 afrijden en via de Basisweg ofzo naar West kunnen rijden? Of via de N200?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Naar sommige delen van West is het inderdaad niet zinvol, maar vanaf de A4 (Den Haag, Leiden etc.) naar andere bestemmingen wel, zeker als je kijkt hoe de files zich ontwikkelen. In Google Maps is het nu de snelste route vanaf de A4 bij Hoofddorp naar bijvoorbeeld Zuidas, Amstelveen Noord en omgeving Lelylaan.

Ik vraag me af of dit in werkelijkheid ook zo is hoor, routes plannen met vertragingen gaat niet altijd goed in Google Maps. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik het een bijzondere keuze vind om de A4 bij Badhoevedorp vanaf Haarlem (A9) open te houden en vanaf Schiphol (A4) en Amstelveen (A9) niet.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Heel simpel. Laat je de A4 vanaf Schiphol helemaal open, dan was waarschijnlijk de kans groot geweest dat het de hele dag muurvast zou staan bij KP De Nieuwe Meer en door hem dicht gedaan te gooien wellicht niet.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Misschien ook een kwestie van de omgeving Sloten voor hulpdiensten bereikbaar houden. Maar ik denk dat het wel gegeven is dat, als je de route Den Haag-Nieuwe Meer open houdt, er 24 uur per dag file zal staan tussen Badhoevedorp en De Nieuwe Meer. En nu kunnen ze verkeer vanaf de A4 rustig aan afknijpen en ze op Knooppunt Badhoevedorp de A9 op geleiden. Wat ook wel file op zal leveren, maar geen totaal Carmageddon.

Het doet ergens denken aan hoe ze afgelopen weekend bij het festival op de Ring de oprit Zeeburg richting Watergraafsmeer af hebben gesloten. Instroom vanaf de S114 duidelijk niet gewenst terwijl ze verkeer aan het afknijpen waren van de A10 naar de A1 toe.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Klinkt aannemelijk allemaal: Als je toch al zeker weet dat het flink gaat vastlopen, kun je beter een maatwerkoplossing kiezen om het verkeer vast te laten lopen op plaatsen waar dat de minste overlast veroorzaakt en daarmee zoveel mogelijk routes vrijhouden voor hulpdiensten en lokaal verkeer. En dan maar hopen dat er niet al te veel mensen dit soort sluitroutes gaan opzoeken.

Een dik uur file op de A9, een half uur op de A4 en de combinatie A5-A10noord levert ook bijna een uur vertraging op. De waarschuwingen voor grote vertragingen rond de NAVO-top lijken gewerkt te hebben, maar dat lijkt hier niet echt het geval te zijn. Beloofd in ieder geval niet veel goeds voor volgende week.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ deze werkzaamheden zijn dan ook zeer matig aangekondigd. Als je ernaar op zoek was, kon je de informatie wel vinden, maar van een echt communicatieoffensief lijkt geen sprake te zijn geweest. Wat dat betreft is het in dit geval nadelig dat dit pas na het A10 festival en de NAVO top komt, waren die er niet geweest dan was dit waarschijnlijk al weken geleden overal bekend geweest. En dat terwijl de impact minstens zo groot is als bij de NAVO top en feitelijk meer dan bij het A10 festival.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Het is al een jaar bekend dat je Amsterdam in 2025 beter kunt mijden in verband met een enorme hoeveelheid werkzaamheden. Men is niet concreet geweest over deze afsluiting(en), maar je kunt natuurlijk nu alvast opzoeken wat het volgende is.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Heel 2025? Zo slecht is het nou ook weer niet geweest tot nu toe. En dus moet ook specifiek gecommuniceerd worden over waar het wanneer heftig gaat worden. Wat hiermee dus maar heel weinig is gebeurd. Overigens is het wel zo dat je op dit punt kunt zeggen “vanaf hier tot einde zomervakantie is het heel heftig.”
Rein schreef: vr 27 jun 2025, 17:23 van een echt communicatieoffensief lijkt geen sprake te zijn geweest. Wat dat betreft is het in dit geval nadelig dat dit pas na het A10 festival en de NAVO top komt, waren die er niet geweest dan was dit waarschijnlijk al weken geleden overal bekend geweest. En dat terwijl de impact minstens zo groot is als bij de NAVO top en feitelijk meer dan bij het A10 festival.
Tot op het punt ik me afvraag of ze niet al direct aansluitend aan het festival hadden moeten beginnen - anders gezegd de buitenring niet meer heropenen. Dan had het in één ronde communicatie gekund, en met de hele NAVO-top was het toch al zeer rustig op de A10 deze week.

Uiteraard was daarmee wel de mogelijkheid verloren om het geheel af te ronden in twee volle weken en één lang weekend.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik merk dat ik het ook allemaal niet meer bijhoudt: van te voren is gecommuniceerd: "Veel werkzaamheden dit jaar", maar na NAVO en de ring is de communicatie er een beetje uit. Het wil ook niet helpen dat er ook al weer flink war gewijzigd is sinds december vorig jaar, sommige werkzaamheden (zoals aan S112) zijn uberhaupt niet doorgegaan.

Met het spoor is het veel erger: de meeste werkzaamheden duren altijd een weekend of volle weken, maar dit voorjaar hebben ze al 3 weken geen IC's Amsterdam Zuid-Hilversum gehad, gevolgd door 1 week wel, gevolgd door een week waarop op maandag niets reed, toen de rest van de week elke dag weer andwers, en toen 2 week ongecommuniceerd (maar wel gepland) in één richting niet stoppen van die IC's op Duivendrecht maar RAI (waardoor ik heen met de bus naar Weesp en sprinter, terug met de IC naar RAI en metro terug reisde). De 2e week van juli kan ik de trein helemaal op mijn buik schuiven, maar dat zag ik alleen omdat ik toevallig op Diemen Zuid (waar ik zelden kom) een sticker zag (gelukkig ben ik vrij die week), en ik zag ook iets over komende week maar dat kan ik niet eens meer terugvinden. Kortom: ik ga er niet van uit dat de trein zo reed als 'ie gister reed.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

IIVQ schreef: vr 27 jun 2025, 21:24en ik zag ook iets over komende week maar dat kan ik niet eens meer terugvinden.
Spoor 1 op Amsterdam-Zuid en Amsterdam-RAI ligt er uit vanwege de werkzaamheden op de naastgelegen A10.

Amsterdam heeft een speciale website geopend over de werkzaamheden: https://www.amsterdambereikbaar.nl/nl. Dat is mijn houvast en vind ik een prima manier om alle werkzaamheden te communiceren.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Die site is juist behoorlijk achterhaald, er staan werkzaamheden op van midden juni tot eind juni terwijl die in werklijkheid al vanaf eind november bezig zijn, er staan werkzaamheden op die helemaal niet doorgaan, en de spoorse werkzaamheden vind ik er niet op. Al springt 'ie voor mij om een of andere rare reden op sommige onderdelen op het Engels, zonder dat ik naar Nederlands kan switchen, wellicht is de informatie niet goed bijgewerkt in het Engels.

En dan lees ik net dat het metronet van Amsterdam ook nog eens anderhalve maand in tweeën gesplitst (5e kopje) wordt!
Attietattie
2x5 autosnelweg

Pino schreef: vr 27 jun 2025, 18:45Heel 2025? Zo slecht is het nou ook weer niet geweest tot nu toe.
Ik vind zo'n A1-re die een tijdje dicht is geweest toch best pittig. En dat geldt ook voor Amsterdam750.
Pino schreef: vr 27 jun 2025, 18:45En dus moet ook specifiek gecommuniceerd worden over waar het wanneer heftig gaat worden. Wat hiermee dus maar heel weinig is gebeurd.
Absoluut mee eens.
Pino schreef: vr 27 jun 2025, 18:45Overigens is het wel zo dat je op dit punt kunt zeggen “vanaf hier tot einde zomervakantie is het heel heftig.”
Na de zomervakantie is het echt nog niet over hoor. Ja, het zwaartepunt is nu, maar na de zomer zijn we er echt nog niet vanaf.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Waar ligt trouwens Denhaag, waar de A4 heen leidt?
SPOILER: TOON

Afbeelding
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

En grappig dat Knooppunt Rottepolderplein dan weer ontbreekt, en dat in het tekstboxje beneden men het heeft over "Knooppunt A4 Badhoevedorp tot Knooppunt A10 Watergraafsmeer", alsof dat niet ook knooppunten in de A9 en A1 zijn.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ je draait het om: er staat eerst A4, dan volgt het beginpunt: knp Badhoevedorp en dan de A10 en dan het eindpunt: knp Watergraafsmeer. Wat volgens mij ook logisch is; het gaat ook om het stukje A4 en A10 tussen die knooppunten in dat afgesloten wordt.

Wat ik dan wel weer knudde vind is dat de Engelse versie ‘intersection’ (kruising) gebruikt ipv interchange of junction

Afbeelding
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Attietattie schreef: vr 27 jun 2025, 21:39
Pino schreef: vr 27 jun 2025, 18:45Heel 2025? Zo slecht is het nou ook weer niet geweest tot nu toe.
Ik vind zo'n A1-re die een tijdje dicht is geweest toch best pittig. En dat geldt ook voor Amsterdam750.
Dat was het ook. Maar wat zal dat totaal geweest zijn? Drie weken op een halfjaar?
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Bestaat de "P-route Cityring" nog? Ik vond niets met deze naam, alleen dit draadje op dit forum uit 2005.
(en deze telefoonkaart maar dat slaat denk ik meer op een telefoonkabel dan op een weg...)

Ik zie dat in mei 2018 de ring nog op een bord op de Valkenburgerstraat staat, in juni 2019 niet meer. Maar ik zie niets over de formele opheffing.

Wat ik vind via Streetview volgen is dat de route was: Prins Hendrikkade -> Foeliestraat -> Valkenburgerstraat -> Waterlooplein -> Blauwbrug -> Amstel -> Rokin -> Damrak en vanaf daar een een bord dat een pijl rechtsaf weer richting Prins Hendrikkade, of linksaf richting Martelaarsgracht -> Hekelveld -> Spuistraat -> Spui -> Singel -> en vanaf daar weer een keuzepunt, linksaf richting Rokin, of rechtdoor in de andere richting ri Amstel, Blauwbrug, Waterlooplein -> Valkenburgerstraat -> Prins Hendrikkade (klapbord in handwijzer*) , de route linksom lijkt al in 2016-2017 van de borden gehaald te zijn, en tussen de Odebrug en Rokin kan ik hem al vanaf het begin van streetview in 2008 niet meer vinden tussen alle werkzaamheden daar.
Wel apart dat met de keuzepunten bij open havenfront en Muntplein de cityring dus van twee ringen tegen elkaar in tot een miniringetje Spuistraat-Rokin aangepast kon worden.

* Sorry ik weet de juiste technische termen niet.